Musikkloftet mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Jag letar nya högtalare, och har blivit lite intresserad av 4365. Tyvärr finns de inte att provlyssna nära mig.
    Hur låter de i jämförelse med Array 1400, har du gjort den jämförelsen?
    Bor du i södra Norge? I så fall skulle jag gärna vilja komma och provlyssna hos dig.
    Jag har haft JBL Ti10k och TiK-sub tidigare, och gillar JBL-punchen och dynamiken. Men jag gissar att 4365 är i en helt annan liga.
    Nu har jag Burmester B25, men mitt lyssningsrum är stort så jag tror dubbla 15" skulle trycksätta rummet mer :)
    Jag bor i Göteborg.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Jeg bor på vestkysten. Ålesund er byen. 60 mil fra Oslo, og 90 mil fra Gøteborg.

    Legger du ferien til den norske vestkysten, er det bare å ta kontakt. 4365 er forøvrig en av de beste høytt jeg har hørt. Derfor står den nå på loftet. :cool:

    Mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Janly

    Jeg bruker "Sed Winged C" kt 88 power rør. Golden Dragon "Trustworty" 12ax7 og ordinære Golden Dragon 12at7. De to førstnevnte er mye bedre enn originalrøra som er helt ordinære Sovtek rør. Venter nå på Nos rør fra Mullard( cv 4024) som skal erstatte Golden Dragon 12at7
    Har planer om å prøve ut Shuguang Treasure kt 88. De får mye skryt rundt omkring, men det gjør også Winged C. Når det gjelder smårøra er det mye som frister, må nesten bare begynne i en ende og prøve seg fram. Ett rør som funker glimrende i ett merke trenger ikke være så magisk en annen plass. Det er vel det som gjør det så spennende å kunne leke seg med disse herlige gosakene. Hifi er en flott hobby, spes når det er rør inne i bildet.
    Mvh







    Da har Shuguang Black Treasures fått bryne seg mot Sed's "Winged C". Var som sagt meget spent på dette kinarøret som har fått så mye bra omtale over hele verden. Jeg forstår nå godt hvorfor. De er rett og slett knallgode i Mc 275. 3 dimensjonaliteten er veldig bra.Vokalisten ligger naturlig lenger fremme enn koristene. De samme koristene 'popper' frem fra en beksvart bakgrunn der detaljene myldrer og er med på å skape en veldig levende og realistisk gjevngivelse. Vokalen er fløyelsmyk uten harde kanter og skjemmende sibilanter.

    Nå er ikke forskjellen mellom Winged C og Treasures enorm men stor nok til å utgjøre det lille ekstra som øker troverdigheten ett knepp eller to til.

    Når det gjelder små røra ecc83 er Golden Dragon Trustworthy den suverene vinner. Balansert fra topp til bunn med masse detaljer uten å bli for analytisk og kaldt. Dette er nyproduserte rør etter god gammel oppskrift. Ecc81 røra er for tiden Mullard 4024. Disse danket glatt ut Golden Dragon sine standard rør. Når GD kommer med Trustworthy i Ecc81, står jeg fremst i køen. Slett ikke sikkert de er en bedre match enn Mullard/TW. Time will tell
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Hei

    Jeg bor på vestkysten. Ålesund er byen. 60 mil fra Oslo, og 90 mil fra Gøteborg.

    Legger du ferien til den norske vestkysten, er det bare å ta kontakt. 4365 er forøvrig en av de beste høytt jeg har hørt. Derfor står den nå på loftet. :cool:

    Mvh
    Ok, jag var faktiskt i närheten av Ålesund (eidsdal i geiranger-fjorden) och köpte JBL TiK-subb en gång i tiden. Väldigt vackert där!

    Kommer nog inte våga köpa den olyssnat. Jag hoppas den kommer till hifi-mässan i Göteborg i September.

    Din anläggning ser helt grym ut!
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Kan du försöka beskriva ljudet lite mer av 4365, jag är jätteintresserad av att köpa. På papperet ser den riktigt fin ut.
    Är ljudbilden främst hög, bred, eller djup? Stor eller koncentrerad? Osv.
    "Entonsbas"-tendensen helt borta nu eller?
    Låter den bra på låg volym? Blir det mycket bättre om du spelar högt?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kan du försöka beskriva ljudet lite mer av 4365, jag är jätteintresserad av att köpa. På papperet ser den riktigt fin ut.
    Är ljudbilden främst hög, bred, eller djup? Stor eller koncentrerad? Osv.
    "Entonsbas"-tendensen helt borta nu eller?
    Låter den bra på låg volym? Blir det mycket bättre om du spelar högt?

    Hei

    4365 spiller meget oppløst og avslørende overfor de andre komponentene. Når bassen først sitter, da sitter den skikkelig med tyngde og driv av en annen verden. Bassen er ikke så definert som på mange andre topphøyttalere, men den har denne rytmiske punchen og tyngden som få andre. Den går riktignok ikke lenger ned enn rundt 30 hz i mitt 25 kvm store lytterom, men det holder for min del.

    Mellomtonen er fantastisk, spes når den parres med røramper. Vokalen er på ett nivå jeg aldri før har vært. Nærhet og realismen er stor her. Husk at mellomtonedriveren er den samme som sitter i jbl k2 9900 til 300 000.-.

    Diskanten strekker seg så langt en kan ønske seg og litt til. Den bare er der uten å stikke seg ut.

    4365 er ikke en høyttaler som er ukritisk til hva den kobles opp mot, og kan sikkert låte både analytisk og svulmende i bassen.
    Men når en får den til å spille på lag med rom og øvrig utstyr ssmaker det virkelig storfugl. Den store forcen til denne høyttaleren er at det meste av musikken engasjerer som aldri før.

    Som du skjønner er jeg meget fornøyd. Håper du ble litt klokere i din søken etter ny høyttaler.

    Mvh
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Tackar! Blir ännu mer sugen nu.
    Du nämnde någonstans en review på nätet som du läste innan du slog till. Har du länk till den?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre, husker ikke hvor jeg kom over den. Men du må jo uansett teste de ut selv, smaken er jo forskjellig.

    Mvh
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Har du testat att lägga dem på sidan? Så hornen blir vertikala? Skulle vara spännande att höra vad som händer med ljudet då.
    Greg Timbers anser att vertikala horn (som i Array-serien) låter bäst, om man ska tro ett påstående på lansingheritage-forumet.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Legge 4365 på siden ??? Hallooooo,,,,,, Skjerpings.
    Horn som sprer horisontalt funker best mener nå jeg.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Legge 4365 på siden Hallooooo,,,,,, Skjerpings.
    Horn som sprer horisontalt funker best mener nå jeg.
    Det kostar inget att prova!

    Hur går det med slutstegsäventyren? Skulle vara kul att höra dig beskriva ljudskillnaden mellan mc-275, mc-601 och electrocompagniet som du testar nu, om jag förstått det hela rätt?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Rajapruk@ sjekk post 228 og 231 for beskrivese av forskjellen mellom Mc 601 vs 275x2.

    Electrocompaniet AW 400 er ikke på lån lenger. De har fått oppholdstillatese på ubestemt tid. Disse blokkene spiller detaljert og oppløst. Bassen er nå tight og definert så det holder, og heldigvis ikke for voldsom/fremtredende. Med Mc 275 ble det for lite kontroll i bassen og etter lånet av AW 400 viste det seg at her var det mye å hente i de nedre frekvenser. Dessuten har lyttevinduet ekspandert betraktelig alle veier.

    Nå er nok ikke AW 400 heller perfekt, men disse blokkene spiller mye bedre på lavt volum, og det er noe som settes stor pris på både av meg og ikke minst fruen som bor i samme hus :cool:

    For å summere opp styrke og svakheter til AW 400:

    + rikelig med power og derav full kontroll på 15" bassene
    + stort lydbilde
    + oppløsning
    + masse detaljer på sort bakgrunn

    - avslørende overfor ordinære opptak ( får ikke i pose og sekk
    - litt lystklingende ( her er jeg usikker da Mc 275 var noe mørk, kanskje bare en tilvenning som skal til )
     
    Sist redigert:

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Det låter knall, synes ikke det var lystklingende det jeg hørte :) ser frem til igjen å legge øret til dette potente anlegget!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det låter knall, synes ikke det var lystklingende det jeg hørte :) ser frem til igjen å legge øret til dette potente anlegget!
    Takker så mye knb :). Ser frem til du får dine nye høyttalere som skal erstatte Trio. Har trua på at dette blir meget bra med tanke på dine kompromissløse røramper.

    Vil ikke røpe her og nå hva du venter på. Det kan du kanskje gjøre selv i tråden din som har lagt brakk ALT for lenge. I det minste kan du kanskje legge ut en "teaser".

    Mvh
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    lettdrevet i et mye mindre format :) alltid kjekt å vente på nye ting
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Hej musicman, nu har jag beställt ett par 4365 :)
    Hur länge tog inspelningen för dig?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ja, da var jeg på besøk på musikkloftet til Tommy i går kveld, og her har det skjedd mye nytt siden sist!
    Og siden jeg liker å ta bilder så kommer det noen her:

    tommy1.jpg

    JBL 4365 ruver i front.

    tommy2.jpg

    Den store overraskelsen for meg var to stk effekttrinn fra ATI, et merke som for meg var totalt ukjent. De spilte noe utrolig bra, med et helt annet trøkk og dynamikk, ikke bare i bassen men også langt opp i mellomtonen enn med McIntosh'ene som stod her sist jeg var her. ATI er en meget god match sammen med høyttalerne, rett og slett!
    Her var det ikke snakk om en illusjon om å være hensatt til konsertsalen, man virkelig var der, ingen tvil! :cool:
    Noen bilder til:

    tommy3.jpg



    tommy5.jpg


    tommy4.jpg
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Snasent oppsett.
    Kjenner bare igjen høytalere og platespiller fra sist jeg var på loftet til T.

    Fine bilder - som vanlig, FinnM
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nydelig oppsett, det sier ikke rent lite siden disse gigantiske JBL høytalerne kan knapt kalles noe designmessig smykke!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig oppsett, det sier ikke rent lite siden disse gigantiske JBL høytalerne kan knapt kalles noe designmessig smykke!
    'Form follows function' :cool:

    Flotte bilder FinnM, dette er noe du kan.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Kombinasjonen JBL og ATI gir et slam fra midtbassen og oppover som man ellers kun hører i real life.. på konsert. Meeeget vanedannende! :cool:
    I tillegg har det her blitt jobbet meget bra med høyttalerplassering og akustikk. Meget dyktig gjort!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De er bedre på alt. Lyden er litt mot den varme siden uten å miste detaljer og oppløsning. Bassen er kanskje den som imponerer mest. Ati produserer for mange kjente merker, bla ML og Theta. De vet tydeligvis hva de holder på med. Høres ihvertfall slik ut :cool:

    Mine to stereoamper har tilsammen trafoer på 7.2kva. Det merkes på kontrollen og fundamentet. Stivt power må ikke undervurderes.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    De er bedre på alt. Lyden er litt mot den varme siden uten å miste detaljer og oppløsning. Bassen er kanskje den som imponerer mest. Ati produserer for mange kjente merker, bla ML og Theta. De vet tydeligvis hva de holder på med. Høres ihvertfall slik ut :cool:

    Mine to stereoamper har tilsammen trafoer på 7.2kva. Det merkes på kontrollen og fundamentet. Stivt power må ikke undervurderes.
    Spennende valg av amp'er! Er de brokoblet eller kjører du med en til bassene og en til horn&super diskant?

    mvh
    jan
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    HiFi-besøk med bilder er alltid meget artig og bilder er du bra på FinnM.
    Sikkert et velspillende anlegg dette her;) Vil tro det er dynamikk å spore her.....

    gismo
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De er bedre på alt. Lyden er litt mot den varme siden uten å miste detaljer og oppløsning. Bassen er kanskje den som imponerer mest. Ati produserer for mange kjente merker, bla ML og Theta. De vet tydeligvis hva de holder på med. Høres ihvertfall slik ut :cool:

    Mine to stereoamper har tilsammen trafoer på 7.2kva. Det merkes på kontrollen og fundamentet. Stivt power må ikke undervurderes.
    Høres mer enn bra ut. Da skulle det meste være på plass på loftet ditt ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De er bedre på alt. Lyden er litt mot den varme siden uten å miste detaljer og oppløsning. Bassen er kanskje den som imponerer mest. Ati produserer for mange kjente merker, bla ML og Theta. De vet tydeligvis hva de holder på med. Høres ihvertfall slik ut :cool:

    Mine to stereoamper har tilsammen trafoer på 7.2kva. Det merkes på kontrollen og fundamentet. Stivt power må ikke undervurderes.
    Spennende valg av amp'er! Er de brokoblet eller kjører du med en til bassene og en til horn&super diskant?

    mvh
    jan


    Kjører vertikal bi-amping. 300w til bass og 300w til toppen pr side.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De er bedre på alt. Lyden er litt mot den varme siden uten å miste detaljer og oppløsning. Bassen er kanskje den som imponerer mest. Ati produserer for mange kjente merker, bla ML og Theta. De vet tydeligvis hva de holder på med. Høres ihvertfall slik ut :cool:

    Mine to stereoamper har tilsammen trafoer på 7.2kva. Det merkes på kontrollen og fundamentet. Stivt power må ikke undervurderes.
    Høres mer enn bra ut. Da skulle det meste være på plass på loftet ditt ;)

    Det har du rett i. Er nå så fornøyd nå at det eneste som muligens kan friste er den nye signaturampen fra Ati. Men den er ikke tilgjengelig før utpå våren neste år.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tiden går fort gitt. Snart ett år siden sist.

    I den evige jakten på å skvise ut enda litt mer golyd har det blitt plassert plattformer under høytt. Har jo vært fornøyd, men morro å teste ut hva som eventuellt emdrer seg når en får 15 tommerene litt opp fra gulvet. Rommet er på 25 m2 og det virker faktisk som lyden har endret seg til det bedre. Litt lutigere bass og mindre "in your face". Har ikke akkurat vært plaget av pågående lyd, men horn som står 3,5-4m unna lyttepos kan oppleves veldig intens på mange opptak av heller middels kvalitet.

    Dette virker så lovende at plattformene får stå en stund før det blir å reversere tweaket for endelig konklusjon.

    mvh
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei musicman.

    Takk for at eg fikk bli med på å sette opp og evaluere Dddac`n.
    Var skikkelig gøy med blindtest å greier, absolutt en god dac.
    Blir spennende å se kor mye du klare å hente ut av den med litt modifikasjoner.
    Du har ett riktig godt lydene anlegg på loftet no som blir spennende å følge videre. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn