Bil, båt og motorsykkel Morrobil tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    A310 er en blek bror til tidligere nevnte A110. Ok utseende, men der stopper det. Frisørbil.
    110 var fullstendig kompromissløs, den var bygget for racing. 310 er bygget for cruising, attpåtil med den notorisk upålitlige PRV motoren.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    A310 er en blek bror til tidligere nevnte A110. Ok utseende, men der stopper det. Frisørbil.
    110 var fullstendig kompromissløs, den var bygget for racing. 310 er bygget for cruising, attpåtil med den notorisk upålitlige PRV motoren.
    Men også den kunne varte opp med et forrykende turtall. Jeg husker en morgen jeg våknet hos min daværende kjæreste på Nedre Nygård. Dagens startet med et hyl utenfor vinduet som fikk meg til å spontant løpe bort for å sjekke. Nedi gaten så jeg hekken på en rød Alpine.

    Hadde ikke A110 topp turtall på over 10k da, eller husker jeg helt feil nå?

    Svært positivt å lese nyhetene om Bristol og Jensen. Da lever fortsatt drømmene. :-*
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Synes da både 110 og 310 har noe for seg jeg da. Men er en vesentlig prisforskjell... Eller hva med en Rally variant av Renault 5 turbo?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    shaunv skrev:
    Synes da både 110 og 310 har noe for seg jeg da. Men er en vesentlig prisforskjell... Eller hva med en Rally variant av Renault 5 turbo?
    Fransk galskap er kanskje ikke perfekt, nøytralt det i alle fall ikke. Men gudbedre de kan moro så det holder. Selvfølgelig er Renault 5 Turbo en morobil, i alle sine inkarnasjoner. Små hotte kombier fra Frankrike er gøy, både med to og flere seter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Galskap, komplett galskap ;D ;D
    Litt britisk galskap:


    Var det forresten noen som mente at en liten firer ikke hadde fin lyd?
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Pink_Panther skrev:
    Galskap, komplett galskap ;D ;D
    Litt britisk galskap:

    Var det forresten noen som mente at en liten firer ikke hadde fin lyd?
    Høres mer ut som en japansk MC motor i mine ører?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    norcad skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Galskap, komplett galskap ;D ;D
    Litt britisk galskap:

    Var det forresten noen som mente at en liten firer ikke hadde fin lyd?
    Høres mer ut som en japansk MC motor i mine ører?
    Nope, blodtrimmet Coventry Climax. En liten aluminiumsmotor egentlig laget for brannsprøyter, men den ble en av de mest suksessrike racingmotorer som er laget.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    norcad skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Galskap, komplett galskap ;D ;D
    Litt britisk galskap:

    Var det forresten noen som mente at en liten firer ikke hadde fin lyd?
    Høres mer ut som en japansk MC motor i mine ører?
    Nope, blodtrimmet Coventry Climax. En liten aluminiumsmotor egentlig laget for brannsprøyter, men den ble en av de mest suksessrike racingmotorer som er laget.
    Rootes-brødrene hadde mye for seg. Sålenge Hillman var i deres eie så var det et interessant merke. Lyden er jo dødskul den. Jeg husker at min 300 kubikks større motor i Cooper-en hadde en mye grovere lyd, omtrent som en mini-V8 antagelig ville låte.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Hadde du 1380 motoren? Gøyal sak på ca 100 hk. i en liten bil. En kompis har den i en Clubman, skikkelig potent lyd i den saken. Litt sur på tomgang, slik det skal være.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Hadde du 1380 motoren? Gøyal sak på ca 100 hk. i en liten bil. En kompis har den i en Clubman, skikkelig potent lyd i den saken. Litt sur på tomgang, slik det skal være.
    Den vanlige som stod i Clubman var 1275. Jeg hadde en racingvariant på 1293ccm. Da jeg kvittet meg med den ble bremsehestekrefter målt av biltilsynet. 110 brake horse powers ble fasiten. Den opprinnelige versjonen som min motor bygde på var den kraftigste som ble levert fra fabrikk til veibruk, 90 bhp. Min var altså ikke så råtrimmet som endel andre var. Jeg husker at formannen i Mini-klubben i Norge, en herr Løken, hadde tre stykker med 170 bhp. Da ble det nok litt mye styr med dem.

    Etter å ha kjørt fra Karmøy til Bergen måtte jeg stille forgasserne. Heldigvis har jeg bra gehør, så det var kjapt gjort. Dobbel SU gjorde susen, men var vel ikke akkurat stabilt for en med allergi mot skrujern. Men å stille forgassere på gehøret er jo bare gøy for en som ellers ikke er så flink med mekanikk. Og noen allergi hadde jeg ikke, jeg liker å lirke ting til noen ganger. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Heftig bil, heftig pris. Noe i overkant, men det er vel markedet som bestemmer det til slutt. Dessverre er originale Cooper-e altfor sjeldne. Det er like greit å lage en 100% replika basert på en vanlig Mini 1000.

    Under panseret er det en tydelig forskjell på den jeg hadde og denne, og det er toppen. Den var blå på min motor.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, det er sikkert riktig pris.
    Angrer på at eg ikkje slo til på denne når den var til salgs:





    Peugeot 205 Rallye 1.3 med doble Webere, 103 hest.
    Nyoverhalt og tilnærma strøken låg den ute for 35.000,-
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Også en relativt stiv pris i forhold til hva den kostet ny, men kanskje den elendige byggkvaliteten har ført til at den er blitt veldig sjelden etterhvert? En nabo har en 106 Rallye, og det virker som en utrolig artig bil når jeg ser han fyke avgårde til butikken. Litt rusing av motoren i veikryss, og mye bruk av krefter de første meterne. Litt barnslig? Selvfølgelig.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, 205'er gror ikkje på trær lengre.
    106 er forholdsvis godt skrudd sammen. Den modellen fordrer barnslighet. På min er det unntaket å ikkje dra ut 1. og 2. gir. Kanskje derfor ventiltetningane ga seg utover hausten… ::)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    205 Rally er en sjelden fugl, derav prisen. 103 hk ut av 1.3 liter borger for nervøs gange. Kult.
    Prisen på Minien kan virke høy, men det er en bil med racinghistorie og det øker verdien.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    205 Rally er en sjelden fugl, derav prisen. 103 hk ut av 1.3 liter borger for nervøs gange. Kult.
    Prisen på Minien kan virke høy, men det er en bil med racinghistorie og det øker verdien.
    En original Cooper SS MkIII 1969 kostet da jeg hadde min "replika" over 5000 pund på det britiske markedet for nesten 25 år siden, og det er en av de sjeldne variantene. De mer vanlige variantene lå rundt 20k lavere. I 1969 hadde egentlig Cooper blitt faset ut til fordel for 1275 GT Clubman, men ble produsert i mindre serier fram til 1971. Prisstigningen har nok sammenheng med at det finnes færre nå enn for en liten mannsalder siden.

    Men i og med at det er mulig å bygge en 100 prosent identisk replika ut av en 1973 Mini 1000 til mye lavere pris så ser jeg ingen grunn for andre enn samlere å bruke en halv brutto årslønn på leketøyet. For min del ville det vært en bil i bruk, og da er funksjon viktigere enn stamtavle. Utrolig gøyale biler å kjøre er det jo uansett hvilken løsning som velges.

    106 virket på meg mer velbygd enn 205, men så er det vel også en litt nyere modell. Jeg hadde en 205 med vanlig 1400-motor (som opprinnelig var Simca/Talbot). En slik motor vil aldri jeg eie igjen, men jeg vet at denne GT-en har en sannsynligvis bedre motor. Skulle jeg hatt en hot hatch fra Peugeot er jeg overbevist om at det ville blitt en 106. Den virker enda mer gøy, og jeg lar meg ikke dupere så mye av GTI-ene som jeg gjorde da de var aktuelle som nye biler.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Enig med deg i at orginaliteten ikke er det viktigste, man skal jo også ha det morro med bilen.
    En annen morsom sak, som desverre ikke vokser på trær, er Vauxhall Viva Magnum 2300. En momentsterk firer i en liten familiebil er frekk i lyskryss.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    En kamerat hadde en slik:



    Søstermodellen til 205 rallye, AX Sport! Samme motor men enda lettere?

    Livlig var den ihvertfall ;D
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    hifiguru skrev:
    En kamerat hadde en slik:



    Søstermodellen til 205 rallye, AX Sport! Samme motor men enda lettere?

    Livlig var den ihvertfall ;D
    Hehe - sånn har jeg kjørt bittelitt - fresk liten kjerre det der.

    Men har det gått meg hus forbi i denne tråden .. (fulger ikke såå hardt med) .. men er det ingen som kjører en fet liten Morris Mini ??

    Ja - seff av den gamle typen .. BILDER ;D

    Og gjerne av Renault 5 turbo oxo ....
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Apropos Mini, for noen år siden hadde Classic Cars Magazine en uhyre interessant artikkel på hele historien til Twini, altså Mini med firehjulstrekk.
    Ikke Moke, men en "vanlig," Mini.
    Det er en bil jeg virkelig kunne tenkt meg på svingete grusveier i sommermånedene.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En kompis av meg gjorde et kupp for en tid tilbake...

    Han kjøpte en Daihatsu Charade '91 for 3000,-. Firehjulstrekk og 650kg bil med 90Hk - går som ei kule...


    Johan-Kr
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fenalaar skrev:
    En kompis av meg gjorde et kupp for en tid tilbake...

    Han kjøpte en Daihatsu Charade '91 for 3000,-. Firehjulstrekk og 650kg bil med 90Hk - går som ei kule...


    Johan-Kr
    øøøh, ikke firhjulstrekk vel? Hadd en slik selv for noen år siden, gikk som en kule men direkte spennende var det vel ikke. Grusomme seter for folk over 180 så førersetet ble erstattet med Recaro fra Kadett GSI, klarte mesterstykket å kjøre næmere 20.000km på litt over 4 mnd.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde en sånn med diesel når jeg var student, billig i drift og lett på rumpa.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    90Hk bensiner og 4wd, da blir det et helt annet dyr...

    Johan-Kr
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Daihatsu Charade er kul!
    Særlig Daihatsu Charade DeTomaso 926R.


    0.9 liter, turbo, 118 hest, midtmontert motor og bakhjulstrekk.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Eksen hadde Citroen AX GT, en kompis hadde Charade Turbo, selv har jeg hatt Fiesta XR2, Cherry Turbo og Sunny Coupe GT.
    Men jeg vil ikke tenke på noen av dem når jeg tenker på morrobil.
    Dvs Cherryn var morsom en liten stund etter seriøs bakgårdstrimming som ga 170hk ut av en 1,5L og bare 900kg å dra på. Men du verden så fort man går lei!

    Den bilen jeg har prøvekjørt som ga mest morro pr km/t var denne:



    Med så dårlige kjøreegenskaper var det "rally langs med vegen" når man passerte 60km/t på grusvei ;D
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.248
    Antall liker
    3.504
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kunne mer enn gjerne tenke meg denne i en eller annen form når huslånet er nedbetalt om drøye ti år. Hadde vært sabla moro.



     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Metro 6R4. V6, 4WD. Skulle konkurrere med 205 T16, Lancia S4/037, Audi Quattro, Ford 200 RS. Kjedelige var ikke disse bilene, men de gikk vel litt fortere enn sjåførene var kapable til å mestre. Sikkert gøyale, men det holder ikke med den store Lottogevinsten for å skaffe seg en nå.
    Fiat Uno Turbo er i den andre enden av skalaen. VW skryter av å ha "funnet opp" down-size av bensinmotoren. Uno Turbo hadde en 1.4 liter med turbo som de hentet ut 105 hk. av. Ikke allverden effekt, men i en lett bil ble det relativt livlig. Toppfart over 200 km/t
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Metro 6R4. V6, 4WD. Skulle konkurrere med 205 T16, Lancia S4/037, Audi Quattro, Ford 200 RS. Kjedelige var ikke disse bilene, men de gikk vel litt fortere enn sjåførene var kapable til å mestre. Sikkert gøyale, men det holder ikke med den store Lottogevinsten for å skaffe seg en nå.
    Fiat Uno Turbo er i den andre enden av skalaen. VW skryter av å ha "funnet opp" down-size av bensinmotoren. Uno Turbo hadde en 1.4 liter med turbo som de hentet ut 105 hk. av. Ikke allverden effekt, men i en lett bil ble det relativt livlig. Toppfart over 200 km/t
    Og så har vi Cherry Turbo. Kanskje den var 1600, men likevel en liten bensinturbo. Så det er i alle fall ikke noe nytt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Cherry Turbo, ja. 1.5 l. Man kan vel trygt si at motor og kjøreegenskaper ikke heeelt passet sammen. Den bilen var beregnet til å trille gjennom svingene. Da var Mazda 323 Turbo 4WD hakket eller to bedre.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Ehm! Nå kunne dere lest om Cherry Turbo i min forrige post da! Forøvrig helt riktig som Pink-Panther påpeker at kjøreegenskaper ikke var særlig prioritert. Men de var enkle å trimme, tålte mye juling og den siste - 1986 modellen var faktisk en god del oppgradert ifht tidligere modeller.

    Charade Turbo kom vel på samme tiden også, med 1,0L turbomotor og enda lavere vekt. Ikke noe high tech akkurat da den verken hadde innsprut eller intercooler.
    Mitsubishi var vel også tidlig ute med turbo modeller. Starion bl.a. kom tidlig på 80 tallet, men hadde vel 1,8 el 2,0 Turbo.
    Min svigerfar har fortsatt sin 1986 Nissan Bluebird Turbo som morrobil, og han har godt og vel passert 70 år! ;D
    Og Bluebird kom vel med Turbo versjon helt på slutten av 70 tallet?
    Og skal vi opp på så "store" turbo motorer må man ikke glemme BMWs 2002 TII som kom 10 år før disse japsene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn