Svært mange plater har subjektivt (dvs i mine ører) godt av litt farging. Men i min platesamling så spriker dette behovet i alle retninger, og det vil være helt håpløst å sette sammen et husalter med det utgangspunktet - en funksjonell tonekontroll + loudness hadde fikset den tonale balansen på mange plater - desverre er det «skremmende» lite utstyr av høvelig «kvalitet» som tilbyr gode og funksjonelle tonekontroller + loudness. Når man lytter på «frihånd» er det ofte lett å forveksle transparent med en liten ekstra piff i toppen og kanskje litt «skarpskåren» mellomtone, dvs noe helt annet enn transparent.Lyngen skrev:...
Slik du ordlegger deg her så er jeg bra enig. Dårlige innspillinger har godt av litt farging, men gode opptak formidles spiselig på veldig transparente anlegg. Men et anlegg som føles veldig transparent kan ha en liten dose snillhet også (dyre annlegg). Men jeg jeg skjønner meg ikke på de som sier at de mest opptimale oppsett for optimale innspillinger låter like godt på alle plater.
Jeg kommer ikke på noen som har hevdet at gode oppsett låter like godt på alle opptak/plater. I min bok er et godt oppsett et husalter som kan la innspillingen tale for seg selv, uten krykker og støttebandasje, og dersom det er behov for krykker og støttebandasje så bør man som nevnt ha en god tonekontroll og ludnessfunksjon (og kanskje en gitarforsterker i reserve for litt ekstra fuzz?).
mvh
KJ