Music Angels

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Og så skulle man ha gitt seg mens ting fortsatt fungerte...
    Mistenker at den ene store kondensatoren kan være defekt og nesten kortslutter.
    Den ble veldig varm og det brummet ekstra fra trafo. Så jeg fjernet den og prøvde igjen.
    Da startet den som normalt, men så begynte det å lukte svidd og det begynner å ryke fra 2 av motstandere på signalprintet. Rørene glødet som normalt.
    Nå skjønner jeg ikke stort. Har nok tatt meg vann over hodet og søker etter hjelp her.

    Edit:
    Gikk over samtlige punkter jeg hadde endret på og begynte å montere tilbake igjen alt jeg hadde endret på.
    Tok nok et og to steg for mye i et jafs her.
    Jeg har fjernet de gamle kondisene (470uF/450v) på utgangen og erstattet med nye 1500uf/500v.
    Her viser det seg at den ene må være defekt og er årsaken til dagens første trøbling.
    For etter å ha fjernet denne, har det nok godt litt fort for seg et sted (Omtrent da kaoset begynte og man ble litt ekstra het i toppen)

    Jeg hadde fjernet de siste 4 motstandene som har forbindelse med det berømte releet på relekortet. Dette skal etter min mening ikke ha noe å si. Releene sitter der fortsatt, men er ikke bruk, da jeg har koblet over til pentode.
    Disse har jeg nå montert tilbake.

    Jeg har også byttet potmeter til volum.
    Har byttet tilbake til det gamle igjen.

    Har nå dobbeltsjekket det jeg har gjort, og jeg har prøvd forsterkeren igjen. Og nå fungerer den akkurat som den skal.
    Så nå er jeg enda mer usikker her. Ikke vet jeg hva jeg gjorde feil, og ikke vet jeg hvor jeg gjorde rett igjen. Hehe
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Pust rolig og ta det med ro! Du har sannsynligvis en kortslutning en plass.
    Prøv å måle motstand mot jord i diverse punkter for høyre og venstre side.
    Sjekk at de 3 parallelle motstandene på strømforsyningskortet er i orden.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Pust rolig og ta det med ro! Du har sannsynligvis en kortslutning en plass.
    Prøv å måle motstand mot jord i diverse punkter for høyre og venstre side.
    Sjekk at de 3 parallelle motstandene på strømforsyningskortet er i orden.
    Puster roligere nå.
    Har oppdatert forrige svar, og forsterker er tilbake i live.
    Ikke at jeg er helt sikker på hva mer annet som var feil enn den ene nye kondensatoren, men fikk den nå i gang igjen.
    Jeg har en nyere versjon med en annen strømforsyning enn deg, for jeg har ingen slike motstander i paralell. På min er det ikke dual mono.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    BRA!!! Da er det bare å ta det stegvis og forhåpentligvis unngå feil!
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    BRA!!! Da er det bare å ta det stegvis og forhåpentligvis unngå feil!
    Jupp. Må nok notere det i bakhodet: En modifikasjon om gangen!

    Da har man fjernet disse motstandene på rele-kortet igjen og prøver nå forsterkeren skikkelig med en stor kondensator på utgangen kontra 2 gamle, gjenbrukte saker.
    Volum-pot får vente til en annen gang.

    Når man ser over en del av komponentene som er benyttet i denne forsterkeren, så skjønner jeg godt at ikke alle blir helt imponert over kvaliteten i dem.
    I mitt tilfelle, er det benyttet gamle, brukte kondensatorer nesten hele veien. Til og med forskjellig fabrikat på venstre og høyre kanal.
    Så det er en god grunn til at dem er billige.

    Men nå spiller det med engelen igjen, bedre enn noen gang.

    Oppdatering: (Har snart kapret denne tråden)
    Har nå hørt på denne saken en times tid, og dette har virkelig gjort underverker for lyden.
    Dette begynner det virkelig å smake fugl av...
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så bra at det fungerer igjen! Lim gjerne inn bilder av hvordan det ble med alt det nye.
     

    okasin

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    26
    Sted
    Skien
    Hei, skriver bare et kjapt innlegg nå, siden jeg må komme meg på jobb.. Er litt svett, for jeg har nettopp testet dette.. men like gærnt ennå.. bare at nå har det skiftet side, nå er det KT88 røret helt til venstre som blir ganske så blått.. Jeg har filmet det hele, så jeg kan legge ut en video i natt når jeg kommer hjem fra jobb.. Skjønner ikke noe som helst.. Jeg har jo byttet alle rør, kondensatorer osv.. men like galt er det :( Jeg får jo ikke sjekket bias, det rekker jeg jo ikke.. det går jo bare noen sekunder før "fyrverkeriet" starter opp.. grrr..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei, skriver bare et kjapt innlegg nå, siden jeg må komme meg på jobb.. Er litt svett, for jeg har nettopp testet dette.. men like gærnt ennå.. bare at nå har det skiftet side, nå er det KT88 røret helt til venstre som blir ganske så blått.. Jeg har filmet det hele, så jeg kan legge ut en video i natt når jeg kommer hjem fra jobb.. Skjønner ikke noe som helst.. Jeg har jo byttet alle rør, kondensatorer osv.. men like galt er det :( Jeg får jo ikke sjekket bias, det rekker jeg jo ikke.. det går jo bare noen sekunder før "fyrverkeriet" starter opp.. grrr..
    Smårør..stort sett det som er problemet.. dårlig kontakt i rørsokler, belegg på rørpinner og defekte smårør. Nå har det jo skiftet side sier du, så det bekrefter nok dette.
    Hæ?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    om du bytter om rør, så er feilen på samme sted?, plopper det fælt i høyttaleren i den kanalen dette skjer?

    prøv forsterkeren uten inngangs røret på siden med feil, fortsatt det samme, prøv uten driver rør i kanalen(ecc82), kan være lekkasje i en signal kondensator

    hvilken kondensatorer har du byttet? var feilen der før også? post gjerne bilder innvendig

    Man kan sjekke om bias har forutsetning til å være riktig uten rør, måle spenning på ben 5, det skal være ca -50v på alle kt88 sokler, men ikke la den stå på veldig lenge da spenningen blir litt høy uten belastning... men bias har neppe noe med blått fyrverkeri innvendig i røret og gjøre, da ville det heller blitt helt rødt innvendig om negativ spenning på G1 manglet.. det er helst defekt rør, eller defekt signal kondensator..

    mvh






    Hei, skriver bare et kjapt innlegg nå, siden jeg må komme meg på jobb.. Er litt svett, for jeg har nettopp testet dette.. men like gærnt ennå.. bare at nå har det skiftet side, nå er det KT88 røret helt til venstre som blir ganske så blått.. Jeg har filmet det hele, så jeg kan legge ut en video i natt når jeg kommer hjem fra jobb.. Skjønner ikke noe som helst.. Jeg har jo byttet alle rør, kondensatorer osv.. men like galt er det :( Jeg får jo ikke sjekket bias, det rekker jeg jo ikke.. det går jo bare noen sekunder før "fyrverkeriet" starter opp.. grrr..
     

    okasin

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    26
    Sted
    Skien
    Hei, sitter på jobb nå :)
    Men her var det mange gode tips.. Det jeg kan fortelle, som jeg rakk å gjøre før jeg hev meg i bilen og kjørte til jobb var:
    Byttet KT88 rør det som glødet opp på venstre side, over til høyre side.. og feilen fulgt med, så foreløpig konklusjon er at det røret er deffekt (?) !
    Neste jeg gjorde var å ta et av de gammle KT88 røra jeg hadde liggende (men ikke av samme merke) og satt inn i stedet, fyrverkeriet forsvant, men svak "brumming" og litt blått lys i bunn av røret.. Men hadde ikke tid til å se hvordan dette utvikklet seg..
    Jeg skal poste en del bilder når jeg kommer hjem, så får dere se hvilke kondensatorer jeg har byttet. Jeg har kun byttet alle de store (elektrolytter).
    PS: bestilte nettopp nye KT88 rør, (Matched 1 Pair PSVANE) Det er samme som jeg har, og som jeg kjøpte for ca 6 mnd siden..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei, sitter på jobb nå :)
    Men her var det mange gode tips.. Det jeg kan fortelle, som jeg rakk å gjøre før jeg hev meg i bilen og kjørte til jobb var:
    Byttet KT88 rør det som glødet opp på venstre side, over til høyre side.. og feilen fulgt med, så foreløpig konklusjon er at det røret er deffekt (?) !
    Neste jeg gjorde var å ta et av de gammle KT88 røra jeg hadde liggende (men ikke av samme merke) og satt inn i stedet, fyrverkeriet forsvant, men svak "brumming" og litt blått lys i bunn av røret.. Men hadde ikke tid til å se hvordan dette utvikklet seg..
    Jeg skal poste en del bilder når jeg kommer hjem, så får dere se hvilke kondensatorer jeg har byttet. Jeg har kun byttet alle de store (elektrolytter).
    PS: bestilte nettopp nye KT88 rør, (Matched 1 Pair PSVANE) Det er samme som jeg har, og som jeg kjøpte for ca 6 mnd siden..
    Kjøp nye rør hvis det er gåent og ikke bruk det mer for å ta bilde. :)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Så bra at det fungerer igjen! Lim gjerne inn bilder av hvordan det ble med alt det nye.
    Skal gjøre det da jeg har fått inn en ny stor kondensator og har fått gjort ting litt penere. Foreløpig, er er det ikke akkurat så pent gjort inni der.

    Hadde også håpet jeg skulle finne noen modifikasjoner som kanskje kunne senket støygulvet i denne enda et lite hakk. Det er ganske bra nå, men kan alltids bli bedre. :)
     

    okasin

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    26
    Sted
    Skien
    Her er noen få bilder fra MA KT88. Byttet alle kondensatorer.

    Vell her kommer noen bilder av det lille jeg har gjort.. ikke nødvendigvis for at det skal låte bedre, men mest for å få liv i den igjen.. Fikk jo litt "panikk" når jeg leste meg frem til at i Kina har de 220v på nettet mot mine 230 her hjemme.. (og kanskje litt høyere på natta? )

    KT88 mods-4b.jpg


    Prøvet å merke opp hvem som er byttet, håper dere skjønner "tegninga" :)

    KT88 mods-3.jpg

    Et nærbilde av de store lyttene på 500V, fikk ikke plass under kretskort, så måtte legge dem på siden.
    Noen tips rundt dette?, var dette litt dumt?

    KT88 mods-2.jpg

    Bare for å illustrere at de nye kondensatorene er noe høyere enn de som sto der origonalt.. Går akkurat :)

    KT88 mods feb 14-6.jpg
    MA KT88 mods 2014-7.jpg
    De nye driver røra ( Phillips PCC88, og 5814A )
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Da fant du vel feilen, det var defekt rør J
    Når det gjelder 220v i kina og 230v her i Norge så er nok dette sterkt overdrevet at dette er problemet, kvaliteten på elektrolyttene er nok viktigst her.. du kan jo sette inn lyttere med høyere volt «rating» som tåler mindre…
    Hadde de elektrolyttene du tok ut begynte og «bule» eller var de normale?
    Vær nøye med å justere bias når du får nye rør, etter noen minutter så rørene er varme og stabile…gå over flere ganger
    Legg deg på 45-55 ma, har du 5ohm(2x10ohm) katode motstander? 50ma= 0.25v over dem.
    Justerer man bias for lavt vil B+ spenningen øke i forsterkeren som gjør vondt verre angående elektrolytter som er marginale fra før.. + lyden blir dårligere

    Mvh
     

    okasin

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    26
    Sted
    Skien
    Hei, ja det er 2 stk 10Ohm i paralell, og de er begge dønn nøyaktige 5 ohm (har målt).
    Den ene av de store kondensatorene så det ut som om plasten rundt hadde begynt å smelte.. derfor byttet jeg alle elektrolytter..
    Men er det vanlig at KT88 røra tar "kvelden" etter bare knappe 100 timer? Alle KT88 røra var jo under 6 mnd gamle.. hmm
    Men nå har jeg iallefall bestilt nye igjen, plus at alle driver røra er nye.. fungere det ikke etter jeg har byttet de nye røra nå, er jeg redd den går på søpla, det blir jo dyrt å hold på slik.. da får jeg heller kjøpe en fra Norge med garanti :)
    Men en ting jeg har lurt litt på, skal Bias justeres med høyttalere og signal kabler tilkoblet ? Eller er det kun spenning som trengs å være påslått?
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.000
    Antall liker
    32.028
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere skal vel helst alltid være tilkoblet når du har den på. Men ikke noen signaler.

    Tar et rør kvelden etter seks måneder, ville jeg ha sagt ifra til selger. Mulig du får et nytt sånn uten videre. Ikke uvanlig at et Kinarør eller to ryker før tida, men da bør selger ta ansvar.
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Som United skriver så ha alltid last/høyttalere tilkoblet...

    bruk de rørene du har som er i orden og juster bias, så bruker du forsterkeren litt med de og ser at alt er i orden..

    det hender det er feil på rør og det blir fyrverkeri... :) det har ingenting med forsterkeren å gjøre.. om det fortsatt skulle bli fyrverkeri kan du ha lekkasje på en signal kondensator.. :)
     

    okasin

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    26
    Sted
    Skien
    Nå må jeg på jobb igjen.. men har nå målt over de to parallellkoblede 10 ohms motstanderene (5 ohm), her måler jeg 0.170V på venstre kanal og 0.220V på høyre kanal !! så det betyr at jeg får justere litt når jeg kommer hjem i kveld.. :) Er det noe godt bilde av hvem av pot-meter jeg skal justere på ? burde vell kanskje ha en liten skrutrekker i plast også? hmm også hører jeg det er litt brumm i høyre kanal..
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    alle 4 katode motstandene skal ha 0,25v over seg... potmeterene som du justere i samme kanal påvirker hverandre litt,

    du kan følge ledning ut til hvert rør, eller du skrur og ser hvem som reagerer... brum forsvinner antageligvis når bias er juster riktig..

    KT88s-4b.jpg


    Nå må jeg på jobb igjen.. men har nå målt over de to parallellkoblede 10 ohms motstanderene (5 ohm), her måler jeg 0.170V på venstre kanal og 0.220V på høyre kanal !! så det betyr at jeg får justere litt når jeg kommer hjem i kveld.. :) Er det noe godt bilde av hvem av pot-meter jeg skal justere på ? burde vell kanskje ha en liten skrutrekker i plast også? hmm også hører jeg det er litt brumm i høyre kanal..
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Spenning over katode-motstandene får du nok bare prøve deg frem med. Har inntrykk av at veldig mange har forskjellige meninger om dette.
    Tror det varierer litt fra forsterker og rørkombo også. På min har jeg prøvd 0,16, 0.18, 0,20 og 0,225. Ved 0,225 ble forsterkeren noe vel varm synes jeg.
    Nå bruker jeg 0,18. Forsterker er passelig varm og låter bedre enn noen gang.
    Dette var vel nivået Kjell B mente var det beste også. Mulig man mister litt effekt med lav bias, men det spiller da renere etter hva jeg har lest?

    Men, igjen. Du får prøve deg frem. Nå hadde du en del forskjell på høyre og venstre, så får håpe ting ordner seg når du får justert det mer likt.

    Fra hvor har du at den SKAL ha 0,25 v Kongarne?Vet nå at du har god peil på MA, så betviler ikke svaret ditt. Men det kunne vært artig å visst om svaret ditt kommer av egen erfaring eller om det ligger noe annet bak?
     
    Sist redigert:

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Hei


    jeg anbefalte 45-55ma bias på forrige side... jeg prøver og hjelpe og luke ut feilkilder... 0.25v over 5ohm motstand=50ma som er meget fin bias



    Music Angel har mange varianter, derfor kan man ikke bare anbefale en volt over katode motstand, man må vite hva katode motstand er først.. en MA fra Mala hadde en annen løsning enn 5 eller 10ohm, så her må man bruke enkel matte.... 0.050A x 5ohm = 0.25v, 0.050A x 10ohm = 0.5v , 0.50A x 7ohm = 0.35v


    Forsterkerne varierer fra 435-500v B+, et kt88 rør som jobber med 450v vil ha anbefalt arbeidspunkt fra ca 44ma til 62ma i push pull uansett hva noen synes...

    jeg foretrekker etter en del testing minst 45ma, men det er min personlige mening

    om noen foretrekker og kjører rørene utenfor arbeidsområdet lydmessig så er jo det opp til hver enkelt :)


    men jeg anbefaler ikke å "pine" bias lavt ned på forsterkere som sliter med høy spenning, da får man jo bare mer problemer....

    mvh


    Spenning over katode-motstandene får du nok bare prøve deg frem med. Har inntrykk av at veldig mange har forskjellige meninger om dette.
    Tror det varierer litt fra forsterker og rørkombo også. På min har jeg prøvd 0,16, 0.18, 0,20 og 0,225. Ved 0,225 ble forsterkeren noe vel varm synes jeg.
    Nå bruker jeg 0,18. Forsterker er passelig varm og låter bedre enn noen gang.
    Dette var vel nivået Kjell B mente var det beste også. Mulig man mister litt effekt med lav bias, men det spiller da renere etter hva jeg har lest?

    Men, igjen. Du får prøve deg frem. Nå hadde du en del forskjell på høyre og venstre, så får håpe ting ordner seg når du får justert det mer likt.

    Fra hvor har du at den SKAL ha 0,25 v Kongarne?Vet nå at du har god peil på MA, så betviler ikke svaret ditt. Men det kunne vært artig å visst om svaret ditt kommer av egen erfaring eller om det ligger noe annet bak?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Takk for godt svar. :)

    På min MA, ligger spenningen på B+ på 430 v ved 0,2v over katodemotsandene. (5ohm)
    Og den synker vel hvis jeg skrur opp bias, eller husker jeg feil nå?
    Men nå har jeg da en nyere versjon med annen (dårligere?) strømforsyning, så jeg vet ikke om ting stiller seg annerledes da?
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Titt

    litt usikker på din versjon... den versjonen uten "dual mono" strømforsyning må jeg innrømme at jeg ikke har sett mer enn en gang (live)... de med "dual mono" har spenningsdobler.. noe som også påvirker større spenningsfall ved større strømtrekk

    men hvis du har 430v b+ så vil arbeidspunktet være enda høyere... 48-68ma, 50-55ma vil være bra.... men går den veldig varm så er strømforsyningen/trafoen for liten

    du må kunne klare å holde hånden på trafoen....

    finnes det bilder av den her?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Se side 10. Der er det bilder av den før og etter kondensator-bytte.

    Jeg kjente nok ikke så mye på trafo da jeg kjente på temp. Men kjente at platen og området rundt smårørene ble fryktelig varmt.

    Hmmm. Jeg kan jo prøve å heve den til 50ma i morgen for å prøve.
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut til å være spenningsdobler der, spenningen vil nok synke litt uansett ...

    du får neppe problemer med elektrolyttkondensatorer :) det er jo bra...

    det du kan prøve om/når lysten kommer er signal kondensatorer :) det påvirker lyden ganske mye også.... :)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Det ser ut til å være spenningsdobler der, spenningen vil nok synke litt uansett ...

    du får neppe problemer med elektrolyttkondensatorer :) det er jo bra...

    det du kan prøve om/når lysten kommer er signal kondensatorer :) det påvirker lyden ganske mye også.... :)
    Mulig det aldri hadde blitt noe problem, men de er nå byttet nå uansett.
    Og det samme med signal-kondisene.
    Og i strømforsyning. Og for en forbedring det har blitt. :)

    Hadde man fått ned støygulvet i den og fått på fjernkontroll, så hadde jeg snart valgt MA foran min Trafomatic..... Og det sier jo litt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Da fant du vel feilen, det var defekt rør J
    Når det gjelder 220v i kina og 230v her i Norge så er nok dette sterkt overdrevet at dette er problemet, kvaliteten på elektrolyttene er nok viktigst her.. du kan jo sette inn lyttere med høyere volt «rating» som tåler mindre…
    Hadde de elektrolyttene du tok ut begynte og «bule» eller var de normale?
    Vær nøye med å justere bias når du får nye rør, etter noen minutter så rørene er varme og stabile…gå over flere ganger
    Legg deg på 45-55 ma, har du 5ohm(2x10ohm) katode motstander? 50ma= 0.25v over dem.
    Justerer man bias for lavt vil B+ spenningen øke i forsterkeren som gjør vondt verre angående elektrolytter som er marginale fra før.. + lyden blir dårligere

    Mvh
    Denne var vel egentlig tenkt som en billig inngangs billett i kina til hi-end verden. Men så oppdaget vi den også. Var det ikke så?
    Dei har 220v og da er spenningen ok for dei.
    Med nett spenning på 232v målte jeg min MA til 486v over utgangs kondensatorene.
    Det må sies at jeg mener jeg har lest at det har skjedd med mindre enn 10 stk, der de utgangs kondensatorene har røket..og det er vel selvimportert flere hundre eller flere tusen til oss etter hvert.
    Men ingen grunn for å ta sjanser da..
    Vi vet strømnettet kan være opp mot 250v i norge. Da blir det litt høy volt over de når de er på 450v.

    De 4 andre er koblet i serie så de har halv spenning, så de slipper en å bytte. Men hvordan er det med dei 2 i mitten på hver side av jordingen, står de i parallell???

    Jeg selv skal kjøpe igjen til sommeren, da savnet er stort. Men jeg vil da kjøpe fra Mala Audio.
    Da får jeg en som er fabrikk oppgradert og som også er beregnet til det norske strømnettet + full garanti.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Til dere som skrur og er godt kjent med innmaten: er det en enkel sak å vri/ justere på soklene til KT88-rørene. Ved kjøp av nye KT88, så ønsker jeg at logo på rørene synes og står rett fram. Da må soklene vris en halv omdreining rundt. Er det en kurant jobb?
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Nei desverre så blir ikke slikt tatt hensyn til..

    Ledninger til gløde spenninger, signal inn på.gitter osv. Blir tatt hensyn til når de blir plassert.



    Til dere som skrur og er godt kjent med innmaten: er det en enkel sak å vri/ justere på soklene til KT88-rørene. Ved kjøp av nye KT88, så ønsker jeg at logo på rørene synes og står rett fram. Da må soklene vris en halv omdreining rundt. Er det en kurant jobb?
     

    okasin

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    26
    Sted
    Skien
    Hmm dette skulle ikke være lett dette med å justere bias heller :(
    kobler opp slik som på bildet jeg har tatt her.. men bias endrer seg jo hele tiden uten at jeg gjør noe.. svinger mellom 0.16 og 0.35v Bruker ca 30 sekunder fra 0.16V og opp til 0.35V, og like lang tid ned igjen.. og sånn fortsetter det, til det begynner å sprake litt i den høyre kanal.. Noen tips?
    Prøvde å justere litt på de små potmeterene som anvist, men skjedde ikke noe som helst..
    KT88 mods-5.jpg
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Du må måle ben 5 på alle KT88 rør så vi vet hvordan bias er stilt....
    Hva måler du på katode motstand under på bilde ?
     
    Sist redigert:

    okasin

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    26
    Sted
    Skien
    Du må måle ben 5 på alle KT88 rør så vi vet hvordan bias er stilt....
    Hva måler du på katode motstand under på bilde ?
    Målt 55v mellom jord og ben 5 på alle KT88 rørene, bortsett fra et rør som viste 53.5v
    men når man justerer bias, er det noe man ser umiddelbart på multimeteret? Eller er det slik at man må vente en stund før man skjer noen reaksjon?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Du må måle ben 5 på alle KT88 rør så vi vet hvordan bias er stilt....
    Hva måler du på katode motstand under på bilde ?
    Målt 55v mellom jord og ben 5 på alle KT88 rørene, bortsett fra et rør som viste 53.5v
    men når man justerer bias, er det noe man ser umiddelbart på multimeteret? Eller er det slik at man må vente en stund før man skjer noen reaksjon?
    Ikke følgt så nøye med, men en må gjerne snu/skru flere ganger på biashjulet før det gjør utslag.
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Ca 50-55 volt er ok utgangspunkt

    Har du fjernet relé? Eller bare koblet over?
    Ser ut for meg som alle 3 punktene på relé er koblet sammen om relé fortsatt er der uten spenning på... Skjønner ikke at denne spiller musikk da...
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Det ser ut til å være spenningsdobler der, spenningen vil nok synke litt uansett ...

    du får neppe problemer med elektrolyttkondensatorer :) det er jo bra...

    det du kan prøve om/når lysten kommer er signal kondensatorer :) det påvirker lyden ganske mye også.... :)
    Hei igjen
    Beklager å avbryte midt i feilsøkingen her, men driver midt i testing selv, og har da følgende spørsmål.
    Hva skal man velge? Høy bias eller høy spenning? Hva bør i reorien være best?
    Min har tydeligvis litt lavere spenninger enn deres gamle utgaver, så jeg måler den til 415 v ved 50ma bias. Justerer jeg ned bias, øker spenningen. Ved bias på 35ma, har jeg 436 v.
     

    FeitArne

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    415v og 50ma så er du helt i bunn men innenfor... Prøv 55ma og se på spenning
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    415v og 50ma så er du helt i bunn men innenfor... Prøv 55ma og se på spenning
    Da er jeg nede på 412 v. Fryktelig lavt da?

    Må også spørre om disse justeringene mot brum. Hva er optimal justering der? Måler jo 6,3 volt over, og så fordeler det seg ut avhengig av posisjon på pot. Skal den være omtrent midtstilt?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Snakker du om 50hz eller 100hz støy? 50hz er jo sannsynligvis jordingsproblematikk. Og hold all AC kablingsføring borte fra signalveien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn