Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Artig at du poster her. Så det var en svenske som hadde gjort dette. :)
    Har du fortsatt 4365? Har du hørt 4367?
    Jag håller på och bygger egna högtalare med komponenter från 4365 som jag kom över löst.
    DIY-project: JBL Kebnekaise S4365

    Jag har inte hört 4367 tyvärr.

    För aktiv drift hade jag valt 4365 utan tvekan. Mer potential i komponenterna.
    Men 4367 verkar ha betydligt trevligare storlek, och det skulle inte förvåna mig om den låter bättre än 4365 passivt.

    4365 är för stora och tunga. Inget kul alls att förflytta dem.

    Det var norska flyttgubbar som skulle bära upp dem för min trappa. "Jei gøøøør det ickkke!!"
    Heftig byggetråd.:D
    Godt håndtverk....og sikkert god lyd.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Jeg fristes faktis til at spørre, hvem her på sentralen har hørt 4367? Birdland fikk det første sett høsten 2017 og det var første 4367 i Norge. Vi er for tiden eneste i Europa som har nye 4367 på lager. Både M2 og 4367 er for tiden utsolgt fra JBL.
    Jeg hørte 4367 Med Monster fet ML på Horten Messa. 4367 Var verdt turen alene.
    Fantastisk høyttaler. Aldri gjort så vondt å forlate et rom før.
    Skal definitivt innom Birdland for å få lyttet en gang til.
    Men, et relativt interessant spørsmål.
    Hvor heftig forsterker trenger de 4367 før den brutale villskapen som bor i de kommer frem. ?

    /A
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg fristes faktis til at spørre, hvem her på sentralen har hørt 4367? Birdland fikk det første sett høsten 2017 og det var første 4367 i Norge. Vi er for tiden eneste i Europa som har nye 4367 på lager. Både M2 og 4367 er for tiden utsolgt fra JBL.
    Jeg hørte 4367 Med Monster fet ML på Horten Messa. 4367 Var verdt turen alene.
    Fantastisk høyttaler. Aldri gjort så vondt å forlate et rom før.
    Skal definitivt innom Birdland for å få lyttet en gang til.
    Men, et relativt interessant spørsmål.
    Hvor heftig forsterker trenger de 4367 før den brutale villskapen som bor i de kommer frem. ?

    /A
    MLen er på 2X200w! Virkningsgraden på 4367 er ca 94-95db så i den teori bør det jo holde langt med 50w i et vanlig rom. Hos Birdland er det alltid muligt at ta med sin egen forsterker, så får vi/man svar på det spørsmålet i løpet av få minutter.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Artig at du poster her. Så det var en svenske som hadde gjort dette. :)
    Har du fortsatt 4365? Har du hørt 4367?
    Jag håller på och bygger egna högtalare med komponenter från 4365 som jag kom över löst.
    DIY-project: JBL Kebnekaise S4365

    Jag har inte hört 4367 tyvärr.

    För aktiv drift hade jag valt 4365 utan tvekan. Mer potential i komponenterna.
    Men 4367 verkar ha betydligt trevligare storlek, och det skulle inte förvåna mig om den låter bättre än 4365 passivt.

    4365 är för stora och tunga. Inget kul alls att förflytta dem.

    Det var norska flyttgubbar som skulle bära upp dem för min trappa. "Jei gøøøør det ickkke!!"
    At de er store og tunge gjør meg ikke noe. Tenker også som du nevner at 4365 kanskje har et større potensiale enn 4367 hvis man er villig til å ta det et steg videre med aktiv deling osv.

    Ellers må jeg si at diy prosjektet ditt så veldig bra ut! Skikkelig gjennomført. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt K2 og 4367, men på forskjellig plass/tidspunkt.
    K2 er bedre på det som skjer fra hornet tar over og hele veien opp.
    På bass kan jeg ikke uttale meg, da burde begge stått i samme rom og byttet om.
    Er og en stund siden hørte på disse.

    Skulle gjerne hørt 4365 en gang!

    På alle disse er det bare å kjøre på med effekt!! JBL 15" i bassrefleks må kontrolleres!
    Om ikke budsjettet er helt til stede, er sikkert en Crown helt toppers!
    Spiller selv med en billig QSC fra brukten, montert stille vifte, fungerer over forventning men da med en litt dyrere preamp.

    2x50w er for lite, kanskje om det er all out klasse A det vil fungere bra.

    McIntosh er sikkert helt ok men jeg synest det er for bløtt til JBL.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hva mener dere er en fornuftig pris på et par brukte 4365 i strøken tilstand?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan er JBL L166 å drive sammenlignet med sine søsken L96, L100 og L112?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Finner også 76db når jeg søker på nettet. Det trengs mao et sveiseapparat for å drive høyttalerne.
    Det er derfor jeg er i tvil.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bassen i 4365 blir bare bedre jo mere power den fores med. Snakker av erfaring.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Finner også 76db når jeg søker på nettet. Det trengs mao et sveiseapparat for å drive høyttalerne.
    Det er derfor jeg er i tvil.
    SsI've owned my L112s for over thirty-years and they've usually been powered by a Crown D150 rated about 75-watts. They work fine. JBL says the L166 are rated for 75-watts maximum continuous, which in JBL speak usually means 150-WPC should be all you'd ever need. But your 70-WPC should be more than adequate. Using accepted conversion from old sensitivity ratings (@15-feet) to new (1-w/1-meter) they are both about 89dB and either are efficient enough you should be able to safely blow yourself out of the room with what you've got. :thmbsp:
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.786
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Portugal
    Sist redigert:

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Må være en trykkfeil, eller en helt annen måle norm enn det som blir brukt til vanlig.
    På denne tiden når L 166 ble laget brukte JBL 1 watt 15 feet (15ft= 457.2000cm) som du kan lese av ts dokumentet.
    Helt sikkert riktig, men det gir ikke svar på det spørsmålet som ble stilt. Må bruke samme norm på alle,ellers blir det meningsløst. Har eid L166 og L112, og husker dem som rimmelig like i følsomhet, derfor var jeg sikker på att tallene dine ikke kunne stemme.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo ikke så galt, for da snakker vi om ganske lik følsomhet som de andre. Og en røramp med solid strømforsyning fikser biffen.
    Da er neste spørsmål. Hvordan er L166 opp mot f.eks L100 og L96 som jeg kjenner fra før? :)

    Leser også noen steder at L166 skal brukes liggende. Er dette korrekt?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.786
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Portugal
    Må være en trykkfeil, eller en helt annen måle norm enn det som blir brukt til vanlig.
    På denne tiden når L 166 ble laget brukte JBL 1 watt 15 feet (15ft= 457.2000cm) som du kan lese av ts dokumentet.
    Helt sikkert riktig, men det gir ikke svar på det spørsmålet som ble stilt. Må bruke samme norm på alle,ellers blir det meningsløst. Har eid L166 og L112, og husker dem som rimmelig like i følsomhet, derfor var jeg sikker på att tallene dine ikke kunne stemme.
    Er ikke mine tall. Data hentet fra JBL.
    Må lære deg å lese tekniske manualer.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    På denne tiden når L 166 ble laget brukte JBL 1 watt 15 feet (15ft= 457.2000cm) som du kan lese av ts dokumentet.
    Helt sikkert riktig, men det gir ikke svar på det spørsmålet som ble stilt. Må bruke samme norm på alle,ellers blir det meningsløst. Har eid L166 og L112, og husker dem som rimmelig like i følsomhet, derfor var jeg sikker på att tallene dine ikke kunne stemme.

    Er ikke mine tall. Data hentet fra JBL.
    Må lære deg å lese tekniske manualer.
    Så du mener att ditt svar til BangBang er riktig?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Finner også 76db når jeg søker på nettet. Det trengs mao et sveiseapparat for å drive høyttalerne.
    Det er derfor jeg er i tvil.
    Ser ut til att Oen og undertegnende ikke blir enige om dette, tar du en prat med Neby eller Birdland så får du sikkert ett korekt svar på dette, har jeg tatt feil, da beklager jeg så mye.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    På gamle jbl var det helt vanlig med følsomhet oppgitt i 1w/15ft. Tenker man litt rasjonelt på hvilke høyttalerkonstruksjomer det er snakk om her så er 76db 1w/1m helt urealistisk. Det står også som påpekt, i manualen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Finner også 76db når jeg søker på nettet. Det trengs mao et sveiseapparat for å drive høyttalerne.
    Det er derfor jeg er i tvil.
    Ser ut til att Oen og undertegnende ikke blir enige om dette, tar du en prat med Neby eller Birdland så får du sikkert ett korekt svar på dette, har jeg tatt feil, da beklager jeg så mye.
    Rare greier... må være mulig å finne ut av. Men det er jo greit å vite om jeg må ha kraftverk for å drive høyttalerne. Da er de ikke like aktuelle for å si det forsiktig. Kunne godt tenke meg å teste JBL igjen, og jeg har fått et konkret bytteforslag som jeg vurderer. Men ikke på bekostning av eksisterende forsterkerløsning.

    Men er uansett nysgjerrig på hvordan L166 lyder :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Finner også 76db når jeg søker på nettet. Det trengs mao et sveiseapparat for å drive høyttalerne.
    Det er derfor jeg er i tvil.
    Ser ut til att Oen og undertegnende ikke blir enige om dette, tar du en prat med Neby eller Birdland så får du sikkert ett korekt svar på dette, har jeg tatt feil, da beklager jeg så mye.
    Rare greier... må være mulig å finne ut av. Men det er jo greit å vite om jeg må ha kraftverk for å drive høyttalerne. Da er de ikke like aktuelle for å si det forsiktig. Kunne godt tenke meg å teste JBL igjen, og jeg har fått et konkret bytteforslag som jeg vurderer. Men ikke på bekostning av eksisterende forsterkerløsning.

    Men er uansett nysgjerrig på hvordan L166 lyder :)
    Hadde L 166 for runt 40-45 år siden, brukte definnitivt ikke noe kraftverk for og drive dem, det er veldig bra høytalere, en av få jeg angret på og ha solgt. Du må prøve dem.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Trenger ingenting, prøvde bare og hjelpe BangBang.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for hjelp gutter!
    Ikke nødvendig å krangle.

    Jeg har forstått det slik at specen i utgangspunktet er satt etter gammel standard som sier 76db, 1w, 15ft. Som tilsvarer 89db, 1w, 1m etter dagens standard. Er det korrekt tolket?

    Jeg har ikke noen stor amp, da jeg har et par Pylon høyttalere som forsynes av en LM 216iA forsterker. Denne driver mine store Polker på 89db til konsertvolum uten problem. Regner da med at den bør fungere fint også på disse JBL L166 om jeg går for en byttedeal.

    Noen som har erfaringer med stativhøyde på disse? :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Takk for hjelp gutter!
    Ikke nødvendig å krangle.

    Jeg har forstått det slik at specen i utgangspunktet er satt etter gammel standard som sier 76db, 1w, 15ft. Som tilsvarer 89db, 1w, 1m etter dagens standard. Er det korrekt tolket?




    Jeg har ikke noen stor amp, da jeg har et par Pylon høyttalere som forsynes av en LM 216iA forsterker. Denne driver mine store Polker på 89db til konsertvolum uten problem. Regner da med at den bør fungere fint også på disse JBL L166 om jeg går for en byttedeal.

    Noen som har erfaringer med stativhøyde på disse? :)
    Korrekt. Prøv med ett par stoler, får du diskanten i ørehøyde så er det riktig.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har et spørsmål til. Har trålet www, men det er mulig jeg er blind.
    Finner ikke noe om frekvensrespons på disse hva angår ... hvor dypt de spiller f.eks.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du vender tilbake til vintage JBL kjapt, men hvorfor ikke? Noen som har noen tanker om nye L100 Classic?

    JBL_L100.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Lett å vende tilbake til vintage JBL. Hva er det å ikke like :cool:
    Forøvrig er ikke dealen helt i boks enda, og har fått en god del andre forslag også, så jeg avventer.

    Når det gjelder nye L100 Classic vet jeg ikke helt hva jeg skal synes. Den var ganske spenstig priset mener jeg å huske.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    L-100 Classic kan vel oppfattes som spenstig priset sammenliknet med 4312SE som den med unntak av diskanten er så å si identisk med. På den annen side konkurrere de jo egentlig kun med seg selv så det blir vanskelig med sammenlikning.
    L-100 Classik kommer først over sommeren og endelig pris er ikke fastsatt. Tror den vedvarende svarke NOK må bære det største ansvaret for følelsen av «spenstige» priser om dagen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn