Politikk, religion og samfunn Morna Siv!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vil man ha dette enda tydeligere demonstrert er det bare å følge med i biltrådene.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Jeg lurer på hvorfor det er så mange som må gi uttrykk for at de misliker Frp, skulle nesten tro at hvis man ikke eksplisitt tar avstand fra Frp, så er man automatisk i den innerste sirkel av partiet?!
Dessuten, ganske viktig distinksjon her, å si fra at man misliker hele eller deler av FrP's politikk, er en demokratisk rettighet. Derimot finnes det dessverre et visst antall mennesker som nærer et såpass sterkt hat mot Ap, at de velger å gå til ytterligheter for å få fram sine poenger. Det er IKKE en demokratisk rettighet.
 
U

Utgatt24668

Gjest
La meg si noe jeg aldri før har sagt om noen på nettet og heller aldri kommer til å gjenta:, Listhaug er et ufyselig s.. n og det var utilgivelig av Erna å slippe henne inn igjen i regjering.

For øvrig en god og presis analyse av fela.
Det interessante er at de som reagerer sterkest på Listhaug bruke samme type retoriske grep, med halvsannheter og spissformuleringer i god Trump stil. Fela er jo selv et eksempel på dette, men han er ikke alene.

Jeg synes Listhaug i god CIH-stil spiller for mye på fremmedfrykt. Det betyr ikke at alle som støtter dette er rasister. Ellers setter FrP søkelys også på viktige områder - som SP også forøvrig spiller godt på. Det siste fokuset på problemer i norsk helsesektor er f eks høyaktuelt.

Vedrørende Siv og hennes utnevnelse av sin etterfølger - dette er som forventet i hele partiet vil jeg tro.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg synes Listhaug i god CIH-stil spiller for mye på fremmedfrykt. Det betyr ikke at alle som støtter dette er rasister.

Selvsagt ikke, men det betyr at alle rasister støtter henne og partiet. Ikke nettopp et adelsmerke og grunn god nok til å ta avstand fra hele partiet, for min del.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er mye rart i politikken som alle andre steder, men noen steder er rarere enn andre, og FrP er definitivt et slikt sted. Vis meg hvem du omgås og jeg skal si deg hvem du er, er et gammelt visdomsord. At Erna ville ha Siv som finansminister er greit nok, men en del av det øvrige hun måtte slippe inn i sin regjering tjener henne lite til ære. Og så forstår jeg selvsagt at det må svelges kameler og kanskje ville ha vært verre å ha de utenfor regjering. Jeg får bare være glad jeg selv slipper slike valg mellom pest og kolera.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Blir neste som Hifisentralen dette da, men jeg ser ikke at noen benytter enhver mulighet til å si at de ikke er medlem av sentralen. ;)

Det er politisk korrekt vet du. Man må vise avstand fra bermen slik at man ikke ved et uhell blir sett på som en dem.... ;)
I så måte er FRP hakket værre enn SP. Der må man vise avstand for å ikke ved et uhell bli ansett som bone, eller enda værre bontjyv, og ikke det urbane, opplyste menneske man faktisk er.....
 
U

Utgatt24668

Gjest
Selvsagt ikke, men det betyr at alle rasister støtter henne og partiet. Ikke nettopp et adelsmerke og grunn god nok til å ta avstand fra hele partiet, for min del.

Tja, hvem er egentlig renskåret rasister? Snakker du da om systemrasisme? Eller ser du for deg type SIAN-type mennesker? Jeg tror ikke det er så mange av den sistnevnte kategorien, og langt i fra nok til å få den oppslutningen Frp trenger for å bli et stort parti igjen. Jeg tror rasistbegrepet er litt oppbrukt, gjerne i et forsøk på å stemple typisk Frpere, mens man går glipp av systemrasismen som gjør at noen segmenter i samfunnet aldri kommer seg helt opp. Mye av den fremmedfrykten for det ukjente og skumle høster jo SP mye på for tiden, om det er frykt for EØS, nye borgere, skumle storkapitalister fra utlandet etc. Nasjonalkonservatisme er litt i vinden for tiden, og favner bredere enn de "gode gamle" rasistene som vi elsker å snakke om, men ikke ser så ofte.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Nå skal vi vel ikke glemme at det ikke er mange her inne som er enige med FrP og som ønsker partiet godt. Så at mange her ikke forstår FrP
bør nok ikke overaske noen? Det at såvidt mange på venstre fløy ikke ønsker Sylvi kan jo faktisk bety ay Siv synes det er et veldig godt valg. Det er
ikke venstresiden som skal lokkes til å stemme på frP. Siv og Sylvi ønsker at FrP skal være et liberalistisk inetrnasjonalistisk ( "globalistisk" på FrP språk ) og her ligger FrPs problem fordi de tradisjonelle FrP velgere ( som politisk står laaaangt fra de her inne som tilhører venstresiden! ) ikke ønsker "globalisme" og ønsker innvandrere/flyktninger dit peppern gror! Nå klarte vel Siv og Sylvi det kunststykket å få disse velgerne til å forstå at de ikke hører hjemme i FrP. Godt jobba for disse har jo i lang tid sett på Sylvi som en Jean D'Arc, eller "frelserinnen" for de av dere som ikke er hjemme i fransk historie. Noe sier meg at Siv ikke har tatt dette inn over seg
 
U

Utgatt24668

Gjest
Nå er jeg ikke overbevist om at de fleste er på venstresiden her, men av de borgerlige så ligger man kanskje mer mot sentrum. Det er få åpenbare FrP velgere ja.

Ellers enig i at den «nye» bølgen av nasjonalkonservatisme er veldig «antiglobalistisk» der FrP anklages for å selge Norge til utlandet. De er i en identitetskrise.

Populismen har blitt mer tverrpolitisk enn siden CIH sine dager. «Brune» og / eller populistiske holdninger vokser opp over alt - spesielt i SP (fremmedfrykt og økt oljepengebruk + klimaskeptiske holdninger) men også i stor grad i MDG (svært populistisk og symbolpolitikk, kaffe latte politikk)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Mitt inntrykk er at mange unge omfavner SP og ikke en eneste gang har jeg registrert det handler om rasisme eller fremmedfrykt. Det er nokså naturlig siden de aller fleste unge i dag er i situasjoner hvor de omgås - la os si helt naturlig, skole mm. SP er også "grønt" nok til at om mange unge er realitetsorienterte nok til å unngå Miljøterroristene.

Mistillit til de tradisjonelle H.V.A ? Hah, mfl partiene, er nok andre faktorer....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Tja, hvem er egentlig renskåret rasister? Snakker du da om systemrasisme? Eller ser du for deg type SIAN-type mennesker?

Skjønner ikke at du spør og tror ikke at det jeg skriver lett kan misforstås, med mindre det er for å kverulere eller tåkelegge.

Jeg tror ikke det er så mange av den sistnevnte kategorien, og langt i fra nok til å få den oppslutningen Frp trenger for å bli et stort parti igjen.

Det er det da heller ingen som har skrevet, inkludert meg. Jeg er derimot rimelig sikker på at det finnes mer enn nok "renspikka rasister", generelt fremmedfiendtlige, facister og ny-nazister til at Frp har en permanent oppslutning på 5-7% i bunnen all den tid alle disse uvegerlig vil stemme på partiet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.801
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ergo Sylvi Listhaug.
Takk for sist fra Siv, jeg tror nok det. Jump ship, KS-O. Please. Nordby Lunde gikk fra borde på Dolkesjø...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
KSO ville nok vært den naturlige etterfølgeren til Siv men Sylvi har ikke baller å bekymre seg for.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Skjønner ikke at du spør og tror ikke at det jeg skriver lett kan misforstås, med mindre det er for å kverulere eller tåkelegge.




Det er det da heller ingen som har skrevet, inkludert meg. Jeg er derimot rimelig sikker på at det finnes mer enn nok "renspikka rasister", generelt fremmedfiendtlige, facister og ny-nazister til at Frp har en permanent oppslutning på 5-7% i bunnen all den tid alle disse uvegerlig vil stemme på partiet.
Nei, jeg har ikke behov for å tåkelegge, og du besvarer egentlig spørsmålet mitt på avsnitt 2. Jeg er usikker på om vi har 5-7% facister og nynazister i Norge, tilsvarende befolkningen i Bergen+. Jeg tror det ville ha vært uklokt å spisse partiet Frp mot en liten gruppe mennesker, som jeg vil tro er langt under 350,000 nordmenn. Så, for å bli med på ditt rasjonale, må vi legge til grunn at Listhaug lyver når hun tar sterk avstand fra nasjonalsosialisme, og at Frp sin strategi er å legge seg på 4-5% på sitt beste, for å aldri kunne samarbeide eller få gjennomført sin politikk igjen. Uansett hvor uenig man måtte være med Frp, så forstår jeg ikke hvorfor noen virkelig tror på en slik historie.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det er vel klart, er det ikke? Listhaug frir til den nasjonalkonservative velgerbasen, mens andre frir til libertanistene. Og enkelte frir til de eldre. Og noen til trygdemottakere.

FrPs velgerbaser består av en rekke grupper som står diametralt mot hverandre.

Som det har blitt nevnt en rekke ganger. Mange av FrPs velgere har ikke helt fått med seg alle nyansene av hva FrP egentlig er. Det virker som om de har fått øynene opp for at det finnes partier der ute som ligger mye nærmere hva de tror FrP er enn FrP selv. De rømmer til f.eks SP.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så, for å bli med på ditt rasjonale, må vi legge til grunn at Listhaug lyver når hun tar sterk avstand fra nasjonalsosialisme, og at Frp sin strategi er å legge seg på 4-5% på sitt beste, for å aldri kunne samarbeide eller få gjennomført sin politikk igjen. Uansett hvor uenig man måtte være med Frp, så forstår jeg ikke hvorfor noen virkelig tror på en slik historie.

Jeg forstår heller ikke det, men det er nok fordi dette er helt din egen konstruksjon, kun svært løselig basert på det jeg skrev. Ordentlig bombe det da.

Det jeg *tror* er helt enkelt at Listhaug, som de fleste ekstremister, automatisk antar at de fleste egentlig er enig med henne, dypt nede og innerst inne - og at hun ved bruk av sedvanlig fryktpropaganda, halvkvedede trusselviser, faktafordreininger og halvløgner skal klare å få Frp opp til gamle høyder og mere til.

Kanskje har hun til med rett, hvem vet. Man får vente og se.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Frp blir sannsynligvis enda mer populistisk, og i enda større grad spille på fremmedfrykt, avgifter, bompenger, etc. Med en tydeligere stemme håper de å få tilbake stemmene som har pr. nåværende har søkt til Senterpartiet. FRP kommer ikke til bli det partiet som står opp for " bygda ", derimot å få tilbake de missfornøyde, og svake grupper som føler seg truet av f.eks innvandrere, kan de på kort sikt lykkes med.
Arbeideres rettigheter og lik lønn for alle, neppe.
Håper Listhaug drar Frp så langt til høyre at det resulterer i en solid slagside.
Ps. Snakket med en stabil Frp velger som kanskje ubetenkt ytret at når alderdommen, altså svakheten ble så belastende, skulle det i hvertfall ikke skulle være en muslim som sørget for støtte og hjelp!
Typisk Frp velger? I hvertfall ikke, f.eks Sv velger!
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ps. Snakket med en stabil Frp velger som kanskje ubetenkt ytret at når alderdommen, altså svakheten ble så belastende, skulle det i hvertfall ikke skulle være en muslim som sørget for støtte og hjelp!
Typisk Frp velger? I hvertfall ikke, f.eks Sv velger!

Får håpe for hans og betjeningens del at han ikke ender på et sykehjem da, for da må han i tilfelle avstå fra hjelp mye av tiden. Litt avhengig av hvor han bor selvsagt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det er vel klart, er det ikke? Listhaug frir til den nasjonalkonservative velgerbasen, mens andre frir til libertanistene. Og enkelte frir til de eldre. Og noen til trygdemottakere.

FrPs velgerbaser består av en rekke grupper som står diametralt mot hverandre.

Som det har blitt nevnt en rekke ganger. Mange av FrPs velgere har ikke helt fått med seg alle nyansene av hva FrP egentlig er. Det virker som om de har fått øynene opp for at det finnes partier der ute som ligger mye nærmere hva de tror FrP er enn FrP selv. De rømmer til f.eks SP.

Det er vel primært fordi FRP er et protestparti. Elitene med god råd synes kanskje det å være opptatt av avgifter, bompenger øl- og dieselpriser er smålig, men de med tom bankonto før hver lønning, evt trygd, føler at de trenger noen som protesterer. Samme fan hvem de er og hva de ellers står for. Litt slik som med Trump.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
De som er avhengig av sosialhjelp eller nær der, arbeider i helserelatert, eller driver med (fin)kultur stemmer aldri FRP. De vil jo ikke slå bena unna nåværende eller fremtidig inntektsgrunnlag.... JE-ZZ........
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det jeg *tror* er helt enkelt at Listhaug, som de fleste ekstremister, automatisk antar at de fleste egentlig er enig med henne, dypt nede og innerst inne - og at hun ved bruk av sedvanlig fryktpropaganda, halvkvedede trusselviser, faktafordreininger og halvløgner skal klare å få Frp opp til gamle høyder og mere til.

Kanskje har hun til med rett, hvem vet. Man får vente og se.
Min vurdering er at både FrP og senere SP har gjort det stuerent å innta en del navlebeskuende holdninger som har god forankring hos mange velgere. Jeg tror videre at den «indre rasisten» er en utdøende rase, men for å bli erstattet av avsky mot globalister, og «løser problemet» ved å stenge grensene for både «pakkiser» og polakker. Kanskje manglede kunnskap og ignoranse er et større problem enn type SIAN medlemmer for tiden.

Eierskapet til den moderne populismen ligger til de grader hos SP, om det er klimaskeptiske holdninger eller avsky mot arbeidsinnvandrere. Sånn sett har FrP og Listhaug et problem. Byene stemmer på ansvarlige styringspartier. De urbane ekstreme stemmer MDG - og bygdenorge samler seg rundt SP. Det er ikke helt ulikt de samme bevegelsene vi ser i USA.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det som er populistisk om noe er å kalle SP for populister.
Hvis det å være opptatt av vanlige folks vel og ve er populisme så gjerne det. Da plasserer man seg grundig i en ignorant elitistisk tradisjon som alltid har endt på historiens skraphaug. Gjerne brutalt...
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Min vurdering er at både FrP og senere SP har gjort det stuerent å innta en del navlebeskuende holdninger som har god forankring hos mange velgere. Jeg tror videre at den «indre rasisten» er en utdøende rase, men for å bli erstattet av avsky mot globalister, og «løser problemet» ved å stenge grensene for både «pakkiser» og polakker. Kanskje manglede kunnskap og ignoranse er et større problem enn type SIAN medlemmer for tiden.

Eierskapet til den moderne populismen ligger til de grader hos SP, om det er klimaskeptiske holdninger eller avsky mot arbeidsinnvandrere. Sånn sett har FrP og Listhaug et problem. Byene stemmer på ansvarlige styringspartier. De urbane ekstreme stemmer MDG - og bygdenorge samler seg rundt SP. Det er ikke helt ulikt de samme bevegelsene vi ser i USA.
Om Senterpartiet skulle ha sittet med makten, og ville tapt et valg, ville Vedum oppfordret bygdafolket til å storme stortinget?
Neppe.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det som er populistisk om noe er å kalle SP for populister.
Hvis det å være opptatt av vanlige folks vel og ve er populisme så gjerne det. Da plasserer man seg grundig i en ignorant elitistisk tradisjon som alltid har endt på historiens skraphaug. Gjerne brutalt...
Å tenke på folk sitt ve og vel er vel noe alle politikere gjør. SP har noen gode poenger samt velmenende utspill. Men, deres politikk henger ikke sammen, og de lover for mye som ikke er gjennomførbart eller realistisk. Vi kan godt kalle det noe annet enn populisme, men det minner svært mye om utspillende til Frp som ofte kalles populistiske.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Alle politikere tenker på folk sitt ve og vel. Forskjellen er hvem sitt ve og vel de tenker på. Sp tenker på folk i distriktene, Ap på de fagorganiserte, SV på de uføre, Rødt på partiledelsen, ,MDG på astmatikerne, KrF på de salige, Høyre på arbeidsgiverne, Venstre på bohemene, og Frp på de misfornøyde..
 
  • Haha
Reaksjoner: JMM

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Alle politikere tenker på folk sitt ve og vel. Forskjellen er hvem sitt ve og vel de tenker på. Sp tenker på folk i distriktene, Ap på de fagorganiserte, SV på de uføre, Rødt på partiledelsen, KrF på de salige, Høyre på arbeidsgiverne, Venstre på bohemene, og Frp på de misfornøyde.,MDG på astmatikerne.

Og hvorfor folk på bygdas interesser er mer populistisk en interessene for syklende folk i Oslo er uklart.....
Den eneste forklaringen er et nedlatende syn på enkelte grupper. At deres hverdagsbehov ikke trengs å tas på alvor.....
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Sp har lokket over misnøyegjenen fra FrP med lovnad om diesel på tanken.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054

Kronikk skrevet av Hanan Benammar, medforfatter av stykket "Ways of seeing", hun er lovlig forbanna. Og hun peker vel i grunn på hvilken retning FrP risikerer å ta veien, når faktaresistente persilleblader overtar rattet alene.
Verdt å lese.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Og hvorfor folk på bygdas interesser er mer populistisk en interessene for syklende folk i Oslo er uklart.....
Den eneste forklaringen er et nedlatende syn på enkelte grupper. At deres hverdagsbehov ikke trengs å tas på alvor.....
Løftene til SP om å ha nærhet av alle tjenester, f.eks. sykehus, er ikke realistiske. Hvis man legger til grunn perspektivmeldingen om reduserte inntekter og økte utgifter, samt skjerpede krav til offentlige tjenester mht. kompetanse og utstyr, så er ikke SP sin politikk realistisk. Inntjeningsgrunnlaget er der ikke. I land som Sverige, som ikke har en råvareressurs som dekker mye av utgiftene per idag, så har man hatt en sterk reduksjon av befolkningen på distriktene av samme grunn.

SP veier delvis opp for dette i sin politikk ved å fokusere på videre produksjon av olje og gass, og har på mange måter også arvet denne kampsaken fra Frp. Problemet er, at selv om vi ikke reduserer produksjonen med politiske midler, vil etterspørselen uansett gå ned. Med andre ord, vi vil ha en begrenset pengekasse til å finansiere en rekke kommunehus, lokale sykehus i nærområdene. Dette vil kreve både store mengder med kapital og kompetanse, begge knappe ressurser vi ikke kommer til ha, og som vi sliter med allerede i dag.

I SP sitt eget alternative budsjett så fant de for eksempel lite penger til overs for å igjennomrette og/eller beholde en rekke lensmannskontor ute på distriktene, som viser at selv de sliter med å "walk the talk" i praksis. Vedum skal virkelig få slite med å holde noen av sine løfter i en ny sosialistisk regjering.

Jeg er ikke nedlatende til distriktene, der det finnes en rekke gode eksempler på god verdiskapning, et bedre levesett og verdier med mer. Jeg er derimot skeptisk til SP sin politikk på pengebruk og realisme. Og selv om alle disse gode eksemplene bidrar godt inn i statskassen, så er totalkostnadene på tvers av distriktsnorge for store for å være i nærheten av å gjennomføre politikken.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
De siste års økning av byråkrati samtidig med økt sentralisering sier vel at det du sier er tull.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Korset er strengt tatt et torturredskap.
Tenk på det at hvis Jesus hadde levd i vår tid og i USA ville han blitt henrettet i en elektrisk stol!
Og alle unge kristne ville gått rundt med en bitteliten stol i kjede rundt halsen!
 
  • Haha
Reaksjoner: BT
Topp Bunn