Monitor med bunn og presisjon.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det ble flott. Dere som får anledning til å høre høyttalerne på messen, får gi en liten rapport.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Utrolig lekre konstruksjoner! Kunne gjerne hatt et par sånne i stua. Tør du si noe om totalkostnad på elementer og filterkomponenter?

Slik jeg ser det dreier hele dette faget seg om å finne de rette kompromissene. Man kan aldri få alt på en gang. Jeg forstår argumentene dine for å velge bort høy følsomhet. Men jeg har ennå ikke opplevd å falle for lyden i en slik høyttaler. Skulle gjerne lånt et øre til denne siste kreasjonen din, men jeg tviler på at jeg kommer meg til Horten til helgen. Dammit!

Akkurat nå er jeg på en sti hvor jeg utforsker konstruksjoner med høy følsomhet, og jeg ser hvilke begrensninger det fører med seg. Moro er det uansett. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
DIY_dude skrev:
Tør du si noe om totalkostnad på elementer og filterkomponenter?
Nei, dette er jo en kommersiell konstruksjon.

DIY_dude skrev:
Slik jeg ser det dreier hele dette faget seg om å finne de rette kompromissene. Man kan aldri få alt på en gang. Jeg forstår argumentene dine for å velge bort høy følsomhet. Men jeg har ennå ikke opplevd å falle for lyden i en slik høyttaler. Skulle gjerne lånt et øre til denne siste kreasjonen din, men jeg tviler på at jeg kommer meg til Horten til helgen. Dammit!
Jeg ser det er mange som er enige med deg. Å være åpen for å få sin oppfatning endret er svært viktig, spesielt når det er tale om lytteopplevelser, ellers går man raskt glipp av mye. Ellers blir de nok mulig å få hørt ved andre anledninger.

DIY_dude skrev:
Akkurat nå er jeg på en sti hvor jeg utforsker konstruksjoner med høy følsomhet, og jeg ser hvilke begrensninger det fører med seg. Moro er det uansett. :)
Mange prinsipper som har med høy følsomhet å gjøre handler om store membraner, horn osv. Selve følsomheten kommer da blant annet av det faktum at spredningen er begrenset. Dette forenkler jobben akustikk en hel del. Selv om akustikken ikke er optimal vil etterklangsbildet utgjøre en såpass mye mindre del av den totale opplevelsen at den heller ikke er veldig problematisk.

Diskanten i denne konstruksjonen har et slikt spredningsbegrensende prinsipp. Det gjør at den av natur har 95dB følsomhet i området 1500-5000Hz. Følsomheten faller oppover i frekvens fordi det ikke er ønskelig at spredningen blir enda smalere oppover i frekvens. Siden spredningen av natur blir smalere og smalere oppover i frekvens fra en normal diskant betyr det at forsterkningen kun gjøres nedover i frekvens der man har behov for spredningsbegrensning.

For å matche dette til diskantens høyfrekvente ende og for å matche til de andre elementenes følsomhet blir selvsagt dette forsterkede området dempet slik at følsomheten totalt sett blir "normal". Spredningsgevinsten vil imidlertid fortsatt være der.

countryroad

Fersking
Ble medlem
24.05.2009
Antall liker
0
dette ble lekkert det gjorde seg med den foten :) ser frem til en lytt til disse på messa.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.236
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Dette begynner å "gå seg til", disse blir meger bra, foten bidrog flott ;)
Her vel ikke lest "for mye", men har du nevnt noe om mål på disse?

gismo

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Pent produkt på trappene der :)
Veldig nøyaktig produksjon på kassene ser det ut til. Gleder meg virkelig til å se sluttproduktet :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
gismo skrev:
Dette begynner å "gå seg til", disse blir meger bra, foten bidrog flott ;)
Her vel ikke lest "for mye", men har du nevnt noe om mål på disse?

gismo
Totalhøyde inkl fot skal være 105cm, bredden er 26cm.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Pene de her.. Mulig du har sagt det, men bruker du singelwiring på de ? Skal ta meg en lytt i helga og skrive litt her :)

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Dette ble jo virkelig stilig, i høyglans svart blir jo dette noe som vil pynte opp alle stuer. Skal bli veldig spennende å høre dem på Horten messa.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.444
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes ofte at føtter er feil på høyttalere, men dette var pent. Når man i tillegg vet at foten har en akustisk jobb å gjøre blir det enda bedre.

Form follows function. We are engineers.
Nemlig for tenk.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Jeg tror jeg skjønner hva du mener Valentino. Det er veldig mange føtter som liksom ikke har samme formspråk som høyttaleren. Jeg har ikke tenkt så mye over det før, men de senere årene har jeg hatt mange timer med tegning, og da har jeg sett på veldig mange høyttalere og hvordan det er løst på dem, da slår det meg svært ofte at det er veldig mange som ikke harmonerer.

Jeg var på arken i helgen, og på B&W-rommet (800D) satte jeg meg i sweetspot rett etter at de formelle demoene var ferdige. Det var for øyeblikket stille i rommet da jeg hørte bak meg: "Usch, hvilka eckliga føtter!", hvorpå kompisen hans svarte: "Ja, dom va rett fula". Jeg ble sittende å se på føttene, og om man liker dem eller ikke så har de i hvertfall skapt en viss designmessig distanse mellom føttene og selve kabinettet.

Her er et bilde av høyttaleren de omtalte: http://av.watch.impress.co.jp/img/avw/docs/341/748/html/bw02.jpg.html

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Det var lyd først, så musikk. Det låt litt som PC-høyttaler til å begynne med, men så fikk jeg rettet opp fasen på den ene bassen, da kom det seg en hel del gitt :D

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1
Shallabais!
Looking darn swell!

Glæd mæ tæ hæjla!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du har da veldig god tid til å tweake filter etc. til Horten messa. Ikke noe å klage på sånn sett :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.017
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
bambadoo skrev:
Du har da veldig god tid til å tweake filter etc. til Horten messa. Ikke noe å klage på sånn sett :)
Hva var det Juster sa...? Mot normalt? ;D

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.017
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Snickers-is skrev:
Foreløpig er den bare bestilt av nevnte musiker. Dette er en tradisjonell passiv høyttaler uten særskilt spredningskontroll ved lave frekvenser.

Snickers-is skrev:
DIY_dude skrev:

Spennende "normale" høyttalere som bør kunne selge godt.
Litt usikker på om dette er en reklametråd for nyeste høyttalerne fra Midgard Audio som kommende kunder kan se og høre på Horten-messen.....? ::)

Blir interessant å høre hva folket mener om de i etterkant av messen.

R

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.273
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Finnes det ikke monitorer med bunn og presisjon i markedet fra før av da?? Eller er dette noe heeeelt nytt??

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Snickers-is skrev:
DIY_dude skrev:
Litt usikker på om dette er en reklametråd for nyeste høyttalerne fra Midgard Audio som kommende kunder kan se og høre på Horten-messen.....? ::)

[/quote]

Kanskje ikke helt DIY nei...Bransjetråden neste? Må jo ikke miste denne tråden da. Dette er meget bra.

Mvh
Sniff

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Ludo skrev:
Finnes det ikke monitorer med bunn og presisjon i markedet fra før av da?? Eller er dette noe heeeelt nytt??
So what. Vi trenger høytalere fra fra gamlelandet som kan konkurere med andre på det punktet!!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.273
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
room skrev:
Ludo skrev:
So what. Vi trenger høytalere fra fra gamlelandet som kan konkurere med andre på det punktet!!
Jo, men er det DIY i regi av en privatperson eller er det en bransjeaktør som er i sving? No offense, men reglene bør da være like for alle - regner med at flertallet er enige i det...

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.017
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Sniff skrev:
Kanskje ikke helt DIY nei...Bransjetråden neste? Må jo ikke miste denne tråden da. Dette er meget bra.

Mvh
Sniff
Morsom tråd, helt klart.
Sannsynligvis intet reelt problem, tror ikke det noensinne har blitt produksjon og salg av Midgard prototyper?

R

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Dette ser svært lovende ut snickers!!
Endelig en "dyp" men likevel "enkel" konstruksjon,
med de forhåpningsfulle rette elementene.
Lav følsomhet = kjøtt og bass/dypbass, tyngde, abnormal tålighet,
+ i tillegg letthet og snacks på topp. Har Hellstrøm vært en tur
på besøk med div krydderier snickers? Hehe.
Denne konstruksjonen krever mye krefter skjønner jeg,
mtp samstemhet og kjapphet, osv ....osv...
Spennende.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Sniff skrev:
Snickers-is skrev:
DIY_dude skrev:

Mvh
Sniff
Reglene er jo ganske greie på forumet. Bransjeaktørene kan poste utviklingsarbeid her. Det er en berikelse for et hvert forum. Se bl.a. diyaudio...

Ellers var det pene høtalere Snickers. Når gir du hjemmedemo på Gjøvik ? ;)

Mvh

PK

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Ludo skrev:
room skrev:
Ludo skrev:
Jo, men er det DIY i regi av en privatperson eller er det en bransjeaktør som er i sving? No offense, men reglene bør da være like for alle - regner med at flertallet er enige i det...

Så du mener det skulle vært postet i "Hifi generelt inkludert bransjeaktører" ..
Det er ikke mitt bord og avgjøre.
Jeg liker det jeg ser og hva som blir posta.
The rest is for the Lords to decide!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.444
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc.
her diskuteres gjør-det-selv produkter og utvikling av nye produkter. Tillatt for bransjeaktører med visse begrensninger.
Snickers kan da umulig ha gått utenfor visse begrensninger i denne tråden. De som mener det kan heller rapportere til moderator enn å megge i tråden, synes jeg.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.959
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
enig. dette er et eksempel på de positive "voksenopplæringstrådene" på sentralen som gjør det verdt å henge her :)

Topp Bunn