Monitor med bunn og presisjon.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Nå snickers hvordan låter de nye kreasjonene? Ferdig innspilt?
Du får nok høre de på Horten messen. Nesten så jeg får lyst til å reise også. Disse og Adam Gamma som også skal spille der, er interessante høyttalere.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
R.S. skrev:
Energietterslep er selvfølgelig et problem så lenge det opereres med paralelle innvendige flater.
Parallelle flater har jo først og fremst med stående bølger å gjøre. Energietterslepet generelt har mindre med akkurat det å gjøre.

R.S. skrev:
Det er derimot ingen stor kunst å eliminere energietterslep i et asymetrisk kabinett.
Et asymmetrisk kabinett kan, om det er riktig konstruert, distribuere energien over et stort frekvensområde. Imidlertid vil energietterslepet tilsvare energien som stråles ut fremmover. Det er jo ikke slik at energien kan fjernes. Et asymmetrisk kabinett har ingen transformerende funksjon.

R.S. skrev:
Dempng av kabinett er mye likt demping av rom; det må roes ned men dempes det for mye blir det "dødt" eller overdempet.
Det er jo ikke riktig. Romakustikk er et helt annet fag. Et overdempet rom mangler ambience. I et rom er det naturlig å ha ambience, men man ønsker ikke å ha den innen 1ms. I et mellomtonekammer er derimot ikke 1ms eller deromkring til å unngå med mindre man fjerner selve energien.

En annen faktor er at vi ofte opplever rom som overdempet når de er feil dempet. Rom som er dempet i toppen men ikke har tilstrekkelig demping nedover er svært ubehagelige å oppholde seg i og langt mindre trivelige å lytte til musikk i.

Mange av de kommersielt tilgjengelige dempematerialene har alt for liten absorbsjonsgrad nedover i frekvens. De er ofte testet ned til 1kHz og da har gjerne absorbskoeffisienten sunket fra omkring 1 til 0,7-0,8 for de beste materialene. Om man hardpakker dem eller om man bruker tyngre materialer så vil absorbsjonsgraden oppover i frekvens synke, men den øker til gjengjeld dramatisk ved lavere frekvenser. Her syndes det faktisk såpass mye at enkelte relativt kostbare konstruksjoner resonerer så mye at man kan kjenne det ved å legge hånden på kabinettet, såkalt audiofil håndspåleggelse.

R.S. skrev:
Kunsten er bare å tenke nytt, prøve, lytte, tune, måle osv. Ikke tvil om at det funker etter hensikten hos meg. Men enhver kokk har sine metoder.
Vi har vel fått dokumentert mang en gang at vi ikke er helt enige om hvordan alt skal løses til en hver tid, og godt er vel det?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
cybervision_ skrev:
Er det ikke slik at i løsninger med bassrefleks har demping mindre å si?
Egentlig ikke. Om man bruker en kompakt kasse med en overdimensjonert port blir porten svært lang. Da kan den resonere ganske heftig selv langt ned i mellomtonen. Da er det viktig å ha en barriere i kassa som gjør at de frekvensene er kraftig dempet før de når frem til porten.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
bambadoo skrev:
Nå snickers hvordan låter de nye kreasjonene? Ferdig innspilt?
Regner med det var svar på tiltale fra OMF-tråden? ;D

Joa, de spiller bra, beste jeg har hørt noen sinne og det sier absolutt alle som har hørt dem. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Om alt går etter planen skal jeg hente 4 kasser i morgen, 2 ulike modeller, og de skal altså være med til Horten, alle sammen.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Kudos til til Snickers for en ekte hifi tråd igjen.

Det har vært vel mye repetisjonsøvelser, off topic, diskusjoner av diskusjoner og dårlig humør her i det siste.

Dette må være god medisin for et HFS på tomgang.

Elementene du har valgt ser skikkelig spennende ut, forresten.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå da - du har da hatt mange timer på deg. Er de ferdige nå? :)

Neida Snickers. Prosjektet ser veldig spennende ut. Må medgi det. Har du tenkt noe voldsomt på filterkonstruksjon?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Sånn bernt, her er sim av frekvensrespons og impedans. Alt er gjort ved 40V RMS der hele konstruksjonen er rimelig godt innenfor stabile grenseverdier ved alle frekvenser.

Først, en SPL in room simmulering gjort i et fiktivt rom med 3 flater, gulv, bakvegg og nærmeste sidevegg. Grunnet spredningskontrollen har jeg laget en transition fra 500Hz og oppover da spredningen begynner å avta. Fallet under 100Hz vil nok raskt kompenseres av tak og øvrige flater i rommet når man jobber med virkelige rom. Lyttevinkelen var 25 grader og lytteavstanden 3 meter. Det var imidlertid ikke kompensert for skrå baffel så faseovergangene er bare nesten helt perfekte.

I denne simmuleringen er det også tatt høyde for baffelens dimmensjoner og utforming:

Om man fjerner baffel og hele romsimmuleringen så får man en fullstendig ekkofri sim. Den ser slik ut:

Impedanskurven kan være av interesse. Dette blir ikke verdens mest lettdrevne høyttaler, så er det sagt. Det er nok spesielt tre punkter som kan være utfordrende:
57Hz, -50 grader kapasitiv last.
122Hz, 2,5 ohm.
960Hz, 2,5 ohm.

Det er nok 57Hz-punktet som kommer til å skille forsterkere med muskler fra lekeforsterkere :D. Ellers vil nok enkelte forsterkere bidra med en anelse farging pga 122 og 960Hz, men det vil nok først og fremst være nivåmessig.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
lav impedans, ja. Du får sette en resistor i serie. 8) 8)

Og så inviterer du RS på en lytt. ;D ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Bx skrev:
Kudos til til Snickers for en ekte hifi tråd igjen.
Takk takk :D

Bx skrev:
Det har vært vel mye repetisjonsøvelser, off topic, diskusjoner av diskusjoner og dårlig humør her i det siste.
Ja, siste tiders drama har fått mye oppmerksomhet.

Bx skrev:
Dette må være god medisin for et HFS på tomgang.
Vel, man kan jo spørre seg, siden den store ku-tråden får mer oppmerksomhet ;D

Bx skrev:
Elementene du har valgt ser skikkelig spennende ut, forresten.
Jeg trenger neppe bekrefte at jeg er enig i det. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Bx skrev:
lav impedans, ja. Du får sette en resistor i serie. 8) 8)

Og så inviterer du RS på en lytt. ;D ;D
Seriemotstand kan faktisk funke til enkelte ting, men det har en tendens til å bidra med en del harmonisk, spesielt 3.-harmonisk siden elementene får så lett elektrisk last.

RS ja, han er selvsagt velkommen, men jeg forventer ikke de store jubelropene fra ham.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
bambadoo skrev:
Nå da - du har da hatt mange timer på deg. Er de ferdige nå? :)
Vel, som sagt skal jeg hente kassene i dag (søndag).

bambadoo skrev:
Neida Snickers. Prosjektet ser veldig spennende ut. Må medgi det. Har du tenkt noe voldsomt på filterkonstruksjon?
Jeg har tenkt en del. Det blir mine vante "assisterte 1- ordens". Mellom bass og mellomtone er det nok riktigere å kalle dem 2. ordens Q-kontrollerte, men i prinsippet ser hele filteret ut som et tradisjonelt 2. ordens, i hvertfall foreløpig.

devilEj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
0
Gøy å se at du har dratt igang et skikkelig prosjekt igjen Snickers. Ser frem til å oppleve disse i Horten

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Fuglekassene ser ut til å passe en relativt stor fugleart, men jeg er redd de ikke vil tåle fuktighet så godt.

De har ingen finish ennå. Vi får se om jeg rekker å legge på noen finish på dem før messa, det viktigste er selvsagt lyden.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Skippertak-metoden er undervurdert ;D

Håper du får ferdig noe som ikke bare er spillbart, men også gir en pekepinn om ferdig produkt!

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Ahh, for en flott tråd, gleder meg til og lese fortsettelsen her :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Skippertakmetoden er noe jeg sterkt forbinder med messer :D

Ellers har jeg faktisk håp om at jeg ikke skal begynne rigging fredag etter mørkets frembrudd denne gangen, det blir i såfall en ny opplevelse for meg ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Må bare nevne at den simmulerte impedansen kan forekomme noe lav. Mellomtonen måler praktisk talt 4 ohm på bunnivå mens bassene måler tilsvarende 8 ohm på sitt bunnivå. Vi får se hva følsomheten blir til slutt.

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1
Dette ser ut som en drømmeoppskrift!

Du skriver at det er monitor.
Kommer du til å tilby den som "stuevennlig" tunet og/eller aktivt delt?
Eller kommer den til å tilbys det brede marked i det hele tatt?
Hvilke finisher kommer da evt. på kassene?

Og så er jeg spent på hvordan kassene ser ut!

Andreas.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Knutanimal skrev:
Dette ser ut som en drømmeoppskrift!
Det er jo et format som passer mange oppsett, både mtp størrelse, kapasitet, krav til forsterker, pris osv så den universelle apellen burde være tilstede.

Knutanimal skrev:
Du skriver at det er monitor.
Kommer du til å tilby den som "stuevennlig" tunet og/eller aktivt delt?
Eller kommer den til å tilbys det brede marked i det hele tatt?
Jeg ser egentlig ikke på en mainfield monitor og en "stuehøyttaler" som to ulike ting. De tilpasningene man eventuelt gjør i en stuehøyttaler som ikke er av estetisk art har som regel sammenheng med at man ønsker å gjøre den mer tilgivende. Det er ikke et mål med denne konstruksjonen, heller ikke overfor et forbrukermarked. De som på forhånd har bestemt seg for eksakt hvor høyttalerne kan stå (5cm fra bakveggen) bør nok velge andre ting.

Knutanimal skrev:
Hvilke finisher kommer da evt. på kassene?
Pianolakk.

Knutanimal skrev:
Og så er jeg spent på hvordan kassene ser ut!
Bilder kommer.

CNK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2006
Antall liker
4
"bilder kommer" når? Trenger ikke vente til finish og alt er klart, er alltid spennende med bilder.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Planen er i hvertfall fortsatt å spille på dem. Om de kan kalles "ferdige" gjenstår å se, dvs, de er uansett å anse som prototyper. Det viktige er at de gir et inntrykk av formatet og gir et hint om hva man kan forvente ytelsesmessig.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Får du kassene ferdig snekret?
Dvs. har du en snekkermaskin som du kjører dem gjennom så kommer de ut ferdig snekret? :)

Ser fine ut... Kan jeg spørre om hva prisen er for å få bygget noen fuglekasser? Sånn ca....

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Greie kister, men kanskje litt kjedelig? Forstår at en prototype er en - ja prototype.

Hva med å bryte linjer litt opp, noe ala dette:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Estetisk så synes jeg no-nonsense, hvite kasser med kun rette vinkler er strålende. Når det gjelder effekten av vinkler på baffel på lyd og slikt så mistenker jeg at Snickers vet vel så mye om det som meg...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.444
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes også at slike enkle monolitter uten pynt er vakre. Fruen ser da også helst at mine gamle kasser returnerer, men hun hører hvorfor det ikke vil skje.

Spennende prosjekt, Snickers!

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Joda, rene linjer er stas det. Prøvde å være litt konstruktiv, sluttproduktet skal muligens ut på et marked en eller annen gang. Tror ikke lydkvaliteten alene selger mange nok eksemplarer, dagens marked ønsker nok en pen design i tillegg.

Så kan vi diskutere hva som er pent, rent, vakkert, osv. Slik prototypen fremstår ser den nokså DIY-aktig ut, og vil tro at noen (meg selv inkludert, til tross for at det hjemme hos meg står noen rettlinjete kasser ;D) krever litt mer!

Og er enig med Val, dette er spennende!!!

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Hørte et rykte om at disse kommer ferdig med eksklusiv Jorma Design kabling. Kan Midgard bekrefte ryktet? ;D

Spennende produkt. Får litt no-nonsense feeling. Det er positivt i min bok. Nå gjelder det bare å komme seg til messa. Skal du kjøre de på Micromega elektronikk, eller blir det noe RK greier også?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Jeg synes også at slike enkle monolitter uten pynt er vakre. Fruen ser da også helst at mine gamle kasser returnerer, men hun hører hvorfor det ikke vil skje.

Spennende prosjekt, Snickers!
Merkelig det der. Min bedre halvdel synes dagens 4-kanta kasser ser mye bedre ut enn de forrige høyttalerne som hadde pyramideform.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Jeg har vel inntrykk av at kantete design har slått ann fra flere merker, så akkurat det ser jeg ikke på som noe problem. Når de blir ferdige i pianolakk og/eller finer med fot og alt så gir de nok et litt annet inntrykk.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.959
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
spennende ht som jeg gjerne skulle fått lyttet til (men har ikke sjans til å få med meg horten denne gang)

mulig jeg er sløv, men har du forklart hvorfor basselementene er plassert som de er? jeg leser gjerne noen tanker rundt dette...

mvh

B_I

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Siden lobing ikke er noe tema med disse avstandene under 500Hz så har jeg valgt å trekke dem lengst mulig fra hverandre for å gi minst mulig rene stående vertikale bølger i nedre mellomtone. Det er veldig vanlig å ha noen problemer mellom 180 og 240Hz og disse reduseres noe med denne plasseringen. Vi snakker her om en bølgelengde på ca 1,5 meter, så faseavviket mellom de to bassene målt rett over eller rett under høyttaleren vil være omkring 100-120 grader, noe som skulle gi en demping på omkring 4-5dB for vertikale bølger, og for tak/gulvrefleksjoner, en del mindre avhengig av vinkel (som følger av lytteavstand)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
HåkonN skrev:
Hørte et rykte om at disse kommer ferdig med eksklusiv Jorma Design kabling. Kan Midgard bekrefte ryktet? ;D
[spøk]Herre gud ass, du er bare såååå forrige uke. Det er jo ZenSati som gjelder nå. Det blir en versjon med vanlig kabling til 70k/par, og en med ZenSati til 370k/par.[/spøk]

HåkonN skrev:
Spennende produkt. Får litt no-nonsense feeling. Det er positivt i min bok. Nå gjelder det bare å komme seg til messa. Skal du kjøre de på Micromega elektronikk, eller blir det noe RK greier også?
Jeg har Micromega og Linn å spille på. Jeg regner med det blir Micromega på ADAM og Linn på disse. Jeg teller på knappene om jeg skal slenge inn et par DSP-er, men noen ferdig RK rekker jeg ikke.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Snickers-is skrev:
Ja, siste tiders drama har fått mye oppmerksomhet.
Mange drama queens her på sentralen, vet du. :-X

Lekkert prosjekt, forresten! Spennende drivere og behagelig utseende. Jeg liker det. Men jeg kan ikke si at den lave følsomheten og impedansen tiltrekker meg spesielt. Min erfaring er at tungdrevne høyttalere med lav følsomhet ikke kan reddes av enorm forsterkerkraft. Eller blander jeg inn andre svakheter som dukker opp ved høyere effekt? Power compression? Forvrengning? Ulinearitet? Hva er din erfaring med dette?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Min erfaring er at lav følsomhet er en naturlig følge av konstruksjonsprinsipper, og at veldig mange grunnleggende konstruksjonsprinsipper som muliggjør høy kvalitet også medfører lav følsomhet. Imidlertid er ikke lav følsomhet noen garanti for noe som helst, men la meg kategorisere det hele noe mer korrekt og saklig:

- Høy følsomhet krever en viss membrandiameter og et svært lavt masseforhold som gjør at spolene blir relativt sett tunge i forhold til membranene, noe som til sammen medfører et omfattende og lite kontrollert resonansspekter.

- Høy følsomhet umuliggjør dyp bass i små kabinetter.

- Når det gjelder impedanskurven så er det litt av samme sak. Det man ser på en impedanskurve har sammenheng med resonanser. For eksempel ser vi filtrenes resonansfrekvens, vi ser bassrefleks eller resonans i lukket kabinett og vi ser også en rekke andre resonansfenomener. Linearisert impedanskurve krever at man flater impedansen ned til det laveste impedanspunktet på høyttaleren, noe som vil gi relativt stort effekttap i høyttaleren, og ikke minst en enorm mengde dyre filterkomponenter.

- Når man avstemmer et bassystem kan man velge tidlig avrulling og lite for energi i dypbassen. Det hele kan bli ganske så lettdrevet, men store deler av bassområdet uteblir. Man kan også velge å tune systemet med høyere Q og lavere Fb. Det gir mer output, jevnere respons, men også vanskeligere impedanskurve å drive.

Kort sagt, når man konstruerer noe bør man ha i bakhodet hva slags forsterkeri det er ment å brukes på. Min erfaring er at man kommer absolutt lengst med effektsterke forsterkere som lett kan kontrollere vanskelige laster uten å forvrenge.

Topp Bunn