Har spillt igjennom forskjellige sjangere nå i kveld, og ALT er forbedret. Snodige greier for meg som bare har erfart forholdsvis rimelige subber. Da har de kun fungert til film og vært ubrukelige til musikk. Den akk så velkjente "boomy" sounden har preget det jeg tidligere har prøvd. Det har helt sikkert sammenheng mellom min begrensede erfaring med å sette opp en (eller flere ) subber optimalt.
Det som er så genialt med min nye sub er justeringsmulighetene i "real time " på monitor som kobles opp. Her målte jeg først anlegget med bare hovedhøyttalere og fikk se at de rullet forholdsvist bratt nedover fra 100 hz til 40, for så å flate ut med en liten heving rundt 28 hz. Deretter skrudde jeg opp subben så frekvenskurven fikk en jevn stigning inn mot kurven til høytt. Subben er satt til å dele på 80 hz med 24 db slope. Dette høres ut til å fungere meget bra. Subben gjør ingenting utav seg, men det er noe man bare tror helt til den mutes via fjernkontroll. Da forsvinner en vesentlig del av lydopplevelsen. Vanskelig å forklare.Anlegget puster og ånder på en helt annen måte med sub. Som bildet viser står sub ca 1 M bak høytt, og dette medførte at fasen måtte settes til 120 grader. Piece of cake med monitor som hjelpemiddel. En test viste hva som skjedde med de forskjellige faseinnstillingene. Kurven forandret seg ganske mye. Uten monitor hadde jeg ikke hatt sjanse å finne den innstillingen som nå viser seg å være best.
Til slutt var det bare å finjustere frekvenskurven med den innebygde 8 bånds EQ. Resultatet er i mine ører glimrende.
Til de av dere som føler dere mangler noe "der nede", ikke nøl med å prøve en høykvalitetssub, eller 2 for den del.