Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Finn Magne: Bare å slå på tråden, du er alltid velkommen :)

    Pesquera: 3d kunne kanskje vært bedre. Savner forsåvidt ikke noe, men Silverline som jeg fortsatt har, er nok bedre på dette området. Dybdeperspektivet er bra i min loftstue. Høytt står 2m fra veggen bak høytt.

    Realisme, nærver og dynamikk er kanonbra, punktum.

    Mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    Gratulerer med anskaffelsen av 4365. Dette skulle jeg gjerne ha lyttet til, spesielt etter en seanse jeg hadde med S9900 tidligere i høst. Jeg kan ikke tro det er mye som skiller de, og jeg liker monitor looken på 4365 bedre.
    Takker Burnt.

    Hadde jeg vært rik hadde nok 9900 stått i stua mi. I mine øyne en av de flotteste høytt som er laget. Nå må jeg si at 4365 er mye barskere og mere "back to basic".

    Og når den i tillegg har samme mellomtone driveren som den nesten dobbelt så kostbare 9900, var valget enkellt for min del.

    Ett par bilder til.
     

    Vedlegg

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    4365 er og blir råtøft og at det helt sikkert låter også rått tviler jeg ikke på 8)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.788
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Fine bilder Musicman, og hvis jeg høres missunnelig ut. Så er det akkurat det jeg er.

    Er det forresten noen som vet hva som er forskjellen mellom 4365 og s4700 ?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tror det er lettere å si likhetene enn forskjellene mellom s4700 og 4365 iom at forskjellene er store, bl.a. Helt forskjellige element :)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.788
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    baldrick skrev:
    Tror det er lettere å si likhetene enn forskjellene mellom s4700 og 4365 iom at forskjellene er store, bl.a. Helt forskjellige element :)
    Såpass ja, kan du utdype. De ser jo veldig like ut.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Design er nok største likhet, som sagt har de helt forskjellige element. Hvordan de låter mot hverandre aner jeg ikke siden jeg ikke har hørt de men vil tippe 4365 er ett par hakk bedre.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.361
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Pesquera skrev:
    musicman skrev:
    De spiller med en homogenitet som er imponerende. 15 tommeren er så tight at det er en fryd. Resultatet er en klippefast bass med ett rytmisk driv som er det beste jeg har hørt.

    Mellomtonen er den samme horndriveren som sitter i K2 S9900 ( 280 000.- ). Samme her, beste mellomtone hittil ( noen andre i samme klasse, LMC sitt oppsett bla, ).

    Superdiskanten likedan. Blir mye skryt dette her. Har ikke kjøpt høytt, men kan ikke skjønne annet enn at de blir værende. Mc 275 imponerer meg her, var skeptisk, men med 2 stk spiller det som en drøm.

    Mvh ( en meget fornøyd Musicman ;D )
    Tviler ikke på din beskrivelse og heldigvis får den lokale Lydhaven inn et utvalg fra serien over nyttår. Også i mine ører er JBL uovertrufne når det gjelder rytmikk, nærvær og realisme, men det skorter muligens litt på 3D/dybdeperspektiv; hvordan opplever du perspektivegenskapene til disse barskingene? (Den blåfarven er jo bare undeskjønn!)
    når man først har klart å plassere jbl høyttalerne sånn passe bra kan man til en viss grad "skru" inn 3d/holografi/dybde gjennom L-pads. I allefall på mine (noe eldre) jbl har justeringa av Lpad sentrert på 2k hz mye å si for opplevelsen av 3d...

    jo mer jeg demper lpads sentrert på 2k, jo mer ligner romfølelsen under lytting på det jeg har med Gradient Revolution (men jo mer jeg lytter til 4430, jo mer "rom" er jeg villig til å forsake.. ;))
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Grattis musicman.....fete kasser. ;D
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    musicman skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Gratulerer med anskaffelsen av 4365. Dette skulle jeg gjerne ha lyttet til, spesielt etter en seanse jeg hadde med S9900 tidligere i høst. Jeg kan ikke tro det er mye som skiller de, og jeg liker monitor looken på 4365 bedre.
    Takker Burnt.

    Hadde jeg vært rik hadde nok 9900 stått i stua mi. I mine øyne en av de flotteste høytt som er laget. Nå må jeg si at 4365 er mye barskere og mere "back to basic".

    Og når den i tillegg har samme mellomtone driveren som den nesten dobbelt så kostbare 9900, var valget enkellt for min del.

    Ett par bilder til.
    Fete, følger deg med høyttalerstoff til å dekke over bassen? Syntes det hadde vært OK å kunne dekke over blåfargen. Er du sikker på at det er samme driver? Mener det sitter en magnesiumdriver i denne, mens det er en Beryllium mellomtone i 9900? Eller det i 9800 i de brukte Beryllium? Uansett er det vell ikke så nøye med Beryllium i mellomtonen da oppbrytningen til denne ligger sikkert langt oppe i diskantområdet.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trodde også S9900 hadde beryllium fram til jeg sjekket det opp for en stund siden men det viste seg å være magnesium også der, er kun S9800 og EII som har beryllium.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er korrekt det som Baldrick skriver her. Magnesium i både 4365 og K2 9900.

    Ellers takk for gratulasjoner. De blir nok stående.

    Mvh
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.120
    musicman skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Gratulerer med anskaffelsen av 4365. Dette skulle jeg gjerne ha lyttet til, spesielt etter en seanse jeg hadde med S9900 tidligere i høst. Jeg kan ikke tro det er mye som skiller de, og jeg liker monitor looken på 4365 bedre.
    Takker Burnt.

    Hadde jeg vært rik hadde nok 9900 stått i stua mi. I mine øyne en av de flotteste høytt som er laget. Nå må jeg si at 4365 er mye barskere og mere "back to basic".

    Og når den i tillegg har samme mellomtone driveren som den nesten dobbelt så kostbare 9900, var valget enkellt for min del.

    Ett par bilder til.
    Takk for bildene. Gromme saker!
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Kule høyttalere, gratulerer! 8)
    Du har sikkert skrevet det i tråden, men spør deg likevel etter prisen på disse?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    FredrikC: Frontstoffet som sitter på, er nesten helt sort. Kun når lyset treffer fra bestemt vinkel at det kan se noe båskjæraktig ut.

    Jan Olav: Prisen er rundt 130 store for paret.

    Mvh
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    musicman skrev:
    FredrikC: Frontstoffet som sitter på, er nesten helt sort. Kun når lyset treffer fra bestemt vinkel at det kan se noe båskjæraktig ut.

    Jan Olav: Prisen er rundt 130 store for paret.

    Mvh
    Hos Reference Audio i Sverige ser JBL 4365 ut til å koste 119.990,- SEK dvs ca 105.000,- NOK.
    http://www.referenceaudio.se
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Tja, da mister man jo norske forbrukerrettigheter. Tror man bryr seg mer om slikt når produktet er i denne prisklassen, enn når vi snakker 5-10 k.

    Gratulerer! De var nydelige!
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    rumath skrev:
    Tja, da mister man jo norske forbrukerrettigheter. Tror man bryr seg mer om slikt når produktet er i denne prisklassen, enn når vi snakker 5-10 k.

    Gratulerer! De var nydelige!
    Joa enig i det. Var ment som et tips bare, greit å vite når man står i butikken i norge og skal prute. Ser man på se.jbl.com og dk.jbl.com så er standard pris i Sverige på disse 105.000Nok (120.000SEK) og i Danmark 119.000Nok (110.000DK). I norge 129.000Nok.

    Mvh
    Jan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    BigSwifty skrev:
    Absolutt. Men si meg. Hvor mye bedre er den enn en velbygd DIY variant med 2226+2446+2405?

    Et sånt AquaPlas membran kan jo kjøpes til 2446 driverne og 2405 har Alnico magnet i motsetning til denne nye S4700.

    20000 $ pr par over there. Er noen kroner det. Kommer sikkert på 150.000 i Norge.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Satt litt på spissen kanskje, men største likhet mellom driverne i S4700 og elementa du nevner er vell kanskje navnet JBL :) Ikke det at du ikke kan få bra resultat med de nevnte driverne men det blir noe helt annet.

    Akkurat S4700 er i grunn en litt snodig sak, MF og HF driverne er omtrent de samme som står i de mindre Array høyttalerne (800 og 1000) mens bassen jo er en 15" og dermed større enn i Array 1400 ::) Uten å ha hørt s4700 ville jeg egentlig tro at Array 1400 er en vell så bra høyttaler, men dog kanskje ikke så påkostet utførelse.
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    S4600 og S4700 er hva de selger i Japan istedetfor Array-serien.
    Er vel kanskje en viss interesse for noen "penere" kabinetter andre steder også.

    Forøvrig koster S4700 rundt $11k i Japan, så prisen på JBL-sidene skjønner jeg ikke helt.
    Mulig de prøver å melke luksusdelen av markedet eller noe.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Interessante opplysninger.

    Men jeg må si jeg falt for utseendet :)
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    159
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    1
    S4700 ser flott ut, men er nok bare fattigmannsversjonen av K2 S9900! Dynamax i Danmark har priset den til 180.000 DKR på deres hjemmeside. Skjønner heller ikke pris-settingen da f.eks 4365 Studiomonitor koster 60% mer enn S4700 i Japan. Her på berget koster 4365 "bare" 120.000 - ergo skulle et par S4700 kostet ca 80-100K ::). 4365 har bedre elementer og veier også en god del mer, så antar den lyder bedre selv om S4700 tar seg bedre ut i en stue

    Mellomtone og diskant er samme som i 4429 Studio monitor, mens basselementet ikke er det samme som i 4365, selv om de likner. Ser ut som det er benyttet neodymium i magneten her.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    De høyttalerterminalene har jeg flere av hjemme i DIY eskene mine.
    Og internkablingen, hva vil kabelfolka si til det?

    Får man kjøpt de driverne løst?
    Og, de filterne var ikke de mest kompliserte, hmmmm lure seg inn til Neby med måleapparat og kjøre reverse-enginering en natt :eek: ...neida..tulla ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet spredningen på det mellomtonehornet?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Stemmer det at bestykningen i 4365 er identisk med k2s9900?

    Mine 9800se er nok i overkant store for rummet de står i - selv om de spiller uimotståelig. Så det hender jeg ser etter noe litt mindre (lavere).
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Samme HF og MF driver i 4365 og S9900, men annet basselement og sannsynligvis også mindre påkostet delefilter i 4365 (slik har det ihvertfall vært tidligere med Monitor høyttalrene til JBL), om horna er identiske eller ei vet jeg ikke.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Mindre påkostet delefilter eller ei, 4365 er fantastisk god. Blir gang på gang slått i bakken av den utrolig detaljerte og oppløste lyden. Alt blir presentert med en kontroll som bare er deilig.

    Etter at min lokale hifipusher var hjemme hos meg var det gjort, og nå er par nr 2 på vei til landet. 8)

    Mvh
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    At 4365 spiller fantastisk tviler jeg ikke på ett sekund, synes også de ser barskere ut enn S9900 så jeg skulle gjort mye for å hatt ett par selv i stua :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Meget pene. Kunne tenke å bygge meg en slags replika som stuehøyttalere i fremtiden. Elegant og maskulin på samme gang.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    I forbindelse med et nytt hifiprosjekt, vurderer jeg å selge mine JBL K2 s9800se. De eneste i norge (?) med se-delefiltret, som ble utviklet for det Japanske markedet. Filtret er montert av Nebys serviceavd. og hadde vel en pris på 50.000, i tillegg til de 250.000 høyttalerne kostet.

    Jeg tenker meg en pris på 125.000.-

    Ønsker å lodde stemningen her inne hos "jbl-freaksa" først. (Trenger vel ikke å si så mye om lyd, kvalitet osv her, regner
    jeg med ;D )
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nytt prosjekt ? Nå må jeg si jeg ble meget nysgjerrig. Må være noe voldsomt bra greier siden du ønsker å selge K2. Burde være grei skuring å bli kvitt de til den prisen du oppgir, men med dagens utrolig treige bruktmarked kan det hende du må smøre deg med tålmodighet.

    Mvh
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Joda, man holder da på :)


    Og jeg har ikke dårlig tid. Veien frem er ofte vel så spennende som å komme i mål med denne rare hobbyen vår. Har ikke lyst til å si så mye mer om planene, før det nærmer seg gjennomføring

    Jeg tror heller ikke prisen skal være aå gæærn. Dere får si fra, hvis dere kjenner noen kjøpere. Det vanker edel, flytende dusør for tips som leder til salg! ;D
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Fryktelig flotte L300 tilsalgs for tiden. Er ikke ofte og se slike tilsalgs.
     

    2112

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    150
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Vurderer å gå til innkjøp av LS60 eller LS80.

    Det er jeg redd for er at LS80 kan bli for store for min leilighet. Har ikke målt nøyaktig opp, men har ca. 40kvm stue med kombinert kjøkken (i ett blir det som et rektangel, sittegruppen utgjør ca. 1/3). Er det noen som har formeninger om plasssering ut fra bakvegg, herunder hvor mye plass hver av disse krever? Leste en plass at LS60 krever 1m fra bakvegg, noen som har erfaring med dette?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn