Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ta kontakt med Arne.
    Han kan meget sannsynlig hjelpe deg.
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar. Dette haster ikke da jeg har fått tak i alternative elementer, men 2226H elementene er verd å ta vare på
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Heisann,
    Jeg har noen fine 250Ti som jeg lurer på å oppgradere filter på. Er det noen som har gjort dette, eller vet om noen som gjør en slik jobb, hva som må gjøres og resultat ?

    Mvh
    Roy
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Heisann,
    Jeg har noen fine 250Ti som jeg lurer på å oppgradere filter på. Er det noen som har gjort dette, eller vet om noen som gjør en slik jobb, hva som må gjøres og resultat ?

    Mvh
    Roy
    Det blir i enkleste form å oppgradere kondensatorene og en spole og to til dyrere utgaver... Men det store løftet må jeg påstå som 2xJ elektronisk deling... Men i min bok så betyr det Audiolense 😊
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Det blir i enkleste form å oppgradere kondensatorene og en spole og to til dyrere utgaver... Men det store løftet må jeg påstå som 2xJ elektronisk deling... Men i min bok så betyr det Audiolense 😊
    Ok😊Er tipset om å skifte kondensatorene og spole da de tørker ut ?? Er ikke kløpper på loddebolten. Har du noen tips hvem som gjør slikt, eller hva jeg bør kjøpe av kondensatorer og spoler
    ? Mvh Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    2

    2xJ

    Gjest
    Spill musikk til det ikke er mer lyd igjen i høyttalerne-
    Og når den dagen kommer så tar du UT delefilteret og går for et aktivt oppsett med flere effekt kanaler og en DSP til og styre det hele.
    Da kan du jobbe mot en VIRKELIG lydoppgradering.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Ok😊Er tipset om å skifte kondensatorene og spole da de tørker ut ?? Er ikke kløpper på loddebolten. Har du noen tips hvem som gjør slikt, eller hva jeg bør kjøpe av kondensatorer og spoler
    ? Mvh Roy
    Hvis du ser på bildet her er det de blå kondensatorene som blir "gamle" og bør skiftes, flere av de gule er de som vil gi en "oppgradering" av lyd...
    Spoler er så godt som evig varende så i første omgang ville jeg latt de være....

    Kommer jo litt an på hvor mye du vil legge i "oppgradering"

    Hvis du kan lodde er det en grei operasjon å gjøre med litt assistanse fra forumet,
    Det å demontere diskanten for å kople fra kan være litt styr... Med å få av luka bak den...



    5A2E2FB3-EE5E-43B3-9EC8-22322675A1B1.jpeg



    00ECC845-C833-4398-8971-77B9065070CE.jpeg
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Hei, Takk. Ja har også hørt at kondesatorene bør skiftes når de blir gamle. Skal vel gå det med loddinga. Hvor får jeg kjøpt delene da, og ikke minst de rette ?😊

    Mvh
    Roy
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    På eBay er det en kar som selger komplette "gjør det selv" kit til en mengde vintage JBL høyttalere, deriblant 250ti. Han selger også ferdig bygde delefilter om man ikke vil ta lodde jobben selv. Goggle "JBL 250Ti upgrade kit" så finner du dem.

    1669966152702.png
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    666
    Antall liker
    972
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Hei,

    Jeg har et par JBL 4348 med ullen/hul lyd. Høres nesten ut som om høyttaleren er glemt tatt ut av pappemballasjen den kom i :unsure: Leser på nett at JBL 435AI driveren har en tendens til å korrodere, så mistenker at det er her problemet ligger? Er det noen som vet om det er mulig å ta service på disse? Mulig å kjøpe nye diaphragm? Orginale? Tilsvarende? Evnt. nye drivere med like specs som passer rett inn uten å hverken tweake delefilter eller modifisere innfestingen?

    noen som har noe liggende de vil selge?

    🍀🤞😇
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hei,

    Jeg har et par JBL 4348 med ullen/hul lyd. Høres nesten ut som om høyttaleren er glemt tatt ut av pappemballasjen den kom i :unsure: Leser på nett at JBL 435AI driveren har en tendens til å korrodere, så mistenker at det er her problemet ligger? Er det noen som vet om det er mulig å ta service på disse? Mulig å kjøpe nye diaphragm? Orginale? Tilsvarende? Evnt. nye drivere med like specs som passer rett inn uten å hverken tweake delefilter eller modifisere innfestingen?

    noen som har noe liggende de vil selge?

    🍀🤞😇
    Tror ikke de er korroderte men er rimelig sikker på at har ferrofluid (magnetisk olje) i svingspolegapet som størkner etter endel år...
    Har 2435 (tilsvarende 435Be ) drivere som har fått ny olje og det er som natt og dag.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    666
    Antall liker
    972
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Tror ikke de er korroderte men er rimelig sikker på at har ferrofluid (magnetisk olje) i svingspolegapet som størkner etter endel år...
    Har 2435 (tilsvarende 435Be ) drivere som har fått ny olje og det er som natt og dag.
    OH! At det kan være en Quick fix på problemet er gode nyheter😃 Var dette noe du gjorde selv, eller har du en anbefaling på hvor man får utført dette?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    OH! At det kan være en Quick fix på problemet er gode nyheter😃 Var dette noe du gjorde selv, eller har du en anbefaling på hvor man får utført dette?
    Har en kar som er en kløpper på sånnt.... Kan dugnad fått utmontert driverne ? Og evt sende de ? Hvor holder du til?
     

    brud

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Heisann,
    Jeg har noen fine 250Ti som jeg lurer på å oppgradere filter på. Er det noen som har gjort dette, eller vet om noen som gjør en slik jobb, hva som må gjøres og resultat ?

    Mvh
    Roy
     

    brud

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Hei, jeg har oppgradert mine 250ti og har erfaring. Byttet til Mundorf supreme til 108 og 104H, samme i bypass. Mundorf sølv i olje til 044Ti samt audio note copper in oil bypass. Clarity cap til LE 14H, med batteri lading og null-ohm spole. Byttet alle motstander til Mundorf supreme. Beholdt alle verdier og antall kondensatorer som originalt. Ikke rørt øvrige spoler. Byttet også til WBT HT-terminaler. Resultat? STORT løft i dynamikk og klangfarger. Mye mer livelyd. Verdt hver krone for meg, men vær forberedt på omfattende arbeid. Det er også en del å hente på å dempe kassen innvendig, særlig papprøret som 104H står i, brukte bitumen her, må ta ut øverste mdf plate bak diskant (skru ut skruer 1/3, og dra ut med hammer, bruk fek papp mellom hammer og HT for å beskytte mot merker). Jeg har bygd om andre mindre JBL høyttalere til batteri- ladet delefilter med Solen FC, dette er en mye billigere løsning som for disse låter meget bra og som også anbefales til 250. Tør ikke si om dette låter like dynamisk som løsningen med Mundorf. At HT endrer karakter og ikke er en «ekte JBL» lenger er noe man selv må vurdere. så lenge lyden blir bedre bryr ikke jeg meg, kommer aldri til å selge mine uansett. Lykke til!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gjør dere slikt på måfå uten å måle om frekvensresponsen endres markant?
     

    brud

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Gjør dere slikt på måfå uten å måle om frekvensresponsen endres markant?
    Synes det er innenfor måfå all den tid alle verdier beholdes. Gjør alt stegvis, bare å gå tilbake om man ikke er fornøyd. GregT anbefaler biased delefilter på 250ene, neppe utviklet på måfå.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis man bytter ut til andre komponenter med like verdier er det jo ikke på måfå, da skal jo ikke delefrekvenser forandres? Å skifte til bedre filterkomponenter handler vel mest om å bytte til komponenter som bremser mindre der det er ønskelig at det ikke bremses? :)
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    8
    Hei.

    Har et par med L166 som jeg kunne tenkt meg å oppgradere delefilteret i. Har noen erfaringer med det? Eventuelt kjenner noen i Oslo området som er god på JBL?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.771
    Antall liker
    2.327
    Sted
    Portugal
    Det er ikke mye du kan oppgradere i L166
    Det er to londensatorer du kunne bytte, men tror ikke det vil ha noen virkning.
     

    Vedlegg

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et sett JBL GTi 404/408, et par JBL GTi 600 og et knippe passende Soundstream Reference-amper f.eks?
    Helt OK det :)

    Jeg har mine JBL TC25, TC50 og en lett defekt Soundsteam Class A 100 II - trenger noe mer klassisk til Golfen.
     
    • Love
    Reaksjoner: ePi

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    666
    Antall liker
    972
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    …og der var JBL 435AL renset, etterfylt og remontert i 4348…har ikke ord! Lyden er krystallklar, punchy og aldri pågående uansett volum. Har til dags dato aldri hatt så god lyd i stuen. Jeg dauer av lykke😍

    Takk til @ArneM som satte meg i kontakt med vidundermannen!

    2023 blir et godt år for ørene🥰
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    …og der var JBL 435AL renset, etterfylt og remontert i 4348…har ikke ord! Lyden er krystallklar, punchy og aldri pågående uansett volum. Har til dags dato aldri hatt så god lyd i stuen. Jeg dauer av lykke😍

    Takk til @ArneM som satte meg i kontakt med vidundermannen!

    2023 blir et godt år for ørene🥰
    Så bra 👍 skal hilse til vidundermannen fra deg 😜 Kjekt det ble vellykket 🎶🎶
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn