Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det kan jo hende. Men av egen erfaring med pl 200 og Devialet, mcintosh og nå den billige receiveren kan jeg iallefall si at romproblemet i mitt rom på 43 hz er og blir uforandret. Målinger viste jo faktisk at Devialet med den absurde basskontrollen hadde større problemer pga mer trøkk enn receiveren.

    Så det ledet meg til å kjapt anta at enten hører man det man vil høre eller at man har flyttet på høyttalerne/lytteposisjon siden bytte. Men det er jo også meget mulig at bedre basskontroll rydder såpass opp I bassen at det klarner opp grums som ikke er romrelatert.

    Massevis av grums her nå når jeg hører etter her som ikke jeg kan huske å ha slitt med før 😁
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Joda.... Særskilte romproblemer blir ikke magisk borte :) Men en teori er at bassen ikke har
    vært kontrollert nok. Men det blir jo gjetning. Vet at min Thor MKIII var langt fra slank i bassen.
    Men den hadde kontroll som fy. Og spilte nok ikke noe som ikke var på platen hvis man kan si
    det slik ;)
     

    bobbel33

    Fersking
    Ble medlem
    28.01.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Sprkaing fra bassene i Silver 8

    Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg et par MA Silver 8 men plages flere ganger for dagen med stygg og kraftig skuring/spraking fra bassene... Hos SWSG.no sa de at da måte jeg skru ut skruen bak på høyttaleren så ble det bra. Det stemmer jo for så vidt men når dette skjer flere manger daglig så er det jo begrenset hvor langt ut det er mulig å skru ut skruen for den faller ut ?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Skru ut skruen? Elementene er vel festet i den skruen, så den bør vel i aller høyeste grad være skrudd igjen tight?
     

    bobbel33

    Fersking
    Ble medlem
    28.01.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Det var akkurat det Andre fra Hi fi huset sa også så da lurer jeg virkelig hvorfor de på swsg.no sier det stikk motsatte.....
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Er vel en eller annen misforståelse sikkert, skru til skruen du så skal du se ulyden forsvinner.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Kjør tilbake til forhandler med høyttalerne`?
    Du kunne jo skrudd opp selv og undersøkt, men jeg ville prøvd forhandler før jeg har gått løs på såpass nye høyttalere selv.
     

    bobbel33

    Fersking
    Ble medlem
    28.01.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Da har jeg vært i kontakt med swsg.no med det resultat at jeg nettopp har hentet et par fletta nye høyttalere
    😊
    😊 Slik service kan man GLEMME å få hos Hifi Klubben i Åsane. Det er banna bein.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.266
    Torget vurderinger
    1
    Drev å solgte MA for noen år tilbake, og husker jeg ikke feil så skal det være et bestemt moment på boltene bakpå høyttalerne som bruker denne formen for oppheng. Hva det er må man kontakte produsenten for å få.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har spilt endel mer og tror smått at PL300II begynner og bli innspilt.

    Syns det er enklest og sammenligne med MKI så vil fortsette å gjøre det.
    Er ikke så enkelt å beskrive i utgangspunktet og HIFI lingoen suger jeg på men det som allikevel er enkelt å skille er litt som sist. Bassen er mye mer definert og kontrollert. Det er ikke bass når det ikke skal være bass. Og det slår hardt!!

    Mellom tonen er vel omtrent som den samme vil jeg tro. Klarer ikke å si så mye om den.

    Diskanten har blitt enda bedre og det virker som det har blitt enda mer luft og enda mer fokus enn tidligere. Har aldri hørt AMT diskant før og syns dette låter særdeles flott. Aldri skarpt eller spisst men allikevel veldig oppløst..

    Syns også PL300II er mer tilgivende enn forgjengeren og er litt mer altetende på musikk!

    Spiller på samme utstyr som jeg gjorde med PL300 MKI..
    De er som nevnt tidligere også lettere å drive en forgjengeren, mye grunnet mer effektiv diskant.

    Syns de spiller forrykende bra og bedre enn Sopra 2 dog endel annerledes som var en av grunnen til at jeg tenkte å bytte men en smaksak som vanlig.. Hadde også veldig lyst på den Sopra/elektra senteren og de bakHT BE men jeg tror jeg dropper det hele. Time will show:)
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tror jeg skal legge inn en bestilling på PLC150. Syns PLC350 blir for stor. Noen som har noen formening om hvordan det blir og om det fungerer?? alt står tross alt i en stue også. Hadde PLC350 MKI tidligere men da inne i TV bordet som absolutt ikke var ideelt!!
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Tror jeg skal legge inn en bestilling på PLC150. Syns PLC350 blir for stor. Noen som har noen formening om hvordan det blir og om det fungerer?? alt står tross alt i en stue også. Hadde PLC350 MKI tidligere men da inne i TV bordet som absolutt ikke var ideelt!!
    skal ikke mene noe men ser att Sopra bruker en center som er mer i PLC150 sin størelse. vanligvis deles det på 80hz, og da vill trolig PLC150 gjøre nytten.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Mulig du har rett! Bare det ikke blir mismatch. 8`tommerne jobber jo endel over 80hz også... Litt usikker på hva jeg gjør enda..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.266
    Torget vurderinger
    1
    Blir nok en litt akademisk diskusjon hvor delefrekvensen til en senter går.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Blir nok en litt akademisk diskusjon hvor delefrekvensen til en senter går.
    Har fått ett klart inntrykk av att 80hz i hvertfall er en veldig foretrukkett tommelfinger regel, hva Norcane mener er riktig vet ikke jeg. Kan virke litt bortkastet og sitte med fullrange høytalere, når en kutter signalet ved 80hz.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Må fungere på musikk også. Har du hørt PL300II eller PL200II enda alfalfa?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Må fungere på musikk også. Har du hørt PL300II eller PL200II enda alfalfa?
    Har desverre ikke hørt annet enn Pl 500 i Horten, desverre den største nedturen der. Men har Pl 300.2 på radaren, ble litt skuffet da du etter en snau måned ville selge dine, har som du kansje vet hatt Pl 300.1, solgte disse grunnet en diskant som jeg syntes ble litt annmasende til tider. Har i noen måneder nå prøvd og selge mine nåværende høytalere og bytte til Kii3.Tror desverre det er enklere og selge sand i sahara en og selge på sentralen for tiden. Nå viser det seg att Kii3 blir skrinlagt siden jeg ikke får fasejustert Kii3 med subbene mine, så nå tenker jeg litt som deg Pl 300.2 eller Sopra 3 eller 2. Nå var ikke Sopra 3 noe bra i Horten heller, men kompisen min hadde hørt 2 året før og var kjempefornøyd. Det skal ikke være enkelt.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har hørt som nevnt både Sopra 2 og 3 og klarer ikke å få det til at de er bedre.. Har til nå hatt 4 Sopra 2 og to Sopra 3 demoer!!

    Skjønner at folk ble skeptisk når de havnet på brukten men du er hjertelig velkommen for en demo hvis du vil. Syns de spiller helt rått!! Ingen av demo rommene til Soundgarden er bra. Vil vel ikke si at stua mi er super heller men det spiller ganske så mye bedre enn Sandvika og Gunerius/Oslo
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt Sopra 2 og 3 på Audio Research gsi75 rørforsterker og det låt absurd bra. Sopra 2 lød litt trist på parasound hint, så ingen tvil om at man må ha kvalitet I alle ledd for å få utbytte. Gjelder selvsagt for MA også.

    Hvorfor kan du ikke få fasejustert sub med Kii3, er ikke det bare å bruke minidsp før control/forforsterker?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt Sopra 2 og 3 på Audio Research gsi75 rørforsterker og det låt absurd bra. Sopra 2 lød litt trist på parasound hint, så ingen tvil om at man må ha kvalitet I alle ledd for å få utbytte. Gjelder selvsagt for MA også.

    Hvorfor kan du ikke få fasejustert sub med Kii3, er ikke det bare å bruke minidsp før control/forforsterker?
    Signalet til sub må forsinkes mellom forforsterker og sub, men er takknemlig for innspill om dette problemet, må kunne korigere 82ms tilsvarende ca30 meter.
     
    Sist redigert:

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal i hvertfall ha c350 isteden for c150 just for å få mellomtonen og i mitt fall få helt likt oppsett som gold300.

    Nå er jo plc350 22cm bredere en c350 så jeg skjønner gott att det krever en del tenking og en del måling hjemme. Jeg skal ihvertfall kjøpe denne hvit for å få den att "smelte inn" haha.

    Jeg har en 3-vegs basreflex kappa center B idag som har doble 5", en liten mellomtone og en emit-b diskant. Det som jeg liker aller minst med denne er att den er ikke matched i det hele tatt med frontene. Det er kansje ikke så rart da de er noen monster rent størrelsemessigt, men jeg synes faktiskt det er bedrøvlig dårlig matching, nesten så man kunne tatt hvilken som helst senter. Nå har den mange andre fordeler da, men men.

    Dette er grunnen til att jeg vil ha en så lik senter som mulig, og selvom jeg skjønner att det aldrig kan bli helt likt så har man her 2 valg og da vil jeg ikke velge bort en 3-vegs mot en 2-vegs. Det er iaf mitt resonement. Det er litt synd att de ikke klart å lage en rundstrålende matchende diskant da dette er det absolut største utfordringen med senter med ribbon/bånd/lignende da de sprider så ufattelig dårlig vertikalt. Så opp på benken må den, vinkles må den och hvit må den vare så syns den nesten ikke sier jeg til kona så får jeg "go" att kjøpe. Som plaster på såren for meg som må velge hvit og for å bli skuls så får jeg også lov att kjøpe til en 15" subb det syns vi begge er riktig. :cool:
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Jeg hørte på Monitor audio silver 6 i dag. Hørte mest metal på dem. Ble imponert over høytalerne. Hadde veldig god, digg bass, størrelsen tatt i betraktning. Stemmer og instrumenter kom godt frem og de var engasjerende. Men så etter en stund fikk jeg det samme problemet som med Klipsch RP 250 f: Ble rett og slett litt skarpt for ørene. Jeg hørte dem riktignok på en Hegel H80. Etterhvert byttet vi til en Marantz pm6006. I følge Monitor audio selv er kraften på denne under det anbefalte for silver 6. Følte alikevel at det ble mer behagelig lyd i dem med Marantz, selv om Jeg hørte at Hegelen hadde mer kontroll.

    Lurer vel egentlig på om det er andre her som har hørt flere ulike forsterkere med Monitor audio? Hvor mye har det egentlig å si? Bør jeg utelukke disse høytalerne P.g.a at toppene ble litt skarpe med hegelen eller bør jeg heller se meg om etter en annen god, integrert forsterker? Noen som har forslag til hva som kunne ha passet? Forsterkeren må ha digitale innganger, helst mulighet til å koble til subwoofer og helst ikke koste noe særlig mer enn 10 000 kr.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hørte på Monitor audio silver 6 i dag. Hørte mest metal på dem. Ble imponert over høytalerne. Hadde veldig god, digg bass, størrelsen tatt i betraktning. Stemmer og instrumenter kom godt frem og de var engasjerende. Men så etter en stund fikk jeg det samme problemet som med Klipsch RP 250 f: Ble rett og slett litt skarpt for ørene. Jeg hørte dem riktignok på en Hegel H80. Etterhvert byttet vi til en Marantz pm6006. I følge Monitor audio selv er kraften på denne under det anbefalte for silver 6. Følte alikevel at det ble mer behagelig lyd i dem med Marantz, selv om Jeg hørte at Hegelen hadde mer kontroll.

    Lurer vel egentlig på om det er andre her som har hørt flere ulike forsterkere med Monitor audio? Hvor mye har det egentlig å si? Bør jeg utelukke disse høytalerne P.g.a at toppene ble litt skarpe med hegelen eller bør jeg heller se meg om etter en annen god, integrert forsterker? Noen som har forslag til hva som kunne ha passet? Forsterkeren må ha digitale innganger, helst mulighet til å koble til subwoofer og helst ikke koste noe særlig mer enn 10 000 kr.
    Hvilke av Silver 6 eller RP250 F likte du best?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt (eid) MA Gold med Roksan Kandy k2, Hegel p20+H20, Hegel h360, Mcintosh 7900, Primare I22 og Devialet 120. Temmelig hørbar forskjell på alt, Mcintosh og Devialet var hakket bedre enn Hegel p20 + h20 (som jeg likte bedre på Gold enn Hegel H360), Kandy k2 og Primare I22 låt helt ok, men litt slapt.

    Nå er riktignok Gold enda mer avslørende og oppløst enn Silver, men dersom du spiller mye metal og rock, som gjerne har et litt flatt og lyst lydbilde på innspillingene, så kan jeg tenke meg at Monitor Audio kanskje kan bli litt pågående og slank i spillestilen over tid.
    Mye kan gjøres med riktige forsterkere, feks kan det kanskje være en kjempeidé å bruke rørforsterker, men du kommer aldri utenom høyttalerens naturlige klangkarakter uansett forsterker.

    Når det er sagt vil jeg si at Hegels integrerte forsterkere nærmest er direkte mismatch med Monitor Audio, så anbefaler andre alternativer med litt fyldigere og mørkere klang.
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Klipsch ga mer livefølelse. En skikkelig tøffing av en høytaler som trøkket skikkelig til tross for sine relativt små elementer. Men den var nokså skarp i toppen. Høye toner fra f.eks fioliner og lyse kvinnestemmer hadde en tendens til å bli litt skrikende og ubehagelige å høre på. Gitarspillet var nokså skarpt og agressivt... Morsom høytaler, men litt slitsom i lengden... Hørte dem med en Yamaha A-S 801. Monitor audio silver 6 er nok ikke like tøff og frempå som Klipschen, men den var energisk og slo godt fra seg. Kvinnestemmer hørtes helt klart penere ut på Monitor audio. Enkelte instrumenter kunne bli litt skarpe på disse også med Hegelen, men Marantzen lot til å roe ned dette. Tror nok det vil være lettere å få til en god match med MA, for er ikke snakk om at jeg har råd til noen rørforsterker til Klipschen. MA silver 6 har absolutt mye å fare med, så jeg vurderer denne. Er derfor åpen for råd om ulike forsterkere som kan passe :)
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Har hørt (eid) MA Gold med Roksan Kandy k2, Hegel p20+H20, Hegel h360, Mcintosh 7900, Primare I22 og Devialet 120. Temmelig hørbar forskjell på alt, Mcintosh og Devialet var hakket bedre enn Hegel p20 + h20 (som jeg likte bedre på Gold enn Hegel H360), Kandy k2 og Primare I22 låt helt ok, men litt slapt.

    Nå er riktignok Gold enda mer avslørende og oppløst enn Silver, men dersom du spiller mye metal og rock, som gjerne har et litt flatt og lyst lydbilde på innspillingene, så kan jeg tenke meg at Monitor Audio kanskje kan bli litt pågående og slank i spillestilen over tid.
    Mye kan gjøres med riktige forsterkere, feks kan det kanskje være en kjempeidé å bruke rørforsterker, men du kommer aldri utenom høyttalerens naturlige klangkarakter uansett forsterker.

    Når det er sagt vil jeg si at Hegels integrerte forsterkere nærmest er direkte mismatch med Monitor Audio, så anbefaler andre alternativer med litt fyldigere og mørkere klang.
    Såpass ja. I følge den ansatte i butikken var Hegelen den ideelle match... :p Men om rørforsterker blir i dyreste laget, hva annet kunne eventuelt funke på disse i riktig prisklasse?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ligger en Denon pma 2000ae på torget til 6500 kroner som muligens ville vært en knallmatch.

    Edit; På soundgarden sier de at Hegel er knallmatch på alt mulig. Hegel har knallprodukter, Monitor Audio har knallprodukter. Men det er kanskje ikke den beste matchen da begge spiller på de samme styrkene, kan man si.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg hørte på Monitor audio silver 6 i dag. Hørte mest metal på dem. Ble imponert over høytalerne. Hadde veldig god, digg bass, størrelsen tatt i betraktning. Stemmer og instrumenter kom godt frem og de var engasjerende. Men så etter en stund fikk jeg det samme problemet som med Klipsch RP 250 f: Ble rett og slett litt skarpt for ørene. Jeg hørte dem riktignok på en Hegel H80. Etterhvert byttet vi til en Marantz pm6006. I følge Monitor audio selv er kraften på denne under det anbefalte for silver 6. Følte alikevel at det ble mer behagelig lyd i dem med Marantz, selv om Jeg hørte at Hegelen hadde mer kontroll.

    Lurer vel egentlig på om det er andre her som har hørt flere ulike forsterkere med Monitor audio? Hvor mye har det egentlig å si? Bør jeg utelukke disse høytalerne P.g.a at toppene ble litt skarpe med hegelen eller bør jeg heller se meg om etter en annen god, integrert forsterker? Noen som har forslag til hva som kunne ha passet? Forsterkeren må ha digitale innganger, helst mulighet til å koble til subwoofer og helst ikke koste noe særlig mer enn 10 000 kr.
    Jeg syntes hegel røst er en meget god match til Ma. En helt annen varme og musikalitet iforhold til h80 og h160. H360 har jeg ikke hørt, men jeg mener røst er en meget god forsterker. litt over ditt budsjett dog.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er særdeles viktig å ta alle kommentarer og meninger med en klype salt, demonstrert av den trivelige og kunnskapsrike abbath og meg selv. Vi er forskjellige, har forskjellig smak, fokuserer på ulike ting i et anlegg, har forskjellige utgangspunkt som referanse, har hørt på ting i forskjellige rom og på forskjellige høyttalere osv.

    Men at Denon PMA 2000ae til samme bruktpris gir en varmere og fyldigere (og oppleves kraftigere) enn Hegel H80 er jeg villig til å vedde rævskjegget mitt på :D
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Haha!!
    Ikke så lett å finne høytalere som jeg trodde merker jeg. :p Men det gjør det selvsagt ikke lettere at butikkene har begrenset utvalg av forsterkere å teste høytalerne med. Syntes faktisk forskjellen på lyden mellom Hegelen og marantzen var større enn jeg hadde forventet meg. PM6006 er nok ikke den beste å teste opp mot Hegel H80 med tanke på hvor lite kraft den har i forhold... Hadde nok vært bedre å teste høytalerne på en 8005 eller 7005.. Men en prøver nå det de har tilgjengelig...

    Men hva med dere? Om dere finner et par høytalere som har mye bra ved seg, men som gjerne er litt skarpere eller litt varmere i klangen sammen med forsterkeren dere hører dem med på demoen enn det som er ideelt.. vil dere da iblant ta sjansen på å kjøpe dem alikevel og matche dem med en forsterker med andre kvaliteter enn den de brukte på demoen?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med alt jeg vet nå ville nok hifi-turen min de siste årene vært litt annerledes, men ikke mye. Først og fremst ville jeg funnet frem til høyttalere som har en grunnleggende tonalitet, oppløsning, bass og luftighet som jeg likte i og rundt prisklassen jeg vurderte å handle i. Ville vært oppmerksom på lytterommet i langt større grad nå enn da jeg begynte runddansen da dette farger lyden langt mer enn man skulle tro.
    Klappe-testen avslører fort om det er mye/lite gjenklang og jeg ville sett om rommet var mer eller mindre dempet enn rommet jeg selv skulle brukt.
    Mye gjenklang og bare flater gjør lyden lysere/skarpere enn mer dempede rom, mens for mye demping (evt feildemping) kan "drepe" høye frekvenser såpass at høyttalere kan låte innestengt og kjedelig. Dette er relevant da man lettere kan finne ut om det er høyttaleren eller rommet som sender lyden i den ene eller andre retningen.

    Jeg ville prøvd å matche mitt eget tiltenkte lytterom så mye som mulig i butikken, feks ved å plassere høyttalerne nært eller langt ifra vegg/vegger, prøvd å sitte både nært og langt ifra og ville brukt litt tid på å spille musikk jeg kjenner godt på et volum som er relevant i forhold til hjemmebruk.
    Jeg tror nok de fleste bruker for kort tid på lytting i butikk og faller for høyttalere som har en slags wow-faktor, men som over tid vil plage litt. Optimalt sett bør man høre på forskjellige forsterkere for å få et inntrykk av potensialet og kapasiteten, men det er ikke store forskjellene en forsterker gjør i forhold til høyttaleren selv og lytterommets påvirkning. I beste fall tipper man lydbildet den ene eller andre retningen akkurat slik at man får et bedre eller dårligere opplevd resultat, men man vil aldri gjøre en høyttaler ugjenkjennelig med elektronikk- med mindre en eller annen feilkonstruksjon/grov mismatch er involvert.

    Hvis det er soundgarden du vurderer å kjøpe fra, så vil jeg anbefale å kjøpe via dette soundgarden-kredittkortet man kan få gratis slik at du kan returnere dem kostnadsfritt om det ikke skulle falle i smak hjemme.

    Jeg vil uansett anbefale deg å fly rundt og høre på så mange forskjellige oppsett som mulig, både butikk og hjemme hos folk hvis du har muligheten, for det er eneste måten å finne ut av hva du egentlig liker av lydkvaliteter. Her er vi nemlig forskjellig alle som en!
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kunne ikke finne info angående å kunne returnere en vare gratis når man brukte swsg-kortet på hjemmesiden dems. Er det inside info?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Men ekstra bonuspoeng er greit å ha hvis man bruker mye penger i butikken.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hvis du bruker kortet deres kan du deponere på ting uten å måtte legge ut pengene selv.
    Er lettere for kunden og Soundgarden med den løsningen da ingen fysiske penger egentlig blir
    brukt. Etter hva jeg har forstått skal hvertfall dette være grei måte å gjøre det på.
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Med alt jeg vet nå ville nok hifi-turen min de siste årene vært litt annerledes, men ikke mye. Først og fremst ville jeg funnet frem til høyttalere som har en grunnleggende tonalitet, oppløsning, bass og luftighet som jeg likte i og rundt prisklassen jeg vurderte å handle i. Ville vært oppmerksom på lytterommet i langt større grad nå enn da jeg begynte runddansen da dette farger lyden langt mer enn man skulle tro.
    Klappe-testen avslører fort om det er mye/lite gjenklang og jeg ville sett om rommet var mer eller mindre dempet enn rommet jeg selv skulle brukt.
    Mye gjenklang og bare flater gjør lyden lysere/skarpere enn mer dempede rom, mens for mye demping (evt feildemping) kan "drepe" høye frekvenser såpass at høyttalere kan låte innestengt og kjedelig. Dette er relevant da man lettere kan finne ut om det er høyttaleren eller rommet som sender lyden i den ene eller andre retningen.

    Jeg ville prøvd å matche mitt eget tiltenkte lytterom så mye som mulig i butikken, feks ved å plassere høyttalerne nært eller langt ifra vegg/vegger, prøvd å sitte både nært og langt ifra og ville brukt litt tid på å spille musikk jeg kjenner godt på et volum som er relevant i forhold til hjemmebruk.
    Jeg tror nok de fleste bruker for kort tid på lytting i butikk og faller for høyttalere som har en slags wow-faktor, men som over tid vil plage litt. Optimalt sett bør man høre på forskjellige forsterkere for å få et inntrykk av potensialet og kapasiteten, men det er ikke store forskjellene en forsterker gjør i forhold til høyttaleren selv og lytterommets påvirkning. I beste fall tipper man lydbildet den ene eller andre retningen akkurat slik at man får et bedre eller dårligere opplevd resultat, men man vil aldri gjøre en høyttaler ugjenkjennelig med elektronikk- med mindre en eller annen feilkonstruksjon/grov mismatch er involvert.

    Hvis det er soundgarden du vurderer å kjøpe fra, så vil jeg anbefale å kjøpe via dette soundgarden-kredittkortet man kan få gratis slik at du kan returnere dem kostnadsfritt om det ikke skulle falle i smak hjemme.

    Jeg vil uansett anbefale deg å fly rundt og høre på så mange forskjellige oppsett som mulig, både butikk og hjemme hos folk hvis du har muligheten, for det er eneste måten å finne ut av hva du egentlig liker av lydkvaliteter. Her er vi nemlig forskjellig alle som en!
    Jeg ville ikke ønsket å gjøre høytaleren ugjenkjennelig. Da kan en likså godt gå videre med det samme i stedet for å fundere noe mer over den gjeldende høytaleren. Det jeg hadde ønsket hva angår akkurat denne høytaleren var egentlig bare en forsterker som kunne temmet toppene noe, slik at en kan lytte lengre uten å bli øretrett...

    Høres veldig fornuftig ut det du sier. Ulike rom har nok utrolig mye å si for lyden ja. Min stue er langt ifra optimal. Men jeg har ikke bodd her så lenge, så det er helt klart ting som kan gjøres i forhold til innredning o.s.v som vil kunne hjelpe. Jeg anser min stue som et uferdig prosjekt. Dette lytterommet var godt dempet, noe det foreløpig ikke er hjemme hos meg, så noe anderledes ville selvsagt lyden bli.

    De har ikke åpent kjøp, så retur ville ikke være en mulighet. På nettet derimot har de jo det, men ser for meg at returfrakten ville bli fryktelig dyr om en skulle sende tilbake...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, for å oppsummere kort så sier du følgende;

    - Silver 6 hørtes litt slitsom ut i toppen på hegel h80, bedre på marantz, men ikke helt i mål. Dette i et godt dempet rom.

    - Du hører mye på metal og rock.

    - Lytterommet ditt er en stue med begrenset akustikktiltak og er vesentlig mindre dempet enn demorommet.

    - ca 10 000kr i budsjett til forsterker, ikke rør.

    Tja, jeg er usikker på om jeg vil anbefale Silver til deg basert på det du har skrevet her. Jeg mistenker at du vil trives bedre med en litt "rundere" lyd dersom metal og rock står høyt, for jeg kan ikke med god samvittighet si at du skal prøve å filtrere diskanten i en spesifikk retning med tilfeldig utvalgte forsterkere og håpe på det beste.
    Isåfall ville jeg anbefalt å bruke en (for)forsterker med innebygget eq og/eller romkorreksjon til å slå flere fluer i en smekk.

    Da kunne en god og kraftig receiver av god kvalitet med disse funksjonene innebygget fort ha vært ditt beste alternativ, feks Denon/Marantz eller Yamaha. For 10k på bruktmarkedet får du minst like god lyd med en brukt toppklasse receiver som en stereoforsterker. Receivere faller nemlig brutalt i pris, mye mer enn noe annet. Enhver god receiver med innebygget romkorreksjon vil låte bedre enn en ok stereoforsterker dersom et dårlig rom er utgangspunktet.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Er enig med Coolio her, du burde nok vurdere andre høyttalere med litt snillere topp. Har selv hatt høyttalere med samme problem, for å prøve å fikse det med annen elektronikk uten å komme helt i mål.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn