Nå har jeg gjort det ;D VPI TNT og Airtangent!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har kjøpt meg ny vinyl rigg..... Den ankommer heimen rett over helgen. Så flaks at jeg har fri nesten hele uka ;D
    Tror med stor sikkerhet at jeg har gjort et scoop! En VPI TNT mkIII med flywheel er kjøpt. Og det er bare begynnelsen. Jeg har også kjøpt Airtangent armen som sitter på verket! Jeg har aldri hørt VPI TNT, men har jo fulgt nok med til å vite at dette var en meget habil spiller (og regner med at den også er det i dag?) når den kom. Den har jo vært i produksjon i rimelig mange år. Er det noen av dere her inne som har info og bilder av denne spilleren? Airtangent armen, er av typen som ikke har fjernkontrollert VTA, men er nok ganske så brukades for det ;D Siden jeg nå hadde gjort en såpass stor oppgradering av digitalriggen min, føles det godt å ha endt opp med en vinylrigg som spiller i samme liga! Nå håper jeg at Grado ref ref pickup'en min ikke skjemmer seg bort i en så god arm som Airtangent da!
    Har dere linker, tester, personlige erfaringer med TNT spilleren og Airtangent armen, tas alt i mot med takk! Bilder kommer etterhvert. Og btw; sjekk ut bruktbørsen hvis du er på jakt etter komplett vinylrigg og riaa :D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg gjort det ;D

    Jeg kan ikke si noe annet enn: GRATULERER! :)

    Dette må jo bli bra, for jeg vil jo tro at den gamle riggen din også er blant eliten?
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Nå har jeg gjort det ;D

    Gratulerer så mye med ny rigg gut_man!! Og kooos deg masssse ;D

    Mvh
    Kjetil
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg gjort det ;D

    Jeg skal nok kose meg en hel haug jeg ;D Tok ca. to timer å få solgt "gamle" riggen. Så jeg er en svært fornøyd herremann i kveld! Nå skal jeg kjøpe en haug med vinylplater så jeg har noe nytt å kose meg med når den nye ankommer!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Nå har jeg gjort det ;D

    Ooooooops, you did it again, jævelig så lang den lørdan og sønda'n er vil jeg tro ;).
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg gjort det ;D

    Kan vel ikke annet enn å gratulere deg gut :)

    Riggen ser jo usedvanlig lekker ut, og etter hva jeg har fått med med er jo MK.IV, A-rangert i Stereophile ;D
    En Airtangent kan jo ikke akkurat gå seg bort i systemet ditt den, så jeg gleder meg villt til å høre den når den kommer.

    (Ser forresten at signaturen allerede er oppdatert! Hva med avataren da? ;))

    Denne tråden fortjener noen bilder, og inntil du har fått tatt noen så får vi nøye oss med dette.
    Jeg tror det er denne vi snakker om?!





    Og denne?!

    ;D



    Eller denne? (Jeg er ikke sikker på hvilken versjon du har fått tak i.)





    Hmmm........Hva i HEL**** skal jeg gjøre for å toppe dette da tro? ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg gjort det ;D

    Takker for hjelp med bilder FallenA. Har fått tak i et par bilder av riggen, om enn ikke av høy kvalitet... Har også funnet ut at det er en Airtangent 2b arm som jeg har skaffet meg. Er veldig spent selv da! Er også ganske fornøyd med at det gikk så fort å selge min nåværende vinylrigg. Skal til Søgne og levere/montere på torsdag. Der er det en herremann som har gjort et godt kjøp!
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg gjort det ;D

    Hva i huleste gut_man.. Dette her var utrolig pent.. Gleder meg masse til å høre på dette ja..

    Gratulerer, (skulle ønske den var min)!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    oioioi. Dette var lekkert. Gratulerer så mye.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med nydelig spiller!!

    Du får ha kamera og notatblokken klar fremover :)
    Dette gleder jeg meg til å se og høre mer om.

    (jeg går selv og venter på ny... ;))
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Gratla gut-man. Hvor skal dette ende? Stakkars Fallen Angel. Her har du litt å følge opp ja ;D ;D ;D

    Når får vi komme ned å høre?

    Mvh
    Geir
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Grattis.

    Et nydelig smykke av en rigg det der,blir mye musikk dette....
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Grattis gut :) Du har tatt steget nå. Ingen vei tilbake til "billige" komponenter som gjør en brukbar jobb lenger. Her er det kun fantasien som setter en stopper for hva som kan tweakes og herjes med, jeg ser frem til atter en gang og stille i din myke hule med godt mot og god drikke for en alldeles herlig musikkaften foran oss. :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker for alle gratulasjoner! I morgen tidlig kjører jeg nordover for å hente vidunderet. Har brukt litt tid på å finne ut hvilke oppgraderinger som anbefales for drivverket. VPI's anbefalinger ventes forholdsvis snart i mailboksen min. Det morsomme er jo at jeg for en forholdsvis beskjeden sum (i forhold til nypris da), kan oppgradere motorstyring, dempeføtter, tallerken osv. så den blir en mk6 versjon! Tenker meg å gjøre dette litt trinnvis....
    Har også lett meg fram til at Air Tangent'en har en effektiv masse på 7,5g. Det gir en arm/pickup resonans med Grado The reference på 10Hz, og bulls eye i forhold til match iflg Van den Hul sin kurve. Prøver å overbevise selgeren om å komme på besøk, og ta med noe snadder fra sin pickup samling som omfatter bla: Lyra Titan i og VdH The Frog.... Det hadde vært fantastisk å få høre hva disse habile pickupene kan gjøre i mitt anlegg!
    Kameraet står til lading, og lytteinntrykk skal nok formidles når de får sunket inn. Har planlagt en tur innom Record world for å hamstre plater på vei hjem i morgen... Fri på onsdag, så det blir nok en sen aften/natt i morgen ja ;D
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Grattis gut_man
    Hvis det er den som lå her på brukten, så var det jo slett ikke gal pris heller.
    Lykke til med "vidunderet"
    Mvh Jan I
     
    B

    break_out

    Gjest
    Gratulerer med ny spiller, det går raskt i svingene hos deg :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er spilleren oppe og går. Det tok sin tid, alene hjemme med 6 unger som ikke synes det er særlig viktig at pappa har fått en ny dings i hulen sin som han "leker" med. Førsteinntrykket av vinylriggen er kjempebra. Musikken presenteres med en autoritet og bass kvalitet jeg ikke har vært i nærheten av hos meg med vinylavspilling før. Jeg har lest på AudiogoN forum at VPI TNT og Air Tangent er en fantastisk match. Hvor god den er, vil vel vise seg etterhver. Akkurat nå er jeg strålende fornøyd. Og da gjenstår ennå hastighetsjustering og silikondemping av Air Tangent armen.. Det var mine premature lytteinntrykk, her er bilder folkens;
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Nydelig oppsett du har fått der. Gratis :eek:
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ja den var jo støgg ;D Vakkert, komme meg i dusjen, pakke bolten og VIPS så er jeg der 8)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.694
    Antall liker
    37.929
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    grattis gut_man,nydelig vinyl rigg du har fått dag,ikke værst den gull plate snurreren heller ;)

    mvh
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Tøft!
    Grattis!

    6 unger? ? ? :eek: :eek: :eek:
    Og jeg som synes det kan være mye med 3...
    ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    BT skrev:
    Tøft!
    Grattis!

    6 unger? ? ? :eek: :eek: :eek:
    Og jeg som synes det kan være mye med 3...
    ;D
    Jeg vinner,har flere enn 6 ;)

    gutty:
    Gratulerer :)
    Det var ett alvorlig bælværk ;D

    /jan
     

    845

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    tillykke også herfra gutman (læses og forståes som engelsk!)
    svinghjul er en elegant måde at tilføre inerti,som ellers kun masse evner - og vil kvittere med bas i højeste kvalitet.
    flot udført er spilleren jo også,så ejerglæden må være stor.
    alt i alt burde den med rette pickup sætte 16 bit i skammekrogen.. ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Grattis gut_man, dette ser da virkelig vakkert ut, tipper du kommer til å kose deg stort med denne. Blitt et flott oppsett du har fått deg nå.

    6 unger og flere, er dette spøk eller fleip?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Slike spillere gleder en vinylsjel. Dævensk flott. Gratulerer - dette kan ikke bli feil!

    Aluminiumstallerken? Vekt?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Gutman, den ser jammen meg kompetent ut, og så med den flotte armen. Sikle, sikle :)
    Tipper far har lyst til å trekke inn i hulen mer enn ungene setter pris på ja ;)
    Asbjørn
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Parelius skrev:
    Slike spillere gleder en vinylsjel. Dævensk flott. Gratulerer - dette kan ikke bli feil!

    Aluminiumstallerken? Vekt?
    Takker for komplimenter, både fra deg Parelius, og fra alle andre!
    Spilleren har den orginale mk3 tallerkenen med kork, bly, aluminium og gummi (tror det er det som er materialene). Det var visst blyets manglende miljøvennlighet som gjorde at VPI gikk bort fra denne tallerkenen etter det jeg har lest. Har sett blandede erfaringer fra personer som har "oppgradert" til akryl tallerkener. Faktisk har jeg lest om flere som har gått tilbake til sine gamle miljøfientlige tallerkener fordi de mener at de låter bedre. Det er vel også kanskje en grunn for at VPI har kommet med en ny super platter med multilegering (heter det multilegering?). Hva denne tallerkenen veier, er jeg usikker på, men den veier mer enn min gamle akryltallerken som var dobbelt så tykk! Har jeg lest en plass at den veier 11kg? Må nok bytte olje på senterleiet i morgen. Har meget god erfaring med VdH sin senterleie olje fra før, og skal prøve å få veid tallerkenen i den anledning.

    Til de som måtte tvile på antall barn, så var det ikke en spøk! Jeg har tre nydelige unger fra et tidligere forhold, og det samme har min kone. Hun pleier å si at vi samler på unger og plater ;D
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    :eek: :eek: :eek:

    Drooooling


    :eek: :eek: :eek:


    Kommer tilbake med mer vettugt i morgen ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg tilbragt litt tid foran den nye vinylavtasteren. Og her følger mine notater fra lytteseansen i går;

    Mitt navn er Kjetil, jeg er audiofil, og det er nå 3 dager, to timer og 15 minutter siden jeg sist hørte på digitalisert musikk!

    På tirsdag kjørte jeg til Randaberg for å hente hjem den nye vinylriggen min. Bare eskene til denne riggen, fyllte opp omtrent hele Opel Zafiraen. Og da la jeg ned seter og greier! Den er monumental i sin utførelse, og står i så måte godt i stil til digital kilden min; Forsell/Base drivverket som ruver i racket over den Andervik modifiserte DP-dac’en. Etter at denne digitalriggen kom i hus, har det blitt lite vinyl spilling. Min ellers utmerkede Consonance Opera LP 2.0 og MG-1 tangential arm, ble parkert av digitalriggen. Så dukket plutselig VPI’en opp, og jeg klarte ikke motstå fristelsen, og kjøpte den tvert!

    Etter å ha vatret verk, justert oppheng og byttet olje på senterspindelen osv. Er jeg nå klar for å ta inn lytteinntrykk. En tur til sørlandet for å levere min gamle vinylrigg i dag, ga meg muligheten for å stikke innom PM audio for å få reparert en kabel jeg hadde klart å ødelegge, samt å kjøpe inn litt jomfruelig vinyl. Så da er det bare å sette seg i sweetspot og nyte!

    Kvelden i går, gikk med til å lete etter feil, da hele bassfundamentet plutselig forsvant fra platespilleren…Jeg var overbevist om at det var et rør i riaaen min som var gått heden, og startet rør rulling av en annen verden, uten at alt falt helt på plass. Helt til jeg bestemte meg for å sette opp hele verket på nytt, og vatre armen osv…. Da det var gjort, var alt på plass igjen, puh! Jeg kom også på hva som var årsaken til problemet; jeg hadde tallerkenen av for å olje senterspindelen med VdH sin spesial olje. Da har jeg tydeligvis manipulert opphenget såpass mye, at det ble skjøvet ut av vater. Ja ja, lærte da noe av dette også. Nå er alt justert etter alle kunstens regler, og hvilken gevinst 8)

    Jeg har aldri noensinne hørt en så flott gjengivelse av vinylmediet. En så oppløst, organisk og dynamisk opplevelse, er det generelt lenge siden jeg var utsatt for, om enn noensinne! Jeg er klar over at det finnes mange bedre vinylrigger der ute, men jeg har ikke opplevd dem. Jeg leste på AudiogoN forum, en uttalelse fra en som hadde tilbragt en del tid med nettopp komboen VPI TNT, og Airtangent armen. Han var meget raus i sin omtale av hvordan synergien mellom verk og arm var. Han uttalte at det var en match i verdensklase. Han om det. Jeg har ikke så mange muligheter for å sjekke opp mot de beste referansene, men synes det er en fantastisk kombo da!

    Det er vanskelig å beskrive hvordan oppgraderingen oppleves uten å bruke floskler. Den største forskjellen er vel egentlig autoriteten i måten musikken gjengis på. Og den organiske gjengivelsen.. Jeg kan spille høyere enn før uten at anlegget mitt oppleves presset på noe vis. Og overflatestøy er så godt som eliminert, bortsett fra sår og riper fra en tid der vinylens verdi ikke var oppdaget enda… Min neste investering blir sannsynligvis en platevaske maskin for å forsøke å bøte på de opprettelige skadene i det minste. For denne vinylriggen fortjener de beste arbeidsvilkår!

    Til å begynne med syntes jeg at det manglet detaljer i diskantområdet. Det gjør det ikke! Det er bare det som skjer når oppløsningen når et slikt nivå at detaljer ikke tiltrekker seg oppmerksomhet, de bare er der. Bassområdet presenteres også på en annen måte enn min gamle vinylrigg. En kompis bemerket at han syntes det var mindre bass i VPI’en enn min gamle rigg. Etter å ha tilbragt noen timer foran riggen, kan jeg forsikre om at her mangler ingenting. Bassen er dyp og veldig naturtro. Den har forandret seg ved at det er ikke bare den aller dypeste bassen man legger merke til. En bassgitar f.eks fremstår med trøkk der trøkket skal være. Jeg tror at forskjellene i bassgjengivelsen fra de to vinylriggene, er et resultat av akustisk tilbakekobling. Og bedre demping i både drivverk og arm på den nye riggen min. Jeg har opplevd det et par ganger i det siste; at slik tilbakekobling oppleves som ekstra vekt i bassen. Både på cd og vinyl drivverk. Når man isolerer bort denne tilbakekoblingen med eks, base plattformer, virker bassen ”tynnere”. Noen ganger oppleves det positivt, mens andre ganger foretrekkes den ekstra bassen. I dette tilfellet, opplever jeg utvilsomt at bassen er riktigere og bedre på VPI riggen.

    Jeg har allerede undersøkt oppgraderingsmulighetene for VPI’en. Nettopp muligheten for å oppgradere til den enhver tid nyeste versjon av drivverket, er noe av det som tiltaler meg mest med VPI (foruten de genuine kvaliteter produktet i seg selv innehar da). Etter hvert som jeg får gjort meg kjent med verk og arm, og dets klangsignatur, føles ikke det behovet like sterkt lenger! Jeg er faktisk litt redd for å endre på et winning team som dette viser seg å være. Så jeg er ikke så sikker på hva neste steg blir. Flere vinylplater kanskje :) Her føles intet behov for å oppgradere akkurat nå, men kjenner jeg meg selv rett, kommer trangen snikende litt etter hvert… Får benytte tilfredsheten til å kjøpe musikk! For VPI’en med Airtangent armen, er min foretrukne kilde nå! Lurer på hva komboen kan prestere med en enda heftigere pickup en min Grado (som i mine ører klarer seg utmerket i dette celebre selskapet).
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Imponerande rigg!
    Står om oppgradering av TNT i hi-fi+ 52 (september?)

    Sigurd
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    audiy skrev:
    Imponerande rigg!
    Står om oppgradering av TNT i hi-fi+ 52 (september?)

    Sigurd
    Ingen som selger hi-fi+ her i nærheten. Noen som kunne tenke seg å sende det til meg? Jeg betaler selvsagt for blad og frakt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn