Mullah Krekar - Når skal han ut?

R

rr30629

Gjest
Krekar sendt ut er glimrande nyheter for oss ikkje-sosialistar!
Jeg kjenner ikke så mange sosialister som ikke vil ha ham ut, men det gjør kanskje du. Timingen kan kanskje diskuteres, etter 10 år og 7 justisministere, de fleste fra FrP, kunne man kanskje ventet til Coronasituasjonen var under kontroll. Men bortsett fra det tror jeg nok de fleste synes det er på høy tid. Snodig å se FrP feire at andre klarte det de ikke fikk til, men selvskudd fra den kanten er vi jo vant til, uten at tilhengerskaren er i stand til å forstå at det er det de bivåner.
Tilhengerskaren er nok mest opptatt av å vise verden at de ikke skjønner bæret av hvilken rolle en forsvarsadvokat har.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...sporten-har-mottatt-flere-hundre-hatmeldinger
 
C

cruiser

Gjest
De fleste er nok det. Men den mannen har vært særdeles kreativ for å melke fylkeskommunens budsjett for fri rettshjelp
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Tenk om politikerne bare kunne latt han råtne på et småbruk i Valdres. 100 millioner spart.
 
6

65finger

Gjest
Leser ikke noe annet der enn at det er Krekar selv som hevder at det er oversettelsesfeil - og han må vi jo stole på, eller...?
Utklipp fra artikkelen: Krekar hevder gjengivelsene av samtalene er fulle av feil.
For noen dager siden fikk Krekar dommen mot seg fra Italia. Han og forsvareren mener lydopptak fra samtaler i Kongsvinger fengsel er oversatt helt feil i dommen og at det er en skandale at ikke en norsk domstol ville ta stilling til dette.
Det finnes lydopptak. Det bør være en smal sak å få en ny oversetter til å oversette. Dette ble ikke gjort. Dermed henger det tvil over dette, noe som er svært uheldig da politikere har blandet seg inn.
page_1_thumb_large.jpg
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Krekar har jeg INGEN medlidenhet med! Han er/var ( whatever!) et svin med mange menneskeliv på samvittigheten!
Hvem som satte ham i stand til å være et slik svin ( leder av terrororganisajon ) skal jeg la ligge her for det vet jeg uansett for lite om. Men blir ikke overasket om det er en av våre alierte sine "hemmelige firmaer" som er sterkt medskyldige.

Men for min del må gubben gjerne både bli smittet av Corona og voldtatt av medfanger i fengsel!

Det jeg derimot mener, som også noen andre her inne har skjønt, er at kritikk og hets av Melling er direkte uhørt! Melling har ETT ENESTE OPPDRAG, og det er å gjøre sitt ytterste for å hjelpe sin klient slik at han blir frikjent evt i alle fall får så liten straff som mulig! DET ER FORSVARERENS JOBB! Forsvareren skal ikke og kan ikke bry seg om hvorvidt klienten er skyldig eller uskyldig. Forsvareren skal KUN kjempe sin klients sak!

Hvis samfunnet ikke tillater forsvareren å kjempe for sin klient uten at han blir identifisert med/som klienten har samfunnet feilet dramatisk! Selv den mest nedrige kjeltring har KRAV PÅ det aller beste forsvar som er mulig å skaffe. Får ikke forbryteren det er ikke samfunnet innenfor definisjonen av en rettferdig rettsstat!

Så alle dere som kritiserer Melling fortjener ikke annet enn at UP gir dere bot etter politimannens eget forgodtbefinnende, uavhengig av om du kjørte for fort eller ei og uten mulighet til å ta saken til retten! Det er det samfunnet dere ønsker dere!

Skumpf!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, får håpe de som kritiserer Meling aldri noensinne får bruk for en forsvarsadvokat som gjør jobben sin. For det trenger de vel ikke da? Men mange av de er vel antivaxxere som ikke trenger vaksiner heller. Og de er vel rasende nå over at det ikke finnes en Corona vaksine som de kan nekte å ta?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Krekar sendt ut er glimrande nyheter for oss ikkje-sosialistar!
Jeg kjenner ikke så mange sosialister som ikke vil ha ham ut, men det gjør kanskje du. Timingen kan kanskje diskuteres, etter 10 år og 7 justisministere, de fleste fra FrP, kunne man kanskje ventet til Coronasituasjonen var under kontroll. Men bortsett fra det tror jeg nok de fleste synes det er på høy tid. Snodig å se FrP feire at andre klarte det de ikke fikk til, men selvskudd fra den kanten er vi jo vant til, uten at tilhengerskaren er i stand til å forstå at det er det de bivåner.
Tilhengerskaren er nok mest opptatt av å vise verden at de ikke skjønner bæret av hvilken rolle en forsvarsadvokat har.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...sporten-har-mottatt-flere-hundre-hatmeldinger
Spot fucking on! Jeg vil jeg heller ha 500 flere krekarer enn en mindre Melling!

Satan så den fyren har kjempet for sin klient. Han fortjener en eller annen av kongens medaljer for dette.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Krekar har jeg INGEN medlidenhet med! Han er/var ( whatever!) et svin med mange menneskeliv på samvittigheten!
Hvem som satte ham i stand til å være et slik svin ( leder av terrororganisajon ) skal jeg la ligge her for det vet jeg uansett for lite om. Men blir ikke overasket om det er en av våre alierte sine "hemmelige firmaer" som er sterkt medskyldige.

Men for min del må gubben gjerne både bli smittet av Corona og voldtatt av medfanger i fengsel!

Det jeg derimot mener, som også noen andre her inne har skjønt, er at kritikk og hets av Melling er direkte uhørt! Melling har ETT ENESTE OPPDRAG, og det er å gjøre sitt ytterste for å hjelpe sin klient slik at han blir frikjent evt i alle fall får så liten straff som mulig! DET ER FORSVARERENS JOBB! Forsvareren skal ikke og kan ikke bry seg om hvorvidt klienten er skyldig eller uskyldig. Forsvareren skal KUN kjempe sin klients sak!

Hvis samfunnet ikke tillater forsvareren å kjempe for sin klient uten at han blir identifisert med/som klienten har samfunnet feilet dramatisk! Selv den mest nedrige kjeltring har KRAV PÅ det aller beste forsvar som er mulig å skaffe. Får ikke forbryteren det er ikke samfunnet innenfor definisjonen av en rettferdig rettsstat!

Så alle dere som kritiserer Melling fortjener ikke annet enn at UP gir dere bot etter politimannens eget forgodtbefinnende, uavhengig av om du kjørte for fort eller ei og uten mulighet til å ta saken til retten! Det er det samfunnet dere ønsker dere!

Skumpf!
Ja.. når et samfunn vender seg mot forsvarere så har de tapt!

Vi har sett det noen ganger og det er ikke vakkert. Det dukker opp stadig vekk... hvem kan denne fyren være som forsvarer noe vi alle vet er galt? Han må jo være ond og medsammensvoren...

Det krever sin mann å være forsvarer for de aller vanskeligste. Jeg unner dem ikke hatet. Jeg beundrer dem!

Hvem vil du ha på ditt lag om du vet du skal i krigen?

Uansett hva som skjer med Krekar.. så ikke la det gå ut over Melling eller andre advokater på det nivået. Han er gull!

---

Helt totalt på sidelinjen. Om Krekar er den onde islamistiske terroristen.. og så vender hjem. Hva har han da å fortelle sine tropper... skal vi angripe dem .. eller var det noe med at noen forsvarte meg og ikke bare sendte meg til skafottet. ...

Jeg driter hvor man er i dette kulturkrigpisset .. ta det ned på et menneskelig nivå? Et det Melling som er djevelen her? Er det ham vi skal rette skytset mot?

My 2c er at Melling i denne saken har hevet seg til et nivå som

Staff og Elden. Ikke så mange helt der oppe, men dette må da være en god søknad?
 
Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Meling har fylt rollen en forsvarsadvokat skal fylle i en rettsstat. Saken er håndtert av retten som retten skal håndtere sånne saker.

Det mest nyttige politikerne har bidratt med i denne saken er å ete kake.

Sosialisme i dette handler bare om at enkelte bruker ordet for å karikere egen manglende evne til å tenke og uttrykke seg om politikk.
 
Sist redigert av en moderator:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.814
Antall liker
2.805
Torget vurderinger
1
Jeg er uenig med dere. Meling har, som ingen andre forsvarsadvokater jeg vet om, gått knallhardt ut mot alt og alle hver eneste gang hans klient har blitt dømt for noe. Norske rettsinstanser er null verdt i følge Meling. De fleste andre advokater aksepterer en dom og det skulle bare mangle. Når folk stevnes i en straffesak så er det på bakgrunn av at det er overveiende sannsynlighetsovervekt for at påtalemyndighetene har beviser nok til en fellende dom. I Melings verden er det absolutt utenkelig at hans klient kan ha gjort det han er dømt for. Fullstendig absolutt utenkelig. Så i stedet for å akseptere en dom, eller i det minste ha selvinnsikt nok til å innse at han selv ikke gjorde en god nok jobb i retten - så går han til frontalangrep på alt og alle. Norge reduseres til en rettsløs bananrepublikk i forsøket på å skape et bilde av seg og sin klient som sannhetens riddere i en verden av løgn og bedrag.

Beklager, men dette verdensbildet aksepterer jeg ikke. Jeg har stor tro på det norske rettsvesenet som en uavhengig rettsinstans og jeg er sikker på at Krekar har fått en rettferdig behandling i alle rettssaker han har vært gjennom. At Meling inntar offerrollen føyer seg bare inn i mønsteret for hvordan den karen opererer. Han burde se på hvordan Geir Lippestad gjennomførte sin forsvarsgjerning for en klient som var langt mer hatet enn Krekar. Vi snakker om en profesjonalitet av et helt annet kaliber.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Mehling har null distanse til sin klient, null! Mehling gikk nylig til frontalangrep på den norske rettstaten, sin egen arbeidsgiver, så og si, i svært mange år, i et utall rettsaker og forhandlinger på vegne av sin klient. Lippeastad hadde i motsetning til Mehling en profesjonell distanse til sin klient. Skulle nesten tro det var Mehling som var forvist til Italia.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Spørs om ikke "de" har fått løpe linen helt ut "to the point of no return". Det verste for norske myndigheter og Norge var vel om han fikk anket seg til Haag eller noe pga feilaktig rettsbehandling og fikk evig norsk statsborgerskap i belønning....
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg er uenig med dere. Meling har, som ingen andre forsvarsadvokater jeg vet om, gått knallhardt ut mot alt og alle hver eneste gang hans klient har blitt dømt for noe. Norske rettsinstanser er null verdt i følge Meling. De fleste andre advokater aksepterer en dom og det skulle bare mangle. Når folk stevnes i en straffesak så er det på bakgrunn av at det er overveiende sannsynlighetsovervekt for at påtalemyndighetene har beviser nok til en fellende dom. I Melings verden er det absolutt utenkelig at hans klient kan ha gjort det han er dømt for. Fullstendig absolutt utenkelig. Så i stedet for å akseptere en dom, eller i det minste ha selvinnsikt nok til å innse at han selv ikke gjorde en god nok jobb i retten - så går han til frontalangrep på alt og alle. Norge reduseres til en rettsløs bananrepublikk i forsøket på å skape et bilde av seg og sin klient som sannhetens riddere i en verden av løgn og bedrag.

Beklager, men dette verdensbildet aksepterer jeg ikke. Jeg har stor tro på det norske rettsvesenet som en uavhengig rettsinstans og jeg er sikker på at Krekar har fått en rettferdig behandling i alle rettssaker han har vært gjennom. At Meling inntar offerrollen føyer seg bare inn i mønsteret for hvordan den karen opererer. Han burde se på hvordan Geir Lippestad gjennomførte sin forsvarsgjerning for en klient som var langt mer hatet enn Krekar. Vi snakker om en profesjonalitet av et helt annet kaliber.
Nå var det vel Italia han kalte for bananrepublikk, ikke Norge.

Når politikere blander seg inn i saker, så har forsvarsadvokaten nærmest plikt til å heve stemmen høyere enn normalt.

Hvordan kan du si at det norske rettsvesenet er 100% uavhengig når norske statssekretærer snakker med italienske statssekretærer om hvordan Krekar skal sendes til Italia, og den norske retten ikke vil høre bevisføring som tilsier at den italienske dommen er feil?

At det har vært en hekseprosess mot Krekar må alle kunne se. Krekar var skyldig. Vi måtte bare finne handlingen slik at han kunne bli sendt ut av landet. De fant ut at Krekar ledet terrororganisasjon mens han satt innesperret i Kongsvinger fengsel. Italia sa seg villig til å føre rettssak mot han. Statssekretærer snakket sammen. Drar han ned for å forsvare seg -> vi har vunnet da han blir nektet retur tll Norge. Drar han ikke ned, så vil han bli dømt og vi kan sette i gang utleveringsvedtaket. Vinn-vinn for Norge. Kostnaden er noen riper i rettsikkerheten her til lands, men det gjaldt bare Krekar, så hvem bryr seg.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om Krekar, da han er en ufyselig fyr, men rettsstaten og rettssikkerhet er utrolig viktig. Neste gang kan det være noen du bryr deg om som blir kastet under bussen.
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Larson har rett, saken har blitt såpass politisert at det er mer enn bare litt problematisk for rettssikkerheten.

Om vi klarer å være prinsipielle, og ikke ser på person eller politikk her, så har saken dessverre utviklet seg ad absurdum, stort sett pga. FrP og deres følelsesdrevne kamp for å få tufsen ut av landet. Det kan se ut som om dette via omveier har infisert også dømmende myndighet, og deri ligger problemet.

Det er slett ikke sikkert dømmende myndighet har dømt feil, men det er forferdelig at det spørsmålet i det hele tatt må reises; Frp spesielt har drevet såpass mye press på dømmende myndighet, at det i seg selv er svært problematisk for maktfordelingsprinsippet.

Spørsmålet her er i grunn ikke om Krekar skulle vært sendt til Italia eller ikke, diskusjonen dreier seg om hvorvidt lovgivende makt bedriver dømmende virksomhet. Og akkurat denne gangen er jeg redd de er fælt nær å gjøre noe sånt. Det er et seriøst problem for grunnleggende demokratiske prinsipper.
 
C

cruiser

Gjest
Utvisningsvedtaket og de påfølgende dommene som var nådestøtet kom jo før frp startet sin hyling og skriking og lenge før de kom i regjering.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er det en gang slik at norsk rett er i «beslutningskjeden» for italiensk rett. Om en er dømt helt til topps i italiensk rettsvesen, er neste steg Haag - ikke norsk rettsvesen.

Johan-Kr
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.814
Antall liker
2.805
Torget vurderinger
1
Jeg er uenig med dere. Meling har, som ingen andre forsvarsadvokater jeg vet om, gått knallhardt ut mot alt og alle hver eneste gang hans klient har blitt dømt for noe. Norske rettsinstanser er null verdt i følge Meling. De fleste andre advokater aksepterer en dom og det skulle bare mangle. Når folk stevnes i en straffesak så er det på bakgrunn av at det er overveiende sannsynlighetsovervekt for at påtalemyndighetene har beviser nok til en fellende dom. I Melings verden er det absolutt utenkelig at hans klient kan ha gjort det han er dømt for. Fullstendig absolutt utenkelig. Så i stedet for å akseptere en dom, eller i det minste ha selvinnsikt nok til å innse at han selv ikke gjorde en god nok jobb i retten - så går han til frontalangrep på alt og alle. Norge reduseres til en rettsløs bananrepublikk i forsøket på å skape et bilde av seg og sin klient som sannhetens riddere i en verden av løgn og bedrag.

Beklager, men dette verdensbildet aksepterer jeg ikke. Jeg har stor tro på det norske rettsvesenet som en uavhengig rettsinstans og jeg er sikker på at Krekar har fått en rettferdig behandling i alle rettssaker han har vært gjennom. At Meling inntar offerrollen føyer seg bare inn i mønsteret for hvordan den karen opererer. Han burde se på hvordan Geir Lippestad gjennomførte sin forsvarsgjerning for en klient som var langt mer hatet enn Krekar. Vi snakker om en profesjonalitet av et helt annet kaliber.
Nå var det vel Italia han kalte for bananrepublikk, ikke Norge.

Når politikere blander seg inn i saker, så har forsvarsadvokaten nærmest plikt til å heve stemmen høyere enn normalt.

Hvordan kan du si at det norske rettsvesenet er 100% uavhengig når norske statssekretærer snakker med italienske statssekretærer om hvordan Krekar skal sendes til Italia, og den norske retten ikke vil høre bevisføring som tilsier at den italienske dommen er feil?

At det har vært en hekseprosess mot Krekar må alle kunne se. Krekar var skyldig. Vi måtte bare finne handlingen slik at han kunne bli sendt ut av landet. De fant ut at Krekar ledet terrororganisasjon mens han satt innesperret i Kongsvinger fengsel. Italia sa seg villig til å føre rettssak mot han. Statssekretærer snakket sammen. Drar han ned for å forsvare seg -> vi har vunnet da han blir nektet retur tll Norge. Drar han ikke ned, så vil han bli dømt og vi kan sette i gang utleveringsvedtaket. Vinn-vinn for Norge. Kostnaden er noen riper i rettsikkerheten her til lands, men det gjaldt bare Krekar, så hvem bryr seg.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om Krekar, da han er en ufyselig fyr, men rettsstaten og rettssikkerhet er utrolig viktig. Neste gang kan det være noen du bryr deg om som blir kastet under bussen.
Jeg deler selvsagt bekymringen over hvorvidt rettsvesenets uavhengighet er under press, men jeg skulle altså mene at den er intakt i Norge. Også i Krekarsaken. FrPs kakespising og støyende sammensausing av lovgivende og dømmende er ikke noe retten har problem med å skille fra hverandre. Politisering av rettsvesenet er et økende internasjonalt problem, men vi er ikke der ennå i Norge. Stadig nedskjæring av budsjettene slik at køene vokser og rettsvesenet med det ikke lenger kan være lokalt tilstede i deler av landet er dessverre en villet forvitring av det samme rettsvesenet, men det er en annen diskusjon. Det er brukt mye ressurser på Krekar opp gjennom årene og når bildet av et tilnærmet justismord får feste seg ser jeg det mest som et resultat av at Melings utenomrettslige kampanje har vært ganske vellykket. I den forstand at mange kjøper påstandene hans og like mange går i svart/blodrødt bàre de ser oppsynet på ham. Han virker mer og mer å ønske økt polarisering og det ser ut til gå greit. Når Krekar/Melings versjon av dette får stå uimotsagt fra påtalemyndighetene og dommernes side så er det en profesjonell taushet, heldigvis. Vi andre har ikke det fulle bildet og ender veldig lett i den ene eller andre heiagjengen.

Krekarsaken er skummel, den har kraft til å øke polariseringen i det norske samfunnet langs flere akser:
- islam kontra kristendom/vestlige verdier. Innvandrere kontra ‘ekte’ nordmenn
- politisk, gjennom påstander om en islamofil venstreside og islamkritisk/islamofob høyreside i norsk politikk
- Norge som en rettsstat eller bananstat

Her er det mer enn nok til alle som vil grave skyttergrav med ene hånda og hive dritt med den andre. Det kan være lurt å se litt på hvem som har interesse av å øke motsetningene og hvem som prøver å roe det hele ned.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Utvisningsvedtaket og de påfølgende dommene som var nådestøtet kom jo før frp startet sin hyling og skriking og lenge før de kom i regjering.
utvisningsvedtaket står seg greit det. Utfordringen er at Norge ikke har noe sted å utvise han til. Og så kom Italia og ville ha han utlevert for en "straffbar handling" han gjorde mens han satt fengslet i Kongsvinger fengsel. Sandberg visste noe vi ikke vet. Statssekretærer hadde snakket sammen. Uten at Krekar kunne forsvare seg i italiensk rett, så dømte de han til 12 års fengsel for terrorplanlegging. Norsk rett mer enn gjerne sendte han til Italia, til tross for at det er store spørsmål ved kvaliteten på oversettelsene som gjorde at han i det hele tatt kunne være tiltalt. Saken er selvsagt anket og vil ikke være rettskraftig på flere år, skulle han bli dømt etter at nye oversettelser har blitt utført.

Vi må knuse noen egg for å lage omelett. Omeletten heter å sende Krekar ut av landet. Noen av egg er standarden på norsk juss.

Dette har Meling førstehånds informasjon på, noe han selvsagt ikke kan sitte stille å se på.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Tenk om alle ofrene for NAV skandalen hadde fått like mange sjangser og muligheter som Krekar....og ikke minst advokatstøtte...
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Men for min del må gubben gjerne både bli smittet av Corona og voldtatt av medfanger i fengsel!
Krekar er søppel, ingen tvil om det. Men her sitter du og ønsker at et menneske skal voldtas?

Hva faen er det som feiler deg?
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.920
Sted
Sortland
......
Krekarsaken er skummel, den har kraft til å øke polariseringen i det norske samfunnet langs flere akser:
- islam kontra kristendom/vestlige verdier. Innvandrere kontra ‘ekte’ nordmenn
- politisk, gjennom påstander om en islamofil venstreside og islamkritisk/islamofob høyreside i norsk politikk
....
Krekar er på ingen som helst måte representativ for en gjennomsnittlig muslim. Han tilhører (såvidt jeg husker) en liten sekt av muslimer i et begrenset geografisk område (som jeg ikke gidder å sjekke opp nå) - så jeg vil rett og slett påstå at han har meget liten støtte blant norske muslimer.
Eneste effekten rettssakene mot ham har hatt er at de av oss som velger å være redde for- og dermed sterkt mislike muslimer og deres tilstedeværelse i Norge har hatt en enkel utgangspunkt for sin argumentasjonen.
De ivrigste finner sikker et annet sentralt punkt å henge sine argumenter på,
men for folk flest tror jeg interessen for å diskutere muslimsk tilstedeværelse i Norge vil avta.
De fleste av oss kjenner eller omgås muslimer til daglig og vi opplever alle at de fleste er like normale mennesker som nordmenn flest.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er uenig med dere. Meling har, som ingen andre forsvarsadvokater jeg vet om, gått knallhardt ut mot alt og alle hver eneste gang hans klient har blitt dømt for noe. Norske rettsinstanser er null verdt i følge Meling. De fleste andre advokater aksepterer en dom og det skulle bare mangle. (...)
Visse likheter med gamle Staff her, og enig i at det kan virke usympatisk. Men synes du virkelig at Meling bærer hele ansvaret for sakens liv utenfor retten? Her er det vel så mye både politikere og presse som har dratt saken ut av rettslokalene og politisert den.

Det startet vel helt tilbake da Erna var kommunalminister? Erna har spilt sin rolle fint, men store deler av FrP har ikke gjort det, og sakens gang i offentligheten er en historie om høns og egg i mange generasjoner.
 
C

cruiser

Gjest
Utvisningsvedtaket og de påfølgende dommene som var nådestøtet kom jo før frp startet sin hyling og skriking og lenge før de kom i regjering.
utvisningsvedtaket står seg greit det. Utfordringen er at Norge ikke har noe sted å utvise han til. Og så kom Italia og ville ha han utlevert for en "straffbar handling" han gjorde mens han satt fengslet i Kongsvinger fengsel. Sandberg visste noe vi ikke vet. Statssekretærer hadde snakket sammen. Uten at Krekar kunne forsvare seg i italiensk rett, så dømte de han til 12 års fengsel for terrorplanlegging. Norsk rett mer enn gjerne sendte han til Italia, til tross for at det er store spørsmål ved kvaliteten på oversettelsene som gjorde at han i det hele tatt kunne være tiltalt. Saken er selvsagt anket og vil ikke være rettskraftig på flere år, skulle han bli dømt etter at nye oversettelser har blitt utført.

Vi må knuse noen egg for å lage omelett. Omeletten heter å sende Krekar ut av landet. Noen av egg er standarden på norsk juss.

Dette har Meling førstehånds informasjon på, noe han selvsagt ikke kan sitte stille å se på.
Bortsett fra at han helt fint kunne forsvart seg i italiensk rett, men valgte å ikke gjøre det.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
De fleste er nok det. Men den mannen har vært særdeles kreativ for å melke fylkeskommunens budsjett for fri rettshjelp
Jeg forstår ikke helt hvordan systemet med fri rettshjelp er bygd opp. Hvordan er det mulig at denne mannen kan kjøre tilnærmet konstante rettsprosesser i 15 år på statens regning?
 
C

cruiser

Gjest
Ikke mer komplisert enn at man må tjene mindre enn 246000. Mannen har meg bekjent ikke hatt lønnsinntekt i perioden.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Det er jo klart, men det må da finnes en grense? Hvorfor gi seg når man tydeligvis kan holde på i så mange år med anker gjennom alle rettsinstanser med stadig nye vinklinger? Om det faktisk er slik, hvorfor gjør ikke alle andre også dette?
 
C

cruiser

Gjest
De gjør vel det de som stadig driver med ny kriminalitet, som krekar. I tillegg er det en fordel å ha en særdeles kreativ forsvarsadvokat.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Føler vel at tilliten til retssystemet kan svekkes med denne type lovsystem- og rettsakrobatikk. Ble det ikke anført en lovendring underveis for å unngå noe av dette i fremtiden? Nye lover har som kjent ikke tilbakevirkende kraft i hht norges lover.

Lurer forresten på hvorfor han er så spinnvill etter å bli boende i Norge. Han må jo være reneste Allah-Balla blant sine egne der nede i Kurdia. Klimaet i Italia burde jo passe ham bedre og i mellomtiden....
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Tenk om alle ofrene for NAV skandalen hadde fått like mange sjangser og muligheter som Krekar....og ikke minst advokatstøtte...
Inntektsgrensene for fri rettshjelp ble for 2-3 år siden senket slik at hvis du er er så "heldig" å ha minstesatsen for ufør, så kvalifiserer du ikke. Klassejussen i Norge er sterk.
 
Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Det er jeg enig i at sannsynligvis faktisk er et rettssikkerhetsproblem. Jeg har fortsatt ikke helt forstått hvordan denne mullaen og advokaten kan drive disse endeløse rettssakene på statens regning. Det kan jo ikke være slik at fri rettshjelp er en blankofullmakt til å kjøre alle saker helt til topps?

Fra Wikipedia:https://no.wikipedia.org/wiki/Mulla_Krekar#Prosesser_mot_Krekar
Daværende kommunalminister Erna Solberg instruerte UDI og UNE om å fatte vedtak om å utvise Krekar fra landet, på grunnlag av at han utgjør en fare for rikets sikkerhet. Advokat Brynjar Meling brakte på Krekars vegne utvisningsvedtaket inn for Oslo tingrett, og fikk støtte fra menneskerettighetsorganisasjonen Amnesty International. Utvisningsvedtaket mot Krekar ble opprettholdt i Oslo tingrett, Borgarting lagmannsrett og Høyesterett. For Høyesterett var det advokat Harald Stabell som førte saken for Krekar. Høyesterett fastslo i november 2007 at domstolene hadde full prøvingsrett, og at det var fremlagt tilstrekkelig bevis for å fastslå at mulla Krekar utgjorde en fare for rikets sikkerhet.

Denne saken er jo grei og selvfølgelig kan slike ting prøves for retten. Jeg forstå imidlertid ikke at alle de andre sakene kan kjøres som separate saker med tilsvarende lang prosess? Er det virkelig slik for alle at man kan gjøre stadig nye lovbrudd som så blir separate saker med nye ankemuligheter hele veien til menneserettsdomstolen? Dette fremstår egentlig som en kynisk strategi for å maksimere ressursbruken for Norge samtidig som man fronter sitt hat mot systemet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Er det virkelig slik for alle at man kan gjøre stadig nye lovbrudd som så blir separate saker med nye ankemuligheter hele veien til menneserettsdomstolen? Dette fremstår egentlig som en kynisk strategi for å maksimere ressursbruken for Norge samtidig som man fronter sitt hat mot systemet.
Jepps.. ikke helt ulikt iranere som genererer piskeslag på ryggen som et virkemiddel.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Norge og den norske befplkning kan endelig glemme Krekar for alltid - og deilig er det.
Premie for årets optimist er garantert din hvis det er slik at du tror vi ikke får se ham igjen her i Norge!
Jotakk. Han får jo aller først sone i fengsel i Italia. Ser iallefall ingen grunn til at Norske myndigheter vil tillate Krekaren å få innreise til Norge i framtida!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Har han flyktningstatus fortsatt, evt med oppholdstillatelse eller er han blitt "norsk" borger?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Ja, Gjestemedlem. Siden det finnes 1 krigsforbryter som har gjemt seg blant flyktninger, så skal alle flyktninger nektes adgang. Vi vet godt hvor du står.

Hva med å forsvare Meling litt? Du som er utrolig anti-krekar sa jo at du ville ha 500 krekar i landet fremfor å kaste ut en meling. Var det bare store ord fra deg nok en gang?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Han er jo utvist fra Norge. ENeste grunn til at han ikke er sendt ut tidligere er jo at man ikke hadde noe sted å sende ham. Det hadde man nå. Siden han er utvist fra Norge kan han vel heller ikke komme tilbake?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Men for min del må gubben gjerne både bli smittet av Corona og voldtatt av medfanger i fengsel!
Krekar er søppel, ingen tvil om det. Men her sitter du og ønsker at et menneske skal voldtas?

Hva faen er det som feiler deg?
Nei der tar du feil! Mulig dårlig formulert. men jeg bryr meg så lite om ham og hans velferd at om det skjer så vil det ikke plage meg en kalori! Bedre nå?

Det er vel ikke mange i Norge om gråter over at Rinnan og Quisling ble skutt etter krigen? Ser man på hvor mange drap som Krekar er personlig ansvarlig for så
stiller han i samme kategori som de to nevnte. Det er ikke "helt tilfeldig" at Krekar risikerer ( er garantert ) dødsstraff om han sendes tilbake til der han kom fra.

Etter krigen var det ( alt for ) mange nazister som fikk et fristed i Argentina. Mange i Norge har aldri forstått hvorfor Argentina tok i mot disse. Men når det gjelder
islamistiske terrorister har Norge overtatt Argentinas rolle. Dog har vi ikke på nær gitt beskyttelse til like mange som Argentina gjorde.
 
Topp Bunn