Bil, båt og motorsykkel Morrobil tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det der er jo bare en liten fjert av en 116d ;), min X1 X-drive står alltid i garasjen.
    De har garasje de andre og, men blir kun brukt som kjellerboder/lagring.
    Lysgrå metallic ser knapt møkka uansett.

    Mvh.KW
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Ikke morro-bil relatert, men fant ikke noen annen tråd, og orker ikke lage min egen. I el-bil (les: Tesla) tråden passer det jo ikke. So here goes:

    Prøvekjørte den nye Skoda Octavia 180 hk-bensin i går. 1,8 l TSI motor med 6-trinns DSGkasse og 4x4. Full utstyrspakke. Relativt kvikk motor, behagelig bil og alt det der, men...

    Det føltes som en symaskinmotor. Det er sikkert slik moderne 4-sylindrede turboladete motorer er, men det var ikke noe futt i det hele tatt. Ingen motorlyd, ikke noe kick i ryggen når du ga gass. DSG-kassa var slapp - den girte ikke når den skulle, det var "lag" når du ga gass. Helt sikkert en behagelig bil, med helt grei ytelse, men "where's the fun"?

    Det føltes godt å komme over i min 14 år gamle BMW 530D automat. 3l, 6-sylindret diesel. Ca. samme ytelse som Skodaen - 180 hk, ca 300 Nm, samme akselerasjon og toppfart, men en helt annen kjøreopplevelse. Girkassen (den gamle 5-trinns BMW-kassen mot Skodaens 6-trinns DSG) girer mer korrekt i forhold til kjøresituasjon, motoren har en mye bedre lyd (i kupéen - ingen traktorlyd av diesel inne i kupéen på en BMW), reaksjonen på gasspåtrykk mer direkte, etc... Opplevelsen av å kjøre bil er en helt annen.

    Skal ikke se bort fra at min opplevelse er farget av at jeg har levd med denne BMWen en stund - når noe er anderledes oppfattes det automatisk som dårligere - men jeg er skuffet over denne TSI-motoren til VAG. God på forbruk, og sikkert objektivt sett en god motor, men jeg er skuffet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Det du beskriver her er forskjellen på "å kjøre bil" og "å kjøre bil"
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også en 1998 Audi A4 1.8T, og den er vesentlig morsommere å kjøre enn den Skodaen. Også 1.8 l, men bare 150 hk (i stedet for 180). Det burde jo ha skjedd noe på 16 år?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.419
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ikke nødvendigvis :D synes ikke det har skjedd noe bra/morsomt på bilfronten siden 70-80 tallet jeg :D i nåtid `` kjører man sofa`` før KJØRTE man bil :D`er ikke alltid at bedre/nyere regnes som bedre opplevelser/følelser :)
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.419
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    definitivt den til høyre 2002 touring ? ;) hehe en av de penere bmw-ene i mine øyne :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Skodaen har bedre mellomakselerasjon enn bmw 320i med 184 hk så treg er den ikke. Bilen var nok bare kjørt av sjåføren til miss Daisy først slik at dsg kassen var blitt litt treg. Den omstiller seg etter aktiv kjøring med hurtigere og mer presise giringer. 0-100 på 7.5 sekunder gjør ikke biler med trege automatkasser. Opel insignia med 170 hkgjør 0-100 på ca 11 sekunder. Det er treeeegt.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.419
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    det er vel hvordan bilens følelser komuniserer med førern som er viktig er det ikke :) sikkert morsom sak å kjøre den luringen der :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Skodaen har bedre mellomakselerasjon enn bmw 320i med 184 hk så treg er den ikke. Bilen var nok bare kjørt av sjåføren til miss Daisy først slik at dsg kassen var blitt litt treg. Den omstiller seg etter aktiv kjøring med hurtigere og mer presise giringer. 0-100 på 7.5 sekunder gjør ikke biler med trege automatkasser. Opel insignia med 170 hkgjør 0-100 på ca 11 sekunder. Det er treeeegt.
    Nei, den var ikke treg, den bare føltes litt treg sammenlignet med min BMW (men antagelig er den raskere). Den hadde gått 16000 km og vært kjørt av en som har 3 Lotus Super-7 i garasjen, så jeg tviler på at den var daukjørt. Selve giringen under aksellerasjon var ikke langsom, men det hadde vært greit om det ikke to 0,5 sek fra du trykker ned gasspedalen til bilen reagerer.
    Hvis jeg bare skulle ha et framkomstmiddel var bilen god i massevis. Skal ikke se bort fra at jeg kan komme til å handle en sånn på et eller annet tidspunkt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det med motorlyd og lyder generelt i Octavia så er det "noise canceling" i anlegget hvis bilen var utstyrt med Canton høyttaler pakken. Det kan være en del av forklaringen på hvorfor du savnet lyd fra motoren.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Savnet for så vidt ikke lyd fra motoren. Det var bare at den lyden som kom var så "pinglete". Bilen var behagelig stille den.

    Misforstå meg rett. Bilen var et strålende fremkomstmiddel. Behagelig å kjøre, motorkraft nok. En utmerket bil. Veldig mye bil for pengene. I tillegg liker jeg utseende på den nye modellen. Tror ikke at alternativene med tilsvarende motorer (1.8/1.6 l turbomotorer) er noe bedre. Jeg har veldig sansen for Skoda, og kan godt tenke meg en slik etter hvert. Men den var litt skuffende i forhold til min 14 år gamle 530 DAT.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    7-trinns DSG i dagens VAG er en tragedie å kjøre. Selv om den i utgangspunktet girer hurtig så er den alltid langt unna riktig gir i utgangspunktet så bilen oppleves som treg. Tror det er pga drivstofføkonomi at den på død og liv skal velge for høyt gir.

    Kjørte nylig en helt ny Touran og jeg ble sjokkert over at det går an å lage en så råtten bil.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Den har 6 trinn ja og 30 mer nm pga haldex 5 systemet. Kassen tåler ettersigende rundt 350 nm.
    Lurer på om jeg ikke skal hente ut de siste 40 hk som er tilgjengelig via step 1 tuning. Da får den ca 300-310 nm.
    Min er forøvrig i den eneste rette Skoda fargen.

    2013-11-13 13.43.08.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Blank og fin :)

    Skal du hente ut mer effekt må du styre unna BSR, de fjerner til og med bankedeteksjonen for å forbedre ytelsen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Fin blåfarge. Den jeg kjørte var også blå :)
    Vurderer RS-utgaven hvis fjæringen ikke blir for stiv.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.654
    Antall liker
    85.131
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    BMW 2002 Touring ser slik ut:

    bmw_2002_touring_Tii_74_02.jpg

    Vanlig 2002 ser slik ut:

    bmw0070.jpg

    Kunne faktisk tenkt meg begge, men aller helst Touring...men det er en annen historie......
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.419
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ahh har ikke så peil på bmw generelt vet bare at 2002 og 1602 ligner litt i designen :) touringen er også artig til bmw og være :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    2002,1802 og 2002 er like bortsett fra motor og enkelte detaljer
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.654
    Antall liker
    85.131
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    1502 kom vel først på MKII, altså den med de store baklyktene?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    1502 kom vel først på MKII, altså den med de store baklyktene?
    Siste årsmodellen av den, hvis jeg ikke husker feil. Den motoren ble etter ryktene lansert for at BMW skulle ha blokker til sin F!-motor. Når motorene hadde gått noen titalls tusen kilometer så hadde metallet herned og eventuelle svakheter hadde vist seg.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.456
    Antall liker
    459
    Torget vurderinger
    2


    Urtøff bil,har liggende orginal turbovinge,kanskje man skulle skaffe sæ en sånn en gang,har hatt 3stk,men det e snart 20år sia den siste; 3,0S 79`va i mine hender..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.654
    Antall liker
    85.131
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97


    Urtøff bil,har liggende orginal turbovinge,kanskje man skulle skaffe sæ en sånn en gang,har hatt 3stk,men det e snart 20år sia den siste; 3,0S 79`va i mine hender..
    Heftig Capri det ja!
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Dette er en fin Audi.

    audi_s1_quattro_rally_2.jpg

    Etter denne gikk det kraftig nedoverbakke... ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.456
    Antall liker
    459
    Torget vurderinger
    2


    RS3100 MKI
    Motoren var i utgangspunktet en 3.0 liter Essex motor, kraftig modifisert av Cosworth til 3.4 liter med 4 overliggende kammer, 24 ventiler og 455hk.. Dette er bare rått!!

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn