Diverse Morsame tweaks opp gjennom åra...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mange har prøvd uortodokse måtar å forbetre lyden i anlegga sine, med større eller mindre hell. Dei ortodokse har gjerne prøvd å endre på komponentar eller gjort tekniske endringar, men det er ikkje alle som torer tende for loddebolten. Ynskjet om å forbetre lyden kan likevel drive oss til å prøve ymse tiltak som ikkje er heilt sånn normalt......

Eg tek initiativ til ein tråd der vi deler erfaringar så vel som rykte, og fortel kvarandre om slike tiltak. Eg kan godt tenkje meg at vi - dersom vi ikkje føler at vi strekker nakken for langt ut, då - også gjer ein uformell vurdering av erfaringane. Verka det ikkje, er det usikkert om det var til nytte, eller var det så bra at andre burde prøve dette.

For å gjere ting enkle og unngå sterke meiningar, trur eg det kan vere lurt å halde generell kabeldiskusjon til andre trådar.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
VPI Magic Brick.

Kom i hug denne i morgontimane då eg las i ein annan tråd. Eg fekk låne eit par slike, og prøvde å sette dei på toppen av ymse apparat. Kan ikkje seie det verka alle stadar, men iallfall hadde dei tydeleg innverknad på min dåverande effektforsterkar, ein Grant G100S med 6550 utgangsrør. Har prøvd han ein gong seinare også, men det var ikkje same effekt som eg hadde opplevd med Grant-rørforsterkaren.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Attende på 80-talet skulle eg teste Monster Cable sine nye kablar. Det er ein annan historie, men medfylgjande kablane var dei fantastiske bananpluggane til Monster. Desse kunne strammast skikkeleg, og ville då sikre maksimal kontakt inne i høgtalarane. Problemet var berre at pluggane måtte festast til kablane på vanleg måte... så eg tenkte at pluggane uansett var eit unødvendig ledd i signalkjeda, og skrudde leidningane direkte på høgtalarterminalane. Prøvde A/B-testing, men trur ikkje eg merka store skilnaden. Det er over 30 år sidan, så eg hugsar ikkje....
Men du verda, kor flotte bananpluggane var! Finn diverre ikkje foto av desse, berre dei nye.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Husker den gang jeg kjørte med 4 veis jbl hornsystemer slutten av 70/starten av 80 tallet. Skal ikke nektes for at det ble spilt høyt - og noen ganger ble feedback et problem via platespilleren. Bygde en kasse og fylte den med sand. Spilleren ble plassert på en plate som lå på sanden - og feedback var 100% eliminert. Fungerte utmerket.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror mye av tweaksene som er gjort også er behørig omtalt i en annen tråd ang. tweaks over the top.
Husker jeg kjøpte en av de grønne tusjene til cd platene og kjøpte en til da ryktene om produksjonsstopp florerte.

Squash baller delt i 2 er også behørig testet :)
Duelund tok meg ei stund og alt av plast på kondiser etc. ble skjært av, remedier dynket i linolje, tørket bakt etc...
Hadda nada å si for lyden og andrehåndsverdi gikk i dass. Så ikke pent ut men greit å ha testet ut.
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Her i huset har jeg testet ut hockey pucker under høyttalere og cd spillere, det har fungert over all forventning flere ganger MEN IKKE på alt jeg har testet på. Lyden har strammet seg opp og gitt bedre bass. Bruker også Ikea rotter som er sandfylte for og fjerne uønskede vibrasjoner, og dette fungerer for MINE ører, men ikke sikkert det fungerer for andre. Bruker ikke lenger jumpers, sandfylte kabler, granitt plater. Granitt platene ble i sin tid brukt under høyttalere og cd spiller og fungerte den gang til sin hensikt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.425
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tror mye av tweaksene som er gjort også er behørig omtalt i en annen tråd ang. tweaks over the top.
Husker jeg kjøpte en av de grønne tusjene til cd platene og kjøpte en til da ryktene om produksjonsstopp florerte.

Squash baller delt i 2 er også behørig testet :)
Duelund tok meg ei stund og alt av plast på kondiser etc. ble skjært av, remedier dynket i linolje, tørket bakt etc...
Hadda nada å si for lyden og andrehåndsverdi gikk i dass. Så ikke pent ut men greit å ha testet ut.
Squash baller delt i 2 fungerer jo som ei kule under Det å platespillere.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.923
Antall liker
8.215
Torget vurderinger
1
Husker den gang jeg kjørte med 4 veis jbl hornsystemer slutten av 70/starten av 80 tallet. Skal ikke nektes for at det ble spilt høyt - og noen ganger ble feedback et problem via platespilleren. Bygde en kasse og fylte den med sand. Spilleren ble plassert på en plate som lå på sanden - og feedback var 100% eliminert. Fungerte utmerket.
Det beste ville være å plassere spilleren i et annet rom.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Fjernet plastikk fra alle kondiser i en Hegel cdp2 pg kjørte en blindtest test på noen hifi kamerater der vi sammenlignet mot en cdp4 til dobbel pris. Gjett hvilken som låt best.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Husker den gang jeg kjørte med 4 veis jbl hornsystemer slutten av 70/starten av 80 tallet. Skal ikke nektes for at det ble spilt høyt - og noen ganger ble feedback et problem via platespilleren. Bygde en kasse og fylte den med sand. Spilleren ble plassert på en plate som lå på sanden - og feedback var 100% eliminert. Fungerte utmerket.
Det beste ville være å plassere spilleren i et annet rom.
Sant , men i min pure ungdom måtte man klare seg med begrenset plass :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.923
Antall liker
8.215
Torget vurderinger
1
Husker den gang jeg kjørte med 4 veis jbl hornsystemer slutten av 70/starten av 80 tallet. Skal ikke nektes for at det ble spilt høyt - og noen ganger ble feedback et problem via platespilleren. Bygde en kasse og fylte den med sand. Spilleren ble plassert på en plate som lå på sanden - og feedback var 100% eliminert. Fungerte utmerket.
Det beste ville være å plassere spilleren i et annet rom.
Sant , men i min pure ungdom måtte man klare seg med begrenset plass :)
Ja, jeg har ikke tenkt å betale mer eiendomsskatt bare for det formålet. :cool: Men så spiller jeg normalt ikke så høyt heller at behovet melder seg.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Tror mye av tweaksene som er gjort også er behørig omtalt i en annen tråd ang. tweaks over the top.
Husker jeg kjøpte en av de grønne tusjene til cd platene og kjøpte en til da ryktene om produksjonsstopp florerte.

Squash baller delt i 2 er også behørig testet :)
Duelund tok meg ei stund og alt av plast på kondiser etc. ble skjært av, remedier dynket i linolje, tørket bakt etc...
Hadda nada å si for lyden og andrehåndsverdi gikk i dass. Så ikke pent ut men greit å ha testet ut.
Dette er jo typisk Dansk ''Petter Smart'' metode som Simen, en lokal guru kalte det:) Har sett mange til dem opp gjennom årene. Uten at det behøver å være negativt!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det har mykje for seg å isolere høgtalarane og platespelaren frå golvet. Og rørkonstruksjonar kan ofte ha godt av det same. Soundcare fungerer veldig godt her i heimen, kanskje fordi eg har flytande parkettgolv. Men då eg fekk høgtalarar på 85 kg/stk, vart det likegyldig kva eg brukte under, synte det seg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har prøvd litt aku-pressure. Du brettar først øyreflippen slik at han pressast mot bruskknuten som dekkjer inngangen til øyret. Så brettar du ned øvre del av det ytre øyret, slik at det ligg over flippen. Press hardt. Er du flink (og har lange øyreflippar) klarar du å gjere same operasjon med ei hand på det gjenståande øyret. Press hardt i ca eit minutt. Lytt så til eitt eller anna godt opptak. Det høyrest no ut som du har fått betre høyrsel (eg trudde sjølv dette, men ved avspeling av ymse frekvensar på ymse nivå, synte det seg at eg høyrde nøyaktig like godt som før tiltaket.......)
Men moro er det!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.577
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjøpte en gang noen "plastkopper" eller hva jeg skal kalle det for - som skulle plassere over øret, slik at øret ble "større og dermed fanget lyden opp bedre.
De var formet slik at de skulle fange opp lyden som var på vei til øret, og viste seg i prinsippet å føre til at lyden ble forsterket.

Om det gjorde musikkopplevelsen bedre? Nææææhhh

mvh
Proffen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.121
Antall liker
9.429
Kjøpte en gang noen "plastkopper" eller hva jeg skal kalle det for - som skulle plassere over øret, slik at øret ble "større og dermed fanget lyden opp bedre.
De var formet slik at de skulle fange opp lyden som var på vei til øret, og viste seg i prinsippet å føre til at lyden ble forsterket.

Om det gjorde musikkopplevelsen bedre? Nææææhhh

mvh
Proffen
dumbo.jpg
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.577
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjøpte en gang noen "plastkopper" eller hva jeg skal kalle det for - som skulle plassere over øret, slik at øret ble "større og dermed fanget lyden opp bedre.
De var formet slik at de skulle fange opp lyden som var på vei til øret, og viste seg i prinsippet å føre til at lyden ble forsterket.

Om det gjorde musikkopplevelsen bedre? Nææææhhh

mvh
Proffen
Vis vedlegget 562081
https://www.amazon.com/Earglasses®-Personal-Magnifiers-Hearing-Amplifiers/dp/B00B3LRKVM
;)
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Som nevnt i en annen tråd...de koppene dukket opp en gang tidlig på ‘80 tallet. Leste om det i et dansk hi-fi magasin den gang (mener det var High Fidelity?!). Etter forsøk med hendene forkastet jeg den ideen som tullball, det hender allikevel jeg i dag bruker hendene?! Ikke for å lytte til musikken men for kanskje å lettere detektere avvik jeg i dag sliter mer med å oppfatte (særlig oppover i frekvens).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
L

Labbis

Gjest
Tror mye av tweaksene som er gjort også er behørig omtalt i en annen tråd ang. tweaks over the top.
Husker jeg kjøpte en av de grønne tusjene til cd platene og kjøpte en til da ryktene om produksjonsstopp florerte.

Squash baller delt i 2 er også behørig testet :)
Duelund tok meg ei stund og alt av plast på kondiser etc. ble skjært av, remedier dynket i linolje, tørket bakt etc...
Hadda nada å si for lyden og andrehåndsverdi gikk i dass. Så ikke pent ut men greit å ha testet ut.
Grønn tusj selvfølgelig, men enda bedre;
Fant igjen en plate med grønn plast ring. Fantastisk lyd!

plate.jpg
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Auric Illuminator. Fungerer like godt også i dag.

auricilluminator.jpg
 

GunR

Medlem
Ble medlem
16.02.2011
Innlegg
26
Antall liker
11
Sted
Kristiansund
2 Cd`er i høyden.. Skulle vel antakelig gi jevnere gange på grunn av økt masse. Husker ikke om det kom ifra Audio, L&B, eller noe annet. Funket ikke! Men Lc clock i cdspilleren funket!
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Carbon fiber CD matte.. skulle visst stabilisere avlesning.. Flott tweak som ga null effekt..
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hadde en gang en gravstein under platespilleren. Like borti i gata for der vi bodde på slutten av 70-tallet var det et gravsteinhuggeri. En mørk natt hoppet jeg over gjerdet og fant en stein i passende størrelse. Slepte hele greia hjem, mener å huske at steinen veide over 20 kilo. Ingen inskripsjon heldigvis. Om det tok bort resonnanser - absolutt 😁
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Usikker på om dette var et nyttig tweak eller bare en forandring av lyden. Noe gjorde den iallefall
demagic.jpg
 
L

Lassencad

Gjest
De kloge narre de mindre kloge. Og de kloge bliver rige på det.
Mange Tweak er bestemt nyttige som eks at isolerer en pladespiller fra resten af anlægget
Men der findes og fandtes meget derude der kun giver hovedrysten og en uforstående overfor mennesker der falder i og tror på det.
:)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har en Holfi Stabilizer liggende.. Usikker på om den har noen funksjon :)

images.jpeg
 
Topp Bunn