Slik har det ikke alltid vært. Men nye tider krever nye løsninger.
Ta f.eks denne kåringa av norges verste servicebedrifter som FBI stod for. "Topp 3" av verstingene er alle bedrifter som på hvert sitt område opplever en knallhard konkuranse i hverdagen: Jysk, NextGentel og Notar. Tradisjonelt har vi blitt opplært til at knallhard konkuranse fører til lavere priser og høyere service.
Men den bedriften som folk i norge er allermest fornøyd med er en monopolbedrift, nemlig Vinmonopolet. Og det er de samme kriterier som gjelder her, som for Jysk, Notar og NextGentel; Pris, utvalg, tilgjengelighet, service osv.
Og jeg skjønner det godt. Jeg har mange ganger opplevd kjempeservice på polet. Utvalget er godt, og ønsker man noe som ikke finnes i butikksortimentet så bestiller dem gjerne til deg, ei-og ei flaske uten pristillegg.
En kompis av meg var på et vinslott i Frankrike nå nylig. Vinexperten som guided dem rundt på slottet ga mye skryt til det norske polet. Utvalget er bra, prisene på de virkelig gode vinene er lavere i Norge enn Frankrike, samtidig som vi ble forskånet fra de virkelig dårlige vinene som man fant mye av i franske butikker.
Tine sies å ha nærmest monopol i markedet på melk, oster, rømme osv. Jeg syns det er glimrende, og håper at det forblir sånn. Jeg vet hva som skjer med kvaliteten på varene den dagen de store utenlandske aktørene får innpass på markedet. Mulig at prisene blir litt lavere, men kvaliteten på varene blir sannsynligvis, litt etter litt, mye dårligere. Som et resultat av knallhard konkuranse i markedet samtidig med at kravet til avkastning blir stadig større.
Ta f.eks denne kåringa av norges verste servicebedrifter som FBI stod for. "Topp 3" av verstingene er alle bedrifter som på hvert sitt område opplever en knallhard konkuranse i hverdagen: Jysk, NextGentel og Notar. Tradisjonelt har vi blitt opplært til at knallhard konkuranse fører til lavere priser og høyere service.
Men den bedriften som folk i norge er allermest fornøyd med er en monopolbedrift, nemlig Vinmonopolet. Og det er de samme kriterier som gjelder her, som for Jysk, Notar og NextGentel; Pris, utvalg, tilgjengelighet, service osv.
Og jeg skjønner det godt. Jeg har mange ganger opplevd kjempeservice på polet. Utvalget er godt, og ønsker man noe som ikke finnes i butikksortimentet så bestiller dem gjerne til deg, ei-og ei flaske uten pristillegg.
En kompis av meg var på et vinslott i Frankrike nå nylig. Vinexperten som guided dem rundt på slottet ga mye skryt til det norske polet. Utvalget er bra, prisene på de virkelig gode vinene er lavere i Norge enn Frankrike, samtidig som vi ble forskånet fra de virkelig dårlige vinene som man fant mye av i franske butikker.
Tine sies å ha nærmest monopol i markedet på melk, oster, rømme osv. Jeg syns det er glimrende, og håper at det forblir sånn. Jeg vet hva som skjer med kvaliteten på varene den dagen de store utenlandske aktørene får innpass på markedet. Mulig at prisene blir litt lavere, men kvaliteten på varene blir sannsynligvis, litt etter litt, mye dårligere. Som et resultat av knallhard konkuranse i markedet samtidig med at kravet til avkastning blir stadig større.