Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    På den tid hadde ofte Sansui og JBL samme distributør. Danmark var ett marked som hadde dette settup.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Ok, så de låter kjedelig. Kanskje på grunn av den lave følsomheten.

    4349 koster da også over fire ganger så mye, så det er nok et ganske urealistisk forslag for min del.
    Har hatt hdi3800 hjemme, å de er hvertfall ikke kjedelige i mine ører. Absolutt noe av det bedre/morsomste jeg har hatt. 1600 har jeg bare brukt som surround, så kan ikke si så mye om den.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har hatt hdi3800 hjemme, å de er hvertfall ikke kjedelige i mine ører. Absolutt noe av det bedre/morsomste jeg har hatt. 1600 har jeg bare brukt som surround, så kan ikke si så mye om den.
    Er primært stativhøyttalere jeg vurderer for tiden, så HDI3800 er ikke aktuell for min del. Kommer selvsagt til å høre på 1600 selv hvis den fortsatt er aktuell når den tid kommer, men syns tilbakemeldingene på nett er litt vanskelig å bli klok på.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    JBL-4306_Hero-1605x1605px.png


    Bambi, jeg har ett par 4306 stående i kjelleren som tilhører Audiosenteret.
    Jeg har hørt litt på dem og synes de låter mye friskere enn HDI 1600.
    De er litt større, har 8" bass, men går ikke så dypt som HDI1600 med 6,5".
    4306 har høyere følsomhet, og låter meget bra med sub.
    Om ønskelig kan jeg sette de opp for lyttetest i kjelleren min, sammen med 4x21" suber.
    :devilish:
    Og/eller du kan ta de med hjem for test, om vi spør Audiosenteret først da.

    De koster ett par laken mer enn HDI1600, men er verd merprisen.

    Jeg bor på Veitvet, Oslo
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vis vedlegget 765824

    Bambi, jeg har ett par 4306 stående i kjelleren som tilhører Audiosenteret.
    Jeg har hørt litt på dem og synes de låter mye friskere enn HDI 1600.
    De er litt større, har 8" bass, men går ikke så dypt som HDI1600 med 6,5".
    4306 har høyere følsomhet, og låter meget bra med sub.
    Om ønskelig kan jeg sette de opp for lyttetest i kjelleren min, sammen med 4x21" suber.
    :devilish:
    Og/eller du kan ta de med hjem for test, om vi spør Audiosenteret først da.

    De koster ett par laken mer enn HDI1600, men er verd merprisen.

    Jeg bor på Veitvet, Oslo
    Takk for tilbudet, men jeg har ikke noe anlegg koblet opp for tiden da jeg er på boligjakt og på en måte planlegger litt i forkant av flytting. Ser bare for meg at stativere vil passe best der jeg eventuelt ender opp siden jeg går fra enebolig til leilighet. :)

    Det som frister med HDI 1600 og eventuelt 4309 er den waveguiden som jeg tror er litt trickle down fra M2.

     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HDi 1600 måler bedre enn storebrødrene vertikalt og har ikke særlig mange konkurrenter til prisen/størrelsen, men har jo to-tre faktorer i målingene som kan forklare variasjoner i tilbakemeldinger. Mine tanker når jeg ser kjapt på målingene er at den dippen fra 200 til 700 hz kanskje kan slå ut litt forskjellig i forskjellige rom og at det mangler litt energi mellom 10 khz til 16 khz som kan tenkes å påvirke følelsen av luftighet. På grunn av super direktivitet tenker jeg at dette er potensielt en ypperlig høyttaler å ha som utgangspunkt for litt målrettet EQ.

    Det eneste som gjør at jeg setter et spørsmålstegn rundt høyttaleren er forvrengingen som oppstår rundt 2 khz når nivået går opp.


    1637572962229.png
    1637574222180.png


    @Bergfinn opplever at 4309 er friskere og mer spenstig, noe jeg mistenker å ha sammenheng med to ting; bredere baffel betyr mer direktivitet lenger ned, og en del smalere spredning enn HDi 1600. De deler vel diskant og har samme forvrengning rundt 2 khz, så jeg tenker at forklaringen ligger i spredning/direktivitet.

    1637574812019.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    @coolio Jeg skjønner ikke så veldig mye av målinger og grafer, men det kan virke som det med "kjedelig" er noe som går litt igjen i en del omtaler på nettet, samtidig som andre igjen sier at HDI1600 er tunet mer for hifi-markedet enn monitorene til JBL. De sies også å kunne spille veldig høyt, noe som ikke er så veldig interessant for meg siden jeg stort sett lytter på moderate nivåer og vil ha høyttalere som låter fett uten at man må 'vekke dem' ved å spille høyt. Men de får også en del gode skussmål, og Steve Guttenberg sa vel også at de var glimrende som to-kanals hjemmekino høyttalere, som er litt av det jeg er ute etter i tillegg til musikk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @coolio Jeg skjønner ikke så veldig mye av målinger og grafer, men det kan virke som det med "kjedelig" er noe som går litt igjen i en del omtaler på nettet, samtidig som andre igjen sier at HDI1600 er tunet mer for hifi-markedet enn monitorene til JBL. De sies også å kunne spille veldig høyt, noe som ikke er så veldig interessant for meg siden jeg stort sett lytter på moderate nivåer og vil ha høyttalere som låter fett uten at man må 'vekke dem' ved å spille høyt. Men de får også en del gode skussmål, og Steve Guttenberg sa vel også at de var glimrende som to-kanals hjemmekino høyttalere, som er litt av det jeg er ute etter i tillegg til musikk.
    Mye av musikken har grunntonene sine i det området hvor man har en forholdsvis bred dip i responsen i Hdi 1600 og vi er veldig sensitive for bredbåndede avvik i responsen. Den responsen vi ser på Hdi er ikke tilfeldig, vi ser den samme tendensen i en haug med høyttalere fra Harman, både Revel og JBL, så jeg tenker at det har sammenheng med hva som fungerer best i rommene de tester høyttalerene sine. Her er et utdrag av målinger fra mange forskjellige høyttalere fra Harman. Først on-axis, så det totale refleksjonsbildet (summen av spredning);
    Loudspeaker Explorer chart (2).png
    Loudspeaker Explorer chart (3).png


    Ser man litt vekk ifra dippen mange har rundt 2 khz som er pga delefrekvens mellom driverne, så ser man på den totale refleksjonsenergien at dette er temmelig konsekvente greier. Dette er én av grunnene til at jeg tenker at spredningsgrad og spredningsmønster sett i sammenheng med romakustikk er svært avgjørende for hvordan man opplever lyden - og også grunnen til at man ikke skal ta individer sin opplevelse som endelig fasit.
    Kanskje Bergfinn er døv, godt vant eller elsker drittlyd? Eller kanskje han har helt andre akustiske forutsetninger som setter forskjellige krav til høyttalere enn andre som har andre opplevelser?

    Jeg heller mot en kombinasjon av godt vant og litt spesielle akustiske forhold pluss en dæsj kravstorhet ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje Bergfinn er døv, godt vant eller elsker drittlyd? Eller kanskje han har helt andre akustiske forutsetninger som setter forskjellige krav til høyttalere enn andre som har andre opplevelser?

    Jeg heller mot en kombinasjon av godt vant og litt spesielle akustiske forhold pluss en dæsj kravstorhet ;)
    Jeg er muligens litt sær, og har gæmlis ører.
    Likevel hjelper det lite med vakre målinger om ikke kapasitet/headroom er til stede når jeg har lyst å lytte ved realistiske nivåer. Har for lite rom og lytter i nærfelt, 2 meter.
    Men er heldig med akustiske forhold helt ned til ca 30 Hz.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om at små høyttalere ikke er egnet for det man kan kalle realistiske nivåer. Er man "heldig" med akustiske forhold så har man fort spist mye av kapasiteten bare der :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Når stativhøyttaler blir nevnt, så bør man ikke se bort i fra 4429 på "stativ" :D
    De kommer av og til opp på bruktmarkedet.

    De er mer JBL av gamle skolen, mangler litt dypbass men gir bra med rockefot.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    @coolio Det var det første jeg tenkte også, når jeg leste omtalen til @Bergfinn også: "han er sikkert døv eller liker drittlyd", tenkte jeg. :)

    Neida, men jeg tar ingens uttalselser som endelig fasit på noe jeg ikke har hørt selv, selvsagt. Men syns det er verdifullt å høre andres inntrykk, så får man kanskje en slags konsensus man kan trekke ut av det hvis ting sammenfaller med hva andre har sagt.

    Også virker det nok som jeg har helt andre krav og mer beskjedne krav enn Bergfinn til både realisme og lyttenivåer. Jeg lytter som sagt ofte på ganske moderate nivåer, og trenger noe som låter tilfredstillende når jeg f.eks. hører på death metal eller ser på Star Wars, eller klassisk musikk sent om kvelden o.l. Men også gjerne som tåler å spille halvhøyt en i mellom.

    @mk1classic 4429 var faktisk en jeg kunne vært interessert i, husker den fikk veldig bra tester for noen år siden. Men ser ut som den har gått ut av sortimentet til JBL nå, og 4349 ser ut til å være en slags arvtager til mye pris.

    Så ja, det er nok rimeligere stativere jeg eventuelt ser for meg nå etterhvert, og kanskje noe som er litt mer sofistikert enn Klipsch, bare ikke moroa blir borte. :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tilbudet, men jeg har ikke noe anlegg koblet opp for tiden da jeg er på boligjakt og på en måte planlegger litt i forkant av flytting. Ser bare for meg at stativere vil passe best der jeg eventuelt ender opp siden jeg går fra enebolig til leilighet. :)

    Det som frister med HDI 1600 og eventuelt 4309 er den waveguiden som jeg tror er litt trickle down fra M2.

    Jeg hørte de små bokhyllene 4309 med en liten sub på Horten messen. Låt meget bra. Oppløst, harmonisk og dynamisk. Målt på ren kvalitet , i mine ører, var dette bedre enn svært mye dyrt på messa og til en god pris.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg hørte de små bokhyllene 4309 med en liten sub på Horten messen. Låt meget bra. Oppløst, harmonisk og dynamisk. Målt på ren kvalitet , i mine ører, var dette bedre enn svært mye dyrt på messa og til en god pris.
    Ja, både de og HDI1600 må nok lyttes på før en avgjørelse blir tatt, tenker jeg. Forstod det som at 1600 låt litt mer ørevennlig eller mørkere, og 4309 var mer tro mot monitorarven.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ser svenske forhandlere hvor jeg har handlet litt nå kjører gode priser på JBL L82 bundle med Arcam Solo Uno til 25k.
    Mtp at Arcam koster noen tusen så er vel ikke dette tilbudet gale? Ikke BF tilbud, går ut november.
    Er vel en Harman spons, så norske pushere kjører kanskje like god deal?

    https://www.referenceaudio.se/produkt/jbl-l82-classic?variant=20473
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg sa til meg selv at nå er det vel snart på tide å gå for en Lemus 1800 Classic eller hva den nå heter igjen. Men hjertet sa noe annet, så da kom det en aldri så liten eske på døra i dag 😁

    En klassiker dør aldri 🤘




    IMG_20220118_165107.jpg

    received_227104289620448.jpeg
     

    Kabelsatan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    64
    Jeg sa til meg selv at nå er det vel snart på tide å gå for en Lemus 1800 Classic eller hva den nå heter igjen. Men hjertet sa noe annet, så da kom det en aldri så liten eske på døra i dag 😁

    En klassiker dør aldri 🤘
    Hva slags forsterker er det du bruker på dine L100 Classic? Jeg benytter en Yamaha A-S2100, men sitter og lurer på om det egentlig ble for tamt..
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    I morgen får jeg mulighet til og prøve Jbl s3900.Det trur jeg blir morsomt.Har selv 3800.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Spennende. Fortell gjerne hvordan du opplever dem.
    Har forsåvidt hørt dem på Audiocenteret,men det var med dårligere forsterker enn det jeg har.Men jeg fikk høre at det var en høytaler med en enorm potensiale. Men billige er dem ikke 120000.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    På lørdag fikk vi testet s3900.Og det var litt av en opptur.Jeg har 3800 som jeg er meget fornøyd med.
    Den har en veldig stram bass .Og med veldig god og luftig oppover.Dette er en veldig god highend høytaler.Den blir stående her en stund.Her må det testes mer.
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Her er første uavhengige anmeldelse av JBL L100 Classic 75!
    Virkelig glad jeg fikk snappet opp et par av disse fra Audiocenteret før det var for sent! Spiller så utrolig flott og detaljert , så er helt enig i anmelderen på det meste :giggle:
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel den eneste Jbl jeg ikke har lyttet til hos Andre.Da mangler du et par heftige subber.
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Ja de går ikke kjellerdypt , så det er noe å vurdere med tiden ja. Spurte forresten han som anmeldte høyttalerne hva slags subber han anbefalte til de. Han mente at 2stk. Rel S510 var en bra match. Enig? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn