Moderne Onken byggetråd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Dagens arbeid, tok et par bilder nå på senkvelden :)
    Kjøkkenbordet tower...


    Og et til av samme motiv, er ikke all verden til fotograf, fort og galt hastverk bilder, men bilder ;D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Du må ha en utrolig kone Milenko. Om Fru Sonny hadde kommet hjem og funnet en limt Onken på kjøkkenbordet, med tvinger satt fast i bordet........... det tør jeg ikke tenke på en gang. ;)
    Keep up!

    Sonny
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Godt å se at det begynner å dra seg til.
    Når man begynner på et prosjekt tenker man som regel at "det er bare"...

    Gleder meg til å se resultatet, og ikke minst å høre hva du synes om lyden :)

    mvh
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Kona er så snill atte :)
    Dessuten så var a borte når jeg begynte å montere, så da slapp jeg å spørre om lov ;D

    Ble mest praktisk å montere de delene der akkurat nå, resten blir nok montert oppe på lytterommet vil jeg tro.
    Kjøkkenbordet er gammelt og slitt men gjør nytta si mens barna er små, tegner med tusj, driver med modell leire, maler osv. Greit å ha en plass de kan utvikle kreativiteten sin uten at mor og far er for nøye me dunderlaget :)

    Det skal være sikkert og vist at det raskt blir mer enn bare ja, i forhold til å holde et visst budsjett også så er det mange små detaljer/ting og tang som koster og som man ikke tenkte at det må man ha.

    Men det er ikke så mye som gjenstår nå, prøve montere de store delene i morgen tenker jeg :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Bra fremdrift nå, Milenko! Regner med at du har lyd i.l.a. helgen.. 8) 8)??
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Satser på det, men kan bli vanskelig å få mye gjort i helga da kona har arbeidshelg...
    Men føler jeg definitivt er godt i rute nå :D
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Flott
    grattis med fremdriften !

    følger med i fortsettelsen !
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra, du er skikkelig flink :) Gleder meg til å se det ferdige resultatet - kan meget godt hende det inspirerer til eget byggverk :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Er det 30mm x-finer? Er det baltisk / russisk bjerk? Dyrt? Hvordan overflatebehandling skal du har, eller blir det naturell? :D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Takker for rosen, er ikke strøkent, men gjør så godt jeg kan :)

    Er 22 mm, kryssfiner i bjørk (15 lag) såkalt god kvalitet, tror det ble ca. 3000 for tre plater, kostet litt, men er nok verdt det. Er nok baltisk bjørk vil jeg tro, har bjørke allergi så jeg kan konstatere at det er bjørk hvertfall ;D

    Finish er jeg ikke helt sikker på enda, i første omgang blir det naturell. Kommer litt ann på hvilken hornløsning jeg velger å gå for permanent til slutt. Ender jeg opp med Fostex woodhorn som hittil er min estetiske favoritt, så vil jeg nok prøve å staine/olje slik at Onken kassa og hornet matcher hverandre.

    Ender jeg opp på polsk rundhorn (mange skryter jo av disse og i tilegg er de billigere i innkjøp enn woodhorn) så blir det hele veldig fritt i forhold til finish/fargevalg. Stealth sort er jo bæltøft og jeg lytter i mørket stort sett.

    Når det er sagt, så er jeg jo en amatør, og blir det for ille slik at jeg blir nødt til å sparkle/pusse... så finner jeg en grei farge å lakkerer/maler dem i, ingenting er helt bestemt, holder mulighetene åpne som dem sier :)

    Er også muligheter om jeg vil etterhvert å kjøpe Beyma elementene til MOnken 2 og bruke samme kasse ved enkel modifikasjon (tette to porter) og oppnå litt annerledes bass, litt mindre live/rå ifølge plan designeren.

    Så det er muligheter for mer moro for en rimelig penge lengre frem i tid...

    Pirrer fælt i fingrene for å lime/montere mer senere i kveld...
    Men nå må det spilles litt over anlegget også ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har også bjørkeallergi men reagerte ikke på x-fineren.
    Ikke mer enn vanlig støvsniffing som f.eks. med mdf.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    bambadoo skrev:
    Har også bjørkeallergi men reagerte ikke på x-fineren.
    Ikke mer enn vanlig støvsniffing som f.eks. med mdf.
    Er såkalt hyperallergisk mot bjørk,så det klør litt, men ikke ille. Kan godt hende at det hadde vært likedan med annet materiale også. :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har tørr montert en av Onken kassene, passformen er bra, bare små justeringer med høvel nødvendig for å få det helt jevnt :)

    Men venter med å lime til i morgen, må kappe litt avstivere og støtter som jeg kan bruke mens jeg limer, greit å ha lys da, men det går da så det suser det her. Har troen på å få dem ferdig montert i løpet av helga, så blir det demping, trekke lkedning osv. neste uke.

    Tok selvsagt noen bilder av tørr monteringen...


    Orket ikke for mye styr med bilde takingen, lite rom og dårlig vinkel men dere får vel en viss oversikt får man tro :)


    Tok med et bilde sett ovenfra også, Aair sa de var greie å sette sammen og det virker da som det skal gå greit det her :D


    Så da skal man slappe av resten av dagen og spare energi til kapping av avstivere o.l i morgen. Ja jeg bruker håndsag og slik gjærings innsats, føler jeg har mer kontroll da :)

    Så alt i alt hittil, meget fornøyd med hvordan ting passer sammen.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si at du imponerer med et voldsomt driv i byggingen din. Fy pokker hvor dette går unna! Det er da det går opp for meg hvor usigelig treig jeg er når jeg holder på. :)

    Med tanke på egen (mangel på) hastighet, tenkte jeg at ferdig 25 november var inmari raskt, men jeg tror du rekker fristen din med god margin! :)

    Sonny
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Kanskje litt seint, men det er kanskje ei rettside og bakside (mindre fin) på platene. Det var det på mine.
    Ser flott ut dette!
    Til dette med limsøl. Eg brukar maskeringstape for å unngå søl og problem seinare med overflatebehandling.

    Sigurd
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut Milenko. Du har skrudd på turboen nå ;D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Var ivrig på tørr monteringen for å se hvordan de ender opp og om ting passet sånn nogenlunde sammen.
    De blir store da, det er tøft ;D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    visst pokker er det tøft det er rett og slett grisetøft ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan like den forforsterkeren som jeg skimter i bakgrunnen ;D

    Håvard
     
    A

    aair

    Gjest
    Her går det unna, M :) Ser veldig bra ut det arbeidet du har gjort hittil så det er bare å stå på videre. Mine Onken ble også avfødt på kjøkkenet ;) Det skal bli interessant å høre hva du synes om bassgjengivelsen. Noen tanker rundt dette med avstivninger på topp-, bunn-, front- og bakplata? Eventuelt horisontal avstivning mellom front- og bakplate?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    aair skrev:
    Her går det unna, M :) Ser veldig bra ut det arbeidet du har gjort hittil så det er bare å stå på videre. Mine Onken ble også avfødt på kjøkkenet ;) Det skal bli interessant å høre hva du synes om bassgjengivelsen. Noen tanker rundt dette med avstivninger på topp-, bunn-, front- og bakplata? Eventuelt horisontal avstivning mellom front- og bakplate?
    Tenkte å følge orginal planene på avstivninger på topp, bunn og bakplate, de vil jo bryte lydbølgen litt til en viss dag å vil jeg tro...
    Litt mer usikker på hvordan jeg evt skal få realisert avstivningen mellom front og bakplate, prøver muligens uten denne først, med avtakbar bakvegg så kan man jo ordne det senere muligens?
     
    A

    aair

    Gjest
    Avstivning kan settes på seinere, ja. På Onken 360 har man en gjennomgående skrue i front og i bakplata som holder lekta på plass. Mulig den også er limt i frontplata originalt, men så langt har jeg ikke kommet. I stedet spilles det veldig mye musikk om dagen ;)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Gleder meg virkelig til å få det hele up and running, det som er fint med kassa er at vden er så stor samt har bakveggen løs, slik at det blir benkelt å prøve ut litt forskjellig demping osv.

    Er jo en veldig fleksibel løsning det her :)

    Blir det vellykket så flesker jeg nok til om noen år med bedre elementer og Onken 360 for den Skikkelige Onken løsningen, men lærer mye av å bygge MOnken :)
    Kanskje jeg prøver Beyma driveren også ettrhvert, bare en liten forandring (stenge et par porter) så skal den gi en litt annen klang, visstnok gå litt dypere og spille mer avslappet.
    Kan jo være morsomt å prøve ut i fremtiden :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Gjærsag innkjøpt, eller sånn plastsak og egnet sag rettere sagt.
    Kappe avstivere og div i dag, satser på å få limt topp og bunn plate i kveld :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Skal hvertfall ikke klage på effektiviteten til min snekker/platekapper, fikk nettopp beskjed om at delene til horn toppen (det hornet skal monteres inn i) var ferdig kappet og bare å hente :)

    Kjekt senkvelds arbeid å montere på kjøkkenbordet det, i tilegg får jeg hentet rest materiellet som jeg skal lage avstivere til topp, bunn og bakplate av...

    Problemet er at disse avstiverne ikke er med på MOnken, så jeg må nok selv vurdere hvor store disse skal være...

    I tilegg kom det pakke fra Dynabel med høytalerkontakter, Mundorf spader samt Mundorf loddetinn...
    Meste i hus, bare å bli ferdig nå :D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Da har man fått litt sånn halv kraftig feber :'(
    Blir en rolig dag i dag uten å få gjort så mye...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Får meg til å tenke på Benny Hill og "Fever" versjonen med Benny som "cool" perkusjonist... ubetalelig. Ha en fin dag uansett!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Er dette tiltenkt demping av kabinettene innvendig?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    pengesluk skrev:
    Er dette tiltenkt demping av kabinettene innvendig?
    nei det er til å putte en solid kvast i hvert øre ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Javel. DEN kvelden ja.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Hva faen er dette - jeg kommer med et betimelig, seriøst spørsmål og så føkker dere opp med tant og fjas?? Milo, hvor er du??
     
    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Hva faen er dette - jeg kommer med et betimelig, seriøst spørsmål og så føkker dere opp med tant og fjas?? Milo, hvor er du??
    Nei harru sett sluket .... dem er morsomme .... DET vil vi ikke ha noe av .......... ;D :p ;D





    ::)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Back into play, joda, var tenkt som innvemdig demping...
    MOnken planen bruker jo billige Biltema løsninger i utgangspunktet, mens orginal planen bruker Ullfilt i 15mm tykkelse, men så har jeg ved hjelp av mine timer rundt emnet også sett at noen foretrekker mindre, mer demping og noen har tom. gardin løsningen...
    Så jeg vil tro at mulighet for endring er greit å ha.
    Den ullfilten jeg linket til sier ikke noe om tykkelsen, men vil tro at det går å legge til flere lag etterhvert da om man finner ut at det blir feil.
    Tenkte da selvsagt å bruke nålefilt teknikken, for de som ikke vet hva jeg da snakker om så anbefales en tur på juleverksted ;D

    Kan jo hende at denne ullfilten er helt uegnet også muligens, men tenker litt på familie budsjettet nå før jul også...
    I tilegg er det butikk nesten lokalt, eller tilgjengelig neste gang jeg skal i barte hovedstaden...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.874
    Torget vurderinger
    23
    Da så. Koster vel ikke all verden å prøve. Bare det ikke blir flagrende rundt inni kassa...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn