Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Lenge siden jeg har vært aktiv her, men aktiv på kjøpe fronten har jeg vært. Har nå gått fra MI-10 til MI-10.1 å kan vel ikke bli mer fornøyd. Mine små larsen 6 har vel aldri spilt dypere og mer oppløst enn nå. En magisk ro over musikken. Neste oppgradering blir vel en god DAC (selvfølgelig med en liten Malmifikasjon)
    ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye soojonny. Det er noe spesielt med oss. Vi bare har det, liksom..! ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg hørt masse musikk! ;D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Har skrevet litt om MI RIAA, budsjettversjon, i min egen tråd. Tenkte det kunne være greit å dele litt her og ;) Roar har korrigert meg litt og kommet med en del fakta om MI RIAA. Klipper også inn det han skrev i tråden min :)

    Hei Lasse,

    Takk for alle de fine ordene. Det høres ut som RIAAen gjør en god jobb hos deg.

    Jeg vil benytte anledningen til å korrigere et par misforståelser. Du kaller den Malmins superRIAA, men det er faktisk min minste RIAA. Konstruksjonen er noen år nå, og den er realisert med single ended spenningsforsterkning, passiv RIAA korreksjon, og det benyttes japanske supertransistorer på kritiske steder. Den kommer snart i nytt kabinett med samme finish som mine andre amper, dog med bredde som hos deg. Prisen vil ligge i området 12-14K. Videre har den trinnløs variabel belastningsimpedans mellom 47R og 1047R, fordelt på ti tørn. Den kan således justeres med en oppløsning på 1R. Denne justeringen er veldig viktig for å oppnå best mulig perspektiv og oppløsning av lydbildet.

    Mine andre RIAAer kommer senere i høst, og vil ligge på ca 30K og 60K. De får samme kabinett som MI 11, samt utvendig strømforsyning, fjernstyrt justering av forsterkning og belastningsimpedans, og digital utlesning av disse parametre. Kretsene i disse siste er helt forskjellige fra den første, og består utelukkende av japanske supertransistorer. Disse lages dessverre ikke lenger, men jeg har til ganske mange.

    Håper dette kan være en grei orientering.

    Roar



    --------------------------------------------------------------------------------

    Roar:

    Tusen takk for oppklarende ord Roar! Mitt vokabolar er nok ikke helt av den korrekte sorten i mine uttalelser vedrørende elektronikk. Får ha meg unnskyldt for det. Veldig fint å få vite litt mer om eksakte data på MI RIAA og at det kommer ulike serier med forskjellig pris etterhvert. Også for andre lesere kan det være greit med litt korregering fra konstruktøren selv.

    MI RIAA har vært i hus en ukes tid nå og den spilte flott fra dag 1, men det må likevel sies at den har blitt markant bedre de siste 48 timene. Det er vel en kombinasjon av innspilling og at jeg venner meg mer til den. Sånn jeg ser det har den ingen spesielle svakheter. I forhold til Audion, med sin varme røraktige spillestil, er MI mer presis og på "hugget". Den har mer detaljer og har større båndbredde, mer utklingende og mer oppløst i hele frekvensområdet. Spesielt i bassområdet er den tørrere og går dypere og er mer artikulert om det er et riktig utrykk. Audions umiddelbare fortrinn var varmen mellomtonen, men her kommer nå MI for fullt, noe jeg nok vil tro skyldes innbrenning. RIAA står jo på kontinuerlig med spenning slik at den har fått plenti med timer i standby, men kanskje ikke mer enn 10-15 timer spilling i uka som har gått. Audion måtte jo ha sine 20-30 min oppvarming hver gang før lytting, MI er klar umiddelbart noe jeg ser på som et klart pluss! En god RIAA koster litt penger, og 12-14k som Roar nevner her som utgangspris er på ingen måte en upris, heller rimelig vil jeg si. Helt konge med mulighet for både MM og MC i en og samme boks. Impedansjusteringen fungerer også ypperlig. Selv har jeg foreløpig et begrenset picup-utvalg med en lånt AT33E og en ATOC9-2, samt en Ortofon M2 MM. Ikke noe å rope hurra for, men utvalget vil bli bedre etterhvert. Foreløpig har jeg kun spilt på AT33E og har eksperemetert litt med impedanshjulet. Har vel havnet på ca 100 ohm, lavt, men anbefalt impedans er faktisk lavere til AT33E (17ohm) og ATOC9 (20ohm) enn RIAA kan justeres ned (47 ohm ifølge Roar minimum). Skal i dag putte over på ATOC9 igjen da jeg mistenker at den kanskje er litt bedre? Vi får se.. Uansett er MI RIAA fantastisk brukervenlig og eiergleden er stor! Jeg mener bestemt at dette er en helt genial RIAA som flere burde ta en titt og en lytt på. Vet det finnes noen få der ute som også sitter på tilsvarende versjon. Vært morro med noen tilbakemeldinger også fra disse


    Mvh
    lassemann
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    12-14k for riaa'n må vel være en kupp!

    jeg hadde som sagt en Brinkmann fein som går for rund 19k i Tyskland og den kan ikke sammenlignes engang.

    MI er i en helt annen liga!
    MI riaa spillte skjørta av Brinkmannen og jaget den ut av huset for godt!

    Mens Brinkmannen låt som en opptak i forhold, var MI riaa musikken live i stua.

    jeg våger å sier at det finnes neppe en bedre riaa til prisen!!!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Pris og kvalitet henger sjeldent sammen. Det er det brutale markedet som bestemmer alt - hva du og jeg vil betale for et produkt..

    De store kan bruke så mye penger de bare vil til villedende markedsføring og vi går på limpinnen nesten hver gang.. Ofte blir jo også pressen kjøpt og betalt - les smørt for å gi glimrende tester osv.. Og vi kjøper ::) Hørte jeg kongens nye klær??

    Roar har ikke sjans til å kaste seg inn i denne kommærsjen. Han må selge gjennom andre kanaler - oss og denne siden her bl.a. Men han selger skikkelig vare, superprodukter. Her blir vi i hvertfall ikke lurt på kvalitet og ytelse..

    Prøv å åpne lokket på f.eks en Musical Fidelity 5,5 - er det kvalitet i forhold til pris? Nei, mener nå jeg men meg om det da..

    Hjelp, har jeg sagt dette ;) :eek: Dere får tilgi meg om noen ble støtt :-[

    mvh
    lassemann
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke merkelig? -man får det man betaler for. Og med Roar Malmin får man virkelig det man betaler for: Hardcore No-Nonsense High-End!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei har snakket med Roar om et sett MI12/Mosfet på mine Klipsch RF7mkll.Noen kommentarer eller bruker erfaringer? :)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    slartibartfast skrev:
    løp og kjøp!!! ;D


    MI12/mosfet er en knallbra kombinasjon!
    Som man roper i skogen, får man svar.....
    Mon tro om gutta som frekventerer denne tråden IKKE vil anbefale MI? :eek:

    (PS! Virket forøvrig meeeget lovende disse MI`sakene som spilte hos deg Slartibartfast, det var første gang jeg har hørte MI, artige saker IMO :))

    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg lånt og spilt på en M10. Ligger bilde av den lenger bakover her. En imponerende sak. Skulle jeg være så gal at jeg vil gå fra rør til transistor vil den komme høøyt på lista over amper jeg da ville vurdert.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    slartibartfast skrev:
    løp og kjøp!!! ;D


    MI12/mosfet er en knallbra kombinasjon!
    Ikke bare løp, men Storm huset til Roar og kjøp! ;D
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Takker for innspill,tror nok det blir et kjøp ja! ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    lassemann skrev:
    Pris og kvalitet henger sjeldent sammen. Det er det brutale markedet som bestemmer alt - hva du og jeg vil betale for et produkt..

    De store kan bruke så mye penger de bare vil til villedende markedsføring og vi går på limpinnen nesten hver gang.. Ofte blir jo også pressen kjøpt og betalt - les smørt for å gi glimrende tester osv.. Og vi kjøper ::) Hørte jeg kongens nye klær??

    Roar har ikke sjans til å kaste seg inn i denne kommærsjen. Han må selge gjennom andre kanaler - oss og denne siden her bl.a. Men han selger skikkelig vare, superprodukter. Her blir vi i hvertfall ikke lurt på kvalitet og ytelse..
    Enmannsbedriften Roar kan seff ikke konkurrere med de store om oppmerksomhet, men hans "svakhet" er også hans styrke i hans lokale marked som han tydeligvis er i ferd med å finne, - det er jo bare han selv som skal tjene penger på produktene.
    Selvom han sikkert betaler rått for delene ift. de store så blir kalkylene til forbrukerpris noe helt annet.

    Første gang man stikker hodet inn i verkstedshulen hans kan man bli en smule skeptisk....det er ikke som en tur til Bryston for å si det sånn...men mannen er flink og man kjøper virkelig håndverk som det ligger mye stolthet i.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    rolfozzy skrev:
    Nå har jeg lånt og spilt på en M10. Ligger bilde av den lenger bakover her. En imponerende sak. Skulle jeg være så gal at jeg vil gå fra rør til transistor vil den komme høøyt på lista over amper jeg da ville vurdert.
    ;D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Da var loddet kastet!
    Inspirert av lassemann, slartibartfast, HCS med flere har jeg bestilt en MI RIAA. Det er nå 15-20 år siden jeg hadde en platespiller, og trodde vel at den tiden var forbi. Men nå vil jeg begynne igjen! Jeg har heldigvis beholdt de fleste av platene mine, vel forvart (forhåpentligvis) i pappesker. Dette kan bli moro! ;D

    Sitat Roar Malmin:
    "Da får jeg produksjonsversjon av det lille RIAA kabinettet om ca fire uker. Frontplaten blir som MI 11, 10mm med gravering. Resten blir eloksert svart. Separat strømforsyning med ca to meter kabel mellom. WBT inn/ut. Separat inngang for MM og MC, med tilhørende bryter for inngangsvalg, slik at man også kan ha to pickuper tilsluttet samtidig. Det er også variabel belastningsimpedans for optimal tilpassing til MC pickup på fronten."

    Jeg kommer til å starte en egen tråd for å få tips om valg av drivverk, arm og pickup. På dette området er jeg for en novise å regne... ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så flott Salty!

    Du vil oppleve en renesanse lydmessig, dersom du går for en skikkelig platespiller. Tro meg ;)

    mvh
    lassemann
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis Salty! Dette må vi feire med en "blås" neste gang vi sees. Det ligger mye glede i god vinyl, bare så det er sagt. Og i motsetning til de fleste, har du jo vært smart og beholdt platene dine :)
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Gratulerer, Salty. Du er jo nærmest å anse som en ambassadør for Musical Inovation her på sentralen, og da var det bare rett og riktig at det ble MI riaa på deg også. Lykke til med vinylsatsingen, skal bli spennende å følge veien mot ferdig rigg og vinylens gleder.


    Ole G. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    Da var loddet kastet!
    Inspirert av lassemann, slartibartfast, HCS med flere har jeg bestilt en MI RIAA. Det er nå 15-20 år siden jeg hadde en platespiller, og trodde vel at den tiden var forbi. Men nå vil jeg begynne igjen! Jeg har heldigvis beholdt de fleste av platene mine, vel forvart (forhåpentligvis) i pappesker. Dette kan bli moro! ;D

    Sitat Roar Malmin:
    "Da får jeg produksjonsversjon av det lille RIAA kabinettet om ca fire uker. Frontplaten blir som MI 11, 10mm med gravering. Resten blir eloksert svart. Separat strømforsyning med ca to meter kabel mellom. WBT inn/ut. Separat inngang for MM og MC, med tilhørende bryter for inngangsvalg, slik at man også kan ha to pickuper tilsluttet samtidig. Det er også variabel belastningsimpedans for optimal tilpassing til MC pickup på fronten."

    Jeg kommer til å starte en egen tråd for å få tips om valg av drivverk, arm og pickup. På dette området er jeg for en novise å regne... ;)
    Gratulerer Salty. Jeg tror du går en lykkelig vinter i møte. Jeg tror jeg må ta et jager-fly ned snart for å få en lytt når du får deg platespiller.

    -denne tror jeg er kjekk: http://www.soundgarden.no/stereo/platespiller/clearaudio-concept-platespiller.html

    kjekkere: http://www.oslohificenter.no/produk...age=flypage.tpl&product_id=196&category_id=31

    enda kjekkere: http://www.oslohificenter.no/produk...age=flypage.tpl&product_id=197&category_id=31

    kjekkest: http://www.oslohificenter.no/produk...age=flypage.tpl&product_id=752&category_id=31

    jadda: http://www.oslohificenter.no/produk...age=flypage.tpl&product_id=741&category_id=31
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Til Salty:

    Har jo ikke noe i denne tråden å gjøre men dette platespillermerket har gjort noe med meg... Seriøst bør du vurdere den i valget ditt. EKTE SIMPLISITY..

    Nottingham Analog, har den selv og har vel i grunnen ikke hørt noe bedre 8)

    (bildet er lik min egen, men mange modeller finnes ;))

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går det LP-spiller drømmen nå når du får MI RIAA, Salty? :D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Hvordan går det LP-spiller drømmen nå når du får MI RIAA, Salty? :D
    Etter nærmere 20 år uten platespiller så er jeg på litt tynn is her... :-\
    Men drømmen er der så absolutt, og det er jo litt dumt med en super MI RIAA uten platespiller! ;D
    RIAA'en ankommer om en måned, så jeg har jo litt tid til å områ meg. Satser på platespiller før jul.
    Takk for interessante tips forresten.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Til Salty:
    Har jo ikke noe i denne tråden å gjøre men dette platespillermerket har gjort noe med meg... Seriøst bør du vurdere den i valget ditt. EKTE SIMPLISITY..
    Nottingham Analog, har den selv og har vel i grunnen ikke hørt noe bedre 8)
    (bildet er lik min egen, men mange modeller finnes ;))
    mvh lassemann
    Et høyinteressant forslag, lassemann!
    Vet du om Nottingham har noen norsk forhandler...?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    la meg føye til at en AVID volvere med en Graham Phantom II er også noe som kler en MI RIAA veldig godt 8) (til nød kan du også bruke en SME309 som dere hørte hos meg sist ;))

    må snart blir en lyttekveld hos meg igjen hvis det er interesse for det. her har det skjedd mye!!!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    slartibartfast skrev:
    la meg føye til at en AVID volvere med en Graham Phantom II er også noe som kler en MI RIAA veldig godt 8) (til nød kan du også bruke en SME309 som dere hørte hos meg sist ;))
    må snart blir en lyttekveld hos meg igjen hvis det er interesse for det. her har det skjedd mye!!!
    AVID Volvere er en sterk kandidat, men den er jo ikke akkurat billig...
    Jeg ser at det har skjedd mye hos deg, og deltar gjerne på en ny lyttekveld.
    Det er trivelig der oppe i Hadelands dype skoger. ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kommer gjerne og BigD :). Spendor og MI tror jeg kan ha meget god synergi... :)


    Salty, hva skal du bruke på spiller da ? Kryr jo av spillere og en trenger ikke bli fattig om en skal ha noe bra noe.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    HCS skrev:
    Jeg kommer gjerne og BigD :). Spendor og MI tror jeg kan ha meget god synergi... :)
    Salty, hva skal du bruke på spiller da? Kryr jo av spillere og en trenger ikke bli fattig om en skal ha noe bra noe.
    Er som sagt ukjent (og derfor usikker) i dette farvannet.
    Regner med å bruke 10-20K til komplett spiller.
    Salty
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Fixa linken! :D

    -jo, den ville jeg satt høyt i setet til den prisen. Det mangler arm, pick-up. Når det er på plass er du raskt maxet innenfor budsjettet du ser for deg. Rabatten er bra den på 28,5% på spilleren og det er rom for å skaffe seg en påkostet arm og god pick-up. Hadde jeg hatt 10k til LP spiller nå tror jeg jeg at jeg hadde valgt den. Men det er nå meg. Jeg har for få LP'er til at jeg vil prioritere LP-spiller. Akkurat nå.



    Michell Gyro SE
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Hadde godt selskap i natt. "2008", riktignok. Passet godt med MI 10.1 og MI 11. Snart skal jeg få meg ny DAC, har jeg tenkt. Hvis Gud vil.
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    En deilig vin det der Bjørn ;) Kjøper den selv en del på svenskepolet..

    Merkelig, 4. september og gradestokken viser 24,8 grader ute - er det mulig?

    Og jeg sitter inne med en øl og klarer ikke å forlate stolen grunnet en ting: MALMIN RIAA Den har vel nå gått en 60-70 timer med musikk og den er rett og slett det beste produktet jeg har fått i hus, vel.. Kanskje Quicksilverne har vært det, men nå har de fått alvorlig konkurranse. Jeg gidder ikke å gi parametiske beskrivelser av denne riaa'n, men den formidler så til de grader musikk at det er nesten sjelsettende. Den er rett og slett avhengighetskapende og helt rå! Det er noe med finess og analog klang som gjør at man kan sitte i timesvis og bare nyte og lure på om dette faktisk er mulig ??? Og jeg begrenser den med en Audio Technica AT33e. Tenk hva en Lyra Argo i ville klart her.. Nei, man kommer liksom aldri i mål.. Tenker at bare, hvis bare.. Da blir det bra da ::)Nei, tar meg en øl til jeg.. Litt karaktrer må man jo ha på en søndag ;)

    mvh
    lassemann
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    helt enig!

    fikk såvidt testet en argo i den forrige dagen - med tanke på at den bare var skrudd på uten noe form av finjustering (som en argo i definitift trenger) var det en meget imponerende forestilling må jeg sier-

    her går det så mye i vinyl nå at jeg har nesten glemt min MI-modda cdspiller... igår skulle jeg bare har en CD spillende med forsterkeren holdt på å bli varmt. men jeg ble bare sittende, fascinert av godlyden. den låter faktisk veldig, veldig bra, den også!!!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.968
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går med LP-anskaffelsen, Salty?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn