Nå kommer endelig SHM-SACD, mange pop/rock utgivelser...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Steely Dan er avbildet.

Men jeg tror allle SHM-SACD'er er "tusjgrønne" på labelsiden. Dette + Super High Material skal da få laseren på spilleren din til å avlese med max presisjon.

Men husk...dette er bare for dem som har investert i en SACD spiller. (Single layer SACD)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Hvorfor velges alltid "What's Going On" og ikke "Let's Get It On" først? Er det på grunn av den stilige skinnjakken?
    Hos MoFi kan man i øyeblikket velge begge, også på vinyl. Det har jeg gjort.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Det jeg ikke skjønner er, hvorfor beholder de ikke original labelart på CDen. ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MoFi? Hva tenker du på, er det andre bilder på cd'ene enn på lp'ene?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Vidar P skrev:
    MoFi? Hva tenker du på, er det andre bilder på cd'ene enn på lp'ene?
    beklager manglende presisjon, men nå tenkte jeg på den grønne disken på foregående side.

hadde Aja grønn label i utgangspunktet, i såfall my bad.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Første lille lytterapport er kommet:

Fraid I am not an expert on either of these discs, particularly Aja as I haven't heard the early disc.
    I purposely bought them as I don't own either in any form, though I have heard em before...

I have a CD-R of the Mofi of the Filmore which I really like so I will be able to talk more about that one.

Early impressions are audiophiles will like these, don't hear compression, brightness, loudness
    ...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Heh...noen tittler begynner å bli utsolgt, f.eks The Who "who's next" er allerde utsolgt hos HMV, og dette selv om den slippes først 25 august! :eek:
    The Who
    Who`s Next
    Availability : Sold Out Limited Editions
    We regret that we cannot accept orders for this limited item as the available quantity has now sold out
    About Shipping Cost

Steely Dan og Getz/Gilberto blir forhåpentligvis sendt fra japan i dag. :)
    Har The Who, Dire Straits og Miles Davis Quintet i bestilling.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Sammenligning av Steve Hoffman's Aja for MCA mot SACDen fra japan:

Been listening to the new Aja SACD, compared it to Hoffman's old MCA cd, which, until now, was the best on disc to me. That Cisco Lp someone was talking about earlier must be incredible. Never heard it.

Through Harbeth speakers using a stereo-only SACD/CD Luxman player, which images frighteningly well anyway, the SACD's very 3D, more so than the old disc. Though it has more gain, it doesn't sound compressed, and the soundstage is big, front to back, side to side, behind the ears. And it doesn't sound any less like it's from a master tape than did the MCA CD, except maybe on "Deacon Blue," which is a touch inferior. The Japanese disc is fatter, even sharper (not in the good way), in the mids and sometimes sounds a tiny bit "congested," as someone pointed out earlier. But it is surprisingly well mastered. The guy at Universal Japan worked hard to do less.

As incredibly well-recorded as Aja is, it had always missed, to me, that certain sparkle and sustain of notes and rhythm of a true master -- at least on all the various CDs I've heard -- as if the multi had some wear from too many passes during recording, or the two-track master is a dub. Or something. Whatever. Maybe I'm deaf.

The Hoffman CD is great, mastered in slightly warmer tones than the SACD, and is, perhaps, a tiny bit more open in spots. Shows Hoffman's better at mastering. But the new disc wins in imaging, depth and low end; it sounds more like an SACD version of the album.
    Of course, my stereo is different than yours.
    VU next ...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Been listening to the new Aja SACD, compared it to Hoffman's old MCA cd, which, until now, was the best on disc to me. That Cisco Lp someone was talking about earlier must be incredible. Never heard it.
    Litt OT. Nå aner jeg ikke hvem som har skrevet dette, en eller annen forumist på nett antar jeg. Nå har det seg slik at jeg har flere versjoner av Aja enn nær sagt de fleste plater av en eller annen grunn (ikke SACD-versjoner); det kan hende hver av versjonene har lovet mye og fristet kjøp gjennom årene. Fikk min første Aja ca 1980, det var en europeisk førsteutgivelse, har også en US førsteutgivelse.
    Men denne Cisco-LP'en slår alt med en slik margin at det er en fryd. I sannhet en suveren utgivelse som anbefales på det sterkeste i den grad den fortsatt er å få.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Vidar P skrev:
    Men denne Cisco-LP'en slår alt med en slik margin at det er en fryd. I sannhet en suveren utgivelse som anbefales på det sterkeste i den grad den fortsatt er å få.
    Vidar: det er akkurat det du sier her som er sagt av andre på SH forumet, Cisco Lp er overlegent alt annet, både analogt og digitalt. Så kan man undres på hvorfor akkurat denne er så forbasket bra? hva er gjort her som ikke er gjort på de utallige andre Lp-utgaver? Det er nesten så man kan tro at det ligger litt mystikk over mastering og ikke bare godt håndverk og korrekt justerte tapemaskiner...
    Hvilket år kom den ut?

mteinum: har du fått deg SACD spiller i hus, eller blir Aja stående på pynt? :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når den kom? Etpar-tre år siden eller så, var det ikke? Kan sjekke på coveret om det står noe. Etter kampen..

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Vidar P skrev:
    Når den kom? Etpar-tre år siden eller så, var det ikke? Kan sjekke på coveret om det står noe. Etter kampen..
    Det vil si at mastertapen har sett sine beste dager og har vært mer fresh tidligere, noe som gjør det enda mer interessant at Cisco er så bra. Tror det var Gray som mastret denne, stemmer det?

Dette blir min første Aja. :)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.312
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    ]
    Vidar: det er akkurat det du sier her som er sagt av andre på SH forumet, Cisco Lp er overlegent alt annet, både analogt og digitalt. Så kan man undres på hvorfor akkurat denne er så forbasket bra? hva er gjort her som ikke er gjort på de utallige andre Lp-utgaver? Det er nesten så man kan tro at det ligger litt mystikk over mastering og ikke bare godt håndverk og korrekt justerte tapemaskiner...

Men er det ikke vanlig da at en av LP versjonene av nær sagt enhver plate låter bedre enn alt digitalt? ;D
    Lykkelig eier av Cisco Aja. ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Voff skrev:
    Espen R skrev:
    ]

Men er det ikke vanlig da at en av LP versjonene av nær sagt enhver plate låter bedre enn alt digitalt? ;D
    Lykkelig eier av Cisco Aja. ;D
    Nei. Har du en SACD spiller av klasse og en Lp spiller av klasse er det temmelig close race hvis begge er state-of-the-art mastret. Men faktum er nok at SACD'er har et jevnt høyere kvalitetsnivå, kontra Lp, alt annet likt. Lp pressninger (selv audiophile) varier en del i kvalitet og er en del ganger beheftet med platestøy etc.
    En del av de siste SACD'er fra Mobile Fidelity har vært av så høy kvalitet at de har overgått alle Lp utgaver, etter sigende fra de som har sammenlignet.

Voff: hva type digitale high-rez spillere har du?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Universal japan har nå en egen nettside for SHM-SACDs. Og de har nettopp åpnet "second batch" (2 av 4).
    Bra at de opplyser om hvilke mastertaper som benyttes. I "second batch" opplyses det at The Who og Blind Faith er fra de originale analoge mastertaper, mens resten av denne runden av pop/rock er fra kopier av analoge mastertapes beregnet for det japanske markedet.
    Utgivelse er 25 august.

http://translate.google.com.au/tran...special/sacd/02.html&sl=ja&tl=en&hl=&ie=UTF-8

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Da har jegfått de to første SHM-SACD'er i posten: Aja + Getc/Gilberto :)
    De ble sendt fra Japan på lørdag, og vari posten i går. Det er bra levert, det går alltid hurtig fra Japan.

Skulle kanskje tatt noen bilder...kvalitetsfølelsen på disse er meget høy. Lekkert cover i glimrende hardt materiale. Farvene på coveret til Getz/Gilberto er sterke og klare, oransje og rødfarvene er godt separert. Selve discen ligger i en plastfolie som så ligger i et pappomslag. SHM-discen ser ut til å være produsert etter høye kvalitetsnormer, de er "tusjgrønne" på labelsiden og er ganske så speilblank på selve datasiden. (Disse SHM-SACD'ene loader et par sekunder hurtigere enn "vanlige" SACD'er på min spiller)
    Typisk japanere: de kan dette med detaljer :)

Jeg har ikke lyttet hjemme foran anlegget mitt, men via en ok SACD spiller og et par hodetelefoner her i min Oslo-leilighet.
    Både Aja og Getz/Gilberto låter svært så analogt og silkemykt, klart og rent. Når jeg sier silkemykt, skal dette forståes på en positiv måte, transientene er nemlig absolutt tilstede.
    Getz/Gilberto er fra en 2002 Verve DSD master brukt på Verve SACD'en fra USA. Jeg har den! Men jeg kan sverge på å høre detaljer på denne SHM-discen jeg ikke har lagt merke til tidligere.
    Da jeg i natt lå i senga med SACD spilleren ved siden av meg og hodetelefonene på meg og lyttet til Getz/gilberto var det nesten spooky: jeg kunne sanse Joao Gilberto foran nesetuppen min og kjenne pusten og "se" leppene hans.

Disse platene har en høy pris, men her føler jeg at jeg har fått noe for pengene og ser frem til neste leveranse med SHM-SACD'er. :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Da har jeg fått spilt mine to SHM-SACD'er på hjemmeanlegget.
    Konklusjon: dette er creme dela creme, absolutt state-of-the-art!

Lyden er uhyre analog, lettflytende, åpen og med fantastisk oppløsning.
    I den lukseriøse innpakninga som SACD'en ligger i står det skrevet en del på japansk. Blant annet står det å lese hvilke Lp utgaver som er brukt som referanse for denne DSD transferen, cisco Lp'n som Vidar omtaler, er en av dem. Og folk i borte i statene som har sammenlignet mot de beste Lp utgavene, blant annet førstepressinga av Aja, sier at denne SACD'en er helt på høyde med det beste.

Når det gjelder Getz/Gilberto sier Universal at de har brukt den DSD masteren som var produsert for den amerikanske Verve SACD'en fra 2002.
    Det stemmer sikker det, men SHM-SACD'en låter bedre. SACD'en fra 2002 har et mer kompakt perspektiv, den låter litt "kornet", samt bittelitt hard, kantet og "mekanisk" sammenlignet med SHM-utgaven. Samtidig er luft og ambience litt mer tydelig og definert på SHM utgaven.
    Er forskjellene da relatert til Super High Material (SHM)?
    Nå er jeg i farlig farvann...her kan det bli bråk! ;D

Her gjelder det å sikre seg eksemplarer mens man kan. Jeg har nå lagt inn ordre på Black Sabbath "Paranoid".

S

Supertramp

Gjest
    Finnes det fler enn de 51 SHM-SACD utgivelsene som cdJapan har i sitt sortiment?

Denne kommer om noen dager:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Supertramp skrev:
    Finnes det fler enn de 51 SHM-SACD utgivelsene som cdJapan har i sitt sortiment?

Denne kommer om noen dager:
    Nei.

De første 20 kom den 30 juni. De neste 15-20 kommer nå på onsdag og deretter sist i oktober og mot slutten av desember. Dette for 2010.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Hey, du begynner jo å få en fin samling etterhvert!

Når du får utvidet den litt kan du jo også vurdere egnet lagringsmøblement slik at du er sikret en god tid fremover. :)

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Spennende Espen R. Ser det er endel titler jeg ikke har fra før, så kan likeså godt gi dette formatet en spin, siden jeg først vil ha de. Hva blir prisen ca, sånn grovt regnet inn til landet pr utgivelse? Regner med at frakten går bra ned med antall? Har aldri bestilt fra Japan, så dere får unnskylde min u-viten :)

Hilsen en som liker å samle på musikk med cover og emballasje ;)

Dessverre ikke min samling avbildet under. Der kunne jeg kost meg noen dager, uker eller år ;D

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Da har jeg fått e-post på at følgende SHM-SACDs ble sendt fra Japan i dag:
    * The Who
    * Dire Straits
    * Miles Davis/Relaxin
    * Black Sabbath
    * Velvet underground & Nico

Digiman: pris pr plate ca 325 norske + en hundrelapp i frakt (inkl sporingssending) + norsk mva og fortollingsgebyr.
    Da er du på ca 400 pr plate hvis du f.eks bestiller 4 stk.
    Ja, det er noen kroner. Men denne lyden på digital + innpakning på disse klassikerne av pop/rock/jazz får du ikke noen andre steder. Det nærmeste er lyden på de beste Lp pressninger som er produsert.
    Så her får hver enkelt avgjøre om det er verdt pengene.

S

Supertramp

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Hey, du begynner jo å få en fin samling etterhvert!

Når du får utvidet den litt kan du jo også vurdere egnet lagringsmøblement slik at du er sikret en god tid fremover. :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    NB! For de som ikke har fått det med seg: Dette er rene SACD'er, kan kun spilles på SACD-spillere!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Supertramp skrev:
    så, så - hårsår fordi du ikke kan ha SACD i filformat ;) ;) (no offence)
    Ikke ta dere nær av meg. Jeg er bare forundret så det holder og morer meg litt med fascinasjonen over disser superduperdiskettene med "et forbedret, mer transparent polycarbonat materiale" og ikke minst de "mer skarptskårede og presise fordypninger". :)

S

Supertramp

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Supertramp skrev:
    Ikke ta dere nær av meg. Jeg er bare forundret så det holder og morer meg litt med fascinasjonen over disser superduperdiskettene med "et forbedret, mer transparent polycarbonat materiale" og ikke minst de "mer skarptskårede og presise fordypninger". :)
    Neida!
    Bare så uendelig trist at en musikkelsker som deg går glipp av så god lyd :)

I går nøt jeg lyden av Genesis - Duke - i multikanal (SACD/DVD-Audio). Den litt innestengte vokalen til Collins på originalplatene er "tryllet vekk" :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Gjestemedlem skrev:
    Supertramp skrev:
    Bare mor deg du. Men flere av disse SHM-SACD'er er fra eksisterende DSD digitalmastere, også en DSD digitalmaster produsert av Mobile Fidelity Sound Labs i 2008 (Marvin Gaye).

Alle hører at SHM og den "vanlige" SACD'en ikke låter dentisk. Jeg er ganske farbauset over hvor stor (relativt sett) forskjellen mellom SHM av Getz/Gilberto og US single layer utgaven er, selv om disse er fra samme DSD master produsert av Verve i 2002 og således skal være 100% bit-for-bit identisk. (en DSD master er bare en datadisc). Forskjellen er at SHM-materialet skal skape mindre jitterfeil ved laseravlesning. I mine ører høres det akkurat ut som om det er tilfellet.
    Gjestemedlem og nb vil sikkert hevde at Universal har "gjort noe" med digitalmasteren; kompresjon, EQ, etc. Dette er isåfall bare tøv; du får ikke mer transparens, lettere oppfattelse av microdtaljer i lyden og bedre analog lettflytenhet i lyden ved "å gjøre ting med lyden". Og tonalt sett klarer ikke jeg å spore noen forskjeller mellom SHM og ikke-SHM fra samme DSD digitalmaster.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Vidar P:
    jeg mener jeg har lest at du har et hjertelig forhold til Thus Spoke Zarathustra/ Karajan/Decca (1959)
    Stemmer det?
    En gammel traver på SH forum er gått helt bananas over SHM-SACD utgaven og gir den 15 poeng på en skala fra 1-10.

Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
    Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
    While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
    As of some one gently rapping, rapping at my chamber door.
    Thus, the opening stanza from The Raven fairly well encapsulates my experience this morning. No, it wasn't a midnight dreary -- better yet. In the moments just after dawn, there was indeed an ever so gentle rapping at my kitchen door.

This seemingly pedestrian endeavor soon revealed itself to be a glorious moment sans parallel. The Fed Ex van had arrived and with the swift signature necessary I was delivered three most covetous items from Japan. I poured a measure of freshly brewed Hazelnut Dunkin Donuts coffee into my cup and a smile broke across my face.

The packaging is wondrous before one even gets inside the box. Once carefully opened, three brand new SHM SACD in hand, I was sure I had been delivered upon by the magus himself. As I contemplated the three SHM SACDs, I couldn't help putting on "Thus Spoke Zarathustra" first. A most appropriate selection.

Well, guys, this is as far as I have got, the bright northern New Mexico sun whipping behind clouds over the eastern mountains and creating bizarre patterns of light across my listening room. Indeed, this effect, like someone dialing a rheostat potentiometer from full-on to semi-darkness in the blink of an eye, is more dramatic than one could imagine. I am enjoying an epiphanic experience.

Since there doesn't seem to be much if any interest in the Decca Classical releases, and because I am not expert on such matters anyway, I will keep it short and sweet.

My initial impression is simply that this is the finest moment I have ever enjoyed as it regards such endeavors. On a scale of one to ten, this is about a fifteen. Hyperbole? Perhaps. But my only qualifier is that this is an initial impression. And I couldn't be more impressed.

The Karajan conducted "Thus Spoke Zarathustra" Decca recording (circa 1959) as presented on SHM SACD is the finest moment I have ever experienced. Oh, my freakin' goodness!

And now, onto more pedestrian matters. I let the amps warm up for a few moments while I carefully considered the packaging. For those who concern themselves with such matters, the deluxe replica cardboard album sleeve is a thing to behold. Being in Japanese, I cannot translate, but there seems to be much discussion of the DSD process and its inherent advantages. Suffice it to say, the sound is pure analogue to my ears.

Not one to even illuminate the big blue meters on my McIntosh amps, as I generally find it to be a distraction to the listening experience, my interest was piqued during a particularly dynamic section and I flipped them on during a moment of darkness as the sun dipped behind a dark grey rain cloud. Indeed, we often enjoy sun showers here, as I think they are known, when it is raining on your roof while the sun shines intently from above the mountains.

At any rate, I glanced at the meters, which McIntosh goes into much detail about the accuracy of which, and discovered them to be dancing in the flick of an eye between 5 milliwatts and nearly 50 watts, and back down again. I have never seen anything like it. They say the meters are more accurate than even those found in the finest recording studio equipment. But I digress.

Let it be known that the dynamics are truly incredible. I have never heard anything like it. The thundering tympani contrasted with the stark and ever clear triangle, the brass, stings and bass drum. The swirling dervishes of the violins and violas. Oh, my word. It is nearly psychedelic. Well, it is more than that.

I shall get to the other two SHM SACDs. But for now, I have just hit repeat on the Richard Strauss and am simply stunned. Stunned is the word I am using. It is, in short, the finest presentation I have ever experienced.

Will I doubt the superiority of the SHM SACD. Never more. Never more.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Jeg blir også å bestille. :)
    Du får poste din review her etterhvert. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Vidar P:
    jeg mener jeg har lest at du har et hjertelig forhold til Thus Spoke Zarathustra/ Karajan/Decca (1959)
    Stemmer det?
    En gammel traver på SH forum er gått helt bananas over SHM-SACD utgaven og gir den 15 poeng på en skala fra 1-10.
    Tja, Karajan var god i slik musikk, det stemmer at jeg synes det. Ellers er det vel Reiner og CSO jeg har best forhold til i dette stykket. Den som kjøper får høre :)

Sikkert gode remastere det der.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    I dag fikk jeg Black Sabbath "Paranoid" og Velvet Underground & Nico i posten.

Paranoid: Bare det å høre cymballyd og trommelyden på denne klassikeren, og de lynhurtige transientene når stikka slår mot trommeskinnet, fikk meg umiddelbart til å smile. Her er det ingen NR eller kompresjon. Noe båndsus, men definitivt denne "mastertapefølelsen" man får på disse SHM-discene. Meget bra.

VU & Nico: selve innspillingen er langt fra noen hiFi favoritt. Men det sies at denne SHM utgaven er den beste som er, og da får man ta til takke med sånn som det er. Musikken står seg godt og man lytter dypt inn i musikken på denne utgaven.

Når jeg finregner på prisen, så er det faktsik sånn at jeg betaler ca 450,- inkl mva og tollbehandlingsgebyr pr disc. Det ligger på smertegrensen. Men trøsta får være at denne digitallyden får man pr i dag ikke noe billigere andre steder, og så kan man slå seg til ro med at man har kjøpt den definitive 2 ch utgaven.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.011
    Det har nesten bredt seg en SHM-SACD mania blant hardcore musikkelskere/audiophile. Utgivelsene holder et usedvanlig høyt nivå. Mange karakteriserer lyden på disse platene som om å lytte til høykvalitets spolebåndstaper.
    SHM-SACD'ene er produsert for et kresent audiophilt publikum. Utgivelsene er stort sett mastret "flatt" uten EQ og kompresjon.
    John Astley i england som overførte de analoge mastertapene til "Who's next" til DSD for SHM-SACD utgaven, og som har mastret mange CD/Lp utgivelser av "Who's Next", ønsket også litt EQ og kompresjon på denne SHM-SACD utgivelsen, men japanerne sa nei og krevde helt flat mastering.

Også har vi dette med SHM (Super High Material). Etter min høreevne har jeg nesten ikke hørt maken. Lyden er så utrolig lettflytende og ultranalog, det finnes ikke "korn" i lyden på disse utgivelsene. Hver minste detalj høres.

Her har Positive Feedback testet den vanlige polycarbonat utgaven av Getz/Gilberto mot SHM-utgaven, hvor samme DSD digitalmaster er brukt, samme data, samme "0" og "1" på discen.

My friend John Renzetti kindly lent me the Getz / Gilberto SHM-SACD so I could hear and review it. In my opinion this takes SACD to a new level, the original SACD release was not very good, to my ears the SHM SACD sounds even better than the Speakers Corner 180 Gram LP or the older Mobile Fidelity Anadisc 200 Gram LP. And it is every bit as good as the Verve / Ampex 4 Track 7½ IPS prerecorded reel to reel tape.

The SHM-SACD has lots of ambiance, a velvety smooth midrange, warmer bass and is more analog sounding than the original SACD version. In addition it has a larger soundstage, is considerably more relaxed and sounds very much like an excellent analog reel to reel tape. I can clearly hear the reed in the best reproduction yet of a real saxophone, and the beautiful vocals are silky smooth.

The original SACD issue was also single-layer and from the same Verve U.S. production 2002 DSD master, so the only differences are the Super High Material and the green-label. The gigantic increase in sound quality can only be explained by the either the Super High Material or the green-label or more likely a combination of the two.

If you love LPs you should love the packaging of these SACDs. They come in a mini LP-like quad-fold cardboard package very much like beautiful thick gatefold album covers of yesteryear. The SACD is in a plastic inner sleeve inside a cardboard sleeve with the SACD and SHM logos embossed in raised lettering. The case is 1/2 inch taller than a standard CD/SACD case.

This is the definitive version of The Girl from Ipanema, all the songs are in Spanish however not to fear as the music is universal. This is also my favorite Latin inspired Jazz album. So if you have the long green to afford this SACD, I highly recommend it. I just wish that Universal Europe or USA would pick up this series as in the past their pricing was more down-to-earth affordable,
    http://www.positive-feedback.com/Issue51/getz_shm.htm

Litt merkelig, eller? ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dømt ut ifra innholdet i det sitatet så tror jeg det der er en fyr hvis meninger jeg fort hadde spolt forbi. En ting er at han ikke kan språket han skriver særlig godt, jeg vet ikke hvem han er og hvor han er fra men kanskje ikke fra et engelskspråklig land; men det er faktafeil på barnelærdomsnivå om musikken her, det er forklaringer som er helt out-there teknisk, helt åpenbart mangler på forståelse for hva han hører på, og manglende opplysninger om ymse av hans bottom-line grunnlag for konklusjon.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn