Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kramer1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2012
    Innlegg
    199
    Antall liker
    71
    Sted
    Ytre Arna
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg herved inn i Musical Innovation klubben da eg venter en MI 11 light preamp fra Fisken og en flett ny MI 18 fra Roar Malmin.

    Ventet en weekend på hotel med diverse gammel dyr alcohol og luxus prostituerte som velkommstgave , men Audirvana sa at der var eg alt for beskjeden. Så nå venter eg spent på billeter til dette infamøse franske slottet til MI klubben der champagnen flyter og det er damer i hvert eneste rom.;D

    O0 Skål og god helg! O0
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Du får først få forsterkerne i hus, og spille de inn...

    ...så får vi vurdere et slottsbesøk, hva?

    Blir moro å høre hvordan du liker det nye forsterkersettet ditt. Jeg tror dette blir MEGET bra.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    Nå har jeg endelig kommet meg hjem fra hi-fi messa i Stockholm.
    Der skjedde det noe uheldig for Martens som i år hadde slått på stortromma.
    De av dere som vil vite hva som skjedde nå, kan lese om dette i MSB Technology
    tråden, ellers er "Julebordet" til fredagen, og dere får høre historien da.

    Ses på Melboden til fredagen.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Får nok ikke blitt med på melboden denne gangen, skal på hyttetur til Gålå. Har dog forrige begivenhet friskt i minne med avslutning hos Puristen med vinylsnurring og biltitting :) Kos dere!
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Får nok ikke blitt med på melboden denne gangen, skal på hyttetur til Gålå. Har dog forrige begivenhet friskt i minne med avslutning hos Puristen med vinylsnurring og biltitting :) Kos dere!
    Hei montesi

    Dette var triste greier.
    Du får likevel ha en riktig god tur til Gålå.
    Det kommer flere anledninger.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    Nå er det ikke lenge til fredagen.
    Er det flere som har lyst og anledning, er
    dere fortsatt velkommen til en liten
    sammenkomst på Melboden.
    Dette er en gml. Italiensk pizza restaurant
    på Bærums Verk "senter".
    Har bestilt bord til kl 18!

    Hjertlig Velkommen!
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Hei MI-venner.

    Har nå gått til innkjøp av denne MIen:
    20150207_171913.jpg

    Noen som drar kjensel på hvilken MI det er?

    Har ikke fått prøvd den så mye enda. Men det lille jeg har prøvd lover veldig godt.

    Den eneste jeg er litt bekymret for er mye trafostøy i bakgrunn. Dette kan kanskje være som følge av den enkle oppkoblingen med en BT-receiver direkte inn på forsterkeren. Kan være at problemet ikke er tilstede når jeg benytter Marantz som forforsterker.?.

    Uansett, så langt veldig fornøyd. Virker til å være en veldig dynamisk sak. Kanskje litt mer mot vokal en bass, men har subber som fyller bunnen. :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei MI-venner.

    Har nå gått til innkjøp av denne MIen:
    Vis vedlegget 304806
    Noen som drar kjensel på hvilken MI det er?

    Har ikke fått prøvd den så mye enda. Men det lille jeg har prøvd lover veldig godt.

    Den eneste jeg er litt bekymret for er mye trafostøy i bakgrunn. Dette kan kanskje være som følge av den enkle oppkoblingen med en BT-receiver direkte inn på forsterkeren. Kan være at problemet ikke er tilstede når jeg benytter Marantz som forforsterker.?.

    Uansett, så langt veldig fornøyd. Virker til å være en veldig dynamisk sak. Kanskje litt mer mot vokal en bass, men har subber som fyller bunnen. :)
    Gratulerer CB600

    Det ligner nok veldig på MI Mosfet.
    Kos deg med den.
    Nå er du vel en MI venn?
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei MI-venner.

    Har nå gått til innkjøp av denne MIen:
    Vis vedlegget 304806
    Noen som drar kjensel på hvilken MI det er?

    Har ikke fått prøvd den så mye enda. Men det lille jeg har prøvd lover veldig godt.

    Den eneste jeg er litt bekymret for er mye trafostøy i bakgrunn. Dette kan kanskje være som følge av den enkle oppkoblingen med en BT-receiver direkte inn på forsterkeren. Kan være at problemet ikke er tilstede når jeg benytter Marantz som forforsterker.?.

    Uansett, så langt veldig fornøyd. Virker til å være en veldig dynamisk sak. Kanskje litt mer mot vokal en bass, men har subber som fyller bunnen. :)
    Ganske ny i MI verdenen selv, men de utgangtransistorene drar jeg kjensel på. Mos Fet vil jeg tro. Bygget noe a'la den for maaange år siden. Dobbel trafo 500VA, dobbel likeretting og Rifa. Kjenner jeg MI rett så den spiller flott. Gratulerer! Kos deg. :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle MI venner

    Nå er det ikke lenge til fredagen.
    Er det flere som har lyst og anledning, er
    dere fortsatt velkommen til en liten
    sammenkomst på Melboden.
    Dette er en gml. Italiensk pizza restaurant
    på Bærums Verk "senter".
    Har bestilt bord til kl 18!

    Hjertlig Velkommen!
    Ser fram til fredagen. Blir hyggelig å møte MI folket. Gleder meg.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer CB600

    Det ligner nok veldig på MI Mosfet.
    Kos deg med den.
    Nå er du vel en MI venn?
    Takk, takk. Er nok en Mosfet ja. Tok en sjans og kjøpte den. Mangler historikk, så har ingen anelse om den er fra 2009 eller senere. Kjøpte av Mr-G her på forumet.


    Er nok en MI-venn nå. Ser frem til å kunne prøve den mer i helgen. :)

    fandrese skrev:
    Ganske ny i MI verdenen selv, men de utgangtransistorene drar jeg kjensel på. Mos Fet vil jeg tro. Bygget noe a'la den for maaange år siden. Dobbel trafo 500VA, dobbel likeretting og Rifa. Kjenner jeg MI rett så den spiller flott. Gratulerer! Kos deg. :)
    Takk for det fandrese, regner det blir mange timer hygge foran denne. :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvordan folket er plassert i verden, men jeg kjører fra Bøler, Oppsal området utover i morgen ettermiddag til Melboden. Er det noen som kunne tenke seg å slippe å å kjøre eller rett og slett ikke har bilen denne kvelden ;-) så er det en mulighet for å å bli plukket opp på min vei. Gi meg et vink så ordner vi et møtested.
    Mvh FrankA
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer CB600

    Det ligner nok veldig på MI Mosfet.
    Kos deg med den.
    Nå er du vel en MI venn?
    Takk, takk. Er nok en Mosfet ja. Tok en sjans og kjøpte den. Mangler historikk, så har ingen anelse om den er fra 2009 eller senere. Kjøpte av Mr-G her på forumet.


    Er nok en MI-venn nå. Ser frem til å kunne prøve den mer i helgen. :)

    fandrese skrev:
    Ganske ny i MI verdenen selv, men de utgangtransistorene drar jeg kjensel på. Mos Fet vil jeg tro. Bygget noe a'la den for maaange år siden. Dobbel trafo 500VA, dobbel likeretting og Rifa. Kjenner jeg MI rett så den spiller flott. Gratulerer! Kos deg. :)
    Takk for det fandrese, regner det blir mange timer hygge foran denne. :)
    Ble litt nostalgisk her. Fant utgangene jeg hadde tenkt å bruke for å doble effekten på selvbygger settet mitt. Mosfet spiller flott, men er ikke så strømsterke. Om det er samme paret som er brukt i din klarer jeg ikke se av bildene. :)

    Vis vedlegget 305024
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk for et kjempehyggelig treff i MI's venner. Spesiell takk til Hifipuristen som gjorde det mulig og stilte selv om formen ikke var topp. God bedring! Moro å treffe dere. Nyheter på gang var det også. :cool:
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei MI-venner.
    Fikk ikke mulighet til å komme pga. jobb, men håper på å komme ved neste anledning...
    Vet også av erfaring at Puristens anlegg låter fantastisk så har vel gått glipp av noe den her gangen, men begynner å nærme seg nye komponenter her hjemme så får glede seg over det :cool:
    Håper på å møtes ved neste anledning.
    Mvh
    Jonny
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Ble litt nostalgisk her. Fant utgangene jeg hadde tenkt å bruke for å doble effekten på selvbygger settet mitt. Mosfet spiller flott, men er ikke så strømsterke. Om det er samme paret som er brukt i din klarer jeg ikke se av bildene. :)
    Fikk brukt en del timer i gutterommet i går, og for meg virker det som Mosfet ikke har noe vansker med Cornwall II i det hele tatt. Spilte på relativt høye nivåer til tider, og det virket som at MIen ikke anstrengte seg i det hele tatt. Så å doble effekten i en slik sak må være litt overkill på lettdrevne høyttalere. Men sikkert rått. :)

    Ett spørsmål:

    Som sagt fikk bruk en del timer med anlegget i går, og har fått litt mer kjennskap til MI føler jeg. Er i det hele og det store meget fornøyd.
    Har en dynamikk og et trykk i CW II som jeg ikke har hatt tidligere. Og med Marantz som forforsterker ble det mye mer bass også. :)
    MI Mosfet gruser Rotel som jeg hadde før på alle parametere, bortsett fra ett. Dvs. har en voldsom trafo- / bakgrunn støy fra MIen. Måler 46-48dB i sweetspot, og ca. 10dB mer opp ved hver enkelt høyttalere. Dette problemet hadde jeg ikke med Rotel, den var helt tyst og fri for slik støy.

    Spørsmålet blir, er dette å anse som normalt, eller bør jeg vurdere å kontakte Mr RM for å få en service/oppgradering?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Ble litt nostalgisk her. Fant utgangene jeg hadde tenkt å bruke for å doble effekten på selvbygger settet mitt. Mosfet spiller flott, men er ikke så strømsterke. Om det er samme paret som er brukt i din klarer jeg ikke se av bildene. :)
    Fikk brukt en del timer i gutterommet i går, og for meg virker det som Mosfet ikke har noe vansker med Cornwall II i det hele tatt. Spilte på relativt høye nivåer til tider, og det virket som at MIen ikke anstrengte seg i det hele tatt. Så å doble effekten i en slik sak må være litt overkill på lettdrevne høyttalere. Men sikkert rått. :)

    Ett spørsmål:

    Som sagt fikk bruk en del timer med anlegget i går, og har fått litt mer kjennskap til MI føler jeg. Er i det hele og det store meget fornøyd.
    Har en dynamikk og et trykk i CW II som jeg ikke har hatt tidligere. Og med Marantz som forforsterker ble det mye mer bass også. :)
    MI Mosfet gruser Rotel som jeg hadde før på alle parametere, bortsett fra ett. Dvs. har en voldsom trafo- / bakgrunn støy fra MIen. Måler 46-48dB i sweetspot, og ca. 10dB mer opp ved hver enkelt høyttalere. Dette problemet hadde jeg ikke med Rotel, den var helt tyst og fri for slik støy.

    Spørsmålet blir, er dette å anse som normalt, eller bør jeg vurdere å kontakte Mr RM for å få en service/oppgradering?
    Forstår jeg deg rett, når jeg antar at det er brum i høyttalerne dine, og ikke mekanisk støy fra transformatorene i forsterkeren?

    I så fall, er det uvanlig.

    Før du sender forsterkeren på reparasjon, ville jeg imidlertid sjekket om støyen ikke kan komme fra et annet sted i kjeden din. Koble fra signalkablene, og skru effektforsterkeren på. Om det fremdeles brummer i høyttalerne, er noe galt.

    Om problemet er brum fra trafoene, så kan det være at du trenger en krypstrøm-felle. Det fungerer godt på slike problemer.

    Jeg vil forresten råde deg til å legge en plan på å bytte ut den Maranz-forforsterkeren med en av Roars forforsterkere. Det vil gi et betydelig løft.
     
    Sist redigert:

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Takk for et kjempehyggelig treff i MI's venner. Spesiell takk til Hifipuristen som gjorde det mulig og stilte selv om formen ikke var topp. God bedring! Moro å treffe dere. Nyheter på gang var det også. :cool:
    Takk i like måte, fandrese! :)
    Selv om vi ikke var så mange i årets MI-samling, så var stemningen på topp. Virkelig trivelig!

    Mvh Salty
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Fikk fatt i et sett med Nordost Pulsar Points til 100 kroner på Finn. De passet perfekt under min MI9.1, (som er forkledd som MI8 Experimental)

    Tidligere hadde jeg ett sett vibracones/-pads, so m blir en helt annen måte å tenke vibrasjonskontroll. Faktisk strammet Pulsar Pointsene inn stereobildet en god del. Det forundrer meg at man kan høre slike forandringer så godt. Tester av dette produktet sier at de fungerer bedre dess tyngre komponentet er. Da passer de jo under MI9.1. ;)

    Ett ekstra pluss er at forsterkeren blir løftet en cm eller to lengre opp, slik at kjølingen i teorien skal bli bedre også.


    _DSC0173.jpg


    Her er et bilde som viser bedre hvordan pulsar pointsene er satt fast i de originale benene under forsterkeren, slik at den blir hevet ekstra godt opp fra underlaget.

    _DSC0186.jpg


    For ordens skyld, så står hele racket mitt på fire vibrasjonsdempende bein fra tyske Audio Physic.

    aph-vcf.jpg


    Jeg anbefaler de som ikke har gjort det, å forske på vibrasjonsdemping. Det er relativt billige tweaks.

    Takk for i går, for de jeg så da, forresten.
     
    Sist redigert:

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Forstår jeg deg rett, når jeg antar at det er brum i høyttalerne dine, og ikke mekanisk støy fra transformatorene i forsterkeren?

    I så fall, er det uvanlig.

    Før du sender forsterkeren på reparasjon, ville jeg imidlertid sjekket om støyen ikke kan komme fra et annet sted i kjeden din. Koble fra signalkablene, og skru effektforsterkeren på. Om det fremdeles brummer i høyttalerne, er noe galt.

    Om problemet er brum fra trafoene, så kan det være at du trenger en krypstrøm-felle. Det fungerer godt på slike problemer.
    Har nå prøvd forsterkeren med kun høyttalerne tilkoblet, er samme brummingen / støyen.

    Støyen er såpass tilstede at jeg hører den når det er rolige partier i musikken. Rotel var bedre der, den hadde en mer eller mindre svart bakgrunn uten noen form for støy..


    Jeg vil forresten råde deg til å legge en plan på å bytte ut den Maranz-forforsterkeren med en av Roars forforsterkere. Det vil gi et betydelig løft.
    Har fått det rådet her tidligere, og det er så absolutt noe som frister. Men jeg ser ikke hvordan jeg kan få både i pose og sekk. Dvs. jeg er svært avhengig av ett par ting pga jeg driver med både lyd og bilde. Har kinorom, og da er brukervennligheten og enkelheten med en god receiver den beste løsning slik som jeg ser det. Og jeg har blitt litt for komfortabel med Audyssey rom kalibrering, samt at jeg kjører ett oppsett i 7.2. Tror ikke det er så lett å få en MI forforsterker inn oppsettet. Men tar selvfølgelig i mot tips og råd. :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Forstår jeg deg rett, når jeg antar at det er brum i høyttalerne dine, og ikke mekanisk støy fra transformatorene i forsterkeren?

    I så fall, er det uvanlig.

    Før du sender forsterkeren på reparasjon, ville jeg imidlertid sjekket om støyen ikke kan komme fra et annet sted i kjeden din. Koble fra signalkablene, og skru effektforsterkeren på. Om det fremdeles brummer i høyttalerne, er noe galt.

    Om problemet er brum fra trafoene, så kan det være at du trenger en krypstrøm-felle. Det fungerer godt på slike problemer.
    Har nå prøvd forsterkeren med kun høyttalerne tilkoblet, er samme brummingen / støyen.

    Støyen er såpass tilstede at jeg hører den når det er rolige partier i musikken. Rotel var bedre der, den hadde en mer eller mindre svart bakgrunn uten noen form for støy..


    Jeg vil forresten råde deg til å legge en plan på å bytte ut den Maranz-forforsterkeren med en av Roars forforsterkere. Det vil gi et betydelig løft.
    Har fått det rådet her tidligere, og det er så absolutt noe som frister. Men jeg ser ikke hvordan jeg kan få både i pose og sekk. Dvs. jeg er svært avhengig av ett par ting pga jeg driver med både lyd og bilde. Har kinorom, og da er brukervennligheten og enkelheten med en god receiver den beste løsning slik som jeg ser det. Og jeg har blitt litt for komfortabel med Audyssey rom kalibrering, samt at jeg kjører ett oppsett i 7.2. Tror ikke det er så lett å få en MI forforsterker inn oppsettet. Men tar selvfølgelig i mot tips og råd. :)
    Jeg antar fremdeles at brummingen kommer fra høyttalerne.

    I så fall er det noe som ikke helt er som det skal om du har brumming der.

    Mekanisk brum fra ringkjernetransformatorene er en annen historie. Det er vel (dessverre) mer vanlig?

    Jeg håper ikke du bor langt unna Hokksund. I så fall er jeg sikker på at Roar finner årsaken til brummingen ganske kjapt.

    Alle MI`s forforsterkere kan installeres med Home Theatre Bypass, så det burde ikke være noe problem å kombinere 7.1 og god MI-stereo.

    Personlig foretrekker jeg å legge pengene mine i to gode kanaler. ;)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    Tusen Takk for et hyggelig "selskap" med pizza og is, akkurat som et barneselskap.
    Mye juging og nye bekjente fant vi denne kvelden?
    Alle stilte, noe jeg syntes var ekstra hyggelig.
    Neste gang vi skal ha en treff, hadde kanskje sommeren passet best?
    Hvis noen av dere ønsker og lytte til musikk hos meg, passer det best
    ifbm. privat besøk.
    Tidligere erfaring har lært meg at det dessverre ikke fungerer med mange besøkende
    på en gang. Derfor foretrekker jeg ett privat besøk.
    Det er bare og sende meg et PM, hvis dere ønsker dette.

    Igjen tusen takk for en meget hyggelig sammenkomst.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ble litt nostalgisk her. Fant utgangene jeg hadde tenkt å bruke for å doble effekten på selvbygger settet mitt. Mosfet spiller flott, men er ikke så strømsterke. Om det er samme paret som er brukt i din klarer jeg ikke se av bildene. :)
    Fikk brukt en del timer i gutterommet i går, og for meg virker det som Mosfet ikke har noe vansker med Cornwall II i det hele tatt. Spilte på relativt høye nivåer til tider, og det virket som at MIen ikke anstrengte seg i det hele tatt. Så å doble effekten i en slik sak må være litt overkill på lettdrevne høyttalere. Men sikkert rått. :)

    Ett spørsmål:

    Som sagt fikk bruk en del timer med anlegget i går, og har fått litt mer kjennskap til MI føler jeg. Er i det hele og det store meget fornøyd.
    Har en dynamikk og et trykk i CW II som jeg ikke har hatt tidligere. Og med Marantz som forforsterker ble det mye mer bass også. :)
    MI Mosfet gruser Rotel som jeg hadde før på alle parametere, bortsett fra ett. Dvs. har en voldsom trafo- / bakgrunn støy fra MIen. Måler 46-48dB i sweetspot, og ca. 10dB mer opp ved hver enkelt høyttalere. Dette problemet hadde jeg ikke med Rotel, den var helt tyst og fri for slik støy.

    Spørsmålet blir, er dette å anse som normalt, eller bør jeg vurdere å kontakte Mr RM for å få en service/oppgradering?
    Hei hadde selv voldsomt støy fra venstre kanal på min 10.1se og det tok litt tid før jeg prøvde og bytte signal kabel og da ble det 100% tyst. Samme kabel fungerer i alle andre anlegg men ikke på MI. Vet ikke hva som er grunnen til det men det ble ihvertfall bra. Jeg har mer enn nok krefter på mine La Scala så du burde ha overflod av akkurat det!
    Det merkelige her hos meg er at receiveren min er den eneste av 4 stk pre jeg har testet den siste tiden som er 100% tyst med MI på La Scalaene!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Forstår jeg deg rett, når jeg antar at det er brum i høyttalerne dine, og ikke mekanisk støy fra transformatorene i forsterkeren?

    I så fall, er det uvanlig.

    Før du sender forsterkeren på reparasjon, ville jeg imidlertid sjekket om støyen ikke kan komme fra et annet sted i kjeden din. Koble fra signalkablene, og skru effektforsterkeren på. Om det fremdeles brummer i høyttalerne, er noe galt.

    Om problemet er brum fra trafoene, så kan det være at du trenger en krypstrøm-felle. Det fungerer godt på slike problemer.
    Har nå prøvd forsterkeren med kun høyttalerne tilkoblet, er samme brummingen / støyen.

    Støyen er såpass tilstede at jeg hører den når det er rolige partier i musikken. Rotel var bedre der, den hadde en mer eller mindre svart bakgrunn uten noen form for støy..


    Jeg vil forresten råde deg til å legge en plan på å bytte ut den Maranz-forforsterkeren med en av Roars forforsterkere. Det vil gi et betydelig løft.
    Har fått det rådet her tidligere, og det er så absolutt noe som frister. Men jeg ser ikke hvordan jeg kan få både i pose og sekk. Dvs. jeg er svært avhengig av ett par ting pga jeg driver med både lyd og bilde. Har kinorom, og da er brukervennligheten og enkelheten med en god receiver den beste løsning slik som jeg ser det. Og jeg har blitt litt for komfortabel med Audyssey rom kalibrering, samt at jeg kjører ett oppsett i 7.2. Tror ikke det er så lett å få en MI forforsterker inn oppsettet. Men tar selvfølgelig i mot tips og råd. :)
    Nå kan du vel kjøre pure direct på Marantzen til musikk! Burde fungere greit og den har vel en ok innebygd dac også.
    Bare og sette din Mosfet på et fast volum kl 12 etc så skal den fungere uten bruk av ht bypass etc
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei hadde selv voldsomt støy fra venstre kanal på min 10.1se og det tok litt tid før jeg prøvde og bytte signal kabel og da ble det 100% tyst. Samme kabel fungerer i alle andre anlegg men ikke på MI. Vet ikke hva som er grunnen til det men det ble ihvertfall bra. Jeg har mer enn nok krefter på mine La Scala så du burde ha overflod av akkurat det!
    Det merkelige her hos meg er at receiveren min er den eneste av 4 stk pre jeg har testet den siste tiden som er 100% tyst med MI på La Scalaene!
    Kanskje MI har kabel-alergi? Det var ikke Nordost vel? ;)
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Jeg antar fremdeles at brummingen kommer fra høyttalerne.
    I så fall er det noe som ikke helt er som det skal om du har brumming der.
    Ja, det er fremdeles fra høyttalerne. Kan ikke høre noe fra selve forsterkeren.

    Mekanisk brum fra ringkjernetransformatorene er en annen historie. Det er vel (dessverre) mer vanlig?
    Hvis det er ringkjernetrafoene som støyer, er det noe man kun hører fra selve forsterkeren?

    Jeg håper ikke du bor langt unna Hokksund. I så fall er jeg sikker på at Roar finner årsaken til brummingen ganske kjapt.
    Bor i Stokke i Vestfold, så muligheter for ett par kjøreturer til Hokksund er det. :)

    Alle MI`s forforsterkere kan installeres med Home Theatre Bypass, så det burde ikke være noe problem å kombinere 7.1 og god MI-stereo.
    HT bypass får jeg rett og slett ikke hodet helt rundt. Blir oppkoblingen slik som dette: Marantz -> MI-pre -> MI Mosfet.
    Hvilken av forforsterkerne blir da master for volume kontroll i stereo. I surround er vel Marantz master, og MI-pre er i bypass med kun signal gjennomgang?

    Personlig foretrekker jeg å legge pengene mine i to gode kanaler. ;)
    Har forsøkt meg på det engang, men jammen var det ikke en senter på plass etter kun knappe to uker, og etter det ramlet det inn med høyttalere. Er nok avhengig av god kringlyd. :)
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Hei hadde selv voldsomt støy fra venstre kanal på min 10.1se og det tok litt tid før jeg prøvde og bytte signal kabel og da ble det 100% tyst. Samme kabel fungerer i alle andre anlegg men ikke på MI. Vet ikke hva som er grunnen til det men det ble ihvertfall bra. Jeg har mer enn nok krefter på mine La Scala så du burde ha overflod av akkurat det!
    Det merkelige her hos meg er at receiveren min er den eneste av 4 stk pre jeg har testet den siste tiden som er 100% tyst med MI på La Scalaene!
    Takker så mye for tipset eddie1. Men har forsøkt med å ha ingen kilder tilkoblet forsterkeren, kun høyttalerne. Og støyen er der fremdeles.

    Nå kan du vel kjøre pure direct på Marantzen til musikk! Burde fungere greit og den har vel en ok innebygd dac også.
    Bare og sette din Mosfet på et fast volum kl 12 etc så skal den fungere uten bruk av ht bypass etc!
    Personlig synes jeg Marantz låter meget bra på klipsch, så har i grunn ingen motsetninger for å bruke den.
    Men MI frister å prøve pga alle de gode omtalene som er rundt om blant folket.

    Har for øvrig ingen volumkontroll, som jeg har funnet, på Mosfet. Kanskje det er det som er litt av kilden til støyen, at forsterkeren står med fult volum konstant, eller noe.. (Litt ute på glatt isen nå..):confused:
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Om problemet er brum fra trafoene, så kan det være at du trenger en krypstrøm-felle. Det fungerer godt på slike problemer.
    Krypstrøm-felle var et artig ord på en guffen lidelse (for elektriske artikler). Har du noen oppskrift/produkter som kan kurere denne snikende sykdommen?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om problemet er brum fra trafoene, så kan det være at du trenger en krypstrøm-felle. Det fungerer godt på slike problemer.
    Krypstrøm-felle var et artig ord på en guffen lidelse (for elektriske artikler). Har du noen oppskrift/produkter som kan kurere denne snikende sykdommen?

    Krypstrømfelle :confused:
    sp9aa2cb.hovedspalte.jpg
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Skal forsøke å stille neste gang. Forkjølelsen hindret meg nå, men har ikke vært verre enn at jeg har ominnredet racket :(

    Stein

    Hei alle MI venner

    Tusen Takk for et hyggelig "selskap" med pizza og is, akkurat som et barneselskap.
    Mye juging og nye bekjente fant vi denne kvelden?
    Alle stilte, noe jeg syntes var ekstra hyggelig.
    Neste gang vi skal ha en treff, hadde kanskje sommeren passet best?
    Hvis noen av dere ønsker og lytte til musikk hos meg, passer det best
    ifbm. privat besøk.
    Tidligere erfaring har lært meg at det dessverre ikke fungerer med mange besøkende
    på en gang. Derfor foretrekker jeg ett privat besøk.
    Det er bare og sende meg et PM, hvis dere ønsker dette.

    Igjen tusen takk for en meget hyggelig sammenkomst.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Om problemet er brum fra trafoene, så kan det være at du trenger en krypstrøm-felle. Det fungerer godt på slike problemer.
    Regnet med at den kom. Hahaha. ..

    Krypstrøm-felle var et artig ord på en guffen lidelse (for elektriske artikler). Har du noen oppskrift/produkter som kan kurere denne snikende sykdommen?

    Krypstrømfelle :confused:
    Vis vedlegget 305432
    Regnet med at den kom. Hahaha...
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Roar satte inn en enkel DC-felle (AKA krypstrøm) i min forsterker. Det hjalp litt på trafobrumen, men det var ikke før jeg fikk et godt konstruert nettfilter at brummingen ble helt borte. Dette er altså fysisk vibrasjon i transformatorene, og ikke lyd i høyttalerne.

    Jeg har imidlertid hørt folk si at slike DC-feller kan gå ut over dynamikken i effektforsterkere? Er det noen som vet noe om det?

    Sjøstrøm Audio`s DC-filter er vel velkjente i HIFI-kretser?

    DCT02 DC filter for toroidal transformers - Sjöström Audio

    Ellers vil det å laminere transformatorene i epoxy eller trafolakk være en endelig løsning på mekanisk vibrasjonsstøy. Enkelte nye MI-forsterkere vil ha laminerte, og innkapslede ringkjernetrafoer, ser jeg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg forstår hva du mener Audirvana. Det er vel å fjerne "ulumskheter" som følger med nettstrømmen.
    Musefella var bare en litt tørr spøk ;)
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Roar satte inn en enkel DC-felle (AKA krypstrøm) i min forsterker. Det hjalp litt på trafobrumen, men det var ikke før jeg fikk et godt konstruert nettfilter at brummingen ble helt borte. Dette er altså fysisk vibrasjon i transformatorene, og ikke lyd i høyttalerne.

    Jeg har imidlertid hørt folk si at slike DC-feller kan gå ut over dynamikken i effektforsterkere? Er det noen som vet noe om det?

    Sjøstrøm Audio`s DC-filter er vel velkjente i HIFI-kretser?

    DCT02 DC filter for toroidal transformers - Sjöström Audio

    Ellers vil det å laminere transformatorene i epoxy eller trafolakk være en endelig løsning på mekanisk vibrasjonsstøy. Enkelte nye MI-forsterkere vil ha laminerte, og innkapslede ringkjernetrafoer, ser jeg.
    Da er det vel egentlig slik å forstå at dette er noe en må leve med i mindre eller større grad. Vet at Rotel har innkapslet trafoen, kanskje derfor den var tilnærmet støy fri. Så for å få bukt med dette må det ekstraordinære tiltak via oppgraderinger til.

    Får se hva jeg gjør, kan jo kontakte RM og høre med ham. Føler jeg fikk MIen til en tålig grei pris, så det er rom for å kjøpe eventuelle oppgraderinger/utbedringer.

    Uansett, takker så mye for innspillene dine Audirvana. :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Roar satte inn en enkel DC-felle (AKA krypstrøm) i min forsterker. Det hjalp litt på trafobrumen, men det var ikke før jeg fikk et godt konstruert nettfilter at brummingen ble helt borte. Dette er altså fysisk vibrasjon i transformatorene, og ikke lyd i høyttalerne.

    Jeg har imidlertid hørt folk si at slike DC-feller kan gå ut over dynamikken i effektforsterkere? Er det noen som vet noe om det?

    Sjøstrøm Audio`s DC-filter er vel velkjente i HIFI-kretser?

    DCT02 DC filter for toroidal transformers - Sjöström Audio

    Ellers vil det å laminere transformatorene i epoxy eller trafolakk være en endelig løsning på mekanisk vibrasjonsstøy. Enkelte nye MI-forsterkere vil ha laminerte, og innkapslede ringkjernetrafoer, ser jeg.
    Var ikke plaget fra lytteposisjon, men hadde noe trafodur i MI18. Selv om den ikke hørtes direkte legger den jo igjen signaturen sin i rommet. Hvis jeg løftet den opp fra benken ble det borte. I henhold til et av dine nylige innlegg i tråden angående innkjøp av vibrasjonsdemping og livlig diskusjon på Melboden lette jeg fram tre dempeklosser som fulgte med en båndopptaker jeg kjøpte for mange herrens år siden (Teac 3340s). Det gjorde susen. Trafostøyen forsvant. Tror jammen lydbildet tjente litt på det også. Jeg kommer til å sjekke det mot en referanse til helgen. :cool:

    Hvilket nettfilter bruker du?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Roar satte inn en enkel DC-felle (AKA krypstrøm) i min forsterker. Det hjalp litt på trafobrumen, men det var ikke før jeg fikk et godt konstruert nettfilter at brummingen ble helt borte. Dette er altså fysisk vibrasjon i transformatorene, og ikke lyd i høyttalerne.

    Jeg har imidlertid hørt folk si at slike DC-feller kan gå ut over dynamikken i effektforsterkere? Er det noen som vet noe om det?

    Sjøstrøm Audio`s DC-filter er vel velkjente i HIFI-kretser?

    DCT02 DC filter for toroidal transformers - Sjöström Audio

    Ellers vil det å laminere transformatorene i epoxy eller trafolakk være en endelig løsning på mekanisk vibrasjonsstøy. Enkelte nye MI-forsterkere vil ha laminerte, og innkapslede ringkjernetrafoer, ser jeg.
    Var ikke plaget fra lytteposisjon, men hadde noe trafodur i MI18. Selv om den ikke hørtes direkte legger den jo igjen signaturen sin i rommet. Hvis jeg løftet den opp fra benken ble det borte. I henhold til et av dine nylige innlegg i tråden angående innkjøp av vibrasjonsdemping og livlig diskusjon på Melboden lette jeg fram tre dempeklosser som fulgte med en båndopptaker jeg kjøpte for mange herrens år siden (Teac 3340s). Det gjorde susen. Trafostøyen forsvant. Tror jammen lydbildet tjente litt på det også. Jeg kommer til å sjekke det mot en referanse til helgen. :cool:

    Hvilket nettfilter bruker du?
    Takk for sist, fandrese.

    Hyggelig å høre at du fikk gjort noe med trafoduren din.Høres ut som vibrasjonene fra trafoene har forplantet seg, og gitt resonanser i benken/hyllen din. Det er jo, åpenbart ikke bra.

    Det er ikke vanskelig å forstå hvordan vibrasjoner kan påvirke elektronikk i negativ retning. Min erfaring er også at det å tenke vibrasjonskontroll kan gi betydelige løft i lydbildet.

    Jeg har vel nevnt disse Dempef?tter og vibrasjonsdempere tidligere. Men en god ting kan ikke gjentas for ofte. De er relativt billige, og effektive. I det siste har jeg funnet andre løsninger som fungerer ennå bedre på min effektforsterker, men likevel...

    Mitt nettfilter er dette: HIFI4ALL.DK | Anmeldelser | PS Audio Dectet

    Har prøvd en del forskjellig, og syns dette gir best resultat i det fornuftige prissegmentet.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Hei.

    Sitter så smått og vurderer å bytte monoblokker for drift av woofere i en dipol. MI kan jo være en kandidat her. Noen hete tips? Voksen dempefaktor er ikke forkastelig.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei.

    Sitter så smått og vurderer å bytte monoblokker for drift av woofere i en dipol. MI kan jo være en kandidat her. Noen hete tips? Voksen dempefaktor er ikke forkastelig.
    Først må man vel spørre om du vil ha en balansert, eller ubalansert effektforsterker?
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Har inntrykk av at MI generelt har relativt lav dempefaktor, stor sett i 60-80 området i 8 ohm? Eller finnes det "unntak"?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn