Mye penger må man legge i høyttaler kabler?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
He he. Ganske lik musikksmak også bortsett fra at jeg akkurat nå spiller Infected Mushrom ;)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
He he. Ganske lik musikksmak også bortsett fra at jeg akkurat nå spiller Infected Mushrom ;)
Ja, du er jo en av de mer høytspillende her...
Fruen kom inn og ba meg "vennlig" om å sette på noe annet enn Infected. I og med at vi har koserom ved siden av hverandre så kjører vi "group" på SONOS. He he. Så nå er det Adele....liker henne også, endelig en fjortis som kan synge skikkelig :cool:
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
^dancing with Kadafi er min favoritt fra Infected!

Trådstarter: Du må lese HiFiBlader fra det store utland, og stol blindt på disse! Jo dyrere kabler jo bedre - de dyreste er fra norge!

Mono and Stereo High-End Audio Magazine: Skogrand Purist Ignis cables arrived

PS: Alt annet enn musikk var Ironi..lytt til de som bygger selv:)

Skogrand, he he. Var det ikke han som stjal kalkulasjonene til Asbjørn fra en DIY tråd her da?


HiFi dreier seg mer om estetikk enn om lyd. PA er for musikere og HiFI er for jåler. Junior har akkurat fått seg et par Rokit aktive monitorer med domediskant, 5 tommers bass og innebygget forsterker til kr 2.500,- for et par. Hjelpe meg så bra det låter. Kjenner at jeg skammer meg litt på vegne av alle medlemmene på hifisentralen.
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Beklager dette altså. Første gangen på år og dag jeg beveger meg ut av DIY og inn i kabeltråden. Sånn går det, bærer rett ut i ulykka!


Når alt dette er sagt har jeg respekt for at noen hører forskjeller på kabler i topptrimmede systemer. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte at det er slik. Budskapet mitt er at man må ha orden på rommet og deretter god nok kvalitet på komponentene. Man kan ikke gjøre gull av gråstein :)
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Kjør trådløst
Til og med Nordost har begynt å satse på trådløse kabler..
Hva trådløse kabler er? De er usynlige, så du slipper fargevalg.

btw, spør Kule-Trygve. Han vet alt om kabler.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Tar meg friheten til å fortelle når jeg virkelig mistet alle illusjoner.

Var i Galaxy Studios i Belgia (hvor Donald Fagen, Scorpions og Stones er kunder). Kom inn i et rom lignende dette hvor de mikset klassisk musikk. Har aldri før eller siden hørt så god lyd. Det var Genelec monitorer bygd inn i veggen, tror det var slike. Tror ikke kabler var så viktig her. CEOn der som forøvrig var hobby rockemusiker sa til meg svært høflig og vennlig "dere HiFi folk er rare" ;)
 

Vedlegg

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Mine høytalerkabler - de jeg foretrekker for jeg har flere par - ble kjøpt hos Boah,s hifi i Trondheim ca 83/84 til en overkommelig pris.
Ble kjøpt 2x5mtr som år om annet blir kortet ned med en cm eller to i hver ende der de har vært uisolerte for tilkobling til høyttalere.

Ellers har jeg ett 2x5mtr par kjøpt fra Clas Ohlson - tykke kabler.
De låter like greit om ikke bedre enn Supra Ply 3.4 gjorde for en del år siden.
 
C

Cyber

Gjest
Deilig å se at det er mange med beina på jorden. Skal hobbyen leve videre må vi ha en slik tilnærming. Det nytter ikke tro på magiske kabler og guruer med gylne ører som blander eksotiske legeringer på bakrommet som tilsynelatende løser ting delefiltre aldri ville kunne gjøre noe med.

Er kobberet rent så er det rent. Nytter ikke å gi det navn som er umulige å uttale for så å tro at det får Sinatra til å svinge noe særlig mer.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Har brukt 3x6.5 meter Bluejeans Biwire kabler i 3 År og fikk muligheten til og låne tilsvarende lengde av Silspeak Master Reference. Har hele tiden ment jeg hadde god lyd med Bluejeans kablene. Det ble ett dyrt lån.
 
M

mfufu

Gjest
in-akustik har blitt nevnt, har samme som har blitt nevnt med i 6mm2, sammenlignet med in-akustik sine sølvpletterte i 2,5mm2 så er excelence mere detaljerte, men sammenlignet med for eksempel van den hul cs-122 på 3mm2 så lurer jeg nesten på om vdh er bedre, selv om jeg bruker in-akustikk i dag. Det er ikke bare kvadrat som har noe og si :)

Har samme produsent av både høyttalere og forsterker som du har, så hvis vi liker samme lyd kommer du langt med noen hundrelapper for høyttaler kabler (ikke at det ikke er verdt og teste ut dyrere kabler etterhvert men... da prøver du først isåfall)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Mfufu: VDH er kabelens svar på EC signaturmessig...det kan hende det blir FOR mye. Men du har en Hegel der..de liker varme.
Og du har helt rett..CS122 er en sykt kapabel kabel for samme pris som ei god helg på byen normalt koster..hollenderen er velanvendte penger nesten uansett..ikke helt ulik Tara Labs RSC av eldre årgang på lyd. Det sitter kule på EC..Men du skulle kanskje sett på Teatrack...
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Jeg bruker Van Damme Studiograde Blue 4mm. Betalte ca 500 kr hos Mark Grant Cable for 2x3 meter ferdig terminert med bananer som visstnok er produsert i England. Disse gjør ikke skam på seg i mitt Burmester/Eggleston Works anlegg, og jeg har bestilt 6 meter uterminert av samme sort men 6mm dim fra Amazone som jeg skal terminere selv med spader for å kjøre biwiring (uvisst om det har betydning). Van Damme er en pro-produsent som benytter rent kobber. Blue Jeans skriver på sin side at kobberrenhet ikke er viktig, men når de tar like godt betalt som Van Damme, så velger jeg Van Damme (Ps har Belden xlr kabler fra Blue Jeans som ikke gjør mye galt, men som kanskje tilfører et lite metallisk slør sammenlignet med f.eks rent sølv DIY eller Acoustic Zen xlr kabler - hva vet jeg :)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Har brukt 3x6.5 meter Bluejeans Biwire kabler i 3 År og fikk muligheten til og låne tilsvarende lengde av Silspeak Master Reference. Har hele tiden ment jeg hadde god lyd med Bluejeans kablene. Det ble ett dyrt lån.
Nei, nei, dette er noe du bare innbiller deg. :cool:
 
L

larkus

Gjest
Silspeak med sine 8mm² er vel minst en dobling av tverrsnittet i forhold til Bluejeans. Selvfølgelig ble det forbedring:)

mvh
larkuz
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det skulle ikke forundre meg om det gjorde en hørbar forskjell, nei. Litt mer fylde i grunntoneområdet, kanskje litt mer luft aller øverst. Det er lange strekk, og du trenger dobbelt så stort tverrsnitt med 6 meter som ved 3 meter og tre ganger så stort som ved 2 meter.

Det interessante er hva som ville skjedd dersom du byttet til enda større tverrsnitt, f eks 10 mm2 til en snau hundrelapp pr meter fra Biltema. :)
 
Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Silspeak med sine 8mm² er vel minst en dobling av tverrsnittet i forhold til Bluejeans. Selvfølgelig ble det forbedring:)

mvh
larkuz
Det hvar noe skriving om tverrsnitt og lange kabler her på sentralen som gjorde att jeg fikk lyst til og prøve kvalitets kabler med bra tverrsnitt og da forhandleren av Silspeak på Kongsberg tilfeldigvis hadde 1 sett på riktig lengde som jeg fikk låne i 14 dager måtte jeg bare prøve. Bruker Monitor Audio Pl 300 høytalere som jeg er godt fornøyd med bortsett for litt tøff diskant på enkelte plater, da jeg har lest att det er mange som kritiserer Platiniumen for akkurat dette så regna jeg med att dette måtte jeg bare leve med. Det som jeg faktisk forandret seg mest i bytte fra Blujeans er att diskanten roet seg og ble mye mer oppløst, i bassen synes jeg ikke det har sjedd så mye. Til dere som ikke tror på kabel forsjeller har jeg 3 stk Bluejeans biwire på 6.5 meter tilsalgs.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vel ingen som "ikke tror på kabelforskjeller". Poenget er hva som gjør en forskjell og hvor mye det behøver å koste. For høyttalerkabler er tverrsnittet den absolutt viktigste parameteren. Tverrsnittet driver seriemotstanden i kabelen. Seriemotstanden øker proporsjonalt med lengde/tverrsnitt. Dobbelt tverrsnitt gir halve motstanden, dobbel lengde gir dobbel motstand. Dobler du både tverrsnitt og lengde har du samme motstand som før.

Høy seriemotstand betyr at frekvensgangen får en slags eq-profil som følger impedanskurven i høyttaleren. Den har gjerne en topp ved resonansfrekvensen for hvert element, altså et sted rundt 30-40 Hz i bassen og 2 kHz i diskanten. Ved de frekvensene hvor impedansen er lav, f eks 80-150 Hz eller 3-4 kHz, vil høy seriemotstand dra ned nivået litt. Hvis du øker tverrsnittet avtar seriemotstanden, frekvensgangen blir flatere og det blir mindre fremheving av området rundt impedanstoppene. Det kan helt klart være hørbart, litt avhengig av egenskapene i forsterker og høyttalere.

Økt tverrsnitt trenger ikke å koste mange kronene, jfr kiloprisen på kobber: http://www.lme.com/en-gb/metals/non-ferrous/copper/

Det nest viktigste er induktansen i kabelen. Den påvirker frekvensgangen i diskanten, fra ca 5 kHz og oppover. Høy induktans kan gi et lite ekstra løft rundt 8-9 kHz fulgt av en brattere avrulling over det, mens lav induktans gir flatere frekvensgang gjennom diskanten. Det er der kabelprodusentene lager mesteparten av sin "house sound", f eks forskjellen mellom Nordost og Kimber, eller Transparent som legger inn egne filternettverk med spoler i for å få ekstra høy induktans. Der har du en ett-bånds equalizer med fast innstilling.

Jeg skrev litt om dette her, men utslagene blir mye større enn dette med så lange strekk som du har:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1387738
http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-4.html#post1389351

Personlig ville jeg aldri brukt så lange strekk som 6,5 meter høyttalerkabel i det hele tatt. Med så lange strekk kan du nesten ikke unngå at høyttalerkablene farger lyden på en eller annen måte. Jeg ville enten brukt aktive høyttalere eller monoblokker ved hver høyttaler og balanserte signalkabler for de lange strekkene fra elektronikken til høyttalerne. Det gjør jeg forsåvidt nå også, og det er med mye kortere strekk enn du har.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Canare Corp.: Speaker Cable-Star Quad: Speaker Cable - Star Quad(4S11)

4 x AWG 14, dvs 2,08 mm2 pr leder. Koblet som bi-wire vil det være det tilgjengelige tverrsnittet. Med 6,5 m strekk blir det omtrent 0,05 ohm seriemotstand hver vei. Det gir fort noen hørbare utslag i en eller annen retning, ja.

edit: Skulle jeg brukt disse ville jeg koblet dem som single wire, altså begge røde ledere i en kabelsko og begge hvite i den andre. Da blir det ihvertfall 4 mm2 tverrsnitt, og den økte kontaktflaten mellom lederne ville gitt lavere induktans og høyere kapasitans. Det er slik de er ment brukt fra produsentens side (star quad). Biwiring er bortkastet kobber, spør du meg.

http://www.audioholics.com/audio-video-cables/bi-wiring-from-amplifier-to-loudspeaker
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm#bi_wiring
 
Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Canare Corp.: Speaker Cable-Star Quad: Speaker Cable - Star Quad(4S11)

4 x AWG 14, dvs 2,08 mm2 pr leder. Koblet som bi-wire vil det være det tilgjengelige tverrsnittet. Med 6,5 m strekk blir det omtrent 0,05 ohm seriemotstand hver vei. Det gir fort noen hørbare utslag i en eller annen retning, ja.

Har aldrig brukt mye penger på kabler, men synes lampett ledning blir litt feil når en bruker mye penger på resten. Mulig Asbjørn har rett i att Biltema kabel med stort tverrsnitt ville gjort jobben. Er nå en hobby dette og noen kjøper kabler til hundrevis av tusen, lever godt med utlegget til Silspeak.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Personlig ville jeg aldri brukt så lange strekk som 6,5 meter høyttalerkabel i det hele tatt. Med så lange strekk kan du nesten ikke unngå at høyttalerkablene farger lyden på en eller annen måte. Jeg ville enten brukt aktive høyttalere eller monoblokker ved hver høyttaler og balanserte signalkabler for de lange strekkene fra elektronikken til høyttalerne. Det gjør jeg forsåvidt nå også, og det er med mye kortere strekk enn du har.
Dette trodde jeg også utifra hva jeg har lest - testet så med ledninger som var 4 meter kontra de 11 meterene som går i veggen og ved noen raske AB testinger gjorde ihverfall ikke de store hakeslippene hos meg.

Edit, nå bruker jo jeg rør så jeg er nok farget uansett forsåvidt.
 
M

mfufu

Gjest
Men til trådstarter, syntes du at du har fått gode innspill til hvor du mye penger man "må" legge i høyttaler kabler? :D
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Men til trådstarter, syntes du at du har fått gode innspill til hvor du mye penger man "må" legge i høyttaler kabler? :D

Ser ikke ut til att en kan få noe råd da det er to veldig radikale fløyer når det gjelder kabel.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spørsmålet var vel rettet til trådstarter Christian90, som forsåvidt virket som om han satte pris på rådene litt tidligere i tråden. :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Spørsmålet var vel rettet til trådstarter Christian90, som forsåvidt virket som om han satte pris på rådene litt tidligere i tråden. :)
JA - trådstarter virker fornøyd, jfr. hans svar i innlegg nr. 27:

Godag. Sorry for sent svar, men internetten har vært litt klikk den siste dagen. Men har tenkt på å prøve før jeg kjøper. Kanskje det kan gjøre en liten forskjell. Men tusen takk for alle svarene som jeg har fått. Hadde ikke forventet så mange svar på så kort tid. Så kan jeg si hvordan det gikk når jeg har kjøpt.

Mvh Christian90.
 
L

larkus

Gjest
Har aldrig brukt mye penger på kabler, men synes lampett ledning blir litt feil når en bruker mye penger på resten. Mulig Asbjørn har rett i att Biltema kabel med stort tverrsnitt ville gjort jobben. Er nå en hobby dette og noen kjøper kabler til hundrevis av tusen, lever godt med utlegget til Silspeak.
Kabler som ikke koster allverden er langt fra synonymt med lampettledning:)
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Har aldrig brukt mye penger på kabler, men synes lampett ledning blir litt feil når en bruker mye penger på resten. Mulig Asbjørn har rett i att Biltema kabel med stort tverrsnitt ville gjort jobben. Er nå en hobby dette og noen kjøper kabler til hundrevis av tusen, lever godt med utlegget til Silspeak.
Kabler som ikke koster allverden er langt fra synonymt med lampettledning:)
Nei. Derfor kjøpte jeg Blujeans. Skal vell være noe av det mest fornuftige der ute. Vi var 3 stykker som sammenlignet denne med Silspeak og måtte bare konkludere med att Silspeak hvar bedre. Håpet det ikke ville være noen vesentlig forsjell på kablene da jeg kunne brukt pengene andre steder.
 
M

mfufu

Gjest
Nei. Derfor kjøpte jeg Blujeans. Skal vell være noe av det mest fornuftige der ute. Vi var 3 stykker som sammenlignet denne med Silspeak og måtte bare konkludere med att Silspeak hvar bedre. Håpet det ikke ville være noen vesentlig forsjell på kablene da jeg kunne brukt pengene andre steder.
Hvilken forhandler i Kongsberg har Silspeak? Jobber der og ble nyskjerrig da jeg snart har allt annet på plass og skal starte og eksperimentere med kabler.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Nei. Derfor kjøpte jeg Blujeans. Skal vell være noe av det mest fornuftige der ute. Vi var 3 stykker som sammenlignet denne med Silspeak og måtte bare konkludere med att Silspeak hvar bedre. Håpet det ikke ville være noen vesentlig forsjell på kablene da jeg kunne brukt pengene andre steder.
Hvilken forhandler i Kongsberg har Silspeak? Jobber der og ble nyskjerrig da jeg snart har allt annet på plass og skal starte og eksperimentere med kabler.
Han holder til på Skollenborg og firmaet heter Sonic Sound. Han holder til i sitt privat hus. Hvet at han har kabler for prøving.
 
C

cruiser

Gjest
Har aldrig brukt mye penger på kabler, men synes lampett ledning blir litt feil når en bruker mye penger på resten. Mulig Asbjørn har rett i att Biltema kabel med stort tverrsnitt ville gjort jobben. Er nå en hobby dette og noen kjøper kabler til hundrevis av tusen, lever godt med utlegget til Silspeak.
Kabler som ikke koster allverden er langt fra synonymt med lampettledning:)
Nei. Derfor kjøpte jeg Blujeans. Skal vell være noe av det mest fornuftige der ute. Vi var 3 stykker som sammenlignet denne med Silspeak og måtte bare konkludere med att Silspeak hvar bedre. Håpet det ikke ville være noen vesentlig forsjell på kablene da jeg kunne brukt pengene andre steder.
Som andre har vært inne på her så burde du ha sammenlignet kabler med samme tverrsnitt, billig og dyr.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Har aldrig brukt mye penger på kabler, men synes lampett ledning blir litt feil når en bruker mye penger på resten. Mulig Asbjørn har rett i att Biltema kabel med stort tverrsnitt ville gjort jobben. Er nå en hobby dette og noen kjøper kabler til hundrevis av tusen, lever godt med utlegget til Silspeak.
Kabler som ikke koster allverden er langt fra synonymt med lampettledning:)
Nei. Derfor kjøpte jeg Blujeans. Skal vell være noe av det mest fornuftige der ute. Vi var 3 stykker som sammenlignet denne med Silspeak og måtte bare konkludere med att Silspeak hvar bedre. Håpet det ikke ville være noen vesentlig forsjell på kablene da jeg kunne brukt pengene andre steder.
Som andre har vært inne på her så burde du ha sammenlignet kabler med samme tverrsnitt, billig og dyr.
Helt enig. Problemet er bare att det er bortimot umulig og få prøve kabler i den lengden jeg trenger. Har ikke sagt att Silspeak Master Reference er den beste kabelen for meg men forskjellen fra Bluejeans var større en forventet så jeg hoppa i det.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Christian90

Fersking
Ble medlem
24.10.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Ålgård
Heisann. Kan si at jeg i starten ble lett forvirret når jeg fikk så mange forskjellige svar, men tror jammen jeg skal se litt etter på brukten å se litt først. Se om jeg kan finne noe gode kabler til en grei pris. Kanskje gått for kablene som mfufu nevnte, siden lydsignaturen skal passe til EC. .


Vh Christian90
 
Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Heisann. Kan si at jeg i starten ble lett forvirret når jeg fikk så mange forskjellige svar, men tror jammen jeg skal se litt etter på brukten å se litt først. Se om jeg kan finne noe gode kabler til en grei pris. Kanskje gått for kablene som mfufu nevnte, siden lydsignaturen skal passe til EC. .


Vh Christian90
Hadde jeg hatt bruk for kabler i normal lengde ville jeg helt klart brukt torget til hifi sentralen. Du sparer mye penger. Og du får kabelen innspilt (viktig i visse religioner).
 
Topp Bunn