L
larsmartin
Gjest
Ikke tro på alt du leser. Høyttaleren er ikke viktigste komponent i kjeden. Mest sannsynlig hadde ikke skaden skjedd om noen andre hadde kjøpt høyttaleren, enig?
Tydeligvis ikke når de skriver, selges som det er.. Hvordan kan kundene vite om en diskant er pittelitt brent?Hva med den 3 mnd garanti på brukt/innbytte? Gjelder det ikke?
Mulig du leser litt vel strengt nå ? «Som de er» kan feks gjelde finish, som riper, hakk osv. Garanti er noe annet, der det gjelder funksjonalitet. Der rår kjøpsloven, også for OHC.Tydeligvis ikke når de skriver, selges som det er.. Hvordan kan kundene vite om en diskant er pittelitt brent?
Det var ikke lønn og pris det var snakk om... det var hvor enkelt eller vanskelig det var/er å konstruere en god forsterker... det er akkurat like enkelt/vanskelig idag som for 30 år siden... Det som faktisk har blitt en god del vanskeligere, er å finne på nye og stadig mer absurde argumenter og språkblomster om hvor sinnsykt mye bedre dagens og akkurat "denne" forsterkere er enn de beste som ble laget i 1990...... påstander som i stor grad er ren BS....Så du har samme lønna idag som for 30 år siden? Da vil jeg gjerne ansette deg så skal jeg klare å levere produkter til nesten 30 år gammel pris!
Hvor mye dyrere er det idag enn for 30 år siden med inflasjon medregnet?
Jeg kjøpte en veldig god surround prosessor i 1997 for kr. 20000.- rotel rsp 980, ekstern DD & DTS med rb effekt.
Jeg kjøpte og dvd spiller rundt samme tid for kr. 60000.- Panasonic a-100
Er sinnsykt billig idag i forhold til hva jeg betalte den gang..
Om du tror du blir rik på hifi så er det bare å starte med salg. Forsterkeren jeg kjøpte i 97 var veiledende ca kr. 45000.- samme kvalitetene eller bedre fra rotel koster idag kr. 15-20000.-Det var ikke lønn og pris det var snakk om... det var hvor enkelt eller vanskelig det var/er å konstruere en god forsterker... det er akkurat like enkelt/vanskelig idag som for 30 år siden... Det som faktisk har blitt en god del vanskeligere, er å finne på nye og stadig mer absurde argumenter og språkblomster om hvor sinnsykt mye bedre dagens og akkurat "denne" forsterkere er enn de beste som ble laget i 1990...... påstander som i stor grad er ren BS....
Selvsagt har det vært lønns- og prisvekst, og tildels betydelig større i Norge enn andre land. Likevel - fra 1990 til 2020 økte norske priser med en faktor litt under 2... En forsterker som kosta 30.000 i 1990 skulle da koste under 60.000 i dag, - ikke 160.000. Moderne AV-utstyr baserer seg i dag på utstrakt bruk av prosessorkraft, som er blitt regelrett pissbillig idag sammenlignet med dengang da... en gjennomsnittlig TV koster idag like mye som i 1970, mens teknologi og størrelse har til sammenligning utviklet seg til det nærmest absurde... Jeg har ca 100 ggr mer datakraft i lomma i dag, en den NORD-10S maskina vi installerte i 1979 til en pris som i dag tilsvarer ca 2 mill.. ( 560.000 i 1979 )
Da hadde vi kun hatt elkjøp sitt utvalgÅ si at hifi selgere er bare ute etter å lure fikk til å kjøpe nytt høres spesielt ut. Tenk om markedet(hifi sjappene) ikke hadde vært der?
Det blir som å ha en Fiat 500 og si at bucatti veyron bare er tull og utviklingen har stått i null.Det var tildels nettopp det som var poenget mitt, - at prissettingen på haifaiprodukter i dag er helt åt skogen.. istedet for at ting er både fem og tidoblet i pris, burde prisene om ikke vært bliigere, så i alle fall kanskje sånn omtrent på samme nivå som for 15-20 år siden.. Lønnskostnader har absolutt økt, men produksjon har i utgangspunktet blitt betydelig billigere, - særlig siden jeg er overbevist om at langt de fleste, muligens unntatt små nisjeprodusenter, får en stor del av produksjonen utført i lavkostland ( les: Kina).... en del enklere konstruksjoner som rørforsterkere blir antageligvis laget for hånd, men dette er faktisk enkel produksjon når detaljerte produksjonsunderlag er utarbeidet...
Nå er det vel liten tvil om at verdens haifaimarkedet er på hell, så om det er så enkelt som at man forsøker å kompensere lavere salg med vanvittige priser, eller om man faktisk innbiller seg at vanvittige priser skal avspeile "høyere kvalitet" skal jeg la være usagt....
Beklager, om jeg ikke har nærlest tråden godt nok.Du er den tredje som linker til samme artikkel.
Ja, det kan skje, men disse diskantene har 107 dB følsomhet og høyttalerne skal tåle 100 W. Det burde holde til ~125 dB kontinuerlig, med litt høyde for termisk kompresjon.
Forsterkeren er NAD C350, en 60 watter med NAD’s soft clip-løsning. 60 W i 8 ohm tilsier (soft) klipping ved ca 22 V RMS, eller 27-ish W i 18 ohm. Da gir høyttalerne allerede 121 dB når forsterkeren begynner å klippe. Det er mulig man greier å drive den til klipping om man bruker hørselvern, men da er det fortsatt 6 dB til oppgitt effekttoleranse, og soft clip-karakteristikken begrenser hvor mye høyfrekvente greier som kommer ut. Om trådstarter hadde greid dette kunststykket ville han husket det (og hatt øresus ennå).
Komponentene som brukes i en del dyrt utstyr koster noen ganger ikke så mye nei. Nå vet ikke jeg detaljer rundt diskantelementet i Avantgarde men det ville ikke overraske meg om det er 600 kroner. Det er jo tross alt ikke en *så* avansert komponent.Er ganske nysgjerrig på disse diskantene, koster de virkelig bare 600 spenn? En 3-4 000 00 høyttaler ?Eller ble det satt på spissen?
Bugatti er litt som High End hifi. Bling og stasj gir det meste av kostnaden. Teknologisk sett ingen revolusjoner. Ytelser? Komplett parkert av nesten hva som helst innen motorsport...Det blir som å ha en Fiat 500 og si at bucatti veyron bare er tull og utviklingen har stått i null.
Det er faktisk en forskjell, tro det eller ei!
Huh? Veyron er som en minibuss å regne sett opp mot formel 1. Ikke verst at komfortable og driftssikre (relativt til datidens formel 1) minibusser designet for rundkjøringen utenfor Casinoet i Monaco triller like fort rundt banen som datidens Formel 1 biler.Rundt Nurburgring :
Bugatti Veyron 16.4 brukte 7 min 40 sek.
Ca det samme som i Formel 1 på 60-tallet....
Har det skjedd noen utvikling egentlig ?
Mye av det samme kan sies om audio også. Det er et tankekors at mange såkalte referanse-opptak er fra 50 og 60-tallet.
Det meste er funnet opp, men utviklingen går.Rundt Nurburgring :
Bugatti Veyron 16.4 brukte 7 min 40 sek.
Ca det samme som i Formel 1 på 60-tallet....
Har det skjedd noen utvikling egentlig ?
Mye av det samme kan sies om audio også. Det er et tankekors at mange såkalte referanse-opptak er fra 50 og 60-tallet.
Det er jo mange som digger vintage - horn, rørforsterkere, tape, vinyl etc - og det låter kanskje ikke så galt?Det meste er funnet opp, men utviklingen går.
Hadde alle tenkt som deg hadde vi bodd i diy huler med diy øks og spist hverandre.
Vi bor fortsatt i huler og spiser kjøtt, men likevel er endringene store.
Det har ikke skjedd allverdens utvikling, men el bilen på 1900-tallet er ikke samme som 2021.
En formel- 1 bil kunne kjørt hele runden perfekt uten å røre rattet om ikke regler ble satt inn.
At rundetiden er lik på en banebil og gatebil forteller svært lite om egenskapene til bilen.
Opptak fra 50-tallet er bra, er du fornøyd med avspillingsutstyr fra 50-tallet så er det bra for deg.
Jeg velger å følge utviklingen!
Det der er skivebom!Det blir som å ha en Fiat 500 og si at bucatti veyron bare er tull og utviklingen har stått i null.
Det er faktisk en forskjell, tro det eller ei!
Og du har som alltid Fasit på alt, tror du er verdensmannUtter BS!! Du fortsetter argumentasjonen din på akkurat samme måte som i covidtråden.... Natti.natti....
Då du mener du kunne oppleve akkurat samme lyd på et stereoanlegg på 50-tallet som det heftigste anlegget på München messa idag?Det er jo mange som digger vintage - horn, rørforsterkere, tape, vinyl etc - og det låter kanskje ikke så galt?
På noen (få) områder innen audio har det skjedd en solid utvikling siden 50-tallet, som f.eks måleutstyr, akustikk og signalbehandling.
Selvsagt ikke, det faller på sin egen urimelighet da ingen anlegg eller rom låter likt.Då du mener du kunne oppleve akkurat samme lyd på et stereoanlegg på 50-tallet som det heftigste anlegget på München messa idag?
Perfeksjonering av alle komponenter utgjør at lyden blir bedre. Gryphon sier de har 35 års erfaring og utvikling, men egentlig så er det akkurat samne produkt idag som for 35 år siden?DEt kan jo være interessant å høre fra dere som tror at audio har vært gjennom slike kvantesprang som dere tydeligvis mener, - hva er det som har blitt så sinnsykt mye bedre i de siste 20 år??
Så du hører ingen forskjell på et oppsett fra 50-tallet og et fra idag? Ingen endringer, helt samme.Perfeksjonering av komponenter???? Jeg har arbeidet med bl.a. tildels avansert elektronikk i over 40 år, og det meste jeg har sett har vel vært at komponenter fra anerkjente produsenter har blitt jevnere i kvalitet, - og relativt sett faktisk billigere.... Hvis perfeksjoneringen består av boutiquekomponentene er det jo mildt sagt merkelig at ikke produsenter av avansert og kritisk elektronikk har oppdaget de.... omtrent som "superkabler" som merkelig nok bare finnes innen "HiEnd" audio..
Gryphons forsterkerteknologi ser ut til å være basert på Otalas (misvisende) artikler fra tidlig 1970-tall. Det mest påfallende i «high end» er snarere en tidobling av prisene på samme kretsløsninger som for 20-30-40 år siden, samtidig med at påliteligheten av utstyret og teknisk ytelse ikke ser ut til å ha blitt så mye bedre i samme periode. Man fikler mest med innpakningen. Det er nokså forskjellig fra stort sett all annen elektronikk. Hva har skjedd med pris vs ytelse på mobiltelefoner, laptops, elbiler, TV’er, … i samme periode?Perfeksjonering av alle komponenter utgjør at lyden blir bedre. Gryphon sier de har 35 års erfaring og utvikling, men egentlig så er det akkurat samne produkt idag som for 35 år siden?
Om du ikke ønsker å vite hvordan anlegget låter denne dagen og må vente 2 timer før anlegget spiller optimalt, eller må sitte å lure på om rørene har redusert kvalitet og det er på tide å bytte så vær så god! Hold deg til 50-tallet!Skjønner ikke hva dere snakker om ? Ingen framgang i teknologien ???
Har selv en hang til rør-forsterkere og det er ingen tvil om at iallefall den teknologien fortsatt er på vei oppover. I store steg.
Hver eneste nye generasjon produkter låter helt klart bedre enn de forrige. Stor forskjell !
Det har jeg selv lest i alle reviewer som hifimagasinene publiserer, alle anmeldere er enige om det
Det må være et høypassfilter et sted på innsiden for å sikre overgangen mellom passiv mellomtone og aktiv sub.Hm, du veit at mellomtonen ikke har et delefilter? Jeg husker ikke helt men jeg tror jeg kobla kabel i mellomtone. Kanskje jeg ikke skjønner helt at det filteret ikke sender den frekvensen til mellomtonen i det hele tatt. Men hvordan går det an når kablingen er på utsida?
Har ikke gryphon 70 års garanti på uttørking av kondensatorer. Så en kan kjøpe billig kina forsterker og glemme at pris har betydning for hva en får i hifi?Gryphons forsterkerteknologi ser ut til å være basert på Otalas (misvisende) artikler fra tidlig 1970-tall. Det mest påfallende i «high end» er snarere en tidobling av prisene på samme kretsløsninger som for 20-30-40 år siden, samtidig med at påliteligheten av utstyret og teknisk ytelse ikke ser ut til å ha blitt så mye bedre i samme periode. Man fikler mest med innpakningen. Det er nokså forskjellig fra stort sett all annen elektronikk. Hva har skjedd med pris vs ytelse på mobiltelefoner, laptops, elbiler, TV’er, … i samme periode?
Kors du er da ufattelig naiv.Skjønner ikke hva dere snakker om ? Ingen framgang i teknologien ???
Har selv en hang til rør-forsterkere og det er ingen tvil om at iallefall den teknologien fortsatt er på vei oppover. I store steg.
Hver eneste nye generasjon produkter låter helt klart bedre enn de forrige. Stor forskjell !
Det har jeg selv lest i alle reviewer som hifimagasinene publiserer, alle anmeldere er enige om det
Sorry nu gik det op for mig at det er ironisk?Kors du er da ufattelig naiv.