Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja, $ 4000 er jo en spenstig pris i utgangspunktet. Husker jo folk som hadde L-100 rundt 1980, og de ville neppe klasket et så stort beløp på bordet i 1978-dollar. Men som Yamaha og deres NS-5000 kan jo JBL ha lagt mye mer kvalitet ned i produktet enn den opprinnelige modellen besatt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Blir spennende å se når den er ute på markedet.
    Personlig liker jeg JBL sounden veldig godt, og synes at flere av deres gamle vintage modeller lyder bra.
    Det er ikke usannsynlig at det kan bli en av de større JBLene på meg på sikt. Tror jeg uansett ville sikte meg inn på en større modell om jeg skulle legge mye penger i det.
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har selv L166 tilkoblet anlegget nå, og har et par 4311b (mer eller mindre ekvivalent studioversjon av L100).
    Det store sammenligningsgrunnlaget mot andre ting føler jeg ikke at jeg har, men L166 føles bedre balansert enn 4311. Mer "hissig" og pågående lydbilde i 4311, noe som kan være kult til en del ting men, etter min mening, noe slitsomt i lengden.
    L166 gir større dimensjoner i lydbildet, der jeg synes 4311 låt mer flatt eller en-/todimensjonalt.

    I det store og hele opplevdes lydbildet i 4311 som mer "boksete" og sammentrykt. Men likevel er det en viss sjarm ved det at basselementet mottar hele frekvensspekteret og spiller vel så mye mellomtone som midbass. Det gir plenty energi og livefølelse til gitarbasert musikk (Allman Brothers "Brothers and Sisters" på vinyl låt for eksempel veldig levende).

    Nå sliter jeg litt i min stue med at jeg ikke føler at jeg "får til" bassen ordentlig. Men det tror jeg ikke er høyttalerne sin feil.
    Skulle gjerne hørt noen flere inntrykk fra andre som har prøvd L166, så det hadde vært spennende å høre hva din opplevelse (BangBang) eventuelt var fra disse.
    Jeg har fått med meg at du har hatt L96 før, høyttalere jeg også har vurdert tidligere.

    -Kristian
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har selv L166 tilkoblet anlegget nå, og har et par 4311b (mer eller mindre ekvivalent studioversjon av L100).
    Det store sammenligningsgrunnlaget mot andre ting føler jeg ikke at jeg har, men L166 føles bedre balansert enn 4311. Mer "hissig" og pågående lydbilde i 4311, noe som kan være kult til en del ting men, etter min mening, noe slitsomt i lengden.
    L166 gir større dimensjoner i lydbildet, der jeg synes 4311 låt mer flatt eller en-/todimensjonalt.

    I det store og hele opplevdes lydbildet i 4311 som mer "boksete" og sammentrykt. Men likevel er det en viss sjarm ved det at basselementet mottar hele frekvensspekteret og spiller vel så mye mellomtone som midbass. Det gir plenty energi og livefølelse til gitarbasert musikk (Allman Brothers "Brothers and Sisters" på vinyl låt for eksempel veldig levende).

    Nå sliter jeg litt i min stue med at jeg ikke føler at jeg "får til" bassen ordentlig. Men det tror jeg ikke er høyttalerne sin feil.
    Skulle gjerne hørt noen flere inntrykk fra andre som har prøvd L166, så det hadde vært spennende å høre hva din opplevelse (BangBang) eventuelt var fra disse.
    Jeg har fått med meg at du har hatt L96 før, høyttalere jeg også har vurdert tidligere.

    -Kristian
    Jeg har ikke noen erfaring med L166 dessverre. Jeg var nær ved en byttehandel nå nettopp, da jeg ble kontaktet av en JBL L166 eier som kunne tenke seg å gjøre en bytte deal, men etter vurdering så hadde ikke eieren av disse og jeg samme vurdering av tilstanden "strøkne" :rolleyes: Jeg ønsket rett og slett ikke å ta inn et sett høyttalere med sprukket finer, og andre ukjente tilstander.
    Jeg er allikevel entusiast, og ønsker JBL velkommen hit til meg ved en senere anledning. Jeg ser ikke bort i fra at jeg vurderer noen av de større modellene etterhvert.
    JBL L96 var rett og slett meget bra, både på dynamikk og oppløsning. Men krevde ni tidig jobbing med plassering for å gjøre jobben optimalt :)
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ja, mulig jeg formulerte meg litt uklart. Jeg fikk med meg at du var i vurderingsfasen ift L166 og ikke hadde anskaffet disse ennå.
    En del erfaringer å finne på amerikanske fora, men forutsetningene der er gjerne ganske annerledes. Både med tanke på sammenligningsgrunnlag ift andre høyttalere, men også med tanke på typisk møblering og huskonstruksjon. Temmelig forskjellig fra typisk norsk hus med tregulv/vegger osv.

    Dessverre ikke veldig mye delte erfaringer med denne type høyttalere i alminnelige norske stuer.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.621
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Noen som har en formening om hvilken 15" som er den beste erstatter for 2231A som sitter i 4333.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.621
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det et element som er å få tak i nytt, eller er det fra samme tidsepoke som 4333?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    2231 har alnico og 2235 ferrit... Så 2235 er etter 1983.Begge finnes av og til på Ebay


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Noen som har en formening om hvilken 15" som er den beste erstatter for 2231A som sitter i 4333.
    Hva element sto i de? 2231 har vært utgått lenge og fåes ikke som rekon heller så de fleste bytter til 2235 som nevnt, er vell slike som står i 4350ene dine også!?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Der finnes som regel noen til salg i Danmark! AudioNord(hifiklubben) tokk inn og solgte en mengde av disse til byggesett fra 1985-89. Se på dba.dk
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.621
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som det er satt inn 2225, fikk med et ekstra, så vil tro det er de som er satt inn
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.228
    Antall liker
    4.621
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det ligger 4 basser til DD6600 til salgs på hifi 4 all i Danmark
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan spiller K2ene nå da, du foretrekker fortsatt de eldre greiene?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bare å se disse forsterkerne fremhever jo hevelse i benklærne.
    Tør derfor ikke en gang tenke på hva lyden av slobbene gjør med en...

    Men, jeg husker den gangen jeg var hjemme hos tidligere hi-fi journalist Peter Rahbek utenfor København, snart 25 år siden vil jeg tro. Som etter først å ha ryddet gangen for treningssykler (og den gang) mer verdt enn hi-fi utstyret jeg skulle se, fikk øye på gigantiske ML monoblokker i stua - de største jeg har sett. Men som fungerte som "stativer" for hver sin Doxa Signature - han likte bare lyden av dem bedre ;)

    OBS; ikke se dette som kritikk av ditt utstyr, jeg glemmer bare ikke synet av to Doxa-blikk-boksene stående ytterst på hver sine fete sikle-monoblokk from the U.S.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hmm....vært i tenkeboksen en stund. Har vært godt fornøyd med 4365 i de seks åra som har gått, men hva om de kan forbedres ytterligere ? Har lest mye om kondensatorer og hvilke som går for å være blant de beste beregnet for høyttalere. Bare å plukke ut og sette i gang.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Litt forskjel i størrelse. Begge er 1.0uf - 2%. Den originale er nok en polyprop tipper jeg.
    Kobberfoil blir foretrukket av mange for sin behagelige og detaljerte signatur. Blir spanande dette her. Blir ikke det bra så er det bare å putte inn de originale og ingen skade skjedd. Bare en erfaring rikere.

    Sitter og spiller nå, og førsteinntrykket lover bra. Enorm dybde i lydbildet var det første som utmerket seg. Etter 100-200 timer har de nok fått satt seg ordentlig.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville også prøvd Mundorf Supreme EVO. (Alu in oil). Byttet i mine IMF'er, det var som om veggene ble ble blåst bort. Enormt lydbilde, dynamikk som er skremmende, og nå kan man virkelig høre forskjellen på de forskjellige symbalene på gode opptak. Total stillhet mellom transienter, og kjennes ut som bassen går dypere. Prisen er heller ikke avskrekkende dyr, bare å bytte tilbake visst man ikke er fornøyd
    Mvh
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Litt forskjel i størrelse. Begge er 1.0uf - 2%. Den originale er nok en polyprop tipper jeg.
    Kobberfoil blir foretrukket av mange for sin behagelige og detaljerte signatur. Blir spanande dette her. Blir ikke det bra så er det bare å putte inn de originale og ingen skade skjedd. Bare en erfaring rikere.

    Sitter og spiller nå, og førsteinntrykket lover bra. Enorm dybde i lydbildet var det første som utmerket seg. Etter 100-200 timer har de nok fått satt seg ordentlig.
    Tøft!! Jeg tror fort dette kan ha mye for seg, en av hovedforskjellene mellom 4365 og K2 S9900 er jo akkurat filteret (og 3-4 ganger prisen) så godt mulig dette kan gi mye resultat. Annet og kanskje enda bedre alterantiv er aktiv drift og fjerne de passive filtera men det krever en del mer.... men har lekt litt med tanken :) Rajapruk brukte vell sine 4365 2 vegs aktivt en periode og bygger nå en DIY aktiv 3,5 vegs variant
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    største forskjellen vil du få med å bytte ut de store effekt motstandene med Duelund CAST silver
    gjør MYE mere enn noe kondisbytte!
    du har erfart at vi ofte har sammenfallende smak før.......:rolleyes:
    har du skjema over filtreret eller klarer å tegne det ut?
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    her fant jeg det til HF og UHF
    det viktigste er de komponentene som sitter i serie med signalet

    de svære 33µF(36µF) samt de parallelle 27R er viktigst

    JBL 4365 crossover.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Til sammenligning, 4365 vs S9900, ser umiddelbart overaskende like ut, dog litt andre kondensatorer ser det ut til?

    483440d1519929780-na-r-bare-12-eller-sta-rre-er-nok-tra-den-jbl-fans-d0952a14-bb0c-4ee7-9eb8-595.jpg


    s99002.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    de svære 33µF(36µF) samt de parallelle 27R er viktigst
    Vet at du vet hva det går i når det gjelder passive filter så veldig takknemlig for innspill :) Hvor er 27R på bildet? Sliter litt med å få samsvar mellom tegning og bilde av filteret..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de svære 33µF(36µF) samt de parallelle 27R er viktigst
    Vet at du vet hva det går i når det gjelder passive filter så veldig takknemlig for innspill :) Hvor er 27R på bildet? Sliter litt med å få samsvar mellom tegning og bilde av filteret..
    fargekode rød-gul et eller annet...begge koblet mot siste 33µF
    men OBS..kan være små justeringer i filteret som fex 33µF i bildet er 36 i skjemaet
    kan være litt utvikling i utgaver av filteret
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Andre bilder av filteret er helt identisk med Musicman sitt så er nok bare litt forskjell fra tegningene.

    Baksida av filteret:



    Men dersom motstand er det viktigste så kan en jo videre stille spm om det kan være lurt å koble vekk potmeterne!?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den motstanden som er inne i S1 avhengig av valgt pos på vender vil og være kritisk, så egentlig burde man bytte alle
    samme i S2 samt de to 8,2µF
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    alle switcher er en viss degradering av signalet, men tror likevel jeg hadde satt pris på fleksibiliteten
    uansett må det velges en pos. og der bør i alle fall motstanden byttes...
    MEN det er jo totalt 16 i hver kanal og til 300stykk begynner det å balle på seg....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn