Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    SaltyDog skrev:
    Velkommen, Hornet! ;D
    Hyggelig med flere medlemmer i MI-klubben. Innmaten i din MI 9 "Light" er ikke ulik innmaten i min MI 9.
    En "enkel" konstruksjon med toppklasse komponenter, som danner grunnlaget for godlyden.
    Front- og topplate virker litt slitte, men hovedsaken er som du sier:
    Sitat: "Lyden er forøvrig meget god for å si det mildt".
    Fikk en PM fra Roar M om at dette er en forsterker som han bygget om fra en forsterker som tidligere var en kopi av 25 watteren til EC. Dette er et kabinett som den tidligere eieren hadde fra før, og at Roar M derfor ikke har noen deler til kabinettet. For å gjøre den litt mere "stuevennlig" kommer jeg til å pusse opp og lakke frontplaten og topp platen.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Hei!
    Sist søndag var jeg og en kompis innom Hr Malmin for å hente et meget spennende prosjekt Roar har laget til kompisen min. Min egen MI Mosfet har stått en periode hos ham og det endte som det ofte gjør at denne forsterkeren måtte han bare ha.. Men så er det slik at mye vil ha mer og vi spurte Roar om muligheten for et spesialprosjekt basert på mosfet-transistor.. Kameraten min har et par ProAc Future .5 som er kjent for sin hunger etter strøm. Derfor gav vi Roar oppdraget ;) Resultatet er intet annet enn imponerende! ;D :eek:

    Roar kunne ikke angi eksakte data, men garanterte minimun 2X250 malminwatt! Kabinettet ble mer enn dobbelt så stort som orginal MI Mofet for å få plass til overdimensjonerte ringkjerner og en ca tredobling av ladelyttkapasieteten. Roar har puttet i 2X850VA ringkjerner og det er jo ganske så imponerende..

    Var innom på onsdag for en kort lytteseanse og jeg må bar igjen ta av meg hatten :eek: Det spilte magisk med en kontroll i bunnen som imponerte meg skikkelig, resten av båndbredden var ikke dårligere. Fyldig og ren mellomtone med trøkk og dynamikk, diskanten og oppløsning bare var der. Veldig bra dette her Roar, dette kan du.. Min kamerat er kjempefornøyd ;D

    Skal vel klare å få ut noen bilder etterhvert også, men først må jeg få tatt de ;)

    mvh
    lassemann
    Vi MI-venner er tålmodige sjeler, lassemann... ;)
    Kommer bildene snart?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvor eeer bildene..? ;D
     

    RP

    Medlem
    Ble medlem
    13.05.2005
    Innlegg
    44
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Endelig! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Denne ankom i helga.

    MI8 på minst 200W ifølge RM.Iallefall ingen pusteproblem med B&W 802D.

    Spiller vanvittig bra, selv med en gammel signalkilde som Marantz 6000SE.
    Kan ikke si at jeg savner ML336 som jeg hadde tidligere,den kunne på en del låter rett og slett virke uengasjert/kjedelig.Mens på denne blir det moro uansett hva jeg setter på.
    Gleder meg som en unge til jeg får opp vinylspilleren,dette blir gøy.
     

    Vedlegg

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    200 Malmin watt og 802 D. Tipper det låter fett! Gratulerer.

    Ole G.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ja de må funke godt, de der..! :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da kan det virke som om undertegnede også får ta del i denne magien som MI representerer.... Gleder meg... :)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    "Låter bra" er et vanskelig uttrykk. Hva mener dere om kvalitet på denne MI sammenlignet med f eks Adyton eller Burmester priset langt høyere?
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    "Låter bra" beskriver bare en opplevelse, det var i alle fall sånn jeg mente da jeg skrev "låter fett". Kvalitet kan jo gjelde både materiale/oppbygning/spesifikasjoner og lyd, bare sistnevnte har jeg peiling på. Selv har jeg ikke hørt Adyton, men Burmester har jeg hatt en kort lytt på hos Tømmervik. Inntrykket var svært naturtro lyd, som iflg Tømmervik har å gjøre med ekstra stor båndbredde.
    Samme opplevelse har jeg med min MI - 60 w kl A. Ikke hi-fi, ingen "kanter", bare stor og deilig lyd, på gode innspillinger er det nummeret før artisten selv kommer inn i rommet, for å si det sånn.

    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    RP skrev:
    Endelig! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Denne ankom i helga.
    MI8 på minst 200W ifølge RM.Iallefall ingen pusteproblem med B&W 802D.
    Spiller vanvittig bra, selv med en gammel signalkilde som Marantz 6000SE.
    Kan ikke si at jeg savner ML336 som jeg hadde tidligere,den kunne på en del låter rett og slett virke uengasjert/kjedelig.Mens på denne blir det moro uansett hva jeg setter på.
    Gleder meg som en unge til jeg får opp vinylspilleren,dette blir gøy.
    Gratulerer, RP! :D
    Det blir spennende å følge med her.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    HCS skrev:
    Da kan det virke som om undertegnede også får ta del i denne magien som MI representerer.... Gleder meg... :)
    Her er du hemmelighetsfull, HCS.
    Vi får vel vite mer etter hvert...? ???
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    SaltyDog skrev:
    HCS skrev:
    Da kan det virke som om undertegnede også får ta del i denne magien som MI representerer.... Gleder meg... :)
    Her er du hemmelighetsfull, HCS.
    Vi får vel vite mer etter hvert...? ???
    Du får nok binivåe dette på tirsdag ;)..
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg stakk innom verkstedet til Roar Malmin i ettermiddag, og der stod det en helt monteringsfersk MI 10.1 og ventet på meg! ;D 25 deilige klasse A Malmin-watt. Har akkurat fått tid til å koble den opp, men har ikke lyttet til den ennå. Den må jo bli gjennomvarm først. Jeg er veldig spent på om den er i stand til å drive mine Usher Be 718; i så fall er min MI 9 (60 watt klasse A) tiltenkt større oppgaver.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Malmin-watt må være spesielle watt...
    MI 10.1 er nå gjennomvarm, og jeg har gitt den en første forsiktig lytt.
    Det er den samme oppløste lyden jeg husker fra MI 9, den samme deilige fyldigheten, og samme presise bassfundament.
    Kanskje ikke den samme uanstrengte mektigheten, men jeg er fullt klar over at den er helt fersk, samt at Usherne mine er tungdrevne.
    Alt i alt et veldig godt førsteinntrykk, det skal bli spennende å se hvordan den utvikler seg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Litt forskjell på effekten er det jo også da. 25 kontra 60 watt Kl. A er jo en liten forskjell. Men, det høres jo ut til at hovedessensen er med, og at hvor vidt du har tungdrevne høyttalere vil være med å avgjøre behovet.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Litt forskjell på effekten er det jo også da. 25 kontra 60 watt Kl. A er jo en liten forskjell. Men, det høres jo ut til at hovedessensen er med, og at hvor vidt du har tungdrevne høyttalere vil være med å avgjøre behovet.
    Mine Usher Be 718 er tungdrevne, med en oppgitt følsomhet på 87 dB/w/m. Reell følsomhet er nok enda litt lavere. Dette er på grensen av det MI 10.1 er i stand til å makte. Likevel er det et imponerende stykke arbeid den gjør. MI 10.1 driver ikke Usherne med samme uanstrengte arroganse som den større MI 9 gjør, men forskjellen er ikke stor. Jeg tror at MI 10.1 hadde prestert enda bedre med noen dB mer følsomme høyttalere. Mitt råd blir derfor: Vurderer du MI 10.1 bør du velge/ha høyttalere med følsomhet på 90 dB/w/m eller høyere (imo).

    Edit: Trekker tilbake dette... Etter noen døgns kontinuerlig innspilling har MI 10.1 løsnet, og håndterer Usherne mine på strak arm! Oppløst og fløyelsmykt, helt uten skarpe kanter, men med kraft og pondus der det trengs. Byttet tilbake til storebror MI 9, og forskjellene var nå bare subtile - ihvertfall ved normale lyttenivåer...

    Komboen MI 11 / MI 10.1 blir værende på gutterommet, sammen med Usherne. MI 9 er tiltenkt andre oppgaver.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Bilder gjør aldri skade. Her er MI 10.1 (25W klasse A) på plass i racket, nederst til høyre.
    Nederst til venstre står storebror MI 9 (60W klasse A), med forforsterkeren MI 11 over:



    Og her er MI 10.1, med Sony XA5400ES over (behørig modda av Roar Malmin):
     

    Vedlegg

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Mye klasse A over anlegget ditt, nå, Salty. Gratulerer!
    Hvilke andre høyttalere enn Usherne har du tiltenkt MI 10.1?

    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    olisn skrev:
    Mye klasse A over anlegget ditt, nå, Salty. Gratulerer!
    Hvilke andre høyttalere enn Usherne har du tiltenkt MI 10.1?
    Ole G :)
    Takk for det, Ole G! :D
    Til spørsmålet ditt: Vet ikke ennå. Jeg liker Usher-lyden, og vurderer den nye Dancer Mini-Two DMD. Den er riktignok litt dyr...
    Jeg hørte mye på den på Hortenmessa, og den falt absolutt i smak. Den er også mer lettdreven (90 dB) enn mine 718 (87 dB).
    Planen er så at MI 9 ++ skal ned i kjellerstua (som foreløpig benyttes som lager). Høyttalere her...? Vet ikke ennå.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Effektforsterkeren MI 10.1 har nå vært i hus tre-fire døgn, og den har vært i bruk store deler av tiden. Og det har den hatt godt av! ;D
    Så jeg føler at jeg har vært litt urettferdig mot forsterkeren... og beskrevet lytteinntrykk for tidlig. Den var jo bare såvidt
    loddet ferdig da jeg fikk den i hus. Nå spiller den med mer tyngde og pondus, selv på mine tungdrevne Usher Be 718.
    Jeg gjorde et forsøk: Jeg byttet tilbake til MI 9 igjen, og forskjellene var mer subtile kontra første gang.
    Så jeg trekker tilbake mine "bastante" utsagn om at MI 10.1 (25W klasse A) ikke klarer å drive Usherne (87 dB/w/m) på en ordentlig måte.
    Det ser ut til at komboen MI 11 / MI 10.1 blir værende på gutterommet, sammen med Usherne.
    MI 9 kan dermed frigjøres, og er eslet til større oppgaver (les: høyttalere), i et større rom.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    bjornh skrev:
    Hmm. Passert Drammen..!
    Nå er det like før, tenker jeg... :D
    Regner med at jeg har den i morgen kveld, da jeg tracker den "real-time", hehe. Den er på sin transportetappe fra Oslo, så nå kjenner jeg nakkehårene har begynt å reise seg.

    SaltyDog skrev:
    Effektforsterkeren MI 10.1 har nå vært i hus tre-fire døgn, og den har vært i bruk store deler av tiden. Og det har den hatt godt av! ;D
    Så jeg føler at jeg har vært litt urettferdig mot forsterkeren... og beskrevet lytteinntrykk for tidlig. Den var jo bare såvidt
    loddet ferdig da jeg fikk den i hus. Nå spiller den med mer tyngde og pondus, selv på mine tungdrevne Usher Be 718.
    Jeg gjorde et forsøk: Jeg byttet tilbake til MI 9 igjen, og forskjellene var mer subtile kontra første gang.
    Så jeg trekker tilbake mine "bastante" utsagn om at MI 10.1 (25W klasse A) ikke klarer å drive Usherne (87 dB/w/m) på en ordentlig måte.
    Det ser ut til at komboen MI 11 / MI 10.1 blir værende på gutterommet, sammen med Usherne.
    MI 9 kan dermed frigjøres, og er eslet til større oppgaver (les: høyttalere), i et større rom.
    Ofte så er man litt på tå hev når man får hjem noe nytt, særlig hvis man har byttet ut noe med tilsvarende eller rimeligere, eller får mindre effekt. Hvis du skjønner hva jeg mener. Man er på vakt og er litt ekstra følsom (nesten som kvinner) og finkjemmer etter endringer på godt og vondt. Jeg tror nok du har rett i at du undervurderte MI 10.1 på flere måter. 87 db/1 w/ 1m er ikke spesielt tungdrevent, jeg har hatt 4-veis konstruksjoner på 6 Ohm på 86 db/w/m og de var en langt lettere last å drive en jeg trodde. Den ekstra effekten vil kjennes i første rekke når den behøves enten 1. på meget tungdrevne laster og komplekse konstruksjoner og, 2. det spilles usannsynlig høyt på tungdrevne høyttalere. Normalt vil folk flest neppe merke større forskjell.

    Jeg er sikker på at mine Monitor Audio GS20 kommer til å matche MI 10.1 på en helt utmerket måte. Jeg har forresten en aldri så liten overraskelse til dere, men jeg skal fortelle når jeg kommer så langt.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Du har rett, bjornh. Jeg undervurderte MI 10.1. For å bøte på skaden tyvlåner jeg Amademus flotte kattebilde,
    som et symbol på at MI 10.1 spiller oppløst og kattemykt, helt uten kanter, men med kraft og pondus når det trengs.



    Edit: ...og nå er det kun timer igjen til din egen MI 10.1 ankommer... ;D
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    :mad: Posten er jo så sinnsyyyykt trææææg !!! -hva er forklaringen til adm. dir. Posten på at en pakke på 15Kg bruker to døgn oppover her uten å ankomme postkontoret..?? :-X
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    :mad: Posten er jo så sinnsyyyykt trææææg !!! -hva er forklaringen til adm. dir. Posten på at en pakke på 15Kg bruker to døgn oppover her uten å ankomme postkontoret..?? :-X
    He, he.. Skal høre med hyttenaboen - han ER nemlig adm.dir i Posten 8)

    mvh
    lassemann
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Til: Adm Dir. Posten

    Fra: Bjørn, i Tromsø


    Klage på postgangen

    Da min forsterker av type Musical Innovations MI 10.1 (altså siste modell) har vært underveis siden onsdag morgen den 22.06, finner jeg det forunderlig at 14,5 Kg kolli skal bruke mer enn 4 dager på å ankomme mitt lokale postkontor, altså til og med lengre tid enn ting jeg bestiller fra ebay i Hong Kong. De må da forstå at slike gjenstander har meget stor betydning for konstruktøren, da han er opptatt av kundenes velbefinnende og ekstatiske opplevelser av musikk. Næringsmessig er dette av stor betydning for vedkommende da kundetilfredshet oppmuntrer til økt salg, noe som bør være klart og innlysende da det er det som driver den norske økonomi fremover. Videre mener jeg at postens prioriteringer overfor oss som bor i den delen av landet Hurtigruten valfarter ikke helt henger på greip, da ting normalt bør kunne utleveres på det lokale postkontor i løpet av 3-4 dager. Dette er ikke urimelig sett fra mitt ståsted, da postens ansatte garantert ønsker å delta i byggingen av landet. Effektivitet er et nøkkelord i denne sammenheng, da anskaffelsesprosesser i dette landet kan være tidkrevende nok, noe både anskaffelser av jagerfly og nye redningshelikoptre burde vitne om. At det skal forekomme forsinkelser i transport og utleveringprosessen i tillegg, vil mildt sagt sett fra beboere i Hurtigrute strøk være uakseptabelt. Jeg ber med dette at de tar konsekvensen av denne klage og enten kommer med en offentlig beklagelse og sørger for at noen jobber overtid f.eks. i morgen søndag, eller at de vurderer deres stilling som Adm. Dir. Posten og trekker dem fra stillingen umiddelbart.


    Mvh. Bjørn, i Tromsø
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    helt utrolig at forsterkeren ikke enda har ankommet med posten, enda den var registrert videresendt 23.06 i fire-tida i Oslo! Sinnsvakt irriterende. :mad:
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    bestillte noe fra California sist, den ble sendt med FedEx (som samarbeider med Bring her i Norge). samtidig kom der en norgespakke fra Moelv som ble sendt samme dagen. FedEx var raskere enn posten fra Moelv til Brandbu :p
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Helt utrolig at forsterkeren ikke enda har ankommet med posten, enda den var registrert videresendt 23.06 i fire-tida i Oslo! Sinnsvakt irriterende. :mad:
    5 dager i posten Oslo - Tromsø burde holde!
    Du får den nok i dag, bjornh.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ser faktisk sånn ut ja. 28.06.2011 11:44 sortert og videresendt fra terminalen i Tromsø til postkontoret mitt her. Det betyr at jeg kanskje kan dra å hente den med en gang hmmmmm.....

    -fy fader: JEG DRAR NÅÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    ...........og det lokale postkontoret hadde jo ikke fått pakken, selvfølgelig... -det er utrolige 3 Km mellom terminalen og postkontoret! Så nært, men $@#@%!!! så fjernt!!! :mad:

    Vel, ta en banan, roe ned litt. Nerver. Funker ikke å forskanse seg på postkontoret heller, tror jeg. Må vente til klokka 17.00. Da er den kommet, og da skal jeg fader meg ha den også!!!! ::)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Vel, ta en banan, roe ned litt. Nerver. Funker ikke å forskanse seg på postkontoret heller, tror jeg. Må vente til klokka 17.00. Da er den kommet, og da skal jeg fader meg ha den også!!!! ::)
    To timer og ett kvarter igjen... ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Joda, i alle fall eska:



    Og etter innholdet å dømme så er det ishockey som er greia. Roar Malmin kanskje er et skjult talent..? -eller kanskje ikke uten humor... ;D




    Vel, letter man på lokket så er det definitivt ikke skøyter som ligger å lurer under her. Jeg får jo faktisk litt forhåpninger til at verden tross alt ikke er så ille. ;)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn