Multimeter impedanse måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gir opp folkens. Slik jeg har det;

    Går den høyttaleren her ned til OHC så har jeg tapt høyttaleren også. Det vil ende opp med noe slikt som, vi har fiksa den, det kommer på 87.000, vi kan sende den tilbake til deg så fort vi har mottatt pengene.

    Jeg ser ingen løsning som ikke går på andres bekostning en meg, det flyr regninger venstre og høyre i den saken her.
    Makter ikke.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir rarere og rarere…

    Så betales det 22 000 for en service hos kunden (som mest var en konstatering på, at diskantene var brennt)


    Nå koster det 12000 å sende høyttaler til Tyskland , men det er kanske ikke nødvendig .
    Er jeg den eneste, som ikke forstår denne prissettningen???
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg gir opp folkens. Slik jeg har det;

    Går den høyttaleren her ned til OHC så har jeg tapt høyttaleren også. Det vil ende opp med noe slikt som, vi har fiksa den, det kommer på 87.000, vi kan sende den tilbake til deg så fort vi har mottatt pengene.

    Jeg ser ingen løsning som ikke går på andres bekostning en meg, det flyr regninger venstre og høyre i den saken her. Null rett eller goodwill. Makter ikke.

    Jeg har trygla og bedt at de kan ta produktet tilbake, jeg har bedt om talespoler for at de kan være så snille å hjelpe meg. Alt blir nei og de forventer kun at jeg hoster opp mer og mere penger så fort jeg kommer jeg sier noe som helst.
    Unnskyld meg, men nå fremstiller du deg bare som et offer. Det virker da som om butikken nå strekker seg for å finne en løsning og du vil ikke ta i mot. Vær litt pragmatisk og finn en løsning er mitt råd. Og råd får du fodi du gikk offentlig med saken.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld meg, men nå fremstiller du deg bare som et offer. Det virker da som om butikken nå strekker seg for å finne en løsning og du vil ikke ta i mot. Vær litt pragmatisk og finn en løsning er mitt råd. Og råd får du fodi du gikk offentlig med saken.
    Føler meg som et offer. Null rett.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Offermentalitet løser ingenting. Jeg kjenner ikke historikken for denne saken godt nok, men hvis de har vært så urimelige som jeg tror du mener, så har du i hvert fall oppnådd at de nå har tilbydd seg gratis henting og sjekk av høyttaleren. Det er ikke realistisk å si at de skal holde igjen denne da slik saken er fremstilt. Glem historikken, finn en løsning!
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    " beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning ", skrives i løpet av ett minutt til fire forskjellige innlegg. Fy flate for en klyse! Er det noen som handler der etter dette?
    Kunden kan virke litt vrang, ja (eller bare dårlig til å ordlegge seg), men dette er vel etter(?) at han følte seg dårlig behandlet etter å ha lagt igjen et sekssifret beløp hos denne forhandleren.

    Calmati har jo rett i det han skriver over her. Kunden skal ikke beheftes med hva produsent og leverandør ikke blir enige om. Virker som denne butikken spekulerer i å fortelle sine kunder at produsent ikke gjør ditt og datt, selv om det er de som har garantiansvar overfor kunden.

    Kunden burde vel nå gå til Forbrukerrådet, eller gå i ny dialog med forhandler. Uten å gjøre noen av delene, vil det fremstå som sutring og offerspill, og vil dermed gå tapende ut av denne "duellen"
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Enig i prinsipp, men det finnes minst like mange urimelige kunder som det finnes dårlig kundeservice uten at jeg ser årsaken tydelig her. Akkurat denne saken blir jeg ikke klok på da det kommer frem så mye rart og kunden virker å ha gått i vranglås slik jeg oppfatter det. Da løses ingenting og partene fremstår bare på den ene siden som offer og den andre siden som dårlig kundeservice. Jeg ser ikke at noen av partene er tjent med det. Og jeg ønsker fremdeles partene lykke til og håper det løser seg minnelig.
    Nei, og derfor burde selger rydde opp. Det medfører ofte en smule kamelsluking, men slik er det gjerne å være på selgersiden.
    Glem heller ikke Henning Kvitnes sitt gullkorn:
    « Evig eies kun et dårlig rykte.»
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    " beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning ", skrives i løpet av ett minutt til fire forskjellige innlegg. Fy flate for en klyse! Er det noen som handler der etter dette?
    Synes det var litt morsomt jeg da, men det som gir godfølelsen er vel at alle andre skal være ydmyke, legge seg flate og krype , er det ikke ;)?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Nei, og derfor burde selger rydde opp. Det medfører ofte en smule kamelsluking, men slik er det gjerne å være på selgersiden.
    Glem heller ikke Henning Kvitnes sitt gullkorn:
    « Evig eies kun et dårlig rykte.»
    Jeg oppfatter at status p.t. er at selger prøver, men kjøper vil ikke ta i mot.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Nei, og derfor burde selger rydde opp. Det medfører ofte en smule kamelsluking, men slik er det gjerne å være på selgersiden.
    Glem heller ikke Henning Kvitnes sitt gullkorn:
    « Evig eies kun et dårlig rykte.»
    Den hadde en Skoda på coveret. Synes du det passer med budskapet i dag?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Kommer du her for å drukne tråden?
    Nei, jeg kom for å si at du har et fair tilbud i innlegg #344 som jeg synes du bør gå med på. Alternativet er offerkroken som hvert fall ikke gagner deg. Siste innlegg fra meg, beklager at jeg ikke støtter vrangviljen.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg kom for å si at du har et fair tilbud i innlegg #344 som jeg synes du bør gå med på. Alternativet er offerkroken som hvert fall ikke gagner deg. Siste innlegg fra meg, beklager at jeg ikke støtter vrangviljen.
    Du kjenner ikke historien til å ta de beslutningene Trond. Om du sier offer eller vrang, det er din opfattning av det som ligger til rede foran deg her og nå. Takk for inputen og din mening.

    Som sagt, jeg er ikke mere et offer en slik jeg føler det. Du kan dramatisere det. Venter ikke at noen av dere skal gjøre opp i den saken her andre en meg, og hva beslutning ville bli så er jeg nødt til å gå under de bestutningene selgeren tar i den saken her. Men hvis jeg nå føler at det er uakseptabelt så skal jeg ha rett til å si det ut offentlig. Det gjøres ingen besluttning av hva du mener i den saken her heller for den del.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei dekz og forum.

    har ringt deg flere ganger i dag, vet ikke om det er noe galt med min telefon men jeg når deg ikke.

    Som sagt så kommer vi når det passer deg henter høyttaleren gratis som fortalt tidligere i tråden, sjekker de her, for så gjør det som trengs etter ditt samtykke for å få dette i orden.

    Jeg har snakket med alle som har vært involvert i saken for å finne ut alle misforståelsene som er ute å går fra din side.

    Kostnad på dine høyttalere komplett tur-retur fabrikk er 12.013.68 NOK ink moms.

    Når det er sagt så trengs ikke hele høyttaleren å sendes, en kan sende de eventuelle delene som må gjøres noe med til en langt lavere kostnad.

    Hilsen
    Øystein
    Synes du skal gå ind på det her kompromis. Det er vist det bedste bud på en løsning.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Synes du skal gå ind på det her kompromis. Det er vist det bedste bud på en løsning.
    Det er sant, det er det beste, jeg spør meg nå, de har tatt service på dem. Har jeg ikke nå garanti for at det er jeg som skal stå for fraktkostnaden når forbrukerkjøpsloven sier at det er selger som skal stå for frakt av service når produktet er under garanti.

    De bare fortsetter å fakturere meg om det er lov eller ikke.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det er sant, det er det beste, jeg spør meg nå, de har tatt service på dem. Har jeg ikke nå garanti for at det er jeg som skal stå for fraktkostnaden når forbrukerkjøpsloven sier at det er selger som skal stå for frakt av service når produktet er under garanti.

    De bare fortsetter å fakturere meg om det er lov eller ikke.
    Nei.

    Har spesifisert at vi ikke gjør noe uten ditt samtykke.

    Vi vet ikke en gang om noe må sendes!
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nei.

    Har spesifisert at vi ikke gjør noe uten ditt samtykke.

    Vi vet ikke en gang om noe må sendes!
    Mitt samtykke er at det kun er produsenten som har kompetanse og instrumenter gode nok til å uttale seg om tilstanden på de høyttaleren, og deres (OHC) oppfattning vil kun være slik dere tror det skal være.

    Veit ikke om jeg klarer å få det uttrykt riktig.

    Du har fakturert meg for den servicen jeg fatter forsvarlig.

    Og for å si det ærlig, hva fan av kompetanse er det dere sitter med for å uttale dere om den reelle tilstanden over de?

    Den hele episoden her et helvete uten like. Jeg kan ikke vinne.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    555
    Sted
    Bærum
    -


    Prøver å fakturere noe jeg skulle ha garanti på.
    Det er ikke nødvendigvis vond vilje. Min erfaring er at mange butikker ikke helt vet hva som gjelder ift forbrukerkjøp, og at dette er forklaringen mer enn at de skal forsøke å lure deg.
    Vil bare gi et råd til deg om å bidra til en løsning. Om vi forbrukerer ikke gjør det, står vi mye svakere.
    Begge parter er tjent med et møte/telefon for å komme videre. Om begge legger godvilja til, øker muligheten for en løsning.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei.

    Har spesifisert at vi ikke gjør noe uten ditt samtykke.

    Vi vet ikke en gang om noe må sendes!
    Det er en passiv høyttaler, hvorfor må noe sendes? Er det noe hokus pokus med delefilter og driver som gjør at dette er umulig for kompetansen i Norge å demontere/montere?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Kopiert fra innlegg 80
    Det e vel ganske åpebart at noe er feil med forsterkeren din,ukontakt i volumpotmeter. At det ikkje skjedd tidligere e vel tilfeldig. Og kanskje fordi du nu må bruke en annen del av volumskalaen pga annet følsomhet ift tidligere høyttalere.
    Ukontakt i signalveien e virkelig en dødare,opplevde det nylig,testet en tonearm,der va det brudd i armkabel,det small så ille at æ fikk øresus etterpå. Har rewiret nu, Mine høyttalere overlevde fordi de ikkje har diskant,kun fulltone..

    "fre. 9. jul. 2021 kl. 16:36 skrev ...
    Hadde en episode idag igjen J... jeg aner ikke hva det er, bare skrudde på litt volum på forsterkeren så smalt det i bass og mellomtone, skrudde ikke mye engang.
    Det som er rart er at jeg aldri har hatt det problemet med den forsterken på mine gamle Avantgarde, helt siden jeg fikk disse Duo'ene så har jeg opplevd rare ting. Akkurat som om det er ett eller galt med dem.

    Slår av en kveld, neste kveld når jeg slår på så brummer det skikkelig. Uten at jeg har endra noe. Idag på besøket så sendte det et ett trøkk med signal til høyttalerne, bare ved å røre på volumen, skjønner ikke det der. Må nå begynne å se etter ny forsterker men når jeg tenker meg om så har det aldri skjedd før, kun med Duo. Litt rart egentlig.

    Kanskje noe å tenke på."
    " On Mon, 12 Jul 2021 at 12:52

    Så at du spurte Øystein om dette gikk under garanti. Dette er noe Avantgarde tar avgjørelsen for, men siden skaden er så vesentlig og stammer fra noe eksternt så tviler jeg sterkt på at dette blir dekket av garanti. Om du har innboforsikring så anbefaler jeg at du tar kontakt med forsikringsselskapet ditt. Vi har hatt flere henvendelser før hvor forsikringsselskapet er mer enn villig til å hjelpe. ""
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mitt samtykke er at det kun er produsenten som har kompetanse og instrumenter gode nok til å uttale seg om tilstanden på de høyttaleren, og deres (OHC) oppfattning vil kun være slik dere tror det skal være.

    Veit ikke om jeg klarer å få det uttrykt riktig.

    Du har fakturert meg for den servicen jeg fatter forsvarlig.

    Og for å si det ærlig, hva fan av kompetanse er det dere sitter med for å uttale dere om den reelle tilstanden over de?

    Den hele episoden her et helvete uten like. Jeg kan ikke vinne.
    Kunden i fra helvete!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en passiv høyttaler, hvorfor må noe sendes? Er det noe hokus pokus med delefilter og driver som gjør at dette er umulig for kompetansen i Norge å demontere/montere?
    Fra innlegg #381 kan det nesten se ut som det er kunden som krever at greiene må sendes til Tyskland for undersøkelse:
    Mitt samtykke er at det kun er produsenten som har kompetanse og instrumenter gode nok til å uttale seg om tilstanden på de høyttaleren, og deres (OHC) oppfattning vil kun være slik dere tror det skal være.
    Jeg får ikke helt tak på hvilken løsning som egentlig etterlyses her.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Aiai, jeg tror jeg blir dårlig av hele greien o_O:rolleyes:
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Problemet her er at OHC ikke har service, de krever at kunde står kostnad av forsendelse av produktet til produsenten i Tyskland. Nå mener jeg at jeg har garanti men de fakturerer meg for forsendelse selv om forbrukerkjøpslove krever at selger skal stå for frakt så lenge varen er under garanti.

    Tror ikke Øystein veit rett og slett hvordan han skal svare på det. Mulig han blar i forbrukerkjøpsloven akkurat nå.
    Eventuell kostnad på frakt til Tyskland vil avgjøres etter hva Avantgarde i Tyskland sier etter sjekk av varen.

    Håper dette er oppklarende.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Og ja jeg mener det er kun Avantgarde som kan uttale seg om tilstanden på de. De må sendes.
    De må sendes??
    Du har jo flere ganger uttalt at "alt jeg ber om er å få tilsendt et par spoler"

    Du har (kanskje?) i utgangspunktet en god sak, men du er litt all-over-the-place og blir ikke enig med deg selv heller.

    Gå i ny dialog eller ta saken til Forbrukerrådet evt forliksråd. NÅR du får svar fra enten selger eller Råd, kan du kanskje poste hvordan saken utvikler seg. Slik det er nå, er du taperen.

    Hva har du forresten gjort for å undersøke evt feil i forsterker?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eventuell kostnad på frakt til Tyskland vil avgjøres etter hva Avantgarde i Tyskland sier etter sjekk av varen.

    Håper dette er oppklarende.
    Uavhengig av hva Avantgarde sier, hvordan vet man at skaden har oppstått fra brukerens elektronikk og ikke fra demo-tiden hos dere?

    Uten å sannsynliggjøre via målinger at det er kjøperens elektronikk som har forårsaket problemet så anser jeg det som urimelig å ta betalt for noe som helst.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    De må sendes??
    Du har jo flere ganger uttalt at "alt jeg ber om er å få tilsendt et par spoler"

    Du har (kanskje?) i utgangspunktet en god sak, men du er litt all-over-the-place og blir ikke enig med deg selv heller.

    Gå i ny dialog eller ta saken til Forbrukerrådet evt forliksråd. NÅR du får svar fra enten selger eller Råd, kan du kanskje poste hvordan saken utvikler seg. Slik det er nå, er du taperen.

    Hva har du forresten gjort for å undersøke evt feil i forsterker?
    Kødder du joha? Hvem skal uttale seg om tilstanden over de utenom Avantgarde? OHC?
    Jeg har bedt om talespoler, de vil ikke gi det.

    Forsterker og anlegg har blitt sjekka.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Øystein går i ring og kjører på med samme runden om og om igjen. Det er det eneste han kan forholde seg til.
    Det blir ingen enighet så lenge jeg ikke står for full kostnad av alt sammen.

    Jeg kan gå med på det, men de har allerede antydet at forsterkeren min gjorde det uten bevis.
    Sender jeg den høyttaleren til Tyskland så blir det ikke bare kostnad for frakt.
    Jeg kommer til å ende opp med en faktura jeg ikke kommer til å makte til å betale for å få tilbake høyttalerene.

    Fordi jeg har INGEN garanti. og alt som er skadet er det JEG som har gjort.

    Ser avantgarde noe i det hele tatt noe som ikke antyder til 100% så er det jeg som skal betale for.

    Ferdig med den saken.

    Servicen de ga til meg har gitt meg ingen garanti.

    Prøv å forstå hva jeg sier, det her er ENORM kostnad, det er ikke hundre lapper vi snakker om.

    Leverer jeg de så kommer de til å pryle meg i den grad at det er det ingen av dere som kan hjelpe meg med.

    Så prøv å forstå før dere setter skylda på en, det er lett for dere å fortelle meg hva dere mener, men det er jeg som kommer til å svi for det her.

    -

    250.000 og så 3 dager etter fakturere meg med 60.000 på et par brente talespoler.
    Nei takk skulle jeg sagt. Og så ferdig med den saken. Aldri i det hele tatt prøvd å kommunisere mer med dem om det.

    Jeg skulle ha all rett til å kunne opplyse det til resten av verden, for jeg mener det er ikke forsvarlig når det elementet som røyk koster dem kanskje 200 kroner i materiell kostnad. Det er bare hele opplegget som er forbannet og jeg tror ikke dem forstår hvor jevlig det er.

    Håper vi kan avslutte med det.
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Hvem skal uttale seg om tilstanden over de utenom Avantgarde? OHC?
    Eh, ja! Hvis OHC tar feil og høyttalerne ødelegges igjen, har du jo en enda bedre sak. (forutsatt at det ikke er annen feil i ditt anlegg)
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Eh, ja! Hvis OHC tar feil og høyttalerne ødelegges igjen, har du jo en enda bedre sak. (forutsatt at det ikke er annen feil i ditt anlegg)
    OHC tar ikke feil.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Selger skal stå for frakt så lenge produktet er under garanti. Når dere har tatt betalt for sevice av dem og kunde fortsatt opplever problem med produktet så er det deres bekostning det skal gå på ved at det ligger i deres ansvar å fikse feilen helt og holdent. Og ikke en half ass job som ikke fikser problemet fullstending.

    Med andre ord du tar fra meg garantien jeg skulle hatt ved servicen dere har gitt på produktet.

    Eller kanskje du forteller meg at jeg har ødelagt produktet igjen?

    beklager, vi skal se på dette. Kontakt oss så får vi til en løsning
    Litt latterlig? Han svarte det til meg også.
    Tror egentlig Øystein jakter etter gull og ikke har helt oversikten over hva han driver med.
    Eller han kanskje bare ikke mener det?

    Kanskje det er slik jeg tenkte i starten, at han tar full uttelling for posisjonen han sitter i.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsterker og anlegg har blitt sjekka.
    Av hvem, og hvordan?

    En passiv høyttaler er en veldig enkel maskin. Uten signal sitter den bare der. Med mindre høypassfiltrene foran diskantene er defekte er det ikke så mange andre måter du kan brenne opp diskanter på enn en ustabil effektforsterker eller noe annet i signalkjeden som skaper så skarpe smell at det ultrasoniske innholdet er mer enn diskantene tåler. Høyttalerne lager ikke de kneppelydene du beskrev tidligere i tråden av seg selv. Du greier ikke spille musikk så høyt over tid i en leilighet at det brenner ut diskantene i disse høyttalerne på den måten. DC kan ikke nå diskantene gjennom et fungerende delefilter. Det ville brent bassene, ikke diskantene.
     
    Sist redigert:

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Av hvem, og hvordan?

    En passiv høyttaler er en veldig enkel maskin. Uten signal sitter den bare der. Med mindre høypassfiltrene foran diskantene er defekte er det ikke så mange andre måter du kan brenne opp diskanter på enn en ustabil effektforsterker eller noe annet i signalkjeden som skaper så skarpe smell at det ultrasoniske innholdet er mer enn diskantene tåler. Høyttalerne lager ikke de kneppelydene du beskrev tidligere i tråden av seg selv. Du greier ikke spille musikk så høyt over tid i en leilighet at brenner ut diskantene i disse høyttalerne på den måten. DC kan ikke nå diskantene gjennom et fungerende delefilter. Det ville brent bassene, ikke diskantene.
    Fikk en kar på forumet til å sjekke anlegget, masse målinger. Fant ingen problemer selv om han sa han var perfeksjonist og designer egne forsterkere.

    Ja, det er integrert forsterker i høyttalerne, jeg er ikke 100% om det var den som smalt i bassen eller om det var forsterkeren min. Jeg skrudde på volum på "eksterne" forsterkeren og så smalt det i bassen. Som om det tok ett sekund og så lempa det inn med signal. Jeg skrudde kun 1 time på klokka på volumkontrollen. Og trykket i bassen var kraftigere en det volumet forsterkeren sto på. Jeg kan ikke si med 100% sikkerhet om det smalt i mellomtone også, Det var absolutt bass smell i styrken som slo an og litt vanskelig å opfatte errsom 4x12". Jeg egentlig tror at det var forsterkerene i høyttalerene men jeg er usikker hvordan de tingene henger sammen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den aktive forsterkeren i høyttaleren driver bare subwooferen. Den er såvidt jeg vet ikke koblet til diskanten i det hele tatt. Den får vel høynivåsignal fra den eksterne effektforsterkeren, så hvis det smeller et sted tidligere i signalkjeden er det naturlig at det smeller i bassen også.

    «Masse målinger» er ikke egentlig et svar. Vet du hva vedkommende sjekket?
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Den aktive forsterkeren i høyttaleren driver bare subwooferen. Den er såvidt jeg vet ikke koblet til diskanten i det hele tatt.
    ? Vi snakker om det bass smellet jeg hadde?

    Diskanten er koblet i basskassene og det er en bassmodul som er koblet mellom diskant og bassene.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Just presis Asbjørn. Og du Dekz sa at du rørte volumkontrollen,så smalt det i høyttalerne. Seriøst,denne tråden e bare tøv. Kan du ikkje bare kjøpe nye diskanter og forsterker ikkje minst. Få noen som veit att fram på et multimeter og skjønner litt om elektro til å sjekke anlegget ditt. Har sympati med dæ og skjønner at dette e trasige greier. Men alle kan være uheldige,og det har du vært. Men når ting smeller når du rører volumkontrollen e det jo ikkje høyttalere som e feilkilden,det burde jo være enkelt å forstå..Unnskyld mæ,men kunden har ikkje alltid rett
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn