Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Hadde en hyggelig samtale med Roar igår .
    Han nevnte at han skal konsentrere seg om Beistet fremover.
    Han nevnte også "Naturlig" . Han hadde igjen ett par dager på preampen hans. Om jeg husker det riktig. Så blir det å få ferdig Beistet etter det. Han nevnte ferdigstillelse om 2-3 uker.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Takk for positiv info. Det er nok MI 22 som bygges om til "MI 17 DMB" han jobber mest med for meg i tillegg skal det inn et par trafoer i MI 23.5 etterhvert. Spennende saker og vi heier på Roar.
    Har du fått det enda? Fornøyd?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Fikk en SMS fra Roar med info om ferdig i løpet av uka. Siden MI 17 DMB blir helt nybygd så må den nok spilles inn etterhvert.
    Den store 23.5 psu skal få 2 iso trafoer også.
    Lytteinntrykk kommer og kanskje et og annet bilde?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som har sammenlignet 23.5/ stor psu med andre forforsterkere av virkelig høyt kaliber og kan kommentere dette? Kan den "måle" seg med f.eks Luxman C-900U eller Pass labs XP30 ville det vært fantastisk. HR mener jo at dette er en av verdens beste pre'er uansett pris.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som har sammenlignet 23.5/ stor psu med andre forforsterkere av virkelig høyt kaliber og kan kommentere dette? Kan den "måle" seg med f.eks Luxman C-900U eller Pass labs XP30 ville det vært fantastisk. HR mener jo at dette er en av verdens beste pre'er uansett pris.
    Tidligere i tråden har folk sagt MI er bedre enn mange dyre HI-End merker. Ja, jeg leste hele tråden før kjøp. :). Så trakk bort 50% skryt og ble gledelig overrasket. Kanskje det er sant alt som står i tråden. MI25 er jo en billigere pre pluss at den er uten psu. Beste jeg har hatt i hus.
    Hos meg er vel det dyreste, eldre Linn, Burmester Rondo, NuForce P20, Krell Kav 300iL, Hegel p4aMKII, div smådyr rørpre, tja slike ting.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Mimre, mimre...

    Dette bildet er tatt i desember 2011, da "alle" skulle oppgradere sin MI 10.1 til MI 10.1 SE. Ved å doble kapasiteten til kondensatorbanken. Her jobber RM med min forsterker. MI 10.1 (SE) er en effektforsterker på 25W klasse A.

    MI_Nissen.jpg


    Mvh Salty
     

    Hanb

    Fersking
    Ble medlem
    01.07.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Kjøpte meg MI22 og MI23 nylig og synes lyden er litt "rufsete" i øvre mellomtone/diskant. Regner med at ting setter seg med mer spilling. Men jeg har i farten bare fått tak i noen billige Roland xlr kabler for å få satt i gang lyttingen. Det jeg lurer på er hva slags kabel dere bruker mellom pre og effekt, eller anbefaler til menneskelig pris? Er det forresten noen som vet hva "Han sjøl" sverger til? Mvh Hanb
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Kjøpte meg MI22 og MI23 nylig og synes lyden er litt "rufsete" i øvre mellomtone/diskant. Regner med at ting setter seg med mer spilling. Men jeg har i farten bare fått tak i noen billige Roland xlr kabler for å få satt i gang lyttingen. Det jeg lurer på er hva slags kabel dere bruker mellom pre og effekt, eller anbefaler til menneskelig pris? Er det forresten noen som vet hva "Han sjøl" sverger til? Mvh Hanb
    "han" er ikke så opptatt av kabler.
    Jeg bruker en Zensati 2. Den er kjøpt brukt. Nye er de grisedyre og kostet vel rundt 50k en gang i tiden.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Kabler er ikke så viktig som bransjen vil ha oss til å tro. Jeg bruker selvproduserte kabler med svært gode specs vs. pris, Neutriks nyere XLR-serie og Cardas Quad Eutectic loddetinn bare for sikkerhets skyld.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Trodde alle balanserte kabler hadde 3 ledere og eventuelt skjerm.
    Ser bare 2 på denne. Bruker de skjerm som jord da?
    Syntes den var dyr nok til å ha 3 ledere.
    Ser også at det er "tinned copper". Har alltid trodd at det også ikke er "best" for signalet.
    Jeg tar sikkert feil, og mest sannsynlig så hører man ikke forskjell?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ta og google litt, det er ganske mange reviews der ute.
    Ikke alle som liker Duelund lyden. Har selv prøvd Duelund høyttalerkabler, signalkabler, strømkabler, cast cu kondensatorer og motstander. Jeg liker Duelund lyden.
    Er det dyrt, kan du kjøpe kabler og lodde selv. Hificollective har greie priser. Anbefaler de Switchcraft pluggene til XLR, da de tar det store tverrsnittet bra.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er 2 ledere av musikksignalet. I tillegg er det en jordleder og denne kan like godt være skjerm.
    Det kan være små forskjell på kabler, men det er ingen grunn til å bruke mye penger på dette. Alle disse butique kablene er rip-off alt sammen.
    Solide kabler til fornuftige priser får du når du handler på PRO-audio butikker.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte meg MI22 og MI23 nylig og synes lyden er litt "rufsete" i øvre mellomtone/diskant. Regner med at ting setter seg med mer spilling. Men jeg har i farten bare fått tak i noen billige Roland xlr kabler for å få satt i gang lyttingen. Det jeg lurer på er hva slags kabel dere bruker mellom pre og effekt, eller anbefaler til menneskelig pris? Er det forresten noen som vet hva "Han sjøl" sverger til? Mvh Hanb
    Se bort fra kablene, med mindre de er skadet eller feilprodusert. Mulighet å prøve andre for å utelukke feil?

    Lyden skal ikke være rufsete
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Det er 2 ledere av musikksignalet. I tillegg er det en jordleder og denne kan like godt være skjerm.
    Det kan være små forskjell på kabler, men det er ingen grunn til å bruke mye penger på dette. Alle disse butique kablene er rip-off alt sammen.
    Solide kabler til fornuftige priser får du når du handler på PRO-audio butikker.
    Enig med Armand. Solide kabler til fornuftige priser får du når du handler på PRO-audio butikker.
    Selv er jeg godt fornøyd med disse, Vovox Sonorus Direct XLR (1 meter), til godt under tusenlappen.

    Vovox_Sonorus_XLR.jpg


    Mvh Salty
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.864
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det er 2 ledere av musikksignalet. I tillegg er det en jordleder og denne kan like godt være skjerm.
    Det kan være små forskjell på kabler, men det er ingen grunn til å bruke mye penger på dette. Alle disse butique kablene er rip-off alt sammen.
    Solide kabler til fornuftige priser får du når du handler på PRO-audio butikker.
    Enig med Armand. Solide kabler til fornuftige priser får du når du handler på PRO-audio butikker.
    Selv er jeg godt fornøyd med disse, Vovox Sonorus Direct XLR (1 meter), til godt under tusenlappen.

    Vis vedlegget 571075

    Mvh Salty
    Hb52 lager gode kabler billigere og de er virkelig gode.
     

    Hanb

    Fersking
    Ble medlem
    01.07.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Rufsete er nok en litt upresis beskrivelse av lyden fra min side og er mer en uttrykksmåte. Det er viktig å si at pre ikke har spilt veldig mange timene, samme med "fattigmanns kabelen" til rundt 400 kroner. Jeg synes diskant/øvre mellomtone, kan bli frampå og hissig, og mellomtonen synes jeg har vært litt tilbaketrukket på noen få innspillinger. Tenker mye retter seg med mer spilling, og at en mer egnet kabel også vil bidra i riktig retning.
    Setter veldig stor pris på alle tipsene dere har kommet med mht. kabelvalg! Skal lese meg opp nå på tipsene, og kanskje jeg til og med tør å lodde kabler selv om motet blir stort nok.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er det noen som har sammenlignet 23.5/ stor psu med andre forforsterkere av virkelig høyt kaliber og kan kommentere dette? Kan den "måle" seg med f.eks Luxman C-900U eller Pass labs XP30 ville det vært fantastisk. HR mener jo at dette er en av verdens beste pre'er uansett pris.
    Jeg har ikke sammenligner MI 23.5 i lyttetest sammen med andre forforsterkere, så der får andre uttale seg. Men siden du spør "måle" seg med, kan jeg bekrefte at målinger jeg har gjort på MI23.5 viser at den er meget bra.
    Det er flere målinger i tråden, men her en er fra utviklingsfasen i 2016.
    https://www.hifisentralen.no/forume...21677-musical-innovation-580.html#post2329599
    Under 0,0001% THD+N er ikke akkurat dårlig :cool:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Rufsete er nok en litt upresis beskrivelse av lyden fra min side og er mer en uttrykksmåte. Det er viktig å si at pre ikke har spilt veldig mange timene, samme med "fattigmanns kabelen" til rundt 400 kroner. Jeg synes diskant/øvre mellomtone, kan bli frampå og hissig, og mellomtonen synes jeg har vært litt tilbaketrukket på noen få innspillinger. Tenker mye retter seg med mer spilling, og at en mer egnet kabel også vil bidra i riktig retning.
    Setter veldig stor pris på alle tipsene dere har kommet med mht. kabelvalg! Skal lese meg opp nå på tipsene, og kanskje jeg til og med tør å lodde kabler selv om motet blir stort nok.
    Er du i stuss på kabler har Focal gode kabler. Til gi bort priser hos bilstereo butikker.

    Jeg har kjøpt selv og er det godt nok til en HI-End produsent er det og godt nok til meg.

    Hvis pre er ny, kommer det seg litt på sikt.
    Husker min kom seg med litt spilling.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte meg MI22 og MI23 nylig og synes lyden er litt "rufsete" i øvre mellomtone/diskant. Regner med at ting setter seg med mer spilling. Men jeg har i farten bare fått tak i noen billige Roland xlr kabler for å få satt i gang lyttingen. Det jeg lurer på er hva slags kabel dere bruker mellom pre og effekt, eller anbefaler til menneskelig pris? Er det forresten noen som vet hva "Han sjøl" sverger til? Mvh Hanb
    ghentaudio --- A03 Canare L-4E6S XLR (M to F) Cable
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Innspilling har faktisk noe for seg, så her kan du nok forvente deg at ting løsner og setter seg på plass etter hvert. "kabelhygiene" er jo også noe å tenke over. At da kablene ikke ligger inntil hverandre. I tillegg er det jo også lurt å ha apparatene litt unna hverandre, og med litt luft rundt på alle kanter. Bortsett fra dette kommer jeg ikke på så mye annet, bortsett fra at åpenbare skader på kabler selvfølgelig må lukes vekk :) Hva slags høyttalere spiller de med forresten? Evt signalkilde?
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har erfaring med RME ADI-2 DAC på MI, både med og uten MI pre ?

    Knut :)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei, noen som vet specs på MI10.1 stereo?
    MI 10.1 stereo var vel 2x25W klasse A.
    Storebroren var MI 9, som var 2x60W klasse A.

    Begge disse hadde vel på ein eller anna måte ein kondensator i signalvegen.
    Det hadde IKKJE MI 10 (2x15W i stereo - trur eg).

    Mvh Arild
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hadde en hyggelig samtale med Roar igår .
    Han nevnte at han skal konsentrere seg om Beistet fremover.
    Han nevnte også "Naturlig" . Han hadde igjen ett par dager på preampen hans. Om jeg husker det riktig. Så blir det å få ferdig Beistet etter det. Han nevnte ferdigstillelse om 2-3 uker.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Takk for positiv info. Det er nok MI 22 som bygges om til "MI 17 DMB" han jobber mest med for meg i tillegg skal det inn et par trafoer i MI 23.5 etterhvert. Spennende saker og vi heier på Roar.
    Har du fått det enda? Fornøyd?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Fikk en SMS fra Roar med info om ferdig i løpet av uka. Siden MI 17 DMB blir helt nybygd så må den nok spilles inn etterhvert.
    Den store 23.5 psu skal få 2 iso trafoer også.
    Lytteinntrykk kommer og kanskje et og annet bilde?
    Hvordan spiller herligheten? :)
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    MI 10.1

    Hei, kan noen opplyse en uviten stakkar hvorvidt MI 10.1 er veldig kresen på valg av forforsterker? Jeg tenker da spesielt med hensyn til Input impedance, om denne er veldig lav slik at dette må tas hensyn til.

    Jeg ser også at det ligger en MI 18 på torget. Er dette en nyere utgave av 10.1 eller noe helt annet..?
    Er det noen pro/cons man bør tenke på med MI 10.1 vs. MI 18?

    Takker!

    MortenD
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    MI 10.1 er ein 2x25W klasse A effektforsterker. Ofte vart disse ‘hot-rodda’ med doble trafoar (2x500VA), og dobbelt antall ladelyttar (hugsar ikkje heilt, men muligens da 8x22000uf RIFA lytter). Effekten begrensa av størrelsen på kjøleribbene.

    MI 18 er vel 2x70W klasse AB i det chassiset som er avbilda. Absolutt eit kvalitetsprodukt, men hadde nok valgt MI 10.1 av disse alternativa.

    Ingen skal være særlig kresne på impedansen såvidt eg veit.
    Men med opptil fleire MI 11 for salg, veit eg kva eg hadde valgt!
    Den er såpass god! :)

    Mvh Arild

    Hei, kan noen opplyse en uviten stakkar hvorvidt MI 10.1 er veldig kresen på valg av forforsterker? Jeg tenker da spesielt med hensyn til Input impedance, om denne er veldig lav slik at dette må tas hensyn til.

    Jeg ser også at det ligger en MI 18 på torget. Er dette en nyere utgave av 10.1 eller noe helt annet..?
    Er det noen pro/cons man bør tenke på med MI 10.1 vs. MI 18?

    Takker!

    MortenD
     
    Sist redigert:

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Takker!

    Er det ofte MI kommer med andre chassis enn de «vanlige» der modellbetegnelsen er stemplet i frontplaten?
    Det ligger en MI 10 på Finn.no med et helt annerledes chassis..
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Takker!

    Er det ofte MI kommer med andre chassis enn de «vanlige» der modellbetegnelsen er stemplet i frontplaten?
    Det ligger en MI 10 på Finn.no med et helt annerledes chassis..[/QUOD

    Dørene er der hvor vinduene skal være, og vinduene er der hvor dørene skal være;)Badmeaningood!
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Takker!

    Er det ofte MI kommer med andre chassis enn de «vanlige» der modellbetegnelsen er stemplet i frontplaten?
    Det ligger en MI 10 på Finn.no med et helt annerledes chassis..
    Dette er helt tilfeldig og jeg regner med at ingen, selv ikke konstruktøren har tallene. Det hele kommer an på om kundene hadde en gammel forsterker som de kunne gjenbruke kabinettet på eller om de ville spare mest mulig $$$ ved å bestille ny forsterker i hva enn RM hadde liggende.

    Her har du forøvrig selv lese litt om de forskjellige MI-modellene.
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk, denne siden vil nok besvare mange spørsmål jeg har ;)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen! :)

    Ja, det er ein del MI i ‘andre’ kabinett. Til glede for brukaren, som ofte har fått ein veldig bra forsterker ut av noke som kanskje var øydelagt. Og til ein relativt god pris.
    Men ikkje alltid ei glede når det skal vidareselgast. Folk er sjølvsagt meir skeptiske når navnet på fronten ikkje stemmer med innhaldet.
    Den MI 10’en er vel i eit Chapter-kabinett?

    Mvh Arild

    PS! MI 10 og MI 10.1 er ikkje det same, om du (også) skulle tru det. DS

    Takker!

    Er det ofte MI kommer med andre chassis enn de «vanlige» der modellbetegnelsen er stemplet i frontplaten?
    Det ligger en MI 10 på Finn.no med et helt annerledes chassis..
     

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    hei, noen som vet hvordan det går med R.M? prøver å få tak i han men er noe vanskelig :)
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.864
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn