Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvis man ønsker å se nærmere på en av JBL sine konstruksjoner og kriteriene er noe slikt som dynamikk, oppløsning, raffinnement, finesse og sømløshet, hva bør man kikke nærmere på? Ordene kan jo bety så mangt, men det er da en pekepinn. Dypbass er ikke viktig da blir ivaretatt av egene subwoofere. Aktiv deling deling er ingen hindring.

    Forslag fra meg uten at jeg har hørt noen av de annet enn S9800 i et dårlig rom. (Neby sitt museum)

    JBL M2
    JBL 4365 (ligger to brukte par på finn, noe som er forlokkende)
    JBL 4367
    JBL K2 S4700
    JBL K2 S9800
    JBL K2 S9900

    Noe som har noe å si om disse, eller noen som har noe å tilføye?
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Hvis man ønsker å se nærmere på en av JBL sine konstruksjoner og kriteriene er noe slikt som dynamikk, oppløsning, raffinnement, finesse og sømløshet, hva bør man kikke nærmere på? Ordene kan jo bety så mangt, men det er da en pekepinn. Dypbass er ikke viktig da blir ivaretatt av egene subwoofere. Aktiv deling deling er ingen hindring.

    Forslag fra meg uten at jeg har hørt noen av de annet enn S9800 i et dårlig rom. (Neby sitt museum)

    JBL M2
    JBL 4365 (ligger to brukte par på finn, noe som er forlokkende)
    JBL 4367
    JBL K2 S4700
    JBL K2 S9800
    JBL K2 S9900

    Noe som har noe å si om disse, eller noen som har noe å tilføye?
    Forutsatt at du kan la sub jobbe opp til rundt 80-90Hz

    Bassen fra K2-S5800/4429 (2stk om mulig), hornet fra M2 og horndriveren fra Everest DD67000.


    -Tim
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvis man ønsker å se nærmere på en av JBL sine konstruksjoner og kriteriene er noe slikt som dynamikk, oppløsning, raffinnement, finesse og sømløshet, hva bør man kikke nærmere på? Ordene kan jo bety så mangt, men det er da en pekepinn. Dypbass er ikke viktig da blir ivaretatt av egene subwoofere. Aktiv deling deling er ingen hindring.

    Forslag fra meg uten at jeg har hørt noen av de annet enn S9800 i et dårlig rom. (Neby sitt museum)

    JBL M2
    JBL 4365 (ligger to brukte par på finn, noe som er forlokkende)
    JBL 4367
    JBL K2 S4700
    JBL K2 S9800
    JBL K2 S9900

    Noe som har noe å si om disse, eller noen som har noe å tilføye?
    Forutsatt at du kan la sub jobbe opp til rundt 80-90Hz

    Bassen fra K2-S5800/4429 (2stk om mulig), hornet fra M2 og horndriveren fra Everest DD67000.


    -Tim
    Ok. En oppstykket løsning som ikke kan kjøpes ferdig. Ikke sikkert det er noe hinder, men det kan ikke lyttes på først. M2 hornet har også blitt vanskelig å få tak i nytt?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    1200FE-8 er vel kanskje ikke så lett å få tak i eller?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    1200FE er det sikkert mulig å få tak i men usikker hvorfor en absolutt skulle bruke det? Uten at jeg har noe erfaring med akkurat det så ser jeg ingen grunn til at det skal være noe bedre enn for eksempel 2216, 1500, 1501 eller noe av de andre 15". 1200FE brukes forøvrig også nå i nye utgaven av L100 :)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    1200FE-8 sitter også i 4312SE, som vel er rimeligste måte å komme i nærheten av dette element!
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Hvis man ønsker å se nærmere på en av JBL sine konstruksjoner og kriteriene er noe slikt som dynamikk, oppløsning, raffinnement, finesse og sømløshet, hva bør man kikke nærmere på? Ordene kan jo bety så mangt, men det er da en pekepinn. Dypbass er ikke viktig da blir ivaretatt av egene subwoofere. Aktiv deling deling er ingen hindring.

    Forslag fra meg uten at jeg har hørt noen av de annet enn S9800 i et dårlig rom. (Neby sitt museum)

    JBL M2
    JBL 4365 (ligger to brukte par på finn, noe som er forlokkende)
    JBL 4367
    JBL K2 S4700
    JBL K2 S9800
    JBL K2 S9900

    Noe som har noe å si om disse, eller noen som har noe å tilføye?
    Jeg har 4367 og M2 stående i samme room, så her kan du faktisk få høre begge. De er langt fra så like som en skulle tro!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har 4367 og M2 stående i samme room, så her kan du faktisk få høre begge. De er langt fra så like som en skulle tro!
    Har du forklaring på dette? Er det forskjellige forsterkere som gjør dette (hvordan er evt forskjell dersom samme forsterker blir brukt?), aktiv/passiv deling eller andre faktorer? Hva foretrekker du?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har 4367 og M2 stående i samme room, så her kan du faktisk få høre begge. De er langt fra så like som en skulle tro!
    Har du forklaring på dette? Er det forskjellige forsterkere som gjør dette (hvordan er evt forskjell dersom samme forsterker blir brukt?), aktiv/passiv deling eller andre faktorer? Hva foretrekker du?
    Det siste først, jeg foretrekker 4367. Mye kan sikkert legge i elektronikken her og det er så å si umulig at ha samme til begge. Bassen er djypere på M2 men har ikke samme ‘slam» som 4367. Nedre mellomtone har litt mer fylde/varme på 4367, noe som kansje passer bedre til hi-fi lytting. Men som sagt er det her muligt her å høre beggge, eneste plassen i Europa vil jeg tro.
    M2 er koplet med JBL Synthesis SDA 4600 amp og SDEC4500 filter/prosessor. 4367 med Mark Levinson 585, så prisen er så å si likt for beggge systemer!
    2EB8206A-368C-4080-8FC8-FB2D4AAF5089.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har 4367 og M2 stående i samme room, så her kan du faktisk få høre begge. De er langt fra så like som en skulle tro!
    Har du forklaring på dette? Er det forskjellige forsterkere som gjør dette (hvordan er evt forskjell dersom samme forsterker blir brukt?), aktiv/passiv deling eller andre faktorer? Hva foretrekker du?
    Det siste først, jeg foretrekker 4367. Mye kan sikkert legge i elektronikken her og det er så å si umulig at ha samme til begge. Bassen er djypere på M2 men har ikke samme ‘slam» som 4367. Nedre mellomtone har litt mer fylde/varme på 4367, noe som kansje passer bedre til hi-fi lytting. Men som sagt er det her muligt her å høre beggge, eneste plassen i Europa vil jeg tro.
    M2 er koplet med JBL Synthesis SDA 4600 amp og SDEC4500 filter/prosessor. 4367 med Mark Levinson 585, så prisen er så å si likt for beggge systemer!
    Hadde vært gøy å hørt om dette endret seg dersom du for eksempel brukte JBL forsterkeren på 4367, om forskjell i stor grad skyldes forsterker!? Leser om andre som ønsker å konvertere sine 4367 til aktiv drift og det du skriver tilsier jo det motsatte :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvis man ønsker å se nærmere på en av JBL sine konstruksjoner og kriteriene er noe slikt som dynamikk, oppløsning, raffinnement, finesse og sømløshet, hva bør man kikke nærmere på? Ordene kan jo bety så mangt, men det er da en pekepinn. Dypbass er ikke viktig da blir ivaretatt av egene subwoofere. Aktiv deling deling er ingen hindring.

    Forslag fra meg uten at jeg har hørt noen av de annet enn S9800 i et dårlig rom. (Neby sitt museum)

    JBL M2
    JBL 4365 (ligger to brukte par på finn, noe som er forlokkende)
    JBL 4367
    JBL K2 S4700
    JBL K2 S9800
    JBL K2 S9900

    Noe som har noe å si om disse, eller noen som har noe å tilføye?
    Jeg har 4367 og M2 stående i samme room, så her kan du faktisk få høre begge. De er langt fra så like som en skulle tro!
    Har du hørt 4365? Hvordan er den i forhold til 4367?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Hvis man ønsker å se nærmere på en av JBL sine konstruksjoner og kriteriene er noe slikt som dynamikk, oppløsning, raffinnement, finesse og sømløshet, hva bør man kikke nærmere på? Ordene kan jo bety så mangt, men det er da en pekepinn. Dypbass er ikke viktig da blir ivaretatt av egene subwoofere. Aktiv deling deling er ingen hindring.

    Forslag fra meg uten at jeg har hørt noen av de annet enn S9800 i et dårlig rom. (Neby sitt museum)

    JBL M2
    JBL 4365 (ligger to brukte par på finn, noe som er forlokkende)
    JBL 4367
    JBL K2 S4700
    JBL K2 S9800
    JBL K2 S9900

    Noe som har noe å si om disse, eller noen som har noe å tilføye?
    Jeg har 4367 og M2 stående i samme room, så her kan du faktisk få høre begge. De er langt fra så like som en skulle tro!
    Har du hørt 4365? Hvordan er den i forhold til 4367?
    Ja, det har jeg. Spredning og subbass bedre på 4367, mellomtone bedre på 4365. Hvis ikke den norske krone hadde gått i das og 4367 kunne selges for 99.000,- er jeg ikke i tvil om hvilken som er best.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har 4367 og M2 stående i samme room, så her kan du faktisk få høre begge. De er langt fra så like som en skulle tro!
    Har du forklaring på dette? Er det forskjellige forsterkere som gjør dette (hvordan er evt forskjell dersom samme forsterker blir brukt?), aktiv/passiv deling eller andre faktorer? Hva foretrekker du?
    Det siste først, jeg foretrekker 4367. Mye kan sikkert legge i elektronikken her og det er så å si umulig at ha samme til begge. Bassen er djypere på M2 men har ikke samme ‘slam» som 4367. Nedre mellomtone har litt mer fylde/varme på 4367, noe som kansje passer bedre til hi-fi lytting. Men som sagt er det her muligt her å høre beggge, eneste plassen i Europa vil jeg tro.
    M2 er koplet med JBL Synthesis SDA 4600 amp og SDEC4500 filter/prosessor. 4367 med Mark Levinson 585, så prisen er så å si likt for beggge systemer!
    Hadde vært gøy å hørt om dette endret seg dersom du for eksempel brukte JBL forsterkeren på 4367, om forskjell i stor grad skyldes forsterker!? Leser om andre som ønsker å konvertere sine 4367 til aktiv drift og det du skriver tilsier jo det motsatte :)
    Det er enkelt å kople SDA4600 til 4367, så hvis noen har lyst er det bare at komme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvis man ønsker å se nærmere på en av JBL sine konstruksjoner og kriteriene er noe slikt som dynamikk, oppløsning, raffinnement, finesse og sømløshet, hva bør man kikke nærmere på? Ordene kan jo bety så mangt, men det er da en pekepinn. Dypbass er ikke viktig da blir ivaretatt av egene subwoofere. Aktiv deling deling er ingen hindring.

    Forslag fra meg uten at jeg har hørt noen av de annet enn S9800 i et dårlig rom. (Neby sitt museum)

    JBL M2
    JBL 4365 (ligger to brukte par på finn, noe som er forlokkende)
    JBL 4367
    JBL K2 S4700
    JBL K2 S9800
    JBL K2 S9900

    Noe som har noe å si om disse, eller noen som har noe å tilføye?
    Jeg har 4367 og M2 stående i samme room, så her kan du faktisk få høre begge. De er langt fra så like som en skulle tro!
    Har du hørt 4365? Hvordan er den i forhold til 4367?
    Ja, det har jeg. Spredning og subbass bedre på 4367, mellomtone bedre på 4365. Hvis ikke den norske krone hadde gått i das og 4367 kunne selges for 99.000,- er jeg ikke i tvil om hvilken som er best.
    Litt usikker på hvilken du mener er best?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    M2 er bedre enn 4365, 4367, K2 (alle) og Everest på lydtrykk!
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Betyr det at du foretrekker 4365 ?
    Nei. Jeg foretrekker 4367 fremfor både M2 og 4365.
    Jeg leser på andre forumer at det er litt forskjellig hva folk foretrekker, men det er vel normalt.
    Så også en som skulle bytte sine S9900 til fordel for M2. Kommer nok an på hva man vektlegger.

    Hvilket firma tilhører du K2?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg leser på andre forumer at det er litt forskjellig hva folk foretrekker, men det er vel normalt.
    Så også en som skulle bytte sine S9900 til fordel for M2. Kommer nok an på hva man vektlegger.
    Skal en gjør reel test så må det være mest mulig likt utstyr, de fleste som går over til M2 bytter også forsterkere pga aktiv drift. Tror jeg har hørt alle varianter blandt brukere av hva som foretrekkes av de nevnte høyttalere, noen 4365, andre M2, noen K2 og nå også 4367.

    Jeg har 4365 og DIY M2 (med beryllium) og hos meg spiller 4365 bedre, men det er veldig forskjellige oppsett og rom så det er ikke reel sammenligning.

    4365 er teknisk veldig lik K2 S9900 og har således langt mer til felles med S9900 enn 4367. For JBL må 4367 være en gullgruve sammenlignet med 4365 da det er en langt rimeligere konstruksjon, men ikke alltid pris henger sammen med resultat, har selv ikke hørt 4367.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg fristes faktis til at spørre, hvem her på sentralen har hørt 4367? Birdland fikk det første sett høsten 2017 og det var første 4367 i Norge. Vi er for tiden eneste i Europa som har nye 4367 på lager. Både M2 og 4367 er for tiden utsolgt fra JBL.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg fristes faktis til at spørre, hvem her på sentralen har hørt 4367? Birdland fikk det første sett høsten 2017 og det var første 4367 i Norge. Vi er for tiden eneste i Europa som har nye 4367 på lager. Både M2 og 4367 er for tiden utsolgt fra JBL.
    Hørt dem i utlandet. Personlig synes jeg hoppet fra 4365 til 4367 er ganske påtakelig. Både på sammenheng og evnen til å presentere rominformasjon. M2 er i en egen liga. Mye pga. den aktive driften vil jeg tro. Det kunne være artig å sammenligne M2 med 4367 i et aktivt oppsett.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Det hadde vært spennende og interessant å prøve aktiv drift på 4365. Har forstått det slik at delefilteret ikke er optimalt, og at det er mulig å løfte dem til nye høyder med redesign eller aktiv drift. At det er designet for det japanske markedet og deres stuer (som for oss minner om kott) ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også hørt 4367. Hørte de på messen i Warszawa. God lyd!


    Hørte også disse i samme rom.
    JBL 4.jpg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Det hadde vært spennende og interessant å prøve aktiv drift på 4365. Har forstått det slik at delefilteret ikke er optimalt, og at det er mulig å løfte dem til nye høyder med redesign eller aktiv drift. At det er designet for det japanske markedet og deres stuer (som for oss minner om kott) ;)
    Jeg tror det både kan bli et kostbart og uforutsigelig eksperiment! (Koster mer enn det smaker). Er heller ikke helt enig i at delefilteret ikke er optimalt, det japanske marked mener vel det er perfekt. 4365 og K2 har sine klare begrensning i bunnen og med hensyn til kontrollert spredning.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har mulighet for aktiv drift, så ender jeg opp med en av disse kommer jeg nok til å prøve det.
     

    bassminister

    Medlem
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    21
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Jeg fristes faktis til at spørre, hvem her på sentralen har hørt 4367? Birdland fikk det første sett høsten 2017 og det var første 4367 i Norge. Vi er for tiden eneste i Europa som har nye 4367 på lager. Både M2 og 4367 er for tiden utsolgt fra JBL.
    Jeg og en kompis var hos Birdland i slutten av november 2017. Der fikk vi i nesten 4,5timer høre på M2 og 4367 uten de begrensingene det ofte er hos "vanlige" hifi forhandlere og spesielt når vi kommer opp i disse prisklassene!
    Når jeg skriver begrensinger så er jeg vant til at ofte er ikke de dyrere tingene tilgjengelig, hensyn til andre kunder,begrensing i lyttevolum,utvalg av musikk og ikke minst tid.
    Anbefaler alle som lurer på hvordan disse mye omtalte høyttalerene låter å ta seg en tur opp til Birdland.

    M2 ble ikke lyttet til så mye da forskjellen mot 4367 var veldig tydelig. M2 hadde i dette oppsettet muligens men mer "oppløst diskant" men mellomtone og spesielt bass lå nærmere mine preferanser på 4367. Nå husker jeg ikke elektronikken eller type innstillinger som ble brukt på M2 eller 4367 men det vet K2 alt om.
    Jeg må si at 4367 har ett lydbilde jeg liker meget godt. 4367 klarte seg bra på alle de sjangerne vi utsatte den for.. Alt fra knall hard metall til følsomme hese kvinne stemmer.

    jeg skal ikke begi meg ut på en beskrivelse med superlativer ofte brukt av Hi-Fi folket men jeg oppfattet de som homogene i lyden, ingen frekvenser som stikker seg ut,
    ingen hørbar forvrengning selv på grisehøyt nivå.
    Spesielt imponert over måten den kontrollerte basstoner/slagverk! Jeg hørte ting i låter jeg har lyttet til i over 20år som jeg ikke var klar over at var der og innspillinger der det har vært veldig fremtredene "boost" på enkelte dype toner var på 4367 helt strøkent med like mye energi hele veien ned feks Bjørk`s Hyperbalad fra Post skiva..
    Dynamikken var feiende flott, nesten litt "skremmende" når transienter i feks slagverk og blåsere klinte til.


    Eieren av Birdland var meget behagelig å omgås og kunnskapsrik uten å være belærende..Veldig bra:)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har hørt M2 og var imponert over dem. Veldig gode i mellomtonen og oppover. Følte kanskje at hurtigheten nedover ikke var av fullt så høy klasse som oppover, men i forhold til "normale" HT var det virkelig i småtingsavdelingen, pirk kan man si.

    Veldig bra at en forhandler demonstrerer under så gode forhold, jf bassministers beskrivelse ovenfor. Håper å få lyttet til 4367 ved høve.


    Final
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg leser på andre forumer at det er litt forskjellig hva folk foretrekker, men det er vel normalt.
    Så også en som skulle bytte sine S9900 til fordel for M2. Kommer nok an på hva man vektlegger.
    Skal en gjør reel test så må det være mest mulig likt utstyr, de fleste som går over til M2 bytter også forsterkere pga aktiv drift. Tror jeg har hørt alle varianter blandt brukere av hva som foretrekkes av de nevnte høyttalere, noen 4365, andre M2, noen K2 og nå også 4367.

    Jeg har 4365 og DIY M2 (med beryllium) og hos meg spiller 4365 bedre, men det er veldig forskjellige oppsett og rom så det er ikke reel sammenligning.

    4365 er teknisk veldig lik K2 S9900 og har således langt mer til felles med S9900 enn 4367. For JBL må 4367 være en gullgruve sammenlignet med 4365 da det er en langt rimeligere konstruksjon, men ikke alltid pris henger sammen med resultat, har selv ikke hørt 4367.
    Har lest meg litt opp og det ser ut til at 4365 er en ganske mye mer kostbar konstruksjon enn 4367, men som du sier betyr ikke det nødvendigvis at den låter bedre.

    Det hadde vært spennende og interessant å prøve aktiv drift på 4365. Har forstått det slik at delefilteret ikke er optimalt, og at det er mulig å løfte dem til nye høyder med redesign eller aktiv drift. At det er designet for det japanske markedet og deres stuer (som for oss minner om kott) ;)
    Jeg tror det både kan bli et kostbart og uforutsigelig eksperiment! (Koster mer enn det smaker). Er heller ikke helt enig i at delefilteret ikke er optimalt, det japanske marked mener vel det er perfekt. 4365 og K2 har sine klare begrensning i bunnen og med hensyn til kontrollert spredning.
    Det ligger en tråd på audioheritage om 4365 med aktiv deling hvor det tilsynelatende rapporteres om svært gode resultater, men jeg har ikke lest hele tråden.

    K2, hva mener du med at 4365 har klare begrensninger i bunnen og med tanke på spredning? Sånn i forhold til 4367.

    Jeg fristes faktis til at spørre, hvem her på sentralen har hørt 4367? Birdland fikk det første sett høsten 2017 og det var første 4367 i Norge. Vi er for tiden eneste i Europa som har nye 4367 på lager. Både M2 og 4367 er for tiden utsolgt fra JBL.
    Jeg og en kompis var hos Birdland i slutten av november 2017. Der fikk vi i nesten 4,5timer høre på M2 og 4367 uten de begrensingene det ofte er hos "vanlige" hifi forhandlere og spesielt når vi kommer opp i disse prisklassene!
    Når jeg skriver begrensinger så er jeg vant til at ofte er ikke de dyrere tingene tilgjengelig, hensyn til andre kunder,begrensing i lyttevolum,utvalg av musikk og ikke minst tid.
    Anbefaler alle som lurer på hvordan disse mye omtalte høyttalerene låter å ta seg en tur opp til Birdland.

    M2 ble ikke lyttet til så mye da forskjellen mot 4367 var veldig tydelig. M2 hadde i dette oppsettet muligens men mer "oppløst diskant" men mellomtone og spesielt bass lå nærmere mine preferanser på 4367. Nå husker jeg ikke elektronikken eller type innstillinger som ble brukt på M2 eller 4367 men det vet K2 alt om.
    Jeg må si at 4367 har ett lydbilde jeg liker meget godt. 4367 klarte seg bra på alle de sjangerne vi utsatte den for.. Alt fra knall hard metall til følsomme hese kvinne stemmer.

    jeg skal ikke begi meg ut på en beskrivelse med superlativer ofte brukt av Hi-Fi folket men jeg oppfattet de som homogene i lyden, ingen frekvenser som stikker seg ut,
    ingen hørbar forvrengning selv på grisehøyt nivå.
    Spesielt imponert over måten den kontrollerte basstoner/slagverk! Jeg hørte ting i låter jeg har lyttet til i over 20år som jeg ikke var klar over at var der og innspillinger der det har vært veldig fremtredene "boost" på enkelte dype toner var på 4367 helt strøkent med like mye energi hele veien ned feks Bjørk`s Hyperbalad fra Post skiva..
    Dynamikken var feiende flott, nesten litt "skremmende" når transienter i feks slagverk og blåsere klinte til.


    Eieren av Birdland var meget behagelig å omgås og kunnskapsrik uten å være belærende..Veldig bra:)
    Takk for en, for meg, veldig nyttig tilbakemelding. Har vært i kontakt med Birdland, og han er absolutt imøtekommende.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Det är min tråd på audioheritage om aktiv delning av 4365. Jag gjorde aktiv delning av 4365, 2-vägs. Stort lyft. Mer av allt.
    Svåra kamfiltereffekter mellan HF och UHF på orginal 4365. Nertuneat delningsfilter för att inte konkurrera med de dyrare modellerna med liknande komponenter och sämre horn, är min teori. HF har inget lågpassfilter orginal, så den spelar tillsammans med UHF hela vägen upp. Ingen delning.... Därför de låter för ljust och gör ont i öronen efter en tids lyssning på hög volym. Tyckte jag, därför jag började hela aktiva äventyret.
    De behöver verkligen tidskompensering mellan woofer och horn också (20 cm fysisk skilnad på akustiska centrum). Och woofern släppte rejält aktivt, den behöver all kraft den kan få.
    Jag drev med Hypex nCore.
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det är min tråd på audioheritage om aktiv delning av 4365. Jag gjorde aktiv delning av 4365, 2-vägs. Stort lyft. Mer av allt.
    Svåra kamfiltereffekter mellan HF och UHF på orginal 4365. Nertuneat delningsfilter för att inte konkurrera med de dyrare modellerna med liknande komponenter och sämre horn, är min teori. HF har inget lågpassfilter orginal, så den spelar tillsammans med UHF hela vägen upp. Ingen delning.... Därför de låter för ljust och gör ont i öronen efter en tids lyssning på hög volym. Tyckte jag, därför jag började hela aktiva äventyret.
    De behöver verkligen tidskompensering mellan woofer och horn också (20 cm fysisk skilnad på akustiska centrum). Och woofern släppte rejält aktivt, den behöver all kraft den kan få.
    Jag drev med Hypex nCore.
    Artig at du poster her. Så det var en svenske som hadde gjort dette. :)
    Har du fortsatt 4365? Har du hørt 4367?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har også hørt 4367. Hørte de på messen i Warszawa. God lyd!


    Bra messe? Stor messe? Hyggelig å være tilskuer der, bespisning & sånt?
    Siden vi begge var i København for et par år siden, hva vil du si om den i forhold til det?
    Tror Polen er et skikkelig hi-fi land.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Artig at du poster her. Så det var en svenske som hadde gjort dette. :)
    Har du fortsatt 4365? Har du hørt 4367?
    Jag håller på och bygger egna högtalare med komponenter från 4365 som jag kom över löst.
    DIY-project: JBL Kebnekaise S4365

    Jag har inte hört 4367 tyvärr.

    För aktiv drift hade jag valt 4365 utan tvekan. Mer potential i komponenterna.
    Men 4367 verkar ha betydligt trevligare storlek, och det skulle inte förvåna mig om den låter bättre än 4365 passivt.

    4365 är för stora och tunga. Inget kul alls att förflytta dem.

    Det var norska flyttgubbar som skulle bära upp dem för min trappa. "Jei gøøøør det ickkke!!"
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også hørt 4367. Hørte de på messen i Warszawa. God lyd!


    Bra messe? Stor messe? Hyggelig å være tilskuer der, bespisning & sånt?
    Siden vi begge var i København for et par år siden, hva vil du si om den i forhold til det?
    Tror Polen er et skikkelig hi-fi land.
    Messen i København er mini i forhold til messen i Warszawa. Warszawa messen er blitt større enn den Munchen også. Beste jeg har besøkt.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...er-og-shows/90188-warszawa-messen-2017-a.html
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Må si jeg har begynt å sikle litt etter noen gode JBL-høyttalere med litt skikkelig trøkk i ... synes konstruksjoner som 4365 er "best", har også fått høre på disse hos musicman, helt fantastiske musikkformidlere, men noe skarpe i toppen for min del. Men den bassen hjemsøker meg. :(
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Mulig at det blir oppfattet som et «partsinnlegg» , men jeg mener at 4367 er den beste passive JBL ever! inkl K2s og Everest. M2 er beste aktive-DSP, men det er vel også den eneste !? Gi meg 10 min. og jeg kan faktisk demonstrere det her.
    PS Jeg har nå endret oppsettet her så vi bruker samme elektronikk på 4367 og M2.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Det är min tråd på audioheritage om aktiv delning av 4365. Jag gjorde aktiv delning av 4365, 2-vägs. Stort lyft. Mer av allt.
    Svåra kamfiltereffekter mellan HF och UHF på orginal 4365. Nertuneat delningsfilter för att inte konkurrera med de dyrare modellerna med liknande komponenter och sämre horn, är min teori. HF har inget lågpassfilter orginal, så den spelar tillsammans med UHF hela vägen upp. Ingen delning.... Därför de låter för ljust och gör ont i öronen efter en tids lyssning på hög volym. Tyckte jag, därför jag började hela aktiva äventyret.
    De behöver verkligen tidskompensering mellan woofer och horn också (20 cm fysisk skilnad på akustiska centrum). Och woofern släppte rejält aktivt, den behöver all kraft den kan få.
    Jag drev med Hypex nCore.
    Spennende, skal sjekke tråden din på audioheritage! Er det jeg også tror, at det er mye å hente med aktiv delning på 4365. Skal forsøke det på mine etterhvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn