Musikkloftet mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg vil også vite litt mer om det stereobordet..! ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    56fwb skrev:
    Men: Hva med lyden...?!!!!
    Hva med lyden man..... ????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    fortell FORTELL!!!! ;D
    Beklager Fredd, glemte det viktigste som du helt riktig påpeker, LYDEN ;D

    Det som satte i gang hele prosessen med salg av mine transistorblokker var en god hifi kamerats velvilje. Han hadde ( næmlig, for nå har han den ikke lenger ;D), en Mcintosh 275 som han tok med seg en tur opp til meg . Etter ett par låter ble det klart at den fikk ting til å falle på plass. Har i den senere tid irritert meg over en mellomtone som var i overkant "ståpå". Bass , diskant har vært bra hele tiden.

    Med Mc 275 ble mellomtonen som rene ørebalsamen i forhold. Rett og slett deilig, vil bare sette på en cd til, og en til osv,, før jeg tar kvelden. Cdèr som tidligere ikke har blitt plukka ut av hylla spilles nå rett som det er. Selvfølgelig er ikke Mc 275 perfekt, men hvilken amp er det ? Det som er dens store styrke er den medrivende og engasjerende spillestilen som gjør at du hele tiden bare MÅ putte en ny cd i spilleren. Veldig engasjerende og musikalsk, punktum.

    Da gjør det meg ingenting at den mangler det siste "glitteret" i toppen, og ruller litt tidlig av i bassen. Det siste fikser jeg med subben min, som går ned til 14 hz med bravour.

    Til de som sitter med samme amper som jeg hadde før, JC-1, kan slappe helt av. Dette er og blir ett av de bedre kjøpene i mine ører, og den eneste grunn til jeg bytta var en bedre MATCH med Mc 275 på mine nåværende høytt.

    Kan nævne at Mc 275 ble prøvd på Mirage M3-si, som jeg hadde før. DET var ingen god match , for å si det mildt. Der ble de fullstendig parkert av muskelgutta JC-1.

    Som du sikkert skjønner Fredd, er jeg strålende førnøyd så langt. Og noe sier meg at det kan vare lenge. 8)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Men jeg vil også vite litt mer om det stereobordet..! ;)
    Hvis du leter opp "Fikk lyst på nytt rack" , en tråd som jeg la ut under DIY avdelingen, da finner du bilder og beskrivelse.

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette ble tøft! Gratulerer!! :) 8)

    Mvh
    Rolf
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Dette ble tøft! Gratulerer!! :) 8)

    Mvh
    Rolf
    Takker R :)

    Nå som du vet veien er det bare å ta kontakt hvis du reiser i området.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En enkel håndholdt Black og Decker. Bare å sørge for skikkelig anlegg så går det grieit, som du ser ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    musicman skrev:
    bjornh skrev:
    Men jeg vil også vite litt mer om det stereobordet..! ;)
    Hvis du leter opp "Fikk lyst på nytt rack" , en tråd som jeg la ut under DIY avdelingen, da finner du bilder og beskrivelse.

    mvh
    Jeg fant ut det rimelig kjapt, hehe. ;D

    56fwb skrev:
    Heisan
    Her er linken til DiY - rack tråden din Tommy
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31042.0.html


    Spm: hva slags fres har du....??

    mvh :)
    ::)


    Mvh. Bjørn
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Vil takke for en koselig kveld med god musikk og flott lyd, Tommy! 8)


    Enkelte komponenter virket selvsagt litt kjent, som f.eks CD-spilleren Audio Aero Capitole: ;)


    og monoblokkene fra McIntosh:


    Likevel var lyden ganske forskjellig fra det som jeg er vant med fra egen stue. Dette var egentlig en fin demostrasjon på hvor viktig rommet er for totalresultatet. Skjønner at du har jobbet en del med plasseringen og jeg tror at du har kommet til et nær perfekt resultat i ditt rom: nær sidevegg nesten midt ut i rommet mellom for- og bakvegg. Dette gav et svært bredt lydbilde (grunnet sideveggene faktisk bredere enn høyttalerplaseringen skulle tilsi) og samtidig med flott dybde.

    Ikke minst platespilleren var en positiv overraskelse: har vel aldri hørt "School" med Supertramp gjengitt så flott: oppløst men samtidig naturlig. 8)


    Totalinntrykket var et anlegg uten imponatorfakter men samtidig med trøkk og oppløsning helt ned til de laveste frekvenser takket være en meget god sub som ikke gjorde noe vesen av seg, det var først når man skrudde den av at man hørte hva den gjorde. Og slik skal det også være! :)
    Et anlegg som fint formidlet realistisk live-følelse med både trøkk og rom på f.eks gode blues-innspillinger eller Patricia Barber. Samtidig som det viste at gamle favoritter fra 70-tallet kan ha mye bedre lyd enn det man trodde. Men viktigst av alt: Et anlegg som satte musikken i sentrum. Meget bra!

    Takker igjen for en hyggelig kveld!
    Finn M
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takker så mye for dine rosende ord Finn :)

    Bruker å trøste meg selv med at det ikke betyr så mye hva andre synes om den lyden jeg har. Når det er sagt må jeg innrømme at det er veldig kjekt at en rutinert og reflektert lytter som deg likte det du fikk høre. Håper du ikke har lagt på litt for høflighets skyld. Du satt og "rugget" i stolen rett som det var ;D, og det er vel ett godt tegn i så måte.

    mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    musicman skrev:
    Takker så mye for dine rosende ord Finn :)

    Bruker å trøste meg selv med at det ikke betyr så mye hva andre synes om den lyden jeg har. Når det er sagt må jeg innrømme at det er veldig kjekt at en rutinert og reflektert lytter som deg likte det du fikk høre. Håper du ikke har lagt på litt for høflighets skyld. Du satt og "rugget" i stolen rett som det var ;D, og det er vel ett godt tegn i så måte.

    mvh
    ;D
    For å si det sånn: hvis jeg ikke likte det jeg hørte så hadde jeg vel ikke skrevet noe.... ;)

    mvh
    Finn M
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisann og godmorgen T :)

    Var på snarvisitt hos musicman i går - måtte jo både se og ikke minst få høre litt på "nyeanlegget".
    Vi spilte både vinyl og cd.
    Anlegget oppfattes og låter oppløst (men med rørenes litt tidlige avrunding i toppen), avslappet og bare herlegt. Her kan en sitte i timevis uten å bli lyttetrett. Den nye subben tilførte et
    forførerisk og vanedannende bassfundament og den var - etter min mening - integrert 100% og akkurat passe - grattis Tommy.

    Sammenligningen mellom Vinyl og CD:
    Tommy har samme platen i både vinyl og CD av en artist jeg ikke husker navnet på.
    Forskjell: JA, men hva som var best totalt...Tja..
    Etter en kort lytt så mener jeg at Vinylen hadde en mere fremtredende og varm øvrebass, mellomtone og begrensninger i øvrediskant i forhold til
    Cden som: etter min oppfatning hadde et tørrere lydbilde med mindre fokus på spesielt mellomtonen. Men cd'en strakte seg betydelig lengre opp i diskantens sfære.. og var egentlig den "suverene" på diskant. Men den "mørke(ere)" mellomtonen på Vinylen er forførerisk uten tvil. Om den er riktigst er en annen sak....

    Du har et aldeles herleg anlegg nå Tommy
    :) :D
    Hmmmm... Tror jammen det må vere kablene som gjør det....he,he... ;D 8)

    OG - i tillegg har musikkloftet blitt et flott skue... ;)

    Ha ein strååålandes dag.

    Me snakkast i - snart...

    Beste :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for fine ord Fredd :) Tror kanskje det vil bli ytterligere forbedring med en dcs som kilde. Tenker da på matchen mot mc 275, som er varm og god i signaturen. Ikke at dcs er kald, men som enkelte antyder er den ikke mot den mørke siden, og innbiller meg da at det vil bli bra med enten p8i, Puccini, eller debussy og pc. Jakten er igang 8)

    mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Like sikkert som at det nærmer seg jul, kommer oppgraderingsspøkelset snikende. Har vært i tenkeboksen en stund nå. Grunn til dette er mine forholdsvis nye Mcintosh 275 amper. Etter å ha levd med disse flotte og i mine ører engasjerende forsterkere har det blitt klart for meg at matchen mot cd spilleren min, Audio Aero Reference, ikke er den beste. Synes både amper og spiller drar mot den samme litt mørke og varme siden. Forsåvidt greit nok skulle man tro, men jeg synes det blir vel mye varme og litt for lite oppløsning.

    Derfor bestemte jeg meg for ett produkt som får mye skryt for sin oppløsning, dynamikk, detaljer, soundstage, osv,,,,

    Kan si så mye at det er snakk om ett produkt tidlig i kjeden, noen som kan tenke seg hva det er ?

    mvh
     

    Vedlegg

    • 334.3 KB Visninger: 389
    • 325.9 KB Visninger: 301
    • 354.3 KB Visninger: 297

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det har du rett i, men noe av innholdet har vel vår venn Raymond i sitt oppsett. Han har sef moddet sin så den ikke ligner på noe annet. ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    He he Fredd. Visste du kom til å titte innom. Joda, har såvidt fått lyttet på halvvarmt anlegg, og jeg er lettere sjokkert. Spesiellt siden jeg ikke får brukt mitt beste drivverk da jeg mangler en kabel med bnc-rca plugger. Bruker nå en rimelig Sony sak, men fy søren så imponerende hittil. Morro

    mvh
     

    Vedlegg

    • 359.1 KB Visninger: 324
    • 356.5 KB Visninger: 315

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Yes,kjøpte Petter Dale sin LMC modifiserte Buffalo II.

    LMC har montert rca utganger i tillegg til de balanserte, og digital volumkontroll. Kjempeservice fra Leif Christensen, er meget imponert over den karen. :)

    mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    musicman skrev:
    Yes,kjøpte Petter Dale sin LMC modifiserte Buffalo II.

    LMC har montert rca utganger i tillegg til de balanserte, og digital volumkontroll. Kjempeservice fra Leif Christensen, er meget imponert over den karen. :)

    mvh
    Ser fin ut i tøyet også, gratulerer
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nei kor i farsken, ble det en sånn!!?
    Tror det kan være meheget lurt, gratulerer. 8)

    Tør du si noe om lyden i forhold til AA så langt?

    R
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hvilke rør har du i brødrene Mac?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Nei kor i farsken, ble det en sånn!!?
    Tror det kan være meheget lurt, gratulerer. 8)

    Tør du si noe om lyden i forhold til AA så langt?

    R
    Hei Rolf Inge :)

    Dette er en fantastisk dac !!! :eek: Da jeg mangler en kabel for oppkobling mot Audio Aero, bruker jeg en billig Sony som skrangler og går mot slutten. Selv med denne er det helt utrolig for en positiv forskjell, eller god match.
    Ikke at Capitole er dårlig, men det lille jeg nå har hørt har imponert voldsomt.

    Det som imponerer mest foreløpig er den enormt oppløste og samtidig dynamiske lydsignaturen. Beksort bakgrunn med masse detaljer og sist men ikke minst,veldig lett å glemme det er hermetisert musikk som triller ut av høytt.

    uff,,,ble mye skryt dette, spes med tanke på det lille jeg har fått testet til nå. Når det er sagt , har jeg aldri blitt så imponert etter så kort tid med noe annet jeg har hatt i hus. At en dac/pre skulle ha så mye å si har jeg aldri våget å tro, men nå gjør jeg det.

    mvh
    Tommy
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Holmium skrev:
    Hvilke rør har du i brødrene Mac?
    Hei

    kt 88 er standard Mc,( eller sovtek, de som leverer til Mc på denne modellen.)

    Smårøra er golden dragon standard og "thrustworthy" på henholdsvis Ecc-81 og Ecc 83. når golden dragon kommer med "thrustworthy" Ecc-81, vil jeg bytte uy standardrøra her også. "thrustworthy" er mye bedre på alt i mine ører sammenlignet med standard GD.

    mvh
    Tommy
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei T
    da kommer subbene til å synge, så snart jeg får slengt inn extra poweret til BALSIE trinnet på IVY-kortet ::)
    nå er det bare å la dac´n stå på 24/7-365
    den låter klart best da
    enjoy
    mvh
    Leif
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicman skrev:
    Takker så langt leif. :)


    mvh
    tommy
    Hei..
    Ser flott og retro ut den der Tommy... Eg fekk eit flash-back til 60-tallet og barndommen gitt og ordene Radionett og Tandberg danset på netthinnene.. :)
    Er lydsignaturen fra den like varm som den ser ut som...? ;)
    Har du snakka med Raymond ang ny og passende kabel....?

    Venter i spenning på svar...

    mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Fredd :)

    Lyden er verken varm eller kald slik jeg opplever den. Du må nesten høre den selv. Den er i en divisjon jeg ikke har vært i tidligere. Men du har jo DCS, og kanskje den ikke er så ulik din i signaturen. Klar som en norsk fjellbekk, med alle naturens pasteller ;D

    mvh
    Tommy
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicman skrev:
    Hei Fredd :)

    Lyden er verken varm eller kald slik jeg opplever den. Du må nesten høre den selv. Den er i en divisjon jeg ikke har vært i tidligere. Men du har jo DCS, og kanskje den ikke er så ulik din i signaturen. Klar som en norsk fjellbekk, med alle naturens pasteller ;Dmvh
    Tommy
    He,he... Høres for så vidt kjent ut det... ;D
    Det skal nok en gang bli spennende å komme innom for en lytt. Vi får se ka me får til over nyttåret. Kanskje e tar me me han JMolnes også. Han hadde lyst til å vere med om det passa slik... OK??
    mvh :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bare ta med Molnes du Fredd. Kjekt med nye bekjentskaper. :)

    mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har det kommet noe nytt i hus, ifølge kona var det visst nok slutt på å oppgradere etter det forrige kjøpet, men som hun sier; den har jeg hørt før ;D

    Som flere sikkert har fått med seg, kjøpte jeg Buffalo dacen til Petter Dale. Da med tanke på bruk opp mot pc-basert avspilling. Etter å ha vært i tenkeboksen en stund, kom jeg til at det enda er en del problemer av ymse slag forbundet med denne form for musikkgjengivelse, ihvertfall for min del, da jeg ikke er noen racer på pc og vil ha best mulig lyd.

    Har nå rippet hele helga ca;200 cdèr over på ekstern harddisk med backup. Fy f,,,, for en jobb,,,men det er absolutt verdt det.Ripper i wav da det går kjappere enn flac.Tar mye plass , men diskene er blitt så billige, 699.- for en WD på 2 TB :D

    Brukervennligheten på denne saken er vanedannende,,
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn