Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    En begivenhet på Hortenmessa i år - Musical Innovation sammen med Høium Hi-Fi var utstillere på Rom 312/Privaten!
    Slett ingen hverdagslig foreteelse, og en velkommen sådan. Sammen kunne de vise fram et absolutt kapabelt og velspillende oppsett:
    - MI 23.5 preamp
    - MI 17 Balanced monoblokker
    - German Physiks rundtstrålende høyttalere

    Vis vedlegget 554594

    Vi i EBLE var innom flere ganger. Roar benyttet søndag formiddag til å spille noen stykker fra sin yndlingssjanger, nemlig klassisk musikk.
    Og oppsettet spilte med suveren oppløsning, og dynamikken i musikken kom til sin fulle rett. Så absolutt! Veldig bra.

    Artig å se MI på en hifi-messe!

    Mvh Salty
    Da var det ikke mine blokker :)
    Men det var min MI 23.5, som skal få 2 ekstra trafoer i strømforsyning som RM mente kunne gi noe forbedringer. Da den "bare" hadde 4 trafoer på messa og jeg ikke har fått høre den i det hele tatt. Tør ikke tenke på hvordan det blir når den blir koblet sammen med Beistet.
    Det blir nok veldig bra. Når den blir koblet med Beistet.
    Det er ihvertfall en fantastisk preamp. Og Beistet blir nok i samme liga.
    Mitt Beist skulle egentlig ha vært ferdig nå. Men har fått vite at den skal bli ferdig innen 2 uker. Displayet må nok muligens vente litt til. Regner med å få testet ut forsterker før vi (Roar og Armand)får igang display funksjoner.
    Displayet vil det nok ta lang tid med, Armand hadde veldig mye å gjøre fikk jeg høre.Skulle du ha sølv front ?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Men det var min MI 23.5, som skal få 2 ekstra trafoer i strømforsyning som RM mente kunne gi noe forbedringer. Da den "bare" hadde 4 trafoer på messa og jeg ikke har fått høre den i det hele tatt. Tør ikke tenke på hvordan det blir når den blir koblet sammen med Beistet.
    Det blir nok veldig bra. Når den blir koblet med Beistet.
    Det er ihvertfall en fantastisk preamp. Og Beistet blir nok i samme liga.
    Mitt Beist skulle egentlig ha vært ferdig nå. Men har fått vite at den skal bli ferdig innen 2 uker. Displayet må nok muligens vente litt til. Regner med å få testet ut forsterker før vi (Roar og Armand)får igang display funksjoner.
    Displayet vil det nok ta lang tid med, Armand hadde veldig mye å gjøre fikk jeg høre.Skulle du ha sølv front ?
    Sølvfront ja.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    ^ Det stemmer, Figge. Det er selveste Roar Malmin som står der i svarte klær i midten. Og ikke nok med det, til høyre ser vi Høvdingen, som er innehaver av Høium Hi-Fi. Ikke dårlig, RM og Høvdingen på samme bilde! :)

    Mvh Salty
    Ref. bildet på innlegg #15270, 22.9 Horten messa:
    Han til venstre virker kjent.
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nok veldig bra. Når den blir koblet med Beistet.
    Det er ihvertfall en fantastisk preamp. Og Beistet blir nok i samme liga.
    Mitt Beist skulle egentlig ha vært ferdig nå. Men har fått vite at den skal bli ferdig innen 2 uker. Displayet må nok muligens vente litt til. Regner med å få testet ut forsterker før vi (Roar og Armand)får igang display funksjoner.
    Hva er egentlig dette mye omtalte beistet for noe, og hvilke specs er det snakk om?
     
    Sist redigert:

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Det blir nok veldig bra. Når den blir koblet med Beistet.
    Det er ihvertfall en fantastisk preamp. Og Beistet blir nok i samme liga.
    Mitt Beist skulle egentlig ha vært ferdig nå. Men har fått vite at den skal bli ferdig innen 2 uker. Displayet må nok muligens vente litt til. Regner med å få testet ut forsterker før vi (Roar og Armand)får igang display funksjoner.
    Hva er egentlig dette mye omtalte beistet for noe, og hvilke specs er det snakk om?
    Vi har to forskjellige utgaver av Beistet. Mitt Beist har strømforsyning på 6000 vA 100 W fullbalansert.Carisma sitt har litt mindre strømforsyning 3200 vA, fullbalansert 100 w klasse A. Bare vekt av min strømforsyning er ca 60 kg, totalvekt ca 100 kg. Ønsker du mer info kan jeg komme med det etter hvert.
    Begge beistene blir koblet til MI23.5 (kun det beste er godt nok)
     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Det blir nok veldig bra. Når den blir koblet med Beistet.
    Det er ihvertfall en fantastisk preamp. Og Beistet blir nok i samme liga.
    Mitt Beist skulle egentlig ha vært ferdig nå. Men har fått vite at den skal bli ferdig innen 2 uker. Displayet må nok muligens vente litt til. Regner med å få testet ut forsterker før vi (Roar og Armand)får igang display funksjoner.
    Hva er egentlig dette mye omtalte beistet for noe, og hvilke specs er det snakk om?
    Ja, hva er egentlig Beistet.
    Det er først og fremst en helt ny type forsterker i forhold til hva Malmin har laget før.
    Nå er det såpass lenge siden jeg diskuterte akkurat dette med Roar . Så du får unnskylde meg at jeg ikke helt klarer å gjenta dette. Jeg er ikke så stødig på dette.
    Men kort fortalt så blir en klasse A forsterker. Den blir bygget med 4 trafoer på 800va hver.
    Det blir 20 utgangstransistorer pr kanal.
    Fullbalansert drift.
    Det blir brukt tilsammen 40stk 15000uf /63v kondiser .
    Dette blir satt i ett kabinett som er 46 x 20 x 60 cm.
    Fronten er med ett 4" display. Som blant annet kan styre bias fra 0-100%. Vise temperatur varme forbruk osv. Blir fjernstyrt.

    Herligheten vil veie rundt 70kg.

    Ferdigstillelse av forsterker er forventet november 2017. Men det har kommet opp noen utfordringer.
    Displayet må vi nok vente litt lenger på. Så forsterker blir satt sammen uten denne i første omgang.
    Forsterker blir muligens ferdig om 2 uker. Men det får bli opp til Roar å bevise.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Nye beregninger fra Roar angående effekt er ca 172watt ren klasse A ved teoretiske 60° på kjøleribber.
    Men det blir å se..
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kanskje for mye.
    Slo til på en MI 11 og tenkte plassere den forran et aktivt delefilter i et horn syst, lite gjennomtenkt da det trolig ville være like bra eller bedre med en passiv preamp.
    Men Prisene på disse MI preampene er jo så overkommelige nå at det er verdt et forsøk.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje for mye.
    Slo til på en MI 11 og tenkte plassere den forran et aktivt delefilter i et horn syst, lite gjennomtenkt da det trolig ville være like bra eller bedre med en passiv preamp.
    Men Prisene på disse MI preampene er jo så overkommelige nå at det er verdt et forsøk.
    Ja er "gratis" på finn.
    Selv om jeg kjøper fra RM selv.

    Vet noen her inne har MI pre på horn og aktiv deling. Men usikker på hvem det var.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Push-pull har en effektivitet på ca 50%.

    Klippet fra passlabs.com;

    The "purity" of Class A designs has been at issue in the last few years, with "pure" Class A being loosely defined as an idling heat dissipation of more than twice the maximum amplifier output. For a 100 watt amplifier, this would be 200 watts out of the wall on a constant basis. Designs which vary the bias against the musical signal will generally have bias currents at or below the signal level. This is certainly an improvement from the viewpoint of energy efficiency, but the sound reflects the lesser bias point.

    R
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Push-pull har en effektivitet på ca 50%.

    Klippet fra passlabs.com;

    The "purity" of Class A designs has been at issue in the last few years, with "pure" Class A being loosely defined as an idling heat dissipation of more than twice the maximum amplifier output. For a 100 watt amplifier, this would be 200 watts out of the wall on a constant basis. Designs which vary the bias against the musical signal will generally have bias currents at or below the signal level. This is certainly an improvement from the viewpoint of energy efficiency, but the sound reflects the lesser bias point.

    R
    Ok men bruker passlabs variabel bias etter hvor mye input signal...mener passlabs 160watt klasse A blokkene drar 660watt hver,og di er store og varme...men variabel bias etter dratt effekt blir jo noe helt annet...
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Push-pull har en effektivitet på ca 50%.

    Klippet fra passlabs.com;

    The "purity" of Class A designs has been at issue in the last few years, with "pure" Class A being loosely defined as an idling heat dissipation of more than twice the maximum amplifier output. For a 100 watt amplifier, this would be 200 watts out of the wall on a constant basis. Designs which vary the bias against the musical signal will generally have bias currents at or below the signal level. This is certainly an improvement from the viewpoint of energy efficiency, but the sound reflects the lesser bias point.

    R
    Å ja,så di drar ikke det samme hele tiden...men har variabel bias etter input signal...da blir di jo ikke like varme,blir ikke 172watt klasse a på tomgang hver kanal hele tiden da
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nye beregninger fra Roar angående effekt er ca 172watt ren klasse A ved teoretiske 60° på kjøleribber.
    Men det blir å se..
    172 watt klasse A er jo hinsides! :)
    Hadde i sin tid to (!) stereoamper på hver 2 x 100 W kl. A Hinsides? Neeei - bare herlig gøy. Men, gjenkjøp av kl A blir nok to MI monoblokker ca. 80 W kl. A hver, samt en klasse D amp til bruk for TV-/radiolyd.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Push-pull har en effektivitet på ca 50%.

    Klippet fra passlabs.com;

    The "purity" of Class A designs has been at issue in the last few years, with "pure" Class A being loosely defined as an idling heat dissipation of more than twice the maximum amplifier output. For a 100 watt amplifier, this would be 200 watts out of the wall on a constant basis. Designs which vary the bias against the musical signal will generally have bias currents at or below the signal level. This is certainly an improvement from the viewpoint of energy efficiency, but the sound reflects the lesser bias point.

    R
    Å ja,så di drar ikke det samme hele tiden...men har variabel bias etter input signal...da blir di jo ikke like varme,blir ikke 172watt klasse a på tomgang hver kanal hele tiden da
    Ser på det som en smart løsning. Sparer jo både miljøet og komponentene i forsterkeren.
    Kanskje ikke helt det samme som ren klasse A. Men smartere og muligens bedre også. Kanskje man kan sovne til god lyd uten å våkne opp til ett rom som holder 50°. Ser kun fordeler [emoji106]
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Nye beregninger fra Roar angående effekt er ca 172watt ren klasse A ved teoretiske 60° på kjøleribber.
    Men det blir å se..
    172 watt klasse A er jo hinsides! :)
    Hadde i sin tid to (!) stereoamper på hver 2 x 100 W kl. A Hinsides? Neeei - bare herlig gøy. Men, gjenkjøp av kl A blir nok to MI monoblokker ca. 80 W kl. A hver, samt en klasse D amp til bruk for TV-/radiolyd.

    Herr Malmin; en kort oversikt (som en del av signaturen din) av de konstruksjoner du tilbyr markedet, nederst på siden din - overfor nye medlemmer - kanskje ikke så dumt?
    Veldig greit å ha litt ekstra watt. Det gir mer kontroll og dynamikk/headroom.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser på det som en smart løsning. Sparer jo både miljøet og komponentene i forsterkeren.
    Kanskje ikke helt det samme som ren klasse A. Men smartere og muligens bedre også. Kanskje man kan sovne til god lyd uten å våkne opp til ett rom som holder 50°. Ser kun fordeler [emoji106]
    Klarer ikke la være; privatbilen min besitter en 6.2 liter 420 hk V8 bensin = jeg bidrar til et varmere klima - jeg også :eek:
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Ser på det som en smart løsning. Sparer jo både miljøet og komponentene i forsterkeren.
    Kanskje ikke helt det samme som ren klasse A. Men smartere og muligens bedre også. Kanskje man kan sovne til god lyd uten å våkne opp til ett rom som holder 50°. Ser kun fordeler [emoji106]
    Klarer ikke la være; privatbilen min besitter en 6.2 liter 420 hk V8 bensin = jeg bidrar til et varmere klima - jeg også :eek:
    Det går sikkert greit det. Så lenge du også spiser vegetar-burger uten å fise...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nye beregninger fra Roar angående effekt er ca 172watt ren klasse A ved teoretiske 60° på kjøleribber.
    Men det blir å se..
    172 watt klasse A er jo hinsides! :)
    Hadde i sin tid to (!) stereoamper på hver 2 x 100 W kl. A Hinsides? Neeei - bare herlig gøy. Men, gjenkjøp av kl A blir nok to MI monoblokker ca. 80 W kl. A hver, samt en klasse D amp til bruk for TV-/radiolyd.
    Kan tenke meg det er gøy
    Får se til sommeren igjen om jeg har økonomi til klasse A :)
    Nå må jeg prioritere å oppgradere bilen med Audison og Focal :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ser på det som en smart løsning. Sparer jo både miljøet og komponentene i forsterkeren.
    Kanskje ikke helt det samme som ren klasse A. Men smartere og muligens bedre også. Kanskje man kan sovne til god lyd uten å våkne opp til ett rom som holder 50°. Ser kun fordeler [emoji106]
    Klarer ikke la være; privatbilen min besitter en 6.2 liter 420 hk V8 bensin = jeg bidrar til et varmere klima - jeg også :eek:
    6,6 diesel her. 450hk ;)
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Ser på det som en smart løsning. Sparer jo både miljøet og komponentene i forsterkeren.
    Kanskje ikke helt det samme som ren klasse A. Men smartere og muligens bedre også. Kanskje man kan sovne til god lyd uten å våkne opp til ett rom som holder 50°. Ser kun fordeler [emoji106]
    Klarer ikke la være; privatbilen min besitter en 6.2 liter 420 hk V8 bensin = jeg bidrar til et varmere klima - jeg også :eek:
    6,6 diesel her. 450hk ;)
    Med eller uten Chipping ?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ser på det som en smart løsning. Sparer jo både miljøet og komponentene i forsterkeren.
    Kanskje ikke helt det samme som ren klasse A. Men smartere og muligens bedre også. Kanskje man kan sovne til god lyd uten å våkne opp til ett rom som holder 50°. Ser kun fordeler [emoji106]
    Klarer ikke la være; privatbilen min besitter en 6.2 liter 420 hk V8 bensin = jeg bidrar til et varmere klima - jeg også :eek:
    6,6 diesel her. 450hk ;)
    Med eller uten Chipping ?
    Er tuner på den ja :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.536
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Så nå er vi endelig midtveis i Oktober, så nå snart er vel Madrigal cd spilleren min ferdig etter diverse utsettelser i 6-7 måneder, hvis jeg bare kunne vente et par måneder til slik at RM kunne få ferdig alt til Horten messen var siste melding i August, så skulle alt fikses..... så nå får vi se da. Jeg gleder meg til og få igjen min ny reparerte og oppgraderte spiller, det skal bli gøy.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Nye beregninger fra Roar angående effekt er ca 172watt ren klasse A ved teoretiske 60° på kjøleribber.
    Men det blir å se..
    tja.. da bestiller jeg monoblokker på den konstruksjonen så Roar kan få dra fram 4 gangern! :D
    Hehe[emoji23]
    Hadde vært noe det. Men i praksis blir det vel vanskelig å brokoble en balansert forsterker.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Så nå er vi endelig midtveis i Oktober, så nå snart er vel Madrigal cd spilleren min ferdig etter diverse utsettelser i 6-7 måneder, hvis jeg bare kunne vente et par måneder til slik at RM kunne få ferdig alt til Horten messen var siste melding i August, så skulle alt fikses..... så nå får vi se da. Jeg gleder meg til og få igjen min ny reparerte og oppgraderte spiller, det skal bli gøy.
    Ja håper du snart får den igjen men det gjenstår å se...
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.012
    Torget vurderinger
    8
    Så nå er vi endelig midtveis i Oktober, så nå snart er vel Madrigal cd spilleren min ferdig etter diverse utsettelser i 6-7 måneder, hvis jeg bare kunne vente et par måneder til slik at RM kunne få ferdig alt til Horten messen var siste melding i August, så skulle alt fikses..... så nå får vi se da. Jeg gleder meg til og få igjen min ny reparerte og oppgraderte spiller, det skal bli gøy.
    Ja håper du snart får den igjen men det gjenstår å se...
    Ingen garanti! Vet det er flere som venter på remoter etc ennå
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nye beregninger fra Roar angående effekt er ca 172watt ren klasse A ved teoretiske 60° på kjøleribber.
    Men det blir å se..
    tja.. da bestiller jeg monoblokker på den konstruksjonen så Roar kan få dra fram 4 gangern! :D
    Hehe[emoji23]
    Hadde vært noe det. Men i praksis blir det vel vanskelig å brokoble en balansert forsterker.
    På en eller annen måte hadde han nok funnet ut av det, men er vel best å la Roar lage det han har i sortimentet slik at vi slipper store forsinkelser ;)

    Utfordringen hadde jo også blitt å få kjøleribber store nok til 688w klasse A....... ;)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Nye beregninger fra Roar angående effekt er ca 172watt ren klasse A ved teoretiske 60° på kjøleribber.
    Men det blir å se..
    tja.. da bestiller jeg monoblokker på den konstruksjonen så Roar kan få dra fram 4 gangern! :D
    Hehe[emoji23]
    Hadde vært noe det. Men i praksis blir det vel vanskelig å brokoble en balansert forsterker.
    På en eller annen måte hadde han nok funnet ut av det, men er vel best å la Roar lage det han har i sortimentet slik at vi slipper store forsinkelser ;)

    Utfordringen hadde jo også blitt å få kjøleribber store nok til 688w klasse A....... ;)
    Tja, akkurat det er vel ikke ett problem.
    Men om du ville hatt noe så stort og tungt hos deg er noe annet [emoji16].
    Å måtte bruke jekke-tralle og vinsj for å få det på plass er jo ikke så praktisk [emoji848][emoji6]
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hehe[emoji23]
    Hadde vært noe det. Men i praksis blir det vel vanskelig å brokoble en balansert forsterker.
    På en eller annen måte hadde han nok funnet ut av det, men er vel best å la Roar lage det han har i sortimentet slik at vi slipper store forsinkelser ;)

    Utfordringen hadde jo også blitt å få kjøleribber store nok til 688w klasse A....... ;)
    Tja, akkurat det er vel ikke ett problem.
    Men om du ville hatt noe så stort og tungt hos deg er noe annet [emoji16].
    Å måtte bruke jekke-tralle og vinsj for å få det på plass er jo ikke så praktisk [emoji848][emoji6]
    Det er ingen problem.. Er heldig og født med skippern sine armer så får det fort på plass etter en boks mack øl og litt spinat :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mens man venter på monoblokker og litt annet snadder så får man leke litt paparazzi.. :)

    MI23.5 ser fin ut naken..
    IMG_20191020_210901.jpg


    Skaperverkets guru..
    IMG_20191020_210843.jpg


    Men PSU'n må på beite for å feites opp..
    IMG_20191020_205536.jpg
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Jeg venter i spenning på leveranse nå i uka, som kommer. Har "lillebror" til ovennevnte. Den har "liten" trafo, men etter å ha lest om oppgradering med to ekstra trafoer, hadde jeg, som vanlig, en hyggelig prat med Roar. Han forklarte, så "må ha" genet slo inn. Nå blir det den store trafoen med de to nevnte ekstra trafoene. Regner vel ikke med at jeg hører store forskjellen, men hører jeg noe mer er det bare enda et lite stykke nærmere Nirvana. (63 års utskutte og utspillte ører :rolleyes: )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn