Nå kommer endelig SHM-SACD, mange pop/rock utgivelser...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ...et sjelelig nivå (for de som skjønner hva jeg her mener..)
    Det er svært få som tror på sjelelige nivåer her på HFS. Men jeg tviler ikke på det du skriver av den grunn. :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg lagt inn bestilling på Aja som i første omgang vil fungere som hyllepynt ::)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.009
    Hva slags spiller lander du på som kan spille DSD signaler?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.009
    Hva kan vi forvente oss av SHM-SACD'er kontra vanlige SACDer, lydmessig?
    "Early listening reports from the audiophile press in Japan indicate that the SHM-SACD, compared to the SACD layer of the closest hybrid SACD, has better focus and deliniation, and adds solidity and weight to the musical presentation."

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Vi får se. Den sonyspilleren din er en flott kandidat, oppo har to modeller i en budsjett klasse som virker fine.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Espen R skrev:
    Vi får se. Den sonyspilleren din er en flott kandidat, oppo har to modeller i en budsjett klasse som virker fine.
    Hvis Oppo har god ytelse på høyoppløste formater er jo begge de modellene fantastisk versatile spillere. De fleste av oss har en DAC som kan gjøre redbook skikkelig, så det er jo de andre formatene som er mest interessante for mange av oss. Jeg må innrømme at jeg har såpass lyst på SACD at den til 6k frister voldsomt. Det er fordi jeg har liten lyst til å spandere mer penger på et optisk drivverk, og fordi DVD i utgangspunktet ikke er noe jeg bruker så ofte. Derfor vil en slik sak være en kjekk siste investering innen den type medier, for det er vel slik at i fremtiden så vil vi bruke pc også til de formatene. Det finnes jo en SACD plugin til Foobar, men jeg vet ingenting om hvordan den fungerer. Noen som har testet og kan gi en beskrivelse av hvordan Foobar takler SACD?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det store-store-store problemet er at du ikke får rippet SACD. Sett i lys av at mange nettbutikker nå selger hi-rez via download, så er "markedet" overmodent for SACD drev til PC og en crack av kopisperren.

A

asvaberg

Gjest
    SACD er heldigvis pirate-free :)

Og Oppo+SACD er en fin kombinasjon

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Det store-store-store problemet er at du ikke får rippet SACD. Sett i lys av at mange nettbutikker nå selger hi-rez via download, så er "markedet" overmodent for SACD drev til PC og en crack av kopisperren.
    Det at SACD ikke kan rippes trenger ikke bety all verden egentlig, hvis det bare kan spilles av i Foobar. Jeg bruker pc-en også til å spille av vanlige cd-er som jeg ikke bryr meg om å ha på HDD som en del av den faste samlingen, og det fungerer helt fint for meg. Hvis jeg kan gjøre det samme med SACD så vil det fungerer greit for meg, men først må jeg jo ha en DAC-løsning som kan gjengi det høyoppløste formatet.

Men hva er den plug-en til Foobar hvis det ikke er mulig å spille av SACD med et vanlig DVD-drev i pc-en? Hva går denne plugin-en ut på da?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    mteinum skrev:
    asvaberg skrev:
    SACD er heldigvis pirate-free :)
    Jeg fulgte bloggen til Fravia en periode - cracker av natur - og hans slogan var, tatt fra Leonard Cohen

“There is a crack, a crack in every thing. That is how the light gets in.”

http://www.infosecwriters.com/text_resources/pdf/software_security_and_reverse_engineering.pdf
    http://www.reverse-engineering.info/
    http://www.woodmann.com/fravia/

Det er bare et spørsmål om tid.
    SACD er for lite, dessverre, til at folk kommer til å bruke tid og ressurser på en fullverdig crack. Se på blu-ray, hackerne sto i kø for å
    fjerne kopisperrene der. Nå florerer det av perfekte images av blåfilmer over de store russiske nettverkene.
    Skulle svært gjerne sett at SACD tas, men tror ikke det skjer. Håper jeg tar feil!
    Jeg kan heller ikke skjønne hvordan man skal rippe plater uten drev i PC. Jeg har aldri hørt om "SACD-rom", og et cd drev kan ikke lese SACD, det finnes det ingen kur mot.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DVD-drev mener du vel. CD-drev finnes vel ikke lenger?
    Men hva er da poenget med den plugin-ens eksistens?

Btw: Seff har jeg rippet redbook-laget på de hybridene jeg har.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner såpass nå, men hva er greia med den plugin-en er det jeg lurer på.

A

asvaberg

Gjest

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Phobos
    Det at SACD ikke kan rippes er ikke helt korrekt. Det finnes flere der ute som har laget hardware-enheter som ripper DSD rett fra den interne bussen. Dette kan lagres i DSDIFF-formatet, som da er en eksakt kopi av SACD innholdet.

Problemet er imidlertid at DSDIFF visstnok ikke kan avspilles på en PC og at man derfor må gjøre det om til et PCM-format. Om dette skyldes DAC'er tilgjengelig eller noe annet er uvisst.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.009
    Plukket opp fra nettet:

"Hi, I have had a chance to listen briefly to an SHM-SACD sampler. I compared it with an already existing hybrid SACD version of the same title but I'm not allowed to tell which title I listened to and I'm no audio expert so all I can say is that:

the SHM-SACD version was brighter, sharper, more transparent and better in separation. I could immediately hear an excessive amount of hiss noise and it sounded sibilant at some places. Also to my ears it was as if treble boosted considerably.

Obviously they used different master tapes, different engineers, different tools and wires, different ways to store data(compression wise) and different material(SHM), so this comparison may be meaningless to many here but anyway...

FWIW, this SHM-SACD I heard was from Japan analogue master tapes."

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    asvaberg skrev:
    baluba skrev:
    Jeg skjønner såpass nå, men hva er greia med den plugin-en er det jeg lurer på.
    "snakeoil" ??

Kjøp en rimelig SACD spiller så er dere kvitt problemet :)

Og det trenger ikke være BD spiller - Oppo har flere modeller som er rene DVD/CD/SACD spillere, men de er vel nå bare å finne på bruktmarkedet.
    DV-970H http://www.stereophile.com/hirezplayers/507oppo/
    DV-980H http://www.oppodigital.com/dv980h/

DV-971H er jeg usikker på om leser SACD......
    Endelig et svar på spørsmålet, selv om det ikke gjør meg noe klokere av den grunn. De gamle modellene til Oppo var vel også multispillere med dagens teknologi, slik som de BD-spillerne de produserer nå. Og skal det være multi så skal det være multi, og muligheten for å kjøpe et par Lindberg frister nesten like mye som bildekvaliteten. Som forøvrig er herlig lite komprimert, noe som ofte irriterer meg når jeg ser vanlige dvd-er eller digital-tv på en god skjerm.

A

asvaberg

Gjest
    I siste Fidelity (45) skirver de at de i neste nummer kommer med en rippe-SACD-oppskrift.......

eeeh - javel.....

"RIPPET SACD?
    Fidelity og Petter Dale er på sporet av en løsning for å rippe høyoppløselige CD'er til harddisken."

(s. 96)

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Endelig et svar på spørsmålet, selv om det ikke gjør meg noe klokere av den grunn. De gamle modellene til Oppo var vel også multispillere med dagens teknologi, slik som de BD-spillerne de produserer nå. Og skal det være multi så skal det være multi, og muligheten for å kjøpe et par Lindberg frister nesten like mye som bildekvaliteten. Som forøvrig er herlig lite komprimert, noe som ofte irriterer meg når jeg ser vanlige dvd-er eller digital-tv på en god skjerm.
    Jeg ville absolutt kjøpt en med BR-støtte når du først er i gang. Jeg har standardmodellen til Oppo og er veldig fornød, det finnes også en som har mer forseggjort analogdel, men jeg tapper unasett digitalt, så den var ikke så aktuell for meg. Jeg mener å ha lest at de nye Sony-spillerene også takler BR og SACD, men er ikke helt sikker.

(OT:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    baluba skrev:
    Jeg ville absolutt kjøpt en med BR-støtte når du først er i gang. Jeg har standardmodellen til Oppo og er veldig fornød, det finnes også en som har mer forseggjort analogdel, men jeg tapper unasett digitalt, så den var ikke så aktuell for meg. Jeg mener å ha lest at de nye Sony-spillerene også takler BR og SACD, men er ikke helt sikker.

(OT:
    De analoge utgangene er alfa omega for meg, i og med at det er SACD og BD som er interessant for meg i denne sammenheng. Redbook spiller jeg av fra HDD, så ytelsene på vanlig cd er av litt mindre viktighet. Men spiller den SACD godt så spiller den sikkert redbook anstendig også. Å kjøpe Oppo for å kjøre den gjennom en DAC krever en større investering i DAC også, for å kunne spille av høyoppløste formater.

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    De analoge utgangene er alfa omega for meg, i og med at det er SACD og BD som er interessant for meg i denne sammenheng. Redbook spiller jeg av fra HDD, så ytelsene på vanlig cd er av litt mindre viktighet. Men spiller den SACD godt så spiller den sikkert redbook anstendig også. Å kjøpe Oppo for å kjøre den gjennom en DAC krever en større investering i DAC også, for å kunne spille av høyoppløste formater.
    husk også at du kun får SACD digitalt ut over HDMI

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Phobos
    asvaberg skrev:
    I siste Fidelity (45) skirver de at de i neste nummer kommer med en rippe-SACD-oppskrift.......

eeeh - javel.....

"RIPPET SACD?
    Fidelity og Petter Dale er på sporet av en løsning for å rippe høyoppløselige CD'er til harddisken."

(s. 96)
    Får håpe det er noe nytt da, og ikke metoden som har blitt brukt i mange år allerede som til syvende og sist innebærer en konvertering til PCM uansett (riktignok av den svært høyoppløste typen)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    asvaberg skrev:

eeeh - javel.....

"RIPPET SACD?

(s. 96)
    Får håpe det er noe nytt da, og ikke metoden som har blitt brukt i mange år allerede som til syvende og sist innebærer en konvertering til PCM uansett (riktignok av den svært høyoppløste typen)
    Fair enough. Men hvis det er mulig å konvertere til et annet høyoppløst pcm-format er da noe tjent, vil jeg anta? Men du er vel inne på det at avspilling av SACD er ikke aktuelt på pc i praksis, så for en med sacd-spiller vil det alltid svare seg å trekke fram platen når det skal lyttes kritisk.

husk også at du kun får SACD digitalt ut over HDMI
    Det er vel strengt tatt årsaken til konsekvensen, at digital overføring av høyoppløste formater fordrer denslags overføringer og andre komplikasjoner av den økonomiske arten. Det er jo derfor jeg mener at de analoge utgangene er av den absolutte viktighet, og at om noen bruke DAC uansett hva som snurrer i spilleren så er det ikke så veldig relevant for meg.

Sony har en rimelig SACD som koster mellom to og tre tusen. Den skal visstnok være ganske bra på SACD, ikke like vass på redbook. En slik kombinasjon er jo en killer for en med en brukbar DAC for redbook fra før. Vanlig PCM låter slikt det alltid har gjort, og SACD rett ut fra de analoge utgangene blir et tilskudd til få kroner. Jeg vurderer faktisk den også, for jeg mener at det ikke er noe poeng i dedikerte redbook cdp for min del. Det er fordi jeg uansett kommer til å basere 95%+ av musikk-avspilling fra HDD, og ikke kommer utenom DAC åkke som. I min prisklasse er altså det egentlige alternativet en spiller som kun trenger å yte best mulig på de høyoppløste formatene. Ca 2500 +/- er en sum jeg kan forsvare for å få den ekstra funksjonaliteten det er å spille SACD, uten å oppnå noen oppgradering av lyden til resten av musikken. Skal jeg betale mye mer bør det være mye å tjene på å gå fra billig til dyr SACD, og da tror jeg at prisen begynner å krype over mellommodellen til Oppo. Derfor er mine foreløpige alternativer for "det endelige optiske drevet" Oppo og Sonys rimelige(re) SACD-spiller(e).

Men nå har jeg tatt for stor plass med min filosofering over SACD og "det endelige optiske drev". Dette er en mjukvaretråd. ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.009
    5 nye SHM-SACD annonsert. Slippdato den 25 august.

-"Paranoid" Black Sabbath
    -"Dire Straits" Dire Straits
    -"Destroyer" Kiss
    - Blind Faith
    -"The Original Soundtrack" 10cc

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Fikk følgende fra cdjapan idag:

Hi. Thank you for shopping at CDJapan.

We have just received an update from
    the distributor.
    The release date of the following item(s) has
    been changed from 2010/06/23 to 2010/06/30.
    =============================================
    UIGY-9026
    Steely Dan / Aja
    SACD 4286yen Released : 2010/06/30

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.009
    mteinum skrev:
    Fikk følgende fra cdjapan idag:

Hi. Thank you for shopping at CDJapan.

We have just received an update from
    the distributor.
    The release date of the following item(s) has
    been changed from 2010/06/23 to 2010/06/30.
    UIGY-9026
    Steely Dan / Aja
    SACD 4286yen Released : 2010/06/30
    Alle utgivelsene har nå fått 30 juni, unntatt The Who som slippes i august, tror det var den 25.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.009
    Flere tittler for augustslippet den 25:

- Portrait in Jazz/ Bill Evans
    - Relaxin/ Miles Davis Quintet
    - The incredible jazz guitar/ Wes Montgomery

- Berlioz/ symfonie fantastique
    - R.Strauss: also sprach zarathustra (Herbert von Karajan)
    - Mozart/ Requiem (Karl Bohm)

Universal plukker godbiter for denne SHM-SACD serien :)

N

nb

Gjest
    Den Zarathustraen til Karajan og Mozart-requiemet til Böhm er i alle fall topp innspillinger rent kunstnerisk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor velges alltid "What's Going On" og ikke "Let's Get It On" først? Er det på grunn av den stilige skinnjakken?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Thank you for shopping at CDJapan.
    We shipped your order today.
    Order Number: xyz
    Order Items:
    ================================
    UIGY-9026
    Steely Dan/Aja [Limited Release] [SHM-SACD][Limited Release] [SHM-SACD]
    SACD 1 x 4286 yen 2010/06/30 release

:)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.009
    Da har jeg lagt inn ordre fra HMV jpn på to nye SHM-SACD'er:

'Relaxin' - Miles Davis Quintet
    'Dire Straits' - Dire Straits

Disse vil forhåpentligvis bli levert sammens med den lenge etterlengtede The Who, den 25 august. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn