Multikanal

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Mange av disse multikanalforsterkerne kan lett utvides med et separat effekttrinn. forforsterkeren er ofte ikke så dum i disse.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
Lil-h skrev:
Odd J: Er det ikke derfor vi har lydlaud? Anbefaler deg å høre med andre i lydlauget om du kan høre på et surroundoppsett med muligheter for SACD. Om du ikke finner lykken på sentralen er det vel sikkert flere på avforum som sitter med surroundmuligheter.
Det har du helt rett i! Men nå er jeg ikke med i noe lydlaug foreløpig. men er det noen i Midt-Norge som har et veldig bra flerkanalsoppsett tar jeg gjerne med noen plater og kommer på besøk! :D Vi gærninger må holde sammen...

Lil-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
Om midtnorge er i nærheten av Vestfold kan du ta turen hit i så fall ;)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
Takk for invitasjonen det var hyggelig! :D

Vestfold er helt klart nært midtnorge i denne sammenhengen, så blir det en mulighet for en tur så kommer jeg innom!

:)

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Hei Odd J,

Jeg bor i Trondheim og du er hjertelig velkommen til å komme å teste de fleste lydformater. Om anlegget er skikkelig godt i dine øyne (ører) er ikke sikkert, men du kan iallefall få inntrykk og inspirasjon. Jeg liker lyden og har i grunnen sagt til meg selv at dette er ca godt nok.

Sammensetning ser du i signaturen. I tillegg har jeg i den senere tid koplet til juniors Playstation slik at jeg kan kjøre konserter med HD bilde til canonen, mens jeg kjører lyden optisk direkte til surroundforsterkeren - skikkelig artig.

Jeg lytter klart mest til stereo (LP og CD), men innimellom er multikanal skikkelig artig - ikke minst når vi har lystig lag i kjelleren vår (som i seg selv har inspirert mange venner til å bygge lignende rom).

Mvh

Hilmar

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
PS - stereo og multikanalsanlegget står sammen og fungerer sammen; et tastetrykk på fjernkontrollen til Bladeliusen gjør at jeg går fra stereoanlegget til multikanalanlegget. Bladeliusen fungerer da som effektforsterker til hovedhøytalerne, mens Primaren driver front- og bakhøytalere - praktisk! Jeg bruker mine gamle gulvstående fronthøytalere som bakhøytalere og de står like langt fra lytteposisjon som frontene (dog er de løftet opp i høyden av praktiske årsaker). Her er ingen fancy romkorreksjon - rommet er justert til egen smak ( møbler, samt dempeplater i 1. refleksjonspunkter på sidevegger og i tak).

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Oppgradering av anlegget til multikanal kan være en mulighet fremfor å bytte ut hovedkomponenter.
Eksempelvis kan man kjøpe 2 stativhøyttalere i toppklasse først. Etterpå kjøper man sub og gulvmodellen. Tilslutt følger senter. Inni mellom her kommer også spørsmål om forsterker løsning og kilde. Avhengig av knapphetsfaktorer som penger, estetikk, plass og brukervennlighet må man finne løsninger som passer

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
378
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Bruker Thule Sphere av100 i mitt oppsett. Fungerer godt i stereo også synes nå jeg. Har også forstått av forståsegpåere at dette stemmer ofte med virkeligheten i mangt et øre!

Musikken er viktigst!!!!!

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
Hilmar skrev:
PS - stereo og multikanalsanlegget står sammen og fungerer sammen; et tastetrykk på fjernkontrollen til Bladeliusen gjør at jeg går fra stereoanlegget til multikanalanlegget. Bladeliusen fungerer da som effektforsterker til hovedhøytalerne, mens Primaren driver front- og bakhøytalere - praktisk! Jeg bruker mine gamle gulvstående fronthøytalere som bakhøytalere og de står like langt fra lytteposisjon som frontene (dog er de løftet opp i høyden av praktiske årsaker). Her er ingen fancy romkorreksjon - rommet er justert til egen smak ( møbler, samt dempeplater i 1. refleksjonspunkter på sidevegger og i tak).
Hei og takk for invitasjonen! Ser ut til at du har fått til et skikkelig bra anlegg både for to og fem kanaler! Det at du klarer deg fint uten romkorreksjon tror jeg på, har også selv den bestemte mening at hvis en klarer å få til musikk over multikanal så vil det nesten alltid bli bra nok på film (såfremt en ikke er ualminnelig kravstor på filmlyd, eller spiller avsindig høyt) Det eneste man ofte vil trenge er mulighet til å kompensere for ulik avstand til høyttalerne. Volum på de ulike kanalene er alltid regulerbart individuelt, selv på de mest 'sparsomme' multikanalsforforsterkerne (dagens lengste ord...)

Har fått med meg at en del stereoforsterkere har utgang for tilkobling til AV-utstyr. Dette har jeg ikke fått sett nærmere på, men kan vel være fint når en må kombinere to anlegg i ett..

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Jeg kunne også invitert, hvis bare signalkilden var på plass. Skal ha Blåstråle for å spille Lindberg i 6 kanaler. Det blir snart!

De 6 kanalene er klare, med identiske elementer der det betyr noe ( "semi-fulltone" Manger MSW fra ca 150 - 35 000 Hz), men bedre bass i frontkanalene enn i side / bak.

Kjenner ingen andre her hjemme med multikanals Manger-oppsett. I Tyskland er det satt opp noen for spesielle formål. Skudd-trening for soldater i Wehrmacht var ett av de noe spesielle oppsett, Manger MSW har sin styrke i impulsresponsen; slagverk, cembalo, gitar og trommer er gode eksempler, geværskyting et dårlig eksempel, men markedet er sikkert betalingsvillig!

Så langt spiller jeg CD i 2 kanaler, film og konsert-DVD i 6 kanaler. Dessuten har jeg noen få (så mange jeg klarer å få tak i, formatet tok aldri av) rene audioplater med multikanals DTS og DTS-ES lyd. SACD står på hold hos meg, trolig til formatet dør ut.

Du vil nå få tre valg (som det heter i alle telefoner for tiden):
Vente på Blåstråle, komme på besøk med medbrakt SACD-spiller, eller høre på det eksisterende.

M

marsboer

Gjest
Jeg bor på Lillehammer og tar villig i mot besøkende.

Jeg er like opptatt av lydbilde og perspektiv på surround som i stereo, så anlegget gjenspeiler også dette.
Har bare 4 kanaler + sub akkurat nå på grunn av dette. Jeg kan heller ikke spille DVD-audio eller SACD, så det må bli blu-ray eller DVD-konserter om du vil høre musikk i multikanal (og fy hvilken opplevelse det er med et velfungerende lydkvalitetsfokusert surroundanlegg på konserter!)

Oppsettet består av Transporter, Yamaha RX-V3900 med EC AW400 på B&W 805S frontene og EC AW 3x120-M til bakkanalene (Bipolare fra Focal), samt en JL Audio Fathom F112 sub. Blu-ray spilleren er en snerten Pioneer-sak.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Kjører du hybrid RCA-til-XLR kabler til de EC forsterkerne?

M

marsboer

Gjest
bjornh skrev:
Nei bruker EC's egne overganger (de som eltek har) med dobbeltskjermede ubalanserte kabler fra Blue Jeans.
Rett og slett fordi det er enklere å få tak i kabler når man slipper å ha hybridkabler.

Lil-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Ja, det er mest Hare Krishna der nå. Blir vel konserter på Blåstråle, tenker jeg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
bjornh skrev:
Nei bruker EC's egne overganger (de som eltek har) med dobbeltskjermede ubalanserte kabler fra Blue Jeans.
Rett og slett fordi det er enklere å få tak i kabler når man slipper å ha hybridkabler.

Huff. Overganger. ::)

M

marsboer

Gjest
Jepp - men har selvfølgelig testet med pur XLR til dedikert stereopre for å forvisse meg om at det ikke går tapt noe :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Har hatt de der du har. Har også hatt Neutric sine. Jeg er av den oppfatning at det med kortslutningsplugger er "halvveis" bra. Jeg hadde heller satset på en RCA-interconnect-til-XLR. Men det er min personlige oppfatning.

Topp Bunn