Moderne Onken byggetråd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    HELt ned til gulvet..?? ;D ;D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har ikke noe måleutstyr eller test tone cd så jeg er litt usikker, men vil tippe rundt 35...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Milenko skrev:
    Har ikke noe måleutstyr eller test tone cd så jeg er litt usikker, men vil tippe rundt 35...
    det er ikke ille i det hele tatt, får med det meste da, vet du hvorvidt disse er lettdrevne ? allså ca db?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    samme som elementet antar jeg?
    mvh
    Leif
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Bassen er vel 99 db og horndriver 105 db, har mer enn nok å gå på hvertfall :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Si meg Milenko - er det ikke på tide med en liten rapport om Milenko rikets tilstand? :D

    Sonny
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Joda, er vel på høy tid. Men det har vært travelt, fammen hjemme fra syden, bursdagsfeiring i helga osv.

    Skal se hva jeg får til i morgen, skal ta litt ego tid da, lytterrapport etterpå :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Milenko riket har aldri vært bedre ;D
    Har hatt ei god uforstyrret lytteøkt i dag, formen er bra og kaffekoppen smakte godt.

    Største forskjellen før/etter Onken er kanskje ikke bare bedre bass, mer trykk, slam og morofaktor. Største forskjellen når man får et bassystem som fungerer er mer at man oppdager hvor mye de andre løsningene/høytalerne man har hatt har ødelagt oppover i frekvensene. Om det er forvrenginging eller andre former for maskering oppover skal jeg ikke spekulere i, men bare si at maken til ren bass har jeg ikke hørt.

    Det er så mye mer detaljer både i bass og oppover, de detaljene som nå er der oppover i frekvensene virker til å ha blitt maskert av unoter fra bass tidligere. Det beste er at anlegget nå spiller all musikk med bravur, aldri anstreng, aldri tomt for krefter og roter ikke til musikken men holder alt med stålkontroll.

    Lette frem en gammel favoritt fra studietiden i dag, Marilyn Manson (kanskje ikke mange tilhengere av dem her inne?), mechanical animals og det er en fantastisk innspilling med lydkvalitet helt i toppklasse. Masser av morsomme nærmest q-sound krydder i lydmiksen hvor f.eks bassen virker til å stå midt i rommet osv.

    Slipknot..å lytte gjennom en hel skive er en fysisk utmattende opplevelse, basstromma slår i brystet igjen og igjen og igjen så man nesten er sjøsyk før man er ferdig ;D

    En av mine favoritt låter de siste årene er My chemical romance, Welcome to the black parade hvor jeg ikke har lagt merke til at det på slutten kommer inn blåsere og nå er det meget klart og tydelig.

    Har en samleplate med A-ha og har ikke tidligere lagt merke til at dette er meget gode innspillinger, spesielt de eldre sangene, flotte lydbilder.

    Kunne fortsatt i det uendelige føler jeg og tatt plate for plate i samlingen med samme resultat, det er mer av alt og alt er bedre...

    Men...jeg vet at det kan bli enda bedre, hornet mitt er en midlertidig løsning ment for pa bruk, det er bedre løsninger der ute. Som en kriseløsning ble det brukt en billig Argon kabel inne i Onken kassa, skal bestille et par meter til med Cardas Se11 og bruke som internkabel også...

    Alle bekker små...

    En slags konklusjon:
    Er jeg fornøyd, u bet ;D
    Dette er nok den største forbedringen jeg har hatt i anlegget noensinne, føler virkelig at anlegget har tatt et par solide byks oppover stigen.
    Dette har vært lærerikt, slitsomt, dyrere enn jeg trodde osv. men det har vært verdt det mange ganger og jeg kommer sikkert til å prøve meg på flere prosjekter etterhvert, det gir mersmak å ha bygd noe selv.

    ;D ;D ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gøy og velfortjent
    velkommen i ren bass klubben!
    hva driver du dette med?
    mvh
    Leif
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Onken kassa drives av en Muse modell 160 mk 2
    Hornet av en El34 se amp
    Aktivt delefilter fra Marchand
    :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Kjempebra Milo, liker marilyn jeg også :) samme med den my chemical romance, har bestillt meg lp boksen, det er ei veldig spessiell plate
    dette høres veldig artig ut og plutselig virker januar /februar veldig lenge til :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    deler hvor? bratt?
    toppdrivern var?
    mvh
    Leif
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Hei, beklager sent svar men junior kapret datan...
    Jeg deler på 800 Hz, deler bratt 24 db/oktav.
    Toppdriveren er Fostex d1405
    Mvh.
    Svein
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Milenko skrev:
    Hei, beklager sent svar men junior kapret datan...
    Jeg deler på 800 Hz, deler bratt 24 db/oktav.
    Toppdriveren er Fostex d1405
    Mvh.
    Svein
    Hei !
    Har lest igjennom hele saken, og dette ble jo veldig bra. Vurderer faktisk å bygge noe makent selv. Kjører i dag på et par gamle Lowther 8" i bakladde horn + 12" basskasser basert på Fostex FW-303 (tror jeg). Bassene er fra en High Fidelity konstruksjon tilbake på 80-tallet, og alt er minner etter studietida...

    Men tilbake til trehorna: Hva med å forsøke å frese de ut ?
    Hvis du lager en sleide / glidefikstur / profil som en vanlig håndoverfres kan skli på og som er eksakt etter hornprofilen fra hals til åpning, men litt høyere for å kompensere for avstand fra undersiden av fresen og ned til fresestålet.
    Lim sammen en plate som er eksakt lik ei av hornover eller undersidene, og som er mer enn ferdig tykkelse over det hele. Bruk en elhøvel eller no for å ta vekk det grøvste, slik at du står igjen med la oss si ca 5 mm ekstra tykkelse over det hele.

    Tanken er at du så lar fresen gli over profilen fra hals til åpning.
    Flytt så profilen noen mm sideveis ytterst og gjenta.
    Profilen / sleiden er opphengt eksakt i senter av hornet som er "bak" halsen, litt bak der hvor driveren skal festes.
    Det betyr at du overlapper med fresestålet veldig mye helt innerst når du freser, mens du overlapper mye mindre helt ytterst. Ytterst ved åpningen så må du kunne flytte sleiden / profilen sideveis langsetter kanten av hornet. For at dette skal funke, så må du feste hornplata til et HELT flatt underlag, og profilen / malen / sleiden må ligge an mot den plata du har festet hornplata til.
    Helt ytterst så vil du kunne få bittelitt justering med en slipemaskin i etterkant, dette fordi fresestålet er flatt i bunnen ,og derved så freser du flate "sektorer", som er bredere ytterst enn innerst. Men hvis du tar tiden til hjelp, og kun flytter 2-4 mm av gangen, så tipper jeg at det blir veldig lite du må bruke slipemaskinen.
    Hvis du vil teste, så koster en håndoverfres omtrent ingenting hos Biltema eller Eurorpris, en mal kan en lage av et par mdf biter eller no, og en kan bruke nesten hva som helst av plater som utgangspunkt for å frese en test. Men vær klar over at sponplater ofte inneholder mye lim, og dette sliter mye på stålet. Og MDF plater støver noe helt hinsides når en freser i de. Passende verneutstyr som minimum en god støvmaske er påkrevd. Og en skal kanskje ikke forsøke dette inne i spisestua...
    Til sist: Resultatet blir ikke bedre enn det profilen / malen er, så det er viktig at den er nøyaktig...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Da har endelig de siste spadene kommet i hus slik at det blir mulig å få ferdig høytalerkablene hvertfall.

    Har sendt mail til Cardas forhandler i norge, men er andre gangen at jeg ikke får svar, tenkte det ble mye å betale i frakt fra partx når man bare skulle ha et par meter, men de tar hvertfall mot bestillinger...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    partsconnexion har 20% på alt nå
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Anybody out there??
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Det regner for mye til å være ute nå .........


    ( ok, den var bløt .... )
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Skift straks nick fra Slowmotion til Nomotion!!
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nå Milenko - hva skjer'a?

    Legger ut en liten inspirasjonskilde til diy. Merker at det klør i fingerne........ :)


    Ha en fortsatt hyggelig julefeiring!

    Sonny
     

    Vedlegg

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Takk det samme ;D (klør da i mer enn fingra ;D)

    Lite som skjer, vært borte hos svigers i jula :)
     

    drboar

    Medlem
    Ble medlem
    23.06.2012
    Innlegg
    26
    Antall liker
    2
    Filt: har du kollat sadelmakare och kanske större affärer för hästprylar?
    Speakon: Far du i österled så finns Kjell.com i Sverige som har riktigt bra pris på Neutrik Speakon och de där fina RCA kontakterna som ansluter jord före signal om man pluggar i/ur kontakten under drift!
    Har du mätt högtalarna?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn