Mye penger må man legge i høyttaler kabler?

Christian90

Fersking
Ble medlem
24.10.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Ålgård
Hei. Har vært på Soundgarden og kjøpt meg White Lightning nå. Tusen takk for alle svar folkens. Hadde ikke forventet så mye respons :)

Hilsen Christian90.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Finnes det et entydig fasitsvar på hvilke høyttaler kabler av billigsort, som er de absolutt beste? Som har stort tverrsnitt, det reneste kobber/sølv, beste skjerming mot de mulige og umulige former for støy og gode spader inkl? Jeg tenker seriøst å prøve, grunnet ny plassering av høytalere som krever 4m optimalt for at racket skal få en grei plass. Ønsker 1 link som unisont av de fleste regnes som de billiges Uberkabler, som kan stå seg opp imot kabler til 100 k om så er
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Til å være en av dem som faktisk hører forskjell på kabler, selv om det er å banne i kirka her inne, vil jeg gjerne ha en konkret link, til en kabel som er viden kjent for å være den beste og som oppfyller alle de krav jeg nevnte. Ikke bare hva noen her inne tror er god nok, men som er kjent for å danke ut langt dyrere kabler
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Mange sier at Kimber 8TC er en bankers kabel som gjør veldig lite galt. Mulig den nyere 12TC er bedre, den har iallfall større lederareal.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Det er jo ingen kabel som er "best", like lite som det er en kabel som er "verst". Det er jo "bare" å lytte seg frem! Prøv en billig kabel, og prøv en dyr kabel. Synes du forskjellen er verdt å betale for, så gjør det. I motsatt fall, så la det være!
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Til å være en av dem som faktisk hører forskjell på kabler, selv om det er å banne i kirka her inne, vil jeg gjerne ha en konkret link, til en kabel som er viden kjent for å være den beste og som oppfyller alle de krav jeg nevnte. Ikke bare hva noen her inne tror er god nok, men som er kjent for å danke ut langt dyrere kabler
Man kan vanskelig erklære at en kabel er "viden kjent for å være best i sin prisklasse" - det er jo få ting det er sterkere strid om enn dette med kabler. Men jeg ser at Kimber nevnes, og la merke til at Fidelity trekker frem 8PR som sin budsjettreferanse i en test av en dyrere kabel. (Link til butikk).

Fidelity skrev:
Vår budsjettreferanse kabel er, som vi har skrevet noen ganger, Kimber 8PR til ca 1000 kr for 2x2,5m. For denne summen får man, etter vår erfaring, svært mye av signalet uberørt over fra forsterker til høyttalere. 8PR er dessuten en grunnleggende nøytral komponent som farger lyden i liten grad. Det er kanskje det viktigste fortrinnet den har, for det er ikke vanlig i denne prisklassen, dessverre.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Jeg har prøvd flere billige kabler før, fra biltema, MOnster, BLack Magic...ingen av dem var i nærheten av AUdioquest K2. Men kanskje jeg har prøvd feil billigkabler? Nå er jeg ikke så villig til å bruke særlig mange lapper, kun for å få en litt lengre for rackets skyld. Men siden billigsorten er blitt skrytt opp i skyene her inne over lang tid, er det vel noe som må utmerke seg, også på verdens basis? Nei, ingenting er best eller dårligst, men foreløpig har jeg ikke hørt noe av det billige som kan hevde seg med det jeg foreløpig har...men jeg er åpen til sinns, og villig til å selge K2, hvis jeg finner noe billig som slår dem ( skal sjekke ut å få testet den Kimber kabelen, og komme tilbake med inntrykk, helt nøytrale og ærlige inntrykk.

( 1 ting jeg ofte finner interessant, er at til og med blant billigkabler, fra 25 kr m og opp, er det alltid dyreste meterpris som regnes som best )
 
Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Men koker det ikke egentlig ned til at man ønsker en forbedring av anlegget?

Hvis jeg får en større lydforbedring med å bruke et visst beløp på kabler enn å bytte noe annet, så er vel det det mest kostnadseffektive grepet? Får jeg mer igjen for pengene ved å skifte forsterker, så gjøre jeg (like) selvfølgelig det!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Men koker det ikke egentlig ned til at man ønsker en forbedring av anlegget?

Hvis jeg får en større lydforbedring med å bruke et visst beløp på kabler enn å bytte noe annet, så er vel det det mest kostnadseffektive grepet? Får jeg mer igjen for pengene ved å skifte forsterker, så gjøre jeg (like) selvfølgelig det!
Slik tenker jeg også - men problemet for mange er kan hende at det er lettere å lure inn en ny kabel i anlegget under koneradararen enn en ny forsterker eller høyttaler. Det siste forforsterkerstuntet mitt (hvor du spilte hovedrollen) gikk ubemerket hen - heldigvis - men så var jo nykommeren (din) kliss lik, men ellers både dyrere og bedre. Jeg skulle gjerne ha fått meg noen litt større høyttalere i TVstue-anlegget - men det blir ikke like lett å få til. Men kabler - det kan jeg bytte når som helst hvis jeg vil.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Prøv Viablue !!!! Xtreme cable i Larvik selger denne meget gode høyttalerkablen , for latterlige 130 kr pr meter .... :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kjøp den kabelen som du har best erfaring med sjølv. Då vert det ikkje feil. Av andre moment som forbetrar lyden kan eg dele litt erfaringar:

Høgtalarkablar treng sjeldan skjerming. Eg har iallfall aldri greidd å påvise at skjermen fjernar støy av noko slag, sjølv ikkje då eg prøvde ut fleire sett Synergistic Research med ulike former for skjerm (gammal modell for nokre år sidan). Men det er viktig å passe på at kablane ikkje ligg i kveil, eller at kablane kryssar kvarandre på ukontrollerte måtar.

Ein annan kanskje vel så viktig faktor for å eliminere påverknad av høgtalarkabel, er å bruke monoeffektforsterkarar og plassere desse tett på høgtalarane. Såleis vert høgtalarkabelbehovet mindre. Du treng mindre diameter, og det korte kabelstrekket verkar minimalt inn på lyden. Du får rett nok eit tilsvarande lenger signalkabelstrekk, men etter mi erfaring har dette mindre å seie enn høgtalarkablane. Dette kjem an på forsterkarane, spesielt høvet mellom forforsterkaren sin utgangsimpedanse og effektforsterkaren sin inngangsimpedanse. Etter mine noko tilfeldige observasjonar, verkar det som dei fleste moderne transistorforsterkarar likar best ei slik prioritering. Men litt eldre rørkonstruksjonar kan vere veldig kjenslevare for signalkabelen (verste eg har vore bort i er Jean Hiraga sin "Le Tube", der det var ganske stor skilnad på det meste du hadde etter forforsterkarutgangen).

Sjølv syndar eg stadig vekk mot eigne råd. Eg brukar t.d. ein integert forsterkar, og har relativt (2,5m) lange høgtalarkablar så vel som signalkabel (den eine er 3 meter...) Lyden har aldri vore betre her i heimen, så det er nok andre faktorar som kan vere vel så avgjerande for totalresultatet....
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Artige svar, takk. Nå er jeg enormt fornøyd med lyden, særlig etter totalomplassering og møbelompl. DEt er alfaOmega, som kan utgjøre den største oppgradering..Anlegget hørtes i et nytt lys og jeg forsto nesten for 1 gang hva jeg satt med av gode komponenter..VIablue eller Kimber blir det, så får jeg heller bite i det sure eplet hvis lyden faller helt..og Asr E 2 exc vil jeg ikke bytte ut..da får heller bare ene racket stå på halvåtte
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Bare et kjapt spørsmål: Ang de VIaBlue kablene..hvis jeg bestiller 16 m, kan jeg bruke dem som biwiring ved å bruke 2 par på hver høytaler, og skru dem fast direkte uten kontakter? ( hvis jeg får plass i terminaler)? Det må vel være optimal tilkobling, uten bruk av ekstra kontaktleder? Eller går det galt hvis 2 kabler uten terminering berører hverandre?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bare et kjapt spørsmål: Ang de VIaBlue kablene..hvis jeg bestiller 16 m, kan jeg bruke dem som biwiring ved å bruke 2 par på hver høytaler, og skru dem fast direkte uten kontakter? ( hvis jeg får plass i terminaler)? Det må vel være optimal tilkobling, uten bruk av ekstra kontaktleder? Eller går det galt hvis 2 kabler uten terminering berører hverandre?
Hvis pluss og minus kommer i kontakt med hverandre, er man vanligvis ille ute - uansett, enten man har kontakter eller ei. Derimot er det ikke noen krise, når man kjører biwire, hvis minus kommer i kontakt med minus - i motsetning til ved biamping, hvor også minus mot minus kan føre til store skader på forsterkerne.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Har tidligere hatt hi end anlegg i den dyre enden.
Testet mye kabler. Jobbet 4 år på OHC osv.

Som folk sier i tråden,det kan nesten være tilfeldig om en kabel låter annerledes
eller ikke.

Det er nå ca 14 år siden mitt dyre anlegg ble solgt til fordel for familie.

Men sitter i dag med ett rimelig surround anlegg.

Som består av Onkyo tx-nr 1010 og Micromega premium oppgradert dvd spiller fra 1998,Panasonic bd 500, Audiovector høyttalere rundt om og 4 diy subber,panasonic tv.
Når jeg bruker Panasonic BD 500 som cd spiller så er forskjellene på kabler nesten ubetydelige.
Men med Micromega er forskjellene betydelige. Ihvertfall på de kablene som det er forskjell på.

Derfor nevnte jeg in akustik kabelen over.
Den er godt skjermet og isolert.Ser bra ut.Har riktig tykkelse og ga ikke dårligere lyd enn min dyrere flatline kabel.
Jeg vil gå så langt å si at den låt bedre.Spesielt oppover i mellomtone og diskant.
Om det er for at jeg nå har ekstremt mye kabler bak stereo benken kan godt være.
Men den er en god oppgradering fra biltema. Og bedre enn mange dyrere kabler.....
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Bare et kjapt spørsmål: Ang de VIaBlue kablene..hvis jeg bestiller 16 m, kan jeg bruke dem som biwiring ved å bruke 2 par på hver høytaler, og skru dem fast direkte uten kontakter? ( hvis jeg får plass i terminaler)? Det må vel være optimal tilkobling, uten bruk av ekstra kontaktleder? Eller går det galt hvis 2 kabler uten terminering berører hverandre?
Det kan du selfølgelig . Viablue har også bi-wire kabler , som xtreme cable i Larvik også selger som metervare . De har da selvfølgelig 4 ledere , hvor 2 er merket : high , og 2 er merket : low . Hhv diskant og bass . Dette er kablen jeg benytter i mitt Primare oppsett , og er MEGET fornøyd . Jeg har prøvd betydelig dyrere ht.kabler , men Viablue er absolutt best . Xtreme cable selger også pyntestrømper i metervare , samt splittere og diverese plugger . Alt orginalt Viablue . :)
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Jeg bestiller via tlf imorgen, 16 m løskabel. Det blir både billigere enn standard biwire kabel, pluss det er kanskje enda mer optimalt, mht mer ledere på minus og pluss? Ved biwire vil vel dette halveres, da en enkel kabel tross alt må splittes i 4 i endene.
Skal bli spennende å prøve uansett oppimot AQ K2
 
Topp Bunn