Politikk, religion og samfunn Morna Siv!

U

Utgatt24668

Gjest
Trur du ikkje at om ein snur pengestraumen frå sentrum til utkant, så vil folket følge etter?
Jo, og vi trenger mer av det. Vi har et behov for mer reell verdiskapning, og det er flere gode eksempler på dette. Der hvor vi skaper verdier og tiltrekker oss mennesker er det også lagt til rette for å bygge ut infrastruktur og offentlige tjenester, der andre yrker følger etter. Stimulering av næringsliv er derfor kritisk for distriktsnorge. Men, å bygge ut sykehus og andre offentlige tjenester i utkantstrøk der hvor regningen i stor grad må dekkes av statskassen er en annen tilnærming som ikke er bærekraftig.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jo, og vi trenger mer av det. Vi har et behov for mer reell verdiskapning, og det er flere gode eksempler på dette. Der hvor vi skaper verdier og tiltrekker oss mennesker er det også lagt til rette for å bygge ut infrastruktur og offentlige tjenester, der andre yrker følger etter. Stimulering av næringsliv er derfor kritisk for distriktsnorge. Men, å bygge ut sykehus og andre offentlige tjenester i utkantstrøk der hvor regningen i stor grad må dekkes av statskassen er en annen tilnærming som ikke er bærekraftig.

Man må vel ha sykehus og syketilbud der folk faktisk er? Bærekraft i denne sammenhengen er nokså meningsløst.
Det er forøvrig ikke riktig at det investeres i infrastruktur der verdiskapningen faktisk er. Vil snarere si tvert imot....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Tenk på det at hvis Jesus hadde levd i vår tid og i USA ville han blitt henrettet i en elektrisk stol!
Og alle unge kristne ville gått rundt med en bitteliten stol i kjede rundt halsen!
Eller giftsprøyte, og en sprøyte rundt halsen ...
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Trur du ikkje at om ein snur pengestraumen frå sentrum til utkant, så vil folket følge etter?
Nei, for all del ikke. Pengestrømmen er allerede snudd. Byene betaler for distriktene. Vi bruker 40-45 milliarder kroner i året på distriktsstøtte, for å prøve å få folk til å bo på bygda når de ellers ville flyttet til byen. Likevel flytter både unge nordmenn og innvandrere til byene så fort de får sjansen.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Veldig morsomt i Politisk Kvarter i dag. Sylvi vil ha en endring av støtteordningene til kulturlivet, som er på linje med hva annet næringsliv får. Hun sammenligner kulturstøtte til artister og kulturorganisasjoner med støtte til Historiske hoteller, hvorfor vil ikke Raja gi hotellene samme ordning, de er da kulturinstitusjoner.

Raja må forklare for henne at hotellene ligger under Næringsdept, ikke Kulturdept. Dette vet selvsagt Listhaug, men hun presser på.
Programleder spør hvorfor hun stemte for støtteordningen til kulturlivet, som stortingsrepresentant, for nå å gå mot ordningen hun stemte for.

Listhaug kunne vært ærlig og sagt at hun er ute og fisker stemmer og vet at hun har en "sak" her, i forhold til grunnfjellet, som hverken kan fordra "sær" kultur eller Raja. Men hun mener at hun kun er ute etter å skape en rettferdig fordeling av midler.

Trettebergstuen påpeker at kulturen står for 8 av 200 milliarder som er delt ut hittil og at det er en sektor som leverer store verdier når den er oppe og står.

Programlederen smiler til avslutning. Trettebergstuen smiler til Listhaug, som ler tilbake. Alle var flinke og spilte rollene sine godt.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Korset er strengt tatt et torturredskap.
Poenget mitt var at korset for mange forbindes med det nye testamentet og jesu gjerninger.
Tror ar Trump med bibelen i hånda og Listhaug med korset ønsker og forbindes med Jesus.
Herre .....👍
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei, for all del ikke. Pengestrømmen er allerede snudd. Byene betaler for distriktene. Vi bruker 40-45 milliarder kroner i året på distriktsstøtte, for å prøve å få folk til å bo på bygda når de ellers ville flyttet til byen. Likevel flytter både unge nordmenn og innvandrere til byene så fort de får sjansen.
Pengstraumen...tja, verdiskapinga skjer ikkje på hovudkontoret i hovudstaden, men på oljefelta, i Lofoten, og i dei mange merdane langs kysten. Distriktsstøtte er vel like uvanleg som urban støtte. Massevis av folk flyttar til byen, faktisk har folketalet i Noreg gått frå ca 4 millionar i min ungdom, til 5,3 millionar i dag, samstundes som folketalet i bygdene har vorte redusert. I mi heimkommune gjekk utviklinga frå 3400 i 1978 til i dag ca 2800. Denne sentraliseringa er då ikkje gunstig for landet?
 
U

Utgatt24668

Gjest
Man må vel ha sykehus og syketilbud der folk faktisk er? Bærekraft i denne sammenhengen er nokså meningsløst.
Det er forøvrig ikke riktig at det investeres i infrastruktur der verdiskapningen faktisk er. Vil snarere si tvert imot....
Kravet til SP om nærhet krever mange små sykehus, politistasjoner og kommunehus, barnevern ++ som krever kompetanse / kapasitet som vi ikke har - og kostnader vi ikke klarer å dekke på sikt.

Forskning viser at verdiskapning og størrelse på by henger direkte sammen - og infrastruktur og tjenester kan dekkes - ikke minst via stordriftsfordeler.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Kravet til SP om nærhet krever mange små sykehus, politistasjoner og kommunehus, barnevern ++ som krever kompetanse / kapasitet som vi ikke har - og kostnader vi ikke klarer å dekke på sikt.

De er lagt ned og sentralisert. Ikke fordi det manglet kompetanse.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Verdiskapingreknskapet er dessutan diskutabelt.
En kraftig underdrivelse! I motsetning til oslofolk, kan ikke jeg slippe så mye som en fjert uten at det blir delvis ført som verdiskapning andre steder enn der jeg er; i oslogryta. I dag handlet jeg på Rema1000. Alt jeg kjøpte blir delvis ført som verdiskapning på samme sted. Skal jeg ha kjøttmat produsert i Troms skal det til Oslo først, altså en tur 3000km for å bli en del av verdiskapninga der før jeg mottar det. I går ble det sendt SACD plater til meg fra en medforumist på nordvestlandet, og jammen skal de ikke innom Oslo først og bli endel a verdiskapninga der. For å ikke snakke om hi-fi og plater og alt annet man kjøper a dingser. Og sånn kan man forstette.
I tillegg blir man jo administrert derfra....
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Tenk om man skal regnet verdiskapning ut fra der offshorebaser og heliporter er plassert...
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Pengstraumen...tja, verdiskapinga skjer ikkje på hovudkontoret i hovudstaden, men på oljefelta, i Lofoten, og i dei mange merdane langs kysten. Distriktsstøtte er vel like uvanleg som urban støtte. Massevis av folk flyttar til byen, faktisk har folketalet i Noreg gått frå ca 4 millionar i min ungdom, til 5,3 millionar i dag, samstundes som folketalet i bygdene har vorte redusert. I mi heimkommune gjekk utviklinga frå 3400 i 1978 til i dag ca 2800. Denne sentraliseringa er då ikkje gunstig for landet?
Nå måtte jeg søke opp og lese om igjen Henning Warloes beryktede innlegg fra 2014. Og jeg syns fremdeles den sier det best.

Der ingen skulle tru...
Det er på tide å avlive norsk politikks siste hellige ku; distriktspolitikken.

(Beklageligvis bak betalingsmur.)

Jeg er enig i at det er et problem at folk i Oslo ikke forstår at det er et stort land der ute. Jeg er med på at mye av verdiskapningen skjer langs kysten, Vestlandet og nordover. Jeg er bare ikke enig i at det som trengs i dette landet er å bruke eeenda mer penger på å tilrettelegge for at folk skal bosette seg lengst mulig vekk fra sivilisasjonen og likevel kreve samme tjenester som i byene. Som later til å være hele Senterpartiets prosjekt.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
For å skape balanse etter den ekstreme sentraliseringa vi har hatt dei siste åra, må vi nok ha Senterpartipolitikk ei stund, til ting er nokolunde på stell igjen.
Var det nå egentlig så mye mindre sentralisering da Senterpartiet satt i regjering? Jeg har ikke tallene, men jeg har et sitat fra selveste Bård Hoksrud:

"Jeg mener Senterpartiet altfor lenge har fått lov til å svartmale utviklingen i distriktene, helt uten å forholde seg til fakta. Vet Senterpartiet at antallet heltidsbønder ble halvert med Senterpartiet i Landbruksdepartementet? Med Fremskrittspartiet i regjering har antallet heltidsbønder faktisk steget med nesten 5 pst. Vet Senterpartiet at bøndene har hatt en vesentlig bedre inntektsutvikling under oss enn med Senterpartiet i Landbruksdepartementet? Vet Senterpartiet at det under dem ble lagt ned i snitt 24 små grendeskoler per år, mens det har blitt lagt ned 11 per år under denne regjeringen? Vet Senterpartiet at det ble lagt ned akuttfunksjoner på fire sykehus under de rød-grønne, mot to under oss? Vet Senterpartiet at de la ned seks fødeavdelinger, mot to under denne regjeringen? Eller er dette noe Senterpartiet ikke vet, eller kanskje velger å overse, fordi det passer veldig dårlig inn i historiefortellingen deres, og hadde gjort at slagord som «nær folk», «ta hele Norge i bruk» og «se hele Norge» ville lyde både hult og ganske tvilsomt? Egentlig var det vel mer sentralisering med Senterpartiet i regjering enn med Fremskrittspartiet i regjering."

Kanskje det han sier er feil eller utdatert, jeg vet ikke.

Her er NRKS faktasjekk på SPs kamrop: " Solberg-regjeringen er den mest sentraliserende regjeringen i norgeshistorien."
Konklusjonen er: Feil.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Gitt at det er en stund siden Sp satt i regjering så fantes det nok langt flere av både grendeskoler, fødeavdelinger og annet på den tid, så 24 per år under Vedum & Co kan utmerket godt prosentvis være det samme som 11 per år under Hokksrud & Co.

Helt uten at jeg vet om det faktisk er slik.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har litt greie på skulenedlegging. Det er lagt ned over 1000 skular, altså 1/5 av alle skular frå 1985 og fram til no. Dette skuldast eit kommunalt inntektssystem med basis i New Public Management. Det var tverrpolitisk semje om dette systemet, ettersom det gamle var for byråkratisk. Så alle politiske parti må dele på ansvaret for sentraliseringa. Dei som likevel seier at dei vil gjere noko med det, er likevel fyrst og framst SP pr i dag. Eg kjøper ikkje AP sine noko krampaktige forsøk, Venstre har for lengst vorte urbaniserande og sentraliserande, og det same har SV. Høgre og FrP har vore dei ivigaste, og er oftast å finne der sentaliseringa går hardast for seg, men ikkje alle stadar. FrP har innimellom gjort ein god del for å ta vare på distrikta, sjølv om det kan vere utfordrande når det skal kombinerast med skattelette og beinhard innvandringsmotstand (dei 1,3 millionane i auka folketal har ikkje kome distrikta nok til gode. Burde vere ein smal sak å la nye landsmenn vere i utkantane under integreringsperioden)
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Bor i utkanten, og det mangler ikke plass. Fordommer hemmer plass.
Å tallfeste er for min del uinteressant.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Bor i utkanten, og det mangler ikke plass. Fordommer hemmer plass.
Å tallfeste er for min del uinteressant.
Hva betyr det? At det som betyr noe er hvorvidt du FØLER at det foregår sentralisering, heller enn om det faktisk skjer?
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
I coronatider er ingen redd muslimer. Bare vent. Listhaug kommer tilbake når lommeboka fylles og livet vender tilbake. De som har minst, frykter innvandrere. Dessverre
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Om Frp løser fattigdommen i Norge, kall meg gjerne en krakk . Bompenger derimot, tja. Prioriteringer?
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Flat skatt?
Alle skal bidra med 30 % enten du har 30 000 eller 50 000 pr. mnd eller 100 000 pr. mnd. Det er løsningen på høyre politikk.
 
Topp Bunn