Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    På grunn av rommets beskaffenhet kan ikke mine høyttalere stå like langt fra sideveggene. Jeg har endt opp med at venstre ht står 75 cm fra vegg, og høyre ht 110 cm fra vegg. Dette har vært helt uproblematisk, bortsett fra at vokalen plasserer seg litt til venstre for midten. De fleste miksene plasserer jo vokalen i senter. Men min nye preamp MI 23.5 har jo balansekontroll, kanskje jeg kunne benytte meg av denne? Og med tre knepp (a 0,5 dB) til høyre var det gjort: Vokalen er nå dønn i senter! :)


    Mvh Salty
    Mener ikke å spre noe negativt inn i stua di, Salty Dog, men dersom vokalen ikke er i senter uten denne reguleringen av balansekontrollen. Vil jeg nesten påstå at delefilteret i høyttalerne ikke er godt nok laget. Første gang jeg oppdaget dette - dvs. oppdaget hvor mye høyttalerens konstruksjon har å si for lydbildet - var under en demo NAT hadde i Horten for mange år siden. Den gangen NAT hadde Dynaudio (før Soundgarden "rappet" det fra han), hvor han spilte på bl.a. Dynaudio Special Twenty-Five. Om du satt midt foran høyttalerne, reiste deg opp, gikk frem og tilbake - lyden satt like godt. Samme skjer foran mine studie monitorer Event Opal, nesten samme hvor du sitter eller står - låter like bra uansett.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    På grunn av rommets beskaffenhet kan ikke mine høyttalere stå like langt fra sideveggene. Jeg har endt opp med at venstre ht står 75 cm fra vegg, og høyre ht 110 cm fra vegg. Dette har vært helt uproblematisk, bortsett fra at vokalen plasserer seg litt til venstre for midten. De fleste miksene plasserer jo vokalen i senter. Men min nye preamp MI 23.5 har jo balansekontroll, kanskje jeg kunne benytte meg av denne? Og med tre knepp (a 0,5 dB) til høyre var det gjort: Vokalen er nå dønn i senter! :)


    Mvh Salty
    Mener ikke å spre noe negativt inn i stua di, Salty Dog, men dersom vokalen ikke er i senter uten denne reguleringen av balansekontrollen. Vil jeg nesten påstå at delefilteret i høyttalerne ikke er godt nok laget. Første gang jeg oppdaget dette - dvs. oppdaget hvor mye høyttalerens konstruksjon har å si for lydbildet - var under en demo NAT hadde i Horten for mange år siden. Den gangen NAT hadde Dynaudio (før Soundgarden "rappet" det fra han), hvor han spilte på bl.a. Dynaudio Special Twenty-Five. Om du satt midt foran høyttalerne, reiste deg opp, gikk frem og tilbake - lyden satt like godt. Samme skjer foran mine studie monitorer Event Opal, nesten samme hvor du sitter eller står - låter like bra uansett.
    Ikke godt nok laget? Dette forstår jeg ikke , kan du forklare hva som er feil med delefilteret?
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Hehe, dette er nok bare en liten filleting. En kuriositet, uten særlig betydning. Det er snakk om flytting av vokal 10-15 cm inn mot senter. Jeg er temmelig overbevist om at det er rommet som "lurer" forsterkeri/høyttalere. Kvalitetshøyttalere fra Focal, Usher og nå Ø har vært innom rommet, det samme med forskjellig forsterkeri fra Musical Innovation. Uansett kombinasjon så har vokalen plassert seg 10-15 cm til venstre for senter. Men som sagt, dette er ikke noe stort problem. :)

    Det som derimot har vært (og er) et stort problem med kjellerstua mi, er den lave takhøyden (2 meter), samt hard betong i tak og vegger. Dette medfører refleksjonsutfordringer. Akustiske tiltak er på trappene, med en kombinasjon av absorbsjon og diffusjon. De aller verste problemene med førsterefleksjon ble delvis avhjulpet av de nye Ø Audio Icon høyttalerne. Dette er hornhøyttalere som har et langt trangere spredningsmønster, både horisontalt og spesielt vertikalt. Dette medfører langt mindre førsterefleksjon fra taket, og dermed et mer distinkt og behagelig lydbilde.

    Mvh Salty
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    MI er jo bra som vi vet. Eller ekstremt bra.
    Fikk DAC i posten som jeg skal bruke til rom nr 2.
    Testet den nå på stue anlegget mot Heed sin DAC.
    Bel Canto DAC 2.5

    Mye skryt av DAC 2.5 på nettet. Veldig mye skryt.
    Sett og at folk sier den er mye lik Hegel HD 25 som jeg ikke har testet.

    Så hvordan ble dette her?

    Vart litt skuffet faktisk..
    Vist er den god, men at Heed er så mye bedre er litt overraskende for meg.
    Nå skrev H.Rognlien i en test at Heed var helt der oppe med HI-END dacene.
    Det har han da jammen rett i, tenker jeg.

    DAC 2.5 spiller bra, men den er ikke helt der oppe.
    Alt er mer klart og bedre dynamikk og skiller mer på bassen hos Heed.
    F.eks pianoet, når en slår en tone..så plinger det mye klarere og dynamisk på Heed.
    DAC 2.5 er litt mer diffus på en måte.

    Så dere som er i markedet etter en dyrere DAC bør høre Heed (med de nye korta).

    MI skilte godt på disse to DACene.
    Flott elektronikk som låter fortreffelig og som er ypperlig til å skille annet utsyr.

    :)
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI fans

    Jeg ville bare dele en erfaring med dere.
    Alt hifi utstyr låter alltid best når det aldri slåes av.
    Unntaket er kl A effekttrinn.

    La alltid signalkilder,preamp og sluttrinn stå på 24/7.
    Unntaket er som skrevet over kl A amper.😄
    Hva med rørutstyr? Unntak for det også?
    Og vinylsnurra. Skal den svive og gå kontinuerlig?
    Hos meg blir det egentlig bare dacen igjen. Alt annet er klasse A eller rør..8)
    Dette gjelder også rørutstyr, med mindre det er rene Trioderør som da går i kl A😄
    (845,211 mm.)
    Rørpreamp bør stå på 24/7 er min erfaring.😄
    Vil påstå at d er få/ingen som hører om forsterkeren har vært avslått over lenger tid og slås på om morgenen før en går på jobb og tar en lytt på kveldingen.

    Sonicfrontiers
    Hei Sonicfrontiersj

    Dette er min ringe erfaring etter mer enn 40 år med highend-superhighend.
    Hvis du ikke greier å høre forskjell på å gjøre dette, trenger du ikke skrive
    at (få) eller ingen greier det.🙄
    Mine nærmeste hifivenner som har riktig så bra lyd hjemme, deler min erfaring.😄
    Dette er en vennetråd for Musical Innovation, så selv om vi er uenig så gir jeg meg der.😱
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Dette gjelder også rørutstyr, med mindre det er rene Trioderør som da går i kl A??????
    (845,211 mm.)
    Rørpreamp bør stå på 24/7 er min erfaring.??????
    Vil påstå at d er få/ingen som hører om forsterkeren har vært avslått over lenger tid og slås på om morgenen før en går på jobb og tar en lytt på kveldingen.

    Sonicfrontiers
    Hei Sonicfrontiersj

    Dette er min ringe erfaring etter mer enn 40 år med highend-superhighend.
    Hvis du ikke greier å høre forskjell på å gjøre dette, trenger du ikke skrive
    at (få) eller ingen greier det.??????
    Mine nærmeste hifivenner som har riktig så bra lyd hjemme, deler min erfaring.??????
    Dette er en vennetråd for Musical Innovation, så selv om vi er uenig så gir jeg meg der.??????
    Er enig i at d er hørbar forskjell så lenge forsterkeren forandrer temperaturen fra avslått.
    Når den har oppnådd arbeidstemperatur skal d ikke være noen forskjell i lyden.

    Sonicfrontiers
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Da har jeg lyttet en del mer på musikk gjennom monoblokkene MI17Balansert.
    Klang messig kan man vel si at den ikke er så langt ifra MI18B (stereo). Men allikevel er det store forskjeller. Jeg skal gi faen i å påstå "mye mer detaljer" og "oktav"dypere bass. For det er ikke mulig,er det vel??
    Men av mangel av bedre beskrivelse og mangel på riktige ord. Så er det nettopp det jeg føler/hører og opplever her hos meg. Vel jeg skal prøve å beskrive dette nærmere for å slippe å bli tatt for noe som skal være umulig.
    Det vi selvfølgelig hører er kanskje ikke en "oktav"dypere bass. Men en nivå forskjell. Men da er det sikkert også noen som vil påstå at en av forsterkerne måler ulinjert. Kanskje er det bedre kontroll på fase. Jeg har dessverre ikke fått tid til å måle noen av delene. Men MI18BALANCED måler i mitt rom veldig jevnt ned til 22hz på mine Focal Alto som er oppgitt til -6db 25hz. Har ikke målt fase og slikt. Men MI18BALANCED hadde mye bedre måling enn feks Bladelius Ymer Mk 2 I mitt oppsett. Sier ikke at Ymer er feil. Men den hadde lite bass under 50hz i mitt system. Og derfor var jeg avhengig av subber..Som jeg delte på rundt 60hz.
    Har fått forklart fra Roar at det har med matching å gjøre. Lar det være med den forkortede forklaringen.
    Jeg var derfor spent på disse monoblokkene. På musikk med veldig dyp bass og lange toner(ikke akustiske instrumenter)Så kommer disse tonene enda bedre frem. Det har vært en lang gang å vende seg til. Da jeg ikke har vært så oppmerksom på de lydene før. De får altså mer fokus nå . Ps : vi snakker uten bruk av subber nå fremover. Ja, jeg finner de nemlig ikke nødvendig med Mi17b monoblokker.
    MI18B er kjent for å ha fet bass med krefter bak. Mi17b monoblokker kan på noe bass oppleves som noe strammere og mer hardtslående, mer dynamikk/headroom. Og med mer av de dypeste oktaver. Så totalt sett på mye/alt så kan den oppleves som "mer"av alt det gode. Denne er også mer nyansert i bassen. Jeg kan ikke si at det på noen punkter opplevdes som feil. Bare mer riktig. Det ville ikke forundre meg om enkelte vil flytte høyttalere enda mer fra frontveggen fordi de vil få problemer med rommet som ikke er akustisk behandlet. For dem med kontroll eller som liker bass. Så blir nok høyttalere stående.
    Øvre bass kommer også bedre frem. Kanskje kun pga bedre kontroll nedover. Men også her mener jeg bestemt at det er bedre. Øvre bass er også hjulpet av at mellomtone har rett og slett bedre smekk. Skarptrommer og slikt får en helt annen energi.
    Mellomtonen er kanskje der jeg merker størst forskjell. Det er en helt annen opplevelse her. Den blir vanskelig å forklare. Men den er rett og slett mye mer tyst rundt detaljer/stemmer/instrumenter. Noe som oppleves som mørkere(bakgrunn). Så lenge mastringa på feks CD ikke er helt på bærtur. Så vil jeg påstå at alle stemmer /instrumenter låter bedre her. Og mer nyansert. Samtidig som det oppleves mørkere. Så her må man være forsiktig. For det er lett å spille høyt. Og man blir bare ikke sliten i hodet av å spille høyt, og det er heller ikke noe som antyder at det er begrenset hvor lenge man orker å høre musikken. Lyttetretthet eksisterer ikke.
    Nyeste plata til Ane Brun feks har en spesiell sound. Spor to feks høres ut som stemmen er "fikset"litt på med MI18B. Med 17B så låt hele plata så bra at den ble spilt uten stopp flere runder. Dette er en plate som i mine ører (mine ører er skada)kan bli litt slitsom med 18B. Ikke utpreget, men noe. 17B spilte denne med overbevisning. Og tipper lydtrykket varierte mellom 90-96db i toppene. Jeg har ikke så mange gloser for å forklare mellomtonen. Men jeg liker den meget godt. På gode innspillinger så har 18b en helt egen evne til å fokusere sette mer lys på klangen/etterklang i lydbildet. Denne klangen savner jeg av og til på MI17B. Mi17b har noe lavere fokus på dette. Så den virker mer "tørr"og er muligens mer riktig her. Og ihvertfall en fordel på 95% av min musikk.
    Da er vi kommet til diskant. Denne er viktig . På plater som har lite der oppe så oppfattes 17b som svært tørr og nøytral. Hiver man på akustisk jazz med mye perkusjon så er det derimot stooor forskjell på disse to forsterkerne. Det er tydelig at MI17B har mer fokus her. Evt MI18B har mindre fokus. Begge oppleves som gode. Men 17B belyser de forskjellige detaljer bedre og med mye mer luft. Selv på plater som har overdrevet mye perkusjon så blir det ikke for mye. Men man kommer muligens litt nærmere. Den samme følelsen får jeg langt ned i øvre mellomtone. Det skal veldig herpa innspillinger til for at det skal føles feil. Og jeg får bare gjenta. Jeg blir ikke sliten av denne 17b som er mer "opplyst"lydbilde. Men føler mer for å bare hive på ny musikk hver gang en CD tar slutt. Hvis Beistet låter bedre enn denne og i tillegg har dobbelt så mye krefter så blir jeg meget fornøyd.
    I tillegg til å elske all akustisk musikk. Så hører jeg mye på electronica, R& B,soul,hipphopp, rap, dubstep osv. Det krever mye av spesielt forsterkeren og selvfølgelig høyttalere. Jeg liker å skru opp lyden innimellom, gjerne spille ganske høyt. Både Mi17b monoblokker og MI18B stereo. Klarer å dekke mitt behov for å spille høyt. Men ingen av de klarer "insane"lydtrykk. De er ikke helt der. Med andre høyttalere som feks Klipsch så hadde de sikkert klart det. Nå må vi også forstå at det ikke er bra å lytte til slikt lydtrykk vi her snakker om. Og vi snakker om stereo pre-amp uten deling i bassen. Så her har vi fullfrekvent trykk hele veien ned. Og allikevel klarer de alltid å spille opp mot 96db med en utrolig kontroll i bassen . Og med ordentlig trykk uten noen form for filter. Det, det er veldig bra.
    Og nevnte jeg at jeg spiller uten subber også på dubstep,techno,rap osv?
    Mi17b monoblokker trenger altså ikke drahjelp. Selv ikke i min vanskelige vinkelstue med åpne løsninger. Det er rett og slett gøy og vanedannende.
    Jeg liker at forsterkeren har så solid bass. Det gir takt og fylde til musikken. Uten denne roten så kollapser musikken. Jeg liker også at en del av platene mine får nytt liv i fundamentet.
    Selvom mellomtonen kan oppleves med mye mørkere bakgrunn så er den absolutt ikke mørk. Men dønn nøytral og med masse klang nyanser som gir nytt liv i innspillingene. Og helt uten å bli sliten.
    Siden denne har mer fokus på øvre mellomtone og oppover så var jeg veldig spent på hvordan Jan Garbarek låter når han voldtar den lille trompeten sin. Men også her følte jeg det var mindre slitsomt enn før. Og med minst like mye eller mer innlevelse.
    En del high end forsterkere har en mellomtone som gjør stemmer"larger than life". Denne effekten er ikke på MI17B/18B. Noe som derfor oppleves mer nøytralt.
    Beklager rotete skriving. Men det er skrevet for fri hånd uten å kladde å gjennomgåing.(som alltid [emoji23])
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Vi har jo noen deilige planer for hva vi skal få til, men akkurat når er usikkert enda.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og så en liten anmodning til de som har mulighet og MI-utstyr - kjør full blås med dette albumet i helgen:

    1827-Led-Zeppelin-Presence.jpg


    Det er lykke på en fredag det, karer!

    Mvh.
    Maxtor
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg lyttet en del mer på musikk gjennom monoblokkene MI17Balansert.
    Klang messig kan man vel si at den ikke er så langt ifra MI18B (stereo). Men allikevel er det store forskjeller. Jeg skal gi faen i å påstå "mye mer detaljer" og "oktav"dypere bass. For det er ikke mulig,er det vel??
    Men av mangel av bedre beskrivelse og mangel på riktige ord. Så er det nettopp det jeg føler/hører og opplever her hos meg. Vel jeg skal prøve å beskrive dette nærmere for å slippe å bli tatt for noe som skal være umulig.
    Det vi selvfølgelig hører er kanskje ikke en "oktav"dypere bass. Men en nivå forskjell. Men da er det sikkert også noen som vil påstå at en av forsterkerne måler ulinjert. Kanskje er det bedre kontroll på fase. Jeg har dessverre ikke fått tid til å måle noen av delene. Men MI18BALANCED måler i mitt rom veldig jevnt ned til 22hz på mine Focal Alto som er oppgitt til -6db 25hz. Har ikke målt fase og slikt. Men MI18BALANCED hadde mye bedre måling enn feks Bladelius Ymer Mk 2 I mitt oppsett. Sier ikke at Ymer er feil. Men den hadde lite bass under 50hz i mitt system. Og derfor var jeg avhengig av subber..Som jeg delte på rundt 60hz.
    Har fått forklart fra Roar at det har med matching å gjøre. Lar det være med den forkortede forklaringen.
    Jeg var derfor spent på disse monoblokkene. På musikk med veldig dyp bass og lange toner(ikke akustiske instrumenter)Så kommer disse tonene enda bedre frem. Det har vært en lang gang å vende seg til. Da jeg ikke har vært så oppmerksom på de lydene før. De får altså mer fokus nå . Ps : vi snakker uten bruk av subber nå fremover. Ja, jeg finner de nemlig ikke nødvendig med Mi17b monoblokker.
    MI18B er kjent for å ha fet bass med krefter bak. Mi17b monoblokker kan på noe bass oppleves som noe strammere og mer hardtslående, mer dynamikk/headroom. Og med mer av de dypeste oktaver. Så totalt sett på mye/alt så kan den oppleves som "mer"av alt det gode. Denne er også mer nyansert i bassen. Jeg kan ikke si at det på noen punkter opplevdes som feil. Bare mer riktig. Det ville ikke forundre meg om enkelte vil flytte høyttalere enda mer fra frontveggen fordi de vil få problemer med rommet som ikke er akustisk behandlet. For dem med kontroll eller som liker bass. Så blir nok høyttalere stående.
    Øvre bass kommer også bedre frem. Kanskje kun pga bedre kontroll nedover. Men også her mener jeg bestemt at det er bedre. Øvre bass er også hjulpet av at mellomtone har rett og slett bedre smekk. Skarptrommer og slikt får en helt annen energi.
    Mellomtonen er kanskje der jeg merker størst forskjell. Det er en helt annen opplevelse her. Den blir vanskelig å forklare. Men den er rett og slett mye mer tyst rundt detaljer/stemmer/instrumenter. Noe som oppleves som mørkere(bakgrunn). Så lenge mastringa på feks CD ikke er helt på bærtur. Så vil jeg påstå at alle stemmer /instrumenter låter bedre her. Og mer nyansert. Samtidig som det oppleves mørkere. Så her må man være forsiktig. For det er lett å spille høyt. Og man blir bare ikke sliten i hodet av å spille høyt, og det er heller ikke noe som antyder at det er begrenset hvor lenge man orker å høre musikken. Lyttetretthet eksisterer ikke.
    Nyeste plata til Ane Brun feks har en spesiell sound. Spor to feks høres ut som stemmen er "fikset"litt på med MI18B. Med 17B så låt hele plata så bra at den ble spilt uten stopp flere runder. Dette er en plate som i mine ører (mine ører er skada)kan bli litt slitsom med 18B. Ikke utpreget, men noe. 17B spilte denne med overbevisning. Og tipper lydtrykket varierte mellom 90-96db i toppene. Jeg har ikke så mange gloser for å forklare mellomtonen. Men jeg liker den meget godt. På gode innspillinger så har 18b en helt egen evne til å fokusere sette mer lys på klangen/etterklang i lydbildet. Denne klangen savner jeg av og til på MI17B. Mi17b har noe lavere fokus på dette. Så den virker mer "tørr"og er muligens mer riktig her. Og ihvertfall en fordel på 95% av min musikk.
    Da er vi kommet til diskant. Denne er viktig . På plater som har lite der oppe så oppfattes 17b som svært tørr og nøytral. Hiver man på akustisk jazz med mye perkusjon så er det derimot stooor forskjell på disse to forsterkerne. Det er tydelig at MI17B har mer fokus her. Evt MI18B har mindre fokus. Begge oppleves som gode. Men 17B belyser de forskjellige detaljer bedre og med mye mer luft. Selv på plater som har overdrevet mye perkusjon så blir det ikke for mye. Men man kommer muligens litt nærmere. Den samme følelsen får jeg langt ned i øvre mellomtone. Det skal veldig herpa innspillinger til for at det skal føles feil. Og jeg får bare gjenta. Jeg blir ikke sliten av denne 17b som er mer "opplyst"lydbilde. Men føler mer for å bare hive på ny musikk hver gang en CD tar slutt. Hvis Beistet låter bedre enn denne og i tillegg har dobbelt så mye krefter så blir jeg meget fornøyd.
    I tillegg til å elske all akustisk musikk. Så hører jeg mye på electronica, R& B,soul,hipphopp, rap, dubstep osv. Det krever mye av spesielt forsterkeren og selvfølgelig høyttalere. Jeg liker å skru opp lyden innimellom, gjerne spille ganske høyt. Både Mi17b monoblokker og MI18B stereo. Klarer å dekke mitt behov for å spille høyt. Men ingen av de klarer "insane"lydtrykk. De er ikke helt der. Med andre høyttalere som feks Klipsch så hadde de sikkert klart det. Nå må vi også forstå at det ikke er bra å lytte til slikt lydtrykk vi her snakker om. Og vi snakker om stereo pre-amp uten deling i bassen. Så her har vi fullfrekvent trykk hele veien ned. Og allikevel klarer de alltid å spille opp mot 96db med en utrolig kontroll i bassen . Og med ordentlig trykk uten noen form for filter. Det, det er veldig bra.
    Og nevnte jeg at jeg spiller uten subber også på dubstep,techno,rap osv?
    Mi17b monoblokker trenger altså ikke drahjelp. Selv ikke i min vanskelige vinkelstue med åpne løsninger. Det er rett og slett gøy og vanedannende.
    Jeg liker at forsterkeren har så solid bass. Det gir takt og fylde til musikken. Uten denne roten så kollapser musikken. Jeg liker også at en del av platene mine får nytt liv i fundamentet.
    Selvom mellomtonen kan oppleves med mye mørkere bakgrunn så er den absolutt ikke mørk. Men dønn nøytral og med masse klang nyanser som gir nytt liv i innspillingene. Og helt uten å bli sliten.
    Siden denne har mer fokus på øvre mellomtone og oppover så var jeg veldig spent på hvordan Jan Garbarek låter når han voldtar den lille trompeten sin. Men også her følte jeg det var mindre slitsomt enn før. Og med minst like mye eller mer innlevelse.
    En del high end forsterkere har en mellomtone som gjør stemmer"larger than life". Denne effekten er ikke på MI17B/18B. Noe som derfor oppleves mer nøytralt.
    Beklager rotete skriving. Men det er skrevet for fri hånd uten å kladde å gjennomgåing.(som alltid [emoji23])
    Kan du legge ut bilder av blokkene, og hva er forskjellen på 17 og 17b?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ikke godt nok laget? Dette forstår jeg ikke , kan du forklare hva som er feil med delefilteret?
    Nei, kan ikke det. Bare vise til det jeg sier, at noen ytterst få høyttalere kan man sitte i midten/går frem og tilbake foran de med like fint fokus (hvor jeg tenker; disse har riktig konstruert delefilter). Mens andre krever at man sitter på streken midt i mellom. Hva Salty Dog sine angår, så forklarer han det i innlegg #15123 med at tydeligvis er rommet som skaper det, hos han.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ikke godt nok laget? Dette forstår jeg ikke , kan du forklare hva som er feil med delefilteret?
    Nei, kan ikke det. Bare vise til det jeg sier, at noen ytterst få høyttalere kan man sitte i midten/går frem og tilbake foran de med like fint fokus (hvor jeg tenker; disse har riktig konstruert delefilter). Mens andre krever at man sitter på streken midt i mellom. Hva Salty Dog sine angår, så forklarer han det i innlegg #15123 med at tydeligvis er rommet som skaper det, hos han.
    De er nok litt mer en bare delefiltrene som bestemmer dette, på en høyttaler.
    Måten høyttaler er laget på.. rommet vårt og evnt om vi har tv skjerm mellom høyttalere osv.. Legg et tykt teppe over tv å test da.. :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Da har jeg lyttet en del mer på musikk gjennom monoblokkene MI17Balansert.
    Klang messig kan man vel si at den ikke er så langt ifra MI18B (stereo). Men allikevel er det store forskjeller. Jeg skal gi faen i å påstå "mye mer detaljer" og "oktav"dypere bass. For det er ikke mulig,er det vel??
    Men av mangel av bedre beskrivelse og mangel på riktige ord. Så er det nettopp det jeg føler/hører og opplever her hos meg. Vel jeg skal prøve å beskrive dette nærmere for å slippe å bli tatt for noe som skal være umulig.
    Det vi selvfølgelig hører er kanskje ikke en "oktav"dypere bass. Men en nivå forskjell. Men da er det sikkert også noen som vil påstå at en av forsterkerne måler ulinjert. Kanskje er det bedre kontroll på fase. Jeg har dessverre ikke fått tid til å måle noen av delene. Men MI18BALANCED måler i mitt rom veldig jevnt ned til 22hz på mine Focal Alto som er oppgitt til -6db 25hz. Har ikke målt fase og slikt. Men MI18BALANCED hadde mye bedre måling enn feks Bladelius Ymer Mk 2 I mitt oppsett. Sier ikke at Ymer er feil. Men den hadde lite bass under 50hz i mitt system. Og derfor var jeg avhengig av subber..Som jeg delte på rundt 60hz.
    Har fått forklart fra Roar at det har med matching å gjøre. Lar det være med den forkortede forklaringen.
    Jeg var derfor spent på disse monoblokkene. På musikk med veldig dyp bass og lange toner(ikke akustiske instrumenter)Så kommer disse tonene enda bedre frem. Det har vært en lang gang å vende seg til. Da jeg ikke har vært så oppmerksom på de lydene før. De får altså mer fokus nå . Ps : vi snakker uten bruk av subber nå fremover. Ja, jeg finner de nemlig ikke nødvendig med Mi17b monoblokker.
    MI18B er kjent for å ha fet bass med krefter bak. Mi17b monoblokker kan på noe bass oppleves som noe strammere og mer hardtslående, mer dynamikk/headroom. Og med mer av de dypeste oktaver. Så totalt sett på mye/alt så kan den oppleves som "mer"av alt det gode. Denne er også mer nyansert i bassen. Jeg kan ikke si at det på noen punkter opplevdes som feil. Bare mer riktig. Det ville ikke forundre meg om enkelte vil flytte høyttalere enda mer fra frontveggen fordi de vil få problemer med rommet som ikke er akustisk behandlet. For dem med kontroll eller som liker bass. Så blir nok høyttalere stående.
    Øvre bass kommer også bedre frem. Kanskje kun pga bedre kontroll nedover. Men også her mener jeg bestemt at det er bedre. Øvre bass er også hjulpet av at mellomtone har rett og slett bedre smekk. Skarptrommer og slikt får en helt annen energi.
    Mellomtonen er kanskje der jeg merker størst forskjell. Det er en helt annen opplevelse her. Den blir vanskelig å forklare. Men den er rett og slett mye mer tyst rundt detaljer/stemmer/instrumenter. Noe som oppleves som mørkere(bakgrunn). Så lenge mastringa på feks CD ikke er helt på bærtur. Så vil jeg påstå at alle stemmer /instrumenter låter bedre her. Og mer nyansert. Samtidig som det oppleves mørkere. Så her må man være forsiktig. For det er lett å spille høyt. Og man blir bare ikke sliten i hodet av å spille høyt, og det er heller ikke noe som antyder at det er begrenset hvor lenge man orker å høre musikken. Lyttetretthet eksisterer ikke.
    Nyeste plata til Ane Brun feks har en spesiell sound. Spor to feks høres ut som stemmen er "fikset"litt på med MI18B. Med 17B så låt hele plata så bra at den ble spilt uten stopp flere runder. Dette er en plate som i mine ører (mine ører er skada)kan bli litt slitsom med 18B. Ikke utpreget, men noe. 17B spilte denne med overbevisning. Og tipper lydtrykket varierte mellom 90-96db i toppene. Jeg har ikke så mange gloser for å forklare mellomtonen. Men jeg liker den meget godt. På gode innspillinger så har 18b en helt egen evne til å fokusere sette mer lys på klangen/etterklang i lydbildet. Denne klangen savner jeg av og til på MI17B. Mi17b har noe lavere fokus på dette. Så den virker mer "tørr"og er muligens mer riktig her. Og ihvertfall en fordel på 95% av min musikk.
    Da er vi kommet til diskant. Denne er viktig . På plater som har lite der oppe så oppfattes 17b som svært tørr og nøytral. Hiver man på akustisk jazz med mye perkusjon så er det derimot stooor forskjell på disse to forsterkerne. Det er tydelig at MI17B har mer fokus her. Evt MI18B har mindre fokus. Begge oppleves som gode. Men 17B belyser de forskjellige detaljer bedre og med mye mer luft. Selv på plater som har overdrevet mye perkusjon så blir det ikke for mye. Men man kommer muligens litt nærmere. Den samme følelsen får jeg langt ned i øvre mellomtone. Det skal veldig herpa innspillinger til for at det skal føles feil. Og jeg får bare gjenta. Jeg blir ikke sliten av denne 17b som er mer "opplyst"lydbilde. Men føler mer for å bare hive på ny musikk hver gang en CD tar slutt. Hvis Beistet låter bedre enn denne og i tillegg har dobbelt så mye krefter så blir jeg meget fornøyd.
    I tillegg til å elske all akustisk musikk. Så hører jeg mye på electronica, R& B,soul,hipphopp, rap, dubstep osv. Det krever mye av spesielt forsterkeren og selvfølgelig høyttalere. Jeg liker å skru opp lyden innimellom, gjerne spille ganske høyt. Både Mi17b monoblokker og MI18B stereo. Klarer å dekke mitt behov for å spille høyt. Men ingen av de klarer "insane"lydtrykk. De er ikke helt der. Med andre høyttalere som feks Klipsch så hadde de sikkert klart det. Nå må vi også forstå at det ikke er bra å lytte til slikt lydtrykk vi her snakker om. Og vi snakker om stereo pre-amp uten deling i bassen. Så her har vi fullfrekvent trykk hele veien ned. Og allikevel klarer de alltid å spille opp mot 96db med en utrolig kontroll i bassen . Og med ordentlig trykk uten noen form for filter. Det, det er veldig bra.
    Og nevnte jeg at jeg spiller uten subber også på dubstep,techno,rap osv?
    Mi17b monoblokker trenger altså ikke drahjelp. Selv ikke i min vanskelige vinkelstue med åpne løsninger. Det er rett og slett gøy og vanedannende.
    Jeg liker at forsterkeren har så solid bass. Det gir takt og fylde til musikken. Uten denne roten så kollapser musikken. Jeg liker også at en del av platene mine får nytt liv i fundamentet.
    Selvom mellomtonen kan oppleves med mye mørkere bakgrunn så er den absolutt ikke mørk. Men dønn nøytral og med masse klang nyanser som gir nytt liv i innspillingene. Og helt uten å bli sliten.
    Siden denne har mer fokus på øvre mellomtone og oppover så var jeg veldig spent på hvordan Jan Garbarek låter når han voldtar den lille trompeten sin. Men også her følte jeg det var mindre slitsomt enn før. Og med minst like mye eller mer innlevelse.
    En del high end forsterkere har en mellomtone som gjør stemmer"larger than life". Denne effekten er ikke på MI17B/18B. Noe som derfor oppleves mer nøytralt.
    Beklager rotete skriving. Men det er skrevet for fri hånd uten å kladde å gjennomgåing.(som alltid [emoji23])
    Kan du legge ut bilder av blokkene, og hva er forskjellen på 17 og 17b?
    Nå har ikke jeg prøvd 17. Mulig jeg har glemt B i testen ett sted.
    Men teknisk så er 17 en singel-ended forsterker.
    17b har en brokoblet 17 i hvert kabinett. Altså balansert . Så om du vil så kan man si at 17b er 2 stk 17. Den har da dobbelt opp av alt og kjører da 50watt i klasse A istedenfor 25 som 17 har.
    Ved balansert drift får man også mindre støy/forvrengning. Så mange fordeler.
    Har ikke du 17B?
    Da vet du jo hvor gode de er[emoji6]
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Apropos MI 17 og MI 17 Balanced Mono: Jeg hadde MI 17 (25W klasse A, single-ended) hjemme på prøve for et par år siden. Det gikk rykter om at RM hadde uttalt at dette var den beste effektforsterkeren han hadde laget, så langt. Den spilte helt utmerket, men av diverse årsaker valgte jeg å beholde min MI 9.1 (60W klasse A, single-ended). Men jeg sa til Roar at når MI 17 kommer som monoblokker, så er jeg klar. Her er MI 17:

    MI_17_01.JPG


    Og da MI 17 Balanced Mono (50W klasse A, balanserte monoblokker) var klar, var jeg også klar. Og jeg har ikke angret. For å si det mildt. Her er MI 17B:

    MI_17_Balanced_Mono_001.JPG


    Mvh Salty
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Kan ikke finde nogen priser på Musical Innovation.
    Hvad er priserne på stereo v mono, klasse A v a/b.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Kan ikke finde nogen priser på Musical Innovation.
    Hvad er priserne på stereo v mono, klasse A v a/b.
    Prisene er faste. Men det er ofte gode priser å få. Man må nesten bare ringe RM og høre hva han kan gi deg av pris.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei alle MI fans

    Jeg ville bare dele en erfaring med dere.
    Alt hifi utstyr låter alltid best når det aldri slåes av.
    Unntaket er kl A effekttrinn.

    La alltid signalkilder,preamp og sluttrinn stå på 24/7.
    Unntaket er som skrevet over kl A amper.😄
    Hva er unntaket på at klasse A kan slås av?

    Sonicfrontiers
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei alle MI fans

    Jeg ville bare dele en erfaring med dere.
    Alt hifi utstyr låter alltid best når det aldri slåes av.
    Unntaket er kl A effekttrinn.

    La alltid signalkilder,preamp og sluttrinn stå på 24/7.
    Unntaket er som skrevet over kl A amper.😄
    Hva med rørutstyr? Unntak for det også?
    Og vinylsnurra. Skal den svive og gå kontinuerlig?
    Hos meg blir det egentlig bare dacen igjen. Alt annet er klasse A eller rør..8)
    Dette gjelder også rørutstyr, med mindre det er rene Trioderør som da går i kl A😄
    (845,211 mm.)
    Rørpreamp bør stå på 24/7 er min erfaring.🤪
    Så hvis det er pentode klasse A så skal de stå på 24/7. Hva gjør forskjellen på triode og pentode?

    Sonicfrontiers
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Veldig fornøyd med min Roar Malmin telysholder! [emoji106]

    Hvor har du fått denne ifra?
    Roar lager vel ikke slike[emoji16]
    Hehe, neida. Dette er en del av pynten til kjærringa. Har lært såpass at jeg vet dette er en Robert Maisón kreasjon. Denne har dog blitt flyttet til racket og er min, omdøpt og heter nå selvsagt Roar Malmin telysholder! 😃👍🍻
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Han kan nås på telefon 99496000
    Og e-mail roar.malmin1@gmail.com
    Send gjerne en sms eller Gmail først om hva det gjelder. Da han ikke alltid er tilgjengelig.
    Burde du ikke komme med en liten advarsel i tilegg når du legger ut info til evt ny eier av Ml ?
    Det holder nå eller? Du har for ikke så lenge siden sagt klart og tydelig hva DU mener om MI.
    Du har heller ingen MI-produkter i hus nå som jeg har forstått? Dette er en vennetråd, så kan du som åpenbart ikke er en venn slutte å spre hat og faenskap i denne tråden nå?

    Om du har et markeringsbehov, så ja; vi vet at du har hatt problemer og ikke vil ha MI igjen. Er det oppmerksomhet nok?

    Høvdingen neste om du fortsetter med hatet ditt i en vennetråd.
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg vært på lørdagstur til Hokksund. Jeg tok med meg en stereoutgave av MI 10 nedover og kom hjem med to MI 10 monoblokker. Jeg kjøpte en MI 10 av RM for snart et år siden og fant etter en stund ut at jeg ønsket meg en til. Da det dukket opp et kabinett som var likt det jeg hadde fra før, var det bare å slå til. Det var altså den andre jeg hentet i dag, samt at Roar måtte modifisere og koble om den jeg allerede hadde. Resultatet ble som forventet. Teknisk og estetisk helt på topp. Har kun fått et par timer med lytting foreløpig, men de står til forventningene og vel så det. Veldig lovende så langt.
    IMG_0237.jpg
    IMG_0238.jpg
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Da har jeg vært på lørdagstur til Hokksund. Jeg tok med meg en stereoutgave av MI 10 nedover og kom hjem med to MI 10 monoblokker. Jeg kjøpte en MI 10 av RM for snart et år siden og fant etter en stund ut at jeg ønsket meg en til. Da det dukket opp et kabinett som var likt det jeg hadde fra før, var det bare å slå til. Det var altså den andre jeg hentet i dag, samt at Roar måtte modifisere og koble om den jeg allerede hadde. Resultatet ble som forventet. Teknisk og estetisk helt på topp. Har kun fått et par timer med lytting foreløpig, men de står til forventningene og vel så det. Veldig lovende så langt. Vis vedlegget 545971 Vis vedlegget 545972
    Gratulerer så mye og takk for bilder! Det er aldri feil.

    Tror nok du har en lang stund foran deg med gode stunder!

    Mvh. Ole
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Han kan nås på telefon 99496000
    Og e-mail roar.malmin1@gmail.com
    Send gjerne en sms eller Gmail først om hva det gjelder. Da han ikke alltid er tilgjengelig.
    Burde du ikke komme med en liten advarsel i tilegg når du legger ut info til evt ny eier av Ml ?
    Det holder nå eller? Du har for ikke så lenge siden sagt klart og tydelig hva DU mener om MI.
    Du har heller ingen MI-produkter i hus nå som jeg har forstått? Dette er en vennetråd, så kan du som åpenbart ikke er en venn slutte å spre hat og faenskap i denne tråden nå?

    Om du har et markeringsbehov, så ja; vi vet at du har hatt problemer og ikke vil ha MI igjen. Er det oppmerksomhet nok?

    Høvdingen neste om du fortsetter med hatet ditt i en vennetråd.
    Ingenting med det og gjøre! Men er det evt nye kunder så burde vel noen gjøre de klare over at det fort kan gå et par år før produktet er ferdig synes du ikke ?
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Han kan nås på telefon 99496000
    Og e-mail roar.malmin1@gmail.com
    Send gjerne en sms eller Gmail først om hva det gjelder. Da han ikke alltid er tilgjengelig.
    Burde du ikke komme med en liten advarsel i tilegg når du legger ut info til evt ny eier av Ml ?
    Det holder nå eller? Du har for ikke så lenge siden sagt klart og tydelig hva DU mener om MI.
    Du har heller ingen MI-produkter i hus nå som jeg har forstått? Dette er en vennetråd, så kan du som åpenbart ikke er en venn slutte å spre hat og faenskap i denne tråden nå?

    Om du har et markeringsbehov, så ja; vi vet at du har hatt problemer og ikke vil ha MI igjen. Er det oppmerksomhet nok?

    Høvdingen neste om du fortsetter med hatet ditt i en vennetråd.
    Ingenting med det og gjøre! Men er det evt nye kunder så burde vel noen gjøre de klare over at det fort kan gå et par år før produktet er ferdig synes du ikke ?
    Når dette er et tomanns-samarbeid og spesialbestillinger kan det ta tid, ja. Jeg regner med fleste sjekker dette på forhånd? Det tar tid å utvikle nye printkort og kretser. Selvfølgelig er dette kjedelig, noe Carisma sikkert kan bekrefte, men den som venter på noe godt osv. Jeg regner også med at de fleste vet hva de går til når de bestiller hos Roar. Dette er jo opp til produsent og kunde å finne ut av.

    Jada, jeg har sagt det før, og det vet du; det er kjedelig at det ble slik for deg, og det er trist, helt oppriktig ment.

    Jeg har iallefall gode erfaringer med Roar.

    Mvh. Ole
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI fans

    Jeg ville bare dele en erfaring med dere.
    Alt hifi utstyr låter alltid best når det aldri slåes av.
    Unntaket er kl A effekttrinn.

    La alltid signalkilder,preamp og sluttrinn stå på 24/7.
    Unntaket er som skrevet over kl A amper.😄
    Hva er unntaket på at klasse A kan slås av?

    Sonicfrontiers
    Pga. varme og strømforbruk.😀
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI fans

    Jeg ville bare dele en erfaring med dere.
    Alt hifi utstyr låter alltid best når det aldri slåes av.
    Unntaket er kl A effekttrinn.

    La alltid signalkilder,preamp og sluttrinn stå på 24/7.
    Unntaket er som skrevet over kl A amper.😄
    Hva med rørutstyr? Unntak for det også?
    Og vinylsnurra. Skal den svive og gå kontinuerlig?
    Hos meg blir det egentlig bare dacen igjen. Alt annet er klasse A eller rør..8)
    Dette gjelder også rørutstyr, med mindre det er rene Trioderør som da går i kl A😄
    (845,211 mm.)
    Rørpreamp bør stå på 24/7 er min erfaring.🤪
    Så hvis det er pentode klasse A så skal de stå på 24/7. Hva gjør forskjellen på triode og pentode?

    Sonicfrontiers
    De «ekte» Triodene blir mye varmere enn Pentoder i kl A drift.
    Det samme gjelder strømforbruket.😎
    Jeg tror at strømforbruket og varmeutviklingen gjør at opptimal
    lytting gjør at disse kl A ampene låter optimalt etter kanskje 1 time.😜
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Han kan nås på telefon 99496000
    Og e-mail roar.malmin1@gmail.com
    Send gjerne en sms eller Gmail først om hva det gjelder. Da han ikke alltid er tilgjengelig.
    Burde du ikke komme med en liten advarsel i tilegg når du legger ut info til evt ny eier av Ml ?
    Du må gjerne lese hva jeg skrev en gang til.
    Jeg tror de fleste har fått det med seg. Er også stor forskjell på å bestille en MI17 som han lager i søvne og noe som Beistet. Som danner grunnlaget til en ny kraftigere serie med forsterkere. Roar har slitt med flere armfulle utfordringer i det siste. Vi regner med at det blir fremgang på Beistet snart. Og om ting klaffer så kommer snart også Armand til med sine digitale kunnskaper og får justert inn display-funksjoner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn