Monopolbedrifter er en bra ting!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Slik har det ikke alltid vært. Men nye tider krever nye løsninger.

Ta f.eks denne kåringa av norges verste servicebedrifter som FBI stod for. "Topp 3" av verstingene er alle bedrifter som på hvert sitt område opplever en knallhard konkuranse i hverdagen: Jysk, NextGentel og Notar. Tradisjonelt har vi blitt opplært til at knallhard konkuranse fører til lavere priser og høyere service.

Men den bedriften som folk i norge er allermest fornøyd med er en monopolbedrift, nemlig Vinmonopolet. Og det er de samme kriterier som gjelder her, som for Jysk, Notar og NextGentel; Pris, utvalg, tilgjengelighet, service osv.
Og jeg skjønner det godt. Jeg har mange ganger opplevd kjempeservice på polet. Utvalget er godt, og ønsker man noe som ikke finnes i butikksortimentet så bestiller dem gjerne til deg, ei-og ei flaske uten pristillegg.
En kompis av meg var på et vinslott i Frankrike nå nylig. Vinexperten som guided dem rundt på slottet ga mye skryt til det norske polet. Utvalget er bra, prisene på de virkelig gode vinene er lavere i Norge enn Frankrike, samtidig som vi ble forskånet fra de virkelig dårlige vinene som man fant mye av i franske butikker.

Tine sies å ha nærmest monopol i markedet på melk, oster, rømme osv. Jeg syns det er glimrende, og håper at det forblir sånn. Jeg vet hva som skjer med kvaliteten på varene den dagen de store utenlandske aktørene får innpass på markedet. Mulig at prisene blir litt lavere, men kvaliteten på varene blir sannsynligvis, litt etter litt, mye dårligere. Som et resultat av knallhard konkuranse i markedet samtidig med at kravet til avkastning blir stadig større.  

N

nb

Gjest
Slik har det ikke alltid vært. Men nye tider krever nye løsninger.

Ta f.eks denne kåringa av norges verste servicebedrifter som FBI stod for. "Topp 3" av verstingene er alle bedrifter som på hvert sitt område opplever en knallhard konkuranse i hverdagen: Jysk, NextGentel og Notar. Tradisjonelt har vi blitt opplært til at knallhard konkuranse fører til lavere priser og høyere service.

Men den bedriften som folk i norge er allermest fornøyd med er en monopolbedrift, nemlig Vinmonopolet. Og det er de samme kriterier som gjelder her, som for Jysk, Notar og NextGentel; Pris, utvalg, tilgjengelighet, service osv.
Og jeg skjønner det godt. Jeg har mange ganger opplevd kjempeservice på polet. Utvalget er godt, og ønsker man noe som ikke finnes i butikksortimentet så bestiller dem gjerne til deg, ei-og ei flaske uten pristillegg.
En kompis av meg var på et vinslott i Frankrike nå nylig. Vinexperten som guided dem rundt på slottet ga mye skryt til det norske polet. Utvalget er bra, prisene på de virkelig gode vinene er lavere i Norge enn Frankrike, samtidig som vi ble forskånet fra de virkelig dårlige vinene som man fant mye av i franske butikker.

Tine sies å ha nærmest monopol i markedet på melk, oster, rømme osv. Jeg syns det er glimrende, og håper at det forblir sånn. Jeg vet hva som skjer med kvaliteten på varene den dagen de store utenlandske aktørene får innpass på markedet. Mulig at prisene blir litt lavere, men kvaliteten på varene blir sannsynligvis, litt etter litt, mye dårligere. Som et resultat av knallhard konkuranse i markedet samtidig med at kravet til avkastning blir stadig større.  
Kvalitetsvarer fra Tine??? Siden når? Hva med Gilde?

T

theStig

Gjest
Tine leverer jevn kvalitet for den jevne forbruker. Med andre ord: dødkjedelige produkter uten karakter.

Polet produserer heldgivis ikke varene sine selv.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Kvalitetsvarer fra Tine??? Siden når? Hva med Gilde?
Jeg er virkelig godt fornøyd med kvaliteten på varene fra Tine. Og Gildevarene holder betydelig høyere kvalitet enn Spis, kuraas, Nordfjorkjøtt som eksempler blant de store leverandørene av kjøtt.
Slik jeg opplever det.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Konkurransen i markedet finnes mest i hodet på politikere på høyresida. I virkeligheten er markedsmekanismene enten svake eller pervertert (som det heter på statsviterspråket). Det er så mye som ødelegger for markedsmekanismene.

Ikke rart at Sandberg må ta seg en dram eller tre før han går på talerstolen!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt interessant at statens lovbestemte monopol går for å levere høy kvalitet, mens de 'naturlige' monopolene generelt har lav anseelse hos sine kunder....

Ellers må jeg henge meg på skrytinga av Vinmonopolet. Maken til fremragende servicebedrift skal man lete lenge etter!

Jeg håper virkelig at vi for all fremtid slipper å kjøpe våre drikkevarerer fra pall hos Rema eller Smart Club.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Her er et eksempel fra hverdagen hva knallhard konkuranse fører til:

Sist søndag var jeg og spiste middag på et serveringssted. Maten var av så dårlig kvalitet at jeg dagen etterpå tok kontakt med innehaveren av stedet og ytret min misfornøydhet. Den ene varen jeg spiste var pommes frittes. Dette var den tørreste, mest "fosete" og smakløse chipsen jeg noen gang har spist. Da jeg fikk vite merkenavnet på chipsen ble jeg litt stuss...
Da denne pommes frittes leverandøren kom til nord-norge for ca. 15 år siden var kvaliteten og smaksopplevelsen en helt annen. Da var det faktisk grunn nok til å stoppe ved gatekjøkken langs veien når reklameskiltet for leverandøren stod i veikanten.

For å gjøre en lang historie kort: Tirsdagen ringte jeg faktisk denne store leverandøren av chips og fikk snakke med markedsdirektøren i ca. 20 minutter. Jeg ble mottatt på en måte som langt oversteg mine forventninger.
Kort sagt: han erkjente problemet med kvaliteten på varene, og han visste akkurat hva jeg snakket om. De hadde fått flere tilbakemeldinger om at varene ikke holdt mål. Tidligere kjørte de flere kvalitetssjikt på varene, men knallhard konkuranse, samtidig med at det koster penger å holde flere produksjonslinjer i gang, førte til at det kun er "standardkvaliteten" tilbake.
(Men fra 2007 vil de endre dette)

Oppsummert: Denne knallharde konkuransen tjener ikke meg. Jeg har et referansepunkt, jeg vet hvordan varene kan smake. Jeg er et menneske og vil bli tatt for hva jeg er, og vil ikke bli tatt for kveg! Jeg slutter simpelthen å kjøpe produktene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vinmonopolet fungerer greit nåk når vi først har valgt å ha politisk overformynderi på vinkjøp her i landet. Det positive er son nevnt at virkelig gode viner er rimelig priset og at utvalget er stort, spesielt hvis man tar med bestillingsutvalget. Ulempen er dårlige viner blir uhyggelig overpriset. Vin som koster 4kr literen i Spania vil nok koste nesten 25 ganger så mye her hjemme. Men det har jo mer å gjøre med skatter enn monopolsituasjonen.

Men jeg savner å kunne kjøpe en flaske snaps med fra dagligvarebutikken. Smålig gjort å forby slikt salg men det er jo ikke så mye å gjøre med.

Monopoler vs fri handel er egentlig som å sammenligne demokrati med diktaturstyre. I de fleste tilfeller er nok førstnevte å foretrekke men det er nok eksempler på at sistnevnte kan fungere tålelig bra også. Og uansett har ikke befolkningen noe de skulle sagt.

Men vinmonopolet er heldigvis en opplyst og velmenende diktator og ikke en tyran.

Tine, Gilde og Prior er derimot bare ekkelt, og er kun et resultat ev korrupte politikere, styrtrike butikkeiere og halvkommunistiske bondekarteller. Produktene de tilbyr er greie nok de, av svært varierende kvalitet men oftest dønn kjedelige. Det virkelig tragiske er importforbudet (som det i praksis er) mot konkurrerede landbruksprodukter.

Her blir vi regelrett svindlet av overnevte. Og det er jo ikke så hyggelig.

Her er resutatet det motsatte av Vinmonopolet elendig utvalg, uhyggelig overpriset, middelmådig gjennomsnitsvalitet, men god tilgang iallefall.

Jeg hadde heller gledet med over vin i butikken og Tine produkter på spesielle utsalg for dertil interesserte.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Vinmonopolet fungerer greit nåk når vi først har valgt å ha politisk overformynderi på vinkjøp her i landet. Det positive er son nevnt at virkelig gode viner er rimelig priset og at utvalget er stort, spesielt hvis man tar med bestillingsutvalget. Ulempen er dårlige viner blir uhyggelig overpriset. Vin som koster 4kr literen i Spania vil nok koste nesten 25 ganger så mye her hjemme. Men det har jo mer å gjøre med skatter enn monopolsituasjonen.

Men jeg savner å kunne kjøpe en flaske snaps med fra dagligvarebutikken. Smålig gjort å forby slikt salg men det er jo ikke så mye å gjøre med.

Monopoler vs fri handel er egentlig som å sammenligne demokrati med diktaturstyre. I de fleste tilfeller er nok førstnevte å foretrekke men det er nok eksempler på at sistnevnte kan fungere tålelig bra også. Og uansett har ikke befolkningen noe de skulle sagt.

Men vinmonopolet er heldigvis en opplyst og velmenende diktator og ikke en tyran.

Tine, Gilde og Prior er derimot bare ekkelt, og er kun et resultat ev korrupte politikere, styrtrike butikkeiere og halvkommunistiske bondekarteller. Produktene de tilbyr er greie nok de, av svært varierende kvalitet men oftest dønn kjedelige. Det virkelig tragiske er importforbudet (som det i praksis er) mot konkurrerede landbruksprodukter.

Her blir vi regelrett svindlet av overnevte. Og det er jo ikke så hyggelig.

Her er resutatet det motsatte av Vinmonopolet elendig utvalg, uhyggelig overpriset, middelmådig gjennomsnitsvalitet, men god tilgang iallefall.

Jeg hadde heller gledet med over vin i butikken og Tine produkter på spesielle utsalg for dertil interesserte.
Syns du "chipseksemplet" mitt gir bedre chips til forbrukerne? ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Oppsummert: Denne knallharde konkuransen tjener ikke meg. Jeg har et referansepunkt, jeg vet hvordan varene kan smake. Jeg er et menneske og vil bli tatt for hva jeg er, og vil ikke bli tatt for kveg! Jeg slutter simpelthen å kjøpe produktene.    
Hadde det her vært konkurranse kunne du nok valgt blandt flere typer Pommes Frittes med forskjellig kvaliteter og pris. Men i stedet blir du servert et mindreverdig produkt som noen har valgt ut at du skal tilbys. Her får du ikke annet valg enn å ta imot det du får servert og holde pent kjeft, eller dra til neste sted.. men problemet er at de sikkert har skaffet seg kontroll over leveransene her også.. så det er lite du kan gjøre. Slik er det med vareutvalget i alle våre store dagligvarebutikker. Noe få norske gigantmerker dominerer fullstendig og all reell konkurranse blir stoppet på grensen av de politiske underståttene.

Det du beskriver er ikke resultat av konkurranse.. men fullstendig mangel på sådan!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Men kjære deg...det er jo frtt fram for enhver som vil å etablere seg å lage chips ala "1980" kvalitet. Hvorfor gjør de ikke det?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Ang. potetchips i pose.
Jeg sa til markedsdirektøren at den chipsen som smaker tilsvarende som Maarud chipsen smakte da jeg var unge, er en importert vare fra England som en får kjøpt på noen Ultra butikker (husker ikke navnet).
I dag så lanserer chipsleverandørene såkalte "premiumvarer" hvor en får smakfull chips med luftbobler i. Sånn var den ordinære chipsen for mange, mange år siden. Etter at Kraft Foods kjøpte Maarud ble den nedadgående kvaliteten enda dårligere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Men kjære deg...det er jo frtt fram for enhver som vil å etablere seg å lage chips ala "1980" kvalitet. Hvorfor gjør de ikke det?
Hvis jeg vil importere et merke f.eks. vil jeg sikkert bli møtt med noen hundre prosent tollsatser, som er godt egnet til å prise ut dette alternativet.

Jeg kan sikkert lage noe selv... men så skal det distribueres da.. og siden 99% av butikkene er kontroller av en håndfull produktsjefer og merkebestemmere så ha de allerede 1 produkt i butikkene sine som de synest er mer en nok til sine kunder, 2 kanskje hvis de er i det generøse hjørnet.

Så problemet er ikke å lage et godt produkt men at salgs og distribusjonsapparatet og det "konkurrerende" produsentmonopolet ikke vil tillate deg å kome inn på markedet med andre produkter enn det de selv har vedtatt.

Varehandelen i Norge er fullstendig kontrollert av en liten gruppe emennesker!

Vi ser av og til små lyspunkter som da Lidl etablerte seg med et nytt vareutvalg. La oss håper at det blir mange flere slike etableringen i tiden som kommer og at tollmurene vil falle.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ang. potetchips i pose.
Jeg sa til markedsdirektøren at den chipsen som smaker tilsvarende som Maarud chipsen smakte da jeg var unge, er en importert vare fra England som en får kjøpt på noen Ultra butikker (husker ikke navnet).
I dag så lanserer chipsleverandørene såkalte "premiumvarer" hvor en får smakfull chips med luftbobler i. Sånn var den ordinære chipsen for mange, mange år siden. Etter at Kraft Foods kjøpte Maarud ble den nedadgående kvaliteten enda dårligere.
Det nermeste du kommer ok chips/crisps her er vel 'Kettle Chips' som de har på Meny butikkene. Men prøv å finne f.eks. Salt & Vinegar crisps i Norge ... ikke lett.

Det meste som selges som 'potetgull' her hjemme er ikke annet enn frityrstekt potetmos.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men vin er jo et utmerket eksempel på hvordan markedet forbedrer kvaliteten. I konkurranse med billige viner fra "den nye verden" måtte fransk vinbransje virkelig skjerpe seg. Toppvinene fra Frankrike har alltid vært veldig bra, men i konsumvinsjiktet var mange franske viner under pari. Ved å modernisere og rasjonalisere produksjonen fremstiller nå Frankrike gode viner i alle prisklasser, og det er ikke lenger noen vits i å kjøpe chilensk vin.

Så selv om vinmonopolet i seg selv er et monopol er varene deres hentet fra et nådeløst konkurransemarked. Nå gjelder det bare å få litt EU-matvarer inn i landet slik at folk får opp øynene for hvor dårlig Gilde egentlig er og hvor lite smak det egentlig finnes i Tine sin ost.

G

Gjestemedlem

Gjest
Men vin er jo et utmerket eksempel på hvordan markedet forbedrer kvaliteten. I konkurranse med billige viner fra "den nye verden" måtte fransk vinbransje virkelig skjerpe seg. Toppvinene fra Frankrike har alltid vært veldig bra, men i konsumvinsjiktet var mange franske viner under pari. Ved å modernisere og rasjonalisere produksjonen fremstiller nå Frankrike gode viner i alle prisklasser, og det er ikke lenger noen vits i å kjøpe chilensk vin.

Så selv om vinmonopolet i seg selv er et monopol er varene deres hentet fra et nådeløst konkurransemarked. Nå gjelder det bare å få litt EU-matvarer inn i landet slik at folk får opp øynene for hvor dårlig Gilde egentlig er og hvor lite smak det egentlig finnes i Tine sin ost.
Visdomsord!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Hadde det her vært konkurranse kunne du nok valgt blandt flere typer Pommes Frittes med forskjellig kvaliteter og pris. Men i stedet blir du servert et mindreverdig produkt som noen har valgt ut at du skal tilbys. Her får du ikke annet valg enn å ta imot det du får servert og holde pent kjeft, eller dra til neste sted.. men problemet er at de sikkert har skaffet seg kontroll over leveransene her også.. så det er lite du kan gjøre. Slik er det med vareutvalget i alle våre store dagligvarebutikker. Noe få norske gigantmerker dominerer fullstendig og all reell konkurranse blir stoppet på grensen av de politiske underståttene.

Det du beskriver er ikke resultat av konkurranse.. men fullstendig mangel på sådan!
Ja, og det er dit næringslivet vil. De hater i virkeligheten konkurranse, men innser at de må begrunne sin private drift som gir så mye penger i lomma. Og de vet at det er omtrent umulig å ha reell konkurranse, og at den konkurransen som finnes er langt fra fullkommen.

M

maestro

Gjest
Gilde greier ikke å levere nok ribbe til REMA til jul, så det er dessverre utsolgt. Verdens verste bedrift, ifølge butikksjefen, enda han hadde bestilt i juni - - - -

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Det meste som selges som 'potetgull' her hjemme er ikke annet enn frityrstekt potetmos.
Ja, det smaker som om alt er bare most opp, og deretter formstekt.

Angående kjøttvarer. Er definitivt enig i at Gilde ikke er himmelen, men ok. sett i forhold til de andre store leverandørene.

I f.eks Danmark kan jeg kjøpe flere ulike typer pølser, grovkvernet med masse kjøtt og mye bedre smak enn de norske pølsene. Og dette selv på "Superbrugsen" som er en lavprisbutikk. Ikke spesilt billige, rundt 60 kr. kiloet for et par år siden.
Danskene tjener en del mindre enn nordmenn gjør. Så sett i forhold til det burde de norske lavprisbutikkene kunne selge disse pølsene til 70-80 kr. kiloet. Men disse pølsene er ikke-eksisterende i de norske butikkene. Hvorfor ? Hvorfor vil ikke nordmenn betale for kvalitet, men danskene vil det ?, noen som har ei god forklaring? Er det umulig å få innpass med kvalitetsvarer på Rimi og Prix?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925

Og hvor mange tiår tok det før franskmennene tok seg sammen? Tok de seg sammen fordi de tapte penger eller fordi de ville bevare et godt rykte og se på seg selv som dyktige vinprodusenter? Jeg har spist mye i EU jeg, og jeg synes at norske varer har god kvalitet. Du finner ikke tysk hormonbiff eller dansk salami med suspekte tilsetninger her. Du får mat som er sunnere, men kanskje ikke like spennende som i EU.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
og hvor lite smak det egentlig finnes i Tine sin ost.
Men de store pizzaleverandørene er jo nå gått over til å bruke syntetisk ost på pizzaene, ost som er produsert av planteoljer. Alle er enige i at osten ikke smaker like godt som vanlig ost. Men den er billigere å produsere.

Hvorfor skulle folk begynne å kjøpe bedre ost i butikkene, når de syns det er ok med dårligere ost på pizzaen de kjøper ?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Ikke klag på norske pølser før dere har prøvd de svenske wienerpølsene.

Forøvrig er Norsk Husmannskost tydeligvis et hedersbegrep som har fylt lommene til Hagen og Reitan. Men i går så jeg at Prix begynner å få et godt utvalg av Grandiosa. Hadde virkelig ikke peiling på at det er så mye å velge i. En hel frysedisk med bare Grandiosa.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Ikke klag på norske pølser før dere har prøvd de svenske wienerpølsene.

Forøvrig er Norsk Husmannskost tydeligvis et hedersbegrep som har fylt lommene til Hagen og Reitan. Men i går så jeg at Prix begynner å få et godt utvalg av Grandiosa. Hadde virkelig ikke peiling på at det er så mye å velge i. En hel frysedisk med bare Grandiosa.
;D ;D ;D

Ja, er det ikke betegnende for utviklinga..

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
"Norsk mat er sunn argumentet" er noe stort BS som er oppfunnet av matbransjen selv, og man skal ha nisseluen godt nedover ørene om man fremdeles tror på det. E coli-skandalen, usunn osteerstatning på pizzaen, giftig fisk, gammelt kjøtt, melk som brister før utløpsdatoen, oksekjøtt som i realiteten er noen gamle melkekyr. Det er gode norske dagligvarer.

Spekeskinken til Gilde er tørr og salt, i små stykker. Kjøper du standard vakuumpakket spekeskinke i skiver i en fransk butikk får du et flott og velsmakende produkt. En slakter her i Bergen som fremstiller spekeskinker på samme vis som man gjør i Sør-Europa hevder at norsk kjøtt for det meste ikke egner seg til formålet: Norske dyr er for små og for magre til å kunne bli god spekeskinke. Ikke at det spiller noen rolle for norske produsenter, de lar ikke skinkene bli modne engang før de selger dem. Samme for ostene. En skikkelig modnet fransk brie er myk som fløyel, den norske varianten minner om smør i både i smak og konsistens. Mulig at den er trygg, men folk klarer da å holde seg frisk innenfor det store farlige EU-området også.

Det finnes rett og slett ikke noen tradisjon for kvalitetsmat her til lands. Ved å spille på typisk norsk fremmedfrykt klarer produsentene å pushe sine middelmådige produkter under parolen om trygghet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Men Bach Man...jeg har en kompis som er i mavarebransjen. Han sier at ute i europa begynner denne melketypen som kan oppevares i romtemperatur å bli mer og mer utbredt i butikkene. Er dette en riktig og god utvikling (levert) av sentraleuropa ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Og kompisen min er "indirekte" ansvarlig for at Wasa sine ferskpakkede baguetter er forsvunnet fra butikkhyllene. Kjedene hadde definert en utsalgspris ut i butikk på 10 kroner for en dobbelpakning.
Det kostet bedriften rundt 10-15 kroner å produsere kvalitetsbaguetter med Wasa navnet på. Så nå er det også slutt, inn er kommet noe drit fra frankrike, smaker som deig. :(

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men Bach Man...jeg har en kompis som er i mavarebransjen. Han sier at ute i europa begynner denne melketypen som kan oppevares i romtemperatur å bli mer og mer utbredt i butikkene. Er dette en riktig og god utvikling (levert) av sentraleuropa ?
Ingen skal diktere matvalgene våre, det er mitt poeng. Det får bli opp til markedet å finne ut. Norge er et melkefiksert land, så antagelig blir den ikke populær her. Men det viktigste er at vi tilbys et valg. Du snakker forresten som om det bare skal tilbys én type mat. Det er nettopp det jeg er imot. Et bredt utvalg er det som må til, så kan alle finne sine favoritter, ikke den Time/Gilde-dietten a la Sovjet som vi er på nå.

Jeg synes forresten ikke at Wasabaguettene var noe spesielt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Wasa er svensk.
Men nå som julematen skal inn, da må vi følge de norske tradisjoner. Her skal det bæres inn griselik. Her skal det serveres risgrøt kokt på god norsk ris. Velduftende rakfisk som har vært nedgravd i hederlig norsk jord. Ikke noe fransk pinglemat her nei. Neida, og norsk juleost. Edamer. Norsk akkevitt drikkes til. Kommer ikke noe aquavitte inn av mine dører. Juleølet har jeg drukket opp så det spiller ingen rolle.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Ingen skal diktere matvalgene våre, det er mitt poeng. Det får bli opp til markedet å finne ut. Norge er et melkefiksert land, så antagelig blir den ikke populær her. Men det viktigste er at vi tilbys et valg. Du snakker forresten som om det bare skal tilbys én type mat. Det er nettopp det jeg er imot. Et bredt utvalg er det som må til, så kan alle finne sine favoritter, ikke den Time/Gilde-dietten a la Sovjet som vi er på nå.

Jeg synes forresten ikke at Wasabaguettene var noe spesielt.
Men ser du ikke hvordan det frie markedet i praksis fungerer?
La oss ta pommes frites som eksempel. For 20 år siden var det en gitt kvalitet på varene. Og 3 jevnstore leverandører, med omtrent lik pris. Så ønsker den ene leverandøren å øke sine markedsandeler. Han gjør dette ved å tilby butikkkjeden litt billigere priser, og kanskje økte marginer på fortjenestesiden. Dette kan han gjøre fordi han har senket litt på kvaliteten. Kjedeledelsen for butikkjeden blir meget happy, fordi dette gir kjeden et fortrinn i forhold til de andre butikkjedene han konkurer med, og han inngår en avtale med chipsleverandøren.
De to andre chipsleverandørene kan vanskelig sitte å se på at de taper markedsandeler, derfor produserer de nå på samme måte som billigleverandøren, ja..kanskje dem tilogmed kutter noen flere "hjørner" for å være best på pris, og dermed hale i land leverandørkontrakter.

Dette "spillet" mellom de til enhvertid eksisterende leverandører av pommes frites på markedet fortsetter i årene som kommer. Nye produksjonsmetoder gjør at store mengder kan produseres på kortere tid, noe som gir økt lønnsomhet. Men dårligere kvalitet! Men degraderinga av kvalitet er skjedd litt etter litt i løpet av mange år, sånn at kundene ikke merker så mye. Og de fleste reflekterer ikke engang over dette. De tror at det må være sånn.
Til slutt er kvaliteten der hvor den er i dag.

Dette eksemplet kan bruks på mange områder innen nærings og nytelsesmidler, både i Norge og Europa.

I Europa vil det alltid være marked for "premiumleverandører" fordi markedet er så store og tette, dermed oppnår de lønnsomhet selv på relativt små volumer.
Men slik er det ikke i Norge, med unntak av på noen områder. F.eks spekemat levert av en mikrobedrift i østerdalen som leverer til det tettbefolkede østlandsområdet.

Men jeg opplever det slik at denne sterke og "sunne" konkuransen gjør at jeg som forbruker etterhvert blir skadelidende. I hvertfall når jeg er bosatt i ei lita bygd i nord-norge.
Derfor setter jeg et spørsmålstegn ved den vedtatte og oppleste sannheta som råder av at sterk konkurranse i et marked er bare bra for forbrukerne.
Konkuranse er sundt til et vist punkt, deretter slår den kraftig tilbake på oss selv. Min mening.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men ser du ikke hvordan det frie markedet i praksis fungerer?
Det er ikke noe reelt fritt matvaremarked i Norge, men et de facto monopol som drives av Gilde, Prior, Tine og de store butikkkjedene. Norsk landbruk har lyktes å utestenge storskala import og har derfor kunnet lulle seg inn i en komfortabel middelmådighet sammen med de nevnte aktørene. Det er slik det går når det ikke finnes noen referanse. Jeg mener ikke det at all utenlandsk mat er bra og all norsk dårlig, men det norske markedet er kjedeligere enn det hadde trengt å være, og det som gjør meg forbannet over det hele er løgnen, som kunne vært hentet rett ut av Sovjet, om at norsk mat er verdens beste.

PS: Edamer er en nederlandsk ost. Hva skal du gjøre med det, Rolfozzy?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
PS: Edamer er en nederlandsk ost. Hva skal du gjøre med det, Rolfozzy?
Kjøper den på Svinesund og bruker norsk ostehøvel.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Norsk mat er iallefall svært ren. Mere forurensing i miljø og produksjon mange steder.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Ja..ja, er ikke så mye nedi europa og handler og kan ikke uttale meg så mye. Men legger merke til at disse partivarene med f.eks. kjeks/kaker som kommer fra Nederland og Tyskland som selges på Rema og Europris.. :'(, bad bad kvalitet. Men vi får vel bare dritten. (I verdens beste land å bo i ::))

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Tror ikke du skal dømme kontinentalt matvareutvalg etter det som dukker opp som billigvarer her i landet. Ta heller en kikk på den 20 meter lange ostedisken i et fransk storsupermarked og spør deg selv om Tine virkelig er noe bra.

Jeg finner det forøvrig vanskelig å ta stilling til eksemplene dine med pommes frites, bake-up-baguetter og plastpakkede kjeks/kaker. De tingene har jo ingenting med god mat å gjøre.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.767
Det tar tid å endre matvanene, og dermed -etterspørselen, til et folk som siden reformasjon har fått innprentet at enhver nytelse, kulinarisk som seksuell, er en vederstyggelighet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Nordmenn har da kulinariske høydepunkt.
Smalahove, rakfisk, syltelabber, værballer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nordmenn har da kulinariske høydepunkt.
Smalahove, rakfisk, syltelabber, værballer.
Hadde det ennå vert så vel..

I praksis regnes vel heller papppizza, middagspølse, pommes frites, hermetisk spagheti og raspeballer som kulinariske høydepunkter.

Kombiner dette med overbevisningen om at alt norsk er verdens beste, alt utenlansk er suspekt, giftig eller bedervet og at det er tryggest å la karer som har greie på slikt velge ut det du skal kjøpe.

G

Gjestemedlem

Gjest
Derfor setter jeg et spørsmålstegn ved den vedtatte og oppleste sannheta som råder av at sterk konkurranse i et marked er bare bra for forbrukerne.
Konkuranse er sundt til et vist punkt, deretter slår den kraftig tilbake på oss selv. Min mening.

Hva ser du egentlig for deg da? En statlig kommite for undersøkelse av pommes frittens godnokhet. Og kanskje en lisensieringsordning som sikrer deg at kun det utvalgte produktet får plass i butikkhyllen din. Kanskje også en rasjoneringskupong og et lovpåbud om at ikke varen skal være utsolgt når du trenger den?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Tror ikke du skal dømme kontinentalt matvareutvalg etter det som dukker opp som billigvarer her i landet. Ta heller en kikk på den 20 meter lange ostedisken i et fransk storsupermarked og spør deg selv om Tine virkelig er noe bra.

Jeg finner det forøvrig vanskelig å ta stilling til eksemplene dine med pommes frites, bake-up-baguetter og plastpakkede kjeks/kaker. De tingene har jo ingenting med god mat å gjøre.
Mener du at hvis frankrike og norge hadde hadde byttet geografi, så hadde det befunnet seg en 20 meter lang ostedisk på en butikk i Bardufoss, interessant.. :)

Pommes Frites er nødmat for min del. Men jeg orket ikke mere julemat som dem hadde som et alternativ til burger & chipsmat den søndagen. Men jeg bare konstaterte at chipsen ikke var menneskemat.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.977
Hva ser du egentlig for deg da? En statlig kommite for undersøkelse av pommes frittens godnokhet. Og kanskje en lisensieringsordning som sikrer deg at kun det utvalgte produktet får plass i butikkhyllen din. Kanskje også en rasjoneringskupong og et lovpåbud om at ikke varen skal være utsolgt når du trenger den?
Jeg kunne ærlig talt mye heller tenkt meg et statlig pommes frittes monopol, hvor en minstekvalitet var definert.

Jeg bare konstaterer at dagens konkuransesituasjon ikke gir meg tilfredstillende varer og service på enkelte områder. Faktisk, så viser undersøkelsene at et statlig monopol, helt uten konkurranse, leverer varer og service som folk er meget godt fornøyd med. Så dette fungerer jo tydeligvis...  

Topp Bunn