Oppløsning er viktig, men det aller viktigste er at favorittmusikken skal låte bedre enn på noe annet anlegg. Og det gjelder også innspillinger som ikke er audiofile. Her er det ikke noe kompromiss i mine øyne, og de som eventuelt vurderer et kompromiss gjør det på basis av manglende erfaring. Brent barn lukter ille osv. Punktum.
Jeg har lyst til å sammenligne det du synes å tro er bedre oppløsning enn på dine 275r med en analogi til foto:
For de som er litt mer enn middels inne i foto vet at et bilde som er tatt i RAW-format må skarpes opp som den siste del av bildebehandlingen for å gjøre det "perfekt". Gjennom å skarpe opp bildet får man frem mer detaljer. Og ja, forskjellen på litt oppskarping og ingen oppskarping er positiv og gir mye mer detaljer, men øker man oppskarpingen mer kommer man til slutt til et punkt der bildet plutselig ser unaturlig ut. Man har sittet og jobbet med bildet i kanskje en time, det ser bra ut, men når man tar en pause og så kommer tilbake og sammenligner det med det opprinnelige, ser et trenet øye at bildet er blitt unaturlig, det er ødelagt.
Her må jeg forklare til dere som ikke er inne i foto: det datamaskinen gjør når den skarper opp bildet er at den går inn i de små detaljene, i pixlene, og søker etter pixler som har naboer som har stor kontrastforskjell (forskjell i lysstyrke). Når programmet finner slike blir forskjellen forsterket. Så enkelt, så greit. Men som sagt: det er en grense for hvor stor kontrastforskjellen kan være før det blir unaturlig.
Dette kan vi sammenligne med lyd og mikrodetaljer. Lyden skal være oppløst, ja. Men det er en grense når det blir for mye detaljer, man mister helheten fordi anlegget legger for mye fokus på de små detaljene. Da blir plutselig enkelte innspillinger lite gode. Men i motsetning til foto er dette vanskelig å avsløre når det gjelder hifi, det er lett å tro at det ere innspillingen det er noe i veien med. Ok, noen ganger er innspillingene dårlig, men min påstand er at blant audiofile er det mye oftere feil på anlegget. Jeg har ikke noen fasit hvor grensen skal ligge, det vil være opp til den enkelte, men jeg vet bare det: det er favorittmusikken som skal stå i sentrum.
Så behold dine 275r Tommy. Og se deg ikke tilbake.
Finn M