Nå kommer endelig SHM-SACD, mange pop/rock utgivelser...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    Vidar P skrev:
    Dømt ut ifra innholdet i det sitatet så tror jeg det der er en fyr hvis meninger jeg fort hadde spolt forbi. En ting er at han ikke kan språket han skriver særlig godt, jeg vet ikke hvem han er og hvor han er fra men kanskje ikke fra et engelskspråklig land; men det er faktafeil på barnelærdomsnivå om musikken her, det er forklaringer som er helt out-there teknisk, helt åpenbart mangler på forståelse for hva han hører på, og manglende opplysninger om ymse av hans bottom-line grunnlag for konklusjon.
    Hun heter Teresa Goodwin og har lang fartstid innen musikk og HiFi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tydeligvis ikke lang nok for henne innen spansk vs portugisisk/engelsk språk iallefall. Enhver som har hørt denne låta i denne versjonen husker vel Astruds gebrokne engelsk og den smoothe portugisiske teksten. Hvilken platespiller brukte hun når hun hørte på MoFi-utgivelsen?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    Vidar P skrev:
    Tydeligvis ikke lang nok for henne innen spansk vs portugisisk/engelsk språk iallefall. Enhver som har hørt denne låta i denne versjonen husker vel Astruds gebrokne engelsk og den smoothe portugisiske teksten. Hvilken platespiller brukte hun når hun hørte på MoFi-utgivelsen?
    Har ikke anelse Vidar om platespiller.
    Og flere har kommentert denne "spanskfeilen".

Men en gresk audiophile kommenterte på Steve Hoffman at han hadde postet sine lytteinntrykk på nettet før Teresa gjorde sin test. Og denne grekeren hører det samme som Teresa.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må virkelig si at jalla-bjellene ringer med en nokså umiskjennelig alarm her Espen. Ikke for utgivelsene, de er sikkert minst like gode som de andre utgivelsene fra de samme masterene; men ikke minst for de positive "testene". De virker ikke akkurat troverdige for å si det mildt.

Unnskyld at jeg sier det, og det er bare et inntrykk, jeg har jo ikke engang hørt utgivelsene.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    Minutten skrev:
    De har jo fått litt blandet mottagelse da.
    Toneaudio var ikke spesielt imponert,og mente de hadde en spesiell lydkarakter som ikke passet anmelder.
    http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_031.pdf (s.66)
    Joda, noen har til og med sagt at disse SHM-SACD'ene er oppkast og søppel. Men det har nå vist seg at de hadde en underliggende agenda.

Og en ting er sikkert, denne type lyd vil ikke passe alle, absolutt ikke.
    F.eks finner noen at Dire Straits S/T og 10cc er noe hissig i toppen. Dette tror jeg skyldes at signalet på disse SHM-SACD'er er kjørt direkte fra båndmaskin/mastering consol rett i DSD converter uten noe høyfrekvensfiltrering. (Som Mobile Fidelity også gjør på SACD'ene) Musikk som har mye energi i toppen, som kanskje har høyfrekvensgjengivelse opp til 25-30 kHz, disse kan være en utfordring for noen anlegg. Spesielt hvis du har HF støy i anlegget.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    For de som vil teste...

Upcoming SHM-SACD releases for 10/27/2010

SA-CD SHM Sampler - Peak-experience a world without clouds. UIGY-9036 (2 discs - SHM-SACD and a hybrid SACD for comparison with the same program on both discs) ¥ 1,500

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    Jeg og et par andre karer fikk anledning til å stille sjefen for dette SHM-SACD prosjektet (Universal Japan) noen spørsmål. Jeg har dessverre ikke anledning på det nåværende tidspunkt å si så mye, men det er hyggelig å melde dere at salgstallene har oversteget forventningene deres og at et par andre store selskaper nå nøye følger utviklingen... :)

Dette viser bare at folk er interessert i å betale for kvalitet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det får vi håpe, Espen. De som velger høyoppløst vil kanskje også være mer troendes til å kjøpe hardware også i fremtiden, noe som kan bidra til å holde det fysiske mediet levende enda en stund lenger.

Jeg får forresten aldri opp din avatar. Det er i alle fall lenge siden sist, hvis noengang overhodet. Hva er det for noe?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Jeg får forresten aldri opp din avatar. Det er i alle fall lenge siden sist, hvis noengang overhodet. Hva er det for noe?
    Den enkle grunn, den finnes ikke:

wget http://www.stevehoffman.tv/forums/images/customavatars/avatar8078_11.gif
    --16:05:40-- http://www.stevehoffman.tv:80/forums/images/customavatars/avatar8078_11.gif
    => `avatar8078_11.gif'
    Connecting to www.stevehoffman.tv:80... connected!
    HTTP request sent, awaiting response... 404 Not Found
    16:05:42 ERROR 404: Not Found.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    baluba skrev:
    Det får vi håpe, Espen. De som velger høyoppløst vil kanskje også være mer troendes til å kjøpe hardware også i fremtiden
    Min nåværende SACD spiller er 10 år, så planen er at i morgen skal jeg å hente meg en splitterny spennende SACD spiller...fare for at det kan dukke opp bilder ;)

Ny avatar! Likte du den? Det er Gizmo du ser :) Den er like selvstendig, egenrådig, sær og passe godlynt som innehaver av denne profil. ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sjekker postkassen hver dag nå får å se om Aja og Getz/Gilberto ligger der. Det blir julekveld i stua :D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    lars_erik skrev:
    Sjekker postkassen hver dag nå får å se om Aja og Getz/Gilberto ligger der. Det blir julekveld i stua :D
    Gled deg! :)
    Og selvfølgelig skal du bestille Gaucho som ligger i oktober batchen av SHM-SACD utgivelser. Ny 2010 analog - DSD transfer.

Og sannelig dukket det ikke opp novemberutgivelser her i går...3 stk Krall, Rod Stewart, Fairport Convention, Elton John, John Barlaycorne, Fire and Water, klassiske plater (Kleiber) m.m.
    Syns det går vel fort i svingene nå, har ikke sååå mye penger.

http://www.hmv.co.jp/en/search/list...advanced=1&formattype=1&direction=1&sort=date

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    Espen R skrev:
    Jeg og et par andre karer fikk anledning til å stille sjefen for dette SHM-SACD prosjektet (Universal Japan) noen spørsmål. Jeg har dessverre ikke anledning på det nåværende tidspunkt å si så mye, men det er hyggelig å melde dere at salgstallene har oversteget forventningene deres og at et par andre store selskaper nå nøye følger utviklingen... :)

Dette viser bare at folk er interessert i å betale for kvalitet.
    Fikk også vite spennende info rundt dette SHM (Super High Material) av sjefen for dette SHM-SACD prodjektet. Men det kommer jeg tilbake til. ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Espen R skrev:
    lars_erik skrev:
    Gled deg! :)
    Og selvfølgelig skal du bestille Gaucho som ligger i oktober batchen av SHM-SACD utgivelser. Ny 2010 analog - DSD transfer.

Og sannelig dukket det ikke opp novemberutgivelser her i går...3 stk Krall, Rod Stewart, Fairport Convention, Elton John, John Barlaycorne, Fire and Water, klassiske plater (Kleiber) m.m.
    Syns det går vel fort i svingene nå, har ikke sååå mye penger.

http://www.hmv.co.jp/en/search/list...advanced=1&formattype=1&direction=1&sort=date
    Det blir en fin høst :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Herlig! :D

I dag-etter bare 5! dager, kom Aja og Getz/Gilberto sammen med Slow Train Coming(Bob Dylan) i SHM-utgave.
    Men må vente til helga for å få hørt de. Høyttalerne ble solgt i går :'(

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Herlig! :D

I dag-etter bare 5! dager, kom Aja og Getz/Gilberto sammen med Slow Train Coming(Bob Dylan) i SHM-utgave.
    Men må vente til helga for å få hørt de. Høyttalerne ble solgt i går :'(
    Grattis! Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Hadde jeg hatt SACD ville de to første vært i en postkasse nær meg også. :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja,dette blir julekveld! Nye høyttalere og fantastiske innspillinger :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Ja,dette blir julekveld! Nye høyttalere og fantastiske innspillinger :)
    Jeg skulle likt å være flue på veggen da. Kos deg i helgen, og kjøp litt flytende bedøvelse slik at du kan overse feil i forbindelse med at ht ikke er innspilt enda. ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Huff ja. Minst 300! timer innspilling, fikk jeg høre :eek:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da har mine nye Katana fått spilt seg inn med 110 timer. Trenger mye mer, men tok likevel sjansen på å spille Aja SHM-SACD.
    FANTASTISK!!!!!
    Blir nok fast kunde i Japan ;D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg hørt noen SHM SACDer i eget anlegg. 8)
    Var så heldig å få høre noen target-utgaver (cd-plater altså) fra Vest-Tyskland og Jaoan samtidig, og selvsagt vinyl også.
    Skal man sammenligne så skal man sammenligne!! ;)

R

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    RoDa skrev:
    Da har jeg hørt noen SHM SACDer i eget anlegg. 8)
    Var så heldig å få høre noen target-utgaver (cd-plater altså) fra Vest-Tyskland og Jaoan samtidig, og selvsagt vinyl også.
    Skal man sammenligne så skal man sammenligne!! ;)

R
    Ja?
    Og? ;D
    Er spent!
    Espen hadde nok med seg et brukbart utvalg ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var kun Dire Straits første vi hadde i alle de forskjellige utgavene. Eller "kun" er jo feil da det er en av de beste platene jeg vet om.
    Konklusjoner? Tja, vet ikke helt. Vinyl har en idiotisk stor variasjon i lydkvalitet fra plate til plate, cd er bedre jevnt over, du vet hva du får når du kjøper 80-talls plater ofte..... SHM SACD (eller SACD generelt) låter veldig bra i de utgavene jeg fikk høre. Men likevel var det slik at jeg ikke nødvendigvis foretrakk de... ;)

Tipper EspenR har noe mer utfyllende kommentarer enn dette, så jeg venter på han. :)

R

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fikk du hørt Getz/Gilberto i SHM-SACD?
    Det var en stor opplevelse for meg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Getz/Gilberto har vært en stor opplevelse i snart 50 år. Hva (om noe) er forandret på denne vs tidligere utgivelser?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Getz/Gilberto har vært en stor opplevelse i snart 50 år. Hva er forandret på denne vs tidligere utgivelser?
    Har ikke hørt alle utgivelser av denne, men lyden er fantastisk på SHM-SACD utgaven :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er den på de utgivelsene jeg har av den også. Best av alle på MoFi's legendariske 200g Anadisq-LP rett fra de analoge mastertapene. Men også veldig veldig god på Verve's egne cd-utgaver, for ikke å snakke om original vinyl.

Typisk Verve-lyd fra perioden, er du ikke enig? Det er en nær-uendelig myriade av skiver fra disse produsentene og teknikerne på denne tiden som er i toppklasse, og hvor musikken er superinteressant.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Regner med at denne også er fra mastertapene. Jeg syns personlig denne SACD utgaven er bedre enn MOFIs.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du har MoFi's 200g anadisq vinyl og en god platespiller for å spille den på går jeg ut ifra?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat det mteinum; dette har vært en audiofil favoritt lenge før keiseren nye klær ble oppfunnet i dette formatet. I snart femti år faktisk. Denne skiven låter bra åkkesom, og det gjør den sammen med en hel bråta av andre Verve-skiver fra samme periode. Heldigvis for oss lyttere.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kan dessverre ikke hive meg på i hyllesten av lyden fra SHM-utgaven av denne.
    Holdt den røykende besøkende med selskap ute på trappa.
    Men derfra kunne jeg høre at jenta fortsatt var fra Ipanema. :D

R

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.151
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    RoDa skrev:
    Jeg kan dessverre ikke hive meg på i hyllesten av lyden fra SHM-utgaven av denne.
    Holdt den røykende besøkende med selskap ute på trappa.
    Men derfra kunne jeg høre at jenta fortsatt var fra Ipanema. :D

R
    ;D ::)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    RoDa skrev:
    Det var kun Dire Straits første vi hadde i alle de forskjellige utgavene. Eller "kun" er jo feil da det er en av de beste platene jeg vet om.
    Konklusjoner? Tja, vet ikke helt. Vinyl har en idiotisk stor variasjon i lydkvalitet fra plate til plate, cd er bedre jevnt over, du vet hva du får når du kjøper 80-talls plater ofte..... SHM SACD (eller SACD generelt) låter veldig bra i de utgavene jeg fikk høre. Men likevel var det slik at jeg ikke nødvendigvis foretrakk de... ;)

Tipper EspenR har noe mer utfyllende kommentarer enn dette, så jeg venter på han. :)

R
    Takk for hyggelig lyttekveld, Rolf Inge!
    Ja, hvis den Lp samlingen Rolf har fått av sitt faderlige opphav er et tverrsnitt av kvaliteten på Lp plater opp gjennom historien, da kan man konkludere med at CD jevnt over har bedre lyd. Men de to Dire Straits platene til RoDa + et par andre, holder høy standard.

Når det gjelder SHM-SACD, så er jeg en stor fan av dette gjenutgivelsesprogrammet. Når vi f.eks lyttet til de tre jazzskivene jeg hadde med (2 i mono), så kan jeg vanskelig forestille meg at disse kan låte noe særlig bedre. Musikerne opptrådte jo nesten levende i stuen din Rolf. Og med denne ultraglatte, rene og åpne lyden med mye "kjøtt på beina" som er typisk for disse SHM-SACD'ene.
    Aller første gangen vi lyttet til Dire Straits på SHM-SACD hos deg hørte jeg en svak farvning/betoning i toppen. Men jeg tror det høye energinivået i toppen kan være en litt uheldig match mot dine CM8 høyttalere. Ellers er det jo litt smak og behag da.. ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.014
    mteinum skrev:
    Vidar P skrev:
    Men også veldig veldig god på Verve's egne cd-utgaver
    Jeg har en normal cd utgave av denne og den har superb lyd.
    Jeg har den også. Og den låter bortimot så bra som en CD kan låte. Men hvis du først spiller SACD'en og så switcher over til CD'en, da hører du hva du mister av overtoner, "kjøttfullhet" og sublim atmosfære/sensualitet! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn