Moderne Onken byggetråd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aair

    Gjest
    Ikke dumt utgangspunkt å begynne med hylleportene. Og deretter avstivningene på topp-, bunn-, front- og bakplata?
    Tegningene er fine å se etter, men det er ikke jeg som har lagd dem. Fant dem på en eller annen obskur japansk hornside, mener jeg å huske.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Var du som sendte de over til meg og da hedres den som hedres bør ;D

    Handlet inn litt skruer og smått i dag, får se om man får begynt når barna tar kveld :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    I morgen, kanskje...
    Går på våkenatt tablettene så får se om jeg får sovet eller ikke...

    Men kåken for meg selv i morgen og forutsetningene for å få ting gjort er hvertfall til stede :)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Fint å høre at du ser fremover og at planene er i ferd med å bli virkelighet! ;)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Nærmer meg sakte men sikkert, har bygd de ferdig oppe i hodet mitt, gjentatte ganger, så jeg har en plan og en fremgangsmåte klar nå.

    Satser på å få limt/skrudd hylleporter på yttervegger i morgen :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.526
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Viktig å visualisere prossessenm tenke gjennom og memorere hele løypa slik en utforkjører gjør. Et slikt høyttalerprosjekt er ofte en like "bumpy ride" som et utforløp. Dette klarer du! Og så kommer den gode følelsen når alt er ferdig og står der og spiller - denne gode følelsen av at her, endelig.. - her har du lyd i flere UKER!! Fredfylt weekend, Mr.M!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    pengesluk skrev:
    Viktig å visualisere prossessenm tenke gjennom og memorere hele løypa slik en utforkjører gjør. Et slikt høyttalerprosjekt er ofte en like "bumpy ride" som et utforløp. Dette klarer du! Og så kommer den gode følelsen når alt er ferdig og står der og spiller - denne gode følelsen av at her, endelig.. - her har du lyd i flere UKER!! Fredfylt weekend, Mr.M!
    Takk det samme :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har bestilt de siste detaljene som gjenstår også, alt som ikke kan skaffes lokalt her i byen er på vei :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Da var prosjektet påbegynt, yttervegg er festet til hylleporter og indre vegg på en side :)
    Gjorde en tabbe ved at jeg trodde jeg kunne skru hylleportene samtidig, det kunne jeg ikke da de sprakk, så to nye må sages til, men det er så godt som fikset allerede.
    Ble til at jeg limte å la i press skikkelig, fint å kunne bruke manualene og løsvekt settene til noe fornuftig...

    Regner med trelimet holder greit i seg selv?
    Kappingen var førsteklasses slik at alt holder seg pent kant i kant, sjekket med vinkelen og alt stemte, t.o.m. avstanden mellom hylleportene var innenfor mm. nivå, må si det er bra.

    Men nå skal jeg kose meg litt med anlegget slik det står akkurat nå :)

    Får se om jeg får lagt ut noen bilder i kveld når kona kommer hjem med kameraet, har jo fiksa et midlertidig rack av et par Ikea lack bord tidligere i dag også. Ble vel ikke kanon det racket, men ble bedre estetisk synes jeg og i tilegg slipper jeg å ha apparatene plassert oppe på hverandre.

    Litt lite gjennomtenkt av meg med tanke på bjørk kryssfiner er at jeg er ekstremt allergisk gor bjørk, kjenner at jeg er litt små tett i nesa ;D

    Litt må man lide for gledene her i livet ::)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Milenko skrev:
    Litt lite gjennomtenkt av meg med tanke på bjørk kryssfiner er at jeg er ekstremt allergisk gor bjørk, kjenner at jeg er litt små tett i nesa ;D

    Litt må man lide for gledene her i livet ::)
    ;D

    Milenko skrev:
    Da var prosjektet påbegynt, yttervegg er festet til hylleporter og indre vegg på en side :)
    Gjorde en tabbe ved at jeg trodde jeg kunne skru hylleportene samtidig, det kunne jeg ikke da de sprakk, så to nye må sages til, men det er så godt som fikset allerede.
    Ble til at jeg limte å la i press skikkelig, fint å kunne bruke manualene og løsvekt settene til noe fornuftig...

    Regner med trelimet holder greit i seg selv?
    etter min erfaring holder trelim skikkelig godt så lenge skjøtene er under press når de tørker.
    prøvde å slå av toppen på det ene basstårnet mitt, limt med vanlig trelim, og det endte med at mdf'en gav seg før limskjøten :p
     
    A

    aair

    Gjest
    Noen tabber/erfaringer må man regne med, men godt å høre du er i gang med bygginga.
    Trelimet holder veldig bra så dette blir ikke noe problem. Jeg tvinga fast hylleporten med lim og deretter forborra jeg før skruing.
    Vi tåler masser av bilder i denne tråden ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er mine JBL 2226 et greit utgangspunkt for Onken?

    Jeg har lagret en Onken kalkulator du (Sluket) la ut i en sånn "fort deg før moderatoren kommer tråd". Men jeg skjønte ikke hvordan jeg bruker den. Det er fordi jeg strever med å holde IQ-tallet over kolesterolverdien. ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Reis på Biltema og kjøp mange lange tvinger. Er et must når en skal få isammen kabinetter skikkelig ...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Skal ta en liten handlerunde på mandag, er vel en 25 kg på press på limet nå, så trur det holder til de nærmeste dagene. Er når man skal lime sider til topp og bunn jeg trenger litt mer "stæsj"...
    Noen lange og et par for hjørner vil jeg tro.

    Ligger på kjøkkenbordet nå med løsvekter og en haug med kryssfiner oppå der igjen, heftig shit ;D

    Går greit å lime hylleportene alene, men kona må nok til pers etterhvert hun også ;D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    HEL skrev:
    Er mine JBL 2226 et greit utgangspunkt for Onken?

    Jeg har lagret en Onken kalkulator du (Sluket) la ut i en sånn "fort deg før moderatoren kommer tråd". Men jeg skjønte ikke hvordan jeg bruker den. Det er fordi jeg strever med å holde IQ-tallet over kolesterolverdien. ;D
    Drev å fikla lenge med kalkulatoren jeg også for å finne rette element, til slutt tok jeg det som var ferdig beregnet.

    Vanskelig å finne alle parametrene som trengs, men mener å ha lest at JBL skal fungere bra i Onken, men ikke ta meg på ordet her, mener å ha lest et sted en eller annen plass i løpet av det siste halve året...
     
    J

    J.J

    Gjest
    Milenko skrev:
    Skal ta en liten handlerunde på mandag, er vel en 25 kg på press på limet nå, så trur det holder til de nærmeste dagene. Er når man skal lime sider til topp og bunn jeg trenger litt mer "stæsj"...
    Noen lange og et par for hjørner vil jeg tro.

    Ligger på kjøkkenbordet nå med løsvekter og en haug med kryssfiner oppå der igjen, heftig shit ;D

    Går greit å lime hylleportene alene, men kona må nok til pers etterhvert hun også ;D
    Med tvinger så får enn adskillig mer enn 25 kg............... ::)

    1 Meter så bør du ha ihvertfall 6 tvinger ... for å gi deg et hint .....


    Edit: En møbelsnekker ville nok ha brukt en tvinge pr drøye 10 cm
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Hvis platene er sikret fra å skli ut er jekkestropper et enkelt, billig og effektivt alternativ til en haug med tvinger. Legger man i mellom noe grovt treverk så skal det ikke mer enn 3-4 stropper til før man får et jevnt press.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Lime en side til da kanskje :)
    Så får man ta helg og kose seg foran anlegget resten av kvelden :)

    Jeg gjør så godt jeg kan, er hvertfall beint og ikke vindskeivt enda :)
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    Er mine JBL 2226 et greit utgangspunkt for Onken?
    JBL 2226 har altfor stivt oppheng (lav Vas) til å passe i et typisk Onken-kabinett med Onken-avstemming.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Da var hylleporter limt til ytter og indrevegg på en stk. Onken :), husket og speilvende, et par ;D

    Passer fint sammen alle delene, fine, tette skjøter uten spriker :)

    Slengte på noen kasser med bøker i tilegg for ekstra vekt... man tar det man har og tømmer bokhylla...

    Var grei skurring å montere hylleportene, synd jeg ødela to stk. slik at jeg må få sagd to nye, får lime neste på mandag da :)

    Men det går da fremover nå og man er i gang.Ting tar tid, men nå skjer det.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hel
    Ta og legg ut t/s så skal vi se
    Lurer på om jeg har sjekket dette elementet og forkastet det til Onken
    Husker ikke sikkert.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Kan godt hende at det var enkelte gamle JBL som passet i Onken, fritt fra hukommelsen her...
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg ser vel for meg at elementer som skal passe til onken, bør ha ganske høy Vas. Høy Vas gir stor kasse og mulighet til stort portareal uten at lengden eskalerer ut av kassen. 2226 har relativt lav Vas (175L), og passer nok ikke i en klassisk Onken-kasse.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har da tatt et par bilder av det jeg har gjort i dag...
    Har ikke all verdens erfaring med byggeprosjekter så det er en læreprosess også, så ikke døm meg for hardt da, alt må læres en gang :)

    Bilde av kjøkkenbordet med sidevanger og hylleporter limt :)


    Et til, litt nærmere...


    Dagens jobb, fortsettes på mandag :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut Milenko :) Legger merke til at vinkelen er på plass på kjøkkenbordet.
    Lover godt for fortsettelsen det. Viktig å være nøye med detaljene. Blir nok knallbra det her :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, et bygg består alltid av mange små steg etter hverandre. La det tørke, og så er du klart til neste steg. Og vips, så er du ferdig. :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Prøver å gjøre forarbeidet skikkelig, men som sagt er fersk på slike prosjekt så jeg gjør så godt jeg kan.
    Man må jo starte et sted :D
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dette her unner jeg deg skikkelig! "All" motgangen du har hatt med formen samt levering av plater. Herlig å se at du er i gang :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Å se såpass med kryssfiner .. som en vet ender opp som noe fornuftig - det er et godt syn ;D

    All kudos til deg for pågangsmot, nyskjerrighet og lærevillighet.... selv så blir jeg bare sittende her å se på andre ..... ::)


    Stå på videre Mil ... :D


    /JR
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Takk takk, blir lite Onken jobbing i dag, kona på jobb så de to små trenger nok litt oppmerksomhet og et bad :)
    Må vel til far på middag samt feire farsdag å da er nok dagen over...

    Men i morgen må man få limt sidene på neste kasse + få kjøpt de nødvendige klemmer og avstivere :)

    Deretter er det vel bare å montere fortløpende, testmontere, lime, tvinge se limet herde :)

    Innimellom får man få ferdig høytalerkablene, begynner da å se enden også...
    Samt få laget en kasse til hornet.

    Ha en fortreffelig søndag og gratulerer med dagen til alle fedre :D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    På byen å handle inn litt supplies...
    + 10, 5 meter avstivere til montering av front og bak...
    Snakke med snekker å få sagd til de siste bitene + boks til hornet :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er det doble limte lag med X-finer?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Neida, ble bare plassert slik for å få tyngde/vekt på, er begge sideveggene med hylleporter til en høytaler :)


    Har da vært å gjort unna noen nødvendige innkjøp...
    Tvinger, to stk 80 cm type skru, Biltema hadde selvsagt bare to, men det er bedre enn ingen så...
    Tvinger to stk 60 cm, hurtig type...
    Har da hvertfall mulighet å presset til på alle sider samtidig :)
    Kjøpte også 11,60 meter med firkant profil til avstivninger til front og bakvegg...
    Skaffet også litt tynn kryssfiner for å montere høytalerkontaktene i, tror det blir bra.

    Var også innom min platekapper som sagde til nye hylleporter på direkten for meg, så nå er den grei og man får lime videre i kveld :)

    Avtalte med snekker om kutting av plater til horn delen også, så da blir det fikset mens jeg ordner Onken kassa ;D
    Fronplata til horndelen blir 45 cm i bredde og 18 cm høy samt 30 cm dyp, da blir det greit å komme til hornet på toppen...


    I ettermiddag tenkte jeg å låne garasjen til min far, lys, tørr og god plass til å styre på noen timer utover kvelden. Så da skal frontbaffelen til pers og få hull til element :)
    Har ikke fres så det blir nok nitidig og krevende, men det får nok gå å få til det, har jo gjordt lignende ting før, men ikke i så hardt materiale men man får brette opp armene :)

    Så godt i gang å på gli, det blir da bra etterhvert fårn tro ;D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Ikke bare helt enkelt å få til helt rundt hull med borremaskin og stikksag, ble ikke helt glatt 360 ::)
    Så man har da tatt en sjefs avgjørelse angående montering av element og det blir montert i front !
    Greit å slippe å bruke tid og energi på slike store avgjørelser... ;D
    Sånn er det å være en glad amatør, men man gjør sitt ytterste og mer kan man ikke kreve synes jeg da...

    Skal lime sideveggene/hylleportene på neste høytaler nå i kveld også...
    Så da kan man så smått begynne å tenke videre på å få satt sammen de store delene :)
    De jeg har limt passer nesten perfekt sammen, litt skjevhet, men litt sliping/høvling, fin arbeid må man nok regne med vil jeg tro :)

    Gjenstår å bestemme meg for hvor store avstivningene på bakvegg, bunnplate og topp skal være, moderne Onken planene har ikke disse, men jeglurer på å ta dem med likevel...
    Synspunkter?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Og da kom det mail fra Dynabel om at div. stasj til ferdigstillelse var sendt.
    Høytaler terminaler, Mundorf kobber spader samt loddetinn, ting som er kjekt å ha :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Glade amatører skal man ikke kimse av de kan utføre store ting
    morro å lese at det går fremover :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    En sidevegg med hylleporter til limt, får herde litt mens jeg tar en pause før neste vegg skal monteres :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Da var siste sidevegger med hylleporter limt, tvinget og presset...
    Skal få stå i fred nå i påvente av neste trinn :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn