Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og når vi først er i gang med bilder - glemte helt å legge ved et par bilder til av MI Analog:

    PSU 3.jpg


    Flott par 6.jpg


    Flott par 5.jpg


    Og så var det disse kablene da......

    Lykkelig fredag, karer :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Kan være George T dukker opp på julebord også, om datoen passer. Han har jobbet med bla.a cat stevens, kari bremnes, travis og a-ha. Skal ikke se bortifra at han har litt ny innsikt i det vi driver å pusler med daglig. Men ikke forvent kabeltips.. :)
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og ved hjelp av en loddestasjon, en bakplate fra Christiania Lydfabrik, Furutech RCA-kontakter, 2 overskuddslengder av Electrocompaniet forsølvet kobberkabel, sølvlodd og noen remedier fra Eltek ble det en jaggumeg en flott kabel mellom HRT'en og MI Analog:

    Kabler 2.jpg


    Kabler.jpg


    Rekker ikke å koble sakene opp i dag, men mulig det blir litt lytting i morgen :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12


    Hallo ol-fa.

    Hvor i all verden skal jeg begynne?

    Det har gått litt tid mellom Musical Innovation Analogtrinnets ferdigstillelse og at HRT'en ble levert inn for tilpassning - slik sett er det litt vanskelig å ha en "sterk" head-to-head sammenlikning. Men det jeg umiddelbart legger merker til at Musical Innovation Analogtrinn forbedrer i forhold til den originale HRT'en (slik jeg husker den) er følgende:

    - Merkbart større ro i lydbildet - plassering av musikere og musikken vesentlig lettere å identifisere
    - Merkbart "svarte bakgrunn"
    - Merkbart større bredde i lydbildet
    - Merkbart bedre holografi
    - En "crisphet" å dø for
    - Merkbart forbedret skildring av musikkens dynamikk
    - Merkbart forbedret tyngde og vekt i musikken (en stortromme høres virkelig ut som en stortromme!)

    Summen av hele denne oppgraderingen kan vel oppsummeres med følgende utsagn: Musikken oppleves som mer taktil og autentisk :) Dog skal det mer lytting til - MI Analogtrinn er rykende fersk. Her må det brukes litt tid på å bli kjent. Den eneste utfordringen nå er at jeg har et aldri så lite luksusproblem: I påvente av HRT'en og MI Analogtrinn falt det seg slik at jeg fikk hendene på en splitter ny G-DIS DAC V Mk II. Denne har også gjort ulastelige inntrykk hva gjelder lydgjengivelse - luksusproblemet blir således å velge hva man skal beholde.

    Det er lykke på en søndag, det!

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Og ved hjelp av en loddestasjon, en bakplate fra Christiania Lydfabrik, Furutech RCA-kontakter, 2 overskuddslengder av Electrocompaniet forsølvet kobberkabel, sølvlodd og noen remedier fra Eltek ble det en jaggumeg en flott kabel mellom HRT'en og MI Analog:

    Vis vedlegget 290758

    Vis vedlegget 290759

    Rekker ikke å koble sakene opp i dag, men mulig det blir litt lytting i morgen :)

    Mvh.
    Maxtor
    Min lille idé her er at den HRT'en skulle vært strippet og bygd inn i chassiet. Men, så tenker jeg litt sånn da..!
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og ved hjelp av en loddestasjon, en bakplate fra Christiania Lydfabrik, Furutech RCA-kontakter, 2 overskuddslengder av Electrocompaniet forsølvet kobberkabel, sølvlodd og noen remedier fra Eltek ble det en jaggumeg en flott kabel mellom HRT'en og MI Analog:

    Vis vedlegget 290758

    Vis vedlegget 290759

    Rekker ikke å koble sakene opp i dag, men mulig det blir litt lytting i morgen :)

    Mvh.
    Maxtor
    Min lille idé her er at den HRT'en skulle vært strippet og bygd inn i chassiet. Men, så tenker jeg litt sånn da..!

    Enig. Og det var planen i utgangspunktet.

    Men ved å gjøre det på måten det er gjort nå er fleksibiliteten en smule bedre. Skulle det dukke opp en mer allsidig DAC hva gjelder tilkoblinger og teknologi er det bare å "tappe" den nye DAC'en og koble den opp til MI Analogtrinnet. Slik sett blir pengene investert i analogtrinnet (som ikke er småtteri) og ytelsen til analogtrinnet med videre uavhengig av utviklingen av DAC-teknologien.

    Ikke ille det heller :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1


    Hallo ol-fa.

    Hvor i all verden skal jeg begynne?

    Det har gått litt tid mellom Musical Innovation Analogtrinnets ferdigstillelse og at HRT'en ble levert inn for tilpassning - slik sett er det litt vanskelig å ha en "sterk" head-to-head sammenlikning. Men det jeg umiddelbart legger merker til at Musical Innovation Analogtrinn forbedrer i forhold til den originale HRT'en (slik jeg husker den) er følgende:

    - Merkbart større ro i lydbildet - plassering av musikere og musikken vesentlig lettere å identifisere
    - Merkbart "svarte bakgrunn"
    - Merkbart større bredde i lydbildet
    - Merkbart bedre holografi
    - En "crisphet" å dø for
    - Merkbart forbedret skildring av musikkens dynamikk
    - Merkbart forbedret tyngde og vekt i musikken (en stortromme høres virkelig ut som en stortromme!)

    Summen av hele denne oppgraderingen kan vel oppsummeres med følgende utsagn: Musikken oppleves som mer taktil og autentisk :) Dog skal det mer lytting til - MI Analogtrinn er rykende fersk. Her må det brukes litt tid på å bli kjent. Den eneste utfordringen nå er at jeg har et aldri så lite luksusproblem: I påvente av HRT'en og MI Analogtrinn falt det seg slik at jeg fikk hendene på en splitter ny G-DIS DAC V Mk II. Denne har også gjort ulastelige inntrykk hva gjelder lydgjengivelse - luksusproblemet blir således å velge hva man skal beholde.

    Det er lykke på en søndag, det!

    Mvh.
    Maxtor
    Lykke er fint !
     

    RP

    Medlem
    Ble medlem
    13.05.2005
    Innlegg
    44
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Er vel en Doxa, men tror faktisk det er Malmin som står bak denne konstruksjonen.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Det tror faktisk jeg også, det er en Doxa,har akkurat handlet den, fikk opplyst at det var en MA prototyp, nyere innmat satt i et eldre kabinett.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Hallo Trosse1! Jeg snakket faktisk med Roar om denne preampen, og det er hans konstruksjon. Samtidig var han enig i at prisen for produktet var riktig. Men at det sitter et Doxakort i den ble ikke nevnt, og jeg har i mitt eie heller aldri åpnet den selv. Ble opplyst om at det satt nyere innmat i den da jeg kjøpte den for et par år siden. Hos meg har den fungert knirkefritt, og en kompis har hatt den på lån i et halvt års tid nå. Han var også fornøyd. Jeg synes absolutt det er en kul boks som gjør jobben sin, men om du vil bytte den tilbake, så er jeg åpen for det.

    Ps. Bare så det er sagt så har ikke Roar hatt noe som helst med det her å gjøre. Infoen jeg har blitt presentert er av forrige eier.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som bruker Rega DAC med MI?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Har julebordsesongen startet?
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Ingen Rega-dac her, men en Stello 100-sign dac. Hadde innom en kritikerrost Bryston bda-1, men den ble for tam. Mi er nok ikke så lystklingende og frempå som det enkelte forestiller seg :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    er det laget en head amp av MI ?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.470
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ingen Rega-dac her, men en Stello 100-sign dac. Hadde innom en kritikerrost Bryston bda-1, men den ble for tam. Mi er nok ikke så lystklingende og frempå som det enkelte forestiller seg :)
    Finnes det noen i dette land, eller i andre land for den saks skyld, som forestiller seg at MI låter lyst og frempå?
    Etter hva jeg har fått med meg og hørt så er det heller andre veien med lyden fra MI?
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Mi låter i hvert fall ikke mørkt, RoDa, men åpent og luftig uten å være frempå. Poenget mitt er nok at enkelte skeptikere trur at Mi ligger i samme leie som f.eks Hegel, men min erfaring er Mi kan matches med utstyr som gjerne kan være frempå, uten at det blir for mye.

    Bjornh vet nok dette godt fra før av, men tenkte bare dele min erfaring rundt dac-bytte.

    Ingen Rega-dac her, men en Stello 100-sign dac. Hadde innom en kritikerrost Bryston bda-1, men den ble for tam. Mi er nok ikke så lystklingende og frempå som det enkelte forestiller seg :)
    Finnes det noen i dette land, eller i andre land for den saks skyld, som forestiller seg at MI låter lyst og frempå?
    Etter hva jeg har fått med meg og hørt så er det heller andre veien med lyden fra MI?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.470
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg oppfatter MI som mørkt, og i en annen leir enn f.eks Hegel. Jeg tror MI tåler å matches med utstyr som er frempå og litt lyst uten at det bikker feil vei.
    Kan hende har MI endret lydfilosofi de siste årene og blitt åpent og luftig. Eller så snakker vi bare litt forbi hverandre og er egentlig passe enige. :)
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Hverken mørkt, frempå eller lyst etter min mening, men derimot svært riktig ;-) Åpent, naturtro og autoritært. Godt med "kjøtt" i klangen som får frem nevnte egenskaper i lyden. Dette kombineres med en fremragende dynamikk. En helt annen leir enn det jeg har hørt av Hegel, har hatt noen i mitt eie.

    Jeg oppfatter MI som mørkt, og i en annen leir enn f.eks Hegel. Jeg tror MI tåler å matches med utstyr som er frempå og litt lyst uten at det bikker feil vei.
    Kan hende har MI endret lydfilosofi de siste årene og blitt åpent og luftig. Eller så snakker vi bare litt forbi hverandre og er egentlig passe enige. :)
     
    Sist redigert:

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har hatt en MI-11 på lån i anlegget noen dager og jeg opplever den veldig nøktern og ærlig. Er hvertfall langt fra slitsom oppover, men virker veldig behagelig uten skarpe kanter men likevel med masse detaljer i lydbildet. Mycket bra som søta bror ville ha sagt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Synest MI låter naturlig, nøytralt og "smooth", men aldeles ikke passivt! Uten unoter ihvertfall!! :cool:
    Maxtor er vel kongen av lydbeskrivelse, og ikke jeg! :)
    Kanskje han kommer med et par ord?
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Har luftet stemning angående et Mi-julebord her på Jessheim tidligere. Det ser litt skummelt ut for den 6. da det heller litt mot Mayhem-konsert på sentrum scene :) Men om folk har noen ønsker, så holder jeg fortsatt de tre datoene åpne ut denne helgen!

    5. 6. eller 13 desember?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    MI er definitivt ikke lyst eller analytisk, som noen kaller det. Jeg er litt uenig i at analytisk er det samme som lyst og kanskje til og med kvast og pågående oppover.

    MI har den mer mørke, men ikke lukkede karakteristikken som kan oppfattes som varm. Men som sagt ikke lukket. Mellomtonen er heller ikke pågående og framtredende på bekostning av andre parametre.

    Jeg spør om Rega DAC, for å høre andres erfaringer om synergien mellom den og MI utstyr.
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som bruker Rega DAC med MI?
    Hei. Jeg prøvde den. Den har fått ros for å låte "analogt". jeg syns den var litt kjedelig; Savnet luftighet, detaljer, klangnyanser.... Jeg bruker nå en MAVERICK D2 med Western Electric 396A rør og har fått alt jeg ønsket meg. Maverick D2 er produsert i Kina og er billig, men det gjør ikke så mye....!!! Maxtor selger en interessant sak i disse dager....
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen her som bruker Rega DAC med MI?
    Hei. Jeg prøvde den. Den har fått ros for å låte "analogt". jeg syns den var litt kjedelig; Savnet luftighet, detaljer, klangnyanser.... Jeg bruker nå en MAVERICK D2 med Western Electric 396A rør og har fått alt jeg ønsket meg. Maverick D2 er produsert i Kina og er billig, men det gjør ikke så mye....!!! Maxtor selger en interessant sak i disse dager....

    Ja, dessverre.

    Har hatt den koblet opp en god stund nå og den låter forrykende godt! Analogtrinnet fra MI har gjort sitt til at en ganske så rimelig HRT har fått et nytt liv. Men grunnen til salg er at jeg i påvente av HRT/Musical Innovation analogtrinn fikk fingrene på en G-DIS DAC V Mk II. G-DIS'en har en del ekstra funksjoner som er meget tiltalende samt en lydkvalitet som skyhøy. Begge har USB-inngang og det var det som var intensjonen da jeg legger opp til at PC vil være primærkilden fremover.

    Grunnet beslutningsvegring liggger begge ute for salg. Den som blir solgt blir solgt - den andre beholder jeg :)

    Når det gjelder min oppfatning av lydgjengivelsen fra komponentene fra Musical Innovation må den beste likningen jeg kan komme på være ".....en meget vakker kvinne som slår med et smil....". I dette tenker jeg på en lydgjengivelse som er:
    - Lett og uanstrengt
    - detaljrik og nyansert uten noen form for skarphet
    - fantastiske dynamiske utsving
    - sterk på naturlig klang
    - sterk på definisjon av rom/holografi
    - sterk på definisjon av naturlig tyngde i musikken

    Kort fortalt :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    bilde6.jpg
    Fredag fikk jeg omsider rotet meg til å levere MI12 for upgrade.
    Fordi jeg jobber fra en lånt MAC jeg ikke helt skjønner, blir rekkefølgen på bildene feil, og RMs forklaringer til hvert bilde uteble.
    Nå er den klar for avhenting, noe jeg satser på å rekke en av de første kveldene. Her er noen mottatte teasere
    bilde1.jpg
    bilde2.jpg
    bilde3.jpg
    bilde4.jpg
    bilde5.jpg
    bilde.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som bruker Rega DAC med MI?
    Hei. Jeg prøvde den. Den har fått ros for å låte "analogt". jeg syns den var litt kjedelig; Savnet luftighet, detaljer, klangnyanser.... Jeg bruker nå en MAVERICK D2 med Western Electric 396A rør og har fått alt jeg ønsket meg. Maverick D2 er produsert i Kina og er billig, men det gjør ikke så mye....!!! Maxtor selger en interessant sak i disse dager....
    Det var interessant. Ja jeg så Maxtors annonse.

    Fortell litt mer om Maverick D2.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Interessant denne meningsytringen om klangen til Musical Innovation. For det første må jeg bidra med følgende betraktning:

    Det å avgjøre hva egenklangen til et forsterkersett i en kjede med utstyr, fra signalkilde, via kabler, forsterker og høyttalere, er en utfordrende oppgave. Hvert komponent bidrar jo til sluttproduktet. Og som kjent er det vanskelig bare å lytte til forsterkerne i seg selv.

    Men likevel er det vel mulig å si noe.

    _DSC9358.jpg


    For to uker siden var jeg med å hjalp til som lyd-, og altmuligmann på et par kammerorkesterkonserter. Orkesteret og den fremdragende pianisten Sveinung Bjelland, fremførte blant annet Mozarts pianokonsert nummer tretten. Første kvelden på et smykke av et Bösendorfer-flygel, som har en helt spesiell klang.

    En særs hyggelig musikalsk opplevelse.

    _DSC9218.jpg


    På grunn av denne musikalske helgen, med to fremføringen, lå dette stykket langt fremme i min audiohukommelse, og dette måtte testes ut når jeg kom hjem.

    Jeg har en aldeles strålende innspilling av stykket i god kvalitet, i tillegg til ett opptak av den siste konserten som jeg gjorde med en ZOOM H6.

    Sammenligningen av opptakene mot min erindring av liveopplevelsen, var svært lærerik, også i forhold til klangen på anlegget.

    Konklusjonen er at "naturlig" er det beste ordet å bruke på gjengivelsen. Særlig den komplekse klangen på flygelet gjengis med en autoritet og naturlighet som er overraskende god. Klanger, vare smålyder, og kraft kommer igjennom på en måte som er svært nær liveopplevelsen. I tillegg til dette legger jeg merke til at den store dynamikken i dette verket også tas vare på i stua mi. Lydbildet er naturlig, og bredden og dybden i orkesteret kommer tydelig frem.

    Jeg kan ikke annet enn å si at Musical Innovation klarer oppgaven med å gjengi virkeligheten svært godt. Nå vet jeg at RM også bruker nettopp klassisk musikk, og kammermusikkonserter som referanse i sitt arbeid, så det er vel kanskje ingen stor bombe at utstyret hans gjengir akkurat slik musikk med en så stor naturlig autoritet.

    2880px-Boesendorfer_fluegel3036.jpg
     
    Sist redigert:

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Audirvana - meget interessant lesning, og som du sier så bruker også konstruktøren selv, Rm, livemusikk som referanse for å utvikle sine produkter. Selv spiller jeg i band og opplever derfor livemusikk rett som det er. Da både som musiker og som tilskuer, gjerne samme kveld. Naturlig nok så ender man opp på de konsertene som man selv er nysgjerrig på og som man liker. Våre referanser er derfor forskjellige, og vår anlegg burde derfor også være forskjellige :) Men en kraftfull forsterker som låter naturlig og med god dynamikk burde være en forholdsvis god start for de fleste. Altså et fundament som er kapabel til å gi oss en livefølelse!

    Jeg leser for tiden "Get better sound" av Jim Smith, en figur som har livnært seg på å sette opp stereoanlegg for vanlige audiofile og produsenter i en årrekke. Boken er fullstappet av tips som direkte kan brukes hjemme i egen stue, men også tips til ettertanke. Suveren lesning for en som er på jakt etter å få det beste ut av sitt stereoanlegg!

    Min teori er at MI og sunn fornuft rundt akustikk og plassering av høyttalere er en meget giftig kombo ;)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Audirvana - meget interessant lesning, og som du sier så bruker også konstruktøren selv, Rm, livemusikk som referanse for å utvikle sine produkter. Selv spiller jeg i band og opplever derfor livemusikk rett som det er. Da både som musiker og som tilskuer, gjerne samme kveld. Naturlig nok så ender man opp på de konsertene som man selv er nysgjerrig på og som man liker. Våre referanser er derfor forskjellige, og vår anlegg burde derfor også være forskjellige :) Men en kraftfull forsterker som låter naturlig og med god dynamikk burde være en forholdsvis god start for de fleste. Altså et fundament som er kapabel til å gi oss en livefølelse!

    Jeg leser for tiden "Get better sound" av Jim Smith, en figur som har livnært seg på å sette opp stereoanlegg for vanlige audiofile og produsenter i en årrekke. Boken er fullstappet av tips som direkte kan brukes hjemme i egen stue, men også tips til ettertanke. Suveren lesning for en som er på jakt etter å få det beste ut av sitt stereoanlegg!

    Min teori er at MI og sunn fornuft rundt akustikk og plassering av høyttalere er en meget giftig kombo ;)
    Kunne ikke vært mer enig, montesi!

    Det at Roar har klassiske konserter, helst i St. Martin In the fields, som referanse når han utvikler forsterkerne sine, betyr ikke at Musical Innovation bare spiller godt med slik musikk. Tvert imot. Klassisk musikk gir både høyttalere og forsterkere store utfordringer, både når det gjelder trøkk, dynamikk, varhet, og klang. Og jeg tror at det er lettere å bruke akustisk musikk, enn moderne musikk som referanse når man driver med utvikling, fordi det her er lettere å høre forskjeller på virkelighet og kunstig gjengivelse.

    Jeg snakket, for ikke lenge siden, med en annen svært god utvikler av forsterkere og høyttalere, Geir Fredriksen, som har laget mye av utstyret til Adyton.

    Han har tidligmusikk som referanse. Og mener at målet hans må være at det er mulig å høre den spesielle klangen i et instrument som en eller annen kjent musikkinstrumentmaker har laget. Klarer han ikke å gjenkjenne den spesielle lydsignaturen til den gamle mesteren, er han ikke fornøyd med sitt eget instrument også.

    Jeg setter faktisk pris på allsidigheten til Musical Innovation. Jeg lytter mye til akustisk musikk, men også rock, og andre musikksjangre. Føler ikke at det finnes noen svakheter i forhold til musikktype.
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som bruker Rega DAC med MI?
    Hei. Jeg prøvde den. Den har fått ros for å låte "analogt". jeg syns den var litt kjedelig; Savnet luftighet, detaljer, klangnyanser.... Jeg bruker nå en MAVERICK D2 med Western Electric 396A rør og har fått alt jeg ønsket meg. Maverick D2 er produsert i Kina og er billig, men det gjør ikke så mye....!!! Maxtor selger en interessant sak i disse dager....
    Det var interessant. Ja jeg så Maxtors annonse.

    Fortell litt mer om Maverick D2.
    Maverick D2 er en billig Kinaprodusert dac. Den kjøpes billigst på nettet. Svensk forhandler tar ca. SEK 3500,- for en ny. I kombinasjon med Conrad Johnson pre og MI 18 + Kappa 7 låter dette uvanlig fint; ca. 10 hakk over da REGA dac'en spilte med de samme komponentene. Som det har vært påpekt her handler dette mye om matching og smak. Jeg opplever at dette spiller svært luftig med et godt fundament i bassen under deilig melomtone og diskant. Det spiller engasjerende / musikalsk. Jeg gjør obs. på at jeg bruker Hegel Hd2 som pre for Maverick'en. Den tar seg av timinga av signalet før Maverick'en omvandler digitalt til analogt. Maverick har den funksjon at du kan velge mellom transistor utgang eller rør. Til og begynne med spilte den best med transistor-utgangen. Etter innspilling foretrekker jeg rørutgangen. GE-røret som følger med fra leverandør kan med fordel byttes ut mot WE396a. Motron har slike for kr. 500,-.............Dac'en kan være verdt å prøve i kombinasjon med MI - utstyr............
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Akustisk musikk er på mange måter nøkkelen til "rå lyd". Men mange av de opptakene vi hører, som er akustiske er etterprossesert så det holder. Et eksempel på en mye brukt plate er Nils Lofgrens Acoustic Live som er en utrolig bra plate, men selvsagt ikke ubesudlet: "Abba-effekt" er lagt til slik at gitaren "feites opp".

    Dermed er det ikke en "rå lyd" gjengivelse (hvis det finnes noe slikt utover å være der fysisk). Selv brukte Lofgrens innspillinger da jeg drev butikk, og lyden er flott den for all del og godt egnet til å imponere. Men noen av de beste innspillingene jeg benyttet på gitar, var med en Chilensk artist som heter Rodrigo Figueroa, som spiller akustisk og er ganske flink til det. Platene har jeg hatt flere av (uten at jeg helt sikkert vet hvor de ble av da det ble pakket sammen).


    Her kan få hørt litt til: Rodrigo Songs | ReverbNation
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes i grunn ikke MI-greiene er så jævlig imponerende, jeg !


    ....og det er merkelig nok ment som et kompliment. Forklaring:

    Det meste av hifi-greier jeg har hørt som har imponert umiddelbart har skuffet etter hvert. Såfremt det ikke er fordi du beveger deg en divisjon høyere enn du er vant med så er det en eneste grunn til at noe imponerer i en butikk, - en eller annen egenskap er fantastisk. Det hører man, det husker man, og det fristes man av. Etter hvert når man har fått greiene inni heimen siger det inn, først som lett irritasjon, så mer frustrasjon... lyttetretthet....fornektelse...og etter hvert selverkjennelse, - andre elementer ved lyden holder ikke samme klasse. Den fantastiske bassen man hørte i butikkene er like flott, men mikrodynamikken holder kanskje ikke helt følge eller diskanten er vel egentlig noe påtrengende ? Først hørte man bare den ene fantastiske egenskapen. Senere hører man bare de dårlige egenskapene.

    Min erfaring er at det hjelper ikke hvor bra enkeltelementer ved lydgjengivelsen er dersom de andre elementene ikke holder følge. Et godt designet produkt vil ha et balansert sett av egenskaper hvor enkeltelementer ikke stikker seg frem. Dessverre er det sjelden den type produkter som imponerer umiddelbart i en butikk. Derimot gror det på deg etter hvert som man lytter. Eller dersom man bytter tilbake til det gamle oppdager man hvor mye bedre det nye er likevel. Man bruker bare litt tid på å bli kjent med kvalitetene. Og etter hvert som man oppgraderer andre dingser i anlegget oppdager man til sin glede og lettelse at MI vokser med oppgaven.

    Sånn opplever jeg i hvert fall mine MI10.1SE & MI11. De gjør i grunn ikke så mye ut av seg, men de gjør jobben og de oppleves veldig "riktig". Man kan finne et hav av detaljer om man føler som for synke inn i nyansene, men det er ikke påtrengede dersom man heller er i det enkle lettsindige hjørnet. Det er krefter til det meste, selv om Mahler på såkalt realistisk lydnivå er...ehh...urealistisk. Som for de fleste setter høyttalere, rommet og naboene sine begrensninger lenge før MI-greiene klager. Det er sikkert elektronikk som kan gi større lydbilder, men viktigere enn at gitaren er 5 meter høy er det at man hører fingertupper mot strengene, strengene som vibrerer, kassen som resonerer, rommet som spiller med, de små variasjonene i repetisjonene.

    Sånn sett er det kanskje også en fornuftig måte å selge greie på slik RM gjør uten distribusjon til butikk. Potensielle kjøpere prøvelåner av RM eller andre MI-eiere, eller de kliner til og stoler på hva de leser her. I alle tilfeller blir det til at de lytter over timer og dager før de bestemmer seg for å beholde, - ikke 15 minutter i en butikk med en selger pesende i nakken.
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Dagens, kanskje ukas beste innlegg her på tråden, Trane.

    Der tror jeg du traff spikeren ganske så solid på hodet!
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Da ( i går kveld ) er den reviderte 12.1 på plass igjen. Den sene kveldstimen kombinert med familiære omstendigheter gjorde at jeg kun fikk satt den på plass, koblet til og konstatert at displayet og det dertil hørende nye fungerer nydelig. Virkelig nydelig! To be continued..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn