Motorpsycho - lydkvalitet?

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Det er en avdeling her som heter: Anbefalinger av CD/LP av god lydkvalitet. Hvorfor ikke en avdeling for: CD/LP av dårlig lydkvalitet? Ok, la oss ikke dvele for lenge ved mitt ringe forslag, og heller komme til saken.

Det var med lengsel jeg ventet på Motropsycho´s siste utgivelse - og da kun på vinyl - Child of the Future. Det var med stor spenning jeg la skiva på spilleren; nå blir det jul i stua ... men den gang ei.
Aller først: Lyden var ullen og grå - lite "luft" mellom instrumentene som det heter på fint. Jeg kan nærmest forklare det med at det var nesten som en uklar vegg med gusten lyd. Om det skyldes produksjonen hos Electrical Audio studios i Chicago eller ikke, kan jeg ikke svare på. Men det har ihvertfall ikke noe med anlegget mitt og gjøre. Så kan man lure på om det har vært noe med pressingen ... Men nei, da har jeg hørt det òg - for det var ikke ille at vi kan hive det på den knaggen.
Ok, la oss si det slik at jeg var meget skuffet over lyden.

Her har vi blitt tutet ørene fulle av storveies analog innspilling med et genuint anslag i ren 70-talls ånd. Vel, jeg har mange skiver fra tidlig 70-tall, men de går Motorpsycho´s innspilling en høy gang, ihvertfall rent lyttemessig, subjektivt lyttet fra min side.

Så tar vi musikken. Jeg har etter beste evne prøvd og sett/lyttet bort fra det overnevnte, og heller konsentrert meg om musikken. Men for en skuffelse!
Her òg har vi blitt tutet ørene fulle av hvor genialt og storslagent det hele er. Genialt?
Nei. For meg - og igjen er jeg fullkommen subjektiv - så har dette vært årets nedtur.
En jevn dur av støy der instrumentene gjør sitt beste for å overdøve hverandre - en grå tåke av leven. Hvor ble det av de gode ideene til originalitet, det progressive (som de har forsøkt seg på)? De som hadde noe særegent og spennende å by på for hver utgivelse ...

Ok, så er jeg surmaga nå. Men jeg er alt for interessert i musikk til at slike ting kan passere upåaktet hen. Men ikke bare det - jeg vil vite hva dere andre mener også. Både når det gjelder lydmessig og rent musikalsk.

Sjeldent har jeg blitt så skuffet før .. :'( :p

G

Gjestemedlem

Gjest
anekdoten skrev:
Det var med lengsel jeg ventet på Motropsycho´s siste utgivelse - og da kun på vinyl - Child of the Future. Det var med stor spenning jeg la skiva på spilleren; nå blir det jul i stua ... men den gang ei.
Aller først: Lyden var ullen og grå - lite "luft" mellom instrumentene som det heter på fint. Jeg kan nærmest forklare det med at det var nesten som en uklar vegg med gusten lyd. Om det skyldes produksjonen hos Electrical Audio studios i Chicago eller ikke, kan jeg ikke svare på. Men det har ihvertfall ikke noe med anlegget mitt og gjøre. Så kan man lure på om det har vært noe med pressingen ... Men nei, da har jeg hørt det òg - for det var ikke ille at vi kan hive det på den knaggen.
Ok, la oss si det slik at jeg var meget skuffet over lyden.
Har ikke hørt denne utgivelsen, men det virker da en smule misforstått å lage en wall-of-sound mastring på noe som kun slippes på vinyl, og ikke engang er ment for popstasjonene på radioen.

Men kanskje de nye lydteknikerne er så miljøskadet at de ikke engang vet hvorfor de ødelegger musikken lenger.

Litt trist forresten, for jeg var nettopp på konsert med dem. Og lydkvaliteten der var helt ypperlig, både volummessig og mixingen. Nå prøver de riktignok å få de tre karene til å høres ut som et helt orkester av og til, men en av de få konsterter med musikk i denen stilen der jeg ikke har angret på at jeg har glemt øreproppene hjemme.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
72
Jeg har kommentert lydkvaliteten på denne utgivelsen i en annen tråd, men fikk ingen respons. Jeg kommer neppe til å spille plata fler ganger, til det er lyden alt for dårlig.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
joje skrev:
Jeg har kommentert lydkvaliteten på denne utgivelsen i en annen tråd, men fikk ingen respons. Jeg kommer neppe til å spille plata fler ganger, til det er lyden alt for dårlig.
Akkurat, der sa du det!!!! Plata står trygt i hylla og samler støv - og det skal den få fortsette med!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det morsomme er vel at denne platen kjøpes og nytes av slike trendnisser som har fått det for seg at vinyl låter mye bedre enn cd der de sitter med totusenkronersspillerne sine. Har den i hyllen selv. Var til og med hakk i platen, men det går jo ikke an å bytte den når den var det siste eksemparet i byen.

Men Motorpsycho har jo aldri hatt spesielt god lyd på plate.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.419
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Må si meg enig i at lyden på plata var så som så. Når det gjelder hakk i plata, opplevde jeg det samme ved første gjennomlytting. Etter å ha studert skiva nærmere (sterkt hvit lys og forstørrelsesglass) oppdaget jeg små røde korn/prikker i rillene. Etter en grundig vask var problemet borte.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Det morsomme er vel at denne platen kjøpes og nytes av slike trendnisser som har fått det for seg at vinyl låter mye bedre enn cd der de sitter med totusenkronersspillerne sine.
Det traff du pinadø spikeren midt på hodet, Bach_Man. Det er lenge siden jeg har skikkelig humret godt over en kommentar her på forumet, men du skriver her akkurat det jeg selv har tenkt tusen ganger ;)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Til tross for det overstående: Jeg er spent på hva de kommer med nå.
Ihvertfall så proklameres det med både prog, psykedelia, jazz, og 70-talls hardrock, noe som skal være midt i blinken for meg - så her er det bare å glede seg! Tror jeg. ;)
Er det noen som har hørt skiva, forresten?

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Første gang jeg har hørt noen klage over lydkvalitet på et Steve Albini-produsert album. Uansett, føste sporet ser slik ut:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Fidelio skrev:
Første gang jeg har hørt noen klage over lydkvalitet på et Steve Albini-produsert album. Uansett, føste sporet ser slik ut:
Hvis denne platen kun er utgitt på vinyl, hva er da denne grafikken basert på? Hvis det er selvsamplet så er kan det vel like godt være nivået som er for lavt og at det egentlig går helt i taket? Eller har jeg misforstått noe her? Ser jo ut som en gjevn dur, selv om den ikke er barbert i alle toppene.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Den er produsert av Bent Sæther. Og den waveformen har vel ca 0 dynamikk.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
anekdoten skrev:
Til tross for det overstående: Jeg er spent på hva de kommer med nå.
Ihvertfall så proklameres det med både prog, psykedelia, jazz, og 70-talls hardrock, noe som skal være midt i blinken for meg - så her er det bare å glede seg! Tror jeg. ;)
Er det noen som har hørt skiva, forresten?
Jeg siterer meg selv fra "Hva lytter du til tråden":

Wergeland skrev:
Wergeland skrev:
Spiller denne igjen. Ble en del runder i helga også. Motorpsychos beste på ti år. I hvert fall om man ser bort fra Tussler II platen. Virkelig deilig med en god MP-plate igjen. Første virkelig gode plata siden Let Them Eat Cake (imo).
Den har altså gått noen runder hver dag siden lørdag og jeg liker den veldig godt. Har samme følelsen som når jeg hørte på Trust Us for første gang for 12 år siden. Trodde det var jeg var som blitt gammel, men det viser seg at det var Motorpsycho som var ute av form. Men nå er de tilbake altså. Jeg er dritimponert over denne plata. Spesielt Gullivers Travails. Låter mer som de gjorde i perioden 95-98 (før boogierocken fikk for stor innflytelse på konsertene deres i 99).

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Man skrev:
Jaja, den er spilt inn hos Steve Albini i alle fall. Alle platene Albini produserer sier "recorded with Steve Albini" i notesene; uansett har han hatt en stor finger med i spillet. Og ikke forveksle lavt nivå med lav dynamikk, den ser vesentlig mer dynamisk ut enn stort sett all rock.

Gjestemedlem skrev:
Hvis denne platen kun er utgitt på vinyl, hva er da denne grafikken basert på?
Det er en vinylrip uten noen justeringer overhodet, og waveformen blir da seende slik ut. Forresten synes jeg plata lyder bra jeg.

Har zoomet inn litt:

Vedlegg

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Fidelio skrev:
Man skrev:
Jaja, den er spilt inn hos Steve Albini i alle fall. Alle platene Albini produserer sier "recorded with Steve Albini" i notesene; uansett har han hatt en stor finger med i spillet. Og ikke forveksle lavt nivå med lav dynamikk, den ser vesentlig mer dynamisk ut enn stort sett all rock.

Gjestemedlem skrev:
Hvis denne platen kun er utgitt på vinyl, hva er da denne grafikken basert på?
Det er en vinylrip uten noen justeringer overhodet, og waveformen blir da seende slik ut. Forresten synes jeg plata lyder bra jeg.

Har zoomet inn litt:
Jeg har hørt altfor lite på den, men synes den er spesielt dårlig mastret i bassområdet. Veldig lite nyansert bass på denne. Kjedelig å ikke kunne følge Bents traktorbass slik jeg er vant til. Når det gjelder innspillingen så gjorde vel Motorpsycho noen raske innspillingsdager hos Steve Albini hvor det alt det "grunnleggende" ble spilt inn, før det ble gjort pålegg i Norge. Planen var vel å spille inn noen få låter/teste hvordan samarbeidet med Albini var. Ting funket tydeligvis bra for de spilte inn såpass mange låter at det ble et helt album ut av det. Har ikke coveret her, men mener det var slik det ble gjort. (Jeg snakker altså om Child of the future)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.101
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Jeg likte plata rent musikalsk, men lyden gjør meg dessverre svett i øra.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
soundscape skrev:
Jeg likte plata rent musikalsk, men lyden gjør meg dessverre svett i øra.
Snakker du om Child of the Future (2009) eller Heavy Metal Fruit (2010)?

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.083
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Trondheimsbandet Ranheim spilte inn plata Norwegian Wood hos Steve Albini. Stram, tørr og punchy lyd som kledde bandet. Den beste fra de synes jeg. Da jeg hørte at Motorpsycho skulle spille inn Child of the future der gleet jeg meg veldig. I ettertid har jeg blitt skuffa. Du hører Albini sitt arbeid ligger begravd i produksjonen, men Bent har i mine ører produsert vekk hele poenget med å bruke Albini. Den kunstneriske lydkvaliteten er jeg derfor skuffet over, den tekniske lydkvaliteten som evt ligger i å bruke avspillingsmediet vinyl har jeg ikke reagert på.

edit: skrivefeil

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hmmm....

Jeg stusser også over at det klages over dårlig lyd med Steve Albini bak spakene. Han er vel noe av det nærmeste man kommer minimalisme innen rockproduksjon. Nitidig mic-plassering og rett på tape. Men det er selvfølgelig mye som kan skje galt før plata kommer fra trykk. Men jeg har heller ikke hørt den, da vinylriggen er nede for tida. Uansett skal jeg kjøpe Heavy metal fruit i dag! (på cd) :)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Child of the Future-albumet finns ikke i vokabularet mitt lengre, det samler bare støv osv. Målinger og alskens dill dall er ubetydeligheter for min del - her ruler ørene. Ikke bare mine, men andres òg. Skiva har blitt spilt på ytterst "fornemme" anlegg med samme nedslående resultat. Nei, nå orker jeg ikke å dvele ved gammelt....

I skrivende stund lytter jeg på Heavy Metal Fruit på Spotify (skam på meg, he he) og det høres meget lovende ut!!! :D ;D Endelig har de noe å slå i bordet med igjen!
Joda, og jeg tar ikke munnen for full, dette kan bli årets utgivelse!

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg får sjekke ut den nye jeg også - jeg ramla litt av lasset etter Blizzard, som jeg syns var en knall skive ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Forstår ikke dette med at det er så dårlig lyd på Child of the Future.Spiller aldeles utmerket her. Og jeg har spilt den flere ganger siden den og Heavy Metal Fruit kom i hus forrige uke.

Bra musikk og bra lyd på begge.

Topp Bunn