Mye penger må man legge i høyttaler kabler?

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.671
Antall liker
3.367
Canare Corp.: Speaker Cable-Star Quad: Speaker Cable - Star Quad(4S11)

4 x AWG 14, dvs 2,08 mm2 pr leder. Koblet som bi-wire vil det være det tilgjengelige tverrsnittet. Med 6,5 m strekk blir det omtrent 0,05 ohm seriemotstand hver vei. Det gir fort noen hørbare utslag i en eller annen retning, ja.

edit: Skulle jeg brukt disse ville jeg koblet dem som single wire, altså begge røde ledere i en kabelsko og begge hvite i den andre. Da blir det ihvertfall 4 mm2 tverrsnitt, og den økte kontaktflaten mellom lederne ville gitt lavere induktans og høyere kapasitans. Det er slik de er ment brukt fra produsentens side (star quad). Biwiring er bortkastet kobber, spør du meg.

Bi-Wiring From Amplifier To Loudspeaker | Audioholics
BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
Skulle bare legge til at Quad star kabler brukes i proffverden, som mikrofonkabler, for sine gode motstandskraft mot sterke elmagnetiske felter. Jeg ser også at den brukes som vanlig signalkabel i blant proffene. F.eks hos Benchmark. Benchmark Media

...og at elmag egenskapene går begge veier. Altså også på utstrålt som nok er mest relevant for høyttalerkabler (imho).
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har aldrig brukt mye penger på kabler, men synes lampett ledning blir litt feil når en bruker mye penger på resten. Mulig Asbjørn har rett i att Biltema kabel med stort tverrsnitt ville gjort jobben. Er nå en hobby dette og noen kjøper kabler til hundrevis av tusen, lever godt med utlegget til Silspeak.
Kabler som ikke koster allverden er langt fra synonymt med lampettledning:)

Kloke ord larkuz..Ingen vits å "sparke" oppover på de som er villige til å bruke større summer på kabler.. Det må bli opptil en hver om en synes ytelse kontra betalt verdi er verdt pengene... Omvendt snobbing er kun en ting, barnslig..
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Å kjøpe Nordost kabler er å kaste pengene ut av vinduet. Høyttalerkabler hos Clas Ohlson er transparente. Med andre ord blir ikke kablene bedre uansett hva de koster. 2,5 kvmm er mer enn tykt nok.
Dyre kabler er lureri. Bruk heller pengene til god musikk eller noe annet.
det var da voldsomt så påstålig allviter du var da,jeg har hørt dyre kabler som har gjort mere med lyden enn dyrere elektronikk,spesiely srømkabler.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Å kjøpe Nordost kabler er å kaste pengene ut av vinduet. Høyttalerkabler hos Clas Ohlson er transparente. Med andre ord blir ikke kablene bedre uansett hva de koster. 2,5 kvmm er mer enn tykt nok.
Dyre kabler er lureri. Bruk heller pengene til god musikk eller noe annet.
det var da voldsomt så påstålig allviter du var da,jeg har hørt dyre kabler som har gjort mere med lyden enn dyrere elektronikk,spesiely srømkabler.
Akkurat det har jeg vanskeligheter med å tro, hvordan testet du ?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Kabler er å regne som hvilken som helst komponent. Akkurat som forforsterkeren, i teorien totalt unødvendig. I praksis går holografien fra å være god uten, til fantastisk med. Har ab testet med jevne mellomrom og skulle gjerne solgt denne, men ørene mine forteller meg at dette liker jeg. Har i dag ikke brukt mye på kabler, kjører 6 kvadat høyttalerkabler og kommer til å legge en god sum penger på kabler når økonomien tillater det. Det er kun det som gjør at jeg ikke har kabler til samme verdi som høyttalere eller forsterkere. Er det slik at man ikke er fornøyd med kabelen i forhold til hva den leverer, er det bare å selge den :)
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Med tap. Tillater økonomien det?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Med tap. Tillater økonomien det?
Stort sett pleier jeg ikke å gå i særlig tap når det gjelder kjøp og salg av hifiutstyr. Har kjøpt de fleste komponentene brukt, til mellom 50% til 25% av nypris. I tillegg har jeg jobbet med salg hele livet, er god til å prute og gjør en del svært gode kjøp :) Men det er klart, at et hvis verdifall over tid må man regne med.

Hvis jeg skulle oppgradert kablene, ville jeg mest sannsynlig først lånt noen modeller av venner for å teste hjemme. Si at jeg hadde funnet Nordost Valhalla som den beste signalkabelen i mitt system. Da hadde jeg ikke løpt rett til Oslo Hifisenter og kjøpt en ny en til kr 27495,- for 0,6 meter. Med et raskt søk på nettet, fant jeg den samme kabelen til kr 7800,- på ebay og kr 7500,- på Audiogon. Må selvfølgelig legge til 25% mva og frakt til disse prisene. Det er også en mulighet å vente til det dukker opp noen på bruktmarkedet i Norge og prute. Poenget mitt er at det er ganske sannsynlig at jeg ville klare å selge de igjen for omtrent det samme som jeg ga for de.

Men på sikt, tillater økonomien et tap på hifi. Så langt, er kostnaden pr time svært lav.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Med tap. Tillater økonomien det?
Stort sett pleier jeg ikke å gå i særlig tap når det gjelder kjøp og salg av hifiutstyr. Har kjøpt de fleste komponentene brukt, til mellom 50% til 25% av nypris. I tillegg har jeg jobbet med salg hele livet, er god til å prute og gjør en del svært gode kjøp :) Men det er klart, at et hvis verdifall over tid må man regne med.

Hvis jeg skulle oppgradert kablene, ville jeg mest sannsynlig først lånt noen modeller av venner for å teste hjemme. Si at jeg hadde funnet Nordost Valhalla som den beste signalkabelen i mitt system. Da hadde jeg ikke løpt rett til Oslo Hifisenter og kjøpt en ny en til kr 27495,- for 0,6 meter. Med et raskt søk på nettet, fant jeg den samme kabelen til kr 7800,- på ebay og kr 7500,- på Audiogon. Må selvfølgelig legge til 25% mva og frakt til disse prisene. Det er også en mulighet å vente til det dukker opp noen på bruktmarkedet i Norge og prute. Poenget mitt er at det er ganske sannsynlig at jeg ville klare å selge de igjen for omtrent det samme som jeg ga for de.

Men på sikt, tillater økonomien et tap på hifi. Så langt, er kostnaden pr time svært lav.
uansett så betaler du flere tusen for en kabel som gir eksakt samme lyd som en kabel til et par hundrelapper
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Med tap. Tillater økonomien det?
Stort sett pleier jeg ikke å gå i særlig tap når det gjelder kjøp og salg av hifiutstyr. Har kjøpt de fleste komponentene brukt, til mellom 50% til 25% av nypris. I tillegg har jeg jobbet med salg hele livet, er god til å prute og gjør en del svært gode kjøp :) Men det er klart, at et hvis verdifall over tid må man regne med.

Hvis jeg skulle oppgradert kablene, ville jeg mest sannsynlig først lånt noen modeller av venner for å teste hjemme. Si at jeg hadde funnet Nordost Valhalla som den beste signalkabelen i mitt system. Da hadde jeg ikke løpt rett til Oslo Hifisenter og kjøpt en ny en til kr 27495,- for 0,6 meter. Med et raskt søk på nettet, fant jeg den samme kabelen til kr 7800,- på ebay og kr 7500,- på Audiogon. Må selvfølgelig legge til 25% mva og frakt til disse prisene. Det er også en mulighet å vente til det dukker opp noen på bruktmarkedet i Norge og prute. Poenget mitt er at det er ganske sannsynlig at jeg ville klare å selge de igjen for omtrent det samme som jeg ga for de.

Men på sikt, tillater økonomien et tap på hifi. Så langt, er kostnaden pr time svært lav.
uansett så betaler du flere tusen for en kabel som gir eksakt samme lyd som en kabel til et par hundrelapper
Betaler gladelig flere tusen for kabler og andre komponenter som gir lyden et løft. Har heller ingen problemer med å selge kabler eller andre komponenter igjen, hvis jeg får eksakt samme lyd til noen hundrelapper.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Med tap. Tillater økonomien det?
Stort sett pleier jeg ikke å gå i særlig tap når det gjelder kjøp og salg av hifiutstyr. Har kjøpt de fleste komponentene brukt, til mellom 50% til 25% av nypris. I tillegg har jeg jobbet med salg hele livet, er god til å prute og gjør en del svært gode kjøp :) Men det er klart, at et hvis verdifall over tid må man regne med.

Hvis jeg skulle oppgradert kablene, ville jeg mest sannsynlig først lånt noen modeller av venner for å teste hjemme. Si at jeg hadde funnet Nordost Valhalla som den beste signalkabelen i mitt system. Da hadde jeg ikke løpt rett til Oslo Hifisenter og kjøpt en ny en til kr 27495,- for 0,6 meter. Med et raskt søk på nettet, fant jeg den samme kabelen til kr 7800,- på ebay og kr 7500,- på Audiogon. Må selvfølgelig legge til 25% mva og frakt til disse prisene. Det er også en mulighet å vente til det dukker opp noen på bruktmarkedet i Norge og prute. Poenget mitt er at det er ganske sannsynlig at jeg ville klare å selge de igjen for omtrent det samme som jeg ga for de.

Men på sikt, tillater økonomien et tap på hifi. Så langt, er kostnaden pr time svært lav.
uansett så betaler du flere tusen for en kabel som gir eksakt samme lyd som en kabel til et par hundrelapper
Hvordan kan du uttale deg så skråsikkert? Har du prøvd og sammenlignet selv?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Med tap. Tillater økonomien det?
Stort sett pleier jeg ikke å gå i særlig tap når det gjelder kjøp og salg av hifiutstyr. Har kjøpt de fleste komponentene brukt, til mellom 50% til 25% av nypris. I tillegg har jeg jobbet med salg hele livet, er god til å prute og gjør en del svært gode kjøp :) Men det er klart, at et hvis verdifall over tid må man regne med.

Hvis jeg skulle oppgradert kablene, ville jeg mest sannsynlig først lånt noen modeller av venner for å teste hjemme. Si at jeg hadde funnet Nordost Valhalla som den beste signalkabelen i mitt system. Da hadde jeg ikke løpt rett til Oslo Hifisenter og kjøpt en ny en til kr 27495,- for 0,6 meter. Med et raskt søk på nettet, fant jeg den samme kabelen til kr 7800,- på ebay og kr 7500,- på Audiogon. Må selvfølgelig legge til 25% mva og frakt til disse prisene. Det er også en mulighet å vente til det dukker opp noen på bruktmarkedet i Norge og prute. Poenget mitt er at det er ganske sannsynlig at jeg ville klare å selge de igjen for omtrent det samme som jeg ga for de.

Men på sikt, tillater økonomien et tap på hifi. Så langt, er kostnaden pr time svært lav.
uansett så betaler du flere tusen for en kabel som gir eksakt samme lyd som en kabel til et par hundrelapper
Hvordan kan du uttale deg så skråsikkert? Har du prøvd og sammenlignet selv?
hehe noen som har hvert og hentet den millionen ennå ? folk har prøvd og komme med forslag til blindtester her inne men det blir alltid forklart bort! Men regner med at de som hører forskjell har samme kabling internt i kilde, forsterkeri, delefilter etc som de har i høytalerne! det finnes vel ingen der ute som legger masse penger i kabler uten og bytte til de samme kablene internt i elektronikken...
 
M

mfufu

Gjest
Med tap. Tillater økonomien det?
Stort sett pleier jeg ikke å gå i særlig tap når det gjelder kjøp og salg av hifiutstyr. Har kjøpt de fleste komponentene brukt, til mellom 50% til 25% av nypris. I tillegg har jeg jobbet med salg hele livet, er god til å prute og gjør en del svært gode kjøp :) Men det er klart, at et hvis verdifall over tid må man regne med.

Hvis jeg skulle oppgradert kablene, ville jeg mest sannsynlig først lånt noen modeller av venner for å teste hjemme. Si at jeg hadde funnet Nordost Valhalla som den beste signalkabelen i mitt system. Da hadde jeg ikke løpt rett til Oslo Hifisenter og kjøpt en ny en til kr 27495,- for 0,6 meter. Med et raskt søk på nettet, fant jeg den samme kabelen til kr 7800,- på ebay og kr 7500,- på Audiogon. Må selvfølgelig legge til 25% mva og frakt til disse prisene. Det er også en mulighet å vente til det dukker opp noen på bruktmarkedet i Norge og prute. Poenget mitt er at det er ganske sannsynlig at jeg ville klare å selge de igjen for omtrent det samme som jeg ga for de.

Men på sikt, tillater økonomien et tap på hifi. Så langt, er kostnaden pr time svært lav.
Hehe, greit og vite at hvis du legger ut kabler for salg så legger du de ut til samme pris eller over det du gav når du kjøpte det da. Tilfelle man skal kjøpe kabler du har lagt ut.
Men samtidig, hvis du har kjøpt kabler på ebay så kan det jo også hende, uavhengig av hvilket navn det står på kabelen, at det faktisk er ett sett kabler til noen hundrelapper, til tross for at du gav hmm, 7800,- for de? Er visstnok en del pirat på ebay :D
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg synes iallfall Biltemas RKUB til en tier for meteren er veldig bra kabel for pengene :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
uansett så betaler du flere tusen for en kabel som gir eksakt samme lyd som en kabel til et par hundrelapper
Hvordan kan du uttale deg så skråsikkert? Har du prøvd og sammenlignet selv?
hehe noen som har hvert og hentet den millionen ennå ? folk har prøvd og komme med forslag til blindtester her inne men det blir alltid forklart bort! Men regner med at de som hører forskjell har samme kabling internt i kilde, forsterkeri, delefilter etc som de har i høytalerne! det finnes vel ingen der ute som legger masse penger i kabler uten og bytte til de samme kablene internt i elektronikken...
Ok, så du har bare bestemt deg for at det ikke er hørbare forskjeller på kabler. :)
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.671
Antall liker
3.367
..........og bytte til de samme kablene internt i elektronikken...
Kabler bruker man mellom komponenter. Internt inni komponentene brukes ledninger. Dette oppfattes kanskje som flisespikkeri, men for de magnetiske kraftvirkningene mellom lederne utgjør dette hele forskjellen.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
..........og bytte til de samme kablene internt i elektronikken...
Kabler bruker man mellom komponenter. Internt inni komponentene brukes ledninger. Dette oppfattes kanskje som flisespikkeri, men for de magnetiske kraftvirkningene mellom lederne utgjør dette hele forskjellen.
ok internt i høytalere så burde det vel da være en selvfølge uansett ellers så er vel vitsen borte!!! de interne kablene er vel de som sitter fast til selve elementene. en annen ting er vel at den interne kablingen i elektronikken ellers burde være fra samme produsent...
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
..........og bytte til de samme kablene internt i elektronikken...
Kabler bruker man mellom komponenter. Internt inni komponentene brukes ledninger. Dette oppfattes kanskje som flisespikkeri, men for de magnetiske kraftvirkningene mellom lederne utgjør dette hele forskjellen.
ok internt i høytalere så burde det vel da være en selvfølge uansett ellers så er vel vitsen borte!!! de interne kablene er vel de som sitter fast til selve elementene. en annen ting er vel at den interne kablingen i elektronikken ellers burde være fra samme produsent...
pratade med en fyr om kablarna och han menade att jag kanske skulle uppgradera kablarna från termineringen på högtalarna till delningsfiltret i mina studio monitor. Han hävdar att kablarna från slutsteg till delningsfilter är viktigt.
(Jag har inte öppnat mina högtalare och sett om det är pinglete kabel tandberg har satt i fra terminering till delningsfilter.)
han sa att fra delningsfilter till komponenter ikke var lika viktigt som fram till delningsfiltret.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mitt synspunkt, som kanskje er nokså forutsigbart etterhvert: Don't bother. Det er ca 1000 andre ting i en høyttaler som er langt viktigere.

Edit: Jeg er forøvrig enig i at det er best å la ledningene fra delefilteret til elementet være i fred. Ikke fordi de er mindre viktige, men fordi de elektriske egenskapene i de ledningene bør være tatt hensyn til i designet av delefilteret. Hvis du endrer til noen med andre elektriske egenskaper kan du forskyve delefrekvenser etc littegranne. I ekstreme tilfeller kan det bli hørbart i en eller annen retning.
 
Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Mitt synspunkt, som kanskje er nokså forutsigbart etterhvert: Don't bother. Det er ca 1000 andre ting i en høyttaler som er langt viktigere.

Edit: Jeg er forøvrig enig i at det er best å la ledningene fra delefilteret til elementet være i fred. Ikke fordi de er mindre viktige, men fordi de elektriske egenskapene i de ledningene bør være tatt hensyn til i designet av delefilteret. Hvis du endrer til noen med andre elektriske egenskaper kan du forskyve delefrekvenser etc littegranne. I ekstreme tilfeller kan det bli hørbart i en eller annen retning.
Ok missforstå meg rett nå, for det er sikkert meg som missforstår :)
Men sier du at forskjellige ledninger inni høyttaleren kan påvirke lyden, men ikke kablene utenfor? Så kablene er generelt ikke "nøytrale" da? Kjenner til forskjellen i kapasitans og resistans, men er ikke verdiene så små at det er betydningsløst i forhold til ett delefilter?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Generelt mener jeg at disse effektene er veldig små, så det er uansett ikke snakk om noen natt-og-dag-forskjeller.

Høyttalerkabelen mellom forsterker og terminaler på høyttaleren kan påvirke resultatet litt, hovedsakelig ved at seriemotstanden gir en frekvensgang som til en viss grad følger impedanskurven til høyttaleren, dernest ved at større eller mindre induktans påvirker frekvensgangen helt øverst i diskanten littegranne. Teoretisk sett kan disse effektene bli hørbare med enkelte kombinasjoner av forsterkere og høyttalere. Hele problemet unngås ved å bruke tilstrekkelig tverrsnitt for den aktuelle lengden og noenlunde normal oppbygning av kabelen - ikke mystiske bokser med ekstra induktanser inni (Transparent) eller flatkabler av typen utrullet kondensator (Goertz). Det er verken vanskelig eller dyrt å gjøre det riktig.

Ledningene mellom delefilter og elementer blir en del av elementet sett fra delefilteret. Sannsynligvis er komponentverdiene og toleransene i delefilteret så grove at enkle bytter av ledninger ikke påvirker det. Seriemotstanden i en meter ledning blir veldig liten sammenlignet med 5-6 ohm i talespolen, og fortsatt veldig liten sammenlignet med effekten av å endre temperaturen i rommet med en grad eller to, men det er nå der. Hvis man først begynner å fikle med sånt, bør man være klar over at dette er en del av delefilteret og gjøre noen enkle overslagsberegninger på om det påvirker delefrekvensene eller ikke. Dessuten er internkablingen gjerne vanskelig tilgjengelig og det er en risiko for å ødelegge ting mens man holder på.

Men i den store sammenhengen tror jeg du vil oppleve større forskjell f eks ved å bytte fiberfyllet i høyttaleren fra syntetisk vatt til saueull (husk møllbeskyttelse!) eller ved å fylle delefilterkammeret med tørket sand enn ved å styre rundt med å bytte kabling. Det er sterkt overvurdert, uansett hvor i anlegget vi snakker om.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
Med tap. Tillater økonomien det?
Stort sett pleier jeg ikke å gå i særlig tap når det gjelder kjøp og salg av hifiutstyr. Har kjøpt de fleste komponentene brukt, til mellom 50% til 25% av nypris. I tillegg har jeg jobbet med salg hele livet, er god til å prute og gjør en del svært gode kjøp :) Men det er klart, at et hvis verdifall over tid må man regne med.

Hvis jeg skulle oppgradert kablene, ville jeg mest sannsynlig først lånt noen modeller av venner for å teste hjemme. Si at jeg hadde funnet Nordost Valhalla som den beste signalkabelen i mitt system. Da hadde jeg ikke løpt rett til Oslo Hifisenter og kjøpt en ny en til kr 27495,- for 0,6 meter. Med et raskt søk på nettet, fant jeg den samme kabelen til kr 7800,- på ebay og kr 7500,- på Audiogon. Må selvfølgelig legge til 25% mva og frakt til disse prisene. Det er også en mulighet å vente til det dukker opp noen på bruktmarkedet i Norge og prute. Poenget mitt er at det er ganske sannsynlig at jeg ville klare å selge de igjen for omtrent det samme som jeg ga for de.

Men på sikt, tillater økonomien et tap på hifi. Så langt, er kostnaden pr time svært lav.
uansett så betaler du flere tusen for en kabel som gir eksakt samme lyd som en kabel til et par hundrelapper
Trur det går mest på hvordan de ser ut.

Mvh Roar
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Etter min mening så utgjør høyttalerkabler den største forskjellen, deretter strømkabler, og til slutt signalkabler.

Det er umulig å si hvilke som er best eller dårligst, det kommer helt an på lydsignatur på høyttalere og/eller forsterker.

Kimber Monocle XL er de beste jeg har prøvd, Gamut The Wormhole Signature ikke langt bak. Jeg likte bedre den forrige versjonen av Nordost Blue Heaven enn den nye LS versjonen. Nordost Heimdall også bra, men litt kjedelig (nøytral?). Har prøvd veldig mye, og kun to som har vært direkte dårlige, PS Audio xStream Plus og Supra Sword.
Men jeg må si at billige 'Monster MCX2s MT-10/10' til 1000 kroner overrasket stort. Meget bra ht kabler.

Og ja, jeg er fullt klar over at det er billigere hos Biltema og hos Claes Ohlsson.
 
L

larkus

Gjest
Seriemotstanden i en meter ledning blir veldig liten sammenlignet med 5-6 ohm i talespolen, og
Hva med dempingsfaktoren? Hvordan påvirker en økning i tverrsnitt forsterkerens utgangsimpedans sett fra høyttaleren?
 
L

larkus

Gjest
La oss si at forsterkeren har en ugangsimpedans på 0,008 ohm. Hva blir impedansen sett fra høyttaleren med 2,5 kvadrat kontra 20 kvadrat ht-kabler på 2,4 meteres lengde?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ugangsimpedans
Den stjeler jeg. :)

Må jeg regne på fredagskvelden også? OK, da: 2,4 meter 2,5 mm2 OFC kobber har en seriemotstand på 0,01645 ohm. Returlederen er formodentlig like lang, og dette kommer i serie med utgangsimpedansen, altså 0,008 + 2x0,1645 = 0,04909 ohm. Dermed er dempefaktoren redusert fra reklamens 8/0,008 = 1000 til mer sannsynlige 8/0,049 = 195,5. Altså øker Qt fra 0,708 til 0,710 og tidskonstanten i systemet øker fra 0,04 s til 0,04 s (!) ifølge tabellen i linken jeg viste rett over. Dette gir også en peak ved resonansfrekvensen på 0,0004 dB. Det er interessant at motstanden i kabelen er den klart største delen av utgangsimpedansen, sett fra høyttalerenden, men at virkningene likevel er høyst minimale.

Hvis vi øker tverrsnittet til 20 mm2 blir motstanden bare 0,00206 ohm, summen blir 0,008 + 2x0,00206 = 0,012 ohm, og dempefaktoren blir 8/0,012 = 660. Nå blir Qt 0,708 igjen og tidskonstanten fortsatt 0,04. Du kan gjerne plugge inn Qt = 0,708 og 0,710 i et simuleringsprogram for høyttalere og se hvilken effekt det har. Ikke så veldig mye, vil jeg påstå.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Etter min mening så utgjør høyttalerkabler den største forskjellen, deretter strømkabler, og til slutt signalkabler.

Det er umulig å si hvilke som er best eller dårligst, det kommer helt an på lydsignatur på høyttalere og/eller forsterker.

Kimber Monocle XL er de beste jeg har prøvd, Gamut The Wormhole Signature ikke langt bak. Jeg likte bedre den forrige versjonen av Nordost Blue Heaven enn den nye LS versjonen. Nordost Heimdall også bra, men litt kjedelig (nøytral?). Har prøvd veldig mye, og kun to som har vært direkte dårlige, PS Audio xStream Plus og Supra Sword.
Men jeg må si at billige 'Monster MCX2s MT-10/10' til 1000 kroner overrasket stort. Meget bra ht kabler.

Og ja, jeg er fullt klar over at det er billigere hos Biltema og hos Claes Ohlsson.
hehe ja den siste meteren av et par hundre utgjør nok forskjell på strømkabelen ;)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hvor mye du skal legge i en HT kabel får nesten bli helt opp til deg. Var innom hifiklubben en rask tur idag, for å høre etter noe pyntestrømpe. Sto en kar framfor meg i køen og skulle ha seg en sett kabler til. Han hadde visst et par van den hul kabler som var så fine, men han husket ikke hva de het eller hva de kostet. Så personen bak disken tasta inn navnet til denne karen på pc. Han hadde de dyreste kablene til til van den hul som klubben har på nettsiden sin.

Nå ville han ha et sett til slik at han fikk biwire kabel. Bi amp sa personen bak kassa, nei bi wire sa kunden. Personen bak kassa sa at om han kjøpte et par til med samme kabel i single wire utgave, slik som den han hadde, så måtte han bi ampe.

Uansett. personen bak kassa sa at han kunne få låne et sett biwire kabler, silk at han kunne prøve før han bestemte seg, for dette var dyre kabler. Nei kunden skulle ha desse for de var så fine. Og de eer SIKKERT GODE også sa han.

Jeg ler meg skakk, jeg og personen bak kassa kikka rart på hverandre. At folk driter penger er tydelig. Man kjøper da ikke kabler til den summen om man ikke vet at de er bra. man kjøper dem i vertfall ikke pga av de ser pene ut....
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hvor mye du skal legge i en HT kabel får nesten bli helt opp til deg. Var innom hifiklubben en rask tur idag, for å høre etter noe pyntestrømpe. Sto en kar framfor meg i køen og skulle ha seg en sett kabler til. Han hadde visst et par van den hul kabler som var så fine, men han husket ikke hva de het eller hva de kostet. Så personen bak disken tasta inn navnet til denne karen på pc. Han hadde de dyreste kablene til til van den hul som klubben har på nettsiden sin.

Nå ville han ha et sett til slik at han fikk biwire kabel. Bi amp sa personen bak kassa, nei bi wire sa kunden. Personen bak kassa sa at om han kjøpte et par til med samme kabel i single wire utgave, slik som den han hadde, så måtte han bi ampe.

Uansett. personen bak kassa sa at han kunne få låne et sett biwire kabler, silk at han kunne prøve før han bestemte seg, for dette var dyre kabler. Nei kunden skulle ha desse for de var så fine. Og de eer SIKKERT GODE også sa han.

Jeg ler meg skakk, jeg og personen bak kassa kikka rart på hverandre. At folk driter penger er tydelig. Man kjøper da ikke kabler til den summen om man ikke vet at de er bra. man kjøper dem i vertfall ikke pga av de ser pene ut....
hmmm eneste grunnen til og kjøpe de må jo være utseendet! lyden er det jo ingen forskjell på uansett pris :/
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Etter min mening så utgjør høyttalerkabler den største forskjellen, deretter strømkabler, og til slutt signalkabler.

Det er umulig å si hvilke som er best eller dårligst, det kommer helt an på lydsignatur på høyttalere og/eller forsterker.

Kimber Monocle XL er de beste jeg har prøvd, Gamut The Wormhole Signature ikke langt bak. Jeg likte bedre den forrige versjonen av Nordost Blue Heaven enn den nye LS versjonen. Nordost Heimdall også bra, men litt kjedelig (nøytral?). Har prøvd veldig mye, og kun to som har vært direkte dårlige, PS Audio xStream Plus og Supra Sword.
Men jeg må si at billige 'Monster MCX2s MT-10/10' til 1000 kroner overrasket stort. Meget bra ht kabler.

Og ja, jeg er fullt klar over at det er billigere hos Biltema og hos Claes Ohlsson.
hehe ja den siste meteren av et par hundre utgjør nok forskjell på strømkabelen ;)
Hvor står det "den siste meteren"?
Mine strømkabler er 4,5 km, har gravd de ned, og de går helt frem til strømhuset nede ved Stokkavannet :)
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Stora eller litla ?
Tror det er Stora Stokkavatn, lyden på stereoen er STOR og fin

Men en ting er helt sikkert, og det er at det ikke er i nærheten Hafrsfjorden, fordi jeg får ikke noe saltvannslyd fra høyttalerene, så det må være kraftverk i nærheten av en innsjø, for lyden ren og fin.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Hvor mye du skal legge i en HT kabel får nesten bli helt opp til deg. Var innom hifiklubben en rask tur idag, for å høre etter noe pyntestrømpe. Sto en kar framfor meg i køen og skulle ha seg en sett kabler til. Han hadde visst et par van den hul kabler som var så fine, men han husket ikke hva de het eller hva de kostet. Så personen bak disken tasta inn navnet til denne karen på pc. Han hadde de dyreste kablene til til van den hul som klubben har på nettsiden sin.

Nå ville han ha et sett til slik at han fikk biwire kabel. Bi amp sa personen bak kassa, nei bi wire sa kunden. Personen bak kassa sa at om han kjøpte et par til med samme kabel i single wire utgave, slik som den han hadde, så måtte han bi ampe.

Uansett. personen bak kassa sa at han kunne få låne et sett biwire kabler, silk at han kunne prøve før han bestemte seg, for dette var dyre kabler. Nei kunden skulle ha desse for de var så fine. Og de eer SIKKERT GODE også sa han.

Jeg ler meg skakk, jeg og personen bak kassa kikka rart på hverandre. At folk driter penger er tydelig. Man kjøper da ikke kabler til den summen om man ikke vet at de er bra. man kjøper dem i vertfall ikke pga av de ser pene ut....
hmmm eneste grunnen til og kjøpe de må jo være utseendet! lyden er det jo ingen forskjell på uansett pris :/
Eller at noen har lyst på noe nytt, og mens kona vil se en ny komponent vil hun aldri oppdage at du har brukt 10000 på en ny ledning
 
L

larkus

Gjest
ugangsimpedans
Den stjeler jeg. :)

Må jeg regne på fredagskvelden også? OK, da: 2,4 meter 2,5 mm2 OFC kobber har en seriemotstand på 0,01645 ohm. Returlederen er formodentlig like lang, og dette kommer i serie med utgangsimpedansen, altså 0,008 + 2x0,1645 = 0,04909 ohm. Dermed er dempefaktoren redusert fra reklamens 8/0,008 = 1000 til mer sannsynlige 8/0,049 = 195,5. Altså øker Qt fra 0,708 til 0,710 og tidskonstanten i systemet øker fra 0,04 s til 0,04 s (!) ifølge tabellen i linken jeg viste rett over. Dette gir også en peak ved resonansfrekvensen på 0,0004 dB. Det er interessant at motstanden i kabelen er den klart største delen av utgangsimpedansen, sett fra høyttalerenden, men at virkningene likevel er høyst minimale.

Hvis vi øker tverrsnittet til 20 mm2 blir motstanden bare 0,00206 ohm, summen blir 0,008 + 2x0,00206 = 0,012 ohm, og dempefaktoren blir 8/0,012 = 660. Nå blir Qt 0,708 igjen og tidskonstanten fortsatt 0,04. Du kan gjerne plugge inn Qt = 0,708 og 0,710 i et simuleringsprogram for høyttalere og se hvilken effekt det har. Ikke så veldig mye, vil jeg påstå.
Takker og bukker for den, Asbjørn:)

Oppgitt dempingsfaktor for en forsterker er regnet ut fra en gitt impedans i ht, f.eks 8 ohm. Men impedanskurven for en høyttaler er jo ofte som en berg og dal bane, i ekstreme tilfeller nede på en 2- 3 ohm ved enkelte frekvenser. Betyr dette at den reelle dempingfaktoren er noe helt annet enn det som er oppgitt?

mvh
larkuz
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja. Dempingsfaktor er en rent teoretisk størrelse, definert som 8/nominell utgangsimpedans. Høyttalerimpedansen er alt annet enn konstant 8 ohm. Utgangsimpedansen vil som regel også variere med frekvens, oftest høyere i diskanten når motkoblingen i forsterkeren avtar. Det hadde vært enklere og ærligere om forsterkerprodusenter bare hadde oppgitt utgangsimpedans, helst som en graf over Zout vs frekvens.
 
L

larkus

Gjest
Ja. Dempingsfaktor er en rent teoretisk størrelse, definert som 8/nominell utgangsimpedans. Høyttalerimpedansen er alt annet enn konstant 8 ohm. Utgangsimpedansen vil som regel også variere med frekvens, oftest høyere i diskanten når motkoblingen i forsterkeren avtar. Det hadde vært enklere og ærligere om forsterkerprodusenter bare hadde oppgitt utgangsimpedans, helst som en graf over Zout vs frekvens.
Hvis ht har en impedans et eller annet sted i bassområdet på 3 ohm og ht-kablene er 2,5 kvadrat og 2,4 meter, så er plutselig den oppgitte dempingfaktoren på 1000 redusert til rundt 60. Da må det vel begynne å røyne på, og ht-kabelens tverrsnitt får mye mer betydning?
 

EFP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.05.2013
Innlegg
82
Antall liker
29
Ja. Dempingsfaktor er en rent teoretisk størrelse, definert som 8/nominell utgangsimpedans. Høyttalerimpedansen er alt annet enn konstant 8 ohm. Utgangsimpedansen vil som regel også variere med frekvens, oftest høyere i diskanten når motkoblingen i forsterkeren avtar. Det hadde vært enklere og ærligere om forsterkerprodusenter bare hadde oppgitt utgangsimpedans, helst som en graf over Zout vs frekvens.
Hvis ht har en impedans et eller annet sted i bassområdet på 3 ohm og ht-kablene er 2,5 kvadrat og 2,4 meter, så er plutselig den oppgitte dempingfaktoren på 1000 redusert til rundt 60. Da må det vel begynne å røyne på, og ht-kabelens tverrsnitt får mye mer betydning?

Er dette en ok. visning av dempingsfaktor ?


  • Output impedance at 50Hz: 0.004 ohms.

Damping factor vs. frequency is shown in Chart 4 and is very high at low frequencies, but as is typical for most amplifiers, it starts to decline above a few hundred Hertz. But note, since the damping factor is so high, it is still greater than 100 at 20kHz!

demp.gif
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, men du må regne baklengs med 8/dempningsfaktor for å finne utgangsimpedansen, som egentlig er den interessante størrelsen her. Utgangsimpedansen ved 3 kHz er 8/800 = 0,01 Ohm. Fortsatt OK, men ikke like imponerende som ved 50 Hz.

Den grafen viser en nokså typisk transistorforsterker med avtagende open loop gain (og derfor avtagende negativ feedback) over ca 1 kHz. Denne forsterkeren vil også vise økende THD+N gjennom diskanten, forresten.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis ht har en impedans et eller annet sted i bassområdet på 3 ohm og ht-kablene er 2,5 kvadrat og 2,4 meter, så er plutselig den oppgitte dempingfaktoren på 1000 redusert til rundt 60. Da må det vel begynne å røyne på, og ht-kabelens tverrsnitt får mye mer betydning?
Du ser effekten av det i tabellen jeg linket til. Spenningsfallet og avviket i frekvensgangen som følger av det kan du regne ut med Ohms lov og definisjenen av en decibel.
 
Topp Bunn