Mitt prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Her går det unna! GRATTIS! Høres ut som fryktelig moro :cool: Nei hvis du fortsatt skal ha subbene kan du sette opp subbene i stereo: Sub1 0dB kun fra "input 1" og Sub2 (som er "unused" i tegningen") gir du 0dB kun fra "input 2". Da vil venstre inputkanal fordeles på "Left Sp + Sub1" og høyre blir fordelt på "Right Sp" + Sub2. Og så hhv 70 Hz HP på høyttalerne og 70Hz LP på hver av de to sub utkanalene.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer.

    Vil du fortelle litt om forskjellene?

    Klang, hard/myk
    Oppløsning
    Smekk
    Utklingning
    Vokal
    Noe som skjærer i øra
    Sweet spot
    Fantomsenter
    Annet
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer.

    Vil du fortelle litt om forskjellene?

    Klang, hard/myk
    Oppløsning
    Smekk
    Utklingning
    Vokal
    Noe som skjærer i øra
    Sweet spot
    Fantomsenter
    Annet
    Vanskelig for meg å formidle lyd ut i språk men syntes de spiller med en fin oppløsning, god mellombass(litt særegen lyd, mulig basshornet?) Syntes også det har klaffet veldig bra lydmessig i sweet spot. Følelsen av at det er ett orkester i rommet er der. Kan spille litt høyere uten at det er ubehagelig. Faktisk veldig behagelig. Ingenting som irriterer meg i toppen da den føles varm. Så langt så har jeg ingen negative ting å si om disse. De produserer mye lyd og om dette er høytaleren for alle er usikkert. Var de vært prisen? Absolutt!!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Bra :)

    Det høres ut som at delefilteret i den forrige høyttalern ikke var bra nok hvis du føler at perspektiv, plassering av orkester/instrumenter, sweet spot, fantomsenter osv er bedre på La Scala.

    Den forrige høyttalern hadde bedre drivere og horn men dette viser at rett implementering er viktigst.

    Jeg hører om folk med gode kjøpehøyttalere som kjøper en dyr diskant og skrur den inn i håp om bedre lyd. Hjelpe meg 😳

    Da anbefaler jeg at du bygger anlegget ditt rundt La Scala og finpusser rom og plassering👍
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Var en tur på loftet og fant noen CD plater men ingen spiller. Har bare en gammel billig blue ray spiller til 500.-....bruke denne eller få tak i en eldre CD spiller til tusenlappen? Kommer ikke til å bli mye brukt.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Bra :)

    Det høres ut som at delefilteret i den forrige høyttalern ikke var bra nok hvis du føler at perspektiv, plassering av orkester/instrumenter, sweet spot, fantomsenter osv er bedre på La Scala.

    Den forrige høyttalern hadde bedre drivere og horn men dette viser at rett implementering er viktigst.

    Jeg hører om folk med gode kjøpehøyttalere som kjøper en dyr diskant og skrur den inn i håp om bedre lyd. Hjelpe meg 😳

    Da anbefaler jeg at du bygger anlegget ditt rundt La Scala og finpusser rom og plassering👍
    Må si meg enig i at de forrige hter har bedre drivere, men de vil alldrig greie å gjengi bedre mellomtone enn Lascalaene.
    Jeg har nettopp kjøpt meg et par rimelige horndiskanter, og de skal visstnok knuse Crites sine Ti diskanter. Merk deg navnet LMAHL V2
    Disse står det en god del om på Klipsch sitt forum.
    Klipsch forum hjalp meg 😆
     
    Sist redigert:

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Det var interessant ja:

    Ja denne linker til selgeren på eBay. Jeg får ikke kopiert og limt inn linker med denne mobilen, men det er også en bloggside om disse. Det er ingenting som garanterer god lyd, men ut fra beskrivelser, så er disse verdt å kjøpe. B&C driverne er rimelige, Faital 100 er også nevnt å passe.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fikk et tilbud på nye Lascala på eBay. Likevel høy pris på rundt 80K for Bvare, men det er nok lønnsomt å kjøpe de inn fra utland uansett. Spennende høytalere👍
    Bare å legge til moms og frakt på disse👍
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk et tilbud på nye Lascala på eBay. Likevel høy pris på rundt 90K for Bvare, men det er nok lønnsomt å kjøpe de inn fra utland uansett. Spennende høytalere👍
    90K inkl. frakt og mva? Mye av elektronikk og høyttalere pleier å bli dyrere på eBay enn i Norge når frakt og mva. blir lagt til.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fikk et tilbud på nye Lascala på eBay. Likevel høy pris på rundt 90K for Bvare, men det er nok lønnsomt å kjøpe de inn fra utland uansett. Spennende høytalere👍
    Du som liker å se på you tube musikk så ville la scala vært midt i blinken da de gir en ganske voldsom live følelse i rommet. Fugelkassene lager mye lyd😄 Mulig litt overpriset nye i dag men brukt burde la seg gjøre til en vettug pris😊
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da er høytaler erstattet med ett par la scala. Disse liker jeg veldig godt så de blir nok stående her lenge. Var litt skeptisk for at de skulle bli litt store for rommet men det fungerer utmerket. Det dannes en triangel på ca 3,5x3,5x3,5 mtr. Her blir det mye fin tid nede i kjellerstua fremover. 😊
    Finnes ikke noe som heter for store ht.
    Jeg har 16 15" i rommet mitt, driver nå med få inn 8 til som skal spille mellombass.
    Blir bare mer kontroll:=)
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    90K inkl. frakt og mva? Mye av elektronikk og høyttalere pleier å bli dyrere på eBay enn i Norge når frakt og mva. blir lagt til.
    Fikk redigert beløp til 80K for Bvare. Nytt sett koster en amerikaner rundt 110K free shipping. Så må nok regne med frakt rundt 15K på 2 paller. Så 25% moms. Det er tydelig at det er et pris samarbeid hos importører. Regner med at 5års garantien er med å heve prisene.
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fikk redigert beløp til 80K for Bvare. Nytt sett koster en amerikaner rundt 110K free shipping. Så må nok regne med frakt rundt 15K på 2 paller. Så 25% moms. Det er tydelig at det er et pris samarbeid hos importører. Regner med at 5års garantien er med å heve prisene.
    Ok. Da er du fort på ca. 120K for en B-vare. Er skaden ubetydelig så er det jo en fin pris, men det kommer veldig an på hva som er skadet imo :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så flott atte!
    Morer meg å se forskjellen i form og dimensjon på Sansui-preen og Yamaha-streamerpreen («kontrollboksen» i anlegget mitt) på hylla under.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes den er kjempekjekk! Kunne hatt en spdif- og en analoginngang til, men det er jo ikke plass på bakpanelet til noe slikt, så…

    Er den store Sansuien sunn og frisk? Mye man kan skru og trykke på der.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes den er kjempekjekk! Kunne hatt en spdif- og en analoginngang til, men det er jo ikke plass på bakpanelet til noe slikt, så…

    Er den store Sansuien sunn og frisk? Mye man kan skru og trykke på der.
    Sansuien fungerer helt topp. Ser helt strøken ut inv også. Mulig jeg bestiller noen kondiser å skifter etterhvert. Usikker på om det trengs...bare hører alle prekær om det..sånne gml kondiser som buler og blir dårlige. Min erfaring tidligere med sånnt er at jeg ikke har merket noen forskjell på før/etter lodding🤔 Mye å justere på her ja. Syntes det er litt kjekt.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes den er kjempekjekk! Kunne hatt en spdif- og en analoginngang til, men det er jo ikke plass på bakpanelet til noe slikt, så…

    Er den store Sansuien sunn og frisk? Mye man kan skru og trykke på der.
    Og den wxc 50 er en knall god sak må jeg si👍 Mye for pengene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er så gal at jeg bruker Aux In fra RIAA på min…
    Ærlig talt så kan jeg ikke høre at den gjør noe annet enn gi meg lyd fra grammofonen.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ble litt nye og andre ting nede i rommet. La scala ble solgt og inn kom ett par brukte jbl studio 590. De spiller ganske bra faktisk. Den gamle sansui pre ampen og monoblokkene har blitt erstattet med rotel utstyr. Det går mest i vinyl her så går og venter på ett rumble filter. Har egentlig fått det ganske ok til sånn lydmessig så er fornøyd. Har veldig lyst på en puffin. Dsp for vinyl. Får spare litt så får vi se hva som skjer etter hvert.
    8A3E8FF8-5236-4F29-95FA-B066B9FCF789.jpeg
    64A77201-50AC-48AC-A1A2-153F7E61C849.jpeg
    632A21DD-50BA-4A0D-B1FA-029358640A86.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Virker ut som det kan bli litt snekring og mekking utover nyåret. To veis horn. Fått hjelp til å plukke ut drivere og horn. Syntes det er veldig givende å fikle litt.
    F88758EA-CC56-461E-A9E4-54DB4A8D484E.jpeg
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Vil sterkt anbefale å bruke Speacon 4 polet eller enda bedre 8 polet da har du rom for å kjøre treveis i en og samme kontakt... 😜
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Vil sterkt anbefale å bruke Speacon 4 polet eller enda bedre 8 polet da har du rom for å kjøre treveis i en og samme kontakt... 😜
    Tenkte å bare ha til bassene jeg og la de til hornet bare henge å slenge langs topp racket og langs veggen😁 Tenkte du at det blir smekrere med hi tech kontakt?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Blir en liten «fas/skyggelant» i hjørner front på 2-3cm og en sokkel på 5cm som kassa kan stå på. Blir noe små finesser på racket så det blir litt kult å se på.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kan dra ned på stordal musikk i Moss å se om dem har noe greier der en dag😊(speacon)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn