Multimeter impedanse måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det der holder vann ihht forbrukerkjøpsloven. De er fortsatt en profesjonell aktør som selger til private, og da kan man ikke avtale seg bort fra reglene i loven, men kunden kan jo se det der som et gigantisk «caveat emptor»-skilt og styre unna.

    Jeg har forresten selv en Michell Gyrodec jeg kjøpte som demoeksemplar på OHC, så jeg var vel ikke veldig skremt selv.
    De gir tre mnd garanti, dette kommer i tillegg til reklamasjonsretten, den er 5 år på produkter som er ment å vare lengre. Du kan feks ikke klage på en ripe i en høyttaler solgt under slike betingelser, man har en utvidet undersøkelsesplikt. Derimot er de like ansvarlige for feil som de kunne ha visst om, eller som er latente i produktet, men det er vanskeligere å bevise.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det meste er funnet opp, men utviklingen går.
    Hadde alle tenkt som deg hadde vi bodd i diy huler med diy øks og spist hverandre.
    Vi bor fortsatt i huler og spiser kjøtt, men likevel er endringene store.
    Det har ikke skjedd allverdens utvikling, men el bilen på 1900-tallet er ikke samme som 2021.
    En formel- 1 bil kunne kjørt hele runden perfekt uten å røre rattet om ikke regler ble satt inn.
    At rundetiden er lik på en banebil og gatebil forteller svært lite om egenskapene til bilen.
    Opptak fra 50-tallet er bra, er du fornøyd med avspillingsutstyr fra 50-tallet så er det bra for deg.
    Jeg velger å følge utviklingen!

    Audio er stort sett overmoden teknologi. Det er derfor det er 6413 high-end merker. Du kan lage det i garasjen. I områder der det er en rivende teknologisk utvikling finnes det ikke utallige aktører i frontlinjen....
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Garanti gjelder ikke for feil bruk, det er ikke så voldsomt mange måter du kan svi en diskant, enten så har forsterker klippet, man har overbelastet den over tid eller så har man fått dc inn på den. Hvis man finner komponenter i filteret som har dødd så er det greit, da kan det være en produksjonsfeil. Hvis begge har gått er det ca 0% sjangse at det er en feil som har ligget latent i diskanten.
    Hvis det ikke står en kondensator i serie med diskanten, så er det en fulltone, og det er det vel ikke?
    Det slipper ikke DC gjennom en kondensator.

    Dette er vel minimum av hva du trenger av delefilter:
    1631186969155.png

    Likestrøm stoppes av kondensatoren, men kan eventuelt grille bassen.
    ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Fordi den er beskyttet av både et lavpass- og høypassfilter. Høypassfiltret stopper DC og bassdrønn, lavpassfilteret stopper ultrasoniske frekvenser. Bare det hørbare mellom slipper frem til elementet.
    Når det koster 60 laken+en lengre reise å bytte diskanter så kunne/burde vel de også være beskyttet av et lavpassfilter?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du var for hurtig. Jeg indså min manglende logik. Må hellere tage en lur.
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ikke står en kondensator i serie med diskanten, så er det en fulltone, og det er det vel ikke?
    Det slipper ikke DC gjennom en kondensator.

    Dette er vel minimum av hva du trenger av delefilter:
    Vis vedlegget 746631
    Likestrøm stoppes av kondensatoren, men kan eventuelt grille bassen.
    ;)
    Ta gjerne å sjekk opp filteret i disse, de har en rimelig sær bypassløsning med en 100v forspenning som skal hindre polaritetsskifter på kondisen. Skal ikke si med hundre prosent sikkerhet at den ikke kan lage noen utfordringer som en ren serie kondis ikke gjør.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ta gjerne å sjekk opp filteret i disse, de har en rimelig sær bypassløsning med en 100v forspenning som skal hindre polaritetsskifter på kondisen. Skal ikke si med hundre prosent sikkerhet at den ikke kan lage noen utfordringer som en ren serie kondis ikke gjør.
    Bra du kommer med konstruktive bidrag som kanskje kan hjelpe dekz i en trasig situasjon. Nok av de i tråden som ikke ser ut til å forstå det opplegget .....

    Satt akkurat å leste det samme om det noe spessielle filteret til diskanten.Går litt over mitt hode.Men tenkte akkurat det samme som deg,viss noe går galt i det filteret med det uvanlige 100v opplegget,så vil jeg tro feil i filteret nesten kan smelte driveren på egen hånd,eller?

    Ser forresten ut som mellomtone-elementet ikke har filter i det hele tatt,men løst med mekanisk avrulling oppover og nedover. Smart. Og elementet ser ut til å vere 18ohms med alnico magnet.
    DUO XD - Avantgarde Acoustic Hornloudspeaker (avantgarde-acoustic.de)

    Her er forresten en flott link jeg fant med litt bilder og mye informativt 6moons audio reviews: Avantgarde Acoustic Duo Omega retrofit
    Var der jeg las om det "cpc" diskant filteret
    Matthias Ruff designed the CPC with a DC bias voltage to create an unidirectional electric field. The special capacitor does not have to -- cannot -- change polarity. Its bias is far higher than the musical signal voltage will ever be. The Avantgarde capacitor is built up of multiple conductors instead of the usual two halves. The inner conductor is biased with 100 Volt DC.

    Interestingly, this 100 Volt bias current is not derived from an external source. No battery or AC circuit are used. The music signal becomes the source for the 100 Volt current. Via the CPC module -- the red box on the crossover board shown at the beginning of the review -- the incoming musical signal is tapped by a low impedance transformer and then up-converted to the desired 100 volts.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen som vet om dette stemmer? Aldri hørt om det før...
    HF oscillasjoner forekommer. Om det kan skyldes kabelbrudd vet jeg ikke.
    Hadde en forsterker som svingte rundt 1 MHz ved visse posisjoner på tonekontrollene.
    Tror ikke dette kunne svi et høyttaler element.
    Rørene derimot.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Litt OT:
    Noen ganger blir det bråk fordi selgeren ikke skjønner sitt eget beste.
    En aktør spurte meg en gang hvorfor det blir så mye hissig diskusjon rundt mine (sine) innlegg.
    Fordi du svarer på en slik måte at diskusjonen fortsetter, sa jeg.
    Jeg rådet han til å ta eventuell uenighet direkte.
    Eller sitte stille i båten til det har roet seg.

    Det er ikke første gang det blir mye støy rundt en tysk produsent og en stor aktør i Oslo.
    Vanskelig å ta til seg noe lærdom?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Noen her som tydeligvis ER verdensmestre.. alle fall i egne øyne... vi tullinger som har arbeidet med dette i noen tiår..hva faen vet vel vi...
    At du klarer å lage verdens best lyd i stua pga du har noe kunnskap om elektronikk er drøye tanker om seg selv. Har ikke hørt et diy anlegg ennå som låter hifi.
    Ser ingen reagerer på at mest sannsynlig en kina kopi diskant blir sammenlignet med originale ag diskant.
    Det er sikkert mye kunnskap her inne, men svært få er kvalitet bevisste. Når hjemmelaget ræl eller kina er det store stusser jeg på lytte egenskapene til noen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    AG lager nok ikke elementene sine selv.... og hvis du hadde visst litt mer enn du tydeligvis gjør, så hadde du også visst at svært mange såkalt HiEnd høyttalere faktisk har elementer som er svært billige.... så kan jo hver og en mene hva man vil og produksjonskost og utsalgspris... HiFi er kommet dithen at stadig mer av de produktene du tydeligvis lovpriser grenser til svindel. At seriøs DIY i dine øyne ikke kan måle seg med "skreddersøm", får nå være ditt problem. Elektronikk som fag har du tydeligvis ingen peiling på....
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    At du klarer å lage verdens best lyd i stua pga du har noe kunnskap om elektronikk er drøye tanker om seg selv. Har ikke hørt et diy anlegg ennå som låter hifi.
    Ser ingen reagerer på at mest sannsynlig en kina kopi diskant blir sammenlignet med originale ag diskant.
    Det er sikkert mye kunnskap her inne, men svært få er kvalitet bevisste. Når hjemmelaget ræl eller kina er det store stusser jeg på lytte egenskapene til noen.
    Noe kunnskap? Hva vet du om det? Hva slags kunnskap har du annet enn å ha ett ubrukelig dyrt stereo anlegg?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Av det jeg har lest har følgende skjedd.
    1. kjøper har Avantgarde fra før og går innom butikken og kjøper er demopar høyttalere for 250 000 kr uten å lytte på dem, ny pris 379000

    2. Kobler opp høyttalerne til sin 20år gamle forsterker som har fungert uproblematisk med Avantgarde før.

    3. Dag 3 settes anlegget på og det er ingen lyd i diskant.

    4. Butikk og leverandører krever høyttaler sendt til Tyskland for en pris av 60 000kr for 600kr diskant elementer
    5. Noen hundre Mails resulterer i at butikken feilsøker og bytter diskantalementene hos kjøper for 22 000kr.
    5b. Analyse hos leverandør viser utbrente elementer .
    6. Fortsatt problemer med høyttaler , ulyd? Ikke lyd??
    7 hva nå??

    Om nye elementer ryker direkte på samme forsterker må feilen ligge hos forsterker tror nå jeg, MEN når man leser om «CPC « og teknisk fjas og 100volt bias på diskant elementer kan man jo også lure på om den avanserte konstruksjonen har zappet seg selv.

    Om forsterkeren kan analyseres og friskmeldes med samme kabler og annen høyttaler må feilen ligge i samspill mellom høyttaler:kabler:forsterker

    Om forsterker viser selvsving også med 8 Ohm andre laster og høyttaler har kjøper en dårlig sak desverre

    ? Byttet eier eller butikk elementene? Fikk butikk representant observere at nye elementer ikke løste problemet?


    ? Var det noen ulyder dag 2?

    Er overrasket om butikk kan være fornøyd med at bytte av diskant ikke gir lyd i diskant. Da må det jo være noe videre som er feil
    Kjøper er i allefall ikke fornøyd .

    300+ mail på noen uker tyder på at kommunikasjon ikke er helt god. …
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    553
    Sted
    Bærum
    Av det jeg har lest har følgende skjedd.
    1. kjøper har Avantgarde fra før og går innom butikken og kjøper er demopar høyttalere for 250 000 kr uten å lytte på dem, ny pris 379000

    2. Kobler opp høyttalerne til sin 20år gamle forsterker som har fungert uproblematisk med Avantgarde før.

    3. Dag 3 settes anlegget på og det er ingen lyd i diskant.

    4. Butikk og leverandører krever høyttaler sendt til Tyskland for en pris av 60 000kr for 600kr diskant elementer
    5. Noen hundre Mails resulterer i at butikken feilsøker og bytter diskantalementene hos kjøper for 22 000kr.
    5b. Analyse hos leverandør viser utbrente elementer .
    6. Fortsatt problemer med høyttaler , ulyd? Ikke lyd??
    7 hva nå??

    Om nye elementer ryker direkte på samme forsterker må feilen ligge hos forsterker tror nå jeg, MEN når man leser om «CPC « og teknisk fjas og 100volt bias på diskant elementer kan man jo også lure på om den avanserte konstruksjonen har zappet seg selv.

    Om forsterkeren kan analyseres og friskmeldes med samme kabler og annen høyttaler må feilen ligge i samspill mellom høyttaler:kabler:forsterker

    Om forsterker viser selvsving også med 8 Ohm andre laster og høyttaler har kjøper en dårlig sak desverre

    ? Byttet eier eller butikk elementene? Fikk butikk representant observere at nye elementer ikke løste problemet?


    ? Var det noen ulyder dag 2?

    Er overrasket om butikk kan være fornøyd med at bytte av diskant ikke gir lyd i diskant. Da må det jo være noe videre som er feil
    Kjøper er i allefall ikke fornøyd .

    300+ mail på noen uker tyder på at kommunikasjon ikke er helt god. …
    Enig Balle.
    Minner meg om en kollega som kjøpte ny båt i Drammen. Fikk problemer med motor og forhandler var like imøtekommende som det kan se ut som i dette tilfellet.
    Da var det selvfølgelig bare å koble på advokat. Joa, kostet han noen kroner, men den regninga havnet til slutt hos forhandler. Pluss hevet kjøp, alle pengene tilbake pluss renter i perioden. Forbrukere står sterkere juridisk enn det enkelte forhandlere tror ;)
    For egen del kommer jeg selvfølgelig aldri til å kjøpe båt der. Skjer ikke.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Alle HFS' dårer, foren eder!

    Se her: DIY'er, storforbruker, sivil ing., musikkelsker, kresen, velholden +++

    😜

    https://www.stereopluss.no/hjemme-hos-bjoern.6285293-357212.html

    Så kan resten av de snusfornuftige, kunnskapsløse, fattige, selvgode, hatere, kverulanter, misunnelige, pro-ditten og anti-datten sitte her inne og krangle dag ut, dag inn 🤣
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    553
    Sted
    Bærum

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Slutt nå. Ta bilanalogien et annet egnet sted.
    Innlegg som videre holder liv i bildiskusjonen her slettes fortløpende.
    Ja nå fant jeg det.
    Husk på at jeg leser forum og svarer etter hvert hvis jeg svarer.
    Vil tro at det gjør de fleste.
    Så difor så jeg ikke at du ville slette alt som hadde med bil å gjøre, før nå
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    AG lager nok ikke elementene sine selv.... og hvis du hadde visst litt mer enn du tydeligvis gjør, så hadde du også visst at svært mange såkalt HiEnd høyttalere faktisk har elementer som er svært billige.... så kan jo hver og en mene hva man vil og produksjonskost og utsalgspris... HiFi er kommet dithen at stadig mer av de produktene du tydeligvis lovpriser grenser til svindel. At seriøs DIY i dine øyne ikke kan måle seg med "skreddersøm", får nå være ditt problem. Elektronikk som fag har du tydeligvis ingen peiling på....
    Jeg har kjøpt og montert original b&w diamant diskant til nette sum av kr. 7500.- pr stk.
    En får kjøpt en kopi som ser helt lik ut og koster en promille av originalen, låter den likt som originalen. NEI.
    Å påstå at en ikke får bedre kvaliteter for mer påkostet produkter og eneste grunnen til høyere pris er pga griske hifi sjapper er latterlig.
    Hvorfor lage et helvete ut av saken om han kan kjøpe 2 stk identiske diskanter for kr. 1200.- og være ferdig med saken? Er det noe feil med delefilteret er det bare lodde på noe kina kondisen og spille 125db igjen!
     
    Sist redigert av en moderator:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke hvor griske de er egentlig.

    Ta f. Eks Usher og deres dyreste DMD diskant.
    Koster 17.000 for et par.
    Men.. En kan sende de inn for rep og da koster det ikke mer enn 6-7000
    Den summen står de fleste i, på såpass dyre høyttalere.
    Nå har ikke jeg fått med meg og disse her i tråden kan repareres til en billigere pris?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Jeg har kjøpt og montert original b&w diamant diskant til nette sum av kr. 7500.- pr stk.
    En får kjøpt en kopi som ser helt lik ut og koster en promille av originalen, låter den likt som originalen. NEI.
    Å påstå at en ikke får bedre kvaliteter for mer påkostet produkter og eneste grunnen til høyere pris er pga griske hifi sjapper er latterlig.
    Hvorfor lage et helvete ut av saken om han kan kjøpe 2 stk identiske diskanter for kr. 1200.- og være ferdig med saken? Er det noe feil med delefilteret er det bare lodde på noe kino kondisen og spille 125db igjen!
    Du kommer men ganske drøye påstander lengre opp her. Høy på deg selv i dag.
    Joda, anlegget ditt spiller bra det, men det jeg hørte hos gut_man i helgen fillerister anlegget ditt på så og si alle punkter, fillerister mitt også på noe parametere, og jeg elsker det. Det gir meg masse energi på å prøve ut nye ting.

    Du kan dra kortet om at DIY'ere ikke hører bra, men den får du i retur i lyses hastighet.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    [
    Jeg har kjøpt og montert original b&w diamant diskant til nette sum av kr. 7500.- pr stk.
    En får kjøpt en kopi som ser helt lik ut og koster en promille av originalen, låter den likt som originalen. NEI.
    Å påstå at en ikke får bedre kvaliteter for mer påkostet produkter og eneste grunnen til høyere pris er pga griske hifi sjapper er latterlig.
    Hvorfor lage et helvete ut av saken om han kan kjøpe 2 stk identiske diskanter for kr. 1200.- og være ferdig med saken? Er det noe feil med delefilteret er det bare lodde på noe kina kondisen og spille 125db igjen!
    I følge trådstarter så har diskanten blåst uten at han har skyld i det. Da skal han vel ikke betale selv for diskanter? Du har tydeligvis ett sterkt forhold til OHC, har du aksje i selskapet kanskje ?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Det er en ting jeg ikke forstår her, har OHC bare montert diskantene uten noe form for testing, f. eks med medbrakt utstyr (forsterker) eller måling av høyttalerene? Er du bare overlatt til deg selv med ditt utstyr?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    ja

    Du kommer men ganske drøye påstander lengre opp her. Høy på deg selv i dag.
    Joda, anlegget ditt spiller bra det, men det jeg hørte hos gut_man i helgen fillerister anlegget ditt på så og si alle punkter, fillerister mitt også på noe parametere, og jeg elsker det. Det gir meg masse energi på å prøve ut nye ting.

    Du kan dra med kortet om at DIY'ere ikke hører bra, men den får du i retur i lyses hastighet.
    Tviler ikke du har hørt mye bra diy nå som du har hørt flere enn de ca 10-15 stk jeg har hørt. Følger med på runden deres med interesse.
    Jeg antar at de brutale anleggene også er mer påkostet enn diy byggerne som gaper høyest som påstår at pris/kvalitet ikke har betydning i hifi? Det er de jeg angriper og ikke forstår tankegangen til.
    I stort sett alt her i verden er forholdet kvalitet/pris et vanlig begrep. Kina kopier og ferdig moduler er akkurat samme som dyr hifi i lokale butikker, en slipper bare påslaget til griske selgere er feil. En får mer for pengene, men er ikke sammenlignbart lydmessig om en går opp i pris.

    De angriper meg som kunde og hifi butikker mange er ekstremt glad eksisterer og som yter så godt de kan.
    Derfor en liten utblåsning! 😅
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    [

    I følge trådstarter så har diskanten blåst uten at han har skyld i det. Da skal han vel ikke betale selv for diskanter? Du har tydeligvis ett sterkt forhold til OHC, har du aksje i selskapet kanskje ?
    Nei da, men håndter også grusomme kunder til tider.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.661
    Torget vurderinger
    23
    En liten digresjon....... et par Avantgarde Trio kostet i sin tid den nette sum av DEM 9.000,- (uten bass -det hadde de ikke til å begynne med) og var et livsstilsprodukt på det tyske markedet og litt til Japan. Tidlig nittitallet dette. Modellen som heter "Classico" - den med det buede stativet.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Tviler ikke du har hørt mye bra diy nå som du har hørt flere enn de ca 10-15 stk jeg har hørt. Følger med på runden deres med interesse.
    Jeg antar at de brutale anleggene også er mer påkostet enn diy byggerne som gaper høyest som påstår at pris/kvalitet ikke har betydning i hifi? Det er de jeg angriper og ikke forstår tankegangen til.
    I stort sett alt her i verden er forholdet kvalitet/pris et vanlig begrep. Kina kopier og ferdig moduler er akkurat samme som dyr hifi i lokale butikker, en slipper bare påslaget til griske selgere er feil. En får mer for pengene, men er ikke sammenlignbart lydmessig om en går opp i pris.

    De angriper meg som kunde og hifi butikker mange er ekstremt glad eksisterer og som yter så godt de kan.
    Derfor en liten utblåsning! 😅
    Du angriper folk med flere tiår med kompetanse og erfaring. Avskriver alt de har testet og kommet fram til basert på at merke du kjøper er dyrere. Helt absurd
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så da antar du bare det værste av trådstarter ?
    Sannsynlighet for at det er noe feil på hans oppsett som ødela diskantene er større enn at feilen dukket opp 3. dag av seg selv.
    Han sier selv diskanten koster kr. 1200.- fra kina. Jan han ikke kjøpe de og bli ferdig?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du angriper folk med flere tiår med kompetanse og erfaring. Avskriver alt de har testet og kommet fram til basert på at merke du kjøper er dyrere. Helt absurd
    Kan du klippe og lime det du mener jeg har skrevet i nest siste setning?
    Har ikke lest noe om hjemmelaget forsterkere så langt, vet fra tidligere at flere bruker i i integrerte surround prosessorer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn