Musikkloftet mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Fantomet er nesten like kult som Mc 8)

    Må få presisere at det kun er snakk om hjemlån og ikke kjøp .Håper for guds skyld de ikke gruser mine 275. Kona har satt lås på kontoen for i år.

    Mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    musicman skrev:
    Fantomet er nesten like kult som Mc 8)

    Må få presisere at det kun er snakk om hjemlån og ikke kjøp Grandis. Håper for guds skyld de ikke gruser mine 275. Kona har satt lås på kontoen for i år.

    Mvh
    Da hadde jeg koblet de bort tvert ;D ;D

    gismo
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Å gratulere med hjemlånet er ok ;D


    Viktig å prøve gosakene først. ;)
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Har hørt K2 S9800SE med 1.2KW og 2KW monoblokker...

    Regner med at lydsignaturen ikke er veldig forskjellig ;D ;D

    Dette er noe av de få "kjøpe forsterkere og høyttalere" på markedet jeg kunne ha "levd" med :)

    Du får pakke ned Fantomet og lytte til anlegget 8)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Oblivion skrev:
    Har hørt K2 S9800SE med 1.2KW og 2KW monoblokker...

    Regner med at lydsignaturen ikke er veldig forskjellig ;D ;D

    Dette er noe av de få "kjøpe forsterkere og høyttalere" på markedet jeg kunne ha "levd" med :)

    Du får pakke ned Fantomet og lytte til anlegget 8)
    Takk skarruha Raymond ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Det er ved disse størrelsene det begynner... 8) 8) Ved nærmere ettertanke, det taket der egner seg veldig som et basshorn...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Oblivion skrev:
    Har hørt K2 S9800SE med 1.2KW og 2KW monoblokker...

    Regner med at lydsignaturen ikke er veldig forskjellig ;D ;D

    Dette er noe av de få "kjøpe forsterkere og høyttalere" på markedet jeg kunne ha "levd" med :)

    Du får pakke ned Fantomet og lytte til anlegget 8)





    Tror faktisk lydsignaturen er enda mere i din gate enn du vil tro Raymond. Meget oppløst og en herlig holografi. Ps: fantomet er det fruen som leser,( får begynne å pumpe jern igjen ;D)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Det er ved disse størrelsene det begynner... 8) 8) Ved nærmere ettertanke, det taket der egner seg veldig som et basshorn...




    He he, driveren står i 1 etg 8)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Du må nok ned i kjelleren, slik at du får 7 m. og 30 Hz....

    Tøft anlegg!
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Kult...
    Trur det e bra om mor der ute kaste nøkkelen til kontoen.... ;D ;D ;D ;D 8)
    Dette veit me kor det går...
    Håpe dei he mykje rose ute i bya.. og i området rundt.. 8)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    janly skrev:
    Men hvordan låter det?? ;D

    Mvh
    Jan



    Ja,hvordan låter det ?

    De har bare 10 timer på øret mitt foreløpig, trenger noen dager til for å komme under huden på de.

    Førsteinntrykket er bra, og det tegner alltid bra for min del. Tar som regel bare noen sekunder før jeg vet om det er bra eller ei. Men hvor bra er en annen sak.

    Hittil er inntrykket at ampene er veldig "hurtige", hva nå det måtte bety. Kan det være at den dynamiske kontrasten er så bra? Ikke noe sidrumpa, feit amerikansk cadillac dette, heller tvert imot. Bassen er stram uten fett valker. De spiller meget bra på lavt volum. Detaljerte uten at dette går utover flyten i lyden.

    Har dratt på innimellom, og det mangler ikke på krefter og kontroll. Sparker så det merkes på kroppen, men finnes ikke antydning til stress av den grunn.

    Selv om jeg ikke har spillt så lenge på 601, kan jeg med hånda på hjertet si at mellomtonen i mc 275 er minst like bra, om ikke bedre i mitt oppsett. Det sier ikke lite, for mellomtonen i 601 er meget bra. Godt mulig jeg tar feil, siden rørenes lydsignatur på dette området er noe jeg har falt for. 601 er mere korrekt i måten den presenterer musikken fra topp til bunn, sammenlignet mot 275, utvilsomt,,,

    Blir spennende å høre om mine foreløpige beskrivelser av 601 er de samme om noen dager. Ser ikke bort fra at de 'vokser' på meg med tiden. At det er knallbra saker er ihvertfall sikkert. Hvor bra vil vise seg. :)

    Mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    56fwb skrev:
    Kult...
    Trur det e bra om mor der ute kaste nøkkelen til kontoen.... ;D ;D ;D ;D 8)
    Dette veit me kor det går...
    Håpe dei he mykje rose ute i bya.. og i området rundt.. 8)





    He he,, roser strekker ikke til denne gangen Fredd ;D

    Du kan slappe heilt av. Blir ikke kjøp i år uansett,,,,, 8). Trur eg,,,,,

    Mvh
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nydelige forsterkere du har i hus,både 275 og 601.

    Kan godt tenke meg at dempefaktor er litt av det som gir utslag i lydforskjeller.
    275 har sikkert langt lavere dempefaktor enn 601 naturligvis,som sikkert gir litt feitere lyd frå 275.

    Flott oppsett ellers og.

    Mvh.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Dempefaktoren på 275 er veldig lav, 14 eller noe deromkring. 601 har endel høyere dempefaktor, men sammelignet med andre i samme klassen, er den fortsatt lav.

    Vil ikke si 275 er feitere i lyden med dei røra som står i nå. 2x 275 satt opp som monoblokker yter nærmere 200 rørwatt pr side, og kan love det sparker så det merkes på JBL 4365. Det er som sagt mellomtonen jeg foreløpig har merket meg går i 275 sin favør.

    Mc 275 med gode,kontra originale rør, er to forskjellige forsterkere.

    601 sin styrke slik jeg hører det, er homogenitet og oppløsning. Veldig bra !

    Mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Du verden Tommy! ! ! :eek: :eek: :eek: :eek: :D
    Jeg er målløs!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.947
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dææææ... ok, snart påsketur for meg til dine trakter T - plinger på :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    musicman skrev:
    Finn M skrev:
    Du verden Tommy! ! ! :eek: :eek: :eek: :eek: :D
    Jeg er målløs!
    Slapp av Finn M

    Bare på lån 8)

    Mvh
    Lån kan enten være svært tilfredsstillende saker; at du får bekreftet at det du har er meget, meget bra. Har egentlig troa på det. Men det er alltid en risk for at det motsatte kan skje. Og da kan det bli en dyr opplevelse. Jeg snakker av erfaring.... ;)
    Hvis jeg overlever trekking av visdomstann i morgen så sender jeg en sms! ;)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Store og flotte :). Sånne vil jeg også ha!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Før je la meg i går, ble det lyttet på noen superinnspillinger. Det viste seg da at 601 virkelig briljerte. Damestemmer ble gjengitt på meget troverdig vis, noe av det beste jeg har hørt.

    Kan det være så enkellt at 601 er så avslørende overfor dårligere innspillinger, og at det er dette som gjør at jeg hittil har holdt en knapp på 275 ?. Har en mistanke om det.

    Finn M og Jon Arve: det er bare å komme når det måtte passe :)


    Mvh
     

    Nemomann

    Medlem
    Ble medlem
    07.09.2009
    Innlegg
    46
    Antall liker
    1
    Kan ta med Nemoane ut til deg også en gang det passa....hadde vore ok å høyrt om det hadde passa til høgtalarane....dvs sikkert ikkje so ok for meg då.....4365 e ikkje gratis...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har inntrykkene begynt å feste seg og noen tanker rundt lyden av Mc 601 her hos meg deles med de det måtte interessere.

    Bassen; som på store transer flest er denne meget tight og definert. Ikke antydning til "mudring" her, veldig bra.
    Mellomtonen; krystallklar med "kropp", MEN, og det er viktig for min del når gjennomsnittet av de innspillinger som er innom anlegget er sånn midt på trèet, at mellomtonen er litt lite tilgivende overfor disse. Husk at det er Mc 275 som er min referanse her, og det er nettopp på dette området 275 virkelig briljerer. 601 og gode innspillinger er berre lekkert, punktum.
    Diskanten; legger ikke merke til noe spesiellt som stikker seg ut her, og det er vel slik det skal være.

    Totalinntrykket er at Mc 601 er en amp med mange sterke sider. Den gjør det aller meste veldig bra, nesten for bra. Med det mener jeg at den ikke er så tilgivende overfor ikke optimale innspillinger. Dette kan sikkert justeres med en nøyere matching opp mot de øvrige komponenter. Den representerer den nye retningen Mcintosh har tatt med en noe lysere klangbalanse med en hurtig og tight bass som er noe en legger merke til umiddelbart. I mine ører er dette ett steg i rett retning. Tror denne nyere type lyd fra Mc vil appelere til enda flere. Nå er det ikke sånn at det er som natt og dag det er snakk om, men nok til at det merkes. Og ja, jeg liker det.

    Når jeg leser hva jeg nå har skrevet, kan det virke som 601 er sånn passe. Det er så langt fra sannheten en kan komme. Det er en superforsterker på alle måter. Mine Mc 275 med bassen og oppløsningen til 601, er drømmen.

    Stor takk til Soundgarden for hjemlån ( sitter og tenker på 601 rett som det er hmmmm,,,,) 8)

    mvh

    (ps; 601 er konge på lavt volum )
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Oppløsning er viktig, men det aller viktigste er at favorittmusikken skal låte bedre enn på noe annet anlegg. Og det gjelder også innspillinger som ikke er audiofile. Her er det ikke noe kompromiss i mine øyne, og de som eventuelt vurderer et kompromiss gjør det på basis av manglende erfaring. Brent barn lukter ille osv. Punktum.

    Jeg har lyst til å sammenligne det du synes å tro er bedre oppløsning enn på dine 275r med en analogi til foto:
    For de som er litt mer enn middels inne i foto vet at et bilde som er tatt i RAW-format må skarpes opp som den siste del av bildebehandlingen for å gjøre det "perfekt". Gjennom å skarpe opp bildet får man frem mer detaljer. Og ja, forskjellen på litt oppskarping og ingen oppskarping er positiv og gir mye mer detaljer, men øker man oppskarpingen mer kommer man til slutt til et punkt der bildet plutselig ser unaturlig ut. Man har sittet og jobbet med bildet i kanskje en time, det ser bra ut, men når man tar en pause og så kommer tilbake og sammenligner det med det opprinnelige, ser et trenet øye at bildet er blitt unaturlig, det er ødelagt.

    Her må jeg forklare til dere som ikke er inne i foto: det datamaskinen gjør når den skarper opp bildet er at den går inn i de små detaljene, i pixlene, og søker etter pixler som har naboer som har stor kontrastforskjell (forskjell i lysstyrke). Når programmet finner slike blir forskjellen forsterket. Så enkelt, så greit. Men som sagt: det er en grense for hvor stor kontrastforskjellen kan være før det blir unaturlig.

    Dette kan vi sammenligne med lyd og mikrodetaljer. Lyden skal være oppløst, ja. Men det er en grense når det blir for mye detaljer, man mister helheten fordi anlegget legger for mye fokus på de små detaljene. Da blir plutselig enkelte innspillinger lite gode. Men i motsetning til foto er dette vanskelig å avsløre når det gjelder hifi, det er lett å tro at det ere innspillingen det er noe i veien med. Ok, noen ganger er innspillingene dårlig, men min påstand er at blant audiofile er det mye oftere feil på anlegget. Jeg har ikke noen fasit hvor grensen skal ligge, det vil være opp til den enkelte, men jeg vet bare det: det er favorittmusikken som skal stå i sentrum.

    Så behold dine 275r Tommy. Og se deg ikke tilbake. :)

    Finn M
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kloke ord Finn Magne

    275 skal aldri ut av huset, punktum. Har tenkt litt etter besøket av 601. Det er uten tvil meget bra amper, men totalt sett liker jeg bedre 275x2 her hos meg og etter min smak.

    Må bare innrømme at jeg er blitt frelst på rør og det de tilfører musikkgjengivelsen.

    Mvh
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    musicman skrev:
    Dempefaktoren på 275 er veldig lav, 14 eller noe deromkring. 601 har endel høyere dempefaktor, men sammelignet med andre i samme klassen, er den fortsatt lav.

    Vil ikke si 275 er feitere i lyden med dei røra som står i nå. 2x 275 satt opp som monoblokker yter nærmere 200 rørwatt pr side, og kan love det sparker så det merkes på JBL 4365. Det er som sagt mellomtonen jeg foreløpig har merket meg går i 275 sin favør.

    Mc 275 med gode,kontra originale rør, er to forskjellige forsterkere.

    601 sin styrke slik jeg hører det, er homogenitet og oppløsning. Veldig bra !

    Mvh
    Hvilke rør er det du bruker i dine MC 275 Musicman?

    Mvh
    Jan
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Janly

    Jeg bruker "Sed Winged C" kt 88 power rør. Golden Dragon "Trustworty" 12ax7 og ordinære Golden Dragon 12at7. De to førstnevnte er mye bedre enn originalrøra som er helt ordinære Sovtek rør. Venter nå på Nos rør fra Mullard( cv 4024) som skal erstatte Golden Dragon 12at7.

    Har planer om å prøve ut Shuguang Treasure kt 88. De får mye skryt rundt omkring, men det gjør også Winged C. Når det gjelder smårøra er det mye som frister, må nesten bare begynne i en ende og prøve seg fram. Ett rør som funker glimrende i ett merke trenger ikke være så magisk en annen plass. Det er vel det som gjør det så spennende å kunne leke seg med disse herlige gosakene. Hifi er en flott hobby, spes når det er rør inne i bildet.

    Mvh
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    musicman skrev:
    Hei Janly

    Jeg bruker "Sed Winged C" kt 88 power rør. Golden Dragon "Trustworty" 12ax7 og ordinære Golden Dragon 12at7. De to førstnevnte er mye bedre enn originalrøra som er helt ordinære Sovtek rør. Venter nå på Nos rør fra Mullard( cv 4024) som skal erstatte Golden Dragon 12at7.

    Har planer om å prøve ut Shuguang Treasure kt 88. De får mye skryt rundt omkring, men det gjør også Winged C. Når det gjelder smårøra er det mye som frister, må nesten bare begynne i en ende og prøve seg fram. Ett rør som funker glimrende i ett merke trenger ikke være så magisk en annen plass. Det er vel det som gjør det så spennende å kunne leke seg med disse herlige gosakene. Hifi er en flott hobby, spes når det er rør inne i bildet.

    Mvh
    Jeg har også hørt at Shuguang Treasure kt 88 skal være bra, ikke så ille pris heller. Har bestilt meg et par 4365, er derfor jeg lurer da jeg ikke har bestemt meg for hva slags forsterkeri jeg skal kjøre på dem. Er lysten på rør, spesielt for å gjøre oppsettet mer altetende med hensyn til innspillings kvaliteten på musikken.

    Mvh
    Jan
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med en ufattelig bra høyttaler Janly ;D

    Omtrent alt av innspillinger funker mer enn bra nok hvis du finner rette ampen til disse meget oppløste, men samtidig medrivende musikalske høyttalerene.

    For meg er Mc 275x2 en god match.( Drømmen er Mc 2301.) Bassen kunne kanskje vært litt tightere, og jeg har tenkt å prøve ut diverse rør mtp å hente ut enda mer her. Mellomtonen og diskant er konge.

    Vær obs på at 4365 trenger noen timer innspilling. Spes bassen endrer seg mye underveis.

    Mvh
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ai ai ai, her er det mye spennende Musicman, forsterkigodsaker jeg også har
    vært nysgjerrig på lenge...

    Vennlig hilsen

    Morten - lett misunnelig
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Kjempe bra tråd!
    Må berre få sakt at du har et imponerende anlegg. Stor respekt! :)
    Såg det var snakk om BAT 51SE tidligere i tråden, Sitter med en om du har lyst å prøve for moro skyld. (Bor i Ålesund)

    Mvh Kingpin
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn