Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Og vips ut av eska:



    Og, hva står det her...?? ;D



    Skulle tro det ikke var noe bakpå:



    Veldig gjennomført. Med WBT og greier! Ser ganske bra ut. Følelsen når du tar den ut av eska... -tilfredsstillende.
     

    Vedlegg

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Endelig, da! Norge er samlet til et helt rike.
    Gratulerer! :D


    Ole G :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Ikke alle bildene ble helt det jeg hadde tenkt da jeg hadde sånn hastverk. Men over til overraskelsen, jeg sa jeg hadde til dere. Det er noe med at jeg egentlig stiller høye krav til kvalitet. Det er noe Hr. Malmin aka Musical Innovation kan, å konstruere gode forsterkerkonstruksjoner av høy kvalitet. Svært høy. Jeg kunne liksom ikke sove godt i tanken på alternativet...



    Og helt til slutt før jeg får satt opp alt sammen, for i kveld skal jeg lytte til musikk...




    Jeg må bare gjøre unna de familiære syssler først, og omplassere litt i racket. Så er jeg klar.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Se på de to siste bildene. På ett av dem er det to stk. komponenter. Den ene heter MI 10.1, den andre MI 11... -den siste er overraskelsen.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Det er ingen tvil, de to kler hverandre. Både visuelt og lydmessig.
    Gratulerer, bjornh. Med MI 10.1 og overraskelsen MI 11.
    Venter spent på det første lytteinntrykket, etter den obligatoriske oppvarmingen...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det.

    Ja. Men nå er det slik at jeg sitter inne med en remote av typen Nevo Q50, som jeg mangler software til. Jeg har ikke fjernkontroll til å få av mute på MI 11. Så jeg har et problem med å få programmert denne.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Huff da!
    Da får du vel ikke brukt MI 11...
    Jeg har også en Nevo Q50 universalremote, som jeg foreløpig ikke har programmert.
    Hvis det er aktuelt, kan jeg jo forsøke å brenne en kopi av software-cd'en til deg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg kjører win7, er jeg helt avhengig av siste versjon, som vel er 3.0. Fanken!
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Hei
    Jeg hadde en MI11 til låns en periode og kunne styre den med Electrocompaniets fjernkontroll.
    Kansje andre kontroller også passer.

    mvh
    Jarle
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Skal prøve å programmerere logitech Harmony'en her. Kanskje det kan hjelpe.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Min MI 11 betjenes av en ARCAM remote, med betegnelsen CR214. Philips remote skal også gå.
    Du klarer nok å programmere Logitech Harmony, sånn at du får slått av mute.
    Resten kan du jo betjene manuelt inntil videre. Lykke til!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Som fader'n pleide å si: Har du sett på fan..!? -det virker. Det er lyd. Takk gud for Logitech Harmony fjernkontroller. Takk til Phillips. Også takk til HMK Garde, for at de gidder å stå i ro, kveld etter kveld.


    Nå ble det stas her i stua. Og det er lyd. Jadda..! ;D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Endelig Bjørn! Denne har du ventet på lenge! Spent på hva du måtte synes om denne forsterkeren..

    mvh lassemann
    (42 år i dag og bursdag!;))
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    lassemann skrev:
    Endelig Bjørn! Denne har du ventet på lenge! Spent på hva du måtte synes om denne forsterkeren..

    mvh lassemann
    (42 år i dag og bursdag!;))
    Gratulerer med dagen lassemann!

    Gratulerer med ny forsterker Bjørn. Har lyttet en del til 10ern og den imponerte stort
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    bjornh skrev:
    Som fader'n pleide å si: Har du sett på fan..!? -det virker. Det er lyd. Takk gud for Logitech Harmony fjernkontroller. Takk til Phillips. Også takk til HMK Garde, for at de gidder å stå i ro, kveld etter kveld.


    Nå ble det stas her i stua. Og det er lyd. Jadda..! ;D
    Grattis, flott du er fornøyd hittil da :D Hmm, syns jeg hørte noe høy musikk fra øya jah ;D

    Mvh :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Takker, takker, alle sammen. Tålmodighet er en dyd, samt å dø i strid.



    Vel jeg har noen førsteinntrykk her, men har akkurat kastet samboeren ut fra stua og jaget henne ei seng, skal stenge et vindu så jeg unngår den irriterende støyen fra veien der det er så mye trafikk, og rigge meg til. Sannelig om ikke en luring her har flyttet den ene høyttaleren ut av posisjon også. Snakker om manglende fokus her et lite øyeblikk. Lett å fikse, med målebånd. Nå, endelig er det tid for å gå til verket.



    Og jeg skal bare lukke noen dører, og finne fram flere plater....
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Så nå er det straks å skride til verket. :D
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    bjornh skrev:
    Takker, takker, alle sammen. Tålmodighet er en dyd, samt å dø i strid.



    Vel jeg har noen førsteinntrykk her, men har akkurat kastet samboeren ut fra stua og jaget henne ei seng, skal stenge et vindu så jeg unngår den irriterende støyen fra veien der det er så mye trafikk, og rigge meg til. Sannelig om ikke en luring her har flyttet den ene høyttaleren ut av posisjon også. Snakker om manglende fokus her et lite øyeblikk. Lett å fikse, med målebånd. Nå, endelig er det tid for å gå til verket.



    Og jeg skal bare lukke noen dører, og finne fram flere plater....
    Hmm, dø i strid fåkke du lov til så det så nemlig, det er ikke akkurat for mange oppegående hifinerder her oppe i Tromsø ;) Neida, du trenger ikke å lukke vinduene, bare gøy å høre anlegget ditt over fjorden, hihi ;D Jaja, bra du koser deg iallefall, vi høres vettu :) Natta

    Mvh :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    lassemann skrev:
    Endelig Bjørn! Denne har du ventet på lenge! Spent på hva du måtte synes om denne forsterkeren..

    mvh lassemann
    (42 år i dag og bursdag!;))
    Gratulerer med dagen lassemann!

    Gratulerer med ny forsterker Bjørn. Har lyttet en del til 10ern og den imponerte stort
    Gratulerer til begge to. Bjørn har sannelig fått seg et nydelig sett, og hadde jeg av praktiske årsaker måtte bytte ut rørene med transer ville Malmins kreasjoner stått i fremste rekke sammen med et fåtall andre alternativer. Og det skriver jeg uten å ha hørt dem i det hele tatt, men de levende beskrivelsene i denne tråden gjør meg overbevist at MI vil være et glimrende rør-substitutt i Casa baluba. For andre mye mer tipper jeg. Kan godt skjønne de som velger en kompetent klasse A transe foran rør når jeg legger bittelitt godvilje til. I alle fall når det er creme som dette.

    Og til Lassemann vil jeg ønske minst dobbelt så mange år med hørselen noenlunde i behold. Ser av avataren at du har prioriteringene i orden på forsterkersiden du også. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Vel, nettene er jo lyse her oppe. Så man kan jo få ut av dem uten at man blir utslitt. Vel, her er jeg igjen. Endelig. Det føles som en stund siden. Je g fikk noen lette inntrykk her tidligere i kveld. Alle kjenner jo til min desperate omprogrammering av en Logitech Harmony fjernkontroll. Blu-Ray spilleren måtte bøte så jeg kan få kontroll på MI 11 her. Jeg må si, at jeg var litt "avspist" med tanken på at det ville være mer å hente. MI 12 er god, svært god, og kanskje helt uten reelle konkurrenter i prisklassen. Det er bare å løfte av lokket, å begynne å sammenlikne med hva man finner der ute. Men det er litt mer dybde i bassen og litt bedre rom eller tredimensjonalitet i MI 11. Det koster bare dobbelt så mye mer. Kanskje ikke helt verdt det, hvis man er veldig opptatt av pris/ytelse kurven, men jeg er for hekta.

    Jeg har jo ventet lenge nå. Sånn kan det være. MI 10.1 er jo den nyeste effekt-forsterkeren fra Roar. Foreløpig er jeg litt prøvefasen, men jeg kan jo starte med å si at MI Mosfet er noe forskjellig fra MI 10.1 i klangbildet. MI Mosfet er heller litt tung og massiv og kanskje av en noe mer mørk klangkarakter. Den er slett ikke dårlig, og jeg kan tenke meg at en Bi-amp konfigurasjon med MI 10.1 og MI Mosfet ville kunne kledd hverandre godt. MI Mosfet sin tyngde kan kanskje beskrives som noe mer amerikansk, om jeg skal tørre å gå så langt. Mørkere. MI 10.1 minner meg faktisk langt mer om switch-mode om jeg skal påpeke det. Mer transientvillig, og mer gjennomsiktig. Det skal dog sies at dersom du liker rock, og kanskje Heavy metal med tilhørende underkategorier, så bør MI Mosfet faktisk vurderes da den kan være det livgivende element uten å å bli farget. Den bare meisler ut et massivt lydbilde med et tungt fundament kraftigere og langt dyrere forsterkere kan komme til å misunne den.

    Men hva er det som står på menyen her i kveld? Jeg har enda altfor få inntrykk her jeg sitter til å kategorisere så mye som jeg faktisk gjør her. Jeg bare husker opplevelsen av å nærmest ha en ekstra oktav i bassen på mine Monitor Audio GS20, som jo er en 2-1/2 veis høyttaler. En av mine favoritter. Den kommer til å fortsette å være mainstay en god stund fremover. Sammen med en ganske billig Denon CD-spiller som ble solgt billig (faktisk under 1000-lappen) og Blue Jeans Cable interconnects og Nordost Solar wind høyttalerkabler, så er det en relativt god balanse i lydbildet. Jeg kunne godt hatt litt mer demping i rommet, og kanskje et litt større, men det lar seg ikke så lett gjøre. Jeg vet i alle fall at min fremtidige stue kommer til å bli litt over snittet gjennomført når det kommer til demping, hindring av resonans og ekko. For å si det slik at alle forstår.

    Jeg har vært opp den veien, med alle de bakker og stigninger hva Hi-Fi og High End angår. Tusener har vært forbrukt. Det har jeg aldri lagt skjul på, eller skammet meg over. Det var tross alt mine penger, alle regninger ble betalt -og jeg jobbet gjerne inn ekstra dersom cash-kontanter var påkrevd. Pr. i dag, etter Hi-Fi bravaden med egen del-eid butikk, med småbarn og familie, prioriterer jeg litt annerledes av helt naturlige årsaker. Barn og familie koster, og ikke alle finner seg i at ferien er en ryggsekk pakket på 48 timer og svisssssj -der var vi plutselig på tur. Alt krever planlegging. Derfor prioriteres litt på sykkel, litt i tur-utstyr, litt i bilutgifter og regninger. Det blir ikke de helt store utskeielser. Når økonomi og arbeidsliv stabiliserer seg, blir det nok litt større anskaffelser igjen. Jeg vil nok alltid være Hi-Fi mann.

    Den store fordelen med å ha vært på Hi-Fi karusellen noen år, er at jeg har lært meg litt skepsis, og at jeg har fått prøvd mye. Jeg vet kanskje bedre hvor ressursene skal legges. Pengene legges derfor i best mulig forsterkeri, høyttalere og neste gang: kilde. Vi får se hvor den veien går. Men forsterkeriet, det har jeg slått meg i stor grad til ro med. Jeg liker konstruksjonene til Roar Malmin. De er no-nonsense, proffe, solide og gjennomførte design. Og han hører på meg når vi diskuterer. Han fortjener støtte, mener jeg. Jeg har vært nedi den gata. Hi-Fi bransjen er en tøff bransje og nådeløs. Den ble svært kostbar for meg. Få blir rike. Mange butikker og for så vidt mange produsenter tjener ikke mye penger.

    Men hvor var jeg? Jeg har koblet opp MI 10.1, MI 11, DENON DCD-510AE, med Blue Jeans Cable, og videre via Nordost Solar Wind til Monitor Audio GS20. Alt på Supra netfilterkabler, ja og en annen som er Ölflex-basert. Dette er en kombo som faktisk funker, og den eneste som stikker seg litt ut er Denon CD-spilleren. Men den er faktisk ikke så verst. Nesten gratis og fantastisk bra, nå helt på tampen av den digitale revolusjon. Kan hende jeg får Roar til å kikke på den, slik at garantien ryker... Det er nok betydelig å hente på analog-siden. Men kan hende en god DAC finner veien inn her snart. Til jul kanskje? Nissen er jo grei med greie folk sier de. Det er jo lov å ønske seg materielle ting i vårt velferdssamfunn.

    På besøk i kveld: Melody Gardot. Hun med solbrillene. Som ifølge hennes fortelling brukes pga. sensitivitet overfor lys. Kan godt hende. Hun synger jo liksom til de mørke rom og lokaler. Jazz. Som jeg nesten ikke kunne fordra som ungdom. Da skulle det være lit mer fart og trøkk. Uansett, Worrisome Heart har tatt seg noen runder her nå. Tittel melodien, på flygel i åpnoingen før perkusjon og bass og trompet (og et orgel der bak?) høres hærlig direkte ut. Med æ. Hun er tett på. Opplever jeg. Som om hun stod foran bordet mitt og sang til meg personlig i lokalet. Likevel, litt kjølig, slik jeg oppfatter stilen hennes. Stemmen er utrolig nærværende. O'boy. She needs a man with no baggage to claim. Det er trøkk i stortromma. Meget definert bass. Mulig jeg var litt på vidda angående bassen sett i forhold til MI Mosfet her, men den er om noe, strammere men vel så dyp. Jeg føler liksom jeg har tatt den første drinken, du vet den som gir det lille kicket av velvære. All that I need is love høres like lettflytende ut. Jeg merker meg at det er god dynamikk, god dynamisk kontrast her.

    Gone er i likhet med de forutgående låtene veldig veldig nært deg. Alt er så tydelig og krystallglassklart. Uten antydning til skarphet. Flott dybde og mesterlig plassering. Det er lett å høre i denne låta. Du hører de små lydene i "t'er", smattelyter, og f.eks. at "g" faktisk er en vokal nært beslektet med "k". Fantastisk. jeg har hørt plata tre ganger nå. Jeg kan fastslå at den legger fokus på hennes stemme, der instrumenter danderer det hele ganske lekkert og elegant.

    Siden det nå er damenes aften så hiver jeg like godt Kari Bremnes 11 ubesvarte anrop i spilleren -og jeg føler at nesten blir fiket til i ansiktet når jeg hører stemmen til Bremnes i det hun åpner Du skulle vært her. Hun trer så klart å tydelig fram her for meg at jeg tror ikke det er sant. En helt enorm klarhet. Og når orkesteret slår inn for fullt, slås jeg av en helt enorm dynamikk. Trompet og gitar er tydelige og fremstår helt klart uten hverken ull eller diffusivitet. Og for en bass. For en bass. Kontant, presis. Smekk, og punch. MI 10.1 er strammere og oppleves mer artikulert og minst like dyp som MI Mosfet, for de som måtte lure. For noen lurer på det. Jeg mener det finnes to typer mennesker. De som tror på gud. Og så er det de som tror på mer bass..! Her får du den gode bassen, som ikke svulmer eller skeier ut, eller tror at den skal ha "total domination". Vi snakker altså om et ord vi gjerne hører i økonomi, men sjelden ellers unntatt innen idrett: Balanse. MI 10.1 er en utrolig balansekunstner. Bare hør Beskyttelse, eller Et anna sted. De høres så riktig ut. Flott bass, flott stemme, smekk, det øvrige instrumentelle blir aldri skarpt. Og vil du ha bass, spill av Fantastisk allerede. Bassgitaren har full kontroll. Det er ganske godt trøkk. Og Lys anorakk -hør på flygelet der. Flott utklinging der det står der litt lengre bak. Ikke skarpt i det hele tatt. Bare lytt på det. Lokket står i alle fall åpent. Du må nok i konsertsalen om du vil komme nærmere. Eller for de heldige som har et hjemme...

    Så rocker det mer i Klar. Tempo, massivt, og Bremnes blir aldri skarp, her heller. Finn veien engel er litt i samme gata. Hør avslutningssporet, å hører du etter det instrumentet som høres ut som det er plassert i en koffert... Vel, vi må over på noe annet enn kvinnfolk. Pink Floyd, the final cut -har du den? Ikke? Kjøp den. Her kommer virkelig ting til sin rett. Roger Waters, inne på det rommet med litt gjenklang høres ut som han skal: småsmattende og synge prater. Med innlevelse i sin "livets tragedie". -det var da som fanden hvor høyt det gjenget der skulle spille!? Oi, det er faktisk ganske heftig dynamikk i åpningsporet the post war dream. Det kom så overraskende at jeg trodde jeg kom til å vekke alle mann her. Må forresten nevne at naboene under har flyttet ut. Kanskej det ble for mye Musical Innovation for dem i vinter? Hvis de ikke taklet MI Mosfet, så skulle de bodd her nå, hehe!!!

    one of the few er en helt rå låt. Kan tolkes inn i alle retninger. Å jeg lover, MI 10.1 vil få den under huden på deg. Legg merke til klokka, gitaren og de elementene som Waters er så flink på. Varemerket hans. Wow. Det er bare å si det. Ståpels. Som Gunde Svan sa det, om jeg ikke helt husker feil. Så kommer when the tigers broke free. Den hører egentlig til på The wall, spør du meg, men det er vel filmen skyld. høres stoisk ut. Men så spretter det over the hero's return. det er bra smekk. Og du hører hvem som er på gitar: David Gilmour. Waters er forresten glad i klokka, om jeg må nevne det... Husker dere bikkja i Amused to Death? Ta å lytt etter katta i paranoid eyes. Fytterakkern!!! Dybdefølelesen er svært god her, hvordan den beveger fra der ute et sted, til å komme nærmere i høyre høyttaler. Å så hun da, som hvisker så forsiktig i samme høyttaler. Så har jeg satt griller i hodene deres. Det er vel best at dere sjekker dette selv.

    Det er ikke til å komme bort fra det, at MI 10.1 har en helt enorm og flott dynamikk, og avgir en helt utrolig kontrast, uten å lyde anstrengt her. Det vil jo sikkert komme an på hvor massive og tungdrevne høyttalere du har, men på relativt normale høyttalere så er 25 Kl. A watt ikke til å komme bort fra, at dette er noe av det mer overlegne jeg har hørt. Å fy fader, get your filthy hands of my desert, satte meg litt ut her et øyeblikk... -hehe. Glimrende! Åh, den plata kom virkelig fram i lyset her i natt. Jeg er glad jeg kom på å dra denne fram, og det er en stund jeg har lyttet på den nå.

    Hva var det jeg prøvde å si? Jo dynamikk. Det har den så til de grader. Det er lenge siden jeg har hørt en sånn glitrende kombinasjon av det, kontroll, åpenhet, klarhet, dybde og bass (skikkelig trøkk faktisk). Jeg kan ikke helt huske å ha hatt en sånn kombinasjon før. Jo, jeg snakket litt om switch-mode. Det kan minne om dette. Men den Chord SPM 1200B'n jeg en gang eide var myyyyyee dyrere. MI 10.1 har fantastisk mye luft og høres ikke anstrengt ut her. Hvor kan jeg signere på at et jeg har sett lyset? Jeg har fått noe helt fantastisk inn i huset. Jeg har våknet igjen her. Har liksom vært i dvale etter at MI Mosfet'en forsvant ut døra. Jeg har begynt å skjønne hva Roar Malmin mener. Han mener alvor. Om jeg skal få si noe, så må det være; glem alle andre i kongeriket. Du skylder deg selv å prøve en MI 10.1 og en MI 11.

    Men det begynner å bli seint her. Jeg må faktisk krype til køys. Egentlig vil jeg bare spille mer her, men en liten kar på snart to kommer til å bedrive "kroppskasting" av seg selv over meg her på morgenkvisten om 3-4 timer og det kan være en brutal affære for foreldrene hans. Han er nådeløs.


    Mvh. Bjørn
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Glitrende, Bjørn!
    Du skriver virkelig godt. Så godt at det er en fryd å lese.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Bjørns bilde av MI 10.1 og MI 11 fortjener en ny visning. Nydelig. Et vakkert par.



    Sitat bjornh: "Du skylder deg selv å prøve en MI 10.1 og en MI 11."
     

    Vedlegg

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Veldig bra, - både beskrivelse og bilde, syns jeg også.


    Ole G :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    Vel, nettene er jo lyse her oppe. Så man kan jo få ut av dem uten at man blir utslitt. Vel, her er jeg igjen. Endelig. Det føles som en stund siden. Je g fikk noen lette inntrykk her tidligere i kveld. Alle kjenner jo til min desperate omprogrammering av en Logitech Harmony fjernkontroll. Blu-Ray spilleren måtte bøte så jeg kan få kontroll på MI 11 her. Jeg må si, at jeg var litt "avspist" med tanken på at det ville være mer å hente. MI 12 er god, svært god, og kanskje helt uten reelle konkurrenter i prisklassen. Det er bare å løfte av lokket, å begynne å sammenlikne med hva man finner der ute. Men det er litt mer dybde i bassen og litt bedre rom eller tredimensjonalitet i MI 11. Det koster bare dobbelt så mye mer. Kanskje ikke helt verdt det, hvis man er veldig opptatt av pris/ytelse kurven, men jeg er for hekta.

    Jeg har jo ventet lenge nå. Sånn kan det være. MI 10.1 er jo den nyeste effekt-forsterkeren fra Roar. Foreløpig er jeg litt prøvefasen, men jeg kan jo starte med å si at MI Mosfet er noe forskjellig fra MI 10.1 i klangbildet. MI Mosfet er heller litt tung og massiv og kanskje av en noe mer mørk klangkarakter. Den er slett ikke dårlig, og jeg kan tenke meg at en Bi-amp konfigurasjon med MI 10.1 og MI Mosfet ville kunne kledd hverandre godt. MI Mosfet sin tyngde kan kanskje beskrives som noe mer amerikansk, om jeg skal tørre å gå så langt. Mørkere. MI 10.1 minner meg faktisk langt mer om switch-mode om jeg skal påpeke det. Mer transientvillig, og mer gjennomsiktig. Det skal dog sies at dersom du liker rock, og kanskje Heavy metal med tilhørende underkategorier, så bør MI Mosfet faktisk vurderes da den kan være det livgivende element uten å å bli farget. Den bare meisler ut et massivt lydbilde med et tungt fundament kraftigere og langt dyrere forsterkere kan komme til å misunne den.

    Men hva er det som står på menyen her i kveld? Jeg har enda altfor få inntrykk her jeg sitter til å kategorisere så mye som jeg faktisk gjør her. Jeg bare husker opplevelsen av å nærmest ha en ekstra oktav i bassen på mine Monitor Audio GS20, som jo er en 2-1/2 veis høyttaler. En av mine favoritter. Den kommer til å fortsette å være mainstay en god stund fremover. Sammen med en ganske billig Denon CD-spiller som ble solgt billig (faktisk under 1000-lappen) og Blue Jeans Cable interconnects og Nordost Solar wind høyttalerkabler, så er det en relativt god balanse i lydbildet. Jeg kunne godt hatt litt mer demping i rommet, og kanskje et litt større, men det lar seg ikke så lett gjøre. Jeg vet i alle fall at min fremtidige stue kommer til å bli litt over snittet gjennomført når det kommer til demping, hindring av resonans og ekko. For å si det slik at alle forstår.

    Jeg har vært opp den veien, med alle de bakker og stigninger hva Hi-Fi og High End angår. Tusener har vært forbrukt. Det har jeg aldri lagt skjul på, eller skammet meg over. Det var tross alt mine penger, alle regninger ble betalt -og jeg jobbet gjerne inn ekstra dersom cash-kontanter var påkrevd. Pr. i dag, etter Hi-Fi bravaden med egen del-eid butikk, med småbarn og familie, prioriterer jeg litt annerledes av helt naturlige årsaker. Barn og familie koster, og ikke alle finner seg i at ferien er en ryggsekk pakket på 48 timer og svisssssj -der var vi plutselig på tur. Alt krever planlegging. Derfor prioriteres litt på sykkel, litt i tur-utstyr, litt i bilutgifter og regninger. Det blir ikke de helt store utskeielser. Når økonomi og arbeidsliv stabiliserer seg, blir det nok litt større anskaffelser igjen. Jeg vil nok alltid være Hi-Fi mann.

    Den store fordelen med å ha vært på Hi-Fi karusellen noen år, er at jeg har lært meg litt skepsis, og at jeg har fått prøvd mye. Jeg vet kanskje bedre hvor ressursene skal legges. Pengene legges derfor i best mulig forsterkeri, høyttalere og neste gang: kilde. Vi får se hvor den veien går. Men forsterkeriet, det har jeg slått meg i stor grad til ro med. Jeg liker konstruksjonene til Roar Malmin. De er no-nonsense, proffe, solide og gjennomførte design. Og han hører på meg når vi diskuterer. Han fortjener støtte, mener jeg. Jeg har vært nedi den gata. Hi-Fi bransjen er en tøff bransje og nådeløs. Den ble svært kostbar for meg. Få blir rike. Mange butikker og for så vidt mange produsenter tjener ikke mye penger.

    Men hvor var jeg? Jeg har koblet opp MI 10.1, MI 11, DENON DCD-510AE, med Blue Jeans Cable, og videre via Nordost Solar Wind til Monitor Audio GS20. Alt på Supra netfilterkabler, ja og en annen som er Ölflex-basert. Dette er en kombo som faktisk funker, og den eneste som stikker seg litt ut er Denon CD-spilleren. Men den er faktisk ikke så verst. Nesten gratis og fantastisk bra, nå helt på tampen av den digitale revolusjon. Kan hende jeg får Roar til å kikke på den, slik at garantien ryker... Det er nok betydelig å hente på analog-siden. Men kan hende en god DAC finner veien inn her snart. Til jul kanskje? Nissen er jo grei med greie folk sier de. Det er jo lov å ønske seg materielle ting i vårt velferdssamfunn.

    På besøk i kveld: Melody Gardot. Hun med solbrillene. Som ifølge hennes fortelling brukes pga. sensitivitet overfor lys. Kan godt hende. Hun synger jo liksom til de mørke rom og lokaler. Jazz. Som jeg nesten ikke kunne fordra som ungdom. Da skulle det være lit mer fart og trøkk. Uansett, Worrisome Heart har tatt seg noen runder her nå. Tittel melodien, på flygel i åpnoingen før perkusjon og bass og trompet (og et orgel der bak?) høres hærlig direkte ut. Med æ. Hun er tett på. Opplever jeg. Som om hun stod foran bordet mitt og sang til meg personlig i lokalet. Likevel, litt kjølig, slik jeg oppfatter stilen hennes. Stemmen er utrolig nærværende. O'boy. She needs a man with no baggage to claim. Det er trøkk i stortromma. Meget definert bass. Mulig jeg var litt på vidda angående bassen sett i forhold til MI Mosfet her, men den er om noe, strammere men vel så dyp. Jeg føler liksom jeg har tatt den første drinken, du vet den som gir det lille kicket av velvære. All that I need is love høres like lettflytende ut. Jeg merker meg at det er god dynamikk, god dynamisk kontrast her.

    Gone er i likhet med de forutgående låtene veldig veldig nært deg. Alt er så tydelig og krystallglassklart. Uten antydning til skarphet. Flott dybde og mesterlig plassering. Det er lett å høre i denne låta. Du hører de små lydene i "t'er", smattelyter, og f.eks. at "g" faktisk er en vokal nært beslektet med "k". Fantastisk. jeg har hørt plata tre ganger nå. Jeg kan fastslå at den legger fokus på hennes stemme, der instrumenter danderer det hele ganske lekkert og elegant.

    Siden det nå er damenes aften så hiver jeg like godt Kari Bremnes 11 ubesvarte anrop -og jeg føler at nesten blir fiket til i ansiktet når jeg hører stemmen til Bremnes i det hun åpner Du skulle vært her. Hun trer så klart å tydelig fram her for meg at jeg tror ikke det er sant. En helt enorm klarhet. Og når orkesteret slår inn for fullt, slås jeg av en helt enorm dynamikk. Trompet og gitar er tydelige og fremstår helt klart uten hverken ull eller diffusivitet. Og for en bass. For en bass. Kontant, presis. Smekk, og punch. MI 10.1 er strammere og oppleves mer artikulert og minst like dyp som MI Mosfet, for de som måtte lure. For noen lurer på det. Jeg mener det finnes to typer mennesker. De som tror på gud. Og så er det de som tror på mer bass..! Her får du den gode bassen, som ikke svulmer eller skeier ut, eller tror at den skal ha "total domination". Vi snakker altså om et ord vi gjerne hører i økonomi, men sjelden ellers unntatt innen idrett: Balanse. MI 10.1 er en utrolig balansekunstner. Bare hør Beskyttelse, eller Et anna sted. De høres så riktig ut. Flott bass, flott stemme, smekk, det øvrige instrumentelle blir aldri skarpt. Og vil du ha bass, spill av Fantastisk allerede. Bassgitaren har full kontroll. Det er ganske godt trøkk. Og Lys anorakk -hør på flygelet der. Flott utklinging der det står der litt lengre bak. Ikke skarpt i det hele tatt. Bare lytt på det. Lokket står i alle fall åpent. Du må nok i konsertsalen om du vil komme nærmere. Eller for de heldige som har et hjemme...

    Så rocker det mer i Klar. Tempo, massivt, og Bremnes blir aldri skarp, her heller. Finn veien engel er litt i samme gata. Hør avslutningssporet, å hører du etter det instrumentet som høres ut som det er plassert i en koffert... Vel, vi må over på noe annet enn kvinnfolk. Pink Floyd, the final cut -har du den? Ikke? Kjøp den. Her kommer virkelig ting til sin rett. Roger Waters, inne på det rommet med litt gjenklang høres ut som han skal: småsmattende og synge prater. Med innlevelse i sin "livets tragedie". -det var da som fanden hvor høyt det gjenget der skulle spille!? Oi, det er faktisk ganske heftig dynamikk i åpningsporet the post war dream. Det kom så overraskende at jeg trodde jeg kom til å vekke alle mann her. Må forresten nevne at naboene under har flyttet ut. Kanskej det ble for mye Musical Innovation for dem i vinter? Hvis de ikke taklet MI Mosfet, så skulle de bodd her nå, hehe!!!

    one of the few er en helt rå låt. Kan tolkes inn i alle retninger. Å jeg lover, MI 10.1 vil få den under huden på deg. Legg merke til klokka, gitaren og de elementene som Waters er så flink på. Varemerket hans. Wow. Det er bare å si det. Ståpels. Som Gunde Svan sa det, om jeg ikke helt husker feil. Så kommer when the tigers broke free. Den hører egentlig til på The wall, spør du meg, men det er vel filmen skyld. høres stoisk ut. Men så spretter det over the hero's return. det er bra smekk. Og du hører hvem som er på gitar: David Gilmour. Waters er forresten glad i klokka, om jeg må nevne det... Husker dere bikkja i Amused to Death? Ta å lytt etter katta i paranoid eyes. Fytterakkern!!! Dybdefølelesen er svært god her, hvordan den beveger fra der ute et sted, til å komme nærmere i høyre høyttaler. Å så hun da, som hvisker så forsiktig i samme høyttaler. Så har jeg satt griller i hodene deres. Det er vel best at dere sjekker dette selv.

    Det er ikke til å komme bort fra det, at MI 10.1 har en helt enorm og flott dynamikk, og avgir en helt utrolig kontrast, uten å lyde anstrengt her. Det vil jo sikkert komme an på hvor massive og tungdrevne høyttalere du har, men på relativt normale høyttalere så er 25 Kl. A watt ikke til å komme bort fra, at dette er noe av det mer overlegne jeg har hørt. Å fy fader, get your filthy hands of my desert, satte meg litt ut her et øyeblikk... -hehe. Glimrende! Åh, den plata kom virkelig fram i lyset her i natt. Jeg er glad jeg kom på å dra denne fram, og det er en stund jeg har lyttet på den nå.

    Hva var det jeg prøvde å si? Jo dynamikk. Det har den så til de grader. Det er lenge siden jeg har hørt en sånn glitrende kombinasjon av det, kontroll, åpenhet, klarhet, dybde og bass (skikkelig trøkk faktisk). Jeg kan ikke helt huske å ha hatt en sånn kombinasjon før. Jo, jeg snakket litt om switch-mode. Det kan minne om dette. Men den Chord SPM 1200B'n jeg en gang eide var myyyyyee dyrere. MI 10.1 har fantastisk mye luft og høres ikke anstrengt ut her. Hvor kan jeg signere på at et jeg har sett lyset? Jeg har fått noe helt fantastisk inn i huset. Jeg har våknet igjen her. Har liksom vært i dvale etter at MI Mosfet'en forsvant ut døra. Jeg har begynt å skjønne hva Roar Malmin mener. Han mener alvor. Om jeg skal få si noe, så må det være; glem alle andre i kongeriket. Du skylder deg selv å prøve en MI 10.1 og en MI 11.

    Men det begynner å bli seint her. Jeg må faktisk krype til køys. Egentlig vil jeg bare spille mer her, men en liten kar på snart to kommer til å bedrive "kroppskasting" av seg selv over meg her på morgenkvisten om 3-4 timer og det kan være en brutal affære for foreldrene hans. Han er nådeløs.


    Mvh. Bjørn


    /jan
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Flotte bilder, Bjørn.
    Jeg tror det er mange som gleder seg med deg, og unner deg dette.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper da det. :)

    Tatt litt tid, men det er ikke alltid at ting er på lager i Hi-Fi bransjen. Det er i alle fall et stykke solid håndverk dette. Byggekvaliteten samt enkelheten er imponerende. Det er ikke noe mikk-makk over konstruksjonen. Mulig jeg er korka i skallen, men jeg kan ikke skjønne at ikke MI 10.1 ikke skal selge i bøtter og spann. Den er definitivt innenfor High-End segmentet, med en sånn klarhet og definisjon i lydbildet at det er en skam til prisen! Det synes jeg oppriktig, for 18 000,- er ikke så veldig mye, og man ser hva man kan komme til å betale for tilsvarende kvalitet. Hadde jeg vært Roar Malmin nå, hadde jeg sørget for å ha et par ferdig på lager til en hver tid.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    65finger skrev:
    lassemann skrev:
    Endelig Bjørn! Denne har du ventet på lenge! Spent på hva du måtte synes om denne forsterkeren..

    mvh lassemann
    (42 år i dag og bursdag!;))
    Gratulerer med dagen lassemann!

    Gratulerer med ny forsterker Bjørn. Har lyttet en del til 10ern og den imponerte stort
    Gratulerer til begge to. Bjørn har sannelig fått seg et nydelig sett, og hadde jeg av praktiske årsaker måtte bytte ut rørene med transer ville Malmins kreasjoner stått i fremste rekke sammen med et fåtall andre alternativer. Og det skriver jeg uten å ha hørt dem i det hele tatt, men de levende beskrivelsene i denne tråden gjør meg overbevist at MI vil være et glimrende rør-substitutt i Casa baluba. For andre mye mer tipper jeg. Kan godt skjønne de som velger en kompetent klasse A transe foran rør når jeg legger bittelitt godvilje til. I alle fall når det er creme som dette.

    Og til Lassemann vil jeg ønske minst dobbelt så mange år med hørselen noenlunde i behold. Ser av avataren at du har prioriteringene i orden på forsterkersiden du også. ;)
    Takker for disse ønskene baluba og 65finger!

    Hørselen er den kjæreste sansen jeg har og bevarerer den så godt jeg kan ;)

    Og hadde jeg vært deg hadde jeg jammen vurdert et supplement i anlegget: En MI forsterker! Med rør på fortrinnet maler disse forsterkerne som fornøyde katter :) Malmin leverer jo nå forsterkere til de flestes behov og tro meg: De spiller glimrende! Og som bjornh så fortreffelig beskriver er det enkelheten som er disse forsterkerenes fortrinn. Signalveien er minimert til det absolutte minimum og derfor bevares signalet såpass bra på sin ferd.

    Og til bjornh: En aldeles glimrende beskrivelse av din lytterseanse! Du skriver jammen godt! Blir nok mange lyse netter for deg fremover tenker jeg 8)

    mvh
    lassemann
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Må ta meg en seanse i kveld også. Uten tvil. Må bare få folk i seng først...! ;D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Må ta meg en seanse i kveld også. Uten tvil. Må bare få folk i seng først...! ;D
    Bra, Bjørn. Vi gleder oss.
    Jeg sitter akkurat nå og lar meg forundre over komboen MI 11 / MI 10.1. Jeg klarer ikke å beskrive mine lytteopplevelser på samme elegante måte som bjornh, så jeg tillater meg derfor å gjenta deler av førsteinntrykket hans. Sitat:

    "Jeg føler at jeg nesten blir fiket til i ansiktet når jeg hører stemmen til Bremnes i det hun åpner Du skulle vært her. Hun trer så klart å tydelig fram her for meg at jeg tror ikke det er sant. En helt enorm klarhet. Og når orkesteret slår inn for fullt, slås jeg av en helt enorm dynamikk. Trompet og gitar er tydelige og fremstår helt klart uten hverken ull eller diffusivitet. Og for en bass. For en bass. Kontant, presis. Smekk, og punch."
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Må ta meg en seanse i kveld også. Uten tvil. Må bare få folk i seng først...! ;D
    Det blir deilige stunder når natten faller på, skjønner jeg. Selv har jeg hatt en session med et annet apparat i flere timer nå. Ingen som er i nærheten av å klage så la meg på et volum med peak godt over 100 db i en periode. ;D
    Apparatet er nevnt i flere andre tråder, inkl. en vennetråd.

    Den luksusen har vel ikke du hvis noen andre skal sove i nærheten, vil jeg tro. Men ingenting er deiligere enn anlegg som låter flott på passelig lave volum, noe jeg føler at jeg som oftest trenger rør eller klasse A for å få til.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forsåvidt et rør-prosjekt selv jeg holder på med, så det blir til et sekundært anlegg. Til den driver jeg å leter trafoer som vil funke. Men enda har jeg ikke eget hus, men når jeg får det så skal det bli "fler-sone" lyd, hehe. Roar Malmin har laget en egen pre-amp til denne av relativt enkel art, som jeg tror vil bli en bra match.

    Kl. A er på en måte litt for den viderekomne, som kan leve med at det ikke står oppført hundrevis av watt på et papir med tekniske spesifikasjoner. Og det er litt synd, for jeg tror mange elegant kunne hoppet over den fasen med megawattomani (jeg har vært der selv, og har enda et effektrinn på 5 x 200 fra Meridian jeg skal beholde til fremtidig galskap) og satset på et godt "klassisk" stereoanlegg med en ytelse få er forunt. Jeg mener, og har blitt forsøkt slaktet for holdningen, at i prisklassen +/- 20-30 000,- vil de fleste finne "de beste høyttalerne". Der vil mye flott og High-End til "Hyundai-priser" være å finne. Så, med kabler, et MI-oppsett med MI 10.1/MI Mosfet/MI 11/MI 12 og kilde av ønsket art kan man komme i havn med et meget godt High-End anlegg under 100 store lapper.

    Det høres mye ut, men la meg ta et eksempel. Du starter med MI 10.1 og MI 12, som ikke står mye tilbake for MI 11. Det koster 34 000,- rundt regnet (billig faktisk, med hensyn til hva du faktisk får). Så kan man se på Monitor Audio GS20 (alle høyttalere her rundt 20 000,-) eller B&W CM 9, eller Dali Mentor 6, kanskje Klipsch RF-83 eller Audio Physic Yara 2 Superior eller man kan se på Dynaudio Excite X32/Dynaudio Excite X36 bare for å nevne noen kandidater som bør kunne fungere. Da mangler man bare kilde som jo må være valgfritt etter ønsker og behov men la oss si ca. 15 000,- der (som kanskje er mer enn nok) og litt kabler etter ønske. Man KAN komme unna med 60-70k og sitte på et seriøst anlegg som konkurrerer med det beste. Hvis man vil bruke begrepet "konkurrere".

    Har ikke behov for så store høyttalere eller vil ha stativ-høyttalere, kjøper rimelige kabler (slik som jeg) og bruker en rimelig DAC på en PC eller drivverk (kanskje en rimelig men god CD-spiller), eller kanskje handler litt brukt kanskje man sitter på et High-End anlegg til under 45k? Jeg ser i alle fall muligheten. Hvis noen selger MI 11 og 10.1 på brukten så må man jo nesten være i faresonen for å bli tvangsinnlagt ett eller annet sted...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ifølge eventuelle kjerringer til de fleste av oss så er vi modne for innleggelse hele hurven. Heldigvis var ikke min siste ex slik, men hvis det hadde gått utover maten til barna så hadde også hun sagt seg enig i det.

    Min kjærlighet til klasse A oppstod i 84/85. Da kjøpte jeg en demomodell av Bedini 25/25. Den var i likhet med din 25 watt. I USA kostet den på det tidspunktet 1000 dollar. Noe slik var vanskelig på selge i Norge på den tiden, så Tor Aamodt solgte den til meg for 3000. Den forsterkeren ble gjenstand for mye kjærlighet fra yours truly, men ble solgt under første nedskallering i 1995. Den trengte en renovering og ble heller solgt videre til en annen, som igjen solgte den til en NRK-tekniker som fikset den opp. Jeg fikk det samme som jeg betalte for den i 1985, og han jeg solgte den til fikk 5000. Det forteller noe om hvor ettertraktet den modellen er. Her er noe gøyalt lesestoff om 25/25: http://www.icehouse.net/john1/Amp2.html



    Den ble erstattet av en uventet vellydende dyr modell fra Sansui, for jeg ville tilbake til integrert. Nå ønsker jeg meg en rørbasert receiver med både DAB og FM-tuner. Det ville vært en artig motsetning med digital og analog radio i en rør-receiver. Men noen innebygget DAC vil jeg ikke ha, for et slik apparat selvfølgelig skal gå i arv. Og en gammel DAC er og blir gammel (jfr andre tråder om mitt nylige skifte av DAC).

    Ps: DAB-tuneren bør ha digital utgang i tillegg til den innebygde DAC-en. Den trenger ikke være så veldig dyr og ha innganger, mer en nødløsning for de som ikke ønsker å bruke ekstern DAC. Men det er den motsatte filosofi at MI, så den kan vi la ligge til en annen tråd dukker opp.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Når nettene blir lange... Jeg har ikke nevnt så mye om selve Kl. A effekt-forsterkeren MI 10.1 enda, men jeg kan i alle fall si at i likhet med andre Kl. A forsterkere så blir den varm. Ikke ekstremt, men tilstrekkelig til at kjøleribbene føles nokså varme. Intet å bekymre seg over altså. Men det kan likevel være lurt å sørge for god lufting og unngå å plassere komponenter oppå. Den vil nok sørge for lun varme utover høsten her i stua tenker jeg. Det varmer i alle fall å lytte på den, eller anlegget blir vel riktigere å si.

    I natt hører jeg litt på Mr. Bryan Ferry. Det er ikke alle som liker han, men det får så være. Musikken er avansert, og god, og herlig krydret med musikalske innspill som skaper harmonier godt egnet i gode stereo-anlegg. Det er også liten tvil om at musikerne hans er svært, svært dyktige. De vet når de skal inn, og må vel sies å ha ganske god disiplin innen samspill. Det var engang en kar jeg ble lit kjent med i Gamle Røyken som spilte i et band som gjorde jobber på danske-båten som sa til meg at det var plass til en virkelig dyktig musiker i et band. Han begrunnet det med ego-viljen til å dominere når det ble spilt, at det tilrettelegges rundt vedkommende. Blir det to, blir det konflikt. Jeg vet ikke. Men jeg hører i Ferrys musikk og for så vidt også Roxy Music, og ting kan vel tyde på at musikerne er faglig dyktige, og disiplinerte. To dyder som jeg gjerne ser at folk flest bør strebe etter. Ingen er perfekte, og ikke jeg heller, men likevel er dyder noe å strekke seg etter. Ikke bare å oppnå, for jo høyere standard, jo bedre.

    Mamouna er en av Ferry's nyere plater. Eller ny og ny, Fru Blom (jeg har undret meg hvor det ordtaket stammer fra) -1994 er ikke akkurat i fjor. Men av de nyere album fra mannen. Don't want to know har et litt bredt og tungt lydbilde. Avslepent. Pent. Kanskje litt for ordentlig. Men det inneholder elementene Ferrry er så kjent for, danderingen av lydbildet og Ferry's egen stemme. N.Y.C. er litt av det samme men ikke fullt så oppfylt. Her får jeg litt bedre mulighet til å analysere lydbildet. Bra perkusjon. Tung bassgitar. Jeg liker den måten bassgitar spilles på. Men når sant skal sies så er det så mange musikere som støtter Ferry at jeg kunne sikkert skrevet et par avsnitt her bare om det. Minimum. Uansett, det som merkes jevnt over på låtene, og videre på Your painted smile, Mamouna og videre på plata er det tunge lydbildet som preger plata. Det det er ganske kledelig som om det har en litt dominerende rolle. MI 10.1 i kombinasjon med MI 11 håndterer dette svært godt uten at ting svulmer og tar helt over. Plata er sånn. For de som har hang og et narkotisk avhengighetsforhold til rør, vil nok plata oppleves å gi trøkk. Det er ikke dypbass alene. Det er er bare å lytte til til Mamouna, tittelmelodien. Du vil skjønne hva jeg mener.

    MI 10.1 viser muskler. Den ser ikke ut som en boler. Den ser ikke ut som noen treningsnarkoman i siste nytt av trikoter du får kjøpt heller med kroppsnære plagg. Det er mer som han som du utfordrer til håndbak på fest, fordi du trodde han ville være en elegant match å ta uten å ydmyke vedkommende så mye. Så tar han et alvorlig grep i hånda di, og slenger armen din over i en sånn fart at du nærmest letter av krakken. Du visste ikke at fyren uten nevneverdige problemer driver å bærer 100 Kg tunge melsekker nede på lageret ett eller annet sted uten nevneverdige problemer. Det er litt sånn med MI 10.1 også. DU bare skjønner at det er Kl. A. Jeg har skjønt det. Hvis den har noe er det i alle fall power. Vi snakker ikke om noe flower power. Det gir bassen en meget overbevisende autoritet.

    Tilfeldigvis har jeg kjøpt meg en ny plate av Bryan Ferry her. Vel, ny og ny, den er i ale fall ny for meg. Dylanesque, fra 2007 som er coverlåter av, ja selvfølgelig Bob Dylan. Det er forresten en kar jeg heller ikke helt klarte å fordra som tenåring. Eller, det var vel musikken jeg ikke var heeelt fortjust i, for å si det på litt svensk. Jeg har blitt eldre siden den gangen, må jeg få tilføye. Uansett, Just like Tom Thumb's blues møter meg med et langt mer moderne lydbilde enn forrige plate. Stemmen til Ferry og en itar, og etter hvert flere og trommer osv. møter meg. Det slår meg at dette er en mer gjennomført plate. Det låter mer åpent og ikke så "oppfylt" som Mamouna. Luftig, og rockete. Smekker mer gjør det også, siden den litt sidrumpa mjukheten er borte her, og har relativt god dynamikk. Driv er det tvers i gjennom. Yes Sir, I say. Jeg liker det. Det rocker her i stua. Og resten av bermen i huset ligger å sover, håper jeg.

    Pianoet i Make you feel my love høres overraskende ut til å stå bak noen tepper. Men stemmen til Ferry er ganske nærværende. Det gjelder for så vidt flere instrumenter, eller at de er plassert lengre bak i et mer dempet område. The times they are a-changing har karakteren av åpningslåta. Luftig, rytmisk og åpen. Og lett rockete. Så har du den tunge og drivende bassgitaren igjen på Knockin' on heavens door. Du får ikke den gnagende intense tilnærmingen som f.eks. Guns'n Roses versjon har, som jo faktisk er ganske intens og en svært god tolkning. Dette her er mer "bygdefest varianten". Allsang varianten. Godt gjennomført likevel, men kanskje ikke den versjonen som yter den størst rettferdighet. Pent og ordentlig, likevel. Mange vil nok like den litt sånn mer "pyntelig" som dette. All along the watchtower er litt av det samme. Jeg mangler litt opplevelse av sting. At det er noe trøkk, og innlevelse i Ferry's stemme. Ellers er det vel gjennomført. Det er uansett gode tolkninger og mer melodiøst av Dylan. Det er bare å høre på If not for You, og man får den følelsen av at det er driv og veldig godt dandert rent instrumentelt.

    Talkin' bout a revolution med Tracy Chapman overtar her. Oi. Oioi. Som minstekaren her sier det så treffende sår han ser noe spennende og kanskje litt overraskende. Jeg husker så godt at jeg la merke til denne plata den kom i 1988. Selv var jeg jo bare tenåring, men hørte at denne plata hadde engasjement og flott komposisjon. Men her kommer den litt lettflytende inn på akustisk gitar fra det litt nakne lokalet med stemmen til Chapman før trommer og bass kommer inn og slår deg med et luftig men tungt lydbilde med plenty med smekk og bra dynamisk kontrast. Ikke slik som med Ferry sin Mamouna som har en mørkere karakter, for her er det litt mer live gjengivelse og luftigere. Etterklangen gir inntrykk av et lokale rundt henne og bandet. Fast Car har litt av det samme, og siden bass en gang er et gjennomgangstema her, så er bassgitaren mye av det som legger fundamentet i låta. Men stemmen hennes er likevel klar og tydelig. Jeg kjenner plata godt og vet at denne karakteristikken er gjennomgående på langt de fleste gode stereoanlegg jeg har spilt den på. Det er en god demoplate, og ikke stressende i det hele tatt.

    Den er veldig stemningsskapende. Across the line har den samme karakteren men her er perkusjon og tromme mye av det som driver låta. Det høres veldig korrekt og godt timet. Gode musikere som støtter vokalen godt med instrumentene sine. Behind the wall er en låt med kun Chapman's vokal. Du hører den den moderate etterklangen i lokalet som tyder på at lokalet er pent dempet, uten å ta rotta på all etterklang. Men den gir ikke etterresonanser som ikke er kontrollerte, og det høres her og ganske tydelig også. Når Baby can I hold You kommer slår den massivt i brystkassa på meg. Den fyller godt opp, uten å mase, uten at stemmen hennes forsvinner i en smørje av bass og during. Man hører smekket her på de rette plassene. Mountains of things åpner elegant med å leke med overtonestrukturer som klinger og det er nesten som ørene ønsker å løfte seg. Jeg føler meg nesten som jeg har ørene til en en hund eller en rev som reiser seg og retter seg opp for å fokusere på hva den hører. Høres kanskje merkelig ut, men det føles på en måte litt sånn. Det er godt driv her og det låter veldig flott og storslagent. Mellomtonemat dette, samtidig som diskanten gis anledning til virkelig å skinne. Ingen bomull eller ullenhet her. Finnes ikke.

    Det slår meg at jeg faktisk sitter å spiller ganske høyt her, seint på natta. Jeg må dempe volumet ned på forforsterkeren. Så bytter jeg plate igjen. Re-vision med Nils Petter Molvær, med mye musikk som har vært brukt i film. Norsk moderne jazz, eller scandinavian jazz som jeg også har hørt det kalles. Introen Torn høres ut som om den er laget for futuristiske dommedagsspill som Half Life, eller F.E.A.R. og er ganske stemningsskapende. Så slår den inn med The beginning som forandrer rytme og driv. Jeg blir sittende å lytte på tunge hjerteslagaktige lydbildet som tegnes opp. Det er liksom mer stemningsskapende og monotont. Helt til trompeten til Molvær kommer inn. Den er klar, luftig og svært tydelig. Det er rene rave-partyet her. Mangler bare et lokale med dempet lys, men med lyskastere, røyk, dansende mennesker i introvert tilstand og litt øl her.

    Det er her også klart at det er dyktige musikere som samspiller, ikke en dyktig musiker på egotripp. stemningen videreføres i Alone in the bathtub. Selv om det er jazz, og det spilles trompet og akustiske instrumenter, så er musikken også elektronika da innslaget av datamusikk er tilstede. Man kanskje ikke opplever det sånn, men det er bare å se et av de gode konsertopptakene som skjønner man det. Hør Visitation og Artic dub, og du vil bekrefte det. Bare ordet dub sier noe om slektskapet til annen elektronisk musikk. Du får en mulighet å bare være tilstede et sted inne i lydbildet. Passer kanskje egentlig godt som rødvinsmusikk. Jeg finner det avslappende. Det er deilig å lytte til trompeten Trumpet player in the backyard. Du hører etterklangen i lokalet. Det er nesten som flott bokeh, hvis jeg nå skal ta sjansen å bruke et begrep fra den fotografiske verden som sier noe om hvordan bakgrunnen ute av fokus jevner seg ut i bakgrunnen eller slør om du vil.

    Decisons, ståbass og melankolsk elektronisk piano med klangjustert lydbilde. Med Leaps and bounds åpner med en følelsesladet vokal av kurdiske Nizamettin Arics, før Molværs trompet trer harmonisk inn etter Arics. Det starter tilforlatelig rolig og melankolsk før slagverk og øvrige instrumenter trykker til og tempoet øker. Det er et komplekst lydbilde i med detaljriksom og dynamikk. Det hele høres flott ut med en kombinasjon av trompet og rytmer fra midt-østen og etter hvert mer vokal fra Nizamettin Aric. Så avtar låta, og avsluttes -nesten litt plutselig.

    Det er liten tvil om at MI 10.1 sin enorme kraft virkelig kan slå fra seg. Det er som å gå i en boksering etter å ha drevet litt amatørboksing i et lokale, og plutselig møte en kar som har bokset en del kamper som proff, men som du kanskje aldri har hørt om. Når han begynner å denge løs på deg så skjønner du at du bør være mindre kjepphøy, og være litt forsiktig med hva du mener å vite om temaet. Noen er ganske enkelt tøffere enn andre. Slik som MI 10.1. Den har kraften, perspektivet og luftigheten du har hørt så mye om at High-End besitter i diverse Hi-Fi blader og kretser. Og ikke minst all denne dynamikken som jeg har nevnt tidligere. Dynamikken er voldsom, og som jeg opplever som storslagen -og den faller ikke sammen er gir det minste inntrykk av å flate ut og komprimeres. Men du har liksom ikke erfart noe slikt før du får prøve. Så det er bare å få på seg hanskene...

    Dog merker jeg likevel at det må noen dager med innspilling til her, da mellomtonen trenger litt tid å komme seg. Slik er det jo med alle nye forsterkere når de er nye. De trenger litt tid med innspilling og bruk før de virkelig begynner å glitre og kommer til sin rett. Foreløpig har jeg fått kjenne på brutaliteten MI 10.1 besitter, og den enorme kraften den har. Jeg venter inn at mellomtonen og diskanten skal utfolde seg mer og dybde og perspektiv skal utvikle seg helt. Det er i alle fall spennende og noe å se fram til. Mellomtonen er hverken ullen eller diffus, den må sammen med toppen få komme seg litt mer. Men du verden, "NAD-watt" blir liksom ikke det samme etter dette -puslete, det er hva det er. Sier noen Musical Innovation, så skjønner du at det ikke puslete saker: Raw Power, and then some..!

    Da begynner det å bli tid for å få litt søvn her, før stoltheten min sønn våkner til liv og klatrer opp i senga og starter sin sedvanlige kroppskasting over meg igjen på morgenkvisten og denger meg for alt hva jeg er verdt. Merkelig det der, at det skal være så gøy å knø i den alderen. Brutalt oppleves det også som, bare for å nevne det.


    Mvh. Bjørn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn