Mr. Ambicious sitt første prosjekt!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Nå har det gått en stund uten nyheter fra denne fronten. I det siste har jeg jobbet på en del ting som allerede har blitt gjort på den ene høyttaleren, men som gjenstod på den andre. Så nå er begge up to speed. Siden sist har jeg satt sammen og loddet det andre delefilteret. Begge høyttalerene er dempet innvendig (bortsett fra dempevatt) innvendig kabling er lagt opp og jeg har funnet en løsning på hvordan jeg kan bruke terminaler som ikke er lange nok til å gå helt igjennom 5 cm MDF. Tetteringer som beskytter elementene fra sanda har blitt laget, jeg må bare finberegne nøyaktig hvor jeg skal plassere mt+disk før jeg monterer dem. Frontbaffel og bakplate har jeg også laget.

    En ting er sikkert: Ting tar tid!!

    Jeg sitter på jobb nå, og er ikke hjemme før i kveld. Da skal jeg poste noen bilder av det hele.

    Mvh Andreas
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Her er noen bilder av fremgangen:

    Dette er platene som blir tetningsringer etter at jeg har frest ut hull til elementene (mt/disk har bare en omtrentlig plassering her..)




    Slik ble løsningen på terminalene. Jeg boret hull gjennom den indre og mellomste plata, slik at terminalene kun går gjennom den ytre plata.





    Må jo bruke det en har for å sette press på når jeg bruker ekspanderende trelim:)



    Det har ikke blitt mye tid til bygging i det siste, men det er godt å være tilbake på skinnene igjen!

    More to come

    Mvh Andreas
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Dette blir bra! Lykke til videre.
    Mvh
    Sniff
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Takk skal dere ha Oivind og sniff!

    Nå har jeg montert alle tetningsringene, montert på frontbaffelen, og skal hive meg rundt for å lodde internkablene til terminalene.

    Jeg har også begynt å frese hullene til mellomtone og diskant. Jeg må vente med bassen til jeg har fått på de krummede sideveggene, siden nedsenkningen til elementet går helt ut i sideplatene.

    Jeg har imidlertid et spørsmål til de kyndige: Jeg har såpass tykk frontbaffel (5 cm) at jeg kan forsenke diskanten ned i plata uten å frese helt igjennom den. Altså slik at diskanten får sitt eget lille kammer. Diskanten skal jo være tett, men jeg mener å ha lest for lenge siden at det var en kar som kapslet inn diskanten med hell.

    Jeg har frest ett hull allerede. Sjekk bildet så er det lett å se hva jeg mener. Hvis det lønner seg å ha det åpent inn til mellomtonekammeret, er det bare å frese den siste halve centimeteren...


    (diskanten skal ikke sitte klint opptil toppen, jeg har bare ikke fått satt på 4 cm med topplate enda:)
     

    Vedlegg

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Utrolig inspirerende prosjekt. Stå på.
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Gøy å høre frans!

    Aalstad skrev:
    Jeg har imidlertid et spørsmål til de kyndige: Jeg har såpass tykk frontbaffel (5 cm) at jeg kan forsenke diskanten ned i plata uten å frese helt igjennom den. Altså slik at diskanten får sitt eget lille kammer. Diskanten skal jo være tett, men jeg mener å ha lest for lenge siden at det var en kar som kapslet inn diskanten med hell.
    Hehe, spørsmålet kom vel ikke helt frem; Er det best å ha diskanten kapslet inn?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette her er gøy å følge, utrolig pent blir dette (tror jeg)
     

    Augustus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.09.2004
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei og velkommen tilbake!

    Imponert over de kreative løsningene du har her! Forøvrig ville jeg, så vidt jeg har forstått dette, tro at det ikke er noen ulempe med eget kammer til diskanten. Det eneste måtte evt være varme, i og med at kammeret blir såpass lite. Men her er jeg på tynn is..

    swr
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Hallois Augustus! Takk for sist! Enig i at det må være temperaturen som kan være et drawback. Jeg skal prøve å få testet det ila neste uke. Jeg skal lage en to hull i en tykk plate som er åpen bak og ha lokk bak det ene hullet slik at det blir tett. Så skal jeg installere en diskant i hvert hull, kople dem til delefilteret og spille en god stund. Etterpå skal jeg måle overflatetemperaturen på bakplata til diskanten (Mulig jeg får lånt meg en IR pistol).

    I dag fikk jeg gåsehud langt oppover nakken! Jeg ble ferdig med å frese hull til mellomtone og diskant på begge høyttalerne, og kunne ikke vente særlig lengre enn et nanosekund før jeg puttet inn elementene for å få en liten preview av dem...
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Har brukt separat diskantkammer i egne konstruksjoner ved et par anledninger. Ikke noe i veien for det. Det blir vel et designvalg. Tviler på at varme vil bli et problem. Veldig spent på hvordan sluttproduktet blir. Dette er en artig tilnærming til en konstruksjonsdebut. Grundig og skikkelig.

    Mvh
    Sniff
     

    Augustus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.09.2004
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Det så jo utrolig bra ut! Dette blir vel det feteste første prosjektet på veldig lenge! Blir kjempespennende å komme og høre på dem. Har du koplet til og lyttet på diskant/mellomtone enda?

    swr
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Kjempegøy og motiverende å høre at prosjektet er intressant og artig å følge med på for andre! Og takk for hjelp jeg har fått og helt sikkert vil å få videre :)
    Jeg har ikke fått koplet opp mt/disk enda. Topplata er det siste som skal på, så nå er det helt åpent i toppen (som du ser på bildet). Meget mulig jeg bruker tvinger til å slenge på en provisorisk topplate kun for å sjekke lyden, men pri 1 nå er å få laget den testbaffelen til diskantene. Det skal bli gjort i løpet av dagen.

    Fanken heller - nå ble jeg lysten på å slenge på en midlertidig topplate istedet.. Damn you, Augustus ;)
    Jaja, uansett hva som blir gjort først, har jeg litt å plundre med i helgen.
     

    Augustus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.09.2004
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid moro med en liten lytt.. I hvertfall nesten. Men jeg lurte på en ting; har ikke helt fått med meg delefrekvenser og type filtre? Mulig det er meg som blingser, men.. Ble litt nysgjerrig.

    Ha en strålende aften, og hils!

    swr
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Jeg husket ikke hva frekvensene lå på, og delefilteretkompetansen min er vel det det skorter mest på ::) Jeg måtte kontakte Eltek og fikk høre at det filteret de hadde beregnet til meg er 2. ordens hele veien igjennom, og deler på ca 250-300hz og ca 2500 hz. For å finne helt nøyaktig delefrekvens må det måles. Må nok lese litt mer i bøkene om dette når jeg skal begynne å tukle med filteret for å heve lyden til aller ypperste verdensklasse ;D

    Andreas
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Nå har jeg fått testet hvilket av de to diskantinnfellingene som blir varmest!
    Jeg gjorde som følger:

    Jeg brukte de runde platebitene som ble til overs etter å ha frest hull til MT. Så freste jeg den ene nesten helt igjennom slik at den ble lukket, og den andre helt igjennom slik at den ble åpen. Deretter koplet jeg til og monterte diskantene.

    Simuleringen må jo være så lik virkeligheten som mulig, så jeg måtte finne et surrugat
    mellomtone kammer. Det ble en bokhylle på ca 7-8 L, og denne fylte jeg med dempemateriale. Videre plasserte jeg begge platebitene med diskantene i hylla, og tettet rundt elementene med en utskåret papplate.
    Eneste forskjellen mellom de to nå er at den ene har åpning inn til mellomtonekammeret, mens den andre ikke.

    Så koplet jeg til delefilter, forsterkeri og i-pod, og lot det hele spille relativt høyt i ca 2 timer. Så målte jeg omgivelsestemperatur, og temperatur på bakplaten til begge diskantene med IR målepistol.

    Resultat:

    Omgivelsestemperatur: 11,0 Grader C
    Lukket diskant: 11,8 Grader C
    Åpen diskant: 11,8 Grader C


    Jeg konkluderer derfor med at det ikke er noen som helst forskjell i temperatur mellom å ha åpning inn til kammeret bak, og å ha diskanten kapslet inn av frontplata!

    Andreas
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Interessant forskningsarbeid der. Resultatet var ikke akkuratt overraskende, men det er greit med alt som er dokumentert på skikkelig vis. ;D
    Mvh
    Sniff
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Nå har jeg begynt å bøye sideplatene på, og høyttaleren får sin endelige form!!

    Men jeg trenger hjelp til en ting: Vertikalplassering av bassen.
    Jeg har et vertikalt område på 30,5 cm hvor jeg kan frese det indre hullet til bassen. Selve hullet er 24 cm i diameter. Dvs at jeg kan forflytte dette hullet opp og ned innenfor 6,5 cm.

    Delefilteret er et 2.ordens som deler et sted mellom 250-300 Hz.

    Vil det lønne seg å ha bassen så høyt plassert som mulig, for å få bedre sammenheng med mellomtone, eller er 12dB/okt krapp nok til å ha den så lavt som mulig for å få så mest mulig gulvforsterkning?

    Håper på gode svar på denne!
     

    Augustus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.09.2004
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Bare synser her, men i og med at det er vinterferie, fred og ro, og tid til å fokusere på små prosjekter, ville jeg tro at det er bedre å søke sammenheng med mellomtonen, særlig siden bassen deler såpass høyt. Men dersom det er korrekt det som er hevdet andre steder i tråden, så er det litt lavt nivå på dette basselementet, og da må man kanskje forsøke å få bedre sammenkopling med gulvet? Ikke sikker, men jeg for min del vil heller ha homogenitet enn siste rest av nivå..

    swr
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Nå er det jo en liten stund siden sist, og det er på tide med en liten oppdatering. Sideveggene og hull til bassen er ferdig på den ene høyttaleren, og siden jeg på ingen måte klarte å la være å stappe inn alle elementene og tyvlytte, har jeg nå hørt alle elementene spille sammen for aller første gang. Og til min store overraskelse hørtes det helt OK ut - da uten topplate og sandfylling!! Så et gigantisk smil fra øreflipp til øreflipp tok plass rett under nesa! Dette kan jo faktisk bli riktig så bra!

    Det går sakte men sikkert framover, men nå er det virkelig ikke lenge igjen til jeg kan synke ned i sofaen og fylle øra med godlyd ;)

    Jeg skal forresten gjøre en forandring i form på høyttaleren. Jeg skal bue den øverste kanten mellom baffelen og topplata for å ytteligere minske difraksjon ifm diskanten.

    Noen bilder:
     

    Vedlegg

    Augustus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.09.2004
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Det ser sinnsykt fett ut! Og jeg forstår plutselig noen kommentarer jeg fikk om størrelsen på dem.. Forøvrig er jeg superimponert over alt du har fått til. Og ikke minst over kvaliteten på arbeidet! Bøyer meg i støvet!

    swr
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Her kommer noen flere bilder av prosjektet. Jeg har fått på sidevegger på begge høyttalerne, og har fylt dem med sand. Det gikk med ca 45 kg sand! Litt kjipt siden sandsekkene kun kommer i 40 kg.. Noen som trenger ca 35 kg fugesand? :)

    Etter å ha helt på sand slik som vist tidligere, "slang" jeg dem i bilen (85 kg/stk) og tok dem med til jobben hvor sanda skulle ristes sammen:






    Når jeg limer på topplokket, forsegler jeg sandkammerene, så jeg må være sikker på at det er helt fullt med sand. Og når det ser slik ut er jeg fornøyd:





    Og det er kjekt å putte inn dempevatt før lokket settes på. Alternativet er å putte det inn gjennom basshullet, noe som er en kinkig prosess siden det er langt og trangt å tre armen gjennom avstiverne.



    I kveld har jeg også satt på topplokk på begge høyttalerne, men har ikke hatt tid til å ordne bilder. Det skal jeg prøve å få i stand i morgen - da kommer det noen saftige bilder ;D. Nå er det bare pussing, finish og litt smådilldall som gjenstår!!!!!!!

    Er midt i flytting nå, og det er litt stress for å få de ferdig før vi flytter. Håper jeg får tid til å høre på dem før flyttelasset går!!

    Andreas
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dritlekkert.


    Hvor mye kostet innristningen i drivstoff? ;D
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Hehe, heldigvis skulle flyet kjøres uansett. Jeg hadde nok ikke hatt råd til å finansiere fuelen selv :) På full etterbrenner går det med 8 liter drivstoff pr sekund, så med dagens priser vil det bli unifær 60-70 kr pr sek ;D

    Men det funka da!
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Må si jeg er litt spent på fortsettelsen.
    Imponert over den meget høye standarden på prosjektet.
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Beklager den sene utviklingen, men andre ting har måttet bli prioritert. Sånne ting som å ha et sted og bo.
    Stort sett hele sommeren har gått med til oppussing, og mine to hundre tusen gram høyttalere har vært nødt til å vente.
    Men i dag dukket det opp litt ledig tid. Tid nok til å fullføre kabinettene, sette inn elementer, og koble til delefilter.
    Med andre ord: I dag fikk jeg høre på det jeg har brukt nesten halvannet år på å produsere.

    Grunnet ny bosituasjon og redusert antall kvadratmeter å boltre meg på, har høyttalerne to mulige plasseringer. Den ene gjør hele stuen ryddig satt opp og praktisk innredet, men man skjønner i løpet av to sekunder at dette er en elendig plass for lydverket.
    Det andre alternativet gir god plassering for høyttalerne, men stua blir litt klønete satt opp.

    Stua var satt opp på den første måten.

    Etter litt fikling med kabling og tilkobling av filter setter jeg på anlegget og lar første sang boltre seg. Lyd strømmer ut av høyttalerne med rett signal til rett element, og alle faser er korrekte. Men allikevel låter det hele veldig skuffende. Jeg vet allerede at høyttalerne er rimelig klønete plassert, men forventet ærlig talt mer enn dette. Bassen hoper seg opp og går manngard gjennom hodet. Mellomtonen faller bort bak bassen, diskanten er OK. Jeg setter meg rett foran høyttalerne for å lytte nærfelt. Det er mye bedre, men det er ingen tvil om at høyttalerne ikke kunne stått værre. Vel - kanskje om de hadde stått bak-frem.

    Jeg er bare nødt til å flytte på dem. Hvis ikke har de ingen fremtid i min stue. Jeg er så heldig at jeg har en samboer som ser verdien i god lyd, og etter å diskutere litt prøver vi å ommøblere stua slik at høyttalerne får luft mellom hverandre, og sofaen kommer vekk fra bakveggen og ut i rommet. Det er den eneste fornuftige måten de kan stå på. Nå ser stua litt kårni ut, men det får så være.

    Nytt forsøk. Andrea Bocelli legges i cd skuffen. Jeg setter meg ned i sofaen og skrur opp lyden.
    Noen har åpenbart vært og byttet ut hele anllegget mitt. Ca ett minutt ut i sangen har jeg gåsehud selv inni henda! Jeg står i et rom sammen med artisten. Alt henger sammen. Hele spekteret låter langt over min forventning og jeg klarer ikke tørke av meg et gigantisk glis! Alt for mange timer i kjelleren og langt mer penger enn planlagt er rettferdiggjort. Jeg ville ikke gjort en eneste ting annerledes!
    Klart - noen småting må endres i filteret, og finishen er ikke gjort enda, men dæven steike for en overraskelse!!!
    Bassen mangler en toutch, og det kan høres ut som at den ikke møter mellomtonen tidlig nok, men det vil tester vise.

    Alt i alt har det vært en fantasisk dag, og jeg kan ikke vente til filteret er optimalisert!!!!! ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Det er viktig å ha et sted å bo ja ;D

    Det er en god følelse når ting klaffer etter mange timers arbeid. Det ser ut som en meget solid og gjennomtenkt konstruksjon. Dette blir saker når du får på fineer eller annen finish..

    Hva utstyr til målinger og program bruker du eller har tenkt å bruke?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer med flott prosjekt! Det ser skikkelig solid ut. Flaks at du hadde muligheten til å få plassert høyttalerene optimalt i stua.
    Når Mr.Ambicious inni deg blir utålmodig igjen kan du jo leke deg med aktiv deling. Dette blir stadig mer tilgjengelig for oss hobby DIY'ere. Forbered deg i så fall til et nytt glis. Mer dynamikk, kontroll, egentlig mer av alt!! Penger også :(
     

    Augustus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.09.2004
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere! Ser meget spennende ut, og jeg gleder meg til en prøvelytt!

    swr
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.806
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Flott prosjekt, burde hatt et messingskilt på baksiden : Ekslusivt komprimert med en F 16 !
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Takk takk folks! Det blir kjempemoro når du kommer og får hørt på dem august!! Du får slenge noen godlyd-cd'er i sekken og ta en oval weekend nordover...

    Jeg har hørt endel mer på høyttalerne nå, og det er definitivt mangler enkelte steder i bassen (etter hva mitt relativt utrente øre klarer å høre). Og diskanten må dempes litt. Men mellomtonen er soleklar og deilig å høre på. Det blir uansett spennende å ta målinger og se hvor det trengs litt justering.

    Men det er dog flere detaljer som enda skal gjøres med konstruksjonen før jeg sier meg ferdig. Jeg måtte jo frese et lite stykke ut i sideveggene for å få plass til bassen. Der jeg freste i sideveggen ble det følgelig en kant slik at noe av lyden reflekteres direkte tilbake til elementet. Denne kanten skal freses rund. Eggekartong-skummet til mellomtonekammeret ble mystisk borte på flyttelasset, så det må skaffes på nytt.
    Jeg skal også plassere eggekartong i bunnen av basskammeret. Jeg har jo en deflektor-konstruksjon rett bak basselementet. Denne sprer lyd opp og ned i kassen, men dersom bunnen er flat og står 90 grader på elementet vil lyden kunne reflekteres opp og tilbake mot elementet (som på figuren). Det jeg skal gjøre er å legge eggekartong skum i bunnen. Problemet er at denne fugerer dårlig med bassfrekvenser, så jeg må smøre den inn med resin eller liknende for å få en hard overflate på skummet. Da spres lydbølgene vilkårlig opp fra skummet.


    Angående programvare og utstyr til målinger har jeg ingenting i sikte. Jeg er ikke intressert i å legge mye penger i det - overgangen fra arbeidskar til lesehest har satt litt begrensninger...

    Noe jeg er veldig intressert i er å konvertere til servobass slik som deg Armand. Det ser jo ikke annet enn imponerende ut.
    Men det får bli neste steg..

    Noen som har tips til mic/software jeg kan bruke?
     

    Vedlegg

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    "Problemet er at denne fugerer dårlig med bassfrekvenser".

    Er det ikkje først og fremst i mellomtoneområdet dette med ståande bylgjer er eit problem og at det er andre faktorar som er viktigare i eit basskabinett? Er ikkje sikker, men har oppfatta det slik.

    Veldig stilig prosjekt! Det med å kunne bøye MDF setter i gang mange idéar.

    Sigurd
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Hvis jeg har lest boka rett, er skum av denne typen best egnet for å omdanne mellomtonefrekvenser til varme. Bassfrekvens påvirkes lite av skummet. Hensikten med skummet er derfor ikke å dempe bort lydbølgene, men å spre dem i mange forskjellige retninger slik at de ikke reflekteres opp til deflektoren og tilbake til basselementet. For at skummet skal klare dette, må den ha en hard overflate som reflekterer lyden - derfor resin eller lim på den. Teorien min er at jeg vil prøve å oppnå fordelene med en tett kasse, men å redusere ulempene med lydrefleksjoner fra kassens innside som forstyrrer elementet.

    Om det fungerer vil tiden vise:)

    Bøyde MDF plater gjør mange artige konstruksjoner mulig, men det ville være løgn å si at det er gjort i en fei:)
    Det tar litt tid, men i mine øyne gjør det at prosjektet ser annerledes og stilig ut. For ikke å nevne fordelene det er med en basskasse i spenn. Ved å sette sideveggene i spenn øker jeg egenfrekvensen til veggen (opp fra bassområdet), og reduserer evnen til å vibrere. Resultatet er en veldig stille kasse.

    Dette er nok ikke mine siste høyttalere merker jeg ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn