Nå sliter vel PS audio litt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    DC blocker er fint, om man har DC på strømnettet. Ditt alternativ stor norsk skilletrafo er intet bevendt i den sammenhengen :)
    Til gengeld er den fin til støyfiltrering, da den har veldig dårlige ekenskaber for å overføre høyere frekvenser enn de 50 Hz, den er beregnet på.
    Uten skilletrafoen brummer det forstyrrende i forsterkernes trafoer - trodde det skyldtes DC ? Med skilletrafoen brummer det litt i den i stedet, men ikke forstyrrende :). P15 stopper også trafobrumming og er stille selv.

    På jobben hvor det er TN nett (gamle bygget til Skagerak Energi (nå 'LEDE')) er trafoene i forsterkere helt stille og det kommer heller ikke lyd ut av høyttalere på tomgang (har prøvd med aktivt system hvor forsterkerne er koblet rett i drivere med følsomhet 102, resp. 110 dB/1m, 1W).
     
    Sist redigert:

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Dette blir litt off topic men man kan fint måle alt.
    Har du utstyr som måler veldig bra er det også lett og tilpasse lyden du ønsker med romkorreksjon.
    Med god romkorreksjon og utstyr som måler veldig bra kan du egentlig få den lyden du vil.

    Store problemet er rommet du bruker. Det finnes ingen rom i normale hjem som ikke har godt av romkorreksjon.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Uten skilletrafoen brummer det forstyrrende i forsterkernes trafoer - trodde det skyldtes DC ? Med skilletrafoen brummer det litt i den i stedet, men ikke forstyrrende :). P15 stopper også trafobrumming og er stille selv.
    Hva hører du i høyttalerene uten musikk da?
    Det er de du skal høre på ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hva mæ DC filtret i stedet for trafo??
    Grunnen til at skilletrafoen brummer er netopp DC, men at den p.g.a. størrelsen går senere i mettning. Klart, det ikke
    kommer DC ut av den, men det bli´r litt som å vende en elektrolyt den forkerte vei: "bare spenningen er lav nokk, så går det" 😂
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hva hører du i høyttalerene uten musikk da?
    Det er de du skal høre på ;)
    Ikke korrekt.
    Om du selv har prøvd å ha en forsterker, der trafoen brummer mekanisk, da bli´r du irritert.... og den følelsen er ikke
    så lett å slippe av med.
    På den tekniske siden vet du, at din trafo er på vei i mettning, innen du skruer opp = langt fra den effekten, den burde ha :)
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Ikke korrekt.
    Om du selv har prøvd å ha en forsterker, der trafoen brummer mekanisk, da bli´r du irritert.... og den følelsen er ikke
    så lett å slippe av med.
    På den tekniske siden vet du, at din trafo er på vei i mettning, innen du skruer opp = langt fra den effekten, den burde ha :)
    Kjøper den :)
    Alt av støy er ikke hyggelig når man skal høre på musikk.
    Disse som kjøper strømgenerator til masse penger bør ha en elektronikk som er stille da ;)
    Det koster ikke engang mye penger.
    Det er klart med masse rørgreier osv. kan det fort bli støy.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    DC er faenskap, som bør filtreres fra.
    Tenk scenariet: Din forsterker gir 2 x 100 watt.
    Din trafo er normert til ut-effekten. Når du spiller høyt, når transienter akkurat klippegrensen.
    Er din trafo i delvis mettning p.g.a. DC, senkes denne grensen og transientene klipper nå = nedsatt headroom.
    + at din trafo bli´r varmere enn den ville bli normalt.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir litt off topic men man kan fint måle alt.
    Har du utstyr som måler veldig bra er det også lett og tilpasse lyden du ønsker med romkorreksjon.
    Med god romkorreksjon og utstyr som måler veldig bra kan du egentlig få den lyden du vil.

    Store problemet er rommet du bruker. Det finnes ingen rom i normale hjem som ikke har godt av romkorreksjon.
    Jeg bruker romkorreksjon (har 3 x Lyngdorf med Room Perfect). Forskjellen med og uten er påtagelig. Mye lettere å oppleve at musikken fyller bevisstheten og skyver alt annet vekk. Har faktisk ganske ofte gåsehud fra tå til isse med virkelig god musikk eller film. Har kanskje sammenheng med at jeg bruker meditasjon titt og ofte (?) og har gjort det gjennom nesten 40 år nå (!) (er det egentlig det beste audiofile tweaket av dem alle?)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt PS Audio HCA2 og PCA2.
    Dette støyet mer en de D ampene jeg har idag.
    Og de har ganske simpel power supply.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Har hatt PS Audio HCA2 og PCA2.
    Dette støyet mer en de D ampene jeg har idag.
    Og de har ganske simpel power supply.
    Det finnes ingen gode grunner til ikke å kjøpe klasse D lenger.

    Gjør alt like bra eller bedre enn andre forsterkerklasser og bruker mye mindre strøm.

    Ikke rart det sitter en simpel PSU på Ampa dine Steinar :)

    For de som ønsker kan sikkert Steinar lenke til "hjemme hos" fra Stereo +

    De har vel ikke hørt noe bedre enn det du har :)
    Jeg har også hørt Steinar sin stereo og det er helt rått!

    Du bruker ikke så mange strømgeneratorer og dyre kabler du Steinar? :D
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ingen gode grunner til ikke å kjøpe klasse D lenger.

    Gjør alt like bra eller bedre enn andre forsterkerklasser og bruker mye mindre strøm.

    Ikke rart det sitter en simpel PSU på Ampa dine Steinar :)

    For de som ønsker kan sikkert Steinar lenke til "hjemme hos" fra Stereo +

    De har vel ikke hørt noe bedre enn det du har :)
    Jeg har også hørt Steinar sin stereo og det er helt rått!

    Du bruker ikke så mange strømgeneratorer og dyre kabler du Steinar? :D
    Ikke en dritt😆
    Gjør det enkelt og ting som jeg faktisk veit har stor innflytelse på lyden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Her låter det ganske bra med litt strømrens. Muligens noe redusert dynamikk i forhold til det råeste.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ingen gode grunner til ikke å kjøpe klasse D lenger.

    Gjør alt like bra eller bedre enn andre forsterkerklasser og bruker mye mindre strøm.

    Ikke rart det sitter en simpel PSU på Ampa dine Steinar :)

    For de som ønsker kan sikkert Steinar lenke til "hjemme hos" fra Stereo +

    De har vel ikke hørt noe bedre enn det du har :)
    Jeg har også hørt Steinar sin stereo og det er helt rått!

    Du bruker ikke så mange strømgeneratorer og dyre kabler du Steinar? :D
    Det er som oftest ikke effekttrinn som trenger strømregnsing, men effekttrinn med smps kan få problemer dersom kursen de er tilsluttet har lav kildeimpedans der det er støy komponenter i området 2- 150khz pga deres lovpålagte emc filter. At en del ikke har slike forhold trenger ikke bety att alle unngår slikt. Slikt er mer nyansert enn at det er noen som i villfarelse tror at forholdene på deres egen benyttede kurs til stereoen er lik over allt i verden.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Her låter det ganske bra med litt strømrens. Muligens noe redusert dynamikk i forhold til det råeste.
    Redusert dynamikk med strømrens? Tviler jeg sterkt på hvis det er strømfilter du har. Strømgenerator er noe annet.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Det var mye kjekkere å høre på musikk på 80tallet der man ikke viste noe særlig om hifi og man spillte på det man hadde og koste seg med det.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Lurer på hva de røyker hos BS audio. Må være noe bra greier ;)

     
    • Liker
    Reaksjoner: RS1

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Det var mye kjekkere å høre på musikk på 80tallet der man ikke viste noe særlig om hifi og man spillte på det man hadde og koste seg med det.
    Det er faktisk noe i det, men husk! det er ikke så mange som er opptatt av lyd. De fleste koser seg fortsatt med musikken :D
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Leste en plass at audiofile bruker musikken til å høre på anlegget, mens normale folk bruker anlegget til å høre på musikken.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hva mæ DC filtret i stedet for trafo??
    Grunnen til at skilletrafoen brummer er netopp DC, men at den p.g.a. størrelsen går senere i mettning. Klart, det ikke
    kommer DC ut av den, men det bli´r litt som å vende en elektrolyt den forkerte vei: "bare spenningen er lav nokk, så går det" 😂
    Køb.en godt dimensioneret DC spærre. Lyden forbedres i bund og top. Mest bunden da bassen slæber mindre/ bliver mere defineret. Diskanten bliver renere og lidt bedre opløst. Den største ændring er i bunden.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Køb.en godt dimensioneret DC spærre. Lyden forbedres i bund og top. Mest bunden da bassen slæber mindre/ bliver mere defineret. Diskanten bliver renere og lidt bedre opløst. Den største ændring er i bunden.
    Dette er i bunn og grunn veldig simpelt. Kjøp ferdige printplater fra Sjöström Audio, kast på noen elektrolytter og 6 Amp´s dioder,
    bygg inn i en simpel box/strømskinne, og ingen ferdigprodusert DC-blocker virker bedre uansett pris.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nå er det ikke alle som er fortrolig med lodding og elektronikk, og dessuten er det 230 V det her ...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det du trenger er en grammofon du kan kaste penger og tid etter. Gammel NRK-tralle eller noe slikt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Parsons mener sikkert at god lyd viderebringer musiseringen på best mulig måte.

    Hjertesukket hans skjønner jeg godt. Mye sannhet i det.
    Det er nå jeg ikke setter på den ørtende audiofile pressingen av Dark Side of the Moon.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    «el gran concierto en el cielo» er fantastisk med Maria Conchita Alonso
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Køb.en godt dimensioneret DC spærre. Lyden forbedres i bund og top. Mest bunden da bassen slæber mindre/ bliver mere defineret. Diskanten bliver renere og lidt bedre opløst. Den største ændring er i bunden.
    Har du e eksempel på en slik godt dimensjonert DC sperre ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Dårlig musikk blir ikke bedre på et dyrt anlegg selv om du er audiofil...
    Jeg er ikke sikker på om alle er enige med deg her, for jeg har hørt fryktelig mye dårlig musikk på fryktelig dyre anlegg. Det er nærmest som om musikken utenfor de 63 faste demokuttene ikke er kompatibelt med det dyreste utstyret.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke sikker på om alle er enige med deg her, for jeg har hørt fryktelig mye dårlig musikk på fryktelig dyre anlegg. Det er nærmest som om musikken utenfor de 63 faste demokuttene ikke er kompatibelt med det dyreste utstyret.
    Det er menneskene som velger musikken avspilt. Jeg er sikker på at det også er menneskene som velger om de er enige eller ikke med @Flageborg . Ikke anlegget som velger de 63 demokuttene, eller er det en forhandlergreie eller demogreie du snakker om? Skjønner bedre om teknikken og imponatoreffekter trumfer menneskelighet i det leddet, men egentlig i flere prisklasser. De beste kuttene for å imponere er vel best til akkurat det uansett?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er menneskene som velger musikken avspilt. Jeg er sikker på at det også er menneskene som velger om de er enige eller ikke med @Flageborg . Ikke anlegget som velger de 63 demokuttene, eller er det en forhandlergreie eller demogreie du snakker om? Skjønner bedre om teknikken og imponatoreffekter trumfer menneskelighet i det leddet, men egentlig i flere prisklasser. De beste kuttene for å imponere er vel best til akkurat det uansett?
    Nokk nermere for å slippe for at avsløre begrensninger i de pågældende oppsett.
    Har mere enn en gang vært på demo, der forslag/medbragte CD-er ble blankt avvist, de de nokk vidste, at det ikke ville
    gå bra :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det er menneskene som velger musikken avspilt. Jeg er sikker på at det også er menneskene som velger om de er enige eller ikke med @Flageborg . Ikke anlegget som velger de 63 demokuttene, eller er det en forhandlergreie eller demogreie du snakker om? Skjønner bedre om teknikken og imponatoreffekter trumfer menneskelighet i det leddet, men egentlig i flere prisklasser. De beste kuttene for å imponere er vel best til akkurat det uansett?
    Det er jeg helt enig i.

    Jeg er mest kritisk til retorikken alt skal pyntes med.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Redusert dynamikk med strømrens? Tviler jeg sterkt på hvis det er strømfilter du har. Strømgenerator er noe annet.
    Jeg synes strømrens/filter klarner lydbildet litt for vibrafoner og triangler. Slike klangfulle instrumenter lyder klarere med filtere av bedre kvalitet i mine ører.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg synes strømrens/filter klarner lydbildet litt for vibrafoner og triangler. Slike klangfulle instrumenter lyder klarere med filtere av bedre kvalitet i mine ører.
    Definitivt. Det er ikke vi som har gullører, men noen er tydeligvis ikke opptatt av detaljer i lyden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn