Bil, båt og motorsykkel Morrobil tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    0
    Fikk øye på denne sjeldenheten i dag. Er vel den høyeste originale spoileren i bilhistorien? Bilen er forøvrig en Plymouth Roadrunner Superbird, muligens en 1970 modell.
    Vis vedlegget 258947
    Det må da være den styggeste bilen i verden?

    Beauty is in the eye of the beholder.

    Den er stor og den er vulgær så det holder, men den er laget med kjærlighet til "BIL"!
    Sikkert ikke verdens beste bil å kjøre heller men du verden for et "statement" det må
    være å kjøre i noe slikt! Personlig synes jeg at "originalen" dvs produksjonsbilen uten
    vinge og snute er mye penere, men dette må da være en av de mest spektakulære
    "pace cars" som er produsert?
    Dette er ingen "Pace-car", de kjørte Nascar med disse, bilen på bildet er kanskje en org. variant for gata.
    Nascar superbird`n gikk med 426 Hemi. Mener den vant serien i 70 med Richart Petty.

    Mvh.
    SAL
    Mulig jeg tar feil, men jeg mener at den startet sitt liv som "pace car" før den ble satt i en noe begrenset produksjon.
    Til å være "Made in USA" er Superbird laget i ganske få eksemplarer, hvorav relativt mange, totalproduksjonen tatt i betraktning,
    tilbringer pensjonistårene i Norge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    0
    Den er et forsøk på å gjøre en murstein aerodynamisk.
    Nånå Pinky, det er ikke en Spitfire, det er så, men vær nå ikke slem med amerikanerne av den grunn!:)

    I forhold til det vi to synes er flotte biler er den både alt for vanvittig stor, alt for vulgær, og masse annet "alt for", men den har da i alle fall en viss charme. Omtrent som en elefant i ballerinakjole!;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.248
    Antall liker
    9.584
    Den er et forsøk på å gjøre en murstein aerodynamisk.
    Nånå Pinky, det er ikke en Spitfire, det er så, men vær nå ikke slem med amerikanerne av den grunn!:)

    I forhold til det vi to synes er flotte biler er den både alt for vanvittig stor, alt for vulgær, og masse annet "alt for", men den har da i alle fall en viss charme. Omtrent som en elefant i ballerinakjole!;)
    Ok, da. Sett den på kontoen for guilty pleasure.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    0
    Ramlet forbi en TV kanal i dag der de skulle restaurere en MGB. Du verden så vondt jeg fikk i "må ha" muskelen!!!!:D

    MGB.jpg

    VAKKERT !!!!!
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.507
    Antall liker
    4.420
    Torget vurderinger
    10
    Beauty is in the eye of the beholder.

    Den er stor og den er vulgær så det holder, men den er laget med kjærlighet til "BIL"!
    Sikkert ikke verdens beste bil å kjøre heller men du verden for et "statement" det må
    være å kjøre i noe slikt! Personlig synes jeg at "originalen" dvs produksjonsbilen uten
    vinge og snute er mye penere, men dette må da være en av de mest spektakulære
    "pace cars" som er produsert?
    Dette er ingen "Pace-car", de kjørte Nascar med disse, bilen på bildet er kanskje en org. variant for gata.
    Nascar superbird`n gikk med 426 Hemi. Mener den vant serien i 70 med Richart Petty.

    Mvh.
    SAL
    Mulig jeg tar feil, men jeg mener at den startet sitt liv som "pace car" før den ble satt i en noe begrenset produksjon.
    Til å være "Made in USA" er Superbird laget i ganske få eksemplarer, hvorav relativt mange, totalproduksjonen tatt i betraktning,
    tilbringer pensjonistårene i Norge.
    Hei igjen!
    Måtte Google litt, fant en liten forhandler el. lign. som hadde benyttet Superbird`n som pacecar i -71 på en lite kjent bane, da hadde de allerede benyttet den i 70 sesongen som racebil og vunnet mye!:)
    Hadde de benyttet den som pacecar på Daytona og lign. i 69-70 hadde den nok vært kjent som pacecar vil jeg tro.
    Ikke skyt meg om du finner ut noe mer, dette er ikke noe jeg vet eller kan alt om. :cool:

    Mvh.
    SAL
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.997
    Antall liker
    86.850
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Uansett pen eller stygg, pace car eller ei, så synes jeg det er moro at man kan se slike rariteter som en Superbird i lille Norge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    S

    Slubbert

    Gjest
    Kjørte en Ferrari 430 i Tsjekkia i fjor sommer (Groupon-deal). Fenomenal bil, fikk den opp i 270km/t på en flystripe utenfor Plzen. Oppfølgeren 458 er enda heftigere, men nå har den også fått sin avløser; for et par uker siden lanserte de den splitter nye Ferrari 488. Og når jeg ser på bildene...wow! Her har gutta fra Maranello slått til igjen, denne bilen synes jeg er helt fantastisk vakker.

    102396732-trequarti_basso.jpg
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Dubai Autodrome, 2010. Single seater experience. Koster en brøkdel av Anderstorp, men bilene er litt mindre heftige. Ca 180hk og 450kg, 0-100km/t på 4sek (samme som Rajamäkis F1-bil bruker fra 0-200km/t).

    13569470625_44840321b8_z.jpg
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.507
    Antall liker
    4.420
    Torget vurderinger
    10
    Uansett pen eller stygg, pace car eller ei, så synes jeg det er moro at man kan se slike rariteter som en Superbird i lille Norge.
    Enig, mye heftig historie her!
    Står en org. Hemi-bird i Oslo-traktene, mener det er sofa og rattsleiv, irrgrønn............8)

    Mvh.
    SAL
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    Uansett pen eller stygg, pace car eller ei, så synes jeg det er moro at man kan se slike rariteter som en Superbird i lille Norge.
    Enig, mye heftig historie her!
    Står en org. Hemi-bird i Oslo-traktene, mener det er sofa og rattsleiv, irrgrønn............8)

    Mvh.
    SAL
    Kjenner han som kjøpte den i sin tid, liten kjukkas...:cool: vet ikke om det er samme eier fortsatt. Kompis av en annen bekjent som hadde '70 Hemi Cuda samtidig, dønn original og strøken. Glemmer ikke vi brukte en 20 l. Jerrykanne med bensin på litt småkjøring i nærmiljøet, rundt 4 l. på mila! Bakhjula brakk løs i et herlig røkmoln i 140 km. på E6 nordover... Det var tider! Sluket freste rundt i '56 Ford F-100.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.507
    Antall liker
    4.420
    Torget vurderinger
    10
    Uansett pen eller stygg, pace car eller ei, så synes jeg det er moro at man kan se slike rariteter som en Superbird i lille Norge.
    Enig, mye heftig historie her!
    Står en org. Hemi-bird i Oslo-traktene, mener det er sofa og rattsleiv, irrgrønn............8)

    Mvh.
    SAL
    Kjenner han som kjøpte den i sin tid, liten kjukkas...:cool: vet ikke om det er samme eier fortsatt. Kompis av en annen bekjent som hadde '70 Hemi Cuda samtidig, dønn original og strøken. Glemmer ikke vi brukte en 20 l. Jerrykanne med bensin på litt småkjøring i nærmiljøet, rundt 4 l. på mila! Bakhjula brakk løs i et herlig røkmoln i 140 km. på E6 nordover... Det var tider! Sluket freste rundt i '56 Ford F-100.
    Herlig historie Sluket!
    Den hadde jeg likt å ha i garagen, utrolig rå Cuda som er verd astronomiske summer i dag!

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.507
    Antall liker
    4.420
    Torget vurderinger
    10
    Kjørte en Ferrari 430 i Tsjekkia i fjor sommer (Groupon-deal). Fenomenal bil, fikk den opp i 270km/t på en flystripe utenfor Plzen. Oppfølgeren 458 er enda heftigere, men nå har den også fått sin avløser; for et par uker siden lanserte de den splitter nye Ferrari 488. Og når jeg ser på bildene...wow! Her har gutta fra Maranello slått til igjen, denne bilen synes jeg er helt fantastisk vakker.

    Vis vedlegget 307382
    Heftig den 488`n!
    Har gjort ett par jobber på 430, synes den er ganske spenstig.
    Pagani Zonda er ett par knepp bedre i min bok, kjørte 30 mil i Frankrike, hadde nærmere 350 km/t på nåla ute på fransk motorvei. Veldig balansert å fin å kjøre på alle måter!

    Mvh.
    SAL
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    Uansett pen eller stygg, pace car eller ei, så synes jeg det er moro at man kan se slike rariteter som en Superbird i lille Norge.
    Enig, mye heftig historie her!
    Står en org. Hemi-bird i Oslo-traktene, mener det er sofa og rattsleiv, irrgrønn............8)

    Mvh.
    SAL
    Kjenner han som kjøpte den i sin tid, liten kjukkas...:cool: vet ikke om det er samme eier fortsatt. Kompis av en annen bekjent som hadde '70 Hemi Cuda samtidig, dønn original og strøken. Glemmer ikke vi brukte en 20 l. Jerrykanne med bensin på litt småkjøring i nærmiljøet, rundt 4 l. på mila! Bakhjula brakk løs i et herlig røkmoln i 140 km. på E6 nordover... Det var tider! Sluket freste rundt i '56 Ford F-100.
    Herlig historie Sluket!
    Den hadde jeg likt å ha i garagen, utrolig rå Cuda som er verd astronomiske summer i dag!


    Mvh.
    SAL
    De gode gamle dager!! Kompisen med Cudaen kjørte mobilkran, bodde i BRAKKE hos arbeidsgiveren, for å spare penger! Hadde Cudaen pluss en strøken svart New Yorker som var bruksbilen. Mener å huske at han ga 250' for Cudaen den gang, en ikke helt ubetydningsløs :cool: sum penger da. Superbirden var billigere. Fryktelig farge både på bilen og skaibenken (grønn den også) Cudaen hadde originalt crossram innsug, og med water injection for i det hele tatt å komme unna tenningsbank. Når du sto ved siden av Cudaen på tomgang så låt det (og ristet i asfalten) som et mindre tordenvær! Original eksos også.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    968
    Kappkjørte med en Cuda på E6 ved Olavsgård en sommerkveld den gang jeg Kjørte BMW E24:rolleyes: Han tok meg på starten, men flatet ut greit etterhvert, problemet ble vel en sving :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jenkerne gir seg jo ikke selv i disse nedskaleringtider klarer de å lansere Dodge SRT Hellcat 6,2l med kompressor 707 gamp og 881 Nm, den flår sikkert det proverbiale skinnet av pølsa den også:cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    '32 FORD - en liten kavalkade til ære for en god venn og pioner på området


    '32 Ford roadster

    1932 FORD - erketypisk hotrod emne, Henry's første med V8 og den absolutte definisjon på "the bare necessities" når det gjelder rodding! Et enkelt funksjonelt karosseri, ingen skjermer eller tak, gjerne sideblåser (flathead, eller sideventilert for de uinvidde...), droppet I-beam foraksel, Offenhauser, Stromberg, Moon Equipped osv. - det var oppskriften! Så mye coolere enn dette blir det sjelden. Varianter over samme tema, andre årganger osv., ja - men dette er grunnfjellet! Se og nyt. Du også, MK :cool:


    DRIVE IT LIKE YA STOLE IT!

    32 front.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    Hot Rod folket har alltid vært nært beslektet med og knyttet opp til racing - kanskje ikke så rart, hot rodding handlet innledningsvis mye om performance, strippe bilen ned mest mulig og gå til noe jævlig med slemmest motor... og race stuket står fortsatt sterkt i miljøet, særlig blant oldschool gutta.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    Det aller tøffeste er selvsagt Salt Flat Racing - med Bonneville Speed Week som the Holy Grail. Det planlegges tur dit i nær fremtid! Bælbarske saker, og '32 Ford er og har alltid vært godt representert i flere klasser, alt fra nesten originalstuk til de mest hemningsløse kreasjoner.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    Litt mer race-stuk kan ikke skade, der en stakkars forfrossen nordmann sitter i vintermørket og drømmer om saltere tider....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    Hva med litt merkevarenostalgi? De fleste oldschool rodder har gjerne en røys med klassiske kjente produkter bygget in i kreasjonen - det var ikke bare bare med custom produkter/maskinering på femti- og sekstitallet, så det dukket opp mange populære utstyrsmerker som kunne sees på brorparten av bilene.. og behørig reklamert for i form av "decals" eller klistremerker om du vil. Amerikanerne er/var verdensmestere i denne form for markedsføring, klistremerker, t-skjorter og capser over hele linja! Selv hadde jeg en dugelig samling merker som motorinteressert gutt, syklet Oslo rundt etter skolen og tagg til meg merker fra alle slags leverandører!! De gjeveste var amerikanske, STP, Bardahl osv. sto høyt i kurs husker jeg. Visste ikke den gang at Bardahl var en nordmann :D

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    En av de aller mest kjente logoer fra den tiden (firmaet eksisterer fortsatt, i likhet med nesten alle de andre her også);

    Alle roddere som ville være "hot" hadde gjerne Moon alutank, helst montert foran radiatoren, oppå rammeskinnene, Moon hjulkapsler i spunnet alu, Moon turteller osv. Offenhauser innsug, manifolder og ikke minst "heads" til sideventilerte motorer var nesten obligatorisk, Halibrand "quick-change" bakaksler med utskiftbar klump var et must skulle du bedrive litt racing også.. Halibrand eller M/T felger var også relativt standard.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    Vi kommer ikke utenom et knippe med "flatheads" heller - Ford's herlige sideblåser som kom i 1932. Super populær i alle slags trim & performanceutgaver, ser jævlig bra ut og er bare så riktig på oldschool biler. Går fælt gjør de også dersom de designes riktig. Mengder av nyproduserte deler er å få. Flathead racing er også en egen retning som er meget populær.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.811
    Antall liker
    104.005
    Torget vurderinger
    23
    Jeg var rimelig sikker på at en eller annen ville huske Siste natt med gjengen og John Milners chicken yellow' coup..
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    644
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var rimelig sikker på at en eller annen ville huske Siste natt med gjengen og John Milners chicken yellow' coup..
    Eller som han i den svarte chevan sa: piss yellow coup
    m
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.997
    Antall liker
    86.850
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Nå mangler vi bare ZZ TOP i denne tråden..... :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn